Temeljem članka 48. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11,
144/12 i 19/ 13) te članka 29. Statuta Općine Mrkopalj (»Službene novine« Primorsko-goranske
županije broj: 24/09, 34/09- ispr., 13/13, 19/13), a sukladno odredbama Zakona
o udrugama (»Narodne novine« broj 74/14), Zakona o financijskom poslovanju i
računovodstvu neprofitnih organizacija -nastavno Zakon (»Narodne novine« broj 121/14)
i Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja
programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge - nastavno:
Uredba (»Narodne novine« broj 26/15), Općinsko vijeće Općine Mrkopalj donosi
Članak 1.
Ovim se Pravilnikom utvrđuju kriteriji, mjerila i postupci za dodjelu i
korištenje sredstava proračuna Općine Mrkopalj udrugama čije aktivnosti
doprinose zadovoljenju javnih potreba i ispunjavanju ciljeva i prioriteta
definiranih strateškim i planskim dokumentima Općine Mrkopalj.
Odredbe ovog Pravilnika koje se odnose na udruge, na odgovarajući se način
primjenjuju i u odnosu na druge organizacije civilnog društva, kada su one, u
skladu s uvjetima javnog natječaja ili poziva (u nastavku teksta: natječaj) za
financiranje programa i projekata, prihvatljivi prijavitelji, odnosno partneri.
Članak 2.
Ako posebnim propisom nije drugačije određeno, odredbe Pravilnika
primjenjuju se
.provedbu programa i projekata kojima se ispunjavaju ciljevi i prioriteti
definirani strateškim i planskim dokumentima,
.obavljanje određene javne ovlasti na području Općine Mrkopalj povjerene
posebnim zakonom,
.pružanje socijalnih usluga na području Općine Mrkopalj temeljem posebnog
propisa,
.sufinanciranje obveznog doprinosa korisnika financiranja za provedbu
programa i projekata ugovorenih iz fondova Europske unije i inozemnih javnih
izvora za udruge s područja Općine Mrkopalj ,
.podršku institucionalnom i organizacijskom razvoju udruga s područja Općine
Mrkopalj
.druge oblike i namjene dodjele financijskih sredstava iz proračuna Općine
Mrkopalj
Članak 3.
Projektom se smatra skup aktivnosti koje su usmjerene ka ostvarenju
zacrtanih ciljeva čijim će se ostvarenjem odgovoriti na uočeni problem i
ukloniti ga, vremenski je ograničen i ima definirane troškove i resurse.
Programi su kontinuirani procesi koji se u načelu izvode u dužem vremenskom
razdoblju kroz niz različitih aktivnosti čiji su struktura i trajanje
fleksibilniji. Mogu biti jednogodišnji i višegodišnji.
Jednodnevne i višednevne manifestacije su aktivnosti koje provode
organizacije civilnog društva i neprofitne organizacije s ciljem davanja
dodatne ponude na području Općine Mrkopalj i razvoja općine općenito. Mogu biti
sportske, kulturne, zabavne, socijalne, humanitarne, gastronomske i druge.
Članak 4.
Općina će u postupku donošenja Proračuna Općine Mrkopalj prije raspisivanja
natječaja za dodjelu financijskih sredstava udrugama, utvrditi prioritete
financiranja koji moraju biti usmjereni postizanju ciljeva definiranih
strateškim i razvojnim dokumentima Općine Mrkopalj te će u okviru svojih
mogućnosti, u proračunu Općine Mrkopalj osigurati financijska sredstva za
njihovo financiranje, a sve u skladu s odredbama Zakona, Uredbe i ovog
Pravilnika.
Članak 5.
Imajući u vidu raspoloživi iznos financijskih sredstava planiranih u
proračunu Općine Mrkopalj namijenjen za zadovoljenje dijela javnih potreba kroz
dodjelu putem natječaja udrugama, Općina će unaprijed predvidjeti financijski
okvir dodjele financijskih sredstava udrugama po objavljenom natječaju, koji
obuhvaća:
.iznose predviđene za pojedina programska područja (djelatnosti) ako će se
natječaj i raspisivati za više programskih područja,
.najniži i najviši iznos pojedinačnih ugovora o dodjeli financijskih
sredstava i
.očekivani broj udruga s kojima će se ugovoriti provedba programa ili
projekata u okviru pojedinog natječaja.
Članak 6.
Općina Mrkopalj će, prije objave javnog poziva ili natječaja, izraditi
obrasce natječajne dokumentacije temeljem kojih će udruge prijavljivati svoje
programe ili projekte.
Članak 7.
Općina Mrkopalj će pri financiranju programa i projekata primjenjivati
osnovne standarde planiranja i provedbe financiranja, odnosno praćenja i
vrednovanja financiranja i izvještavanja, definirane Uredbom.
Članak 8.
Općina Mrkopalj će dodjeljivati sredstva za financiranje programa i
projekata udrugama, potencijalnim korisnicima (u daljnjem tekstu: Korisnici) uz
uvjet da:
.su upisani u odgovarajući Registar;
.su registrirani kao udruge,zaklade, ustanove ili druge pravne osobe čija
temeljna svrha nije stjecanje dobiti (organizacije civilnoga društva)
.su se svojim statutom opredjelili za obavljanje djelatnosti i aktivnosti
koje su predmet financiranja i kojima promiču uvjerenja i ciljeve koji nisu u
suprotnosti s
Ustavom i zakonom;
.program/projekt/inicijativa, koji prijave na javni natječaj/poziv , bude
ocijenjen kao značajan (kvalitetan, inovativani koristan) za razvoj civilnoga
društva i zadovoljenje javnih potreba Općine Mrkopalj definiranih razvojnim i
strateškim dokumentima, odnosno uvjetima svakog pojedinog natječaja/poziva;
.su uredno ispunili obveze iz svih prethodno sklopljenih ugovora o
financiranju iz proračuna Općine Mrkopalj i drugih javnih izvora;
.nemaju dugovanja s osnove plaćanja doprinosa za mirovinsko i zdravstveno
osiguranje i plaćanje poreza te drugih davanja prema državnom proračunu i
proračunu Općine Mrkopalj
.se protiv Korisnika, odnosno osobe ovlaštene za zastupanje i voditelja
programa/projekta ne vodi kazneni postupak i nije pravomoćno osuđen za
prekršaje ili kaznena djela definirana Uredbom;
.općim aktom imaju uspostavljen model dobrog financijskog upravljanja i
kontrola te način sprječavanja sukoba interesa pri raspolaganju javnim
sredstvima;
.imaju utvrđen način javnog objavljivanja programskog i financijskog
izvješća o radu za proteklu godinu (mrežne stranice udruge ili drugi prikladan
način);
.imaju zadovoljavajuće organizacijske kapacitete i ljudske resurse za
provedbu programa ili projekta, programa javnih potreba, javnih ovlasti,
odnosno pružanje socijalnih usluga;
Članak 9.
Osim uvjeta iz prethodnog članka Pravilnika, Općina Mrkopalj može natječajem
propisati i dodatne uvjete koje trebaju ispunjavati udruge u svrhu ostvarivanja
prednosti u financiranju, kao što su:
.primjena sustava osiguranja kvalitete djelovanja u neprofitnim
organizacijama;
.uključenost volonterskog rada, posebice mladih koji na taj način stječu
znanja i vještine potrebne za uključivanje na tržište rada i aktivno
sudjelovanje u demokratskome društvu;
.umrežavanje i povezivanje sa srodnim udrugama, ostvarivanje međusektorskog
partnerstva udruga s predstavnicima javnog i poslovnog sektora u svrhu jačanja
potencijala za razvoj lokalne zajednice i dr.
Članak 10.
Općina Mrkopalj neće iz proračuna općine financirati aktivnosti udruga koje
se sukladno Zakonu i drugim pozitivnim propisima smatraju gospodarskom
djelatnošću udruga.
Članak 11.
Općinski načelnik će , u roku od 30 dana od usvajanja proračuna za sljedeću
kalendarsku godinu, izraditi i na mrežnim stranicama Općine objaviti godišnji
plan raspisivanja javnih natječaja i drugih programa za financiranje svih
oblika programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge (u
daljnjem tekstu: godišnji plan natječaja), kao najavu javnih natječaja i drugih
programa financiranja programa ili projekata udruga, koje planira provesti u
tijeku jedne kalendarske godine.
Članak 12.
Financiranje svih programa i projekata provodi se putem natječaja, čime se
osigurava transparentnost dodjele financijskih sredstava i omogućava dobivanje
što je moguće većeg broja kvalificiranih prijava, odnosno odabir
najkvalitetnijih programa i projekata te se šira javnost obavještava o
prioritetnim područjima djelovanja.
Članak 13.
Financijska sredstva proračuna Općine Mrkopalj dodjeljuju se bez
objavljivanja natječaja, odnosno izravno, samo u iznimnim slučajevima:
.kada nepredviđeni događaji obvezuju davatelja financijskih sredstava da u
suradnji s udrugama žurno djeluje u rokovima u kojima nije moguće provesti
standardnu natječajnu proceduru i problem je moguće riješiti samo izravnom
dodjelom bespovratnih financijskih sredstava,
.kada se financijska sredstva dodjeljuju udruzi ili skupini udruga koje
imaju isključivu nadležnost u području djelovanja i/ili zemljopisnog područja
za koje se financijska sredstva dodjeljuju, ili je udruga jedina organizacija
operativno sposobna za rad na području djelovanja i/ili zemljopisnom području
na kojem se financirane aktivnosti provode,
.kada se financijska sredstva dodjeljuju udruzi kojoj su zakonom, drugim
propisom ili aktom dodijeljene određene javne ovlasti (Crveni križ i dr.),
.kada se prema mišljenju Povjerenstva, jednokratno dodjeljuju financijska
sredstva do 5.000,00 kuna za aktivnosti koje iz opravdanih razloga nisu mogle
biti planirane u godišnjem planu udruge, a ukupan iznos tako dodjeljenih
sredstava iznosi najviše 5% svih sredstava planiranih u proračunu za
financiranje svih programa i projekata udruga.
Članak 14.
U slučajevima kada se financijska sredstva dodjeljuju bez raspisivanja
javnog natječaja ili javnog poziva i bez prijedloga Povjerenstva, Načelnik
općine će u ime Općine Mrkopalj sa Korisnikom sredstava sklopiti Ugovor o
izravnoj dodjeli sredstava kojim će se definirati na koje će se konkretne
aktivnosti sredstva proračuna Općine Mrkopalj utrošiti te poštivati osnovne
standarde financiranja vezane uz planiranje financijskih sredstava, ugovaranje,
praćenje financiranja, javno objavljivanje i izvještavanje.
Članak 15.
Odluku o raspisivanje natječaja i pripremu natječajne dokumentacije za svaki
poziv ili natječaj donosi Općinski načelnik.
Članak 16.
Natječaj s cjelokupnom natječajnom dokumentacijom objavljuje se na mrežnim
stranicama Općine Mrkopalj i mrežnim stranicama Ureda za udruge Vlade Republike
Hrvatske.
Članak 17.
Natječaj za podnošenje prijedloga projekta ili programa biti će otvoren
najmanje 30 dana od datuma objave.
Članak 18.
Po isteku roka za podnošenje prijava na natječaj, Povjerenstvo imenovano od
strane Načelnika općine pristupit će postupku pregleda i ocjene pristiglih
prijava .Povjerenstvo daje prijedlog za odobravanje financijskih sredstava za
pro grame ili projekte, a odluku o odobravanju sredstava donosi Načelnik
općine.
Članak 19.
Nakon donošenja odluke o programima ili projektima kojima su odobrena
financijska sredstva, Općina Mrkopalj će javno objaviti rezultate natječaja s
podacima o udrugama, programima ili projektima kojima su odobrena sredstva i
iznosima odobrenih sredstava financiranja.
Članak 20.
O eventualno podnijetom pismenom prigovoru, a uzimajući u obzir sve
činjenice, Odluku donosi Načelnik općine u roku od 8 dana od dana zaprimanja
pismenog prigovora.
Članak 21.
Sa svim udrugama kojima su odobrena financijska sredstva Općina Mrkopalj će
potpisati ugovor o financiranju programa ili projekata.
Članak 22.
Općina Mrkopalj će u suradnji s korisnikom financiranja, s ciljem poštovanja
načela transparentnosti trošenja proračunskog novca i mjerenja vrijednosti
povrata za uložena sredstva pratiti provedbu financiranih programa ili
projekata udruga, sukladno Zakonu o udrugama, Zakonu o fiskalnoj odgovornosti,
Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija,
Uredbi, ovom Pravilniku i drugim pozitivnim propisima.
Članak 23.
Praćenje će se vršiti na dva načina: odobravanjem opisnih i financijskih
izvješća korisnika sredstava te kontrolom» na licu mjesta« od strane
predstavnika Općine u dogovoru s korisnikom sredstava.
Obvezno se dostavljaju i dokazi o nastanku troška podmirenog iz sredstava
Općine Mrkopalj (preslici faktura, ugovora o djelu ili ugovora o autorskom
honoraru s obračunima istih) te dokazi o plaćanju istih (preslik naloga o
prijenosu ili izvoda sa žiro računa).
Članak 24.
Bez obzira na kvalitetu predloženog programa ili projekta Općina Mrkopalj
neće dati financijska sredstva za aktivnosti koje se već financiraju iz
državnog proračuna i po posebnim propisima - kada je u pitanju ista aktivnost,
koja se provodi na istom području, u isto vrijeme i za iste korisnike, osim ako
se ne radi o koordiniranom sufinanciranju iz više različitih izvora.
Članak 25.
Odobrena sredstva finacijske potpore korisnik je dužan utrošiti isključivo
za realizaciju programa/projekta/manifestacije/inicijative utvrđenog Proračunom
i Ugovorom.
Sredstva se smatraju namjenski utrošenim ako su korištena isključivo za
financiranje prihvatljivih i opravdanih troškova u realizaciji programa
utvrđenog ugovorom.
Članak 26.
Prihvatljivi troškovi su troškovi koje je imao korisnik financiranja, a koji
ispunjavaju sve slijedeće kriterije:
.nastali su za vrijeme razdoblja provedbe programa ili projekta u skladu s
ugovorom, osim troškova koji se odnose na završne izvještaje, troškova revizije
i troškova vrednovanja, a plaćeni su do datuma odobravanja završnog izvještaja.
Postupci javne nabave za robe, usluge ili radove mogu započeti prije početka
provedbenog razdoblja, ugovori ne mogu biti sklopljeni prije prvog dana
razdoblja provedbe ugovora;
.moraju biti navedeni u ukupnom predviđenom proračunu projekta ili programa,
.nužni su za provođenje programa ili projekta koji je predmetom dodjele
financijskih sredstava,
.mogu biti identificirani i provjereni i koji su računovodstveno
evidentirani kod korisnika financiranja prema važećim propisima o računovodstvu
neprofitnih organizacija,
.trebaju biti umjereni, opravdani i usuglašeni sa zahtjevima racionalnog
financijskog upravljanja, osobito u odnosu na štedljivost i učinkovitost.
Članak 27.
U skladu s opravdanim troškovima iz prethodnog članka i kada je to
relevantno za poštivanje propisa o javnoj nabavi, opravdanim se smatraju
slijedeći izravni troškovi udruge i njezinih partnera
.troškovi zaposlenika angažiranih na programu ili projektu koji odgovaraju
stvarnim izdacima za plaće te porezima i doprinosima iz plaće i drugim
troškovima vezanim uz plaću, sukladno odredbama ovog Pravilnika i Uredbe, a u
visini definiranoj svakim zasebnim natječajem;
.putni troškovi i troškovi dnevnica za zaposlenike i druge osobe koje
sudjeluju u projektu ili programu, pod uvjetom da su u skladu s pravilima o
visini iznosa za takve naknade definiranima svakim zasebnim natječajem;
.troškovi kupnje ili iznajmljivanja opreme i materijala (novih ili
rabljenih) namijenjenih isključivo za program ili projekt, te troškovi usluga
pod uvjetom da su u skladu s tržišnim cijenama;
.troškovi potrošne robe;
.troškovi podugovaranja;
.troškovi koji izravno proistječu iz zahtjeva ugovora uključujući troškove
financijskih usluga (informiranje, vrednovanje konkretno povezano s projektom,
revizija, umnožavanje, osiguranje, itd.).
Točan postotak prihvatljivosti pojedinih izravnih troškova u ukupnom udjelu
financiranja iz proračuna Općine Mrkopalj , utvrdit će se svakim zasebnim
Natječajem.
Članak 28.
Osim izravnih, korisniku sredstava se može odobriti i pokrivanje dijela
neizravnih troškova kao što su: energija, voda, uredski materijal, sitan
inventar, telefon, pošta i drugi indirektni troškovi koji nisu povezani
isključivo sa provedbom programa, u maksimalnom iznosu od 20 % ukupnog
odobrenog iznosa financiranja iz proračuna Općine Mrkopalj.
Točan postotak prihvatljivosti neizravnih troškova u ukupnom udjelu
financiranja iz proračuna Općine Mrkopalj , utvrdit će se svakim zasebnim
Natječajem.
Članak 29.
Neprihvatljivim troškovima projekta ili programa smatraju se:
.dugovi i stavke za pokrivanje gubitaka ili dugova;
.dospjele kamate;
.stavke koje se već financiraju iz drugih izvora;
.kupovina zemljišta ili građevina, osim kada je to nužno za izravno
provođenje projekta/programa, kada se vlasništvo mora prenijeti na udrugu i/ili
partnere najkasnije po završetku projekta/programa;
.gubitci na tečajnim razlikama;
.zajmovi trećim stranama.
.troškovi reprezentacije, hrane i alkoholnih pića(osim u znimnim slučajevima
kada se kroz pregovaranje s Općinom Mrkopalj dio tih troškova može priznati kao
prihvatljiv trošak),
.troškovi smještaja(osim u slučaju više dnevnih i međunarodnih programa ili
u iznimnim slučajevima kada se kroz pregovaranje s Općinom Mrkopalj dio tih
troškova može priznati kao prihvatljiv trošak),
.drugi troškovi definirani svakim zasebnim natječajem.
Članak 30.
Sve potpore koje Općina Mrkopalj dodjeljuje putem natječaja odnose se, u
pravilu, na aktivnosti koje će se provoditi u kalendarskoj godini za koju se
raspisuju.
Članak 31.
Visina sredstava koje će svaki korisnik financijske potpore ostvariti iz
proračuna Općine Mrkopalj biti će definirana kroz proceduru javnog natječaja
ili javnog poziva.
Članak 32.
Korisnik financiranja je u obvezi voditi precizne i redovite račune vezane
uz provođenje projekta ili programa koristeći odgovarajuće računovodstvene
sustave sukladno propisima o računovodstvu neprofitnih organizacija.
Računi i troškovi vezani uz projekt ili program moraju biti lako
prepoznatljivi i provjerljivi. To se može ostvariti korištenjem odvojenih
računa za dani projekt ili program ili osigurati da se troškovi vezani uz
projekt ili program mogu lako identificirati i pratiti do i unutar
računovodstvenih i knjigovodstvenih sustava udruge.
Članak 33.
Pored izvješća navedenih u ovom Pravilniku, dokumenti koje je korisnik
financiranja dužan dati na raspolaganje u slučaju nadzora uključuju:
.popis članova i podatke o uplaćenim članarinama;
.računovodstvenu evidenciju (kompjuterski ili ručno obrađenu) iz
računovodstvenog sustava udruge, poput glavne knjige, pomoćnih knjiga, platnih
lista, popisa imovine i obveza i drugih relevantnih računovodstvenih podataka;
.dokaze o postupcima nabave poput natječajne dokumentacije, ponuda od sudionika
natječaja i izvještaja o procjenama;
.dokaze o obvezama poput ugovora i drugih obvezujućih dokumenata;
.dokaze o isporučenim uslugama, poput odobrenih izvještaja, narudžbenica,
prijevoznih karata (uključujući aerodromske potvrde), dokaze o sudjelovanju na
seminarima, konferencijama i tečajevima (uključujući relevantnu dokumentaciju i
dobivene materijale, potvrde,), itd.;
.dokaze o primitku roba, poput potvrda o isporučenoj robi dobavljača;
.dokaze o završetku radova, poput potvrda o prihvaćanju ili primopredajnih
zapisnika;
.dokaze o kupnji, poput računa i priznanica,
.dokaze o uplatama poput bankovnih izvoda, potvrda o skidanju sredstava s
računa, dokaze o plaćanju podugovarača,
.zaa troškove goriva sažeti prikaz prijeđene kilometraže, prosječnu potrošnju
goriva korištenih vozila, troškove goriva i održavanja;
.evidenciju o zaposlenicima i njihovim plaćama, poput ugovora, platnih
lista, radnih lista. Za zaposlenike koji su angažirani na temelju ugovora o
radu na određeno vrijeme, pojedinosti o primanjima uz potvrdu odgovorne
osobe,prikazano po stavkama primanja, naknada za zdravstveno i mirovinsko
osiguranje, osiguranje i neto primanja.
Članak 34.
Općina Mrkopalj će od Korisnika financiranja u pisanom obliku zatražiti
povrat sredstava za provedbu odobrene potpore u slučaju kada utvrdi da Korisnik
financiranja:
.nije realizirao program ili projekt utvrđen proračunom i ugovorom,
.nije utrošio sva odobrena sredstva,
.sredstva nije koristio namjenski,
.iz neopravdanih razloga nije podnio izvješće u propisanom roku.
Članak 35.
Korisnik financiranja ne smije sudjelovati u izbornoj ili drugoj promidžbi
političke stranke, koalicije ili kandidata, davati izravnu potporu političkoj
stranci, koaliciji ili kandidatu niti prikupljati financijska sredstva za
financiranje političkih stranaka, koalicija ili kandidata za sve vrijeme
trajanja ugovora.
Članak 36.
Odredbe natječajne dokumentacije vezane za financiranje udruga sredstvima
proračuna Općine Mrkopalj koje nisu definirane ovim Pravilnikom ili su u
suprotnosti s odredbama donijetih akata ( Uredba i Zakon ), primjenjivat će se
direktno na način kako su ih definirale odredbe tih akata.
Članak 37.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objave u Službenim novinama
Primorsko-goranske županije.
Klasa:021-05/15-01/01
Urbroj:2112-05-01-15-29
Mrkopalj, 24. studenoga 2015.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE MRKOPALJ
Predsjednik
Miljenko Kauzlarić, v.r.