1.
Na temelju članka 80. stavak 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje i
129/05) predstojnica Ureda državne uprave u Primorsko-goranskoj županiji donosi
ODLUKU
1. Obustavlja se od primjene opći akt Gradskog vijeća Grada Mali Lošinj -
Odluka o uvođenju ekološke pristojbe, Klasa: 410-01/06-01/7, Ur. broj:
2213/01-01-06-6 od 26. svibnja 2006. godine.
2. Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja.
3. Ova Odluka objavit će se u »Službenim novinama« Primorsko-goranske
županije.
O b r a z l o ž e nj e
Gradsko vijeće Grada Mali Lošinj, na sjednici održanoj 26. svibnja 2006.
godine, donijelo je Odluku o uvođenju ekološke pristojbe, Klasa:
410-01/06-01/7, Ur. broj: 2213/ 01-01-06-6, koju je gradonačelnik Grada Mali
Lošinj dostavio predstojnici Ureda državne uprave u Primorsko-goranskoj
županiji dana 2. lipnja 2006. godine, sukladno članku 79. stavak 2. Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Navedenom Odlukom uvedena je obveza plaćanja ekološke pristojbe na području
Grada Mali Lošinj na način da je obveznik plaćanja turist (stariji od 12
godina) koji na području Grada, izvan svog stalnog prebivališta, koristi usluge
noćenja u kategoriziranom i nekategoriziranom smještaju. Pristojba bi se
koristila za unapređenje stanja okoliša, prvenstveno oplemenjivanje i
turističku valorizaciju šuma kroz uvođenje niza elemenata šumske i perivojne
arhitekture, sukladno godišnjem Programu kojeg bi na prijedlog Turističke
zajednice i Poglavarstva usvojilo Gradsko vijeće Grada Mali Lošinj. Naplatu
pristojbe u iznosu od 1,60 kn po svakom ostvarenom noćenju tijekom cijele
godine, počevši od 1. siječnja 2007. godine, bili bi dužni vršiti svi koji
pružaju ili posreduju pri pružanju usluge smještaja.
U postupku nadzora nad zakonitošću općeg akta utvrđeno je da ne postoji
pravni temelj slijedom kojega bi bilo moguće donijeti opći akt o uvođenju
ekološke pristojbe.
Predstavničko tijelo Grada Malog Lošinja donijelo je spornu Odluku pozivom
na odredbe članka 68. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi,
članaka 2. i 3. Zakona o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave (»Narodne novine« broj 117/03, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01,
107/01 i 150/02) te članka 6. stavak 1., članka 7. i 19. stavak 3. Zakona o
zaštiti okoliša (»Narodne novine« broj 82/94 i 128/99).
Odredba članka 68. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
uređuje financiranje jedinica lokalne i područne na način da jedinice
samostalno raspolažu prihodima u okviru samoupravnog djelokruga, da prihodi
moraju biti razmjerni s poslovima koje obavljaju tijela jedinice u skladu sa
zakonom te utvrđuje vrste prihoda, tako i »općinske, gradske, odnosno
županijske poreze, prireze, naknade, doprinose i pristojbe«.
Međutim, pristojbe koje su prihod proračuna jednica lokalne odnosno područne
samouprave mogu bili propisane zakonom ili odlukom (općim aktom) jedinice koja
se donosi osnovu ovlasti iz zakona. Predstavničko tijelo jedinice lokalne
odnosno područne samouprave može prema odredbama posebnih zakona propisati
pojedine pristojbe koje su prihod proračuna te jedinice.
Odredbama članka 2. odnosno 3. Zakona o financiranju jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine« broj 117/03, 69/97, 33/00,
73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 150/02 i 147/03) utvrđeno je da se sredstva za
obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave osiguravaju u njihovom proračunu, da osiguravanje
prihoda treba biti razmjerno rashodima za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga te se kao izvori sredstava navode prihodi: iz vlastitih izvora, od
zajedničkih poreza i od dotacija iz državnoga i županijskoga proračuna.
Citirane odredbe na koje se Gradsko vijeće Grada Malog Lošinja poziva pri
donošenju sporne Odluke, a niti ostale odredbe Zakona o financiranju jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave ne sadrže neposredno ovlaštenje za
donošenje posebne ekološke pristojbe.
Odredbama članaka 6. stavak 1., 7. i 19. stavak 3. Zakona o zaštiti okoliša
(»Narodne novine« broj 82/94 i 128/99) utvrđeno je da jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave osiguravaju učinkovitost zaštite okoliša
donošenjem strategije i programa zaštite okoliša. Ovi akti su po svojoj pravnoj
prirodi dokumenti zaštite okoliša kojima se određuju i usmjeravaju uvjeti i
mjerila zaštite okoliša, a ne provedbeni propisi na temelju kojih se određuju
financijski instrumenti za zaštitu okoliša.
Zaštita okoliša jedinica lokalne i područne samouprave obuhvaća osiguravanje
uvjeta za provođenje programa zaštite okoliša, pripremu i provođenje sanacije
kada je to obveza jednica, osiguravanje praćenja stanja okoliša (monitoring) i
mjerenje imisija kad je to njihova obveza, osiguranje uvjeta za vođenje
katastra onečišćavanja okoliša i drugo.
Naknade iz kojih se financira zaštita okoliša propisane su Zakonom o fondu
za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (»Narodne novine« broj 107/03) kao
namjenski prihodi Fonda koje plaćaju onečišćivači okoliša, korisnici okoliša,
opterećivači okoliša otpadom te posebne naknade za okoliš vozila na motorni
pogon.
Korištenje noćenja u smještajnim objektima u kojima se prema posebnim
propisima obavlja ugostiteljska ili turistička djelatnost ne pretpostavlja
onečišćavanje okoliša. Onečišćavanje okoliša prema zakonskoj definiciji je
promjena stanja okoliša kao posljedica štetnog djelovanja ili izostanka
djelovanja, ispuštanja, unošenja ili odlaganja štetnih tvari, ispuštanja
energije i utjecaja drugih zahvata i pojava nepovoljnih za okoliš. Sukladno
tome, za osobe koje koriste usluge noćenja u ugostiteljskim ili turistčkim
objektima ne može se pretpostaviti da su onečišćivači okoliša koji bi trebali
plaćati
ekološku pristojbu. Ove osobe su u obvezi plaćanja boravišne
pristojbe u skladu s posebnim Zakonom o boravišnoj pristojbi (»Narodne novine«
broj 35/95 - pročišćeni tekst, 42/95, 52/95, 64/00, 42/05), a dio prikupljenih
sredstava raspoređuje se za uređenje naselja u funkciji turizma.
Stoga je utvrđeno da niti iz propisa o zaštiti okoliša ne proizlazi ovlast
jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave za uvođenje i naplatu
ekološke pristojbe.
Uvođenje ekološke pristojbe nije opravdano niti sa stajališta prikupljanja
sredstava kojima bi se financiralo djelatnosti iz članka 3. sporne Odluke tj.
unapređenje stanja okoliša, oplemenjivanje i turistička valorizacija šuma
uvođenjem elemenata šumske i perivojne arhitekture.
Zakonom o šumama (»Narodne novine« broj 140/05) uređen je način prikupljanja
financijskih sredstava potrebnih za gospodarenje šumama, šumskim zemljištima,
odnosno osiguravanje biološke obnove šuma kao i programe u području šumarstva.
Odredbama navedenog Zakona nije ostavljena mogućnost jedinicama lokalne i
područne (regionalne) samouprave da svojim općim aktima uvedu obvezu plaćanja
pristojbe kojom bi se prikupljala sredstva radi »oplemenjivanja i turističke
valorizacije šuma uvođenjem elemenata šumske i perivojne arhitekture«.
Slijedom navedenog, prema postojećem pravnom sustavu niti posebni zakoni ne
daju pravni osnov predstavničkim tijelima jedinica lokalne samouprave za
donošenje Odluke o uvođenju ekološke pristojbe.
Stoga je, temeljem članka 80. stavak 1. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi, odlučeno kao u izreci ove Odluke.
Sukladno članku 80. stavak 2. navedenog Zakona ova Odluka dostavit će se bez
odgode predsjedniku Gradskog vijeća Grada Mali Lošinj, gradonačelniku Grada
Mali Lošinj, Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva
kao središnjem tijelu državne uprave u čijem je djelokrugu obustavljeni akt te
središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu tj. Središnjem državnom uredu za upravu.
Klasa: 040-02/06-01/36
Ur. broj: 2170-74-00-06-1
Rijeka, 16. lipnja 2006.
Predstojnica
Vera Pajalić, dipl. iur., v. r.