1.
Na temelju članka 8. i članka 35. točke 1. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 i 129/05) Općinsko
vijeće Općine Dobrinj, na 7. sjednici održanoj 25. siječnja 2006. godine,
donijelo je
STATUT
Općine Dobrinj
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom se uređuju obilježja Općine Dobrinj (u daljnjem tekstu:
Općina), javna priznanja, samoupravni djelokrug, neposredno sudjelovanje
građana u odlučivanju, ovlasti i način rada tijela, mjesna samouprava, način
obavljanja poslova, oblici konzultiranja građana, provođenje referenduma u
pitanjima iz samoupravnog djelokruga, ustrojstvo i rad javnih službi, oblici
suradnje jedinica lokalne samouprave, te druga pitanja važna za ostvarivanje
prava i obveza Općine.
II. OBILJEŽJA OPĆINE
Članak 2.
Općina Dobrinj je jedinica lokalne samouprave na području utvrđenom Zakonom
o područjima županija, gradova i općina u Republici Hrvatskoj.
Općina obuhvaća područja naselja: Dobrinj, Čižići, Gostinjac, Gabonjin,
Hlapa Doljnja, Hlapa Gornja, Klanice, Klimno, Kras, Polje, Rasopasno, Rudine,
Soline, Sužan, Sveti Ivan, Sveti Vid, Šilo, Tribulje, Žestilac i Županje.
Granice područja Općine idu katastarskim granicama rubnih naselja koja se
nalaze unutar područja.
Granice Općine mogu se mijenjati na način i po postupku koji su propisani
zakonom.
Članak 3.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Dobrinju.
Tijela i upravna tijela Općine imaju pečate čiji opis, način njihove uporabe
i čuvanja uređuje se posebnim propisom i odlukom koju donosi Općinsko vijeće.
Članak 4.
Općina ima grb i zastavu.
Izgled grba i zastave uređuje se posebnom odlukom.
Grb i zastava koriste se na način kojim se ističe tradicija i dostojanstvo
Općine.
O korištenju grba i zastave Općinsko vijeće donosi posebnu odluku.
Članak 5.
Dan Općine je 3. kolovoza, dan Svetog Stjepana, zaštitnika župe Dobrinj,
koji se svečano obilježava.
III. JAVNA PRIZANANJA
Članak 6.
Općinsko vijeće Općine može pojedinu osobu koja je zaslužna za Općinu
proglasiti počasnim građaninom.
Počašću se ne stječu posebna prava odnosno obveze.
Počast se može opozvati ako se počasni građanin pokaže nedostojnim počasti.
Članak 7.
Općinsko vijeće Općine odlučuje o dodjeli javnih priznanja Općine, građanima
ili pravnim osobama za naročite uspjehe na svim područjima gospodarskog i
društvenog života.
Općinsko vijeće Općine posebnom odlukom uređuje uvjete za dodjeljivanje
javnih priznanja, njihov izgled i oblike, kriterij i postupak njihove dodjele
te tijela koje provode postupak i dodjeljuju priznanja.
IV. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE I PODRUČNE SAMOUPRAVE
Članak 8.
Ostvarujući zajedničke interese u unapređivanju gospodarskog i društvenog
razvoja, Općina može uspostaviti suradnju s drugim jedinicama lokalne
samouprave te osnovati i udrugu radi promicanja zajedničkih interesa.
Kada Općina Dobrinj ocijeni da postoji dugoročan i trajan interes za
uspostavljanje suradnje i mogućnosti za njezino razvijanje može s pojedinim
jedinicama lokalne samouprave sklopiti sporazum o suradnji i međusobnim
odnosima (ugovor, povelju, memorandum i sl.).
Pod uvjetom i na način utvrđen zakonom, Općina Dobrinj može uspostavljati i
ostvarivati suradnju s međunarodnim organizacijama te pristupati međunarodnim
udruženjima jedinica lokalne samouprave.
Odluku o uspostavljanju suradnje te sadržaju i oblicima suradnje donosi
Općinsko vijeće.
V. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
Članak 9.
Općina je samostalna u odlučivanju u poslovima iz svoga samoupravnog
djelokruga i podliježe samo nadzoru ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih
državnih tijela.
Članak 10.
Općina obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju
potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima,
i to osobito poslove koji se odnose na:
1. uređenje naselja i stanovanje,
2. prostorno i urbanističko planiranje,
3. komunalne djelatnosti,
4. brigu o djeci,
5. socijalnu skrb,
6. primarnu zdravstvenu zaštitu,
7. odgoj i osnovno obrazovanje,
8. kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
9. zaštitu potrošača,
10. zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
11. protupožarnu i civilnu zaštitu,
12. promet na svom području,
13. ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
Posebnim zakonima kojima će se urediti pojedine djelatnosti iz stavka 1.
ovoga članka odredit će se poslovi koje je
Općina dužna organizirati kao i poslovi koje će Općina
obavljati ako osigura uvjete za njihovo obavljanje.
Način organiziranja poslova iz stavka 2. ovoga članka i uvjeti za njihovo
obavljanje uredit će se općim aktima koje donosi Općinsko vijeće.
Članak 11.
Općina može obavljanje pojedinih poslova iz članka 12. ovoga Statuta
prenijeti na Primorsko-goransku županiju ili na mjesni odbor na području Općine
ako ocijeni da je to učinkovitije.
Općinsko vijeće može tražiti od Županijske skupštine primorsko-goranske
županije, da Općini, uz suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog
za poslove lokalne i područne (regionalne) samouprave, povjeri obavljanje
određenih poslova, ako osigura dovoljno prihoda za njihovo obavljanje.
Postupak iz stavka 2. ovoga članka, Općina može pokrenuti i zajedno s drugim
općinama i gradovima.
Općina može obavljanje pojedinih poslova iz članka 12. ovoga Statuta,
organizirati zajedno s drugim općinama i gradovima.
Odluku o načinu, uvjetima, kriterijima, visini sredstava, nadzoru i kontroli
izvršenja povjerenih poslova iz ovoga članka donosi Općinsko vijeće većinom
glasova svih članova.
Članak 12.
Općina u okviru samoupravnog djelokruga:
1. raspolaže, upravlja i koristi imovinu u vlasništvu Općine,
2. promiče društveni i gospodarski napredak radi vrednovanja lokalnih
posebnosti i poštivanja prirodnih i prostornih mogućnosti,
3. vodi brigu o potrebama i interesima stanovnika u oblasti predškolskog
uzrasta, odgoja i osnovnog obrazovanja, primarne zdravstvene zaštite, kulture,
tjelesne kulture i športa,
4. osigurava uvjete za utvrđivanje politike gospodarenja prostorom i
unapređenje i zaštitu prirodnog okoliša,
5. obavlja poslove u vezi s poticanjem poduzetničkih aktivnosti i korištenja
prostora u vlasništvu Općine,
6. osigurava uvjete za održivi razvitak komunalnih djelatnosti,
7. vodi brigu o uređenju naselja, kvaliteti stanovanja i komunalnim
objektima,
8. organizira obavljanje komunalnih i drugih djelatnosti,
9. osniva pravne osobe radi ostvarivanja gospodarskih, društvenih,
komunalnih, socijalnih i drugih interesa i potreba stanovništva,
10. obavlja razrez i naplatu prihoda koji pripadaju Općini,
11. potiče primjenu djelotvornih mjera radi zaštite životnog standarda i
zbrinjavanja socijalno ugroženih osoba i obavlja poslove socijalne skrbi,
12. potiče aktivnosti udruga građana,
13. promiče očuvanje prirodne baštine, povijesnog, kulturnog i graditeljskog
nasljeđa,
14. osigurava uvjete za protupožarnu i civilnu zaštitu,
15. osigurava uvjete za zaštitu potrošača,
16. donosi proračun Općine,
17. obavlja poslove radi očuvanja komunalnog reda,
18. obavlja i uređuje druge poslove koji su u neposrednoj vezi s interesima
općinske zajednice za njezin gospodarski, društveni i socijalni napredak.
Poslovi iz stavka 1. ovoga članka podrobnije se utvrđuju aktima u okviru
djelokruga tijela Općine u skladu sa zakonom.
VI. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U ODLUČIVANJU
Članak 13.
Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim poslovima putem
lokalnog referenduma, mjesnog zbora građana i davanjem prijedloga u skladu sa
zakonom i ovim Statutom.
Članak 14.
Lokalni referendum se može raspisivati radi odlučivanja o prijedlogu za
promjenu Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja lokalnog značenja
iz djelokruga Općinskog vijeća, kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Lokalni referendum na temelju odredaba zakona i ovoga Statuta raspisuje
Općinsko vijeće.
Prijedlog za raspisivanje referenduma može dati trećina članova Općinskog
vijeća, Poglavarstvo Općine, polovina mjesnih odbora na području Općine ili 20%
birača upisanih u birački popis općine.
Pravo izjašnjavanja na referendumu imaju građani s prebivalištem na području
Općine.
Članak 15.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži:
1. područje za koje se raspisuje referendum,
2. naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku pitanja o
kojem, odnosno o kojima će birači odlučivati na referendumu,
3. obrazloženje akta ili pitanja o kojem, odnosno o kojima se raspisuje
referendum,
4. referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više prijedloga o
kojima će birači odlučivati,
5. dan održavanja referenduma.
Od dana objave odluke o raspisivanju referenduma do dana održavanja
referenduma ne smije proći manje od 20 niti više od 40 dana.
Članak 16.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je za Općinsko vijeće Općine.
Tijela Općine ne mogu donijeti pravni akt ili odluku koja je sadržajno
suprotna odluci iz stavka 1. ovoga članka, prije prestanka roka od godine dana
od dana održavanja referenduma.
Članak 17.
Općinsko vijeće može tražiti mišljenje mjesnih zborova građana o prijedlogu
općeg akta ili o drugim pitanjima iz svoga djelokruga, kao i o drugim pitanjima
određenim zakonom.
Mišljenje mjesnog zbora građana nije obvezujuće za Općinsko vijeće.
Članak 18.
Građani imaju pravo predlagati Općinskom vijeću Općine donošenje određenog
akta ili rješavanje određenog pitanja iz djelokruga Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće raspravlja o prijedlogu iz stavka 1. ovoga članka, ako
prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača upisanih u popis birača Općine.
Svaka lista s potpisima birača mora sadržavati potpuni tekst prijedloga.
Potpisi birača kojima se ne može bez dvojbe prema imenu i adresi ustanoviti
o kojoj se osobi radi su nevažeći.
Općinsko vijeće dužno je o prijedlogu odlučiti u roku od tri mjeseca od
prijama prijedloga i o istome obavijestiti predlagatelja.
Članak 19.
Građani i pravne osobe imaju pravo, na način određen zakonom, podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Općine i zaposlenih u tijelima Općine, ako
se obraćaju tim tijelima radi ostvarivanja svojih prava i interesa ili
izvršavanja građanskih dužnosti.
Podnositelj predstavke ili pritužbe ima pravo na odgovor u roku 30 dana od
dana podnošenja.
VII. OPĆINSKA TIJELA
Članak 20.
Tijela Općine su:
1. Općinsko vijeće, kao predstavničko tijelo,
2. Općinski načelnik, kao izvršno tijelo,
3. Općinsko poglavarstvo, kao izvršno tijelo,
4. Jedinstveni upravni odjel, kao upravno tijelo.
Članak 21.
Ovlasti i obveze koje proizlaze iz samoupravnog djelokruga Općine podijeljene
su između općinskog vijeća, općinskog načelnika, općinskog poglavarstva i
Jedinstvenog upravnog odjela Općine.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno određeno koje je tijelo nadležno
za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, poslovi koji se odnose
na legislativu (donošenje općih akata) u nadležnosti su Općinskog vijeća, a
poslovi izvršne naravi u nadležnosti su Općinskog poglavarstva.
Ako se po naravi poslova ne može utvrditi nadležnost prema stavku 2. ovoga
članka, nadležno je Općinsko vijeće.
Nadležnost tijela za obavljanje poslova, utvrđena zakonom ili drugim
propisom, ne može se prenositi na drugo tijelo odnosno drugu fizičku ili pravnu
osobu ako zakonom nije drugačije određeno.
1. Općinsko vijeće
Članak 22.
Općinsko vijeće je predstavničko tijelo građana Općine i tijelo lokalne
samouprave koje u okviru svojih prava i dužnosti donosi opće i druge akte te
obavlja druge poslove u skladu s Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Općinsko vijeće ima 13 članova izabranih na način određen zakonom.
Mandat članova Općinskog vijeća izabranih na redovnim izborima traje četiri
godine.
Mandat članova Općinskog vijeća izabranih na prijevremenim izborima traje do
isteka tekućeg mandata predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave.
1.1. Konstituiranje Općinskog vijeća
Članak 23.
Općinsko vijeća se smatra konstituiranim izborom predsjednika, nakon
provedenih izbora za članove Općinskog vijeća, na prvoj sjednici na kojoj je
prisutna većina izabranih vijećnika.
Prvu sjednicu Općinskog vijeća saziva čelnik središnjeg tijela državne
uprave nadležnog za poslove lokalne i područne (regionalne) samouprave ili
osoba koju on ovlasti, u roku od 30 dana od dana objave izbornih rezultata.
Ako se prva sjednica ne održi u zakazanom roku, ovlašteni sazivač odmah će
sazvani novu sjednicu, koja se treba održati u roku od 15 dana.
Članak 24.
Prvoj sjednici do izbora predsjednika, predsjedava najstariji izabrani
vijećnik.
Na prvoj sjednici odlučuje se većinom glasova, ako je na sjednici nazočna
većina izabranih vijećnika.
Na prvoj sjednici, umjesto izabranog vijećnika koji je dao ostavku ili
stavio mandat u mirovanje, nazočan je zamjenik izabranog vijećnika određen
sukladno Zakonu o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave.
Izabrani vijećnici, koji daju ostavku ili stavljaju mandat u mirovanje,
moraju o tome pisano obavijestiti Jedinstveni upravni odjel Općine Dobrinj
najkasnije 24 sata prije početka prve sjednice.
Članak 25.
Podrobniji način rada na prvoj konstituirajućoj sjednici Općinskog vijeća
uređuje se Poslovnikom o radu Općinskog vijeća.
1.2. Predsjednik i potpredsjednici Općinskog vijeća
Članak 26.
Općinsko vijeće ima predsjednika i 2 potpredsjednika koji se biraju većinom
glasova svih članova Općinskog vijeća (u daljnjem tekstu: vijećnici) na vrijeme
od četiri godine.
Predsjednik Općinskog vijeća bira se na prvoj konstituirajućoj sjednici
Općinskog vijeća.
Potpredsjednici Općinskog vijeća biraju se najkasnije u roku od 15 dana od
izbora predsjednika Općinskog vijeća, a mogu se izabrati i na prvoj
konstituirajućoj sjednici Općinskog vijeća.
Članak 27.
Predsjednik Općinskog vijeća:
1. predstavlja Općinsko vijeće;
2. organizira, saziva, predlaže dnevni red i predsjedava sjednicama
Općinskog vijeća;
3. upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja u propisani postupak;
4. brine se o postupku donošenja odluka i općih akata;
5. brine o zaštiti prava vijećnika;
6. brine o javnosti rada Općinskog vijeća;
7. usklađuje rad radnih tijela Općinskog vijeća;
8. potpisuje odluke i druge akte koje donosi Općinsko vijeće;
9. obavlja i druge poslove vezane uz rad Općinskog vijeća određene zakonom i
Poslovnikom.
Članak 28.
Predsjednika Općinskog vijeća u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje jedan od potpredsjednika
kojeg on odredi.
Potpredsjednik Općinskog vijeća obavlja poslove iz djelokruga predsjednika
kada mu ih predsjednik povjeri.
Članak 29.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice po potrebi, a najmanje jednom u
tri mjeseca.
Predsjednik je dužan sazvati sjednicu Općinskog vijeća na obrazloženi
zahtjev najmanje 1/3 vijećnika, u roku od 15 dana od primitka zahtjeva.
Ukoliko predsjednik Općinskog vijeća ne sazove sjednicu u roku iz stavka 2.
ovog članka, sjednicu će sazvati općinski načelnik ili župan u daljem roku od
15 dana.
Nakon proteka rokova iz st. 2. i 3. ovog članka, sjednicu može sazvati, na
zahtjev najmanje 1/3 vijećnika, čelnik
središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove
lokalne i područne (regionalne) samouprave.
1.3. Prava i dužnosti vijećnika
Članak 30.
Vijećnici nemaju obvezujući mandat i nisu opozivi.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje dužnosti koja
se prema odredbama zakona smatra nespojivom, za vrijeme obnašanja nespojive
dužnosti mandat miruje, a za to vrijeme zamjenjuje ga zamjenik u skladu sa
zakonom.
Nastavljanje obnašanja dužnosti vijećnika na temelju prestanka mirovanja
mandata može se tražiti jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak 31.
Vijećnik dužnost obavlja počasno i za to ne prima plaću.
Predsjednik Općinskog vijeća i vijećnici imaju pravo na naknadu troškova u
skladu s odlukom Vijeća.
Vijećnik ima pravo i dužnost sudjelovati u radu Općinskog vijeća i tijela u
koja je izabran odnosno imenovan.
Vijećnik ima pravo predlagati raspravu o pitanjima iz nadležnosti vijeća,
predlagati akte i iznositi druge prijedloge sukladno ovom Statutu i Poslovniku
Općinskog vijeća.
Vijećnik ima pravo općinskom načelniku i pročelniku Upravnog odjela
postavljati pitanja koja se odnose na njihov rad ili na poslove iz njihove
nadležnosti.
Vijećnik ima i druga prava i dužnosti utvrđene Ustavom, zakonom, ovim
Statutom, Poslovnikom Vijeća i drugim aktima Općinskog vijeća.
Članak 32.
Predsjedniku, zamjenicima predsjednika Općinskog vijeća, vijećniku prestaje
mandat prije isteka vremena na koji je izabran u sljedećim slučajevima:
. ako podnese ostavku, danom dostave pisane ostavke shodno pravilima o
dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku,
. ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta, odnosno ograničena poslovna
sposobnost, danom pravomoćnosti sudske odluke,
. ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u
trajanju dužem od 6 mjeseci, danom pravomoćnosti sudske presude,
. ako odjavi prebivalište s područja Općine, danom odjave prebivališta,
. ako mu prestane hrvatsko državljanstvo sukladno odredbama zakona kojim se
uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegova prestanka,
. ako se naknadno sazna za razloge zbog kojih nije mogao biti izabran za
člana Općinskog vijeća, danom donošenja odluke Ustavnog suda,
. smrću.
1.4. Nadležnost Općinskog vijeća
Članak 33.
Općinsko vijeće:
1. donosi Statut Općine,
2. donosi opće i druge akte kojima uređuje pitanja iz samoupravnog
djelokruga Općine,
3. donosi proračun, odluku o izvršenju proračuna i godišnji obračun
proračuna,
4. donosi programe javnih potreba,
5. donosi poslovnik Općinskog vijeća,
6. bira i razrješuje predsjednika i potpredsjednike Općinskog vijeća,
7. bira i razrješuje općinskog načelnika i njegove zamjenike te članove
Poglavarstva,
8. osniva i bira članove radnih tijela Općinskog vijeća,
9. imenuje i razrješava osobe ako je to određeno zakonom, drugim propisom i
ovim Statutom,
10. odlučuje o povjerenju i nepovjerenju općinskom načelniku, pojedinim
članovima Poglavarstva ili Poglavarstvu u cjelini,
11. uređuje ustrojstvo i djelokrug općinskih upravnih tijela,
12. osniva javne ustanove i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih,
društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu te odlučuje o
njihovim statusnim promjenama i preoblikovanjima u skladu sa zakonom,
13. odlučuje o zajedničkom obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga s
drugim jedinicama lokalne samouprave,
14. odlučuje o sastavu skupština trgovačkih društava u kojima Općina ima
100-tni udjel odnosno dionica i određuje predstavnika Općine u skupštinama
trgovačkih društava u kojima Općina nema 100-tni udjel odnosno dionice,
15. odlučuje o stjecanju i prijenosu (kupnji i prodaji) dionica odnosno
udjela u trgovačkim društvima ako zakonom, ovim Statutom odnosno odlukom
Općinskog vijeća nije drugačije riješeno,
16. odlučuje o prijenosu i preuzimanju osnivačkih prava u skladu sa zakonom,
17. obavlja i druge poslove koji su mu zakonom ili drugim propisom stavljeni
u djelokrug.
Članak 34.
Općinsko vijeće odlučuje većinom glasova prisutnih vijećnika, ako je na
sjednici prisutna većina vijećnika.
Na sjednicama Općinskog vijeća glasuje se javno, ako Općinsko vijeće ne
odluči da se o nekom pitanju glasuje tajno.
O donošenju Statuta, Proračuna, Godišnjeg obračuna, Poslovnika Općinskog
vijeća, izboru i razrješenju predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća,
općinskog načelnika, zamjenika načelnika i članova Poglavarstva, o povjerenju
općinskom načelniku i članovima Poglavarstva, kao i drugim odlukama utvrđenim u
ovom Statutu i u posebnim propisima, Općinsko vijeće odlučuje većinom glasova
svih vijećnika.
Poslovnikom Općinskog vijeća se podrobnije propisuju način sazivanja
sjednice, utvrđivanje dnevnog reda, predsjedavanje i sudjelovanje u radu,
održavanje reda i disciplinske mjere, tijek sjednice, postavljanje pitanja,
odlučivanje i glasovanje, vođenje zapisnika i druga proceduralna pitanja.
Članak 35.
Općinsko vijeće može osnovati stalne ili povremene odbore i druga radna
tijela za proučavanje i razmatranje pojedinih pitanja, za pripremu i podnošenje
odgovarajućih prijedloga iz djelokruga Općinskog vijeća, za praćenje
izvršavanja odluka i općih akata Općinskog vijeća, za koordinaciju u rješavanju
pojedinih pitanja te za izvršavanje određenih poslova i zadataka za Općinsko
vijeće.
Naziv, sastav, broj članova, djelokrug i način rada stalnog i povremenog
radnog tijela iz stavka 1. ovoga članka uređuje se posebnom odlukom o radnim
tijelima.
2. Općinski načelnik
Članak 36.
Općinskog načelnika bira Općinsko vijeće iz reda izabranih vijećnika, u
pravilu između nositelja lista koje su osvojile
mandate u Općinskom vijeću, većinom glasova svih vijećnika
na vrijeme od četiri godine.
Općinski načelnik bira se u roku od 30 dana od dana konstituiranja Općinskog
vijeća.
Općinskog načelnika se može izabrati i u nastavku konstituirajuće sjednice
Općinskog vijeća, nakon izbora predsjednika Općinskog vijeća, odnosno na drugoj
sjednici istog dana odmah nakon konstituiranja Općinskog vijeća.
Prijedlog za izbor općinskog načelnika može dati Odbor za izbor i imenovanja
ili najmanje 1/3 svih vijećnika.
Općinski načelnik stupa na dužnost danom izbora.
Općinski načelnik je po dužnosti predsjednik Općinskog poglavarstva.
Članak 37.
Vijećniku koji je izabran za općinskog načelnika, odnosno za predsjednika
Općinskog poglavarstva, mandat vijećnika miruje, a zamjenjuje ga neizabrani
kandidat s dotične liste na način utvrđen Zakonom o izboru članova
predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 38.
Općinski načelnik može svoju dužnost obavljati profesionalno, o čemu
Općinsko vijeće donosi posebnu odluku u roku od 30 dana od izbora općinskog
načelnika.
Prava i obveze općinskog načelnika, bez obzira da li istu dužnost obavlja
profesionalno ili ne, uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća (način
obavljanja dužnosti, naknada, radni odnos, plaća i dr.), u roku od 30 dana od
njegovog izbora.
Članak 39.
Općinski načelnik:
1. zastupa Općinu,
2. predsjednik je Poglavarstva Općine,
3. daje punomoći za zastupanje Općine u pojedinim stvarima,
4. brine se o izvršenju Proračuna Općine;
5. brine o izvršenju općih akata Općine;
6. nadzire rad i daje upute za rad Upravnom odjelu Općine;
7. predlaže Općinskom vijeću i Poglavarstvu donošenje odluka i drugih općih
akata;
8. obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost zakonom, drugim
propisom, ovim Statutom i drugim općim aktom Vijeća.
Članak 40.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine ima
pravo obustaviti od primjene opći akt Općine ako ocijeni da je tim aktom
povrijeđen zakon ili drugi propis te zatražiti od predstavničkog tijela da u
roku petnaest dana otkloni uočene nedostatke.
Ako Općinsko vijeće to ne učini, općinski načelnik dužan je u roku osam dana
o tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u županiji te čelnika
središnjeg tijela državne uprave ovlaštenog za nadzor zakonitosti rada tijela
jedinica lokalne (područne) samouprave.
2.1. Zamjenici općinskog načelnika
Članak 41.
Općinski načelnik ima dva zamjenika.
U slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti u obavljanju
dužnosti, općinskog načelnika zamjenjuje jedan od zamjenika kojeg on odredi, u
skladu sa Statutom.
Općinski načelnik može obavljanje određenih poslova iz svog djelokruga
povjeriti jednom od svojih zamjenika. Pri obavljanju povjerenih poslova
zamjenik je dužan pridržavati se uputa općinskog načelnika.
Povjeravanjem poslova iz svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje odgovornost
općinskog načelnika za njihovo obavljanje.
Članak 42.
Zamjenici općinskog načelnika zamjenjuju općinskog načelnika u slučaju duže
odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti u obavljanju njegove dužnosti.
Zamjenici općinskog načelnika mogu na temelju pisanog ovlaštenja općinskog
načelnika, obavljati poslove iz njegova djelokruga.
Općinskom načelniku ne prestaje odgovornost za obavljanje poslova iz njegova
djelokruga koje je povjerio zamjenicima.
2.2 Prava i obveze po isteku dužnosti
Članak 43.
Općinski načelnik od dana raspisivanja izbora za članove Općinskog vijeća pa
do dana izbora novoga općinskog načelnika, može obavljati samo poslove koji su
neophodni za redovito i nesmetano funkcioniranje Općine.
Članak 44.
Općinski načelnik kojem je prestala dužnost i općinski načelnik koji je
stupio na dužnost, obavljaju primopredaju dužnosti u roku od 15 dana od
stupanja na dužnost novog općinskog načelnika.
Primopredaja dužnosti podrazumijeva:
- primopredaju dokumenata i predmeta koje je vodio dosadašnji načelnik,
- upoznavanje novog načelnika s financijskim stanjem Općine,
- upoznavanje novog načelnika s ugovornim obvezama Općine u tekućoj godini,
- upoznavanje novog načelnika s drugim zakonskim obvezama do konca tekuće
godine,
- upoznavanje novog načelnika s drugim podacima bitnim za funkcioniranje
Općine do konca tekuće godine.
O primopredaji dužnosti sastavlja se zapisnik koji potpisuju bivši i novi
načelnik.
Ako dosadašnji i novi načelnik nisu u mogućnosti iz opravdanih razloga u
navedenom roku sudjelovati u primopredaji dužnosti (bolest, duži put,
obiteljske prilike i sl.) primopredaja će se odgoditi najdalje za slijedećih 15
dana, a ako iz istih razloga to i tada ne bude moguće, umjesto njih će u
primopredaji sudjelovati njihovi zamjenici ili druge osobe koje oni odrede.
Članak 45.
Općinski načelnik koji je istu dužnost obavljao profesionalno, po prestanku
dužnosti ostvaruje prava na naknadu plaće i staž osiguranja na teret proračuna
Općine u razdoblju i na način utvrđen zakonom.
3. Općinsko poglavarstvo
Članak 46.
Općinsko poglavarstvo (dalje u tekstu: Poglavarstvo) izvršno je tijelo
Općine.
Poglavarstvo je odgovorno Općinskom vijeću za svoj rad i odluke koje donosi.
Poglavarstvo ima 5 članova od kojih je općinski načelnik predsjednik
Poglavarstva, a njegovi zamjenici su članovi Poglavarstva i ujedno zamjenici
predsjednika Poglavarstva.
Ostale članove Poglavarstva bira Općinsko vijeće na prijedlog predsjednika
Poglavarstva, iz redova vijećnika ili građana, većinom glasova svih vijećnika
na vrijeme od četiri godine.
Poglavarstvo se bira najranije na sjednici na kojoj se bira općinski
načelnik i njegov zamjenik, a najkasnije u roku od 15 dana od dana izbora
općinskog načelnika.
Općinsko vijeće glasuje pojedinačno o svakom kandidatu za člana
Poglavarstva.
Članovi poglavarstva stupaju na dužnost danom izbora.
Vijećniku koji je izabran za člana Poglavarstva, mandat vijećnika miruje, a
zamjenjuje ga neizabrani kandidat s dotične liste na način utvrđen Zakonom o
izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave.
Članak 47.
Poglavarstvo:
1. priprema prijedloge općih akata,
2. daje mišljenje o prijedlozima općih akata koje podnose drugi ovlašteni
predlagači,
3. izvršava ili osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća,
4. usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine u obavljanju poslova iz
njihovog samoupravnog djelokruga te nadzire njihov rad,
5. upravlja i raspolaže nekretninama i pokretninama u vlasništvu Općine,
6. upravlja i raspolaže prihodima i rashodima Općine,
7. utvrđuje prijedlog proračuna i godišnjeg obračuna proračuna,
8. obavlja izbor i imenovanja, opoziv i razješenja djelatnika određenih
zakonom, općim aktima vijeća i Općinskog poglavarstva,
9. donosi Poslovnik o radu kojim uređuje način rada i odlučivanja
Poglavarstva,
10. donosi provedbene i druge akte koji prema ovom Statutu ili zakonu nisu
iz nadležnosti Općinskog vijeća,
11. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i drugim
propisima.
Članovi poglavarstva nemaju pravo odlučivanja o pitanjima iz stavka 1. točke
5. i 6. ovoga članka kad su osobno ili preko članova uže obitelji
zainteresirana strana.
Ustrojstvo, način rada i odlučivanja Poglavarstva, podrobnije se uređuje
njegovim Poslovnikom.
Članak 48.
Općinsko vijeće može općinskom načelniku, pojedinom članu Poglavarstva ili
Poglavarstvu u cjelini iskazati nepovjerenje i razriješiti ga dužnosti prije
isteka vremena na koje je izabran.
Prijedlog za iskazivanje nepovjerenja može podnijeti najmanje 1/3 svih
vijećnika.
O prijedlogu za iskazivanje nepovjerenja ne može se raspravljati i glasovati
prije nego što protekne 7 dana od dana njegova podnošenja.
Rasprava i glasovanje o prijedlogu za iskazivanje nepovjerenja mora se
provesti najkasnije u roku od 30 dana od dana dostave prijedloga predsjedniku
Općinskog vijeća.
Odluka o nepovjerenju je prihvaćena ako je za nju glasovala većina svih
vijećnika.
Članak 49.
Kada Općinsko vijeće izglasa nepovjerenje općinskom načelniku ili
Poglavarstvu u cjelini, ono mora izabrati novog općinskog načelnika u roku od
30 dana od dana izglasavanja nepovjerenja.
Ako odlukom o iskazivanju nepovjerenja općinskom načelniku i poglavarstvu u
cjelini nije određen dan razrješenja i prestanka dužnosti, općinski načelnik i
poglavarstvo kojem je iskazano nepovjerenje smatraju se razriješenim i prestaje
im dužnost izborom novog općinskog načelnika.
Odlukom o iskazivanju nepovjerenja općinskom načelniku i članu poglavarstva
ne prestaje dužnost vijećnika.
U slučaju izglasavanja nepovjerenja pojedinom članu poglavarstva, Općinsko
vijeće donosi odluku o danu s kojim se razrješuje dužnosti.
Ako Općinsko vijeće ne izglasa nepovjerenje, vijećnici koji su podnijeli
prijedlog ne mogu ponovno podnijeti isti prijedlog prije isteka roka od 6
mjeseci od njegovog odbijanja.
Članak 50.
Glasovanje o povjerenju Poglavarstvu može tražiti i općinski načelnik kao
predsjednik Poglavarstva.
Ako Općinsko vijeće povodom prijedloga općinskog načelnika ne donese odluku
kojom potvrđuje povjerenje Poglavarstvu, time se ne smatra da je poglavarstvu
iskazano nepovjerenje.
Članak 51.
Općinskom načelniku, njegovim zamjenicima i članovima Poglavarstva dužnost
prestaje:
. danom izbora novog općinskog načelnika,
. kada ga Općinsko vijeće razriješi dužnosti povodom podnijete ostavke na
dužnost, danom koji utvrdi Općinsko vijeće, s time da to može biti najranije
danom razrješenja a najkasnije izborom novog općinskog načelnika,
. povodom iskazanog nepovjerenja, danom koji utvrdi Općinsko vijeće, s time
da to može biti najranije danom iskazanog nepovjerenja, a najkasnije izborom
novog općinskog načelnika,
. danom imenovanja povjerenika Vlade RH, kada su nastupile zakonom
predviđene okolnosti za imenovanje povjerenika,
. ako mu je pravomoćnom sudskom presudom oduzeta, odnosno ograničena
poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske presude,
. ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u
trajanju dužem od 6 mjeseci, danom pravomoćnosti sudske presude,
. ako mu prestane hrvatsko državljanstvo, sukladno odredbama zakona kojim se
uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegovog prestanka,
. smrću.
4. Jedinstveni upravni odjel
Članak 52.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, kao i poslova
državne uprave prenijetih na Općinu, ustrojava se Jedinstveni upravni odjel.
Ustrojstvo Jedinstvenog upravnog odjela uređuje se posebnom odlukom
Općinskog vijeća u skladu s ovim Statutom i zakonom.
Na prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja u svezi s radom
zaposlenika Jedinstvenog upravnog odjela primjenjuju se odredbe zakona kojima
se uređuje radni odnos službenika i namještenika u tijelima jedinice lokalne i
područne (regionalne) samouprave.
Članak 53.
Jedinstveni upravni odjel iz stavka 1. ovoga članka neposredno izvršava i
nadzire provođenje općih akata Općinskog vijeća i Poglavarstva.
Jedinstveni upravni odjel dužan je svojim radom omogućiti ostvarivanje prava
i potreba građana i pravnih osoba u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Jedinstveni upravni odjel samostalan je u okviru svojega djelokruga, a za
zakonito i pravodobno obavljanje poslova odgovoran je Poglavarstvu i općinskom
načelniku.
Članak 54.
Jedinstvenim upravnim odjelom upravlja pročelnik kojeg na temelju javnog
natječaja imenuje Poglavarstvo.
Na prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja u svezi s radom
pročelnika, primjenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje radni odnos
službenika i namještenika u tijelima jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave te odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Članak 55.
Jedinstveni upravni odjel Općine, u okviru svog djelokruga i ovlasti:
. neposredno izvršava odluke i druge opće akte i u tu svrhu, u skladu sa
zakonom, donosi pojedinačne akte, kojima rješava o pravima, obvezama i pravnim
interesima fizičkih i pravnih osoba, te nadzire njihovo provođenje,
. prati stanje u područjima za koje je osnovan i o tome izvješćuje općinskog
načelnika, Poglavarstvo i Općinsko vijeće,
. priprema nacrte odluka i drugih općih akata koje donosi Poglavarstvo i
Općinsko vijeće, te priprema izvješća, analize i druge materijale iz svog
djelokruga za potrebe općinskog načelnika, Poglavarstva, Općinsko vijeća i
radnih tijela,
. pruža stručnu i drugu pomoć građanima u okviru prava i ovlasti Općine,
. podnosi izvješće o svom radu Poglavarstvu i Općinskom vijeću,
. obavlja i druge poslove za koje je ovlašten zakonom, podzakonskim aktima i
općim aktima Općine.
Članak 56.
Rad Jedinstvenog upravnog odjela organizira se tako da građani i pravne
osobe mogu na jednostavan i djelotvoran način ostvariti svoja Ustavom zajamčena
prava i zakonom zaštićene interese te ispunjavati građanske dužnosti.
Članak 57.
Tjedni i dnevni raspored radnog vremena kao i druga pitanja u vezi s radnim
vremenom Jedinstvenog upravnog odjela utvrđuje Poglavarstvo.
Građani i pravne osobe moraju biti na prikladan način javno obaviješteni o
radnom vremenu, uredovnim danima i drugim važnim pitanjima za rad upravnih
tijela Općine.
Članak 58.
Na zgradama u kojima su smještena tijela Općine mora biti istaknut naziv
tijela, a na prikladnom mjestu u zgradi mora biti istaknut raspored prostorija
tijela Općine.
Članak 59.
Ako na to upućuju razlozi racionalnosti poslovanja, Općina može zajedno i u
sporazumu s drugim jedinicama lokalne samouprave zajednički organizirati
obavljanje pojedinih poslova iz svog samoupravnog djelokruga, te u tom cilju
osnovati zajednička upravna tijela, upravne odjele i službe.
Odluku o osnivanju zajedničkih tijela iz st. 1. ovog članka donosi Općinsko
vijeće većinom glasova svih vijećnika.
VIII. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak 60.
Kao oblik neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim
poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana, na
području Općine osnovani su mjesni odbori: Dobrinj, Čižići za naselja Čižići i
Rudine, Gostinjac - Sveti Vid, Gabonjin, Hlapa za Gornju i Donju Hlapu, Klanice
- Tribulje, Klimno, Kras, Polje za naselja Polje i Žestilac, Rasopasno, Soline,
Sužan, Sveti Ivan, Šilo i Županje.
Mjesni odbori osnovat će se prema interesu i potrebi lokalnog stanovništva,
sukladno Zakonu.
Mjesni odbor je pravna osoba.
U ostvarivanju prava iz stavka 1. ovoga članka, mjesni odbor dužan je
uvažavati interes Općine u cjelini.
Ukoliko se za određeno područje u Općini ne iskaže interes i potreba za
osnivanje mjesnog odbora, građani će moći ostvariti svoje pravo sudjelovanja u
odlučivanju na načine opisane u čl. 16. do 21. ovoga Statuta, a sukladno Zakonu
i ovome Statutu.
Članak 61.
Mjesni odbori i njihova područja osnivaju se odlukom Općinskog vijeća.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora mogu dati građani,
njihove organizacije i udruženja na način da inicijativu odnosno prijedlog
potpiše 20% građana upisanih u popis birača područja za koji se želi osnovati
mjesni odbor.
Inicijativa se upućuje predsjedniku Općinskog vijeća u pisanom obliku.
Inicijativa u smislu stavka 1. ovog članka mora sadržavati:
. obrazloženje za osnivanje mjesnog odbora,
. ime (naziv) mjesnog odbora,
. područje i granice mjesnog odbora,
. sjedište mjesnog odbora,
. ime i prezime građana podnositelja prijedloga, njihov potpis i broj osobne
iskaznice.
O prijedlogu - inicijativi za osnivanje mjesnog odbora, Općinsko vijeće je
dužno izjasniti se u roku od 30 dana od njenog primitka.
Mjesni odbor se smatra osnovanim stupanjem na snagu odluke Općinskog vijeća
o osnivanju mjesnog odbora.
Osnivanje novog mjesnog odbora, koji u odnosu na već osnovani mjesni odbor
čini zasebnu razgraničenu cjelinu (dio naselja, stambeni blok i sl.), provodi
se po odredbama ovog članka, s time da će Općinsko vijeće prethodno zatražiti i
mišljenje mjesnog odbora na čijem području se traži osnivanje novog mjesnog
odbora.
Članak 62.
Nakon osnivanja mjesnog odbora, provode se izbori za tijela mjesnog odbora
(vijeće mjesnog odbora) u skladu sa zakonom.
Odluku o raspisivanju izbora za vijeća mjesnih odbora donosi Općinsko
vijeće.
Mandat članova vijeća mjesnog odbora traje četiri godine.
Članak 63.
Vijeće mjesnog odbora iz svog sastava javnim ili tajnim glasovanjem bira
predsjednika i zamjenika predsjednika vijeća mjesnog odbora na vrijeme od
četiri godine.
Članovi vijeća mjesnog odbora dužnost obavljaju počasno i za to ne primaju
plaću, ali imaju pravo na naknadu troškova u skladu s odlukom Općinskog vijeća.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora predstavlja mjesni odbor i za svoj rad
odgovara vijeću mjesnog odbora, a za obavljanje poslova koje je Općinsko vijeće
iz svog samoupravnog djelokruga povjerilo mjesnom odboru, predsjednik vijeća
mjesnog odbora odgovara općinskom načelniku.
Članak 64.
U svom radu mjesni odbor mora se pridržavati zakona i ovog Statuta.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora obavlja Poglavarstvo, koje
može raspustiti vijeće mjesnog odbora, ako ono učestalo krši ovaj Statut,
pravila mjesnog odbora ili ne izvršava povjerene mu poslove.
Članak 65.
Vijeće mjesnog odbora:
1. donosi program rada i izvješće o radu mjesnog odbora,
2. donosi plan malih komunalnih akcija i utvrđuje prioritet u njihovoj
realizaciji,
3. donosi pravila mjesnog odbora,
4. donosi poslovnik o radu,
5. donosi financijski plan i godišnji obračun,
6. bira i razrješava predsjednika i potpredsjednika vijeća,
7. saziva mjesne zborove građana,
8. odlučuje o korištenju sredstava namijenjenih mjesnom odboru u proračunu
Općine,
9. predlaže osnivanje mjesnih odbora, odnosno daje mišljenje Općinskom
vijeću o drugim inicijativama i prijedlozima za osnivanje mjesnih odbora na
njegovu području,
10. surađuje s drugim mjesnim odborima na području Općine,
11. surađuje s udrugama na svom području u pitanjima od interesa za građane
mjesnog odbora,
12. obavlja i druge poslove utvrđene propisima, odlukama i općim aktima
Općinskog vijeća.
Članak 66.
Program rada mjesnog odbora sadrži planirane aktivnosti i izvore sredstava
za ostvarenje programa.
Članak 67.
Sredstva za obavljanje poslova povjerenih mjesnim odborima odnosno za rad
vijeća mjesnih odbora osiguravaju se u općinskom proračunu.
Kriteriji za utvrđivanje i podjelu sredstava u općinskom proračunu za mjesne
odbore utvrdit će se posebnom općinskom odlukom.
Članak 68.
Stručne i administrativne poslove za mjesne odbore obavlja Upravni odjel
Općine.
Članak 69.
Vijeće mjesnog odbora predlaže Općinskom vijeću:
1. rješenja od interesa za svoje područje u postupcima izrade i donošenja
prostornih i drugih planskih dokumenata Općine i njihova ostvarenja te drugih
akata od utjecaja na život i rad područja odbora,
2. predlaže mjere za razvoj komunalne infrastrukture i uređenja naselja,
3. predlaže imenovanje ulica, javnih prometnih površina, parkova, škola,
vrtića i drugih objekata na svom području,
4. predlaže promjenu područja mjesnog odbora.
Članak 70.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora:
1. predstavlja mjesni odbor i vijeće mjesnog odbora,
2. saziva sjednice vijeća, predlaže dnevni red, predsjeda sjednicama vijeća
i potpisuje akte vijeća,
3. provodi i osigurava provođenje odluka vijeća te izvješćuje o provođenju
odluka vijeća,
4. surađuje s predsjednikom Općinskog vijeća i općinskim načelnikom,
5. informira građane o pitanjima važnim za mjesni odbor,
6. obavlja druge poslove koje mu povjeri vijeće mjesnog odbora, Općinsko
vijeće, Poglavarstvo i općinski načelnik.
Članak 71.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora odgovoran je za svoj rad vijeću mjesnog
odbora i općinskom načelniku za povjerene poslove iz samoupravnog djelokruga.
Članak 72.
Član vijeća mjesnog odbora ima pravo i dužnost:
1. prisustvovati sjednicama vijeća mjesnog odbora,
2. predlagati vijeću mjesnog odbora razmatranje pojedinih pitanja iz njegova
djelokruga,
3. raspravljati i izjašnjavati se o svim pitanjima koji su na dnevnom redu
vijeća mjesnog odbora,
4. obavljati poslove i zadaće koje mu u okviru svoga djelokruga povjeri
vijeće mjesnog odbora.
Član vijeća mjesnog odbora ima i druga prava i dužnosti određena pravilima
mjesnog odbora.
IX. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE DOBRINJ
Članak 73.
Sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska prava koja pripadaju Općini
čine imovinu Općine.
Stvarima i imovinskim pravima u vlasništvu Općine raspolaže i upravlja
Poglavarstvo Općine.
Članak 74.
Općina slobodno raspolaže prihodima koje ostvaruje u okviru svoga
samoupravnog djelokruga i poslova koje obavlja i osigurava iz područnog
(regionalnog) značenja za područje Općine.
Prihodi Općine moraju biti razmjerni poslovima koje obavljaju njegova tijela
u skladu sa zakonom.
Članak 75.
Prihodi Općine su:
1. općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe,
2. prihodi od stvari i imovinskih prava u vlasništvu Općine,
3. prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u vlasništvu Općine
odnosno onih u kojima Općina ima udjel ili dionice,
4. prihodi od naknade za koncesiju i koncesijska odobrenja,
5. novčane kazne i oduzeta imovinska korist za prekršaje koje Općinsko
vijeće samo propiše u skladu sa zakonom,
6. udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom i Primorsko-goranskom
županijom,
7. sredstva pomoći i dotacija Republike Hrvatske u državnom proračunu,
8. drugi prihodi određeni zakonom.
Članak 76.
Općinsko vijeće donosi odluku kojom propisuje vrstu poreza, visinu stopa
odnosno visinu iznosa vlastitih poreza, oslobađanje od plaćanja poreza, način
razreza poreza, plaćanje poreza, porezne prekršaje te druga proceduralna
pitanja u skladu sa zakonom.
Članak 77.
Svi prihodi koji pripadaju Općini kao i svi rashodi za poslove koje Općina
obavlja iskazuju se u proračunu Općine.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti raspoređeni u proračunu i
iskazani po izvorima iz kojih potječu.
Prihodi i rashodi proračuna moraju biti uravnoteženi.
Članak 78.
Općina sastavlja bilancu imovine u kojoj iskazuje vrijednost svoje imovine u
skladu s računovodstvenim propisima.
Članak 79.
Ako se tijekom proračunske godine smanje prihodi i primici ili povećaju
izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora uravnotežiti sniženjem predviđenih
izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Proračun se uravnotežuje izmjenama i dopunama proračuna postupkom utvrđenim
za donošenje proračuna.
Članak 80.
Ako Općinsko vijeće ne donese proračun prije početka godine za koju se
donosi, donosi se odluka o privremenom financiranju i to najduže za razdoblje
od tri mjeseca.
Odluku o privremenom financiranju donosi Općinsko vijeće.
Članak 81.
Nakon isteka godine za koju je proračun donijet Općinsko vijeće utvrđuje
godišnji obračun proračuna najkasnije do kraja mjeseca travnja.
Članak 82.
Općina se može zaduživati u skladu s posebnim zakonom.
Općina može raspisivati javni zajam ili izdati obveznice odnosno druge
vrijednosne papire.
Općina može raspisati lokalni samodoprinos.
Članak 83.
Općina može davati jamstva korisnicima proračuna i pravnim osobama u vlasništvu
Općine, odnosno onim društvima u kojima ima udjel ili dionice i davati zajmove
u skladu s posebnim zakonom i općim aktima Općinskog vijeća.
Članak 84.
Općinsko vijeće nadzire ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine.
X. AKTI OPĆINE DOBRINJ
Članak 85.
Općinsko vijeće donosi Statut, Poslovnik, odluke, općinski proračun, obračun
proračuna, zaključke i druge opće akte te daje vjerodostojna tumačenja općih
akata.
Općinsko vijeće donosi pojedinačne akte kada, u skladu sa zakonom, rješava o
pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak 86.
Poglavarstvo Općine donosi odluke, pravilnike, poslovnike, preporuke,
rješenja, zaključke, upute, naputke i druge opće akte kad je za to ovlašteno
zakonom, ovim Statutom ili općim aktom Općinskog vijeća.
Poglavarstvo donosi pojedinačne akte kada, u skladu sa zakonom, rješava o
pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak 87.
Kada Općinsko vijeće i Poglavarstvo donose pojedinačne akte kojima se
rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba, ako
posebnim zakonom nije drukčije propisano, protiv takvih akata ne može se
izjaviti žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
Članak 88.
Jedinstveni upravni odjel Općine, u obavljanju poslova utvrđenim zakonom i
općim aktima Općinskog vijeća, donosi pojedinačne akte kojima rješava o
pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih soba.
Pojedinačni akt kojim se rješava o obvezi razreza općinskih poreza,
doprinosa i naknada koji pripadaju Općini donosi se po skraćenom upravnom
postupku, ako zakonom nije drukčije određeno.
Na pojedinačne akte primjenjuju se odredbe Zakona o općem upravnom postupku
i odredbe drugih zakona.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovoga članka, može se izjaviti žalba
nadležnom upravnom tijelu Primorsko-goranske županije.
U skladu s odredbama Zakona o upravnim sporovima protiv konačnog akta iz
stavka 1. ovoga članka može se pokrenuti upravni spor.
Članak 89.
Opći akti koje donose tijela Općine objavljuju se u službenom glasilu
Primorsko-goranske županije.
U službenom glasilu obvezno se objavljuju opći akti:
- kojima se uređuju pitanja od općeg značenja za građane, fizičke i pravne
osobe,
- kojima se utiče na prava, obveze ili interese građana, fizičkih i pravnih
osoba,
- kojima se uređuju pitanja od interesa za Općinu Dobrinj.
U službenom glasilu se objavljuju i oni opći akti koje zbog svog sadržaja a
po ocjeni središnjeg tijela državne uprave ili ureda državne uprave u županiji,
treba objaviti.
Akti kojima se uređuje izvršenje općih akata, provedba pojedinih općih akata
i propisa, operativnost rada i funkcioniranja općine i njenih tijela, pojedina
imenovanja i slično, ne objavljuju se.
Opći akt stupa na snagu najranije osmog dana od dana njegove objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
Članak 90.
Vjerodostojno tumačenje općih akata Općinskog vijeća daje Općinsko vijeća, a
općih akata Poglavarstva daje Poglavarstvo.
Članak 91.
Nadzor zakonitosti općih akata koje donosi Općinsko vijeće, obavlja ured
državne uprave u Primorsko-goranskoj županiji i nadležni središnji ured državne
uprave.
Općinski načelnik dužan je dostaviti statut, poslovnik, proračun ili drugi
opći akt predstojniku ureda državne uprave u Primorsko-goranskoj županiji
zajedno s izvatkom iz zapisnika koji se odnosi na postupak donošenja općeg akta
propisan statutom i poslovnikom, u roku od 15 dana od dana
donošenja općeg akta.
XI. JAVNE SLUŽBE
Članak 92.
U okviru samoupravnog djelokruga Općina osigurava obavljanje javnih službi
koje zadovoljavaju svakodnevne potrebe građana na području komunalnih,
gospodarskih i društvenih djelatnosti, u skladu sa zakonom.
Općina osigurava obavljanje komunalnih, gospodarskih i društvenih
djelatnosti osnivanjem trgovačkih društava, javnih ustanova i vlastitih pogona,
samostalno ili s drugim jedinicama lokalne samouprave.
Obavljanje određenih javnih službi Općina može povjeriti drugim pravnim i
fizičkim osobama na temelju ugovora o povjeravanju poslova ili na temelju
ugovora o koncesiji.
Općina nadzire rad i vodi brigu o racionalnom i zakonitom radu trgovačkih
društava i ustanova u svom vlasništvu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1. ovog članka obvezni su
izvještavati o svom radu, odnosno poslovanju Općinsko vijeće i Poglavarstvo u
rokovima i na način koji oni odrede.
XII. JAVNOST RADA I PRAVO NA PRISTUP INFORMACIJAMA
Članak 93.
Rad i djelovanje svih tijela Općine je javno.
Članak 94.
Općinska tijela dužna su, u skladu sa zakonom, omogućiti građanima, fizičkim
i pravnim osobama pristup informacijama koje posjeduje, raspolaže ili nadzire.
Općinsko vijeće u cilju ostvarivanja prava na pristup informacijama, u
skladu sa zakonom donosi opće akte kojima:
- ustrojava katalog informacija koja posjeduju, raspolažu ili nadziru
općinska tijela,
- određuje službenu osobu mjerodavnu za rješavanje ostvarivanja prava na
pristup informacijama,
- uređuje prikladan način objave mjera, odluka, nacrta odluka i informacija
o radu općinskih tijela kojima se utiče na interese građana, fizičkih i pravnih
osoba te mogućnost njihovog očitovanja na iste.
Članak 95.
Općinsko vijeće i Poglavarstvo svojim Poslovnikom ili drugim općim aktom
utvrđuju uvjete pod kojima se omogućava neposredan uvid javnosti u rad
općinskih tijela, odnosno o:
- dnevnom redu zasjedanja ili sastanaka i vremenu njihovog održavanja,
načinu rada općinskog tijela, mogućnostima neposrednog uvida u njihov rad te
nazočnosti građana i predstavnicima fizičkih i pravnih osoba na sjednicama ili
sastancima,
- broju osoba kojima se istovremeno može osigurati neposredan uvid u rad
općinskih tijela i nazočnost na sjednicama ili sastancima.
Općinska tijela nisu dužna osigurati nazočnost javnosti na svojim sjednicama
ili sastancima ako se radi o pitanjima u kojima se po zakonu javnost mora
isključiti, odnosno ako se radi o informacijama koje su izuzete od prava na
pristup informacijama sukladno zakonu, podzakonskim aktima i općim aktima
Općine.
XIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 96.
Izmjenu i dopunu ovog Statuta može predložiti 1/3 članova Općinskoga vijeća,
radno tijelo Općinskog vijeća, Poglavarstvo, općinski načelnik i Upravni odjel.
Izmjena i dopuna Statuta se donosi većinom glasova svih članova Općinskog
vijeća.
Ako Općinsko vijeće ne prihvati prijedlog izmjene i dopune Statuta, isti se
prijedlog ne može staviti na dnevni red prije isteka šest mjeseci od dana
zaključenja rasprave o njemu.
Članak 97.
Danom stupanja na snagu ovoga Statuta prestaje vrijediti dosadašnji Statut
Općine Dobrinj objavljen u »Službenim novinama« PGŽ broj 30/01, 29/03.
Svi opći akti, odluke, zaključci i drugi akti donijeti temeljem dosadašnjeg
Statuta Općine Dobrinj, ostaju na snazi ukoliko nisu u suprotnosti s odredbama
ovog Statuta.
Članak 98.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od objave u »Službenim novinama«
Primorsko-goranske županije.
Klasa: 021-05/06-29/07
Ur. broj: 2142-04-06-01-1
Dobrinj, 25. siječnja 2006.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE DOBRINJ
Predsjednik
Općinskog vijeća
Neven Komadina, v.r.