30.
Na temelju članka 28. stavka 1. alineja 1.
Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/ 07, 38/09 i
127/10), članka 30. Statuta Grada Bakra (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 25/09 i 37/09) i Analize stanja sustava zaštite i spašavanja na
području Grada Bakra u 2011. godini, Gradsko vijeće Grada Bakra na 32. sjednici
održanoj dana 31. svibnja 2012. godine donijelo je
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja
na području Grada Bakra za 2012., 2013. i 2014. godinu
UVOD
Člankom 28. i 29. Zakona o zaštiti i
spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09, 127/10) u daljnjem
tekstu ZiS, definirano je da predstavnička tijela jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave donose smjernice za organizaciju i razvoj sustava
zaštite i spašavanja na svom području, u proračunu osiguravaju sredstva
namijenjena za financiranje sustava zaštite i spašavanja, te obavljaju i druge
poslove zaštite i spašavanja utvrđene zakonom. Smjernice za organizaciju i
razvoj sustava zaštite i spašavanja na području Grada za razdoblje 2012., 2013.
i 2014 godine, donose se temeljem usvojene Analize stanja sustava zaštite i
spašavanja na području Grada Bakra i u skladu s Procjenom ugroženosti
stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša za područje Grada
Bakra. Smjernice se donose s ciljem zaštite i spašavanja ljudi, materijalnih
dobara te okoliša kao i ravnomjernog razvoja svih nositelja sustava zaštite i
spašavanja (civilna zaštita, vatrogasne postrojbe, Stožeri, udruge građana od
značaja za zaštitu i spašavanje, službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti). Sustav zaštite i spašavanja je
oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika zaštite i spašavanja u reagiranju na
katastrofe i veće nesreće te ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja
operativnih snaga zaštite i spašavanja u prevenciji, pripravnosti, reagiranju
na katastrofe i otklanjanju mogućih uzroka i posljedica katastrofa (čl. 3. st.
19. ZiS).
Operativnim snagama zaštite i spašavanja na
razini Grada Bakra rukovodi i koordinira gradonačelnik, uz stručnu potporu
Stožera zaštite i spašavanja Grada Bakra. U katastrofama i velikim nesrećama
gradonačelnik izravno zapovijeda operativnim snagama zaštite i spašavanja sa
područja Grada Bakra (čl. 9. st. 1. ZiS).
Operativne snage sastoje se od:
-Stožera zaštite i spašavanja Grada Bakra
-službi i postrojbi središnjih tijela državne
uprave koja se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti,
-Vatrogasnog zapovjedništava Vatrogasna
zajednica Bakar - Kostrena, postrojbi vatrogastva (Javna vatrogasna postrojba
Rijeka, Dobrovoljna vatrogasna društva Bakar, Hreljin, Zlobin, Škrljevo,
Kostrena),
-Zapovjedništva Civilne zaštite i postrojbe
opće namjene civilne zaštite, povjerenika, voditelja skloništa i njegovih
zamjenika službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave
u svojoj redovitoj djelatnosti.
Osim operativnih snaga, ostali sudionici
zaštite i spašavanja su:
-fizičke i pravne osobe
-izvršna i predstavnička tijela Grada Bakra
-središnja tijela državne uprave.
1. RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OPĆI DIO
Za Grad Bakar sukladno važećim propisima u
narednom periodu treba donijeti sljedeće dokumente iz područja sustava zaštite
i spašavanja:.
- Imenovati povjerenike Civilne zaštite i
voditelje skloništa i njihove zamjenike,
- Definirati ugovorne obveze s dodatnim
snagama zaštite i spašavanja koje se Planom predviđaju,
- Sve dokumente po Programu aktivnosti u
provedbi posebnih mjera zaštite od požara za iduće godine,
- Sukladno članku 13. Zakona o zaštiti od
požara (NN broj 92/10) ishodovati mišljenja na ažurirane Procjenu i Plan
zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Grada Bakra.
Navedene dokumente realizirati će se tokom
2012., 2013. te 2014. godine.
2. RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OPERATIVNE SNAGE
2.1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Članove stožera potrebno je educirati,
osposobiti i uvježbati s ciljem izvršavanja svojih zadaća upravljanja i
usklađivanja aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih
resursa zajednice u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i veće nesreće
kako bi se spriječile, ublažile i otklonile posljedice katastrofe i veće
nesreće na području Grada Bakra. Edukacija će se provesti u suradnji s
Područnim uredom Državne uprave za zaštitu i spašavanje u Rijeci.
Ocjenjuje se potrebnim redovito sazivati
sjednice Stožera najmanje dva puta godišnje i to uoči protupožarne ljetne
sezone postupajući po Programu aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od
požara od interesa za RH koji program redovito donosi Vlada RH za svaku tekuću
godinu kao i koncem godine uoči donošenja Proračuna Grada Bakra.
Planirane aktivnosti vezane uz rad i
djelovanje stožera definirati će se detaljnije Planom rada Stožera zaštite i
spašavanja Grada Bakra. Planirana sredstva u proračunu za zaštitu i spašavanje
iznose 50.000,00 kuna.
2.2. SLUŽBE I POSTROJBE SREDIŠNJIH TIJELA
DRŽAVNE UPRAVE KOJA SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U SVOJOJ REDOVNOJ
DJELATNOSTI
Pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem
bave u okviru redovne djelatnosti
Središnja tijela državne uprave (ministarstva
i državne upravne organizacije) uključene su u zaštitu i spašavanje na području
Grada kroz svoje sudjelovanje u Stožerima zaštite i spašavanja (djelatnici
Državne uprave za zaštitu i spašavanje, Ministarstva unutarnjih poslova i sl.)
kao savjetodavna tijela, ali i kao operativna u provođenju određenih zakonom
propisanih radnji kojima se bave i u svojoj redovnoj djelatnosti (Ministarstva
unutarnjih poslova - regulacija prometa, sprečavanje nereda, državne
inspekcijske službe i sl.).
2.3. ZAPOVJEDNIŠTVO I POSTROJBE VATROGASTVA
2.3.1. Vatrogasna zajednica Bakar-Kostrena
Vatrogasna zajednica ima ugovor s Gradom
Bakrom, u svom Planu rada planira provedbu Programa aktivnosti posebnih mjera
zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku (ustrojavanje motrenja i
dojave, dežurstva i ophodnje), kao i niz preventivnih i operativnih mjera.
Planira se provođenje osposobljavanja članova
Zapovjedništva zajedno sa članovima Stožera zaštite i spašavanja po programu
Učilišta za vatrogastvo i zaštitu i spašavanja Državne uprave za zaštitu i
spašavanje.
Za rad područne vatrogasne zajednice
Bakar-Kostrena, proračunom su planirana sredstva donacije u iznosu od
550.000,00 kuna godišnje.
2.3.2. Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke
Sukladno Procjeni ugroženosti zaštite od
požara i tehnoloških eksplozija Grada Bakra sklopljen je sporazum s JVP Grada
Rijeke i Vatrogasnom zajednicom Bakar - Kostrena koji pokrivaju područje Grada
Bakra.
Za rad Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke
proračunom su planirana sredstva donacije u iznosu od 360.000,00 kuna godišnje.
2.3.3. Dobrovoljna vatrogasna društva
Na području Grada Bakra djeluje Vatrogasna
zajednica Bakar - Kostrena s 4 dobrovoljna društva s područja Grada Bakra
(Zlobin, Hreljin, Škrljevo i Bakar) te jednog dobrovoljnog društva sa područja
Općine Kostrena - DVD Kostrena. Svaki navedeni DVD kroz svoje planove za iduću
godinu planira provedbu Programa aktivnosti posebnih mjera zaštite od požara od
interesa za Republiku Hrvatsku (ustrojavanje motrenja i dojave, dežurstva i
ophodnje), kao i niz preventivnih i operativnih mjera.
Dobrovoljne vatrogasne postrojbe financiraju
se iz sredstava Grada Bakra, a plaćanje se ostvaruje preko Vatrogasne zajednice
Bakar - Kostrena. Proračunom planirana sredstva navedena su u stavki 1.3.1.
Vatrogasna zajednica Bakar-Kostrena. Dodatna sredstva u iznosu od 50.000,00 kn
planiraju se za izradu projekta za pristupnu cestu budućeg vatrogasnog doma na
Hreljinu.
2.3.4. Profesionalne vatrogasne postrojbe u
gospodarstvu
Na području Grada Bakra ne djeluje niti jedna
profesionalna vatrogasna postrojba u gospodarstvu, niti je članica Vatrogasne
zajednice Grada Bakra i Općine Kostrena.
Rafinerija nafte Rijeka u Urinju prema
kategorizaciji ima postrojbu sa sjedištem u susjednoj Općini Kostrena.
Postrojba pokriva i dio Rafinerije koja se pruža na područje Grada Bakra.
2.4. ZAPOVJEDNIŠTVA I POSTROJBE I DRUGE
OPERATIVNE SNAGE CIVILNE ZAŠTITE
2.4.1. Postrojba civilne zaštite opće namjene
Donesenom Procjenom ugroženosti i Planom
zaštite i spašavanja u 2012. godini donesena je Odluka o ustrojavanju postrojbe
civilne zaštite opće namjene. Navedene postrojbe popunjavat će se po
teritorijalnom principu i prvenstveno od članova udruga građana od značaja za
zaštitu i spašavanje, a do konačnog broja od 33 članova civilne zaštite
nadopunjavati će se iz Ureda za obranu. Nakon formiranja potrebno je postrojbu
opremiti i vršiti učestale vježbe sukladno namjenama definiranim u Procjeni i
Planu i to tijekom 2013. godine.
Ustrojavanja postrojbe planira se tijekom
2012. godine. U samoj obuci i uvježbavanju sudjelovati će jedinica lokalne
samouprave, a suradnju ćemo zatražiti i od Državne uprave za zaštitu i
spašavanje, Područnog ureda Rijeka.
2.4.2. Zapovjedništvo civilne zaštite (za
gradove i županiju)
Tijekom 2012. godine donijeta je Odluka o
imenovanju zapovjedništva civilne zaštite Grada Bakra. Provođenje
osposobljavanja članova Zapovjedništva, zajedno s članovima Stožera zaštite i
spašavanja po programu Učilišta za vatrogastvo i zaštitu i spašavanja Državne
uprave za zaštitu i spašavanje, planira se zajedno s postrojbom civilne
zaštite.
2.4.3. Povjerenici civilne zaštite
Sukladno Procjeni ugroženosti potrebno je
imenovati minimalno 10 povjerenika civilne zaštite za područje Grada. Povjerenici
će se imenovati za svako naselje na području Grada Bakra. Planira se provesti i
obuka povjerenika civilne zaštite sukladno programu Učilišta za vatrogastvo i
zaštitu i spašavanja Državne uprave za zaštitu i spašavanje. Povjerenici
civilne zaštite trebali bi biti određene osobe u mjesnim odborima, najčešće
predsjednici Mjesnih odbora koji se mogu aktivno uključiti u zaštitu i
spašavanje na svom području. Povjerenici bi se odredili za zone u kojima
postoje ugrozi zbog kojih je potrebno provesti hitnu evakuaciju ljudi. Rok
realizacije imenovanja je tekuća 2012. godina, a provođenja obuke planira se
zajedno sa postrojbom civilne zaštite opće namjene.
2.4.4. Voditelji skloništa
Sukladno Procjeni ugroženosti potrebno je
imenovati 4 voditelja skloništa i njihovih zamjenika za područje Grada. Naime,
u Gradu Bakru postoje 2 skloništa osnovne zaštite (»Luka Rijeka« d.d. i
»Vargon« d.o.o.) i 2 dopunske zaštite od čega je jedno blokovsko sklonište u
Industrijskoj zoni Kukuljanovo, a jedno u Centru za primarnu zdravstvenu
zaštitu Škrljevo. Planira se provesti i njihova obuka sukladno programu
Učilišta za vatrogastvo i zaštitu i spašavanja Državne uprave za zaštitu i
spašavanje. Rok realizacije imenovanja je tokom 2013. godine.
2.5 SLUŽBE I POSTROJBE PRAVNIH OSOBA KOJE SE
ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U SVOJOJ REDOVITOJ DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava
zaštite i spašavanja na području Grada Bakra te imaju zadaće u sustavu zaštite
i spašavanja, a osobito one u vlasništvu i suvlasništvu Grada imaju obvezu
uključivanja u sustav zaštite i spašavanja kroz redovnu djelatnost, posebno u
slučajevima angažiranja prema Planu djelovanja civilne zaštite.
âHitna medicinska pomoć Rijeka
âGradsko društvo Crvenog križa Rijeka
âCentar za socijalnu skrb Rijeka
âNastavni zavod za javno zdravstvo
Primorsko-goranske županije
âambulantne stanice sa područja Grada Bakra
âVeterinarska stanica Rijeka
âVeterinarska ambulanta na Krasici
âPoljoprivredno savjetodavna služba
Primorsko- goranske županije
âLučka kapetanija Rijeka - lučka ispostava
Bakar
âNacionalna središnjica za traganje i
spašavanje na moru (MRCC)
âObalne radio postaje (Rijeka radio, Pomorski
radio)
âHrvatske vode, VGO Rijeka
âHrvatske šume, Šumarija Rijeka
âVodogradnja
âPUZS Rijeka
âŽOC
âDEZINSEKCIJA
âPVPG INE, LUKE RIJEKA
âGradsko komunalno društvo »DOBRA« - Bakar
âHEP- »Elektroprimorje« Rijeka, proizvodnja i
distribucija
âHrvatske ceste
âKD »Vodovod i kanalizacija« d.o.o. Rijeka
âŽUC Primorsko-goranske županije
âIND-EKO d.o.o.
âRIJEKATANK d.o.o.
âJadranski pomorski servis
âHrvatska gorska služba spašavanja - stanica
Rijeka
Svaka navedena pravna osoba kroz svoj
djelokrug rada sudjeluje u aktivnostima sustava zaštite i spašavanja, jedan od
modela poboljšavanja suradnje na polju sudjelovanja u sustavu zaštite i
spašavanja JLP(R)S je kontinuirano provođenje edukacije i uvježbavanja. Grad
Bakar je donio odluku o određivanju operativnih snaga i pravnih osoba od
interesa za zaštitu i spašavanje, nakon čega će dostaviti svim sudionicima u
ZiS Plan ZiS ili izvod u kojem su definirane njihove zadaće, materijalni i
ljudski resursi koji se koriste u slučaju zahtjeva čelnika. Nakon što se odredi
s kojim pravnim osobama je potrebno sklopiti ugovore ili na drugi način urediti
odnose, iduće godine definirati će se da li u proračunu treba osigurati
financijska sredstva za dodatno opremanje i obučavanje sudionika.
3. RAZVOJ SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU GRADA BAKRA - OSTALE SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE BAVE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJEM (OSTALE GOTOVE SNAGE)
Na području Grada Bakra djeluje više udruga
građana od značaja za zaštitu i spašavanje koji imaju kontinuirano organizirane
materijalno-tehničke i iznimno važne kadrovske potencijale te se mogu u vrlo
kratkom roku mobilizirati i staviti u funkciju zadaća zaštite i spašavanja u
širem smislu postupanja. Navedene udruge financiraju se iz Proračuna Grada. S
navedenim snagama nije još sklopljen ugovor.
3.1. Pravne osobe koje imaju postrojbe i
stručne timove za zaštitu i spašavanje
U Gradu Bakru djeluje Gradsko komunalno
društvo »DOBRA« - Bakar koje sa svojih 26 djelatnika i svim raspoloživim materijalnim
sredstvima može biti aktivirano u sustav zaštite i spašavanja
IND-EKO d.o.o. kao i RIJEKATANK d.o.o. tvrtke
su koje zbrinjavaju opasni otpad
Na području Grada ima nekoliko poduzetnika s
mehanizacijom, a to su:
PRIJEVOZ I ISKOPI BENIĆ IVICA, Krasica 297A,
prijevoz
1 djelatnik
1 kamion i jedna kombinirka
Na području Grada postoje i ove građevinske i
prevozničke tvrtke: Spajić gradnja, GP Matijević d.o.o., »Takala«, GP
Maloprodaja d.o.o., »Madora«, Autoprijevoznik Josip Vidas, Luka - prijevoz
d.o.o.
Obzirom da su to manje firme i nemaju
značajnija materijalna sredstva, Grad Bakar će Odlukom o određivanju
operativnih snaga i pravnih osoba odrediti koje će firme biti uključene u
spašavanje.
3.2. Pravne osobe koje pružaju usluge
Gradsko komunalno društvo »DOBRA« - Bakar
može također vršiti usluge prijevoza, a za usluge smještaja i prehrane koristio
bi se Hotel « Jadran«, Bakar kao i svi domovi kulture u mjestima Grada Bakra.
3.3. Udruge građana
- Lovačko društvo »Srndać« Hreljin - 103
člana
- Lovačko društvo »Tuhobić« Krasica - 111
članova
- LD »Kamenjarka« Kukuljanovo - 72 člana
- Planinarsko društvo Bakar - 30 članova
- Streljački klub »Kvarner« Kukuljanovo - 98
članova
- Sportsko pomorsko društvo »Luben« - 260
članova
U proračunu Grada Bakra planirana financijska
sredstva za lovačka društva iznose 25.000,00 kn svakom društvu, za planinarsko
društvo Bakar 2.000,00 kn, dok za Streljački klub »Kvarner« Kukuljanovo Grad
izdvaja 72.000,00 kn, a za Sportsko pomorsko društvo »Luben« 25.000,00 kn
Svaka navedena pravna osoba kroz svoj
djelokrug rada sudjeluje u aktivnostima sustava zaštite i spašavanja, jedan od
modela poboljšavanja suradnje na polju sudjelovanja u sustavu zaštite i
spašavanja JLP(R)S je kontinuirano provođenje edukacije i uvježbavanja.
Stožer zaštite i spašavanja organizirat će
radni sastanak s predstavnicima udruga s temom: načini uključenja u sustav
zaštite i spašavanja. Tom prilikom će se razmatrati mogućnost popunjavanja
postrojbi civilne zaštite opće namjene s članovima udruga građana od značaja za
zaštitu i spašavanje.
4. OSTALE AKTIVNOSTI U SUSTAVU ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
4.1. Zahtjevi zaštite i spašavanja u
prostornim planovima
Gradsko vijeće Grada Bakra na sjednici
održanoj 30.siječnja 2012. godine donijelo je Odluku o donošenju II. Izmjena i
dopuna Prostornog plana uređenja Grada Bakra koja je objavljena u »Službenim
novinama« PGŽ br. 2/2012.
U tijeku je izrada sljedećih prostornih
planova sa područja Grada: UPU-1 Bakar, UPU-2 Praputnjak, UPU-15 Poslovne zone
Glavičina.
U tekstualnom i grafičkom dijelu planova
definirati će se mjere zaštite i spašavanja sukladno Procjeni ugroženosti
stanovništva i materijalnih dobara Grada Bakra i zahtjeva PUZS Rijeka. Navedene
mjere definiraju se s ciljem preventivnog djelovanja u prostoru poradi
smanjenja rizika za ljude i sprečavanje većih materijalnih šteta kao posljedica
prirodnih ili tehničko tehnoloških nesreća.
4.2. Edukacija građana
Planirati aktivnosti edukacije stanovnika
JLP(R)S u području sustava zaštite i spašavanja, u obliku tiskanja letaka,
brošura, tribina i sl.
4.3. Edukacija djece u školama
Planirati edukaciju djece u školama,
vrtićima, osmisliti način provođenja edukacije.
4.4. Uspostava sustava uzbunjivanja
Uspostaviti i održavati odgovarajući sustav
uzbunjivanja građana, istaknuti obavijesti o telefonskom broju 112 i znakove
uzbunjivanja na vidljivom mjestu na svim javnim ustanovama, stambenim zgradama,
školama, vrtićima, zdravstvenim ustanovama, hotelima i sl.
5. ZAKLJUČAK
Sukladno odredbi članka 29. Zakona o zaštiti
i spašavanju ovim smjernicama utvrđuje se način financiranja sustava zaštite i
spašavanja na području Grada Bakra s ciljem racionalnog, funkcionalnog i
učinkovitog djelovanja i daljnjeg razvoja sustava te se stoga proračunom Grada
Bakar u 2012., 2013. i 2014. godine trebaju osigurati sredstva za potrebe ovog
sustava.
Klasa: 021-05/12-01/05
Ur. broj: 2170-02-01-12-12
Bakar, 31. svibnja 2012.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA BAKRA
Predsjednik
Milan Rončević, v.r.