46.
Na temelju članka 53. stavak 1. podstavak 3. Poslovnika Županijske skupštine
Primorsko-goranske županije (»Službene novine« broj 28/01 i 16/04), Odbor za
statutarno- pravna pitanja utvrdio je pročišćeni tekst Statuta
Primorsko-goranske županije (u daljnjem tekstu: Statut).
Pročišćeni tekst obuhvaća Statut Primorsko-goranske županije (»Službene
novine« broj 22/01) i Izmjene i dopune Statuta Primorsko-goranske županije
(»Službene novine« broj 10/06), u kojima je naznačeno vrijeme njihova stupanja
na snagu.
Klasa: 021-04/05-08/1
Ur. broj 2170/01-11-01-06-34
Rijeka, 10. travnja 2006.
Predsjednica
Odbora za statutarno-pravna pitanja
Višnja Samaržija-Mladenić, v.r.
STATUT
PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE
(pročišćeni tekst)
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Statutom uređuje samoupravni djelokrug Primorsko-goranske županije
(u daljnjem tekstu: Županija), njena obilježja, javna priznanja, ustrojstvo,
ovlasti i način rada tijela, način obavljanja poslova, oblici konzultiranja
građana, provođenje referenduma u pitanjima iz djelokruga, oblici suradnje s
drugim županijama te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza.
Članak 2.
Naziv Županije je Primorsko-goranska županija.
Sjedište Županije je u Rijeci, Adamićeva 10.
Županija je pravna osoba.
Članak 3.
Primorsko-goranska županija je jedinica područne (regionalne) samouprave
svih njenih građana s prebivalištem na području gradova Bakar, Cres,
Crikvenica, Čabar, Delnice, Kastav, Kraljevica, Krk, Mali Lošinj, Novi
Vinodolski, Opatija, Rab, Rijeka i Vrbovsko te općina Baška, Brod Moravice,
Čavle, Dobrinj, Fužine, Jelenje, Klana, Kostrena, Lokve, Lovran, Malinska -
Dubašnica, Matulji, Mošćenička Draga, Mrkopalj, Omišalj, Punat, Ravna Gora,
Skrad, Vinodolska općina, Viškovo i Vrbnik.
Članak 4.
Primorsko-goranska Županija ima grb i zastavu.
Grb Županije je na njemačkom štitu, razdijeljen i gore raskoljen tj. ima
gore dva manja polja, a u donjoj polovici jedno veće.
U prvom polju (lijevom gornjem) je dvadeset naizmjeničnih crvenih i srebrnih
(bijelih) kvadrata, raspoređenih tako, da je prvi u lijevom gornjem kutu crven.
U drugom polju (desnom gornjem), srebrn (bijel) utvrđeni primorski gradić
pred zelenim gorama sniježnih vrhova i plavim nebom, nadvišen nadolje ukrštenim
zlatnom sabljom i srebrnim topuzom.
U trećem (donjem) polju, na plavom, tamnosmeđi jedrenjak podignutih bijelih
jedara s hrvatskom trobojnicom na krmenom jarbolu, praćen s lijeva i nadvišen
zlatnom Frankopanskom šestokrakom zvijezdom, sve među liticama prirodne boje u
bokovima štita.
Zastava Županije je dvobojna sa županijskim grbom u sredini, tako da se
središnja točka grba poklapa sa središnjom točkom u kojoj se sijeku dijagonale
zastave.
Na plavom polju zastave, s gornje i donje strane, na udaljenosti od 1/16
širine same zastave, nalazi se po jedna bijela traka (pruga), široka također
1/16 širine zastave.
Omjer širine i dužine zastave je 1:2.
Uporaba i čuvanje grba i zastave uređuje se odlukom Skupštine u skladu sa
Zakonom.
Članak 5.
Skupština, Poglavarstvo, župan i upravna tijela Županije imaju pečat čiji je
izgled, sadržaj i način uporabe utvrđen posebnim propisima.
Članak 6.
14. travnja, kada je konstituirana prva Skupština Županije, prigodno se
obilježava svake godine kao Dan Primorsko- goranske županije.
Članak 7.
Skupština može proglasiti počasnim građaninom Županije osobe koje su se
istakle naročitim zaslugama za Županiju.
Počasnom građaninu, domaćem ili stranom državljaninu, dodjeljuje se posebna
povelja Županije.
Dodjeljivanje povelje znak je počasti i ne daje nikakva posebna prava, a
može se opozvati ako se počastvovani pokaže nedostojnim takve počasti.
Skupština može dodjeljivati nagrade i druga javna priznanja građanima i
pravnim osobama za naročite uspjehe na
svim područjima gospodarskog i društvenog života od značaja
za Županiju.
Članak 8.
Povelje, nagrade i priznanja iz članka 7. ovoga Statuta dodjeljuju se pod
uvjetima i na način propisan posebnom odlukom Skupštine.
II. SURADNJA ŽUPANIJE S DRUGIM ŽUPANIJAMA I JEDINICAMA REGIONALNE SAMOUPRAVE
DRUGIH DRŽAVA
Članak 9.
Radi unapređenja gospodarskog i društvenog razvitka Županija surađuje s
drugim županijama Republike Hrvatske.
Radi promicanja zajedničkih interesa i unapređivanja suradnje, Županija može
donijeti odluku o pristupanju nacionalnoj udruzi županija.
Odluku iz stavka 2. ovoga članka donosi Skupština većinom glasova svih
članova.
Članak 10.
Suradnja Županije s odgovarajućim jedinicama regionalne samouprave drugih
država uspostavlja se i odvija u okviru njihovog samoupravnog djelokruga, u
skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.
Odluku o uspostavljanju međusobne suradnje odnosno sklapanju sporazuma o
suradnji s jedinicama iz stavka 1. ovoga članka te sadržaju i oblicima te
suradnje donosi Skupština većinom glasova svih članova.
Odluka iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se na nadzor središnjem tijelu
državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Ako u postupku nadzora odluka iz stavka 2. ovoga članka bude ukinuta,
Skupština može donijeti odluku o podnošenju ustavne tužbe radi zaštite prava na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Sporazum o suradnji Županije s jedinicama regionalne samouprave drugih
država objavljuje se u službenom glasilu Županije.
III. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG ŽUPANIJE
Članak 11.
Županija u svom samoupravnom djelokrugu, obavlja poslove od područnoga
(regionalnog) značaja, a osobito poslove koji se odnose na obrazovanje,
zdravstvo, prostorno i urbanističko planiranje, gospodarski razvoj, promet i
prometnu infrastrukturu, održavanje javnih cesta, planiranje i razvoj mreže
obrazovnih, zdravstvenih, socijalnih i kulturnih ustanova, izdavanje građevinskih
i lokacijskih dozvola te drugih akata vezanih uz gradnju te provedbu dokumenata
prostornog uređenja za područje Županije izvan područja Grada Rijeke.
Županija će poslove iz stavka 1. ovoga članka obavljati sukladno odredbama
posebnih zakona ako se tim zakonima osiguraju potrebna financijska sredstva za
njihovo obavljanje.
Članak 12.
Županija usklađuje interese i poduzima aktivnosti radi ravnomjernog
gospodarskog i društvenog razvitka gradova i općina u sastavu Županije i
Županije kao cjeline.
Svoje zadaće Županija ostvaruje pripremom i donošenjem programa razvitka
pojedinih djelatnosti i mreže infrastrukturnih objekata od osobitog značaja za
Županiju, poticanjem izrade i provedbe projekata kojima se taj razvitak
ostvaruje, javnim i stručnim raspravama o pojedinim poticajima i prijedlozima
te drugim oblicima konzultacija i usklađivanja stanovišta stručnih tijela,
gradova i općina na području Županije o pojedinim razvojnim pitanjima.
Članak 13.
Organiziranjem i provođenjem djelatnosti prostornog uređenja, Županija
gospodari, štiti i upravlja prostorom radi stvaranja uvjeta za društveni i
gospodarski razvitak, zaštitu okoliša te racionalno korištenje i zaštitu
prirodnih i povijesnih dobara.
Svoje zadaće Županija ostvaruje donošenjem i provođenjem prostornih planova
i drugih dokumenata prostornog uređenja, stvaranjem organizacijskih, stručnih i
materijalnih pretpostavki izvršenja svojih obveza u ovoj djelatnosti te
poduzimanjem drugih mjera kojima osigurava integralni pristup prostoru,
njegovom planiranju i zaštiti.
Članak 14.
U Županiji se posebna briga vodi o održavanju i zaštiti dobara od interesa
za Republiku Hrvatsku, a osobito tla, šuma, voda, mora, rudnog i drugog
prirodnog blaga, biljnog i životinjskog svijeta i drugih dijelova prirode,
nekretnina i stvari od osobitog kulturnog, povijesnog, gospodarskog i ekološkog
značenja, na način utvrđen posebnim zakonom i odlukama županijskih tijela.
Programom zaštite okoliša i dokumentima prostornog uređenja, stvaranjem
uvjeta za njihovu provedbu, organiziranjem praćenja stanja, osiguranjem
sanacije ugroženog okoliša i drugim zakonom propisanim mjerama, Županija
osigurava racionalno korištenje prirodnih dobara uz očuvanje ravnoteže prirodne
zajednice i kakvoće okoliša za dobrobit sadašnjih i budućih naraštaja.
Članak 15.
U okviru svojih zakonom utvrđenih prava i dužnosti Županija usmjerava
pripremu te poduzima organizacijske, materijalne i druge mjere za zaštitu i
spašavanje stanovništva i materijalnih dobara ugroženih prirodnim nepogodama,
tehničko-tehnološkim i ekološkim nesrećama i drugim izvanrednim okolnostima
koje ugrožavaju opću sigurnost ljudi i materijalnih dobara na području
Županije.
Ostvarujući svoje zadaće Županija procjenjuje ugroženost, priprema i donosi
planove zaštite i spašavanja stanovništva i materijalnih dobra, osigurava
potrebna financijska sredstva, potiče, usklađuje i nadzire njihovo provođenje
te poduzima druge organizacijske i druge mjere sprečavanja nastanka i širenja
te ublažavanja i otklanjanja posljedica nepogoda i nesreća.
Članak 16.
Djelatnošću svojih tijela i poduzimanjem zakonom utvrđenih mjera Županija
pridonosi stvaranju organizacijskih, materijalnih i drugih uvjeta kojima se
promiče ostvarivanje prava na slobodan, zdrav i čovjeka dostojan život i
razvitak obitelji, djece i mladeži.
Županija osobito skrbi o osobama kojima je potrebna pomoć zajednice, a
posebice invalidnim osobama, nezbrinutoj djeci i obiteljima kojima izvanredne
okolnosti ugrožavaju normalni život.
Članak 17.
Županija poduzima mjere usmjerene stvaranju organizacijskih, materijalnih i
drugih uvjeta što potpunijeg zadovoljenja javnih potreba i u njima sadržanih
osobnih potreba građana u djelatnostima zdravstva, prosvjete, znanosti,
kulture, tehničke kulture, športa i drugim djelatnostima sukladno zakonu.
Svoje zadaće Županija ostvaruje utvrđivanjem programa javnih potreba od
zajedničkog interesa za gradove i općine na njezinom području te Županiju kao
cjelinu, osiguranjem sredstava za financiranje programa od interesa za Županiju
i poticanjem njihova provođenja, predlaganjem i utvrđivanjem mreže ustanova i
drugih organizacija čijom djelatnošću se ostvaruju te potrebe te usklađivanjem
njihova razvitka kao i poduzimanjem drugih mjera sukladno posebnim zakonima.
Članak 18.
Županija razmatra te organiziranjem stručnih i drugih rasprava i drugih
oblika savjetovanja i zajedničkog djelovanja pribavlja i usklađuje stajališta
gradova i općina o pitanjima od zajedničkog interesa o kojima odlučuju tijela
državne vlasti u Republici Hrvatskoj.
Gradovi i općine mogu nadležnim županijskim tijelima davati poticaje za
uređivanje određenih pitanja od zajedničkog interesa kao i poduzimanje mjera i
aktivnosti kojima se pridonosi usklađenom razvitku i napretku Županije.
Članak 19.
Ostvarujući svoja prava i obveze Županija, sukladno zakonu, uređuje pitanja
od zajedničkog interesa za gradove, općine i Županiju kao cjelinu.
U okvirima utvrđenim zakonom Županija provodi odnosno brine se o provedbi
zakona i drugih propisa i osigurava zakonitost akata i djelovanja županijskih
tijela i javnih službi od interesa za Županiju.
Članak 20.
Županija vodi posebnu brigu o održavanju i zaštiti tradicija i drugih
vrednota hrvatskog primorja, otoka i Gorskog kotara.
Članak 21.
Županija će poticati i osiguravati uvjete za unapređivanje i njegovanje te
slobodno izražavanje i proučavanje povijesnih i socio-kulturnih tradicija,
običaja i narječja užih lokalnih cjelina u svome sastavu.
Članak 22.
Županija će u okviru svojih nadležnosti poduzimati mjere za unapređenje
uvjeta potrebnih pripadnicima nacionalnih manjina radi održavanja i razvijanja
njihove kulture te očuvanja bitnih sastavnica njihove samobitnosti, odnosno
njihove vjere, jezika, tradicije i kulturne baštine.
Upotreba jezika i pisma te utvrđivanje drugih oblika kulturne autonomije
uredit će se posebnom odlukom, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Članak 23.
Srbi, Talijani i pripadnici ostalih nacionalnih manjina smatraju se
autohtonima na području onih općina i gradova u sastavu Županije koji su to
utvrdili svojim Statutima, a na temelju njihova povijesnog prisustva.
Članak 24.
Županija može preuzeti obavljanje poslova iz djelokruga jedinica lokalne
samouprave.
Odluku o preuzimanju poslova iz stavka 1. ovoga članka može donijeti
Županijska skupština pod uvjetom da je prethodno odluku o prenošenju obavljanja
tih poslova na Županiju donijelo predstavničko tijelo te jedinice lokalne
samouprave.
Odlukom iz stavka 2. ovoga članka propisat će se način, uvjeti, kriteriji,
visina sredstava, nadzor i kontrola preuzetih poslova.
Članak 25.
Županija može prenijeti obavljanje poslova iz svog samoupravnog djelovanja
na jedinicu lokalne samouprave.
Odluku o prenošenju poslova iz stavka 1. ovoga članka može donijeti
Županijska skupština na traženje predstavničkog tijela jedinice lokalne
samouprave i uz pribavljenu suglasnost središnjeg tijela državne uprave
nadležnog za poslove lokalne i područne (regionalne) samouprave ako jedinica
lokalne samouprave može osigurati dovoljno prihoda za njihovo obavljanje.
Članak 26.
U Županiji se obavljaju i poslovi državne uprave određeni Zakonom.
Troškovi obavljanja poslova iz stavka 1. ovoga članka koji su preneseni na
tijela Županije podmiruju se iz državnog proračuna.
IV. TIJELA ŽUPANIJE
1. ŽUPANIJSKA SKUPŠTINA
a) Opće odredbe
Članak 27.
Skupština je predstavničko tijelo građana Primorsko-goranske županije i
tijelo područne (regionalne) samouprave koje donosi akte u okviru svog
djelokruga te obavlja druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
b) Djelokrug Županijske skupštine
Članak 28.
Skupština:
1. donosi Statut Županije
2. donosi odluke i druge opće akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog
djelokruga Županije
3. donosi Proračun, odluku o izvršavanju Proračuna i godišnji obračun
Proračuna Županije
4. donosi Poslovnik o radu
5. odlučuje o Programu rada Poglavarstva
6. predlaže promjenu područja Županije
7. donosi odluke o suradnji s odgovarajućim lokalnim jedinicama drugih
država u skladu sa Zakonom i ovim Statutom
8. odlučuje o dodjeli povelja te nagrada i drugih javnih priznanja
9. osniva radna tijela
10. bira i opoziva odnosno imenuje i razrješuje:
- predsjednika i potpredsjednike Skupštine
- župana i zamjenike župana
- članove Poglavarstva
- članove radnih tijela
- druge osobe koje imenuje prema odredbama posebnih zakona i drugih propisa
i općih akata Skupštine
11. iskazuje povjerenje odnosno nepovjerenje županu, zamjeniku župana, članu
Poglavarstva ili Poglavarstvu u cjelini
12. donosi odluke o pokroviteljstvima koje prihvaća Skupština
13. uređuje ustrojstvo i djelokrug županijskih upravnih tijela
14. osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih,
društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Županiju
15. obavlja i druge poslove koji su zakonom, ovim Statutom ili drugim
propisom stavljeni u njezin djelokrug.
c) Sastav i izbor članova Županijske skupštine
Članak 29.
Skupština broji 41 člana.
Članovi Skupštine biraju se na način određen Zakonom.
Nacionalne manjine koje u stanovništvu Županije sudjeluju s više od 5% imaju
pravo na zastupljenost u Skupštini razmjerno njihovom udjelu u stanovništvu
Županije.
Zastupljenost autohtone talijanske nacionalne manjine osigurat će se
biranjem jednog člana Skupštine iz reda talijanske nacionalne manjine.
Skupština može imati i više od 41 člana, ako je to potrebno da bi se
osigurala odgovarajuća zastupljenost nacionalnih manjina u Skupštini, u skladu
sa zakonom.
Članak 30.
Mandat člana Skupštine izabranog na redovnim izborima traje četiri godine, a
mandat člana Skupštine izabranog na prijevremenim izborima traje do isteka
tekućeg mandata Skupštine izabrane na redovnim izborima.
Članak 31.
Članu Skupštine mandat prestaje prije isteka redovitoga četverogodišnjeg mandata
u sljedećim slučajevima:
- ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke shodno pravilima o
dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta, odnosno ograničena poslovna
sposobnost, danom pravomoćnosti sudske odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u
trajanju dužem od 6 mjeseci, danom pravomoćnosti sudske presude,
- ako odjavi prebivalište s područja Županije, danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo sukladno odredbama zakona kojim se
uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegovog prestanka,
- smrću.
d) Prava i dužnosti člana Županijske skupštine
Članak 32.
Članovi Skupštine nemaju obvezujući mandat i nisu opozivi.
Član Skupštine ne može biti pozvan na kaznenu i prekršajnu odgovornost za
izgovorene riječi, niti za glasovanje u Skupštini.
Ako član Skupštine za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje dužnosti
koja se prema odredbama posebnog zakona smatra nespojivom, Mandatno povjerenstvo
predložit će Skupštini donošenje odluke o mirovanju mandata, a za to vrijeme
člana Skupštine zamjenjuje zamjenik u skladu s odredbama posebnog Zakona.
Nastavljanje obnašanja dužnosti člana Skupštine na temelju prestanka
mirovanja mandata može se tražiti jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 33.
Član Skupštine ima pravo i dužnost sudjelovati u radu Skupštine i tijela u
koja je izabran odnosno imenovan.
Član Skupštine ima pravo predlagati raspravu o pitanjima iz nadležnosti
Skupštine, Skupštini predlagati akte i davati prijedloge sukladno ovom Statutu
i Poslovniku Skupštine.
Član Skupštine ima pravo županu, zamjenicima župana i ostalim članovima
Poglavarstva postavljati pitanja koja se odnose na njihov rad ili na poslove iz
njihove nadležnosti.
Članovi Skupštine za svoj rad u Skupštini imaju pravo na naknadu troškova, u
skladu s posebnom odlukom Skupštine.
Članak 34.
Član Skupštine može biti članom najviše dvaju stalnih radnih tijela Skupštine.
Članak 35.
Član Skupštine ima i druga prava i dužnosti utvrđene posebnim zakonom, ovim
Statutom i Poslovnikom Županijske skupštine.
e) Održavanje sjednica Županijske skupštine i donošenje odluka
Članak 36.
Skupština održava redovne sjednice u razdoblju od 15. siječnja do 15. srpnja
i od 1. rujna do 31. prosinca.
Izvan rokova iz stavka 1. ovog članka Skupština može zasjedati i izvanredno,
na zahtjev Poglavarstva, župana ili većine članova Skupštine.
Skupština može održavati sjednice i izvan sjedišta Županije.
Članak 37.
Skupština donosi odluke iz svog djelokruga većinom glasova ukoliko je na
sjednici nazočna većina članova Skupštine, osim kada je zakonom, ovim Statutom
ili Poslovnikom Skupštine određeno da se odluke donose većinom glasova ukupnog
broja članova Skupštine.
Članak 38.
Skupština donosi odluke na prijedlog člana Skupštine, Kluba članova
Skupštine, radnog tijela Skupštine, Poglavarstva i župana, osim ako zakonom,
drugim propisom, ovim Statutom ili Poslovnikom Županijske skupštine nije propisano
da prijedlog može podnijeti samo određeno tijelo ili određeni broj članova
Skupštine.
Članak 39.
Glasovanje na sjednici je javno, osim ako Skupština ne odluči da se o
određenom pitanju glasuje tajno.
U slučajevima u kojima je zakonom, ovim Statutom ili Poslovnikom Skupštine
izrijekom propisano da se odluka donosi javnim glasovanjem, Skupština ne može
odlučiti da se o tom pitanju glasuje tajno.
Glasovanje se provodi na način određen Poslovnikom Skupštine.
Poslovnikom se podrobnije propisuju način sazivanja sjednice, utvrđivanje
dnevnog reda, predsjedavanje i sudjelovanje u radu, održavanje reda i
disciplinske mjere, tijek sjednice, postavljanje pitanja članovima
Poglavarstva, odlučivanje i glasovanje, vođenje zapisnika i druga proceduralna
pitanja.
f) Predsjednik i potpredsjednik Županijske skupštine
Članak 40.
Skupština ima predsjednika i dva potpredsjednika.
Predsjednika i potpredsjednika bira Skupština iz reda svojih članova većinom
glasova svih članova.
Predsjednik i potpredsjednik se biraju javnim glasovanjem na način utvrđen
Poslovnikom.
Članak 41.
Predsjednik saziva sjednice Skupštine, predsjeda sjednicama i predstavlja
Skupštinu.
Sjednice Skupštine predsjednik saziva pisanim pozivom, a mogu se sazvati i
elektroničkim putem te se održavati putem videoveze (videokonferencija).
Predsjednik je dužan sazvati sjednicu Skupštine na obrazloženi zahtjev
najmanje jedne trećine članova Skupštine u roku od 15 dana od primitka
zahtjeva.
Predsjednik Skupštine se najmanje dva puta godišnje savjetuje s
predsjednicima predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave s područja
Županije.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i potpredsjednika Skupštine utvrđuju se
Poslovnikom Skupštine
g) Radna tijela
Članak 42.
Skupština ima stalna i povremena radna tijela.
Stalna radna tijela Skupštine jesu:
1. Mandatni odbor,
2. Odbor za izbor, imenovanja i dodjelu povelja i priznanja,
3. Odbor za statutarno-pravna pitanja,
4. Odbor za pitanja nacionalnih manjina i ljudskih prava,
5. Odbor za gospodarski razvoj, prostorno planiranje i zaštitu okoliša,
6. Odbor za proračun i financije,
7. Odbor za zdravstvenu zaštitu i socijalnu skrb,
8. Odbor za kulturu, tehničku kulturu i sport,
9. Odbor za školstvo, znanost i tehnologiju,
10. Odbor za lokalnu samoupravu, međužupanijsku i međunarodnu suradnju,
11. Odbor za turizam
12. Odbor za pomorstvo, promet i veze
13. Odbor za ravnopravnost spolova,
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada radnih tijela iz stavka 2. ovog
članka utvrđuje se Poslovnikom Skupštine.
Članak 43.
Radi proučavanja pitanja iz svog djelokruga i pripreme prijedloga o tim
pitanjima, na prijedlog predsjednika odbora iz članka 42. ovog Statuta,
Skupština može osnovati pododbore.
Pododbori iz svaka 1. ovoga članka djeluju isključivo u okviru radnog tijela
i njegov su sastavni dio te ne mogu samostalno istupati i biti nositelji prava
i obveza.
Članak 44.
Skupština može, uz stalna radna tijela osnovana ovim Statutom, osnovati i
druga stalna ili povremena radna tijela.
Odlukom o osnivanju radnog tijela iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se da
li je tijelo stalno ili povremeno, uređuje se njegov naziv, sastav te djelokrug
i način rada.
Članak 45.
Skupština će omogućiti osnivanje Parlamenta mladih i Vijeća seniora.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada Parlamenta mladih i Vijeća
seniora uredit će se posebnom odlukom.
2. IZVRŠNA TIJELA
a) Opće odredbe
Članak 46.
Izvršna tijela Županije su župan i Županijsko poglavarstvo (u daljnjem
tekstu: Poglavarstvo).
b) Župan
Članak 47.
Župan zastupa Županiju.
Župan je odgovoran središnjim tijelima državne uprave za obavljanje poslova
državne uprave prenijetih u djelokrug Županije.
Župan obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela i daje im upute za
rad.
Župan u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Županije ima pravo
obustaviti od primjene opći akt Skupštine ako ocijeni da je tim aktom
povrijeđen zakon ili drugi propis te zatražiti od Skupštine da u roku od
petnaest dana otkloni uočene nedostatke. Ako Skupština to ne učini, župan je
dužan u roku od osam dana o tome obavijestiti predstojnika Ureda državne uprave
u Županiji te čelnika središnjeg tijela državne uprave ovlaštenog za nadzor nad
zakonitošću rada područne (regionalne) samouprave.
Članak 48.
Župana bira Skupština iz reda svojih članova i to u pravilu između nositelja
lista stranaka i nezavisnih lista na način i po postupku utvrđenim Poslovnikom
Skupštine u skladu s ovim Statutom.
Župan se bira javnim glasovanjem većinom glasova svih članova Skupštine.
Članak 49.
Župan se redovno, a najmanje dva puta godišnje, savjetuje o ostvarivanju
lokalne samouprave s načelnicima općina i gradonačelnicima gradova s područja
Županije.
Članak 50.
Župan ima dva zamjenika.
Na izbor zamjenika župana primjenjuju se odredbe ovog Statuta koje se odnose
na izbor članova Poglavarstva.
Članak 51.
Župan:
. donosi opće i pojedinačne akte, sukladno zakonu i drugim propisima, te
aktima Skupštine i Poglavarstva,
. predlaže Skupštini i Poglavarstvu donošenje općih i drugih akata
. obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela Županije i poduzima
mjere za osiguranje učinkovitosti njihova rada
. zaključuje ugovore i druge pravne poslove u skladu sa zakonom, drugim
propisima i aktima Skupštine i Poglavarstva,
. daje punomoć zamjenicima župana za zastupanje Županije
. osigurava izvršavanje općih akata Skupštine i u tom smislu daje upute za
rad upravnim tijelima Županije
. obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost zakonom, drugim
propisom, ovim Statutom ili drugim općim aktom.
Članak 52.
Zamjenik, kojeg odredi župan, zamjenjuje župana u obavljanju njegovih
dužnosti u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti.
Zamjenik, kojeg odredi župan, obavlja poslove koje mu povjeri župan iz svog
djelokruga.
Pri obavljanju povjerenih poslova zamjenik je dužan pridržavati se uputa
župana. Povjeravanjem poslova iz svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje
odgovornost župana za njihovo obavljanje.
c) Županijsko poglavarstvo
Članak 53.
Poglavarstvo broji trinaest članova.
Župan je predsjednik Poglavarstva, a zamjenici župana su zamjenici
predsjednika Poglavarstva.
Sastav Poglavarstva te područja rada članova Poglavarstva određuje Skupština
posebnom odlukom.
Članak 54.
Poglavarstvo obavlja poslove iz svog djelokruga na osnovi i u okviru zakona,
ovog Statuta i drugih akata Skupštine.
Članovi Poglavarstva zajednički su odgovorni za odluke koje Poglavarstvo
donosi, a osobno su odgovorni za područje rada za koje su izabrani.
Poglavarstvo je dužno o svom radu izvješćivati Skupštinu na način određen
Poslovnikom Skupštine.
Članak 55.
Članove Poglavarstva bira Skupština na prijedlog župana većinom glasova svih
članova, na vrijeme od četiri godine.
Pročelnici upravnih tijela Županije mogu biti birani za članove
Poglavarstva.
Članak 56.
Poglavarstvo:
- priprema prijedloge općih akata,
- izvršava ili osigurava izvršavanje općih akata Skupštine,
- usmjerava djelovanje upravnih tijela Županije u obavljanju poslova iz
njihovoga samoupravnog djelokruga te nadzire njihov rad,
- upravlja i raspolaže nekretninama i pokretninama u vlasništvu Županije kao
i njezinim prihodima i rashodima, u skladu sa zakonom i ovim Statutom,
- daje mišljenje o prijedlozima odluka koje podnose ovlašteni predlagatelji,
osim kad se radi o odlukama o izboru i imenovanju koje Skupština donosi na
prijedlog Odbora za izbor, imenovanja i dodjelu povelja i priznanja,
- utvrđuje prijedlog Statuta Županije,
- utvrđuje prijedlog Proračuna, odluke o izvršavanju Proračuna i Godišnjeg
obračuna Proračuna,
- predlaže program rada Skupštini,
- donosi Poslovnik o radu
- dodjeljuje zahvalnice i priznanja fizičkim i pravnim osobama
- odobrava uporabu grba i zastave Županije pravnim osobama
- obavlja izbor i imenovanja, odnosno opoziva i razrješuje u skladu sa
zakonom i općim aktima
- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i aktima
Skupštine.
Članak 57.
Poglavarstvo donosi odluke većinom glasova ako je na sjednici nazočna većina
njegovih članova.
Odluke kojima raspolaže nekretninama i pokretninama u vlasništvu Županije
kao i njezinim prihodima i rashodima, Poglavarstvo donosi većinom glasova svih
članova.
Ustrojstvo, način rada i odlučivanja Poglavarstva podrobnije se uređuje
njegovim Poslovnikom u skladu s ovim Statutom i zakonom.
V. UPRAVNI ODJELI I SLUŽBE ŽUPANIJE
Članak 58.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Županije kao i poslova
državne uprave prenijetih na Županiju ustrojavaju se upravni odjeli i službe
(upravna tijela).
Ustrojstvo upravnih tijela iz stavka 1. ovoga članka uređuje Skupština
posebnom odlukom.
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje na temelju javnog natječaja na
prijedlog župana imenuje Poglavarstvo na vrijeme od četiri godine.
Poglavarstvo može razriješiti pročelnika iz razloga propisanih zakonom.
Članak 59.
Pročelnik upravnog tijela za svoj rad odgovoran je županu i Županijskom
poglavarstvu, a osobno je odgovoran za zakonit, pravilan i pravodoban rad
upravnog tijela kojim upravlja.
Pročelnik upravnog tijela dužan je na zahtjev člana Županijskog poglavarstva
zaduženog za odgovarajuće područje rada i na zahtjev župana izvješćivati
Županijsko poglavarstvo i župana o radu upravnog tijela kojim upravlja.
Članak 60.
Upravna tijela u području za koja su ustrojena i u okviru svog djelokruga
neposredno izvršavaju i nadziru provođenje općih akata Skupštine i Županijskog
poglavarstva te vode drugostupanjski postupak po žalbama na pojedinačne akte
donijete od strane općinskih i gradskih upravnih tijela.
U provođenju nadzora iz stavka 1. ovoga članka, upravna tijela mogu u
slučaju neprovođenja općeg akta poduzimati mjere propisane tim aktom i zakonom.
Članak 61.
Upravna tijela u izvršavanju općih akata Skupštine mogu donositi pojedinačne
akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i
pravnih osoba.
Protiv akata iz stavka 1. ovoga članka može se izjaviti žalba nadležnom
ministarstvu.
Članak 62.
Upravna tijela osnivaju se u sjedištu Županije.
Izvan sjedišta upravnog tijela mogu se osnivati ispostave kao unutarnje
ustrojstvene jedinice upravnog tijela.
Članak 63.
Upravna tijela dužna su gradskim i općinskim upravnim odjelima i službama
pružati stručnu pomoć iz djelokruga svog rada i međusobno surađivati.
VI. IMOVINA I FINANCIRANJE ŽUPANIJE
Članak 64.
Imovinu Županije čine sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska prava
koja pripadaju Županiji.
Poglavarstvo može nekretninu u vlasništvu Županije otuđiti ili njom na drugi
način raspolagati samo temeljem javnog natječaja i uz naknadu utvrđenu po
tržnoj cijeni, osim ako zakonom nije drugačije određeno.
Članak 65.
Županija ima prihode kojima u okviru samoupravnog djelokruga slobodno
raspolaže.
Prihodi Županije moraju biti razmjerni s poslovima koje obavljaju njihova
tijela.
Prihodi Županije su osobito:
- županijski porezi, prirezi, naknade, doprinosi i pristojbe,
- prihodi od stvari u njezinom vlasništvu i imovinskih prava,
- prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u njezinom
vlasništvu, odnosno u kojima ima udio ili dionice,
- prihodi od naknada za koncesiju,
- novčane kazne i oduzeta imovinska korist za prekršaje koje propiše
Županija u skladu sa zakonom,
- udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom,
- sredstva pomoći i dotacija Republike Hrvatske predviđena u državnom
proračunu,
- sredstva koja udružuju jedinice lokalne samouprave na području Županije,
- drugi prihodi određeni zakonom i aktima Skupštine i Poglavarstva.
VII. AKTI ŽUPANIJE
1. Akti Županijske skupštine
Članak 66.
Skupština donosi Statut, Poslovnik i druge opće i pojedinačne akte iz svoje
nadležnosti i to na način i po postupku utvrđenom Poslovnikom.
Članak 67.
Odluka i drugi opći akt prije stupanja na snagu, objavljuje se u službenom
glasilu Županije.
Odluka i drugi opći akt stupa na snagu najranije osmi dan od dana njegove
objave.
Iznimno, od odredbe stavak 2. ovoga članka, općim se aktom može iz osobito
opravdanih razloga odrediti da stupa na snagu danom objave.
Iznimno od odredbe stavka 2. i 3. ovoga članka, odluka i drugi akt kojim se
vrši izbor i imenovanje, odnosno opoziv i razrješenje, stupa na snagu danom
izbora i imenovanja odnosno opoziva i razrješenje osim ako samim aktom nije
drugačije određeno.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
2. Akti Županijskog poglavarstva
Članak 68.
Poglavarstvo o poslovima iz svoje nadležnosti donosi odluke, naredbe,
uputstva, zaključke, rješenja, preporuke i druge akte određene zakonom ili ovim
Statutom.
Akti što ih donosi Poglavarstvo objavljuju se na temelju zaključka
Poglavarstva u službenom glasilu Županije.
3. Akti župana
Članak 69
Župan u poslovima iz svoje nadležnosti donosi odluke, naredbe, uputstva,
rješenja i druge opće i pojedinačne akte određene zakonom, drugim propisom,
ovim Statutom, odlukom Skupštine i Poglavarstva.
Akti što ih donosi župan stupaju na snagu danom donošenja, osim ako zakonom,
drugim propisom ili samim aktom nije drugačije određeno.
Akti što ih donosi župan mogu se objaviti u službenom glasilu Županije.
4. Akti upravnih tijela
Članak 70.
Upravna tijela Županije u izvršavanju općih akata Skupštine i Poglavarstva
donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i pravnim
interesima fizičkih i pravnih osoba.
Protiv pojedinačnih akata koja u prvom stupnju donose upravna tijela
Županije može se izjaviti žalba nadležnom ministarstvu.
Članak 71.
Pojedinačni akt kojim se rješava o obvezi razreza poreza, doprinosa i
naknada koje su prihod Županije donosi nadležno upravno tijelo po skraćenom
postupku.
VIII. JAVNOST RADA
Članak 72.
Rad Skupštine, Poglavarstva i njihovih radnih tijela je javan.
Način ostvarivanja javnosti rada uredit će se Poslovnikom Skupštine i
Poslovnikom Poglavarstva.
Članak 73.
Predsjednik i potpredsjednici Skupštine te članovi Poglavarstva dužni su
danom stupanja na dužnost i prestankom obavljanja dužnosti predati pisanu
izjavu o imovini i stalnim prihodima te imovini svoga bračnog druga i svoje
djece, ukoliko su članovi porodičnog domaćinstva, sa stanjem na taj dan.
Članak 74.
Predsjednik i potpredsjednici Skupštine te članovi Poglavarstva, kad se radi
o pitanju iz samoupravnog djelokruga Županije, dužni su odgovoriti na pisani
podnesak odnosno na pisani zahtjev primiti na razgovor građane s prebivalištem
na području Županije u roku od 45 dana od dana zaprimanja podneska odnosno
zahtjeva.
Članak 75.
Građani i pravne osobe imaju pravo, na način određen zakonom, podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Županije i na nepravilan odnos zaposlenih u
tijelima Županije, kad se obraćaju tim tijelima radi ostvarivanja svojih prava
i interesa ili izvršavanja građanskih dužnosti.
Osobe koje rukovode tijelima iz stavka 1. ovoga članka dužne su podnositelju
predstavke ili pritužbe dati odgovor u roku od 30 dana od dana podnošenja
predstavke odnosno pritužbe.
Članak 76.
Tijela Županije dužna su putem službenika za informiranje omogućiti
građanima i pravnim osobama pravo na pristup informacijama i dokumentima na
način i u rokovima određenim zakonom i aktima Skupštine i Poglavarstva.«
IX. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA ŽUPANIJE U ODLUČIVANJU
Članak 77.
Građani Županije mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim
poslovima putem referenduma, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 78.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni
Statuta Županije, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga
Skupštine kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Referendum, na temelju odredaba zakona i ovog Statuta, raspisuje Skupština
na prijedlog jedne trećine članova Skup
štine, na prijedlog Poglavarstva ili na prijedlog najmanje
15% birača s područja Primorsko-goranske županije.
Članak 79.
Obrazloženi se prijedlog za raspisivanje referenduma dostavlja predsjedniku
Skupštine koji je dužan u roku od 60 dana od zaprimanja uvrstiti prijedlog na
dnevni red sjednice Skupštine.
Prijedlog se, radi očitovanja, dostavlja nadležnim radnim tijelima
Skupštine, a dostavlja se i Poglavarstvu, ako su podnositelji prijedloga
članovi Skupštine.
Članak 80.
Odluka o raspisivanju referenduma je donijeta ako za takvu odluku glasuje
većina od ukupnog broja članova Skupštine.
Odluka o raspisivanju referenduma se objavljuje u službenom glasilu
Primorsko-goranske županije, lokalnom tisku i na drugi pogodan način.
Članak 81.
Od dana objave odluke o raspisivanju referenduma do dana održavanja
referenduma ne smije proći manje od 20 niti više od 40 dana
Članak 82.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani koji imaju prebivalište na
području Županije i upisani su u popis birača.
Na referendumu se odlučuje većinom građana koji su glasovali, uz uvjet da je
referendumu pristupila većina od ukupnog broja građana upisanih u popis birača
Županije.
Članak 83.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je.
O istom pitanju, odnosno pitanjima ne može se ponovno raspisivati referendum
prije proteka šest mjeseci od dana održavanja referenduma.
X. JAVNA RASPRAVA
Članak 84.
Kad je to propisano posebnim zakonom, akt se prije donošenja stavlja na
javnu raspravu.
Odlukom Skupštine može se svako pitanje iz njenog samoupravnog djelokruga
staviti na javnu raspravu.
Odluka iz stavka 2. ovoga članka donosi se većinom glasova ukupnog broja
članova Skupštine.
Članak 85.
Na javnu raspravu akt se stavlja u obliku nacrta.
Nacrt akta utvrđuje Poglavarstvo, a na javnu raspravu iznosi se uz
odgovarajuće obrazloženje.
Članak 86.
Na sjednici Poglavarstva na kojoj je utvrđen nacrt akta koji se stavlja na
javnu raspravu ujedno se osniva i stručno tijelo koje će pratiti javnu
raspravu.
Članak 87.
Obavijest o tome da se nacrt akta stavlja na javnu raspravu objavljuje se u
lokalnom tisku.
Stavljanje akta na javnu raspravu mora biti popraćeno podacima o trajanju
javne rasprave, načinu na koji se mogu stavljati primjedbe i prijedlozi, mjestu
i vremenu trajanja uvida u nacrt akta i o stručnom tijelu koje prikuplja
rezultate javne rasprave.
Javna rasprava traje najmanje 15 dana od dana objave obavijesti iz stavka 1.
ovog članka.
Članak 88.
Primjedbe i prijedlozi dostavljaju se stručnom tijelu koje je osnovano radi
praćenja javne rasprave.
Tijelo iz stavka 1. ovog članka prikuplja primjedbe i prijedloge na nacrt
akta te svoje mišljenje o primjedbama i prijedlozima upućuje Poglavarstvu.
Poglavarstvo, najkasnije u roku od 60 dana od završetka javne rasprave,
utvrđuje prijedlog akta te ga zajedno s izvješćem o provedenoj javnoj raspravi
dostavlja Skupštini.
Smatra se da je akt koji je razmatran na javnoj raspravi donijet od strane
Skupštine ako je za taj akt glasovala većina od ukupnog broja članova
Skupštine.
XI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 89.
Poslovnik Skupštine te odluke i drugi opći akti Skupštine uskladit će se s
odredbama ovog Statuta u roku od 90 dana od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 90.
Danom stupanja na snagu Statuta Primorsko-goranske županije (»Službene
novine« broj 22/01) prestaje vrijediti Statut Primorsko-goranske županije
(»Službene novine« broj 2/98).