29.
Na temelju članka 28. stavak 1. Zakona o
zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10) i
članka 30. Statuta Grada Bakra (»Službene novine Primorsko-goranske županije«
broj 25/09 i 37/09), Gradsko vijeće Grada Bakra na 32. sjednici održanoj dana
31. svibnja 2012. godine donijelo je
ANALIZU
STANJA
Sustava zaštite i spašavanja na području
Grada Bakra u 2011. godini
UVOD
Člankom 28. i 29. Zakona o zaštiti i
spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09, 127/10) definirano je
da predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave,
najmanje jednom godišnje ili pri donošenju proračuna, razmatraju i analiziraju
stanje sustava zaštite i spašavanja, a posebno svih operativnih snaga zaštite i
spašavanja, donose smjernice za organizaciju i razvoj istog na svom području, u
proračunu osiguravaju sredstva namijenjena za financiranje sustava zaštite i
spašavanja, te obavljaju i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene zakonom.
Ova analiza uključuje sve poduzete aktivnosti u području zaštite i spašavanja u
razdoblju nakon donošenja navedenih dokumenata na razini Grada Bakra tijekom
2011. godine.
Operativnim snagama rukovodi i koordinira
gradonačelnik, uz stručnu potporu Stožera zaštite i spašavanja Grada Bakra.
Operativne snage sastoje se od:
-stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj,
regionalnoj i državnoj razini;
-službi i postrojbi središnjih tijela državne
uprave koja se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti;
-zapovjedništava i postrojbi vatrogastva;
-zapovjedništava i postrojbi civilne zaštite,
i drugih operativnih snaga civilne zaštite;
-službi i postrojbi pravnih osoba koje se
zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti.
Osim operativnih snaga, ostali sudionici
zaštite i spašavanja su:
-fizičke i pravne osobe,
-izvršna i predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne samouprave
-središnja tijela državne uprave.
1. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OPĆI DIO
1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Temeljem članka 9. Zakona o zaštiti i
spašavanju Gradsko vijeće donijelo je Odluku o osnivanju Stožera zaštite i
spašavanja za područje Grada Bakra nakon čega je Gradonačelnik Grada usvojio i
Plan pozivanja stožera zaštite i spašavanja Grada Bakra.
2. PROCJENA UGROŽENOSTI I PLAN ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Temeljem Zakona o zaštiti i spašavanju i
Pravilnika o metodologiji za izradu procjena ugroženosti i planova zaštite i
spašavanja (»Narodne novine« broj 40/08 i 44/ 08) izrađena je i donesena
Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i zaštite
okoliša (Odluka Gradskog vijeća Grada Bakra od 17.listopada 2011. g. KLASA:
021-05/11-01/08, UR.BR.: 2170-02-01- 11-6).
Procjenom su utvrđene vrste, intenzitet,
učinci i posljedice djelovanja katastrofa i velikih nesreća kao što su poplava,
potres, tehničko-tehnološke katastrofe u gospodarskim objektima,
tehničko-tehnološke katastrofe izazvanih nesrećama u prometu. Također su
utvrđene moguće posljedice za kritičnu infrastrukturu, a naročito potrebne
snage za zaštitu i spašavanje.
Plan zaštite i spašavanja usvojen je Odlukom
Gradskog vijeća Grada Bakra na sjednici održanoj 17. listopada 2011.godine
KLASA: 021-05/11-01/08, UR.BR.: 2170-02- 01-11-6.
Za Grad Bakar izrađena je Procjena
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija kao i Plan zaštite od požara
koji su usvojeni na sjednici Gradskog vijeća Grada Bakra 2000. godine, a
ažuriran je 2004. godine. Krajem 2011. godine započeto je ažuriranje iste te je
sada izrađena procjena, samim time plan Zaštite od požara i pripadajući
tabelarni prikaz plana.
Sve članice Vatrogasne zajednice Bakar -
Kostrena dužne su provoditi mjere po Programu aktivnosti u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara propisane od strane Vlade Republike Hrvatske. Navedene
mjere dužne su provoditi za područje Grada Bakra i Općine Kostrena, a one
sadrže:
- ustrojavanje motrenja i dojave,
- ustrojavanje dežurstva,
- ustrojavanje ophodnje
2. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OPERATIVNE SNAGE
2.1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
U proteklom razdoblju nije bilo potrebe za
izvanrednim sazivanjem Stožera, a kroz redovite sjednice Stožera najviše je
bilo riječi o Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih
dobara i zaštite okoliša te ustrojavanju postrojbe Civilne zaštite i njenog
zapovjedništva.
2.2. SLUŽBE I POSTROJBE SREDIŠNJIH TIJELA
DRŽAVNE UPRAVE KOJA SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U SVOJOJ REDOVNOJ
DJELATNOSTI
U protekloj godini nije bilo potrebe za
aktiviranjem navedenih snaga u sustavu zaštite i spašavanja na području naše
lokalne samouprave.
Pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem
bave u okviru redovne djelatnosti
Središnja tijela državne uprave (ministarstva
i državne upravne organizacije) uključene su u zaštitu i spašavanje na području
grada kroz svoje sudjelovanje u Stožerima zaštite i spašavanja (djelatnici
Državne uprave za zaštitu i spašavanje, Ministarstva unutarnjih poslova i sl.)
kao savjetodavna tijela, ali i kao operativna u provođenju određenih zakonom
propisanih radnji kojima se bave i u svojoj redovnoj djelatnosti (Ministarstvo
unutarnjih poslova regulacija prometa, sprečavanje nereda, državne inspekcijske
službe i sl.).
2.3. ZAPOVJEDNIŠTVO I POSTROJBE VATROGASTVA
2.3.1. Vatrogasna zajednica
Na području Grada Bakra djeluje Područna
vatrogasna zajednica Bakar-Kostrena, za koju Grad Bakar izdvaja iz proračuna
550.000,00 kn. Tijekom godine provedene su sljedeće aktivnosti:
-provođenje posebnih mjera propisanih od
strane Vlade Republike Hrvatske;
-ustrojavanje motrenja i dojave;
-ustrojavanje dežurstva;
-ustrojavanje ophodnje.
Motrenje i dojavu vršiti u vatrogasnim
domovima i spremištima DVD - Zlobin, Hreljin, Škrljevo, Bakar i Kostrena po
redoslijedu svaki DVD jedan tjedan. Spomenutu mjeru vršiti s jednim vatrogascem
svakog dana od 16 do 22 sata. Po dolasku na dužnost dežurni vatrogasac dužan je
početak i kraj dežurstva prijaviti
Vatrogasnom operativnom centru Rijeka putem telefona, a za daljnje možebitne
potrebe koristi se UKW veza na 1. kanalu.
Dežurstva ustrojiti u vatrogasnim domovima i
spremištima DVD-a Vatrogasne zajednice. Mjeru vršiti s 3 - 4 vatrogasca svakog
dana od 16 do 22 sata. Po dolasku na dužnost zapovjednik dežurstva dužan je
početak i kraj dežurstva prijaviti Vatrogasnom operativnom centru Rijeka putem
telefona, a za daljnje možebitne potrebe koristi se UKW veza na 1. kanalu.
Dežurstvo se također ustrojava u smislu
sezonskih vatrogasaca na nivou cijele VZ Bakar - Kostrena stacioniranih u
jednom od spremišta,
Mjera se vrši s četvoricom vatrogasaca od 8
do 16 sati.
Ophodnja se vrši vatrogasnim vozilom, s 3 - 4
vatrogasca odjevena u vatrogasne odore. Vatrogasno vozilo kao i vatrogasci u
ophodnji moraju biti opremljeni i spremni za eventualno interveniranje.
Zapovjednik ophodnje početak i kraj ophođenja dojaviti će Vatrogasnom
operativnom centru Rijeka putem UKW veze na 1. kanalu.
2.3.2 Javne vatrogasne postrojbe
Na području Grada Bakra intervenira JVP Grada
Rijeke. Njezini ljudski i materijalni kapaciteti definirani su Procjenom
ugroženosti i Planom ZiS Grada Bakra. Između Grada i JVP Grada Rijeke sklopljen
je ugovor te se za istu iz proračuna izdvajaju sredstva u iznosu od 360.000,00
kuna. JVP Grada Rijeke je u 2011. godini 67 puta intervenirala na području
Grada Bakra.
2.3.3. Dobrovoljna vatrogasna društva
Grad Bakar za zaštitu od požara i tehnoloških
eksplozija svog terena, proglašava središnje dobrovoljnu vatrogasnu postrojbu
DVD-a Bakar. Pored navedene vatrogasne postrojbe također za zaštitu terena svog
Grada, sklopa ugovor sa Javnom vatrogasnom postrojbom Grada Rijeke. Vatrogasno
operativni centar, Javna vatrogasna postrojba Rijeka primaju dojavu od 0 do 24
sata za potrebe interveniranja na koje odmah i izlazi s određenom ekipom, a
također po potrebi obavještava i DVD Škrljevo i/ili DVD Bakar i/ili DVD Hreljin
i/ili DVD Zlobin odnosno DVD Kostrena.
JVP Rijeka broji 127 vatrogasaca koji rade u
četiri smjene (svaka smjena cca 30 vatrogasaca + zapovjedništvo), a DVD Bakar i
ostale vatrogasne postrojbe DVD Škrljevo, Hreljin, Zlobin odnosno Kostrena
najmanje 20 članova vatrogasne postrojbe.
Sve navedene postrojbe odgovorne su za
područje Grada sa zadaćom gašenja požara i spašavanja ljudi i imovine ugroženih
požarom i eksplozijom, pružanja tehničke pomoći u nezgodama i opasnim
situacijama, obavljanje drugih poslova u nezgodama, ekoloških i drugih nezgoda
i sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i tehnoloških
katastrofa.
Postupajući po Programu aktivnosti u provedbi
posebnih mjera zaštite od požara od interesa za RH koji program donosi Vlada RH
za svaku tekuću godinu Gradonačelnik Grada Bakra redovito donosio zaključke
temeljem kojih su stvoreni preduvjeti za uspješnu provedbu i efikasno
obavljanje svih zadaća u prošlim godinama i tekućoj godini, što je rezultiralo
uspješnim stanjem protupožarne zaštite na području Grada.
Vatrogastvo grada Bakra je po stručnosti,
opremljenosti, osposobljenosti i spremnosti najkvalitetnija postojeća
operativna i organizirana snaga zaštite i spašavanja i njen glavni nositelj na
ovom području.
Djelatnost VZ Bakar - Kostrena i JVP Grada
Rijeke financira se redovnim i dodatnim prihodima iz Proračuna Grada Bakra,
imajući pri tome u vidu da se kao izvor financiranja koriste sredstva Proračuna
RH kao sredstva pomoći jedinicama lokalne samouprave izravnanja za
decentralizirane funkcije vatrogastva.
2.3.4. Profesionalne vatrogasne postrojbe u
gospodarstvu
Na području grada Bakra ne djeluje niti jedna
profesionalna vatrogasna postrojba u gospodarstvu, niti je članica Vatrogasne
zajednice Grada Bakra i Općine Kostrena.
Rafinerija nafte Rijeka u Urinju prema
kategorizaciji ima postrojbu sa sjedištem u susjednoj Općini Kostrena.
2.4. ZAPOVJEDNIŠTVA I POSTROJBE CIVILNE
ZAŠTITE I DRUGE OPERATIVNE SNAGE CIVILNE ZAŠTITE
2.4.1. Postrojba civilne zaštite
Sukladno Procjeni ugroženosti potrebno je
ustrojiti postrojbu civilne zaštite opće namjene sa 33 pripadnika. Donesena je
Odluka o ustrojavanju postrojbe civilne zaštite opće namjene u 2012. godini.
2.4.2. Zapovjedništvo civilne zaštite (za
gradove i županiju)
Gradsko vijeće Grada Bakara je u 2012.godini
donijelo Odluku o imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite Grada Bakra.
2.4.3. Povjerenici civilne zaštite
Sukladno Procjeni ugroženosti, potrebno je
imenovati 10 povjerenika CZ koji za sada još nisu imenovani.
2.4.4. Voditelji skloništa
Na području Grada Bakra postoje samo
skloništa unutar tvrtki i ustanova za njih su zadužene odgovorne osobe u tim
pravnim osobama.
Sukladno Procjeni ugroženosti, za njih je
potrebno imenovati voditelje skloništa i njihove zamjenike.
2.5. SLUŽBE I POSTROJBE PRAVNIH OSOBA KOJE SE
ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U SVOJOJ REDOVITOJ DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava
zaštite i spašavanja na području Grada Bakra. Njihove su zadaće u sustavu
zaštite i spašavanja, a osobito one u vlasništvu i suvlasništvu Grada imaju
obvezu uključivanja u sustav zaštite i spašavanja kroz redovnu djelatnost,
posebno u slučajevima angažiranja prema Planu djelovanja civilne zaštite.
âHitna medicinska pomoć Rijeka
âGradsko društvo Crvenog križa Rijeka
âCentar za socijalnu skrb Rijeka
â Nastavni zavod za javno zdravstvo
Primorsko-goranske županije
âambulantne stanice sa područja Grada Bakra
âVeterinarska stanica Rijeka
âVeterinarska ambulanta na Krasici
âPoljoprivredno savjetodavna služba
Primorsko- goranske županije
âLučka kapetanija Rijeka - lučka ispostava
Bakar
âNacionalna središnjica za traganje i
spašavanje na moru (MRCC)
âObalne radio postaje (Rijeka radio, Pomorski
radio)
âHrvatske vode, VGO Rijeka
âHrvatske šume, Šumarija Rijeka
âVodogradnja
âPUZS Rijeka
âŽOC
âDEZINSEKCIJA
âPVPG INE, LUKE RIJEKA
âGradsko komunalno društvo »DOBRA« - Bakar
âHEP- »Elektroprimorje« Rijeka, proizvodnja i
distribucija
âHrvatske ceste
âKD »Vodovod i kanalizacija« d.o.o. Rijeka
âŽUC Primorsko-goranske županije
âIND-EKO d.o.o.
âRIJEKATANK d.o.o.
âJadranski pomorski servis
âHrvatska gorska služba spašavanja - stanica
Rijeka
U prošloj godini nije bilo potrebe za
podizanje navedenih snaga.
Gradonačelnik Grada Bakra je u 2012.godini
donio Odluku o određivanju operativnih snaga i pravnih osoba od interesa za
zaštitu i spašavanje sukladno Procjeni ugroženosti.
3. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OSTALE SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE BAVE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJA (OSTALE GOTOVE SNAGE)
Na području Grada Bakra djeluje više udruga
građana od značaja za zaštitu i spašavanje koji imaju kontinuirano organizirane
materijalno-tehničke i iznimno važne kadrovske potencijale te se mogu u vrlo
kratkom roku mobilizirati i staviti u funkciju zadaća zaštite i spašavanja u
širem smislu postupanja. Navedene udruge financiraju se iz Proračuna Grada. S
navedenim snagama nije još sklopljen ugovor.
3.1. Pravne osobe koje imaju postrojbe i
stručne timove za zaštitu i spašavanje
U Gradu Bakru djeluje Gradsko komunalno
društvo »DOBRA« - Bakar koje sa svojih 26 djelatnika i svim raspoloživim
materijalnim sredstvima može biti aktivirano u sustav zaštite i spašavanja
IND-EKO d.o.o. kao i RIJEKATANK d.o.o. tvrtke
su koje zbrinjavaju opasni otpad.
Na području Grada postoje građevinske i
prijevozničke trgovačka društva i obrti koji se mogu uključiti u sustav zaštite
i spašavanja i to: PRIJEVOZ I ISKOPI BENIĆ IVICA, Krasica 297A i ove
građevinske i prijevozna trgovačka društva ili obrti: Spajić gradnja, GP
Matijević d.o.o., »Takala«, GP Maloprodaja d.o.o., »Madora«, Autoprijevoznik
Josip Vidas, »Luka - prijevoz« d.o.o.
Obzirom da su to manje firme i nemaju
značajnija materijalna sredstva, Grad Bakar će Odlukom o određivanju
operativnih snaga i pravnih osoba odrediti koje će firme biti uključene u
spašavanje.
U prošloj godini nije bilo potrebe za
podizanje navedenih snaga.
3.3. Pravne osobe koje pružaju usluge
Gradsko komunalno društvo »DOBRA« - Bakar
može vršiti usluge prijevoza, a za usluge smještaja i prehrane koristio bi se
Hotel « Jadran« kao i svi domovi kulture u mjestima Grada Bakra.
3.4. Udruge građana
Lovačko društvo »Srndać« Hreljin - 103 člana
Lovačko društvo »Tuhobić« Krasica - 111
članova
LD »Kamenjarka« Kukuljanovo - 72 člana
Planinarsko društvo Bakar - 30 članova
Streljački klub »Kvarner« Kukuljanovo - 98
članova
Sportsko pomorsko društvo »Luben« - 260
članova
U prošloj godini nije bilo potrebe za
podizanje navedenih snaga, a u proračunom Grada Bakra su izdvojena financijska
sredstva u ukupnom iznosu od 174.000,00 kuna.
4. OSTALE AKTIVNOSTI U SUSTAVU ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
4.1. Zahtjevi zaštite i spašavanja u
prostornim planovima
U tekstualnom i u grafičkom dijelu planova
definirane su sve mjere zaštite i spašavanja ljudi sukladno Procjeni
ugroženosti ljudi i materijalnih dobara Grada Bakra i zahtjeva PUZS Rijeka.
Navedene mjere definirane su sa ciljem preventivnog djelovanja u prostoru
poradi smanjenja rizika za ljude i sprečavanje većih materijalnih šteta kao
posljedica prirodnih ili tehničko tehnoloških nesreća.
4.2. Edukacija građana i edukacija djece u
školama i vrtićima te uspostava sustava uzbunjivanja u 2011. godini nisu
vršeni, a planirati ćemo ih u smjernicama za 2012. g.i 2013. g.
5. ZAKLJUČAK
Temeljem ove Analize stanja sustava zaštite i
spašavanja na području Grada Bakra važno je napomenuti da u prošloj godini nije
bilo ugroza za koje bi bilo potrebno podizati (aktivirati) snage navedene kroz
ovu analizu.
Kroz vatrogasnu djelatnost VZ Bakar -
Kostrena obavljala je svoje preventivne, a pogotovo operativne zadatke na vrlo
visokom nivou, te možemo zaključiti da su navedene snage u svakom slučaju
dostatne za svoje područje odgovornosti (Grad Bakar, Općina Kostrena). U
nekoliko navrata na našem području intervenirale su i ostale dobrovoljne
vatrogasne postrojbe. Javna vatrogasna postrojba Grada Rijeke, pokriva područje
Grada i bilježi intervencije, a suradnja između svih navedenih postrojbi više
je nego zadovoljavajuća.
Kako je u prošloj godini donesena Procjena i
Plan zaštite i spašavanja, uslijedilo je upoznavanje s istim, te daljnje
postupanje u smislu donesenih zadaća. Naime, već u prošloj godini prišlo se je
postupcima za ustrojavanje postrojbe CZ i njenog zapovjedništva.
Izraditi će se Smjernice za organizaciju i
razvoj sustava zaštite i spašavanja na području Grada Bakra za 2012. i 2013. i
2014. godinu.
Klasa: 021-05/12-01/05
Ur. broj: 2170-02-01-12/11
Bakar, 31. svibnja 2012.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA BAKRA
Predsjednik
Milan Rončević, v.r.