125.
Na temelju članka 28. točke 2. Statuta Primorsko-goranske županije
(»Službene noine« broj 16/06 pročišćeni tekst), a u svezi s Nacionalnim
projektom navodnjavanja i gospodarenja poljoprivrednim zemljištem i vodama
Vlade Republike Hrvatske, Županijska skupština Primorsko-goranske županije, na
sjednici 23. studenoga 2006. godine, donijela je
PLAN NAVODNJAVANJA
PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE
1. POLAZIŠTA
Cilj je svake društvene zajednice razvijeno gospodarstvo što svakako
podrazumijeva i razvijenu poljoprivredu. U svim se strateškim dokumentima
razvoja Republike Hrvatske poljoprivreda stavlja na prvo mjesto, a posebno se
naglašava zeleno-plava linija poljoprivrede i turizma kao komplementarnih
gospodarskih grana. Primarni sektor gospodarstva, među kojima i poljoprivreda,
postupno je gubio svoju važnost u prijašnjem razvoju Primorsko-goranske
županije (u daljnjem tekstu: Županija) zbog bržeg razvoja industrije, prometa i
turizma. Međutim, raspoloživi prirodni resursi, odnosno pedološke i klimatske
karakteristike područja, te povećana potražnja za hranom (i to pogotovo
zdravom) i mogućnosti izvoza u novim tržišnim uvjetima uz privatno
poduzetništvo, mogu pridonijeti revitalizaciji tog sektora.
Primorsko-goranska županija prostorno gledajući čini 6,34% ukupnog prostora
Republike Hrvatske, odnosno površinu od 3.582 km2. Prostor je
raznovrstan u zemljopisnom smislu, a karakterizira ga i vrlo dinamična izmjena
reljefa. Na relativno kratkoj udaljenosti od morske obale pružaju se planinski
vrhovi s visinama i do 1500 metara nadmorske visine. Po karakteristikama ga se
može podijeliti na goransko, primorsko i otočno područje.
Prostor Županije raznolik je i u hidrološkom smislu. Značajan dio područja
Županije ima razvijenu hidrografsku mrežu površinskih vodnih tokova. Izuzetak
su dijelovi gdje u geološkoj građi prevladavaju krška obilježja pa uglavnom
nema izražene površinske hidrografske mreže, već se otjecanje odvija podzemnim
putovima. Vodotoci Čabranka i Kupa čine i najveći dio međudržavne granice sa
susjednom Slovenijom, a područjem Županije prolazi i dio vododjelnice
Jadranskog i Crnomorskog sliva.
Na području Županije tlo je jedno od važnih prirodnih bogatstava te
predstavlja važan prirodni resurs. Stoga je nužno o tome voditi računa kako bi
ga se iskorištavalo na održivi način te kako bi ga se u očuvanom obliku
ostavilo budućim generacijama. Naime, u usporedbi s podacima za cjelokupni
prostor i stanovništvo Republike Hrvatske, Županija razmjerno je siromašna
poljoprivrednim resursima. Poljoprivredne površine u Županiji čine 39,57%
ukupne površine, a po jednom stanovniku dolazi svega 0,46 hektara ovih
površina. Za područje Hrvatske ovi podaci iznose 55,43% i 0,71 hektar. Uz to, u
Županiji je nepovoljnija i kvalitativna struktura zemljišta, jer oranice u
poljoprivrednim površinama sudjeluju sa svega 9,41%, a u Hrvatskoj ukupno taj
postotak iznosi čak 46,53%.
S druge strane, pašnjaci u Županiji čine dvije trećine poljoprivrednih
površina, a u državi nešto više od jedne trećine. Stanovništvo i gospodarstvo
je također u znatno manjem udjelu vezano uz poljoprivredu nego što je to u
državi. Unatoč razmjerno malom udjelu u gospodarstvu Županije, značaj
poljoprivrede izuzetan je i nezaobilazan radi njena
utjecaja na različite segmente prostora i društva, a to su
prvotno:
. zaustavljanje trenda gubitka najvrjednijeg poljoprivrednog zemljišta,
. zaustavljanje procesa depopulacije neurbanih područja Županije,
. poticanje formiranja i razvoja obiteljskih gospodarstava,
. očuvanje tradicijskih djelatnosti i vrijednosti pojedinih prostornih
cjelina,
. očuvanje prirodnih resursa promicanjem održive, poglavito ekološke
poljoprivrede i oblikovanje okoliša,
. uvrštavanje autohtone poljoprivredne proizvodnje u turističku ponudu Županije,
te
. osiguranje sirovina za dio prerađivačke ili uslužne industrije u regiji.
Za područje cijele Županije karakteristična je rascjepkanost malih posjeda u
više parcela. Stoga, u organizacijsko- tehnološkom smislu treba tražiti
rješenja za njihovo okrupnjavanje. Naime, određena proizvodnja povrća i voća, u
kojoj se koriste strojevi većih kapaciteta, podrazumijeva postojanje većih
parcela. Okrupnjavanje parcela, kao i cijelog posjeda, nužno je i zbog
provođenja agro i hidromelioracijskih mjera. Većina tih mjera ima veći
ekonomski učinak ako se provode sustavno na većim površinama. Tako je, na
primjer, navodnjavanje kao neizostavnu mjeru u uzgoju povrća, teško
organizirati bez prethodnog okrupnjavanja površina. Navodnjavanje malih parcela
predstavlja veliki organizacijski problem nadalje, takvo navodnjavanje je
skuplje po jedinici površine zemljišta, a upravljanje i održavanje sustava
zahtjevnije.
Treba istaknuti potrebu za uvažavanjem posebnosti pojedinih dijelova
Županije u kojima je poljoprivreda od velike važnosti za lokalnu zajednicu. To
znači da, unatoč razmjerno manjem značaju za gospodarstvo cijele Županije,
poljoprivreda na pojedinim lokacijama može biti presudni izvor dohotka i
zaposlenosti stanovništva. U tom slučaju ona postaje zalog zadržavanja
stanovništva na ovim lokacijama, uz jamstvo da će one biti očuvane i uređene za
sadašnje i buduće naraštaje. Na takvim lokacijama, ukoliko postoje prirodni
uvjeti, potrebno je osigurati i društveno-ekonomske uvjete za uspostavu
učinkovitog sustava poljoprivredne proizvodnje.
Sveukupna ocjena stanja uređenosti zemljišta i poljoprivredne proizvodnje u
Županiji u prosjeku je niska, i rijetki su primjeri proizvođača s visokim
proizvodnim i ekonomskim rezultatima. Ovakvo je stanje posljedica dugogodišnjeg
odljeva ljudi i kapitala iz poljoprivrede, zbog pojave i razvitka društveno i
financijski atraktivnijih izvora zaposlenja i dohotka. Velike rezerve za
povećanje proizvodnje postoje u nekorištenim površinama i povećanju sadašnjeg
prinosa, ali je za njihovu aktivaciju potrebno ukloniti više prepreka, među
kojima je i nedostatak vode za navodnjavanje.
Budući da je intenzivna proizvodnja hrane, strateški interes Republike
Hrvatske, navodnjavanje ima važno mjesto u planovima gospodarskog razvitka
Županije. Uvođenje navodnjavanja mora biti plansko i usklađeno s onim
gospodarskim aktivnostima s kojima je u uskoj vezi, a kao nova mjera u
poljodjelstvu zahtijeva spremnost na pravovremeno rješavanje svih poteškoća
koje proizlaze iz složenosti ove aktivnosti i nedostatka iskustva u njenom
provođenju.
Ranije su već razmatrane mogućnosti implementacije navodnjavanja na području
Županije i to tako da su izrađene namjenske podloge ili studijska projektna
dokumentacija za područje cijele Županije ili za potencijalno interesantna
područja. Svakako treba uzeti u obzir i činjenicu da je izgradnja i
gospodarenje sustavima za navodnjavanje skupo, te da je potrebna financijska
potpora države. Isto je tako potrebna i edukacija kadrova i novi kompleksniji
odnos čovjeka prema zemljištu - od produženja radnog vremena u ratarstvu
(dnevnog i godišnjeg) i stalne brige o stanju zemljišta (vlaga, očuvanje
plodnosti, sprečavanje zagađenja) do upoznavanja i sprječavanja novih
navodnjavanjem uzrokovanih bolesti i nametnika na biljkama.
Osnovni zadatak izrade Plana navodnjavanja Županije je definiranje
smjernica, kriterija i ograničenja za planski razvitak navodnjavanja na
području Županije u sadašnjim i budućim uvjetima poljoprivredne proizvodnje i
raspoloživih vodnih i zemljišnih resursa.
Županija predstavlja bogato, raznovrsno i pogodno područje, s izglednim
prilikama za gospodarski oporavak i svekoliki razvoj. Svoje razvojne šanse ona
sagledava na crti gospodarskog razvitka temeljenog na obnovljivim resursima.
Neupitno, središnje mjesto u tom konceptu imaju turizam i njemu prilagođena
poljoprivreda i proizvodnja hrane. Poseban se naglasak daje na ekološku
poljoprivredu koja prema definiciji danoj u Strategiji razvoja ekološke
poljoprivrede za 2005. godinu, predstavlja poseban sustav održivoga gospodarenja
u poljoprivredi i šumarstvu koji obuhvaća uzgoj bilja i životinja, proizvodnju
hrane, sirovina i prirodnih vlakana te preradu primarnih proizvoda, a uključuje
sve ekološki, gospodarski i društveno opravdane proizvodno- tehnološke metode,
zahvate i sustave, koristeći plodnost tla i raspoložive vode, prirodna svojstva
biljaka, životinja i krajobraza, povećanje prinosa i otpornosti biljaka s
pomoću prirodnih sila i zakona, uz propisanu uporabu gnojiva, sredstava za
zaštitu bilja i životinja, sukladno s međunarodno usvojenim normama i načelima.
Cilj strategije je povećanje udjela površina pod ekološkom proizvodnjom i
razvijanje domaćeg tržišta za ekološke proizvode, kao i olakšan pristup
hrvatskih ekoloških proizvoda na tržištu Europske unije i druga izvozna tržišta
kroz poboljšanje sigurnosti i kvalitete certificiranih ekoloških proizvoda i
povećanje količine proizvoda.
Kroz izradu Plana navodnjavanja nastojalo se pronaći način skladnog
korištenja izuzetnih prirodnih resursa i drugih pogodnosti Županije, ali ujedno
i pronaći razlog vraćanja života u neke, praktički opustjele prostore Županije.
On će biti temeljna planska podloga za usmjeravanje daljnjih aktivnosti vezanih
uz poduzimanje konkretnih akcija na razvoju navodnjavanja pojedinih područja.
2. RAZLOZI NAVODNJAVANJA PODRUČJA
Navodnjavanje kao melioracijska mjera ima za cilj nadoknaditi nedostatak
vode koji se javlja kod uzgoja poljoprivrednih kultura, odnosno korigiranje
prirodnog režima vlaženja umjetnim dodavanjem vode u trenutku podobnom za pravilan
razvoj biljke omogućava podizanje dostignutog praga u proizvodnji ratarskih
kultura i u godinama koje su sušne - što je sve učestalija pojava u 20 godina
(prema podacima DHMZ-a). Omogućava i bolje iskorištenje zemljišta uvođenjem
druge žetve. Navodnjavanjem se do neke mjere kompenziraju negativni učinci
smanjenja prihrane kemijskim sredstvima za prinose, te se omogućava proizvodnja
»zdrave hrane«. Tendencija smanjenja godišnjih oborina pogotovo u vegetacijskom
razdoblju dovela je do povećanog interesa za navodnjavanjem na području
Primorsko-goranske županije. Osiguranje vode za navodnjavanje u skladu s
potrebama poljoprivredne proizvodnje, osnovni je zadatak vodnogospodarskih
organizacija u rješavanju problema navodnjavanja.
Osnove za razvoj navodnjavanja na području Županije:
. potrebe tržišta za određenim proizvodima - zamjena za uvoz
. kapaciteti i karakteristike zemljišta i radne snage
. tržište i management
. primjena visoke tehnologije
. tradicija u proizvodnji hrane
. raspoloživi vodni resursi
. mogućnost višekratne sjetve
. povećanje zapošljavanja.
Razlozi za navodnjavanje područja:
. povećanje prinosa biljnih kultura, stabilizacija proizvodnje u sušnim
razdobljima i promjena strukture sjetve
. orijentacija tržišnoj ekonomiji i visokoprofitabilnim kulturama uz znatno
reduciranje uvoza
. smanjena ponuda povrća domaćih proizvođača
. globalne klimatske promjene - nestašica vode
. smanjenje raspoloživog prostora za proizvodnju hrane
. snižavanje razine podzemnih voda
. negativna vodna bilanca u vegetacijskom razdoblju
. korištenje voda i za potrebe navodnjavanja, a ne samo vodoopskrbe,
industrije, energije i dr.
Plan navodnjavanja Županije svakako ulazi u razred strateških županijskih
dokumenata: onih koji moraju dati kvalitetnu osnovu za operativne projekte i
programe. Stručne podloge i rezultati analiza tla, klime, izvora voda i
postojeće poljoprivrede daju temelj za određivanje mogućnosti i prioriteta
navodnjavanja radi razvitka postojeće ili uvođenja nove poljoprivredne
proizvodnje. Općenito se može ocijeniti da stanje poljoprivredne proizvodnje i
navodnjavanja na području Županije karakteriziraju sljedeći elementi:
1. Na pojedinim područjima u Županiji postoje primjeri tehnološki napredne i
dohodovno isplative poljoprivredne proizvodnje (Pavlomir, Baška, Vrbnik i dr.).
U pravilu se radi o pojedinačnim proizvođačima ili malim skupinama proizvođača
na ograničenom prostoru. Njihov daljnji napredak, kao i napredak potencijalnih
novih proizvođača potaknutih uspješnim primjerima, ograničen je zbog nedostatka
proizvodne infrastrukture, u kojoj je osiguranje vode jedna od temeljnih
karika. Sustavi zahvata vode i distribucije vode za navodnjavanje izuzetno su
skupi i njihova ekonomska djelotvornost u pravilu se temelji na ekonomiji
obujma. Mali poljoprivredni proizvođači ne raspolažu niti znanjem niti
sredstvima za izgradnju ovakvih sustava, pa je potpora države ili lokalne
samouprave uobičajena u razvijenim zemljama. Djelotvorni sustavi za navodnjavanje
osiguravaju cjenovno prihvatljivu vodu, a tehnologije poljoprivredne
proizvodnje uz navodnjavanje omogućuju uzgoj dohodovno privlačnih kultura i
isplativu poljoprivredu.
2. Poljoprivredni proizvođači, koji primjenjuju suvremenu tehnologiju i
proizvode dohodovno izdašne kulture, odavno su uveli navodnjavanje na svojim
površinama. Na žalost, takvih je proizvođača u Primorsko-goranskoj županiji
vrlo malo: svega 0,54% od 10.111 poljoprivrednih kućanstava i poslovnih
subjekata u poljoprivredi. Zbog nedostatka infrastrukture za navodnjavanje i
ovaj mali broj proizvođača se na različite načine snalazi u osiguranju vode za
navodnjavanje. U takvoj situaciji nije iznenađujuće što čak 48,61% izvora za
navodnjavanje čini voda iz vodoopskrbnih sustava. Na razini Hrvatske, kod 2,12%
proizvođača koji navodnjavaju, 29,32% svih izvora čini voda iz vodoopskrbnih
sustava. Kvalitetno rješavanje infrastrukture za navodnjavanje omogućiti će
racionalno gospodarenje vodnim resursima, što pozitivno utječe na namjensko
korištenje izvorišta pitke vode i smanjenje cijene vode za navodnjavanje,
odnosno troškova poljoprivredne proizvodnje.
3. Do izrade Nacionalnog projekta navodnjavanja i gospodarenja
poljoprivrednim zemljištem i vodama, u Hrvatskoj nije zabilježena intenzivnija
aktivnost države na razvitku i potpori sustavima navodnjavanja. Za
poljoprivredu s izuzetno malim površinama po gospodarstvu (1,75 ha po
proizvođaču u Županiji, odnosno 2,39 ha u Hrvatskoj) to je poražavajuće. Naime,
za osiguranje zadovoljavajućeg dohotka s malih površina, nužno je proizvoditi
radno i kapitalno intenzivne kulture koje u pravilu zahtijevaju navodnjavanje.
Stoga je izrada Plana navodnjavanja Županije, kao logičnog i nužnog koraka u
provedbi nacionalnog projekta, doprinos naporima državne i lokalne uprave u
stvaranju suvremene i konkurentne poljoprivrede u postojećim prirodnim i
društvenim okolnostima.
Uz odgovarajuće prateće aktivnosti, kvalitetna izrada i uspješna provedba
Plana utjecati će na više trendova, od kojih izdvajamo sljedeće:
. podizanje kvalitete odlučivanja na razini lokalne uprave temeljem
kvalitetnog planskog dokumenta,
. razvitak tehnologije poljoprivredne proizvodnje i promjena strukture
sjetve prema dohodovnijim kulturama,
. poboljšanje nadzora nad izvorima i racionalnije korištenje vodnih resursa,
. povećanje atraktivnosti poljoprivredne proizvodnje na područjima pogodnim
za navodnjavanje.
3. METODOLOGIJA IZRADE PLANA
Prema prihvaćenom Projektnom zadatku provedena je slijedeća metodologija pri
izradi Plana navodnjavanja Županije, a koja se sastojala iz danih koraka:
. prikupljanje i analiza općih podataka, terenskih istraživanja, prostorno
planske dokumentacije, projekata, interviuiranje nadležnih osoba u gradovima i
općinama, te njihova valorizacija u cilju izrade Plana navodnjavanja;
. obrada prirodnih značajki prostora: klimatske karakteristike; hidrografija
i hidrologija površinskih i podzemnih vodnih pojava; kvaliteta vode;
ograničenja na prostoru Županije i zaštićena područja; pedologija i bonitet
tla; pogodnost tla za navodnjavanje; stanje uređenosti zemljišta sa stajališta
zaštite od štetnog djelovanja vanjskih i vlastitih voda, stupnja grupiranosti i
okrupljenosti posjeda;
. ocjena postojećih razvojnih programa, te postojećih i planiranih
infrastrukturnih objekata na području Županije u svrhu korištenja
navodnjavanja;
. izrada kartografskih podloga i bilanciranje resursa: tlo pogodno za
navodnjavanje u sadašnjem stanju uređenosti; ocjena sadašnjeg stanja
poljoprivredne proizvodnje i organizacija prostora za navodnjavanje; očekivane
potrebe za vodom u novoj strukturi sjetve i bilanca raspoloživih voda za
navodnjavanje; primjenjivi sustavi za navodnjavanje; prikaz mogućih negativnih
(nepoželjnih) posljedica navodnjavanja; prikaz gospodarskih efekata (ne)
primjene navodnjavanja;
. izdvajanje područja mogućeg navodnjavanja na području Županije; izrada
okvirnih potreba za vodom za novu strukturu sjetve; alternative distribucije
vode do korisnika; priprema zemljišta u svrhu korištenja za navodnjavanje;
. izrada prijedloga pilot projekta navodnjavanja; prijedloga potrebnih
istražnih radova i prioriteta u realizaciji navodnjavanja;
. ekonomske osnove provedbe navodnjavanja i održivo korištenje prirodnih
resursa;
. elementi i subjekti za provedbu Plana navodnjavanja Županije;
Praćenje izrade Plana navodnjavanja odvijalo se putem radnog tima
postavljenog od strane Županije i revizijskog tima Građevinskog fakulteta
Zagreb u suradnji s Poljoprivrednim institutom Osijek, koji je izvještavao
Županiju o realizaciji izrade Plana.
Ovaj Plan izrađen je na koncepcijskoj razini s prostornim definiranjem
pogodnih lokacija i primjenjivih načina zahvaćanja i distribucije voda, dok će
se za svaku pojedinu lokaciju ili objekte koje je predložio Plan u narednim
fazama razvoja i implementacije Plana izrađivati detaljna projektna
dokumentacija. Plan navodnjavanja obrađen je i prikazan na istim podlogama kao
i Prostorni plan Primorsko-goranske županije, odnosno u mjerilu 1:100.000.
Prikaz predloženih površina za navodnjavanje dan je u mjerilu 1:25.000.
4. RASPOLOŽIVI PRIRODNI RESURSI ZA NAVODNJAVANJE
4.1. Tlo
Na području Županije tlo je jedno od važnih prirodnih bogatstva te
predstavlja važan prirodni resurs. Na pedološkoj karti izdvojeno je ukupno 57
kartiranih jedinica tala. Utvrđeno je javljanje 18 tipova tala i 58 njihovih
nižih jedinica na razini podtipova, varijeteta ili formi. Od ukupno 18 tipova
tala, 15 tipova pripada automorfnom odijelu, dva tipa hidromorfnom odijelu, dok
jedan tip tla odjelu halomorfnih tala. Treba istaći da se unutar kartiranih
jedinica pojedini tipovi tala ili niže sistematske jedinice ne javljaju
zasebno, nego zajedno s drugim tipovima i nižim jedinicama tvore zemljišne
kombinacije, ovisno o matičnom supstratu, reljefu i hidrologiji i dr.
Najvrednije poljoprivredne površine Županije nalaze se na flišnoj zoni koja
se proteže od Klane, kroz dolinu Rječine do Vinodola, uključujući dijelove
otoka Raba i Krka. Istočnim priobalnim dijelom i otocima dominiraju krški
pašnjaci, a vrijedne su poljoprivredne površine nastale antropogenim utjecajem
i to terasiranjem i gradnjom suhozida. Na području Gorskog kotara koji je
uglavnom pokriven šumama, poljoprivredne su površine formirane na manjim
poljima uz naselja.
Analizom i namjenskom interpretacijom pedoloških i hidropedoloških podataka
te vrednovanjem sadašnje pogodnosti sistematskih jedinica poljoprivrednog
zemljišta Županije (tablica 1) utvrđena su područja prioriteta za navodnjavanje
i uređenje poljoprivrednog zemljišta:
Za ukupnu ocjenu prioriteta za navodnjavanje na prostoru Županije nužno je
bilo pored pogodnosti poljoprivrednog zemljišta, sagledati i mogućnost
osiguranja i distribucije vode, stanje uređenosti zemljišta sa stajališta
zaštite od štetnog djelovanja vanjskih i vlastitih voda, stupnja grupiranosti i
okrupnjenosti posjeda te proizvodne opremljenosti gospodarstva za proizvodnju
predviđenih sjetvenih kultura. Izdvojena je najprije 41 lokacija (tablica 2), a
nakon toga 9 prioritetnih područja.
Tablica 1: Stanje pogodnosti tla za navodnjavanje
PODRUČJA PRIORITETA
|
|
Broj
|
Površina (ha)*
|
I.
Prioritet za navodnjavanja s
agromelioracijama
|
17.972,0
|
II.
Prioritet za hidromelioracije u
primjeni navodnjavanja
|
358,0
|
III.
Nepogodna tla za navodnjavanje
|
107.720,7
|
UKUPNO ZA POLJOPRIVREDNO
ZEMLJIŠTE
|
126.050,7
|
Naselja s okućnicama
|
4.439,8
|
Vodene površine
|
901,5
|
Šume
|
227.360,0
|
UKUPNA POVRŠINA ŽUPANIJE
|
358.752,0
|
* Proračun je izvršen na temelju površine za sistematske jedinice tla
Tablica 2: Izdvojena područja mogućeg navodnjavanja na području
Primorsko-goranske županije
PODRUČJE
|
UKUPNA
POVRŠINA (ha)
|
BROJ
IZDVOJENIH
LOKACIJA
|
KOPNENI DIO ŽUPANIJE
|
12.483
|
17
|
OTOK KRK
|
4.223
|
11
|
OTOK CRES
|
1.852
|
6
|
OTOK RAB
|
2.061
|
2
|
OSTALI OTOCI
|
908
|
5
|
PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA
|
21.527
|
41
|
4.2. Vode
Zbog raznovrsnosti područja Županije i u hidrološkom smislu, ono je
podijeljeno u nekoliko hidrološki sličnih prirodnih cjelina: područje
primorskih slivova, slivovi visokog goranskog krša, te područja sliva Kupe i
otoka. Značajniji vodotoci na području primorskih slivova su Rječina i
Dubračina te manji površinski vodotoci i bujice. Na području slivova visokog
goranskog krša značajniji vodotoci su Ličanka, Lokvarka, vodotoci Crnoluške
depresije, te akumulacije sustava HE Tribalj (Lokvarka, Bajer i Lepenica).
Površinske vode sliva Kupe čine Kupa, Čabranka s vodotocima Maloluške
depresije, Kupica i Dobra. U površinske vodne pojave otočnog dijela Županije
spadaju vodne pojave otoka Cresa (Vransko jezero i manje bujice), Vodne pojave
otoka Krka (jezero Njivice, akumulacija Ponikve, Suha Ričina bašćanska, te
manje bujice na području Vrbnika i Dobrinja), kao i vodne pojave otoka Raba
(veći broj manjih bujica).
Osnovni je problem što kod prethodno izdvojenih lokaliteta pogodnih za
navodnjavanje prema pedološkoj karti gotovo da nema u blizini istraženih vodnih
resursa (vodotoka, izvora ili vodonosnika) čije bi se vodne rezerve mogle
koristiti za navodnjavanje bez izgradnje većih hidrotehničkih objekata za
zadržavanje voda neposredno iz hidrološkog ciklusa. Zbog toga će biti nužno
istražiti mogućnost izgradnje površinskih spremnika (bazena ili akumulacija
napajanih iz povremenih površinskih vodotoka, oborinskim vodama iz sustava
nakapnih ploha, ili pak iz vodoopskrbnih, hidroenergetskih ili drugih
izgrađenih vodnih sustava), kao i izvedba novih zahvata voda iz podzemnih
vodonosnika. Za sva područja na kojima će se kao rješenje, odnosno mogućnost
navodnjavanja predvidjeti izgradnja akumulacija, prethodno su neophodna
geološka i hidrogeološka istraživanja vododrživosti i otješnjenja na pogodnim i
mogućim lokacijama. U slučaju da se koristi voda iz vodotoka trebati će za
svaku lokaciju odrediti i ekološki prihvatljiv protok, a nužno će biti
planirati i uspostavu primjerenog monitoringa u svim fazama projekta.
5. ODABIR POVRŠINA ZA NAVODNJAVANJE
Kod odabira površina za navodnjavanje uvaženi su prirodni potencijali
područja, odnosno tlo i voda, kao i mogućnosti uklapanja u sadašnje stanje,
plansku i detaljnu dokumentaciju i lokalne interese odabranih područja.
Zadovoljavanje kriterija prirodnih potencijala utvrđeno je na osnovu
izrađene tehničke dokumentacije, odnosno ekspertnom procjenom, dok se kriterij
iskazanog interesa krajnjih korisnika utvrdio intervjuiranjem nadležnih osoba u
gradovima i općinama. Vodnogospodarskim planom navodnjavanja definiraju se prva
dva kriterija, dok je utvrđivanje interesa za navodnjavanje pripremna faza
nastavka izrade projektne dokumentacije za određena konkretna područja,
odnosno površine poljoprivrednog zemljišta za koje će se
raditi idejni projekti.
Provedena analiza pogodnosti tla za navodnjavanje, raspoloživost vodnih
resursa za potrebe navodnjavanja i mogućnost dobave vode, stupnja uređenosti
poljoprivrednog zemljišta, postojeće dokumentacije i interesa lokalnog
stanovništva bili su osnovni kriteriji za određivanje ukupne pogodnosti za
navodnjavanje određenog područja Županije. Na osnovi rezultata provedenih
analiza izdvojeno je 9 prioritetnih lokacija za realizaciju navodnjavanja na
području Županije (situacije polja dane u prilogu):
1. Novljansko polje (400 ha)
2. Vrbničko polje (200 ha)
3. Polje Brusan (13 ha)
4. Bašćansko polje (418 ha)
5. Polja na otoku Rabu (295 ha)
6. Unijsko polje (250 ha)
7. Polja kod jezera Njivice (62 ha)
8. Lič polje (480 ha)
9. Polja kod Mrkoplja (63 ha)
Na osnovu u Planu navodnjavanja provedenih analiza, te na osnovi njihovih
rezultata izdvojenih lokacija pogodnih za poljoprivrednu proizvodnju i
navodnjavanje (9 lokacija nastavno detaljnije obrađenih), dana je buduća
struktura poljoprivredne proizvodnje i količine vode koje je potrebno osigurati
za potrebe navodnjavanja (tablica 3).
Iz priložene tablice uočava se da bi s obzirom na strukturu poljoprivredne
proizvodnje i veličinu polja trebalo osigurati netto od 18.200 do 582.200 m3
vode za navodnjavanje poljoprivrednih kultura. Treba napomenuti da su u
proračun uzete prosječne godišnje potrebe, a one mogu biti i dvostruko veće u
sušnim godinama. Nadalje, također treba napomenuti da je pretpostavljena akumulacija
vode u tlu od 140 mm/m. Uzgojem bilja na skeletnim plićim tlima mijenja se
mogućnost akumuliranja vode, povećava rizik proizvodnje i povećavaju potrebe za
vodom.
Ova razina dokumenta ne omogućava detalje koji trebaju biti predmetom
detaljnih projekata u kojima bi se u skladu s konkretiziranim nakanama
potencijalnih poljoprivrednih interesenata preciznije trebale odrediti potrebe
za vodom pojedinih površina tijekom vegetacijskog razdoblja godine. U skladu s
tim, provelo bi se preispitivanje mogućnosti osiguranja potrebnih količina vode
po zahtijevanoj vremenskoj dinamici, kao i istraživanje utjecaja korištenja tih
voda na vodne resurse.
6. TEHNIČKO RJEŠENJE
6.1. Općenito
Navodnjavanje je dopunska mjera kojom se nadoknađuje prirodni manjak vlage u
tlu za razvoj poljoprivrednih kultura tijekom vegetacijskog perioda. Izostanak
navodnjavanja jedno je od glavnih ograničenja razvitka poljoprivredne, a u vezi
s tim i proizvodnje u ostalim granama koje ovise o njoj, a što ima značaj za
stabilnost ukupnog, a posebno prehrambene grane gospodarstva. Pored sprečavanja
suše kao elementarne nepogode u poljoprivrednoj proizvodnji navodnjavanjem se
općenito povećavaju prinosi, povećava se stupanj korištenja zemljišta a otvara
se mogućnost druge sjetve, sa znatnim povećanjem kvalitete plodova.
6.2. Vodozahvati i dovodi vode za navodnjavanje
Raspoloživi izvor vode za navodnjavanje utječe na izbor tipa vodozahvata i
način dovoda vode do područja navodnjavanja. Razumije se da vodozahvat i dovod
vode trebaju biti u konačnosti usklađeni s tipom sustava natapanja na samoj
poljoprivrednoj površini. Kao što je već ranije rečeno, problem je što kod
prethodno izdvojenih lokaliteta pogodnih za navodnjavanje gotovo da nema u
blizini istraženih vodnih resursa (vodotoka, izvora ili vodonosnika) čije bi se
vodne rezerve mogle koristiti za navodnjavanje bez izgradnje većih
hidrotehničkih objekata. Zbog toga će za osiguranje vode za navodnjavanje biti
nužno istražiti mogućnost izgradnje površinskih spremnika (bazena ili
akumulacija napajanih iz povremenih površinskih vodotoka, oborinskim vodama iz
sustava nakapnih ploha, ili pak iz vodoopskrbnih, hidroenergetskih ili drugih
izgrađenih vodnih sustava), te istražiti i izgraditi nove zahvate voda iz
podzemnih vodonosnika.
Za lokalitet Novljanskog polja jedno od rješenja osiguranja vode za
navodnjavanje je izgradnja površinskih akumulacija ili nastavak izgradnje
bazena za navodnjavanje kakav je i izgrađeni na području Pavlomira (proširenje
toga bazena), kao i korištenja vodoopskrbnih sustava za punjenje akumulacijskih
objekata u razdoblju kad su potrebe za vodom za vodoopskrbu manje od
raspoloživih zaliha i transportnih mogućnosti takvih vodoopskrbnih sustava.
Jedan od mogućih zahvata vode (iako teže izvediv) za navodnjavanje je dovod
vode iz umjetnog jezera Tribalj ili mogućih
Tablica 3: Struktura poljoprivredne
proizvodnje i količine vode koje je potrebno godišnje osigurati
za navodnjavanje polja na području Županije
umjetnih akumulacija na vodotoku Dubračini. Isto tako,
obzirom na globalne hidrogeološke značajke analiziranog područja, a koje svojim
strukturama Vinodolskog rova usmjeravaju istjecanje velikih količina podzemnih
voda ka prostoru Novi Vinodolski Povile Klenovačka Žrnovnica, postoji i
mogućnost zahvata podzemnih voda u široj utjecajnoj zoni.
Na lokalitetu Vrbničkog polja svojevremeno je, pred više desetaka godina,
bila razmatrana mogućnost formiranja površinske akumulacije Paprata na vodotoku
Vretenica. To je jedna od mogućnosti osiguranja vode za potrebe budućeg
navodnjavanja toga područja. Treba, međutim, ispitati mogućnost osiguranja
dodatnih zaliha voda za navodnjavanje i prihranjivanjem planiranih akumulacija
već postojećim izvorima (zdencima) na samom polju i dodatnim crpljenjem
podzemnih voda.
Na lokaciji polja Brusan, odnosno sjevernom rubu doline, neposredno uz
željeznički tunel nalazi se akumulacija (akumulacijski bazen) s površinskim
dotokom vode «Funtana», koja je služila za potrebe željeznice, ali je već duže
vrijeme izvan upotrebe. Na samom se polju nalaze i dva izvora iz kojih se
napaja Brusanski potok. Sanacijom navedenog bazena ili izgradnjom nove
akumulacije na gornjem dijelu polja, mogla bi se osigurati voda za
navodnjavanje površina u kritičnom ljetnom razdoblju manjka oborina.
Navodnjavanje bi se moglo vršiti izravno pumpama iz korita potoka, primjenom
metode kap po kap, iz sustava napajanog vodom iz akumulacija i kombinirano. Ako
saniranje postojeće akumulacije nije moguće ili je preskupo, tada bi se na nizvodnom
dijelu polja morala izgraditi nova akumulacija primjenom jeftinijih
građevinskih zahvata (iskopom zemlje, sabijanjem dna i zemljanog nasipa i
postavljanjem plastične folije). Zaštita od štetnog djelovanja velikih voda
riješila bi se regulacijom korita povremenog vodotoka (potoka Brusan), te bi se
izgradnjom neophodnih hidrotehničkih objekata i obuhvatnih kanala na njegovom
nizvodnom dijelu mogao usmjeriti višak vode prema ponoru.
Vezano uz Bašćansko polje, moramo spomenuti da je u slivu Suhe Ričine Bašćanske
u nekadašnjim vodoprivrednim planovima bila predviđena izgradnja akumulacije
površinskih voda Žanac. Na ovom lokalitetu postoji također i mogućnost
izgradnje bazena za navodnjavanje (akumulacija) koji bi se, osim površinskim
vodama, punili i viškovima voda iz napuštenog lokalnog vodoopskrbnog sustava.
Naime, prema dogovoru Općinskog vijeća Općine Baška i Komunalnog društva
Ponikve d.o.o. (siječanj 2006. godine) dio postojećeg vodopskrbnog sustava koji
više nije u funkciji (rezervoari vode, cijevi i crpke), adaptirao bi se u više
faza i koristio za navodnjavanje.
Na taj način adaptirani vodovodni sustav već bi u prvoj fazi osiguravao vodu
do nadmorske visine od oko 35 metara, te služio za navodnjavanje
poljoprivrednih površina i opskrbu pojilišta za stočarstvo. U drugoj bi fazi
rezervoari na višim nadmorskim visinama osigurali vodu i u višoj zoni Bašćanske
doline.
Problematika navodnjavanja polja na području otoka Raba (Dolina Palit,
Kamporsko polje, Supetarska Draga, Loparsko polje) do sada nije bila detaljnije
obrađivana već je samo u okviru elaborata - Mogućnosti navodnjavanja
poljoprivrednih površina na području Primorsko-goranske županije; Hrvatske vode
VGO Rijeka; 1995., spomenuta mogućnost osiguranja vodnih zaliha za
navodnjavanje izgradnjom akumulacija. To je i jedino izgledno s obzirom na
prisustvo manjih površinskih tokova na širem prostoru otoka Raba. Međutim,
morfološki i geološki povoljnim lokacijama za izgradnju akumulacija gravitiraju
male površine slivnog područja obližnjih vodotoka te takvi akumulacijski
prostori nisu dovoljni da bi se navodnjavale ukupne predviđene poljoprivredne
površine. Postoji i mogućnost rješenja osiguranja vode kombinacijom izgradnje
akumulacija s zahvatima podzemnih voda.
Unijsko polje na Unijama pruža vrlo ograničene mogućnosti osiguranja vodnih
zaliha za navodnjavanje, i to, sa sadašnje razine spoznaja, gotovo isključivo
sakupljanjem oborinskih voda, uz eventualno prihranjivanje iz otočke vodne leće
u povoljnijim hidrološkim razdobljima.
Polja kod jezera Njivice na Krku (Mali i Veliki Lug) su specifična u odnosu
na ostale odabrane lokalitete. Razlog tomu je što s jedne strane u pogledu
osiguranja vodnih zaliha imaju najpovoljnije prirodne uvjete, a s druge strane
prisutna su i najveća ograničenja. Naime, neposredno uz potencijalno pogodne
površine za navodnjavanje nalazi se jezero Njivice, prirodno otočko jezero koje
zapravo predstavlja kriptodepresiju, ali koje je za sada, zbog zahvata iz samog
jezera kao i iz obližnjeg izvora Vrutak, u sustavu javne vodoopskrbe K.D.
»Ponikve« iz Krka. Iz tog razloga se i lokalitet na kome je u danom Planu
utvrđeno da postoje prirodni uvjeti za razvoj navodnjavanja, nalazi unutar zone
ograničenja vezanih uz utvrđene zone sanitarne zaštite izvorišta pitke vode.
Postoje planovi o prenamjeni toga izvorišta na način da bi se isto namijenilo
za potrebe osiguranja tehnoloških voda petrokemijske industrije. Ipak, valjalo
bi u tom slučaju razmisliti i o mogućnosti osiguranja jezerskih voda za
navodnjavanje polja Mali i Veliki Lug što bi otvorilo mogućnost značajnijeg
razvoja poljoprivrede na tom prostoru. Sve to svakako treba uskladiti i unijeti
u prostorne planove ako gospodarski subjekti i krajnji korisnici za to pokažu
interes.
Područjem lokaliteta Lič polje kod Fužina protječe vodotok Ličanka, ali s
vrlo izmijenjenim (reduciranim) vodnim režimom obzirom na prirodne uvjete zbog
korištenja najvećeg dijela vodne bilance u hidroenergetske svrhe u okviru
sustava HE Vinodol. Za naredne faze pripreme realizacije sustava za
navodnjavanje toga prostora, nužno je, na temelju raspoloživih hidroloških
podataka, istražiti bilans voda Ličanke koje u ovako izmijenjenim uvjetima
otječe ka ponorskoj zoni, kao i mogućnost formiranja površinskih akumulacija u
kojima bi se, viškove voda nastalih za trajanja intenzivnih oborina, dijelom
mogle prikupljati i lokalne oborinske i izvorske vode. Mogući zahvati voda za
navodnjavanje su jezero Bajer i akumulacija Potkoš, naravno u suglasnosti sa
korisnikom tih voda koje za sada imaju drugu namjenu.
Lokalitet polja kod Mrkoplja (Mrkopaljsko polje, Sungersko polje, te
visoravan Samara i Matić poljana - koje bi potencijalno došle u obzir za
navodnjavanje) je do sada bio najmanje izučavan, tako da ima i najviše
nepoznanica u pogledu osiguranja vodnih rezervi za navodnjavanje. Stoga je
nužno da se istraži mogućnost formiranja površinskih mini akumulacija koje bi
se punile oborinskim vodama s lokalnog sliva, a moguće i dijelom prihranjivale
kontroliranim upuštanjem oborinskih voda s raspoloživih ploha krovova na tom
prostoru (pilana).
6.3. Prijedlog potrebnih istražnih radova
Buduće potrebne istražne radove na pripremi implementacije Plana
navodnjavanja Primorsko-goranske županije načelno bi se moglo podijeliti u
dvije grupe različitih, ali ipak međusobno uvjetovanih i povezanih aktivnosti:
. istraživanja ekonomskih i društvenih mogućnosti, uvjeta i koristi vezanih
uz očekivane učinke razvoja navodnjavanja na razvoj poljoprivrede, gospodarstva
i socio-demografske značajke pojedinih područja na kojima postoje potencijalne
mogućnosti razvoja navodnjavanja;
. detaljnija istraživanja vodnih resursa i agro-ekoloških značajki takvih
potencijalno pogodnih područja za razvoj navodnjavanja, kao i njihova
neposrednog okruženja obzi
rom na mogućnosti osiguranja voda za navodnjavanje i
utjecaja korištenja tih voda na ekološke značajke analiziranog područja.
S obzirom na stratešku poziciju poljoprivrede u politici, ekonomiji pa i
demografiji svake države, kao izrađivači Županijskog plana navodnjavanja
ocjenjujemo da prva grupa istraživačkih aktivnosti ima nacionalni karakter, te
da bi se stoga trebala odvijati na državnoj razini, kako bi se instrumentima
državne politike moglo osigurati primjereni razvoj.
Druga grupa istražnih aktivnosti, a koja je na županijskoj razini i predmet
danog zadatka, prije svega treba biti orijentirana na osiguranje
stručno-tehničkih podloga potrebnih za konačno donašanje odluke o realizaciji i
operacionalizaciji razvoja navodnjavanja na nekoj od predloženih potencijalno
pogodnih površina. Ta bi se aktivnost trebala odvijati pod nadzorom i
pokroviteljstvom državnih i županijskih institucija i stručnih službi, prije
svega vezanih uz problematiku razvoja, gospodarstva i prostornog planiranja. Iz
njih bi morali dobiti odgovore koji će omogućiti daljnju konkretizaciju u
Županijskom planu navodnjavanja generalno planiranih aktivnosti na pojedinim
potencijalno pogodnim područjima za navodnjavanje. Prema sadašnjim bi se
rezultatima te istražne aktivnosti trebale orijentirati na ciljana istraživanja
vezana uz specifičnosti pojedinih izdvojenih 9 potencijalnih lokacija Županije.
Kako kod prethodno izdvojenih lokaliteta nema u blizini istraženih vodnih
resursa čije bi se vodne rezerve mogle koristiti bez izgradnje većih
strukturalnih objekata, nužno je istražiti mogućnost izgradnje površinskih
spremnika (akumulacija i sl.), kao i osiguranje izvedbe novih zahvata voda iz
podzemnih vodonosnika. Za sva područja na kojima će se kao rješenje, odnosno
mogućnost navodnjavanja predvidjeti izgradnja akumulacija, prethodno su
neophodna geološka i hidrogeološka istraživanja vododrživosti i otješnjenja.
Isto tako, za svaku je lokaciju nužno definirati ekološki prihvatljiv protok.
6.4. Prijedlog »Pilot područja«
Pilot projekti za navodnjavanje trebaju poslužiti za organizacijsko i
tehničko uhodavanje realizacije županijskih planova navodnjavanja uz uvažavanje
integralnog postupka od prijave do realizacije projekta. Pedološke i
hidropedološke značajke tala i njihova pogodnost za poljoprivrednu proizvodnju,
zaštićenost poljoprivrednih površina od štetnog djelovanja vanjskih i vlastitih
voda, mogućnost zahvata i/ili dovoda vode za navodnjavanje, organiziranost
područja (okrupnjene površine s uređenim pristupom) i interes krajnjeg
korisnika bila su polazišta za određivanje »Pilot projekta« na području
Županije. Temeljem spomenutih kriterija kao Pilot projekt navodnjavanja na
području Županije predložena je Vinodolska dolina, odnosno područje Pavlomir.
Uvažavajući sve navedene, a po potrebi i druge čimbenike, županijske vlasti
mogu donijeti odluku o izradi Pilot projekta za određeno područje.
7. SUBJEKTI ZA REALIZACIJU PLANA
Uvođenje navodnjavanja kao strateške mjere u poljodjelstvu zahtijeva
spremnost na pravovremeno rješavanje svih poteškoća koje proizlaze iz
složenosti ove aktivnosti, kao i zbog nedostatka iskustva u njenom provođenju.
Budući da je izgradnja i gospodarenje sustavima za navodnjavanje izuzetno
skupa, neophodno je potrebna financijska potpora države. Isto je tako neophodna
i edukacija kadrova, jer uvođenje navodnjavanja inicira novi, složeniji odnos
čovjeka prema zemljištu od produženja radnog vremena u ratarstvu (dnevnog i
godišnjeg) i stalne brige o stanju zemljišta (vlaga, očuvanje plodnosti,
sprječavanje zagađenja) do upoznavanja i sprječavanja novih, navodnjavanjem
uzrokovanih, bolesti na biljkama.
Za realizaciju ovog Plana navodnjavanja potrebni su subjekti koji će, u
okviru svojih nadležnosti, koordinirano provoditi izgradnju i održavanje
sustava za navodnjavanje na području Županije. Uvažajući prihvaćene aktivnosti
na primjeni Nacionalnog projekta navodnjavanja, subjekti za provedbu Plana
navodnjavanja Županije jesu:
. Vlada Republike Hrvatske
. Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva
. Državna agencija za navodnjavanje
. Hrvatske vode
. Primorsko-granska županija
. gradovi i općine na području Županije
. poljoprivredni i drugi gospodarski subjekti
. poljoprivredni fakulteti i instituti vezani za poljoprivredu, projektanti
i konzultanti
. projektantske i izvođačke tvrtke
. krajnji korisnici zemljišta
. tvrtke za upravljanje i održavanje sustava opskrbe vodom za navodnjavanje
Uloge pojedinih institucija u provedbi navodnjavanja na području
Republike Hrvatske te pojedinih županija definirane su Nacionalnim projektom
navodnjavanja i gospodarenja poljoprivrednim zemljištem i vodama.
Vlada Republike Hrvatske
Uloga Vlade Republike Hrvatske je praćenje provedbe Nacionalnog projekta
navodnjavanja putem Nacionalnog povjerenstava ili Agencije za navodnjavanje, te
osiguranje financijskih sredstava za realizaciju projekta navodnjavanja u
suradnji sa Županijom.
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva treba urediti
sljedeća područja koja se odnose na izgradnju i primjenu sustava za
navodnjavanje, te na prava i obveze korisnika:
. prilagodba postojećih zakonskih propisa i donošenje novih zakonskih akata
koji reguliraju pitanja izgradnje i gospodarenja sustavima za navodnjavanje;
. definiranje kriterija za ocjenu i rangiranje potreba odnosno projekata za
izgradnju sustava za navodnjavanje;
. definiranje slijeda postupaka za dobivanje dozvola i suglasnosti za
izgradnju sustava za navodnjavanje;
. planiranje i osiguranje sredstava za sufinanciranje izrade strateške i
detaljne projektne dokumentacije;
. planiranje i osiguranje sredstava za provođenje pilot- projekata;
. planiranje i osiguravanje novčanih sredstava potrebnih za izgradnju
infrastrukture za navodnjavanje;
. ustroj Agencije za navodnjavanje kao stručnog i administrativnog tijelo za
provedbu NAPNAV-a.
Državna agencija za navodnjavanje
Državna agencija za navodnjavanje trebala bi se osnovati radi provedbe
Nacionalnog projekta navodnjavanja obavljajući stručne, administrativne i
financijske poslove, te nadzor, revidiranje i kontrolu u postupcima
nominiranja, odobravanja i provođenja pojedinačnih projekata navodnjavanja. Za
ustroj Agencije zaduženo je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog
gospodarstva RH.
Hrvatske vode
Hrvatske vode su pravna osoba za obavljanje poslova i zadataka upravljanja
državnim i lokalnim vodama. Zadaća Hrvatskih voda jest trajno i nesmetano
obavljanje poslova kojima se ostvaruje upravljanje vodama u opsegu utvrđenom
planovima i u skladu sa sredstvima koja se osiguravaju za takve namjene.
Naročiti značaj imaju sljedeće aktivnosti i poslovi:
. usklađivanje projekata navodnjavanja s vodnogospodarskim osnovama vodnih i
slivnih područja;
. definiranje vodnih resursa po vrstama, te osiguranje uvjeta za njihovo
zahvaćanje uz propisivanje praćenja količine i kakvoće vode;
. sudjelovanje u organiziranju građenja i stručnog nadzora nad građenjem i
korištenjem vodnih građevina, te sudjelovanje u tehničkom i gospodarskom
održavanju sustava za navodnjavanje;
. organiziranje i provođenje monitoringa voda na izgrađenim sustavima za
navodnjavanje;
. sudjelovanje u aktivnostima povezanima s izradom projekata, te izgradnjom
i gospodarenjem sustava za navodnjavanje koje su u domeni djelatnosti Hrvatskih
voda;
. davanje vodopravnih uvjeta u postupku izdavanja koncesije za korištenje
vode za navodnjavanje (Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodnog
gospodarstva izdaje koncesiju).
Osim navedenog, a prema Zakonu o vodama (»Narodne novine« broj 107/95 i
150/05) i Zakonu o financiranju vodnog gospodarstva (»Narodne novine« broj
150/05), postojećim građevinama koje služe i melioracijskoj odvodnji i
melioracijskom navodnjavanju upravljaju Hrvatske vode, koje su odgovorne za
njihovo tehničko i gospodarsko održavanje. Isto tako, stručni nadzor nad
korištenjem voda za melioracijsko navodnjavanje putem zadruge obavljaju
Hrvatske vode. U cilju usklađivanja prijedloga NAPNAV-a i Zakona o vodama za
upravljanje i održavanje sustava za distribuciju vode koji su izgrađeni na
području njihovog djelovanja zadužene bi bile vodnogospodarske ispostave
Hrvatskih voda (VGI), kojima bi prema NAPNAV-u upravljalo vijeće (novoosnovano
upravljačko vijeće) u kojem bi sudjelovale udruge korisnika sustava za
navodnjavanje i ostali zainteresirani.
Primorsko-goranska županija
Primorsko-goranska županija kao jedinica regionalne uprave ima ulogu
koordinacije interesa poljoprivrednih proizvođača i institucija koje gospodare
javnim dobrima i prirodnim resursima. Županija usklađuje pojedinačne zahtjeve s
razvojnim planovima i planovima navodnjavanja za tu županiju, te rješava niz
operativnih zahtjeva vezanih za provedbu Nacionalnog projekta navodnjavanja.
Županija predlaže godišnje i višegodišnje programe i projekte navodnjavanja na
njenom području nakon što zahtjeve sa terena ocjeni Stručno povjerenstvo
Županije. Nosilac je prikupljanja sredstava od pristupnih fondova EU. Županija
je i mjesto kontakta zainteresiranih korisnika zemljišta za navodnjavanje,
centar informiranja za lokalnu upravu i samoupravu o mogućnostima provedbe
navodnjavanja na njenom području, te provodi kontrolu stanja na terenu kroz
Poljoprivrednu savjetodavnu službu Županije. Ukratko se može reći da su
najznačajnije sljedeće aktivnosti i poslovi Županije:
. izrada županijskih planova;
. sudjelovanje u definiranju regionalnog koncesionara za rukovanje i
upravljanje sustavom za navodnjavanje;
. nominiranje projekata - županijski uredi prikupljaju, rangiraju i predlažu
prioritetne projekte te ih prosljeđuju Državnoj agenciji za navodnjavanje;
. osiguravanje sredstva za sufinanciranje;
. animiranje korisnike i potiču njihovo udruživanje;
. provođenje kontrole stanja na terenu;
. osiguravanje suglasnosti krajnjih korisnika za nominaciju projekta.
Prema Zakonu o vodama Županija je odgovorna za upravljanje, tehničko i
gospodarsko održavanje melioracijskog sustava za navodnjavanje i provodi ga
sukladno programu koji donosi Županijska skupština. Poslove tehničkog i
gospodarskog održavanja, uključujući i rukovanje sustavom, Županija povjerava
izvođačima primjenom članka 173. Zakona o vodama ili primjenom propisa o javnoj
nabavi. Županija može uvesti naknadu za financiranje troškova tehničkog i
gospodarskog održavanja melioracijskog sustava, prema zakonu kojim se financira
vodno gospodarstvo. Ugovorom o sufinanciranju, uredit će se tko snosi
odgovornost za upravljanje, tehničko i gospodarsko održavanje građevina koje
služe i melioracijskoj odvodnji i melioracijskom navodnjavanju.
Gradovi i općine na području Županije
Zadaća im je da prikupljaju informacije o zainteresiranim subjektima za
navodnjavanje na području svoje jedinice lokalne uprave i samouprave te
predlažu Županiji projekte za financiranje. Koordiniraju zahtjeve različitih
subjekata na svom području i potiču udruživanje više korisnika u cilju
racionalizacije sustava navodnjavanja. Ovisno o mogućnostima osiguravaju
sredstva za realizaciju navodnjavanja. Prate provedbu projekata navodnjavanja
na svom području te pozitivne i negativne efekte navodnjavanja i o tome
izvješćuju Županiju.
Fakulteti, instituti vezani za poljoprivredu, projektanti i konzultanti
Takve će institucije kao stručne ustanove imati važnu savjetodavnu i
edukativnu ulogu u provedbi Plana. Mogu sudjelovati i u izradi pojedinih
dijelova ili cijele tehničke dokumentacije idejnih i glavnih projekata
navodnjavanja pojedinih područja. Isto tako mogu sudjelovati u provedbi monitoringa
Plana obilaskom terena i analizom funkcionalnosti sustava i efekata primjene
navodnjavanja.
Poljoprivredni i drugi gospodarski subjekti i krajnji korisnici
Sustavi navodnjavanja prvenstveno se grade za potrebe krajnjih korisnika
odnosno poljoprivrednih proizvođača. Krajnji korisnici su obiteljska
poljoprivredna gospodarstva, zadruge/udruge poljoprivrednih proizvođača, drugi
poslovni subjekti, te gradovi odnosno općine. Oni su izravno zainteresirani za
provedbu projekta i pokretači izgradnje pojedinačnih sustava. Krajnji korisnici
mogu djelovati samostalno, kao obiteljska poljoprivredna gospodarstva ili drugi
poslovni subjekti. Nadalje, oni se mogu udruživati u zadruge ili interesne
udruge što je svakako prihvatljivije. Udruživanje svakako treba poticati jer će
im to omogućiti primjenu naprednijih tehnologija i tehnika navodnjavanja,
povećati proizvodnju i dobit, imat će veći udio u gospodarenju sustavima i veću
kontrolu opskrbe vodom. Radi izravnog interesa poljoprivredni proizvođači
samostalno ili uz potporu države dijelom financiraju izgradnju i održavanje
sustava navodnjavanja. Na taj se način osigurava da krajnji korisnik bude
zainteresiran za korištenje sustava za navodnjavanje. Kao što je već rečeno,
krajnji korisnici pokreću projekte, za njih se
projekti izvode i izgrađuje potrebna infrastruktura, oni
koriste sustave i sudjeluju u procesu financiranja održavanja, odnosno osnovna
im je uloga:
. pokretanje i provođenje postupka nominacije sukladno zakonskoj proceduri;
. korištenje izgrađenih sustava i preuzimanje dijela upravljačkih
odgovornosti nad izgrađenim sustavima;
. preuzimanje dijela troškova gospodarenja sustavima za navodnjavanje.
Dakle, subjekti zainteresirani za primjenu navodnjavanja (krajnji korisnici)
započinju nominiranje izradom idejnog rješenja, uz prilaganje ostale
dokumentacije, što će biti regulirano zakonskim propisima. Idejna rješenja
prosljeđuju se županijskom uredu zaduženom za takve poslove gdje se ocjenjuje
njihova prihvatljivost na temelju usporedbe i procjene sukladnosti sa
Županijskim planom za navodnjavanje. Nakon što Županija utvrdi sukladnost,
prihvati predloženi idejni projekt i obrazloži opravdanost za izvođenje sustava
prosljeđuje ga Državnoj agenciji za navodnjavanje. Do uspostave Agencije te
poslove će obavljati Hrvatske vode i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i
vodnoga gospodarstva.
Projektantske i izvođačke tvrtke
Vrše pripremu potrebne dokumentacije za realizaciju projekta. Dio
realizacije projekata mogu izvoditi i sami korisnici zemljišta uz suglasnost
nadležnih tijela Županije. Sukladno Nacionalnom projektu navodnjavanja
projektna dokumentacija mora slijediti postupak usvajanja:
. idejno rješenje
. lokacijska dozvola
. glavni i izvedbeni projekt
. građevinska dozvola
. izvođenje
. tehnički pregled
. uporabna dozvola
Ako je dokumentacija izrađena u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima
moći će biti sufinancirana od strane Županije.
8. ZAKLJUČCI I SMJERNICE
Plan navodnjavanja je usmjeravajući dokument kojim se osigurava optimalan
razvitak sustava za navodnjavanje u Županiji što podrazumijeva odabir prostora
i tehnologije koja najbolje iskorištava postojeće resurse. Plan treba osigurati
prihvaćanje i potporu onim projektima navodnjavanja koji su najbolje usklađeni
s obilježjima određenog područja i koji jamče najbolje učinke ili koristi za
poljoprivrednike i širu zajednicu.
Poštivanje principa održivog korištenja prirodnih resursa nesumnjivo
predstavlja imperativ i u pogledu planiranja razvoja navodnjavanja na području
Primorsko-goranske županije. Kao što je vidljivo iz ranije danih prikaza, radi
se o raznovrsnom prostorno izdiferenciranom pretežno krškom području s veoma
vrijednim ali i ujedno veoma ranjivim prirodnim resursima - prije svega tla,
voda i pokrova. Različita staništa uvjetuju i vrlo naglašenu biološku
raznolikost, po čemu je analizirana Županija posebno karakteristična. Planirani
razvoj navodnjavanja ne bi smio narušiti takve prirodne značajke, a za što
postoje i potrebni preduvjeti:
. Iz prikaza potencijalno pogodnih površina za navodnjavanje (41 izdvojena
površina) vidljivo je da se radi o relativno malim površinama (veličine u
rasponu između 9 i 3.525 ha), disperzno raspoređenim na prostoru Primorsko-
goranske županije. No, za očekivati je da će razvoj navodnjavanja na izdvojenim
najpovoljnijim lokacijama generirati i razvoj navodnjavanja na drugim
područjima Primorsko-goranske županije, koja po početnim kriterijima nisu ušla
u prioritete.
. Intenzivniji razvoj navodnjavanja nije predviđen u zaštićenim područjima
(nacionalni park, park prirode i druga zaštićena područja), odnosno zonama
sanitarne zaštite izvorišta pitke vode gdje postoje propisana ograničenja u
pogledu tipa poljoprivrednih aktivnosti.
. Na izdvojenim potencijalno pogodnim površinama za navodnjavanje, nisu
predviđene monokulture, već sklopovi različitih poljoprivrednih kultura.
Predmetnim je planom posebno naglašena uloga i potreba prelaska sa
konvencionalne na ekološku poljoprivredu, čime se planira primjerenije održivo
korištenje prirodnih resursa.
. Navodnjavanje je nužan preduvjet planiranom razvoju poljoprivrede. Ono
može rezultirati uz očekivane koristi i negativnim posljedicama i zahtijevati
poduzimanje odgovarajućih mjera. Među korisne sekundarne učinke po održivi
razvoj svakako treba ubrojiti jačanje ekonomske moći kod dijela stanovništva te
s tim u svezi i mogućnosti razvoja nedostajućih infrastrukturnih sadržaja (npr.
primjerene odvodnje otpadnih voda), zaustavljanje negativnih demografskih
kretanja na pojedinim dijelovima Županije, sprječavanje daljnje litoralizacije
županijskog prostora... Potencijalno negativne antropogene učinke na održivi
razvoj područja bit će potrebno minimalizirati različitim strukturalnim i
nestrukturalnim mjerama.
. Očekivani pozitivni učinci planiranog razvoja navodnjavanja na ukupan
razvoj poljoprivrede ogleda se i u okolnosti da će se na taj način vratiti dio
stanovništva na depopularizirani kontinentalni, a dijelom i otočni prostor
Županije, te tako pomoći zaustavljanju nekih nepovoljnih trendova osiromašenja
pojedinih vrsta staništa kao što su zajednice livada, čiji su prostori
nekadašnjeg rasprostiranja u velikoj mjeri podvrgnuti reforestaciji.
Kako analizirane krške prostore karakterizira bogatstvo, ali i velika i vrlo
nepovoljna prostorno-vremenska rasprostranjenost voda, s minornom ili potpunom
nemogućnošću neposrednog zahvata vode za navodnjavanje iz prirodnih vodotoka
ili podzemlja, sve planirane strukturalne zahvate koji bi trebali osigurati
preraspodjelu voda iz prirodnog ciklusa nužno je projektirati vodeći računa o
osiguranju ekološki prihvatljivog protoka u površinskim vodotocima, odnosno
voditi računa o potrebi osiguranja priobalnih vodonosnika od prodora
zaslanjenja. Za to je potrebno definirati kontrolno-upravljačke mehanizme kao
npr. primjereni monitoring prirodnih značajki vodnih resursa, definiranje i
kontrola režima korištenja voda, te mjere učinkovitog nadzora nad tim
aktivnostima od strane nadležnih županijskih i državnih službi u domeni
njihovih obaveza i ovlasti.
U Plan navodnjavanja Primorsko-goranske županije uvrštene su sve pozitivne
smjernice iz Nacionalnog projekta navodnjavanja. Za realizaciju Plana
navodnjavanja mora se zadovoljiti propisane uvjete, tj. osigurati:
. legalno i nadzirano korištenje izvora (zahvata) vode
. organizaciju, informiranje i obučavanje poljoprivrednih proizvođača koji
koriste navodnjavanje i
. primjenu tehnologija proizvodnje koje minimalno zagađuju okoliš.
Ista će se pravila primjenjivati i na detaljnije projekte koji će se
odobravati temeljem Plana navodnjavanja Primorsko- goranske županije, odnosno
na odabranih 9 prioritetnih lokacija (2.181 ha) ili na neku od izdvojenih 41
lokaciju (21.527 ha) na području Županije. U skladu s Nacionalnim projektom
navodnjavanja krajnji je cilj da se do kraja 2020 godine na području Županije
izgradi infrastruktura i primjeni uzgojna mjera navodnjavanja na prioritetnim
područjima za navodnjavanje.
Ovaj Sažetak Plana navodnjavanja Primorsko-goranske županije objavit će se u
»Službenim novinama«.
Klasa: 021-04/06-02/74
Ur. broj: 2170/1-04-01-06-3
Rijeka, 23. studenoga 2006.
PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA
ŽUPANIJSKA SKUPŠTINA
Predsjednik
Marinko Dumanić, v.r.