SADRŽAJ | ŽUPANIJA | GRADOVI | OPĆINE | OSTALO | ARHIVA | TRAŽILICA | IMPRESSUM


 
Godina XXXII. - broj 39. Ponedjeljak, 30. rujna 2024.
OPĆINA MALINSKA - DUBAŠNICA

47.

Na temelju članka 100. stavka 5. Zakona o proračunu („NN“ 144/21), članka 34. Zakona o fiskalnoj odgovornosti („Narodne novine“ 111/18 i 83/23) te čl. 24. Statuta Općine Malinska – Dubašnica („Sužbene novine Primorsko-goranske županije“ 7/21) Općinsko vijeće Općine Malinska – Dubašnica na sjednici održanoj dana 19. rujna 2024. donosi

O D L U K U

o kriterijima, mjerama i procedurama naplate, odgode plaćanja, obročnu otplatu duga te otpis ili djelomičan otpis potraživanja

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovom Odlukom utvrđuju se kriteriji i mjerila, te propisuje postupak naplate dospjelih, a nenaplaćenih potraživanja Općine Malinska – Dubašnica (dalje: Općina) s ciljem osiguranja učinkovitog sustava nadzora i naplate prihoda.

Prihodi se utvrđuju i naplaćuju sukladno zakonskim propisima te općim i pojedinačnim aktima Općine Malinska – Dubašnica.

Članak 2.

Ova Odluka odnosi se na sve prihode s osnove nejavnih i javnih davanja čije je utvrđivanje i/ili naplata prema posebnim propisima u nadležnosti Općine Malinska – Dubašnica.

Članak 3.

Odredbe ove Odluke ne odnose se na potraživanja koja su nastala iz ugovornih odnosa.

Za potraživanja i dugove s osnove nejavnih davanja, izuzev onih s osnove naknade za koncesije primjenjuju se kriteriji i uvjeti propisani Uredbom o kriterijima, mjerilima i postupku za odgodu plaćanja, obročnu otplatu duga te prodaju, otpis ili djelomičan otpis potraživanja („Narodne novine“ 52/13, 94/14 i 144/21) dok se za javna davanja primjenjuju kriteriji i uvjeti propisani odredbama Općeg poreznog zakona te ostali važeći zakonski propisi.

Članak 4.

Pojedini pojmovi u smislu ove Odluke imaju sljedeće značenje:

1. dug je svaka dospjela, a nepodmirena obveza prema Općini Malinska - Dubašnica koja je prihod općinskog proračuna;

2. javna davanja su sva davanja koja su kao javna davanja utvrđena Općim poreznim zakonom, izuzev naknada za koncesije;

3. potraživanje je svako potraživanje Općine Malinska - Dubašnica, koje bi bilo prihod općinskog proračuna;

Članak 5.

Ova Odluka primjenjuje se na dužnika fizičku osobu i dužnika pravnu osobu.

Dužnik fizička osoba u smislu ove Odluke je fizička osoba - građanin, fizička osoba obrtnik i fizička osoba koja obavlja samostalnu djelatnost (liječnici, odvjetnici i slično).

Na dužnika fizičku osobu obrtnika i fizičku osobu koja obavlja samostalnu djelatnost (liječnici, odvjetnici i slično) primjenjuju se odredbe ove Odluke koje se odnose na pravnu osobu.

Članak 6.

Kontrolu naplate potraživanja vrši Komisija za kontrolu naplate kao stalno radno tijelo koju imenuje Općinski načelnik (u daljnjem tekstu: Komisija).

Komisiju čine službenici Općine Malinska-Dubašnica, a sastoji se on najmanje 3 člana.

Komisija u svom radu prati rad Odsjeka za proračun i financije po pitanju zaduživanja korisnika i poduzimanja mjera naplate dospjelih potraživanja, te usmjerava rad Odjela u svrhu zakonitog, pravovremenog i efikasnog postupanja.

II. MJERE NAPLATE

Članak 7.

Mjere naplate dospjelih, a nenaplaćenih potraživanja obuhvaćaju slijedeće radnje:

1. prijeboj međusobno dospjelih potraživanja,

2. pisana opomena dužniku,

3. mogućnost odgode plaćanja,

4. mogućnost obročne otplate,

5. naplata putem instrumenata osiguranja plaćanja,

6. pokretanje ovršnog postupka radi naplate potraživanja.

Članak 8.

U cilju uvođenja financijske discipline, kao preduvjet za ostvarivanje svih prava iz ove Odluke, nakon primitka Zahtjeva za odgodu/obročno plaćanje, Odjek će napraviti uvid u službene evidencije koje vodi Jedinstveni upravni odjel kako bi utvrdio postojanje duga po drugim osnovama. Tek po utvrđenju nepostojanja istoga, postupat će se po Zahtjevu, a sve sukladno ovoj Odluci

Prilikom predaje Zahtjeva za odgodu/obročno plaćanje potrebno je priložiti i potvrdu o nepostojanju duga/plaćenim obavezama prema komunalnom poduzeću u stopostotnom vlasništvu Općine Malinska - Dubašnica.

a. PRIJEBOJ MEĐUSOBNO DOSPIJELIH

POTRAŽIVANJA

Članak 9.

U slučaju postojanja obaveza Općine Malinska – Dubašnica prema nekom od dužnika, potrebno je izvršiti prijeboj međusobno dospjelih potraživanja. Službenik zadužen za unos i/ili likvidaturu ulaznih računa dužan je prilikom zaprimanja ulaznih računa dobavljača provjeriti ima li isti dospjelih, a nepodmirenih obaveza prema Općini Malinska - Dubašnica.

U slučaju postojanja nepodmirenih obveza potrebno je obavijestiti dužnika da će se provesti prijeboj u skladu sa Zakonom o obveznim odnosima.

b. OPOMENA

Članak 10.

Prvi korak u naplati dospjelih, a nenaplaćenih potraživanja čini sustav opominjanja dužnika za dospjela a nenaplaćena potraživanja koji obuhvaća redovito opominjanje dužnika.

Ovršni postupak pokreće se istekom roka od 30 dana nakon slanja opomene, ukoliko dug nije plaćen ili nije zatražena obročna otplata duga.

Kriterij za listanje opomena su visina duga i rok zastare na način da se prvo listaju veći iznosi nepodmirenih potraživanja, te za potraživanja kod kojih će nastupiti zastara.

U opomeni treba navesti podatke o dužniku, vrsti i visini duga, te pozvati dužnika na plaćanje u roku od 8 dana od dana primitka opomene.

c. ODGODA PLAĆANJA I OBROČNA OTPLATA DUGA

Članak 11.

Neće se odobriti odgoda plaćanja, obročna otplata duga, otpis ili djelomičan otpis potraživanja koja bi bila zajednički prihod bez pribavljene suglasnosti nadležnog tijela subjekata kojima prihod pripada.

Članak 12.

Dužnik ima mogućnosti podnijeti zahtjev za odgodu plaćanja ili obročnog plaćanja duga većeg od 500,00 EUR ako se time bitno poboljšavaju mogućnosti naplate duga dužnika od kojeg inače ne bi bilo moguće naplatiti cjelokupni dug i ako bi naplata cjelokupnog duga predstavljala neprimjereno opterećenje, nanijela veću gospodarsku štetu ili bi dovela do nelikvidnosti.

Zahtjev mora biti u pisanom obliku i obrazložen, a dužnik može tražiti odgodu plaćanja samo jednom za isti dug.

Odgoda duga na ime javnih davanja može se odgoditi jednokratno najdulje do 6 mjeseci od dana podnošenja zahtjeva.

Članak 13.

Odgoda plaćanja ili obročna otplata duga pravnim osobama i fizičkim osobama iz članka 5. stavka 3. ove Odluke odobrit će se ako bi naplata duga u cijelosti dovela pravnu osobu do nelikvidnosti (blokade računa) ako su kumulativno ispunjeni sljedeći uvjeti:

1. podnositelj zahtjeva nema dospjelog duga po osnovi poreznih obveza i doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje o kojima službenu evidenciju vodi Porezna uprava,

2. podnositelj zahtjeva nije u tekućoj godini niti u prethodnoj godini obavio isplatu dividende, udjela u dobiti ili predujma dobiti, ako je u isto vrijeme imao porezni dug.

Članak 14.

Uz zahtjev, pravne osobe dužne su dostaviti dokaz o financijskoj sposobnosti:

1. BON-1 dostavlja se u izvorniku ili preslici i ne smije biti stariji od 6 mjeseci do dana podnošenja zahtjeva (ne odnosi se na fizičku osobu obrtnika);

2. BON-2 ili SOL-2 dostavlja se u izvorniku ili preslici i ne smije biti stariji od 30 dana do dana podnošenja zahtjeva;

3. jedan od instrumenata osiguranja duga: neopoziva garancija banke, zalog vrijednosnih papira, fiducija, založno pravo na nekretninama, pokretninama i pravima građenja, mjenica, zadužnica ili jamstvo drugih trgovačkih društava solidnog boniteta;

Članak 15.

U slučaju zahtjeva za odgodu plaćanja ili obročnu otplatu gdje ukupan iznos potraživanja od pravne osobe prelazi 4.000,00 EUR, a od fizičke osobe-građanina 3.000,00 EUR, kao i u slučaju kada se traži odgoda naplate na razdoblje dulje od 6 mjeseci obvezno su potrebna sredstva osiguranja naplate.

Sredstva osiguranja naplate mogu biti: neopoziva garancija banke, zalog vrijednosnih papira, založno pravo na nekretninama, pokretninama i pravu građenja, zadužnica ili jamstvo drugih trgovačkih društava solidnog boniteta.

Jedinstveni upravni odjel dužan je dužniku vratiti instrumente osiguranja plaćanja iz stavka 2. ovog članka odmah po izdanom izvješću ili drugom odgovarajućem dokumentu o izvršenom plaćanju potraživanja u cijelosti.

Članak 16.

Općinski načelnik će na temelju mišljenja Komisije, u roku 15 dana od dana dostave zahtjeva s mišljenjem, uz brižljivu ocjenu svih dokaza i okolnosti, razmotriti zahtjev i ako su ispunjeni svi propisani uvjeti u skladu sa zakonom, uredbom i ovom Odlukom udovoljiti zahtjevu ili predložiti Općinskom vijeću donošenje odluke o odgodi plaćanja ili obročnoj otplati.

Ako se odobrava obročna otplata duga, u odluci kojom se odlučuje o zahtjevu obvezno se utvrđuje ukupan broj i iznos mjesečnih obroka te rokovi plaćanja.

Protiv odluke iz stavka 1. ovog članka podnositelj zahtjeva nema pravo na žalbu, ali može pokrenuti upravni spor.

Članak 17.

Za vrijeme trajanja odgode i obročne otplate duga obračunava se kamata.

Na dug iz stavka 1. ovog članka primjenjuje se zakonska zatezna kamatna stopa.

Kamate se obračunavaju primjenom metode iz članka 3. Zakona o kamatama.

Članak 18.

S dužnicima iz članka 5. ove Odluke čiji je zahtjev odobren, zaključuje se upravni ugovor.

U slučaju iz članka 17. ove Odluke upravni ugovor se neće zaključiti ako dužnik prethodno ne dostavi jedno od sredstava osiguranja ili ne predloži zasnivanje založnog prava na nekretnini.

Upravni ugovor ima učinak izvršnog rješenja i ako se dužnik ne pridržava rokova iz Upravnog ugovora, upravni će se ugovor raskinuti rješenjem te će se pokrenuti postupak ovrhe.

U slučaju da je protiv dužnika, s kojim je zaključen upravni ugovor, ranije pokrenut ovršni postupak, isti će se obustaviti po zahtjevu dužnika ili po službenoj dužnosti nakon zaključenja upravnog ugovora.

Članak 19.

Ako je fizičkoj i pravnoj osobi odobrena odgoda plaćanja ili obročna otplata duga, sljedeći zahtjev za odgodu plaćanja ili obročnu otplatu duga ne može podnijeti prije proteka roka od tri godine od donošenja odluke o odobrenju odgode ili obročne otplate duga za prvobitni dug.

d. OVRŠNI POSTUPAK

Članak 20.

Ukoliko dužnik ne podmiri svoju obvezu ni nakon poduzetih mjera iz ove Odluke pokreće se postupak ovrhe.

Ovršni postupak pokreće se istekom roka od 30 dana nakon slanja opomene, ukoliko dug nije plaćen ili nije zatražena obročna otplata duga.

Kriterij za pokretanje postupka ovrhe su visina duga i rok zastare, na način da se najprije pokreću ovrhe za veće iznose nepodmirenih potraživanja, te za ona potraživanja kod kojih će nastupiti zastara.

Na pravila dostave poreznog akta primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona (NN 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 42/20, 114/22).

Članak 21.

U slučaju postojanja instrumenata osiguranja plaćanja, prisilna naplata najprije se vrši naplatom tog instrumenta.

Ovrha se prvenstveno provodi na novčanim sredstvima, a ukoliko istih nema ili su nedostatna ili na njima (zbog zakonskih ograničenja) nije moguća ovrha, provodi se ovrha na pokretninama i nekretninama.

Članak 22.

U pokrenutim postupcima ovrhe donošenjem rješenja o ovrsi, rješenjem utvrđene troškove ovrhe neće se naplaćivati ukoliko dužnik uplati iznos duga prije dostave rješenja tijelu nadležnom za provedbu ovrhe.

Članak 23.

Postupak ovrhe može se, u ime ekonomičnosti postupka, ne provesti ukoliko je porezni dug manji od iznosa troškova.

Članak 24.

Pored mjera naplate utvrđenih ovom Odlukom prema dužnicima se poduzimaju i druge mjere kako bi se spriječio daljnji rast nenaplaćenih tražbina (npr. otkaz ili raskid ugovornog odnosa, ne produživanje ugovora i sl.).

e. OTPIS POTRAŽIVANJA

Članak 25.

Ukoliko se utvrdi da se potraživanja ne mogu naplatiti primjenom mjera naplate ista će se otpisati.

Otpis potraživanja provodi se na zahtjev dužnika ili po službenoj dužnosti.

Članak 26.

Općinski načelnik može, na prijedlog Komisije, a po zahtjevu dužnika, otpisati koja se ne smatraju javnim davanjima pod uvjetima propisanim Zakonom o proračunu i drugim podzakonskim propisima.

Općinski načelnik može donijeti odluku o otpisu potraživanja za dugovanja po pojedinim vrstama prihoda u slučajevima kada je dužnik umro, a nije ostavio pokretnine i nekretnine iz kojih se može naplatiti dug, kao i u drugim slučajevima kada je nastupila nemogućnost naplate.

Ako posebnim propisima nije uređeno drugačije, potraživanja na ime javnih davanja mogu se otpisati ako bi izvršenje naplate poreznog duga dovelo u pitanje osnovne životne potrebe dužnika-građanina i članova njegova kućanstva pod uvjetima iz čl. 13.

Ostali kriteriji i uvjeti za otpis potraživanja su:

• postojanje pravomoćnog rješenja o zaključenju stečajnog postupka nad pravnom osobom, a ne postoji osiguranje na osnovi jamstva,

• postojanje pravomoćnog rješenja o brisanju iz sudskog registra ili drugog odgovarajućeg registra, a ne postoji osiguranje duga po osnovi jamstva,

• postojanje pravomoćnog rješenja o sklopljenoj predstečajnoj nagodbi kojom je utvrđeno da se dug otpisuje,

• kad je ovršenik umro, temeljem izvatka iz matične knjige umrlih i kad se temeljem potvrde suda ili javnog bilježnika da se ne vodi ostavinski postupak utvrdi da nije ostavio pokretnine ili nekretnine iz koji se može naplatiti dospjelo potraživanje,

• neutemeljenost evidentiranih potraživanja, odnosno kad potraživanja nemaju valjanu pravnu osnovu,

• utvrđenje da su iznosi potraživanja preniski za pokretanje postupka ovrhe i pokriće troškova odnosno da bi troškovi naplate potraživanja bili u nerazmjeru s visinom potraživanja,

• kad su potraživanja nenaplativa uslijed nastupanja zastare sukladno važećim zakonskim propisima,

• u drugim slučajevima sukladno važećim zakonskim propisima.

Članak 27.

Ako je fizičkoj osobi - građaninu odobren otpis duga, sljedeći zahtjev za otpis duga ne može podnijeti prije proteka roka od tri godine od donošenja odluke o otpisu potraživanja za prvobitni dug.

Članak 28.

Općinski načelnik samostalno, na temelju prijedloga Komisije i priložene dokumentacije, donosi odluku o otpisu potraživanja do iznosa od 3.000,00 eura.

Odluku o otpisu za iznose veće od iznosa iz prethodnog stavka donosi Općinsko vijeće Općine Malinska - Dubašnica.

Članak 29.

U postupku otpisa potraživanja uzima se u obzir sljedeća dokumentacija: analitički knjigovodstveni podaci, pravomoćna rješenja i odluke suda ili drugog nadležnog tijela, službene bilješke o neutemeljenosti potraživanja i o nastupu zastare, očitovanja dužnika, evidencije o pokrenutim postupcima ovrhe kao i druga dokumentacija potrebna za utvrđivanje činjenica bitnih za donošenje prijedloga za otpis.

Komisija pri sastavljanju prijedloga za otpis utvrđuje:

• ispunjenje uvjeta za otpis odnosno razloge otpisa,

• poduzete mjere pri naplati pojedinih vrsta potraživanja (opomene, nagodbe, ovrhe),

• opravdanost daljnjih troškova s obzirom na visinu potraživanja,

• pravnu utemeljenost otpisa.

Članak 30.

Iznimno, potraživanje prema dužniku može se otpisati bez provođenja postupaka iz ove Odluke ukoliko je za isto nastupila zastara prava na naplatu, a ukupan dug po dužniku ne prelazi 10,00 EUR.

Dospjeli dug za svako pojedino potraživanje koje nije zajedničko potraživanje više tijela, a koji na dan 31. prosinca tekuće godine ne prelazi iznos od 2 EUR otpisat će se po službenoj dužnosti (neznatan dug).

Članak 31.

Otpisat će se potraživanja koja prema vrijednosti predmeta spora spadaju u kategoriju sporova male vrijednosti sukladno propisima kojima se uređuje parnični postupak, a postupak radi naplate treba pokrenuti u inozemstvu.

Članak 32.

Fizičkoj i pravnoj osobi može se na temelju podnesenog zahtjeva odobriti otpis duga s osnove kamata ako dospjelu ili nedospjelu glavnicu duga, osim one s naslova javnih davanja, plati u cijelosti jednokratno.

Članak 33.

Ispravak vrijednosti potraživanja za iznos otpisa provodi se direktno umanjenjem knjigovodstvenih vrijednosti potraživanja i vlastitih izvora sukladno važećem Pravilniku o proračunskom računovodstvu i računskom planu.

III. KONTROLA I IZVJEŠTAVANJE

Članak 34.

Jedinstveni upravni odjel dužan je kontinuirano pratiti stanje i poduzimati mjere naplate potraživanja, redovito provjeravati e-Oglasnu ploču sudova i web stranicu FINA-e u dijelu koji se odnosi na objavljivanje rješenja o otvaranju predstečajnih nagodbi i stečajeva.

Ukoliko se utvrdi da je nad nekim dužnikom pokrenut postupak iz prethodnog stavka poduzimaju se daljnje radnje prema odredbama Stečajnog zakona, odnosno podnosi se prijedlog za otvaranje postupka nad dužnikom ako bi pokretanje postupka značajno utjecalo na naplatu potraživanja.

Jedinstveni upravni odjel vodi evidenciju provedenih mjera prisilne naplate i prati naplatu na temelju provedenih mjera i zaključenih stečajeva, odnosno predstečajnih nagodbi.

Nakon dostave Rješenja o ovrsi u FINA-u, putem sustava e-blokade vrši se uvid u Očevidnik radi utvrđivanja redoslijeda i mogućnosti naplate. Ukoliko je redoslijed takav da neće biti moguće naplatiti tražbinu, utvrdit će se mogućnost provedbe ovrhe na drugom predmetu ovrhe.

Članak 35.

Jedinstveni upravni odjel dužan je izraditi polugodišnje izvješće o poduzetim mjerama za naplatu potraživanja te ga dostaviti Općinskom načelniku do 15.og u mjesecu za proteklo polugodište.

Izvješće mora sadržavati iznos dospjelog, a nenaplaćenog potraživanja, dospjelost potraživanja u danima, vrstu poduzetih mjera naplate, izvješće o sklopljenim upravnim ugovorima i druge podatke prema zahtjevu Općinskog načelnika i Općinskog vijeća Općine Malinska - Dubašnica.

IV. ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 36.

Općinski načelnik dužan je jednom godišnje izvještavati Općinsko vijeće Općine Malinska - Dubašnica o odobrenim odgodama plaćanja i/ili plaćanjima na rate.

Postupci započeti do stupanja na snagu ove Odluke dovršit će se prema odredbama Odluke o kriterijima, mjerama i proceduri naplate i otpisa potraživanja Općine Malinska – Dubašnica

(„Službene novine Primorsko-goranske županije“ 28/19), ako su povoljnije za podnositelja zahtjeva.

Članak 37.

Stupanjem na snagu ove Odluke stavlja se izvan snage Odluka o kriterijima, mjerama i proceduri naplate i otpisa potraživanja Općine Malinska – Dubašnica („Službene novine Primorsko-goranske županije“ 28/19).

Članak 38.

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u „Službenim novinama PGŽ-a“.

KLASA: 021-05/21-02/1

URBROJ: 2170-26-01-24-79

Malinska, 19.09.2024.

OPĆINSKO VIJEĆE
OPĆINE MALINSKA-DUBAŠNICA

PREDSJEDNIK

Ivica Perišić, v.r.

https://sn.pgz.hr/default.asp?Link=odluke&izdanje=2345&mjesto=51511&odluka=47
© Primorsko-goranska županija 2002.-2003. Sva prava pridržana.
Obratite se webmasteru s pitanjima i komentarima.
Programska podrška
www.netcom.hr