160.
Na temelju članka 19.
stavak 2. Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“ broj 82/94 i 128/99) i
članka 28. točka 16. Statuta Primorsko-goranske županije (“Službene novine“
broj 22/01), Županijska skupština Primorsko-goranske županije na sjednici od
17. studenog 2005. godine donijela je
PROGRAM
ZAŠTITE OKOLIŠA
U
PRIMORSKO-GORANSKOJ ŽUPANIJI ZA RAZDOBLJE 2006. – 2009. GODINE
I.
UVOD
Program zaštite okoliša za
područje županije jedan je od osnovnih dokumenata zaštite okoliša. Za razliku
od Izvješća o stanju okoliša čija je
osnovna svrha obavješćivanje o stanju okoliša i praćenje učinkovitosti provedbe
mjera zaštite okoliša, program se može smatrati temeljnim planskim dokumentom
zaštite okoliša.
Obveza donošenja županijskih programa zaštite okoliša
određena je člankom 19. Zakona o zaštiti
okoliša (NN br. 82/94 i 128/99),
u kojemu se navodi da program zaštite okoliša za područje županije sadrži
osnovne ciljeve, uvjete i mjerila zaštite okoliša u cjelini, prioritetne mjere
zaštite okoliša po sastavnim dijelovima i pojedinačnim prostornim cjelinama te
razrađuje načela i smjernice sadržane u Strategiji zaštite okoliša Republike
Hrvatske.
- Cilj i svrha izrade Programa zaštite okoliša u
Primorsko-goranskoj županiji
U Primorsko-goranskoj županiji se - zbog složenosti
problematike zaštite okoliša na cjelokupnom području, karakterističnom po
geografski, gospodarski i društveno različitim prostornim cjelinama, nametnula
potreba izrade temeljnog planskog dokumenta zaštite okoliša u dva dijela:
- Prvi je dio Strategija zaštite okoliša Primorsko-goranske županije,
kao dugoročni dokument kojim su utvrđeni politika i ciljevi Županije u
zaštiti okoliša za sljedeće desetogodišnje razdoblje – 2006.-2015., do
kada vrijede i odrednice Prostornog plana Primorsko-goranske
županije.
- Drugi dio je Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji, kao operativni dokument koji sadrži konkretne mjere i zadatke za
četverogodišnje razdoblje.
Cilj
i svrha Programa zaštite okoliša je definirati način ostvarenja ciljeva
postavljenih Strategijom zaštite okoliša Primorsko-goranske županije. Stoga
Program razrađuje načela i smjernice zaštite okoliša sadržane u Strategiji, te
mjere zaštite okoliša u cjelini, po pojedinim sastavnicama okoliša (zrak, vode,
more, tlo itd.) i pritiscima na okoliš (otpad, buka) te prostornim cjelinama u
kojima je potrebno provesti sanaciju ugroženog okoliša (radi se o područjima u
kojima je uslijed izloženosti pritiscima na okoliš kroz duže vrijeme došlo do
degradacije jednog ili više elemenata okoliša).
U
odnosu na Strategiju, Program je detaljniji
dokument koji za pojedine mjere i
aktivnosti određuje njihove nositelje, rokove i sredstva. Za one mjere čiju
realizaciju je potrebno pratiti, naveden je i način, te nositelj praćenja realizacije.
- Sadržaj Programa zaštite okoliša u
Primorsko-goranskoj županiji
U skladu s iznijetim, Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji sadrži:
- Mjere za predviđanje, sprječavanje i ograničavanje
onečišćenja okoliša te smjernice i mjere za očuvanje i unaprjeđenje
zaštite prirode i okoliša.
Radi cjelovitosti prikaza, uzete su u obzir sve mjere
koje je potrebno poduzeti u cilju ostvarenja Strategijom postavljenih ciljeva
zaštite okoliša, neovisno o tome je li nositelj provedbe pojedine mjere
Županija sa svojim upravnim tijelima ili neko drugo tijelo, institucija ili
tvrtka.
Pri tome su izdvojene one mjere za koje je
procijenjeno da bi se mogle realizirati u sljedećem četverogodišnjem razdoblju
ili bi njihova realizacija u tome razdoblju trebala započeti.
Nisu obuhvaćeni samo novi zadaci, nego i one mjere
čija je realizacija već započela ili se provode kontinuirano.
U sklopu mjera zaštite okoliša predviđena je izrada i
donošenje određenih sveobuhvatnih planova i programa (primjerice - Plan
gospodarenja otpadom, Program zaštite i poboljšanja kakvoće zraka, Program
ekološke edukacije), kojima će biti predviđene dodatne mjere i aktivnosti za
pojedina područja.
- Subjekte koji su dužni provesti pojedinu mjeru zaštite
okoliša.
Za svaku pojedinu mjeru određen je nositelj
realizacije i suradnici koji zajedno s nositeljem sudjeluju u ostvarenju
zadatka.
- Način provođenja interventnih mjera
u izvanrednim slučajevima onečišćavanja okoliša.
Način provođenja interventnih mjera u zaštiti okoliša
sadržan je u Planu intervencija u zaštiti
okoliša Primorsko-goranske županije, koji je prema Zakonu sastavni dio
ovoga Programa.
- Rokove za poduzimanje pojedinih mjera.
Pri tomu je kao rok
navedena godina u kojoj se planira neku mjeru realizirati. Ukoliko se radi o
zadatku koji se provodi kontinuirano, tako je u odgovarajućoj rubrici logičke
matrice i navedeno.
- Izvore financiranja za provođenje pojedinih mjera i procjenu
potrebnih sredstava.
U
pogledu izvora financiranja potrebno je naglasiti da izvor sredstava nije
uvijek samo Proračun Primorsko-goranske županije, nego se radi o financiranju
iz više izvora, primjerice državnog proračuna i/ili proračuna jedinica lokalne
samouprave, državnih ili međunarodnih fondova i sl.
Procjena potrebnih sredstava navedena je gdje god je
to bilo moguće učiniti, a u slučaju da to zbog složenosti zadatka nije bilo
moguće, navedeno je da iznos sredstva za sada nije procijenjen. Napominjemo da
su iznosi sredstava uglavnom prenijeti iz već usvojenih programa, projekata,
studija i sl., dobiveni od nadležnih tijela i institucija ili procijenjeni na
temelju sličnih projekata. Kod aktivnosti čija je realizacija u tijeku ili je
pred završetkom i za koje više neće biti potrebno izdvajati dodatna sredstva,
rubrika o procjeni sredstava ostavljena je praznom.
Nadalje,
za neke od zadataka navedenih u programu koji se kontinuirano provode, sredstva
su već ukalkulirana u Proračunu (primjerice – programi ispitivanja kakvoće mora
na morskim plažama, kakvoće zraka i sl.).
Potrebno je napomenuti da
je Zakonom o zaštiti okoliša
propisano da program zaštite okoliša županije sadrži i osnovne podatke o stanju
onečišćenja okoliša po pojedinim sastavnicama okoliša i prostornim cjelinama. Međutim, kako
je odlučeno da se cjeloviti planski dokument u zaštiti prirode i okoliša naše
Županije izradi u dva dijela (Strategija i Program), to se u Programu neće
ponavljati podaci o stanju okoliša koji su detaljnije obrađeni u Strategiji.
Prema odredbama Zakona
o zaštiti zraka, Zakona o otpadu
i Zakona o zaštiti okoliša sastavni
dio programa zaštite okoliša županije trebali bi biti i sljedeći dokumenti:
- Program zaštite i
poboljšanja kakvoće zraka;
- Županijski plan
gospodarenja otpadom;
- Plan intervencija u
zaštiti okoliša Primorsko-goranske županije.
Od navedenih dokumenata za sada je izrađen samo Plan
intervencija u zaštiti okoliša Primorsko-goranske županije, a izrada prvih
dvaju dokumenata predviđena je Programom za 2006. godinu.
Prilikom izrade Programa zaštite okoliša u
Primorsko-goranskoj županiji uzeti su u obzir sljedeći posebni zahtjevi:
- Program je izrađen u skladu
s regionalnim i lokalnim posebnostima i obilježjima.
- Program je postavljen kao trajni
proces na načelima održivog razvoja.
- Program je usklađen s
obvezama koje proizlaze iz nadležnosti Županije kao jedinice područne
(regionalne) samouprave i s
obvezama koje će proizaći iz procesa približavanja i pridruživanja
Europskoj Uniji.
- Program je razmotrio mogućnost
uključivanja u međunarodne mreže suradnje na području održivog razvoja i
zaštite okoliša.
- Program pruža mogućnost uključivanja
i osposobljavanja područnih (regionalnih) i lokalnih institucionalnih i
kadrovskih resursa, uključujući i osposobljavanje za pripremu
projekata u skladu s međunarodnim zahtjevima.
- Usklađenost s drugim dokumentima
Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji usuglašen je sa sljedećim dokumentima:
- Strategijom zaštite okoliša Primorsko-goranske županije i drugim
dokumentima koji su bili polazištem za izradu Strategije:
- Nacionalnom strategijom zaštite okoliša (NN br. 46/02);
- Nacionalnim planom djelovanja za okoliš (NN br. 46/02);
- Odrednicama iz Izvješća o
stanju okoliša Primorsko-goranske županije (SN br. 7/03);
- Odrednicama iz Prostornoga plana Primorsko-goranske županije (SN
br. 14/00);
- Međunarodnim obvezama koje je Primorsko-goranska županija preuzela;
- Drugim relevantnim strateškim dokumentima Primorsko-goranske
županije;
- Odredbama važećih zakona i podzakonskih propisa iz područja zaštite
okoliša i prostornog uređenja.
- Razdoblje za koje se Program izrađuje
Program zaštite okoliša u Primorsko-goranskoj
županiji izrađuje se za četverogodišnje razdoblje od 2006. do 2009. godine.
- Način razrade mjera
zaštite okoliša
Pojedine mjere zaštite okoliša razrađene su u obliku
preglednih logičkih matrica koje sadrže sljedeće podatke:
- Naziv mjere
- Obrazloženje koje sadrži:
- Cilj koji se namjerava postići tom mjerom
- Pravni osnov
- Kratak opis dosadašnjih aktivnosti
- Kratak opis ključnih problema čijem rješavanju doprinosi pojedina
mjera
- Podatak o nositelju provedbe za svaku pojedinu mjeru
- Podatak o suradnicima koji zajedno s nositeljem sudjeluju u
realizaciji mjere
- Rok do kojega se mjera namjerava realizirati
- Podatke o potrebnim sredstvima, koji obuhvaćaju:
- Procijenjeni iznos sredstava i
- Izvore sredstava.
Uz pojedinu mjeru u Programu je naveden cilj iz
Strategije zaštite okoliša koji ta mjera podržava, čime se uspostavlja izravna
veza između ovih dvaju dokumenata.
Mjere koje se odnose na izradu i donošenje dokumenata
zaštite okoliša ili teme koje imaju zajedničko značenje za više ili za sve
sastavnice okoliša (primjerice - ekološka edukacija, financiranje i sl.)
navedene su u sklopu tematskog područja pod naslovom „Zaštita okoliša –
općenito“. Nadalje su matrice razvrstane po tematskim područjima određenim
prema sastavnicama okoliša (primjerice – zaštita zraka, zaštita tla, zaštita
mora, otoka i priobalja itd.) i pritiscima na okoliš (otpad, buka). Na kraju se
nalaze matrice za prostorne cjeline u kojima je potrebno provesti sanaciju
ugroženog okoliša.
II. MJERE
ZAŠTITE OKOLIŠA
1. Zaštita
okoliša – općenito
U poglavlju ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO obuhvaćena je izrada
dokumenata zaštite okoliša; procjena utjecaja na okoliš; provedba planova
intervencija u zaštiti okoliša; financiranje zaštite prirode i okoliša;
ekološka edukacija; suradnja s nevladinim udrugama i međunarodna suradnja.
U sljedećem četverogodišnjem razdoblju planira se, od
dokumenata koji pokrivaju zaštitu okoliša u cjelini, izraditi drugo izvješće o
stanju okoliša Primorsko-goranske županije.
U sklopu procjene utjecaja na okoliš planira se
provesti postupak strateške procjene utjecaja na okoliš za područje Kvarnera
(pilot-projekt) te će se nastaviti sudjelovanje u postupcima procjene utjecaja
na okoliš pojedinačnih zahvata, koje obuhvaća djelovanje predstavnika Županije
u komisijama za ocjenu studija o utjecaju na okoliš i koordinaciju provedbe javnog
uvida od strane Županijskoga zavoda za održivi razvoj i prostorno planiranje,
kao županijskog tijela nadležnog za zaštitu okoliša.
Nastavlja se provedba Plana intervencija u zaštiti okoliša Primorsko-goranske županije.
U pogledu financiranja zaštite prirode i okoliša
predviđa se izrada dviju studija: Studije financiranja zaštite okoliša i
Studije mogućnosti osnivanja županijskoga fonda za financiranje zaštite prirode
i okoliša.
U sklopu ekološke edukacije izradit će se
sveobuhvatni Program, kojim će se razraditi mogućnosti ekološke edukacije svih
dobnih skupina građana. U sljedećem razdoblju planira se raditi na ekipiranju i
stručnom osposobljavanju službi za zaštitu okoliša i zaštitu prirode, a posebno
na osposobljavanju za pripremu projekata u skladu s međunarodnim zahtjevima.
Radi ostvarenja jednoga od osnovnih načela zaštite
okoliša – sudjelovanja javnosti, predviđa se nastavak suradnje s nevladinim
udrugama koje se na području Županije bave zaštitom okoliša.
Na polju međunarodne suradnje dovršit će se
sudjelovanje u započetim međunarodnim projektima – INTERREG IIIB CONSPACE i
KEC-projektu. Nadalje, planira se uključivanje u potencijalne nove međunarodne
projekte iz područja zaštite prirode i okoliša, osobito one koji se financiraju
iz predpristupnih fondova Europske unije.
Nositelji provedbe ovih zadataka su
Primorsko-goranska županija sa svojim tijelima – Županijskim zavodom za održivi
razvoj i prostorno planiranje, Upravnim odjelom za upravljanje imovinom i
komunalne djelatnosti, Upravnim odjelom za školstvo i društvene djelatnosti i
županijskim Eko-stožerom, JU Priroda,
JU NP Risnjak, kao i Ministarstvo zaštite okoliša,
prostornog uređenja i graditeljstva.
Predviđa se da će se sredstva za ostvarenje ovoga
dijela Programa osigurati iz sljedećih izvora: županijskoga i državnoga
proračuna, a za buduće projekte međunarodne suradnje iz predpristupnih fondova
EU. Međunarodni projekt zaštite krških eko-sustava - KEC projekt financira se u
cijelosti sredstvima Fonda za globalni okoliš (GEF) putem Svjetske banke i
Vlade RH.
Zbirni iznos potrebnih sredstava za realizaciju ovih
zadataka nije moguće prikazati jer neka sredstva nije za sada moguće u
cijelosti predvidjeti, neka će se izdvojiti jednokratno (ukupno 770.000,00 kn u
sljedeće četiri godine za izradu stručnih podloga i suradnju s nevladinim
udrugama), a neka se izdvajaju kontinuirano – godišnje (primjerice – 100.000,00
kn za redovito provođenje županijskoga Plana intervencija u zaštiti okoliša).
1.1. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje, tema: DOKUMENTI ZAŠTITE OKOLIŠA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći i svi posebni ciljevi zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.2. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje, tema: PROCJENA UTJECAJA NA OKOLIŠ
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći i svi posebni ciljevi zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.3. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje, tema: PROCJENA UTJECAJA NA OKOLIŠ
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći i svi posebni ciljevi zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.4. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: PLANOVI INTERVENCIJA U ZO
Cilj iz Strategije zaštite okoliša PGŽ
koji mjera podržava: opći cilj zaštite
okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.5. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje, tema: FINANCIRANJE, DOKUMENTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći i svi posebni ciljevi zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.6. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje, tema: FINANCIRANJE,
DOKUMENTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći i svi posebni ciljevi zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.7. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: EKOLOŠKA EDUKACIJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša PGŽ koji mjera podržava: opći i svi posebni ciljevi
zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.8. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: EKOLOŠKA EDUKACIJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša PGŽ koji mjera podržava: opći i posebni ciljevi u zaštiti
prirode i gospodarenja otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.9. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: EKOLOŠKA EDUKACIJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša PGŽ koji mjera podržava: opći i posebni cilj u
gospodarenju otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.10. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: EKOLOŠKA EDUKACIJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći cilj zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.11. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: EKOLOŠKA EDUKACIJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: opći cilj zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.12. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: SURADNJA S NEVLADINIM
UDRUGAMA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša PGŽ koji mjera podržava: opći i svi posebni ciljevi
zaštite okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.13. Tematsko područje: ZAŠTITA
OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: MEĐUNARODNA SURADNJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša
PGŽ koji mjera podržava: opći cilj zaštite okoliša i
posebnih ciljeva u zaštiti prirodne i
kulturne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.14. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: MEĐUNARODNA SURADNJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša
PGŽ koji mjera podržava: opći cilj
zaštite okoliša i
posebnih ciljeva u zaštiti prirodne i
kulturne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
1.15. Tematsko područje:
ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO
Poglavlje: MEĐUNARODNA SURADNJA
Cilj iz Strategije zaštite okoliša
PGŽ koji mjera podržava: opći cilj zaštite
okoliša i
posebnih ciljeva u zaštiti prirodne i
kulturne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2. Zaštita
zraka
Poglavlje ZAŠTITE ZRAKA sadrži definirane obveze
izrade dokumenata na regionalnoj i lokalnoj razini, ključne mjere za poboljšane
kakvoće zraka na područjima na kojima je kakvoća zraka narušena, te obvezu
provođenja monitoringa kakvoće zraka.
U skladu sa Zakonom Županija je obvezna osigurati izradu
i donijeti program zaštite i poboljšanja kakvoće zraka na svom području, a radi
praćenja učinkovitosti programom predviđenih mjera i dvogodišnje izvješće o
stanju kakvoće zraka. Obveza donošenja programa zaštite i poboljšanja kakvoće
zraka je određena i za Grad Rijeku i Općinu Kostrena na čijem je području
kakvoća zraka narušena. Navedenim programima treba propisati mjere i aktivnosti
za poboljšanje kakvoće zraka, te način njihove provedbe.
Pored toga, kao ključna mjera za poboljšanje stanja
onečišćenja zraka na podruju Županije ovim Programom izdvojena je realizacija Sanacijskog programa za poboljšanje kakvoće
zraka rafinerije nafte na Urinju.
Monitoring kakvoće zraka na području Županije se
provodi mjernim postajama koje su povezane u suvremeni centralizirani sustav za
obradu podataka o kakvoći zraka. Do sada je ovaj monitoring financiran
sredstvima iz Županijskog proračuna, međutim od 2005., shodno odredbama novog Zakona o zaštiti zraka u financiranje
provedbe monitoringa kakvoće zraka moraju se uključiti i jedinice lokalne
samouprave.
2.1.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: u područjima sa prvom kakvoćom zraka
očuvati takvu kakvoću, a u središtu
grada Rijeke i u okruženju rafinerije na Urinju i
Termoelektrane gdje je zrak druge i
treće kategorije poboljšati kakvoću zraka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2.2.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: u područjima sa prvom kakvoćom zraka
očuvati takvu kakvoću, a u središtu
grada Rijeke i u okruženju rafinerije na Urinju i
Termoelektrane gdje je zrak druge i
treće kategorije poboljšati kakvoću zraka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2.3. Poglavlje,
tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: u središtu grada Rijeke koje ima drugu i treću
kategoriju postići prvu kategoriju
kakvoće zraka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2.4.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: u okruženju rafinerije na Urinju i
Termoelektrane, gdje je treća
kategorija, postići prvu kategoriju kakvoće zraka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2.5. Poglavlje,
tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: osiguranje praćenja kakvoće zraka na
području Primorsko-goranske županije
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
2.6.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA ZRAKA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: u okruženju rafinerije na Urinju, gdje je
treća kategorija postići prvu
kategoriju kakvoće zraka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3. Zaštita
voda
Poglavlje ZAŠTITA VODA sadrži sljedeće:
- obveze Županije i jedinica lokalne samouprave vezane na izradu i
donošenje dokumenta iz oblasti zaštite voda,
- mjere vezane na sanaciju zatečenog stanja u slivovima izvorišta i
to kao prioritetne:
- sanacija postojeće kanalizacije i dogradnja novih sustava odvodnje
otpadnih voda na području Rijeke (Grobinštine, Kozale, Vežice, Pulca i
Brašćina) i Gorskog kotara (Ravne Gore i Tršća),
- rekonstrukcija prometnica koje prolaze neposredno iznad izvorišta
vode za piće – Vranskog jezera i Novljanske Žrnovnice,
- izgradnja uređaja za pročišćavanje otpadnih voda industrijskih
pogona – „Drvenjače“ Fužine,
- monitoring kakvoće vode za piće i kakvoće lokalnih površinskih i
podzemnih voda.
U skladu s zakonom propisanim rokovima Županija je
obvezna što hitnije donijeti sljedeće dokumente:
- Županijski plan za zaštitu voda,
- Program hidro-geoloških istraživanja i dinamike usklađivanja
važećih odluka o zonama izvorišta s Pravilnikom
o utvrđivanju zona sanitarne zaštite izvorišta,
- Izmjene i dopune važećih odluka
o zonama izvorišta (za
područje Županije na snazi je sedam odluka) u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zona
sanitarne zaštite izvorišta.
Izrada Županijskog plana za zaštitu voda i navedenog
Programa je osigurana od strane Hrvatskih voda, VGO Rijeka i Županijskog zavoda
za održivi razvoj i prostorno planiranje. Kako su oba dokumenta već
pripremljena, potrebno ih je uputiti nadležnim institucijama i jedinicama
lokalne samouprave na mišljenje, te osigurati njihovo donošenje na Županijskoj
skupštini.
Planirano usklađivanje važećih odluka o zonama
izvorišta s Pravilnikom o utvrđivanju zona sanitarne zaštite izvorišta biti će
moguće tek nakon provedenih potrebnih hidro-geoloških istraživanja i izrade
programa mjera sanacije i stručnih elaborata. Financijska sredstva za provedbu
hidro-geoloških istraživanja i većeg dijela izrade stručnih elaborata moraju
osigurati Hrvatske vode, VGO Rijeka.
Sudjelovanje jedinica lokalnih samouprava se očekuje putem nadležnih komunalnih
društava i to uglavnom kod pripreme i obrade podataka vezanih za izvorišta. Županijski zavod za održivi razvoj
i prostorno planiranje ima obvezu sudjelovati u pripremi potrebnih stručnih
podloga, nacrta odluka i koordinirati aktivnosti oko donošenja navedenih
dokumenata.
Za provedbu naznačenih prioritetnih mjera sanacije
zatečenog stanja u slivovima izvorišta vode za piće financijska sredstva moraju
osigurati komunalna poduzeća i vlasnici izvora zagađenja. Sanacija postojeće
kanalizacije i dogradnja novih sustava odvodnje će se vjerojatno realizirati uz
pomoć kreditnih sredstava i uz potporu Hrvatskih
voda.
Monitoring kakvoće vode za piće i kakvoće lokalnih
površinskih i podzemnih voda se provodi u skladu s propisima i na temelju
usvojenih godišnjih programa. Za realizaciju dijela Programa zdravstvenih mjera
zaštite u Primorsko-goranskoj županiji koji obuhvaća program praćenja kakvoće
vode za piće, iz Županijskog proračuna godišnje se izdvaja oko 500.000,00
kn.
3.1. Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: izraditi i usvojiti Županijski plana za zaštitu
voda
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.2.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti važeće odluke o zaštiti izvorišta
vode za piće s Pravilnikom o utvrđivanju zona sanitarne zaštite izvorišta (NN br.
55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.3.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti Odluku uspostavljanju
i održavanju
zona
sanitarne zaštite i o mjerama zaštite područja izvorišta pitke vode (SN
br. 15/91 i
17/96) - za otok
Krk s Pravilnikom o utvrđivanju zona
sanitarne zaštite izvorišta (NN br.
55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.4.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti Odluku o zonama
sanitarne zaštite
izvorišta vode za piće na području Liburnije i zaleđa (SN br. 19/00) s
Pravilnikom o
utvrđivanju
zona sanitarne zaštite izvorišta (NN br. 55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.5.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti Odluku o sanitarnoj
zaštiti izvora
vode za
piće na riječkom području (SN br. 6/94, 12/94, 12/95, 24/96 i 4/01) s Pravilnikom
o
utvrđivanju zona sanitarne zaštite izvorišta (NN br. 55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.6.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti Odluku o zonama
sanitarne zaštite
izvorišta vode za piće na crikveničko-vinodolskom području (SN PGŽ
br.21/99 i 5/05 i
Županijski
glasnik Ličko-senjske županije SN br. 3/99) s Pravilnikom o utvrđivanju zona
sanitarne zaštite izvorišta (NN br. 55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.7.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: uskladiti Odluku o zonama
sanitarne zaštite
izvorišta
vode za piće na otoku Rabu (SN br. 6/97) s Pravilnikom o utvrđivanju zona
sanitarne zaštite izvorišta (NN br. 55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.8.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera podržava:
uskladiti Odluku o zaštiti jezera Vrana i
njegovog priljevnog područja na otoku Cresu (SN br. 5/92) s Pravilnikom o utvrđivanju
zona
sanitarne zaštite izvorišta (NN br. 55/02)
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.9. Poglavlje,
tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita vode za piće, izgradnja sustava za
odvodnju naselja koja se nalaze na
području neposrednog utjecaja na podzemne vode koje
prihranjuju izvorišta vode za piće
riječkog područja
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.10.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita vode za piće, izgradnja sustava za
odvodnju naselja koja se nalaze na području
neposrednog utjecaja na podzemne vode
koje prihranjuju izvorišta vode za
piće
3.11.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita vode za piće, izgradnja sustava za
odvodnju naselja koja se nalaze na
području neposrednog utjecaja na podzemne vode
koje prihranjuju izvorišta vode za
piće područja Gorskog kotara
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.12.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita vode za piće, izgradnja sustava za
odvodnju naselja koja se nalaze na
području neposrednog utjecaja na podzemne vode
koje prihranjuju izvorišta vode za
piće područja Gorskog kotara
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.13.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija potencijalnih izvora onečišćenja
izvorišta vode za piće
3.14.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija potencijalnih izvora onečišćenja
izvorišta vode za piće
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
3.15.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera podržava:
sanacija izvora onečišćenja voda
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
ž
3.16.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA VODA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: osiguranje praćenja stanja kakvoće voda, a
prioritetno vode za piće
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4. Zaštita mora, otoka i
priobalja
Poglavlje zaštita mora, otoka i priobalja sadrži
izradu dviju stručnih podloga: Programa
rješavanja alohtone divljači na otocima Primorsko-goranske županije i
stručne studije o provedenim nasipavanjima prirodnih plaža na području
Županije, njihovoj opravdanosti i posljedicama.
U pogledu praćenja stanja, u razdoblju od 2006. do
2009. godine nastavlja se ispitivanje kakvoće mora na morskim plažama, a do
kraja razdoblja planira se uspostava programa praćenja cjelovitog morskog
akvatorija.
Za zaštitu okoliša priobalnog i otočkog područja od
iznimnog je značenja provedba Uredbe o
uređenju i zaštiti zaštićenog obalnog područja mora i programa održivog
razvitka za četiri otočke skupine Županije, izrađenih na temelju Zakona o otocima.
Radi pripreme za djelovanje u slučajevima incidentnih
situacija na moru, predviđa se nastavak provedbe Plana intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora i osiguranje
uvjeta za rad eko-brodica, odnosno brodova-čistača onečišćenja na moru.
Nositelji provedbe ovih zadataka je
Primorsko-goranska županija sa svojim tijelima –Upravnim odjelom za gospodarski
razvoj, Upravnim odjelom za pomorstvo, promet i veze, Upravnim odjelom za
zdravstvo i socijalnu skrb, Stožerom operativnog centra za provedbu Plana
intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora; Prirodoslovni muzej Rijeka, kao i
Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka.
Izvori sredstava su – osim županijskog proračuna,
državni proračun, proračuni priobalnih i otočkih jedinica lokalne samouprave i
sredstva međunarodnih fondova.
Iznos sredstava za sada nije moguće cjelovito
iskazati s obzirom da se neki iznosi ne mogu za sada predvidjeti, neki se
iznosi izdvajaju godišnje, primjerice - za ispitivanje kakvoće mora na morskim
plažama i rad eko-brodica, a neke je potrebno izdvojiti jednokratno (za izrade
stručnih studija 150.000,00 kn).
4.1. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita zdravlja ljudi, zaštita mora
tttt4.2. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: održivi razvoj priobalnog područja i otoka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.3. Poglavlje, tema: ZAŠTITA
MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita mora, otoka i priobalja
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.4. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita zdravlja ljudi, zaštita mora, biljnog i
životinjskog svijeta
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.5. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita mora, otoka i priobalja
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.6. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: održivi razvoj otoka
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.7. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita mora
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
4.8.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA MORA, OTOKA I PRIOBALJA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera podržava:
zaštita mora
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5. Zaštita tla
U poglavlju ZAŠTITE TLA obuhvaćene su mjere sanacije
najugroženijih područja onečišćenih i
oštećenih tala u Županiji. To su prostori bivše koksare u Bakru i rafinerija na
Mlaki i Urinju, na kojima je uz površinski sloj tla registrirano i onečišćenje
podzemlja, te područje napuštene šljunčare Dubina koja se nalazi unutar zona
zaštite izvora vode za piće. Nositelj aktivnosti sanacije prostora bivše koksare i rafinerija su „Koksar“ Bakar
i INA, a nositelj sanacije šljunčare Dubina bi trebale biti Općina Jelenje i
budući korisnici ovog prostora. Zbog velikog interesa za sanacijom ove
šljunčare koja predstavlja stalni potencijalni izvor onečišćenja izvora vode za
piće financijsku potporu (i stručnu pomoć) bi trebale pružiti i Hrvatske vode, VGO Rijeka, Županija i
sve jedinice lokalne samouprave koje se koriste vodu iz ugroženih
izvorišta.
Poglavlje sadrži i prijedlog aktivnosti vezanih na
izradu dokumenata čiji je glavni cilj uspostaviti katastar i pratiti stanje
onečišćenih i oštećenih tala na razini Županije. Planirano je da se izradi
katastar i program sanacije napuštenih kamenoloma i šljunčara, studija erozije
tala, te GIS baza podataka o zemljištu i
podataka o onečišćenju i oštećenju tala Županije. Nositelj ovih aktivnosti, uz
napomenu da ove obveze nisu određene zakonom, treba biti Županija, pa bi shodno
tome i sredstva za njihovu realizaciju trebalo osigurati u Županijskom
proračunu.
5.1.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja onečišćenog tla
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.2.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja sa oštećenim tlom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.3.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja onečišćenog tla i podzemlja
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.4.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja onečišćenog tla i podzemlja
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.5.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja sa oštećenim tlom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.6.
Poglavlje, tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija područja oštećenog tla
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
5.7. Poglavlje,
tema: ZAŠTITA TLA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: praćenje načina korištenja zemljišta i
onečišćenja i oštećenja tala
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6. Zaštita
prirode i bioraznolikosti
U poglavlju ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
obuhvaćena je izrada studije prioriteta zaštite vrijednih dijelova prirode na
kopnu; izrada elaborata i stručnih podloga za zaštitu pojedinih vrijednih
prirodnih područja i lokaliteta; evidentiranje posebno vrijednih prirodnih
područja i lokaliteta te uspostava novih zaštićenih područja i pojedinačnih
vrijednih prirodnih lokaliteta.
Budući da je već izrađena analogna studija za
podmorje, pri izradi studija prioriteta zaštite vrijednih dijelova prirode, u
sljedećem četverogodišnjem razdoblju, predviđena je izrada takve studije za
vrijedne dijelove prirode na kopnu. Studija bi trebala sadržavati obrazloženja
o razlozima zbog kojih je potrebno prioritetno zaštititi pojedina vrijedna
prirodna područja na kopnu kako bi se moglo pristupiti provođenju zakonskih
postupaka zaštite.
U sklopu izrade elaborata i stručnih podloga za
zaštitu pojedinih vrijednih prirodnih područja i lokaliteta predviđena je
izrada elaborata za zaštitu Tramontane na otoku Cresu, izrada stručne podloge
za proglašenje jedinog staništa velebitske degenije u Primorsko-goranskoj
županiji, te izrada stručnih podloga za zaštitu cretova (cretovi Trstenik,
Sunger, Lepenice, cret u Tršću).
Prilikom nastavka evidentiranja vrijednih prirodnih
lokaliteta Primorsko-goranske županije predviđeno je to učiniti za rijetka
preostala staništa pješčanih i muljevitih morskih obala koja su među
najosjetljivijim ali i najugroženijim tipovima staništa u Primorsko-goranskoj
županiji, prvenstveno zbog naglog širenja turizma. Također je predviđeno
evidentiranje podmorskih špilja i vrulja o kojima ima vrlo malo podataka, a
pripadaju među najvrednija ugrožena staništa županije i Hrvatske prvenstveno
zbog naglog razvitka nautičkog turizma, podmorskog ronjenja, ali i opasnosti od
onečišćenja dotokom onečišćenih kopnenih voda.
Predviđeno je nastaviti s provođenjem zakonskih
postupaka zaštite za vrijedna prirodna područja i pojedinačne vrijedne prirodne
lokalitete. U sklopu provođenja tih postupaka predviđeno je prioritetno
zakonski zaštititi područje dupina u cresko-lošinjskom akvatoriju kao i
pojedine speleološke objekte – jamu Čampari na otoku Cresu, Peć va Zagori na
vinodolskom području, Biserujku na otoku Krku i Šparužnu jamu na području šume
Lužine u općini Klana.
Glavni nositelj spomenutih aktivnosti trebala bi biti
Javna ustanova za upravljanje zaštićenim dijelovima prirode u
Primorsko.goranskoj županiji.
Predviđeni izvori financiranja za spomenute
aktivnosti bili bi iz županijskog proračuna, državnog proračuna, proračuna
jedinica lokalne samouprave te državnih i međunarodnih fondova.
Zbirni iznos potrebnih sredstava za realizaciju
zadataka prema ovako koncipiranom programu bio bi oko 535.000,00 kn.
6.1. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita prirode
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.2. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita prirode
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.3. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.4. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: očuvanje bioraznolikosti
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.5. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: očuvanje bioraznolikosti
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.6. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIROAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita prirode
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.7. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita prirode
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
6.8. Poglavlje, tema:
ZAŠTITA PRIRODE I BIORAZNOLIKOSTI
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita prirode
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
7. Zaštita kulturno -
povijesne baštine
U sljedećem četverogodišnjem razdoblju u području
zaštite kulturno-povijesne baštine predviđa se realizacija Programa zaštite i
revitalizacije frankopanskih kaštela Vinodolske doline - „Putovima Frankopana“
i Programa sanacije i obnove pojedinačnih kulturno-povijesnih građevina u sklopu cjelovitoga Programa sanacije i
revitalizacije kulturnih dobara za period 2005.-2008. godine, koji je
Županijska skupština usvojila početkom ove godine.
Nadalje, planira se izrada konzervatorskih
podloga za sve prostorne planove, te kontinuirani rad na istraživanju,
inventarizaciji, valorizaciji i registraciji kulturno-povijesnog nasljeđa na
prostoru naše Županije i hipermedijskoj bazi podataka za kulturno-povijesno naslijeđe.
Nositelji ovih zadataka su Županijski zavod za održivi razvoj i prostorno planiranje;
Ministarstvo kulture, Uprava za zaštitu kulturnih dobara, Konzervatorski odjel
u Rijeci i jedinice lokalne samouprave.
Izvori sredstava su državni proračun, županijski
proračun i proračuni jedinica lokalne samouprave.
Ukupni iznos sredstava nije moguće iskazati jer je –
primjerice trošak izrade konzervatorske podloge za prostorni plan iskazan sa
70.000,00 kn po konzervatorskoj podlozi; sredstva za istraživanje i
inventarizaciju kulturno-povijesnog nasljeđa te hipermedijsku bazu podataka
izdvajaju se u godišnjem iznosu od ukupno 450.000,00 kn, a za provedbu
cjelovitoga Programa sanacije i revitalizacije kulturnih dobara planirano je iz
županijskog proračuna izdvojiti ukupno 28.580.000,00 kn.
7.1. Poglavlje, tema: Zaštita kulturno-povijesne baštine
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita i očuvanje kulturno-povijesne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
7.2. Poglavlje, tema: Zaštita kulturno-povijesne baštine
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita i očuvanje kulturno-povijesne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
7.3. Poglavlje, tema: Zaštita kulturno-povijesne baštine
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita i očuvanje kulturno-povijesne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
7.4. Poglavlje, tema: Zaštita kulturno-povijesne baštine
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita i očuvanje kulturno-povijesne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
7.5. Poglavlje, tema: Zaštita kulturno-povijesne baštine
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita i očuvanje kulturno-povijesne baštine
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8. Gospodarenje otpadom
U području gospodarenja otpadom, Programom je
predviđena izrada Županijskog plana gospodarenja otpadom za što je iz
županijskoga proračuna predviđeno izdvojiti 150.000,00 kn.
Nadalje planira se nastavak aktivnosti radi izgradnje
središnje građevine za skladištenje, obrađivanje i odlaganje komunalnog i
neopasnog proizvodnog otpada.
Predviđa se nastavak aktivnosti radi sanacije
postojećih odlagališta komunalnog otpada: Viševac, Duplje, Osojnica, Cetin,
Peterkov laz, Sović laz, Treskavac, Pržić, Kalvarija i Sorinj, te sanacija
površina unutar kruga DINE petrokemije i INE, Rafinerije
nafte na Urinju na kojima se tijekom niza godina odlagao i/ili solidificirao do
razine neopasnog obrađeni proizvodni otpad.
U Program je uvrštena i provedba „Plana
sanacije otpadom onečišćenog tla i neuređenih odlagališta na području
Primorsko-goranske županije“, kojeg je usvojila Županijska skupština.
Radi cjelovitosti, u Programu je i sanacija
napuštenog odlagališta opasnog otpada Sovjak, iako je ona u nadležnosti
Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.
Nositelji provedbe ovih zadataka su Županijski zavod
za održivi razvoj i prostorno planiranje; EKOPLUS, d.o.o. Rijeka; Upravni odjel
za upravljanje imovinom i komunalne djelatnosti; gradska komunalna društva:
„Čistoća“, „Ivanj“, „Komunalac“ Vrbovsko, „Komunalac“ Opatija, „Vodovod i
čistoća Cres Mali Lošinj“; Grad Čabar; DINA petrokemija; INA Rafinerija nafte
na Urinju te Ministarstvo zaštite okoliša,
prostornog uređenja i graditeljstva.
Izvori sredstava su državni proračun, županijski
proračun, proračuni jedinica lokalne samouprave, Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost Republike Hrvatske, sredstva pravnih osoba - tvrtki i
sredstva iz međunarodnih izvora. Radi se o iznimno velikim iznosima sredstava,
koje nije moguće zbirno prikazati jer će mnoga biti procijenjena tek nakon
izrade odgovarajuće dokumentacije.
8.1. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.2. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.3. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom, zaštita voda
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.4. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.5. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.6. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.7. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.8. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.9. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.10. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.11. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.12. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.13. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.14. Poglavlje, tema: ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO, ZAŠTITA
TLA, GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija ugroženog okoliša, zaštita tla,
posebni cilj
u području gospodarenja s otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.15. Poglavlje, tema: ZAŠTITA OKOLIŠA – OPĆENITO, ZAŠTITA
TLA, GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija ugroženog okoliša, zaštita tla,
posebni cilj
u području gospodarenja s otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
8.16. Poglavlje, tema: GOSPODARENJE OTPADOM
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: posebni cilj u području gospodarenja s
otpadom
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
9. Zaštita od buke
U području zaštite od buke predviđa se, u skladu sa
Zakonom o zaštiti od buke, izrada karte
buke Primorsko-goranske županije, za što je iz županijskoga proračuna potrebno izdvojiti
500.000,00 kn. Nositelj provedbe ovoga zadatka je Županijski zavod za održivi
razvoj i prostorno planiranje.
9.1. Poglavlje, tema: ZAŠTITA OD BUKE
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: zaštita od buke
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
10. Prostorne cjeline u
kojima je potrebno provesti sanaciju ugroženog okoliša
Zakonom o
zaštiti okoliša predviđeno je da program zaštite okoliša županije sadrži i pregled prostornih
cjelina u kojima je potrebno provesti sanaciju ugroženog okoliša. To su
područja u kojima je, uslijed izloženosti pritiscima na okoliš kroz duže
vrijeme, došlo do degradacije jednog ili više elemenata okoliša (zraka, tla,
voda, mora itd.).
Cjeloviti pregled takvih zona u Primorsko-goranskoj
županiji nalazi se u posebnom poglavlju Strategije zaštite okoliša, a u Program
zaštite okoliša za sljedeće četverogodišnje razdoblje uvršteni su: sanacija
prostora bivše koksare na području Bakarskog zaljeva; izrada stručne podloge i
provedba sanacije posljedica vodne i eolske erozije na otoku Susku, te sanacija
stanja kakvoće mora na morskim plažama liburnijskog područja, završetkom i
stavljanjem u funkciju kanalizacijskog sustava liburnijskog područja.
Nositelji provedbe ovih mjera trebali bi biti
„Koksar“ d.o.o.; Brodogradilište „Viktor Lenac“; Hrvatske vode, VGO Rijeka, te
„Komunalac“ d.o.o. Opatija u suradnji s jedinicama lokalne samouprave
liburnijskog područja.
Potrebna sredstva uglavnom nisu procijenjena, a
izvori sredstava bi trebali biti državni proračun, županijski proračun,
proračuni jedinica lokalne samouprave, sredstva pravnih osoba - tvrtki i sredstva međunarodnih fondova. Dio
sredstava za kanalizacijski sustav liburnijskog područja osiguran je kreditima
Svjetske banke.
10.1. Poglavlje: PROSTORNE
CJELINE U KOJIMA JE POTREBNO PROVESTI SANACIJU UGROŽENOG
OKOLIŠA
Cilj iz Strategije ZO koji ova mjera
podržava: sanacija ugroženog okoliša
*tablica na kraju dokumenta u PDF formatu*
Kada se u preglednoj tablici sagleda cjeloviti
Program, postaje razvidna sva složenost problematike zaštite okoliša na
području Županije, što opravdava izradu temeljnog planskog dokumenta zaštite
okoliša u dva dijela: Strategija, kao dokument koji dugoročno definira opće i
posebne ciljeve zaštite okoliša Županije do 2015. godine i Program kao dokument
koji razrađuje mjere za njihovo ostvarenje do 2009. godine.
Razvidno je, nadalje, da se radi o iznimno značajnom zadatku
i nizu zajedničkih aktivnosti – ne samo Primorsko-goranske županije kao
jedinice područne (regionalne) samouprave, nego i drugih subjekata koji su
Strategijom zaštite okoliša utvrđeni kao sudionici njezine provedbe. No,
vrijednost još uvijek očuvanog okoliša, prirodne i kulturne baštine, te
iznimnog bogatstva biološke i krajobrazne raznolikosti naše Županije to svakako
zaslužuju.
Klasa:
021-04/05-02/104
Ur.broj:
2170-01-11-01-05-3
Rijeka,
17. studenog 2005.
PRIMORSKO-GORANSKA
ŽUPANIJA
Županijska
skupština
Predsjednik
Marinko
Dumanić
[1][1] U relativno kratkom razdoblju nakon
usvajanja Izvješća o stanju okoliša
Primorsko-goranske županije donesene su dvije verzije Zakona o zaštiti
prirode. Najnovija, koja je donesena na sjednici Hrvatskoga sabora od 20.
svibnja 2005., a stupila na snagu u lipnju ove godine, zamijenila je prijašnju
verziju iz 2003. godine (NN br. 162/03).
[2][2] Razdoblje do 2015. godine odabrano
je iz razloga što je to razdoblje za
koje je donesen Prostorni plan Primorsko-goranske županije, kao temeljni
dokument prostornog uređenja za Županiju, koji sadrži i osnove dugoročnog
gospodarskog i društvenog razvoja.
[3][3] Prema popisu stanovništva iz 2001.
godine Hrvatska ima 4.437.460 stanovnika dok broj stanovnika Primorsko-goranske
županije iznosi 305.505.
[4][4] Grad je jedinica lokalne
samouprave u kojoj je sjedište županije te svako mjesto koje ima više od 10.000
stanovnika, a predstavlja urbanu, povijesnu, prirodnu, gospodarsku i društvenu
cjelinu. U sastav grada kao jedinice lokalne samouprave mogu biti uključena i
prigradska naselja koja s gradskim naseljem čine gospodarsku i društvenu
cjelinu te su s njim povezana dnevnim migracijskim kretanjima i svakodnevnim
potrebama stanovništva od lokalnog značenja.
Iznimno, gdje za to postoje
posebni razlozi (povijesni, gospodarski, geoprometni), Gradom se može
utvrditi i mjesto koje ne zadovoljava navedene uvjete.
[5][5] Općina je jedinica lokalne
samouprave koja se osniva, u pravilu, za područje više naseljenih mjesta koja
predstavljaju prirodnu, gospodarsku i društvenu cjelinu, te koja su povezana
zajedničkim interesima stanovništva.
[6][6] S obzirom da su svi dosadašnji
dokumenti prostornog uređenja i zaštite okoliša izrađeni za Primorsko-goransku
županiju obrađivali i problematiku zaštite prirode, te zaštitu biološke i
krajobrazne raznolikosti, potrebno je i ovu državnu strategiju razmotriti kao
polazište za utvrđivanje strateških ciljeva zaštite okoliša Županije.
[7][7] Cjeloviti pregled pravnih propisa u
sustavu zaštite okoliša dostupan je na
web-stranicama Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i
graditeljstva - http://www.mzopu.hr.
[8][8] Oba dokumenta donosi županijska
skupština.
[9][9] Ovi poslovi obuhvaćaju osiguravanje
uvjeta za provođenje programa zaštite okoliša, pripremu i
provođenje sanacije kada je to obveza županije, osiguravanje praćenja stanja
okoliša (monitoring) i mjerenja imisija kad je to njezina obveza, osiguranje
uvjeta za vođenje katastra onečišćavanja okoliša, te provođenje drugih mjera u
skladu s ovim Zakonom i posebnim propisom.
[10][10] Županijsko upravno tijelo nadležno
za zaštitu okoliša koordinira postupak provedbe javnog uvida i javne rasprave,
a Županijsko poglavarstvo u slučajevima propisanim Zakonom imenuje komisiju za
ocjenu studije utjecaja na okoliš.
[11][11] Izrada Strategije zaštite okoliša
Primorsko-goranske županije započela je prije stupanja na snagu novog Zakona. Zakon o zaštiti zraka (NN br. 48/95)
donesen 1995. temeljio se na propisima i iskustvima EU koji su vrijedili do
1994. godine. Na razini EU došlo je u međuvremenu do promjena u reguliranju
područja zaštite zraka, doneseni su novi pravni instrumenti, postojeće
direktive su zamijenjene novim ili su novelirane. Tijekom devet godina
provedbe, ratificirani su i značajni međunarodni ugovori na području zaštite
zraka koji su zahtijevali određene izmjene Zakona. Osim toga, u pravnom poretku
Republike Hrvatske doneseni su novi: Zakon
o sustavu državne uprave (NN br. 199/03), Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (NN br. 33/01 i
60/01) i Zakon o ustrojstvu i
djelokrugu središnjih tijela državne uprave (NN br. 199/03 i 30/04) s
kojima je, radi usklađenja nadležnosti za obavljanje pojedinih poslova, bilo
potrebno uskladiti pojedine odredbe Zakona. Najznačajnije promjene koje donosi
novi zakon, a koje se tiču obveza županija, odnose se na obvezu sudjelovanja
javnosti pri donošenju dokumenata zaštite i poboljšanja kakvoće zraka, čime se
promovira integracija i odgovornost za zaštitu zraka jačanjem sudjelovanja
javnosti u svim pitanjima vezanim za zaštitu zraka. Zakon o zaštiti zraka (NN br. 178/04 ) stupio je na snagu 24.
prosinca 2004., a primjenjuje se od 31. ožujka 2005.
[12][12] Prvi cjeloviti Zakon o otpadu
donesen je 1995. godine i nakon njega niz provedbenih podzakonskih propisa.
Godine 2003. donesen je novi zakon koji je stupio na snagu 1. siječnja 2004.
Ovim zakonom gospodarenje otpadom nije bilo u potpunosti usklađeno s europskim
propisima iz te oblasti pa ga je, prema osvrtu Europske komisije na Nacionalni
program Republike Hrvatske za pridruživanje Europskoj uniji, bilo potrebno
izmijeniti, posebno iz razloga što je ocijenjeno da je gospodarenje otpadom
najproblematičnije područje zaštite okoliša u Hrvatskoj. Osim toga, pojedine
odredbe ovih propisa bilo je potrebno uskladiti s novim Zakonom o sustavu državne uprave (NN br. 199/03), Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (NN br. 33/01 i 60/01) i Zakonom
o ustrojstvu i djelokrugu središnjih tijela državne uprave (NN br. 199/03 i
30/04).
[13][13] Zakon o prostornom uređenju
regulira pitanje gospodarenja, zaštite i upravljanja prostorom kao osobito
vrijednim i ograničenim nacionalnim dobrom. Obveza je županija prema ovome
zakonu donošenje prostornog plana županije i prostornih planova područja
posebnih obilježja, donošenje izvješća o stanju u prostoru i programa mjera za
unaprjeđenje stanja u prostoru, te osnivanje županijskih zavoda za prostorno
uređenje koji izrađuju i prate provedbu navedenih dokumenata prostornog
uređenja i daju mišljenja o usklađenosti planova nižeg reda sa prostornim
planom županije.
[14][14] Zakon o komunalnom gospodarstvu
uređuje uvjete i način obavljanja djelatnosti komunalnog gospodarstva među
kojima su sa stajališta zaštite okoliša posebno značajni odvodnja i
pročišćavanje otpadnih voda, čišćenje javnih površina, te skupljanje i odvoz
komunalnog otpada na odlagališta. Jedno od temeljnih načela ovoga zakona je
poduzimanje mjera za očuvanje i zaštitu okoliša.
[15][15] Ove su obveze prezentirane
Županijskome poglavarstvu i Županijskoj skupštini Primorsko-goranske županije u
sklopu Informacije o Nacionalnoj strategiji i Nacionalnome planu djelovanja za
okoliš u listopadu 2002. godine.
[16][16] ISZO – informacijski sustav zaštite
okoliša
[17][17] «Prostor je sve ono o čemu ovisi
opstanak živih organizama i što utječe na njihov život. To je okružje u kojem
obitavaju ljudska bića, kao i sav biljni i životinjski svijet. Prostor-okoliš
je prirodno okružje (zrak, tlo i vode s biljnim i životinjskim svijetom) i
antropogeno područje (ono koje je stvorio čovjek, gradovi i naselja s fizičkim
suprastrukturama i infrastrukturama, u njima i između njih te gospodarskim i
socio-kulturnim sustavima u njima). Pojmovi prostor i okoliš (environment) sadržajno se gotovo u
potpunosti prožimaju.» Izvor: Strategija
prostornog uređenja Republike Hrvatske, str. 238.
[18][18] Žuvela, I. i sur. (1996.) Osnove dugoročnog razvoja PGŽ 1995.-2015.,
Ekonomski fakultet, Znanstveno-istraživački centar, Rijeka
[19][19] Treća, niža varijanta razvoja
produžavala bi stagnaciju, pa u studiji nije razrađivana.
[20][20] U tome smislu trebalo bi se aktivno
uključiti u programe navedene u Strategiji (BIOEN - korištenje energije
biomase, SUNEN - korištenje energije Sunca, ENWIND - korištenje energije
vjetra, GEOEN - korištenje geotermalne energije, MAHE - male hidroelektrane).
[21][21] Lučko-terminalni, željeznički i
cestovni.
[22][22] U tome smislu bilo bi potrebno uspostaviti zemaljsko-prometni
terminal putnika za kombinirani prijevoz na svim razinama; osuvremeniti
lučko-terminalni čvor za razvoj robnog prometa; redefinirati željeznički čvor u
skladu s razvojem Luke i Grada Rijeke i dovršiti izgradnju cestovnog čvora kao
državne kategorije i dalje ga razvijati u funkciji središta Županije, odnosno
grada. Cjelovitim sustavom je potrebno upravljati uz primjenu intermodalnosti,
a posebne napore bi trebalo uložiti u organizaciju javnog prijevoza putnika,
osobito u središtu Županije.
[23][23] NZZJZ PGŽ = Nastavni zavod za javno
zdravstvo Primorsko-goranske županije.
[24][24] DINA = petrokemijska industrija u
Omišlju, koja je u više navrata
mijenjala nazive. U vrijeme izrade Izvješća o stanju okoliša Primorsko-goranske
županije i početka izrade ove Strategije nosila je naziv Adria procesna
industrija, da bi ove godine bio vraćen stari naziv DINA.
[25][25] Praćenje zdravstvene ispravnosti
vode za piće se provodi u skladu sa Pravilnikom
o zdravstvenoj ispravnosti vode za piće (NN br. 182/04), a na temelju
programa zdravstvenih mjera zaštite okoliša na području Primorsko-goranske
županije kojeg svake godine donosi Županijska skupština.
[26][26] Sustav luke Rijeka na lokacijama u
Rijeci, Bakru i Omišlju, te brojne luke otvorene za javni promet županijskog i lokalnog značenja; marine - Opatija, Ičići, Punat, Cres, Mali
Lošinj, Supetarska Draga, Rab.
[27][27] U skladu s domaćim i međunarodnim propisima, u luci
Rijeka djeluju specijalizirana poduzeća za čišćenje mora i obale koja raspolažu potrebnom
opremom. Za odlaganje zauljenih voda
koje skupe brodovi koriste se instalacije na kopnu u sklopu rafinerije nafte na
Urinju - lokacija Bakar, a kontrolu onečišćenja mora s brodova redovito obavlja Lučka kapetanija Rijeka. U luci je
također organizirano svakodnevno skupljanje krutog otpada s brodova na sidrištu
i na privezištima.
[28][28] Sažetak vrlo opsežne Studije
utjecaja na okoliš projekta Družba Adria dostupan je na internetskim stranicama
Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.
http://www.mzopu.hr.
[29][29] LBA - Land Based Sources and Activities
Protocol je dio plana djelovanja MAP
– Mediteranean Action Plan kojim se provodi Barcelonska konvencija o
zaštiti Sredozemnog mora.
[30][30] Uredbom
o klasifikaciji voda obalno more se prema namjeni i stupnju čistoće
svrstava u četiri kategorije:
·
prva
vrsta - more u kojem se mogu uzgajati školjke,
·
druga
vrsta - more koje se može koristiti za kupanje građana i za sportove na vodi,
·
treća
vrsta - more koje se može koristiti za ribarstvo,
·
četvrta
vrsta - more u zatvorenim lukama obalnog mora.
[31][31] Ispitivanja se provode na slijedećim
lokalitetima:
·
na
zapadnome dijelu priobalnog područja od Kantride do Sv.Ivana na 48 točaka;
·
u
središnjemu dijelu priobalnog područja od Pećina do Uvale Scott na 17 točaka;
·
na
istočnome dijelu priobalnog područja od Jadranova do Sibinja na 32 točke;
·
na
otoku Krku područje Omišlja, Njivica i Malinske na 22 točke;
·
na
otoku Krku područje Krka, Punta, Baške i uvale Klimno na 24 točke;
·
na
otoku Cresu područje Cresa, Martinšćice, Miholašćice i uvale Slatina 20;
·
na
otoku Lošinju područje Osora, Nerezina, Čikata, Sunčane uvale,
Velog Lošinja na 30 točaka
·
na
otoku Rabu područja Svete Eufemije, Barabata, Banjola, Suhe Punte i Lopara na
26 točaka.
[32][32] Monitoring se provodi kontinuirano
već 18 godina, o čemu se izrađuje redovito godišnje izvješće koje analizira i
prihvaća posebna stručna komisija za ocjenu utjecaja na okoliš premetne
industrije.
[33][33] Izvor: Izvještaj o praćenju utjecaja objekta Adria procesna industrija d.d.
Omišalj na okoliš u 2003. godini, Zavod za javno zdravstvo
Primorsko-goranske županije, str. 88.-90.
[34][34] S obzirom da su u ovome dokumentu
pojedine teme detaljno obrađene i to: kakvoća zraka, kakvoća mora na morskim
plažama, zaštita izvorišta vode za piće, zaštita tla, postupanje s otpadom,
zone intenzivnog gospodarskog i inog
korištenja, geološke karakteristike, flora, fauna, podmorje i prirodna baština,
te da su otoci zastupljeni u sklopu pojedinih tema u drugim dijelovima ove
Strategije, u nastavku se one neće detaljnije obrađivati.
[35][35] Popis službenih odlagališta i
podaci o neuređenim odlagalištima i otpadom onečišćenom tlu nalaze se u
poglavlju Otpad.
[36][36] Više o ovoj temi u poglavlju Prirodna baština.
[37][37] Već sedamdesetih i osamdesetih
godina izrađeni su prostorni planovi koji su naglašavali nedjeljivost zaštite
okoliša, prirodnih obilježja prostora, te uvjeta stvorenih gospodarskim
djelatnostima.
[38][38] U skladu s izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju objavljenim
u Narodnim novinama br. 100/04.
[39][39] U tome smislu potrebno je istaknuti
negativnu pojavu tzv. «prihranjivanja» tj. nasipavanja kamenog agregata na
postojeće prirodne plaže, čime one gube izvorna obilježja i što negativno
djeluje na živi svijet koji obitava takva specifična staništa.
[40][40] Izvor podataka: Statistički
ljetopis Primorsko-goranske županije 2003./2004., str. 211., Ured državne
uprave u Primorsko-goranskoj županiji, Rijeka, 2004.
[41][41] Izvor podataka: GIS baza podataka Županijskog zavoda
za održivi razvoj i prostorno planiranje (ožujak 2005.)
[42][42] Rezultati navedenih istraživanja
objavljeni su u Završnom izvješću za
poslove konzaltinga, stručnog nadzora i monitoringa okoliša tijekom sanacije
zemljišta na platou bivšeg kemijskog pogona Koksara-a d.o.o., APO d.o.o., Zagreb, 2003.
[43][43] Izvor podataka: Popis otpadom onečišćenog tla i neuređenih
odlagališta na području Primorsko-goranske županije, Primorsko-goranska
županija, Upravni odjel za upravljanje imovinom i komunalne djelatnosti,
Rijeka, 2004.
[44][44] Cretovi predstavljaju posebne
tipove vegetacije vlažnih staništa. Za cretove je značajno nagomilavanje
odumrlih biljnih ostataka koji nepotpuno trunu pa njihovim nakupljanjem nastaje
treset.
[45][45] Podaci o biološkoj i krajobraznoj
raznolikosti Primorsko-goranske županije prikupljeni su i sistematizirani
za potrebe izrade Prostornog plana Primorsko-goranske županije na temelju povijesnih
i recentnih istraživanja iz postojeće dostupne literature. Izrađena su četiri zasebna separata koji
obrađuju ovu problematiku (separat o flori, fauni, vegetaciji i krajobrazima).
Ovo je do sada najsveobuhvatniji skup podataka o krajobraznoj i biološkoj raznolikosti
Primorsko-goranske županije, a na temelju tih studija predviđen je sustav
monitoringa.
[46][46] Osobito su ugrožene neke specifične
cretne vrste - primjerice rosika (Drosera
rotundifoila), močvarni zmijinac (Calla
palustris), suhoperke (Eriophorum
sp. div.), neke vrste šaševa (Carex sp.
div.), mahovi tresetari (Sphagnum sp.
div.), neke rijetke vrste cretnih gljiva, neke vrste životinja i dr. koje su na
rubu izumiranja, a neki rijetki cretni predstavnici već su izumrli. Jedini
način da se cretovi zaštite i rijetke biljne i životinjske vrste sačuvaju od
izumiranja je održavanje stalnih i povoljnih uvjeta na staništu, a to je
vjerojatno moguće postići košnjom i uklanjanjem drvenaste vegetacije te
zabranom kopanja odvodnih kanala i ostalih melioracijskih i sličnih radova koji
mogu narušiti vodni režim creta.
[47][47] Jedan inspektor zaštite prirode za
čitavu županiju, koji je nadležan za postupanje u takvim slučajevima, fizički
ne može nadgledati tako široko područje
i na vrijeme intervenirati.
[48][48] Kulturno-povijesna baština u širem
smislu podrazumijeva sva kulturna dobra. Suzimo li okvir kulturnih dobara na
spomeničke vrijednosti u prostoru, definirali smo graditeljsko nasljeđe – koje
znači nepokretna kulturna dobra nastala ljudskom rukom od prapovijesti do
suvremenih graditeljskih ostvarenja (povijesni gradovi i naselja ili njihovi
dijelovi, stare građevine ili njihovi dijelovi te arheološki objekti i područja
koja imaju povijesnu, kulturnu, umjetničku i ambijentalnu vrijednost).
[49][49] Radi se o osnovnoj podjeli na vrste
otpada, a detaljni popis koji je sadržavao preko 600 vrsta otpada bio je
objavljen u Katalogu otpada, koji je bio sastavni dio Pravilnika o vrstama otpada. 26. travnja 2005. stupila je na snagu
nova Uredba o kategorijama, vrstama i
klasifikaciji otpada s katalogom otpada i listom opasnog otpada.
[50][50] Odlagalište Sovjak nalazi se u
neposrednoj blizini službenog odlagališta komunalnog otpada Viševac s kojim ima
zajednički pristup i ulaz.
[51][51] Pri tome je kao granična vrijednost
evidencije lokacije definirano da se ne evidentiraju površine manje od 10 m2 za miješani
otpad.
[52][52] Plan sadrži redoslijed sanacije
prema utvrđenim prioritetima, rokove i način izvršenja, te izvore i način
financiranja.
[53][53] Kao granična vrijednost evidencije
lokacije definirano je da se ne evidentiraju površine manje od 10 m2 za miješani
otpad.
[54][54] Karta buke je prikaz postojećih i
predviđenih razina imisija buke na svim mjestima unutar promatranog područja,
ovisno o jednom određenom ili svim izvorima buke. Na karti se prikazuju i
prekoračenja dopuštenih razina buke te broj ljudi i/ili stanova izloženih buci
određene razine. Akcijski plan sadrži prikaz mjera za provođenje smanjenja buke
na dopuštene razine.
[55][55] Iznimka je petrokemijska industrija
u Omišlju, gdje je od samog početka zaštita okoliša postavljena kao jedan od
prioriteta, rezultat čega je - između
ostaloga – i jedinstveni sveobuhvatni monitoring utjecaja na okoliš koji
se u kontinuitetu provodi već više od 18 godina.
[56][56] Isto vrijedi i za emisije u zrak i
vode/more.
[57][57] Podrazumijeva privremeno
skladištenje, obrađivanje i odlaganje otpada.
[58][58] Pravilnikom
o vrstama otpada (u Katalogu otpada) propisan je način postupanja s
pojedinim vrstama otpada.
[59][59] Više podataka u poglavlju o otpadu.
[60][60] Rezultati istraživanja onečišćenja
tla objavljeni su u "Završnom
izvješću za poslove konzaltinga, stručnog nadzora i monitoringa okoliša tijekom
sanacije zemljišta na platou bivšeg kemijskog pogona Koksar-a, d.o.o.",
APO, d.o.o., Zagreb, 2003.
[61][61] Izvor podataka: Statistički ljetopis Primorsko-goranske
županije 2003./2004., str. 211., Ured državne uprave u Primorsko-goranskoj
županiji, Rijeka, 2004.
[62][62] U smislu utjecaja na okoliš.
[63][63] Obuhvaćeni su gospodarski subjekti
iz sektora industrije, energetike i prometa.
[64][64] VCM= vinilklorid monomer; EDC=
etilen diklorid
[65][65] TE Rijeka daje, nakon Rafinerije
nafte na Urinju, drugi najveći doprinos ukupnoj emisiji SOx u zrak. Emisija
izravno ovisi o kakvoći goriva, koje se nabavlja putem INE. Kako bi HEP
osigurao neovisnu opskrbu kvalitetnijim gorivom (s manjim postotkom sumpora),
postavljen je zahtjev za izgradnjom četveroveza ispred Urinja što, međutim,
nije moguće ostvariti jer je u suprotnosti s odredbama dokumenata prostornog
uređenja, u prvome redu Prostornog plana Primorsko-goranske županije.
[66][66] IGCC = Intergrated Gas Combined
Cycle.
[67][67] HDS = hidrodesulfurizacija.
[68][68] Navedeni su sadržaji na području
Primorsko-goranske županije, uz napomenu da cjeloviti sustav čini i bazen Raša s
terminalnom za stoku Bršica i ro-ro terminal Bršica na području Istarske
županije.
[69][69] VTMIS = Vessel
Traffic Management Information Service.
[70][70] Popis izrađenih studija o utjecaju
na okoliš za područje Primorsko-goranske županije dan je u Izvješću o stanju okoliša na str. 611. -613., a dostupan je i na
web-stranicama Županijskog zavoda za održivi razvoj iprostorno planiranje.
[71][71] Najnovijom izmjenom Pravilnika o procjeni utjecaja na okoliš (NN
br. 59/00 i 136/04) predviđa se provedba procjene utjecaja na okoliš samo
za zahvate koji su u skladu s dokumentima prostornog uređenja.
[72][72] Najčešće propisan u postupku
procjene utjecaja na okoliš.
[73][73] Monitoring je recentno obustavljen
zbog situacije u Brodogradilištu.
[74][74] Odluka o osnivanju i imenovanju
Županijskog eko-stožera Primorsko-goranske županije (Službene novine br. 22/00 i 13/02).
[75][75] Odluka o imenovanju Stožera
operativnog centra Primorsko – goranske županije (Službene novine br. 6/98, 25/99, 15/00 i 13/02).
[76][76] Županijski plan za zaštitu voda je
u izradi.
[77][77] Primjerice - Prirodoslovnim
muzejom, Županijskim zavodom za javno zdravstvo, Županijskim zavodom za održivi
razvoj i prostorno planiranje, općinama i gradovima, mjesnim odborima, tvrtkama
«Čistoća, «Metis», «Energo» i sl., kao i s brojnim istaknutim pojedincima.
[78][78] Program GLOBE je
znanstveno-obrazovni program koji okuplja učenike, nastavnike i znanstvenike na
proučavanju globalnog okoliša.
[79][79] "Eko-škole" su europski
projekt, osmišljen kako bi se provele smjernice odgoja i obrazovanja za okoliš
na razini čitavih škola. Program Eko-škole jasno određuje i usmjerava način na
koji se nastavni sadržaji o zaštiti okoliša, koji su dio redovitog školskog
programa, primjenjuju u svakodnevnom životu škole. Takav pristup pomaže
učenicima da shvate važnost zaštite okoliša u svijesti svakog pojedinca.
Posebna pozornost pridaje se smanjivanju i zbrinjavanju otpada, racionalnom
iskorištavanju energije i vode te uređenju školskog okoliša. Učenici Eko-škole zainteresirani
su i aktivni u prenošenju svoje odgovornosti u svoju obitelj i širu
zajednicu.
[80][80] Radi se o pravnim osobama sa
sjedištem na poručju Primorsko-goranske županije.
[81][81]Iz državnog proračuna se npr. financira
državna mreža za praćenje kakvoće zraka, izgradnja odlagališta opasnog otpada;
iz proračuna županija izgradnja odlagališta tehnološkog otpada; iz proračuna
gradova, odnosno općina npr. područna mreža za praćenje kakvoće zraka, nabava
opreme za održavanje čistoće i odlaganje komunalnog otpada te izgradnja
odlagališta komunalnog otpada.
[82][82] Tako su u sredstva namijenjena
zaštiti okoliša uključena sredstva za održavanje odlagališta komunalnog otpada,
za čišćenje neuređenih odlagališta, za izgradnju novih ili unaprjeđenje
postojećih sustava za dispoziciju otpadnih voda, za provedbu aktivnosti na
pojačanome održavanju plaža i ostalih aktivnosti radi zadovoljavanja kriterija
za dobivanje «Plave zastave», za očuvanje prirodnog okoliša itd.
[83][83] Zakon o Fondu donesen je 2003.
godine, s time da se primjenjuje od 1. siječnja 2004.
[84][84] Sredstva će se realizirati
predviđenom dinamikom u razdoblju od 2004.-2010. godine.
[85][85] U prihod županijskog proračuna
uplaćuju se koncesijske naknade za korištenje vode izvora javne vodoopskrbe
sustava manjih od 100 l/s, korištenje vode za tehnološke potrebe, manje
hidroenergetske pogone i ribogojilišta.
[86][86] Navedena sredstva troše se
primjerice za provođenje radova biološke reprodukcije šuma, za financiranje
Vatrogasnih zajednica lokalne samouprave na području krša, te za financiranje
znanstveno istraživačkog rada iz oblasti šumarstva.
[87][87] Izvor: Statistički ljetopis Primorsko-goranske županije 2003./2004., str. 164.
[88][88] Ostali izvori financiranja zaštite
voda i mora su: sredstva državnog proračuna i Ministarstva javnih radova,
proračuni Županije i jedinica lokalne samouprave te kreditna sredstva (HBOR,
EBRD, Svjetska banka i dr.).
[89][89] Inspektori zaštite okoliša Područne
jedinice Rijeka pokrivaju i Ličko-senjsku
županiju.
[90][90] Nadležnost sanitarnih inspektora
znatno je šira od navedenih područja nadzora.
[91][91] Utvrđivanje prioriteta je u
određenoj mjeri subjektivno, te stoga podložno kritičkim promišljanjima i eventualnim promjenama, no u svakom slučaju
potrebno ga je provoditi što je moguće dosljednije.
[92][92] Pod regionalnim utjecajem
podrazumijeva se onaj utjecaj koji se proteže na dvije ili više jedinica
lokalne samouprave.
[93][93] Osobito u centru grada Rijeke.
[94][94] Primjerice, bilo je zahtjeva od
strane Općine Vrbnik za provedbom ispitivanja kakvoće mora na morskim plažama
na području ove jedinice lokalne samouprave.
[95][95] Elaborat se čuva u Županijskome
zavodu za održivi razvoj i prostorno planiranje.
[96][96] Podaci obuhvaćaju i pojave
cvjetanja mora.
[97][97] Podaci iz Izvješća o stanju okoliša Primorsko-goranske županije (SN 7/03).
[98][98] Zakonom je određeno da je za
prirodne vrijednosti koje su predložene za zaštitu prostornim planom potrebno
provesti postupak zaštite u roku od dvije godine od usvajanja Plana. Za planove
koji su stupili na snagu prije Zakona, što je slučaj s Prostornim planom
Primorsko-goranske županije, taj rok teče od stupanja na snagu Zakona, tj. 23.
listopada 2003.
[99][99] Uvjeti su propisani Pravilnikom o uvjetima za postupanje s otpadom
(Narodne novine br. 123/97).
[100][100] Potrebno je napomenuti da su ove
dokumente dužni izraditi i gradovi i općine. Sadržaj ovih dokumenata treba biti
propisan posebnim podzakonskim propisom koji još nije donesen, pa je
Primorsko-goranska županija naručila izradu stručne podloge – Plana zaštite od
buke, kojim bi trebala biti analizirana postojeća dokumentacija zaštite od
buke, utvrđene zone koje bi potencijalno bile ugrožene bukom, razrađen osnovni
plan zaštite i predložen monitoring.
[101][101] Provedbu ovoga propisa kontrolira
sanitarna inspekcija.
[102][102] Misli se na redoslijed aktivnosti u
rješavanju pitanja zaštite okoliša.
[103][103] Onečišćenjem se smatra utjecaj emisija u okoliš koji je neminovna
posljedica redovnog odvijanja života i gospodarskih aktivnosti, koji se ne da izbjeći, ali koji se kreće u dozvoljenim granicama.
[104][104] Zagađenjem se smatraju onečišćenja koja prekoračuju propisane
dopuštene vrijednosti.
[105][105] Nacionalna strategija i Europska
unija drže gospodarenje otpadom prvim prioritetom zaštite okoliša u Republici
Hrvatskoj.
[106][106] Zakonom
o zaštiti okoliša određeno je da nacionalna strategija i županijski
programi zaštite okoliša sadrže i ovaj podatak.
[107][107] Provedeni su postupci procjene
utjecaja na okoliš postojećih odlagališta Viševac, Duplje, Kalvarija i Pržić, a
u tijeku je postupak procjene za Treskavac.
[108][108] Prema već utvrđenom Planu sanacije.
[109][109] Nakon provedenog postupka procjene
utjecaja na okoliš, dokumentacija je proslijeđena Općini Jelenje na daljnji
postupak.
[110][110] Napomena: očuvanje bioraznolikosti
i vrijednih dijelova podmorja obrađeno je u poglavlju o bioraznolikosti i
zaštiti vrijednih dijelova prirode.
[111][111] Utvrditi
prioritete zaštite za prirodnu baštinu kopna jer je za more takva studija
napravljena.
[112][112] Vodoopskrbni plan izrađen je
temeljem Mjera za provedbu Prostornog plana Primorsko-goranske županije kao
stručna podloga za razvoj vodoopskrbnog sustava na županijskoj razini, a
donijela ga je Županijska skupština na prijedlog Poglavarstva.
[113][113] Županijski zavod za održivi razvoj
i prostorno planiranje organizirao je 10. studenoga 2003. okrugli stol pod
nazivom «Važnost strateške procjene utjecaja na okoliš u upravljanju prostorom
i razvojem». Svi radovi s okruglog stola tiskani su u zborniku radova, koji je
- osim u Sveučilišnoj knjižnici Rijeka, dostupan i na internetskim stranicama
Zavoda http://zzpp.pgz.hr.
[114][114] Str. 617.-624.
[115][115] U Izvješću o stanju okoliša dan je prijedlog indikatora za Primrosko-goransku
županiju, izrađen na bazi liste izrađene od strane Mediteranske komisije za
održivi razvitak i Mediteranskog akcijskog plana, koja se temelji na prijedlogu
Komisije za održivi razvoj UN-a i prilagođena je mediteranskim uvjetima.
[116][116] Za njezinu uspostavu potrebno je
razraditi akcijski plan (u sklopu izrade Programa zaštite okoliša
Primorsko-goranske županije).
[117][117] U sklopu ovogodišnjeg obilježavanja
Dana planeta Zemlje, uređaji s podacima o kakvoći zraka, voda i mora
postavljeni su u Županijskome zavodu za javno zdravstvo i Gradskoj čitaonici
Rijeka, na Korzu. Sličnih informativnih točaka trebat će u budućnosti biti još
veći broj, a trebalo bi ih postaviti i u drugim dijelovima Županije.
[118][118] Program ISPA (Instrument for
Structural Policies for Pre-accession) kao instrument za strukturne
politike u pretpristupnom razdoblju službeno je pokrenut 2000. godine. Program
je namijenjen infrastrukturnim projektima u području prometa i zaštite okoliša,
a glavni prioriteti u pripremi kandidata za članstvo unutar ovog programa biti
će obrazovanje o politikama i procedurama EU, te pomoć u dostizanju standarda
Europske unije u zaštiti okoliša. Programima ISPA sufinanciraju se najvećim
dijelom zahtjevna ulaganja u području zaštite okoliša.
[119][119] CARDS program (Community Assistance for Reconstruction, Development and
Stabilisation) je program tehničke pomoći Europske unije za obnovu,
razvoj i stabilizaciju namijenjen Albaniji, Bosni i Hercegovini, Federalnoj
Republici Jugoslaviji, Hrvatskoj i Makedoniji. Prema regulativi Vijeća Europske
unije sredstva iz CARDS programa su namijenjena između ostaloga i za održivi
razvoj. Naša Županija priključila se projektu CARDS 2002. koji koordinira
Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka, a provodi se pod nazivom
Strategija i jačanje kapaciteta za regionalni razvoj.
[120][120] Program SAPARD (Special
Pre-accession Assistance for Agriculture and Rural Development) -
posebna pretpristupna pomoć za poljoprivredu i ruralni razvoj zamišljen je kao pomoć
zemljama srednje i istočne Europe u pripremama za sudjelovanje u zajedničkoj
poljoprivrednoj politici i jedinstvenom tržištu. Mjere programa bit će
usmjerene, između ostaloga, na poboljšanje proizvodnje
poljoprivrednih/ribarskih proizvoda i podršku kod primjene proizvodnih metoda
koje ne štete okolišu.
[121][121] LIFE III program financijski je
instrument ustanovljen 1992. godine, prvenstveno namijenjen aktivnostima iz
područja zaštite okoliša, a donedavno je bio
dostupan samo članicama EU. Iako u vrlo malom segmentu i u vrlo malom
ukupnom iznosu, vrata LIFE III programa odškrinula su se i za
zemlje nečlanice Europske unije.
[122][122] INTERREG III je inicijativa Europske unije čiji je cilj
ojačati gospodarsku i socijalnu koheziju u Uniji kroz poticanje uravnoteženog
razvoja europskog kontinenta putem prekogranične, transgranične i
međuregionalne suradnje. Početna ideja inicijative Interreg, usvojene 1990.
godine bila je pripremiti ogranična područja za Zajednicu bez unutarnjih
granica.
[123][123] Izvor: Izvješće o stanju okoliša Primorsko-goranske županije (SN
br. 7/03), tablica 3. na str. 482.
[124][124] Izvor: Izvješće o stanju okoliša Primorsko-goranske županije (SN br. 7/03),
str. 480.
[125][125] Inicijativa je
bila rezultat zaključaka s okruglog stola na temu ekološke edukacije održanog u
prigodi obilježavanja Dana planeta Zemlje 2003. godine.
[126][126] mogu se dalje raščlaniti na uže
krajobrazne cjeline odnosno tipove i podtipove
[127][127] budući da
obuhvaćaju uglavnom uzak obalni pojas teško ih je promatrati odvojeno od krajolika neposrednog
zaleđa i okolnog mora
[128][128] rubni
dijelovi širih krajobraznih cjelina
[129][129] uglavnom se
pojavljuju u sklopu cjelina urbanih krajolika
48 Krajnje naselje Rabac u Istarskoj
županiji
49 Krajnje naselje Karlobag u Ličko-senjskoj
županiji