26.
Temeljem
odredbi Zakona o arhivskom gradivu i arhivima („Narodne novine“ broj 61/18,
98/19), članaka 17. i 18. Pravilnika o zaštiti i čuvanju arhivskog i
registraturnog gradiva izvan arhiva („Narodne novine“ broj 63/04, 106/07),
članka 41. Statuta Općine Mrkopalj („Službene novine Primorsko-goranske
županije“ broj 24/09, 34/09-ispr. 13/13, 19/13, 8/18, 18/20) i suglasnosti
Državnog arhiva u Rijeci KLASA: UP/I-034-04/20-01/33, URBROJ: 2170-53-04-20-02
od 23.09.2020.godine, Općinski načelnik Općine Mrkopalj, dana 29.09. 2020.
godine, donio je
P R A V I L N I K
O ZAŠTITI I
OBRADI ARHIVSKOG GRADIVA OPĆINE MRKOPALJ
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom uređuju se:
- uredsko poslovanje,
- način izrade, obrade i rukovanja predmetima i dokumentacijom u
obradi,
- rokovi i način za internu primopredaju arhivskog i
dokumentarnog gradiva,
- vođenje uredskih i drugih evidencija o arhivskom i
dokumentarnom gradivu,
- opremanje, označavanje i odlaganje arhivskog i dokumentarnog
gradiva,
- korištenje arhivskog i registraturnog gradiva,
- vrednovanje, odabiranje i izlučivanje gradiva s postupkom
uništavanja izlučenog gradiva,
- pretvorba u digitalni oblik,
- pravila i postupci nastajanja izvornog dokumentarnog gradiva u
digitalnom obliku
- predaja gradiva nadležnom arhivu,
- zaduženja i dogovornosti u rukovanju, obradi i zaštiti gradiva.
Sastavni dio ovoga Pravilnika je poseban popis gradiva Općine
Mrkopalj (u daljnjem tekstu: Općina) s rokovima čuvanja, koji obuhvaća
cjelokupno arhivsko i dokumentarno gradivo, koje nastaje u poslovanju Općine.
Članak 2.
Za cjelokupno arhivsko i dokumentarno gradivo Općine odgovoran je
Općinski načelnik Općine Mrkopalj.
Za cjelokupno arhivsko i dokumentarno gradivo zadužen je
administrativni referent, a u njegovoj odsutnosti savjetnik za proračun i
financije (u daljnjem tekstu: zaduženi službenici).
Spise s oznakama koje sadrže određene stupnjeve tajnosti prima i
skrbi o njima odgovorna ili od nje ovlaštena osoba.
Općinski načelnik je odgovoran je za arhivsko i dokumentarno
gradivo koje nastaje, od trenutka zaprimanja i obrade, do predaje na daljnje
čuvanje.
Svaki službenik odgovoran je za gradivo za koje je zadužen u
pogledu sadržaja podataka, pravodobne obrade, te ukupnog stanja svakog predmeta
kojim raspolaže.
Svaki službenik koji je zadužen za gradivo do predaje u
pismohranu, dužan ga je tijekom godine odlagati po utvrđenom planu, koji
odgovara prirodi posla, te ga svrstavati u odgovarajuće arhivske jedinice.
Članak 3.
Definicije pojmova za potrebe ovoga Pravilnika su:
Arhivska jedinica gradiva - najmanja logičko-sadržajna jedinica
organizacije gradiva (predmet, dosje, spis, periodički definiran upisnik,
zapisnik itd.).
Knjiga pismohrane - pomoćna evidencija radi općeg pregleda
cjelokupnog gradiva odloženog u pismohranu.
Dokumentarno gradivo - sve informacije zapisane na bilo kojem
mediju, koje su nastale, zaprimljene ili prikupljene u obavljanju funkcija
Općine koje mogu pružiti uvid u aktivnosti i činjenice povezane s obavljanjem
njenih funkcija
Arhivsko gradivo - svi zapisi i dokumenti, službene i poslovne
evidencije i dokumentacija koja nastaje, prikuplja se ili koristi u radu
Općine, odnosno njezinih prednika u obavljanju njihove djelatnosti, a od
trajnog je značenja za kulturu, povijest i druge znanosti, bez obzira na oblik
i vrstu tvarnog nosača na kome je sačuvano.
Zapisi i dokumenti - spisi, isprave, uredske i poslovne knjige,
kartoteke, karte, nacrti, crteži, plakati, tiskovine, slikopisi, pokretne slike
(filmovi i videozapisi), zvučni zapisi, mikrooblici, strojno čitljivi zapisi,
datoteke, uključujući i programe i pomagala za njihovo korištenje.
Izlučivanje - postupak kojim se iz neke cjeline gradiva izdvajaju
jedinice čiji su rokovi čuvanja istekli i ne postoji nikakva potreba da se one
i dalje čuvaju.
Odabiranje arhivskoga gradiva - postupak izdvajanja arhivskog
gradiva za trajno čuvanje, odnosno postupak kojim se iz dokumentarnog gradiva,
temeljem utvrđenih propisa odabire arhivsko gradivo za trajno čuvanje.
Konvencionalno gradivo - gradivo za čije isčitavanje nisu
potrebni posebni uređaji.
Nekonvencionalno gradivo - gradivo za čije su isčitavanje
potrebni posebni uređaji. Može biti na optičko-magnetskim medijima, na
mikrofilmu ili na CD-u, DVD-u i drugim medijima.
Odgovorna osoba za pismohranu – administrativni referent.
Zadužena osoba za pismohranu - osoba koja neposredno obavlja
poslove u pismohrani.
Pisarnica - posebna unutarnja jedinica koja obavlja poslove
primanja i pregleda pismena i drugih dokumenata, njihovog razvrstavanja i
raspoređivanja, upisivanja u odgovarajuće evidencije (očevidnike), dostave u
rad, otpremanja, razvođenja, te njihova čuvanja u pismohrani.
Pismohrana - jedinica u kojoj se odlaže i čuva gradivo do predaje
nadležnom arhivu, odnosno do njegovog izlučivanja. U pismohrani se organizira
zaštita, korištenje, obrada, vrednovanje, odabiranje i izlučivanje
dokumentacije, vode se evidencije, te se brine za cjelovitost i sređenost
cjelokupne dokumentacije.
Poseban popis gradiva s rokovima čuvanja - popis jedinica gradiva
organiziran prema sadržajnim cjelinama (poslovnim područjima), s označenim
rokovima čuvanja za svaku jedinicu popisa i postupkom s gradivom nakon isteka
roka čuvanja.
Priručna pismohrana - prostor u kome se čuva i odlaže operativni
dio gradiva, ako je isto potrebno u poslovanju Općine.
Tehnička jedinica gradiva - jedinica fizičke organizacije gradiva
(svežanj, kutija, knjiga, fascikl, mapa, mikrofilmska rola, magnetska traka,
CD, itd.).
Popis arhivskog gradiva, dokumentacijskih zbirki ili cjelina -
popis jedinica cjelokupnog gradiva u posjedu Općine.
Članak 4.
Arhivsko gradivo nastaje iz dokumentarnog nakon provedenog
postupka odabiranja prema Popisu gradiva s rokovima čuvanja što ga utvrdi
Općina i nakon što taj Popis odobri Državni arhiv u Rijeci.
Gradivo nastalo radom i djelovanjem Općine javno je arhivsko
gradivo prema odredbama Zakona.
Članak 5.
Arhivsko gradivo nastalo djelovanjem i radom Općine čini cjelinu
(arhivski fond) i u načelu se ne može dijeliti.
Dokumentarno gradivo može se dijeliti ili spajati zbog promjene
unutarnjeg ustrojstva Općine, prenošenja dijela ili svih njegovih poslova na
drugog stvaratelja / imatelja, zbog preuzimanja dijela ili svih poslova drugog
stvaratelja, a uz prethodno pribavljeno mišljenje Državnog arhiva u Rijeci.
Tijelo ili osoba koja donosi odluku o podjeli ili spajanju
dokumentarnog gradiva dužna je utvrditi imatelja za svaki dio ovako
podijeljenoga ili spojenoga gradiva.
Članak 6.
Arhivsko gradivo trajne vrijednosti odlaže se odvojeno od
dokumentarnog gradiva ograničenih rokova čuvanja, radi učinkovitog sustava
pretraživanja, upravljanja i zaštite, te radi lakšeg provođenja postupka
odabiranja i izlučivanja.
Članak 7.
Općina, kao stvaratelj/imatelj javnog arhivskoga i dokumentarnog
gradiva dužna je:
- savjesno ga čuvati u sređenom stanju i osiguravati od
oštećenja do predaje Državni arhiv u Rijeci,
- . dostavljati popis dokumentacijskih zbirki ili cjelina
gradiva i javljati sve promjene u svezi s njime
Državni arhiv u Rijeci,
- pribavljati mišljenje Državnog arhiva u Rijeci, prije
poduzimanja mjera koje se odnose na gradivo,
- redovito odabirati arhivsko iz dokumentarnog gradiva,
- redovito periodički izlučivati gradivo kojemu su
istekli rokovi čuvanja,
- omogućiti ovlaštenim djelatnicima Državnog arhiva u
Rijeci obavljanje stručnog nadzora nad
- čuvanjem gradiva,
- osigurati primjeren prostor i opremu za smještaj i
zaštitu gradiva,
- odrediti djelatnika odgovornog za rad pismohrane, koji
je dužan položiti ispit za djelatnike u
- pismohranama,
- pridržavati se uputa Državnog arhiva u Rijeci glede
zaštite gradiva.
Općina je također dužna izvijestiti Državni arhiv u Rijeci o
svakoj promjeni statusa i ustrojstva, radi davanja mišljenja o postupanju s
gradivom.
Nadzor nad zaštitom cjelokupnog arhivskoga i dokumentarnoga
gradiva Općine obavlja Državni arhiv u Rijeci, te se u tom smislu obvezuju na
suradnju sve osobe Općine, odgovorne i zadužene za gradivo.
II. UREDSKO POSLOVANJE, NAČIN OBRADE I
RUKOVANJA, EVIDENCIJE I ROKOVI
INTERNE PRIMOPREDAJE
Članak 8.
Uredsko poslovanje vodi se u okviru pisarnice u skladu s Uredbom
o uredskom poslovanju, Pravilnikom o jedinstvenim klasifikacijskim oznakama i
brojčanim oznakama stvaratelja i primatelja akata, te Planom klasifikacijskih
oznaka i brojčanih oznaka stvaralaca i primalaca akata upravnih i drugih tijela
Općine.
Članak 9.
Uredsko poslovanje je skup pravila, mjera u postupanju s
pismenima, njihovu primanju i izdavanju, evidenciji i dostavi u rad, obradi,
korištenju, otpremanju, čuvanju, izlučivanju, te predaji nadležnom arhivu ili
drugom nadležnom tijelu.
Uredsko poslovanje može se voditi na konvencionalni ili
nekonvencionalni način (računalno).
Članak 10.
Zaduženi radnici za pisarnicu zadržavaju spise do njihovog
rješavanja.
Riješeni predmeti i dovršeni spisi stavljaju se u za to određene
tehničke jedinice (omote, fascikle, registratore, arhivske kutije i sl.).
Dovršeni predmeti mogu se držati u priručnoj pismohrani najdulje
dvije godine.
Za držanje dovršenih predmeta dulje od dvije godine potrebno je
odobrenje odgovorne osobe.
Članak 11.
Po okončanju rada na spisima, odnosno, nakon proteka roka od
dvije godine, gradivo se predaje zaduženom radniku za pismohranu Općine.
Gradivo se predaje u pismohranu u izvorniku, sređeno, u
formiranim tehničkim jedinicama (mape, kutije, svežnjevi, registratori i sl.),
popisano, cjelovito, označeno na propisan način, što znači da svaka tehnička
jedinica ima sljedeće podatke:
- naziv stvaratelja s nazivom ustrojstvene jedinice,
- identifikacijsku oznaku,
- sadržaj / naziv gradiva,
- klasifikacijsku oznaku,
- godinu nastanka,
- granične brojeve predmeta,
- rok čuvanja.
Prijem gradiva obavlja se uz primopredajni zapisnik zaduženog
radnika koji predaje gradivo i zaduženog radnika koji prima gradivo.
Primopredajni zapisnik sadrži naziv, odnosno sadržaj gradiva,
vrijeme nastanka, količinu i eventualnu napomenu.
Primopredajni zapisnik supotpisuju ovlašteni djelatnici koji
predaju gradivo i odgovorna osoba za rad pismohrane, odnosno zaposlenik u
pismohrani.
Primopredajni zapisnik izrađuje se u dva primjerka, od kojih jedan
čuva ustrojstvena jedinica koja predaje gradivo, a drugi osoba zadužena za
pismohranu.
Zaduženi radnici dužni su pregledati cjelokupno preuzeto gradivo
i provjeriti točnost upisanih podataka.
Članak 12.
U okviru pisarnice vodi se:
- knjiga pismohrane, kao pomoćna evidencija, radi općeg
pregleda cjelokupnog gradiva odloženog u pismohranu,
- popis svih dokumentacijskih zbirki ili cjelina,
- knjiga korištenja gradiva - evidencija korištenja
gradiva iz pismohrane,
- topografski inventar - evidencija u spremištu koje
služi nadzoru i pronalaženju gradiva, te koji pokazuje sadržaj svake
police.
Na popisu za svaku dokumentacijsku zbirku ili cjelinu obvezno se
navodi: naziv, stvaratelj, vrijeme nastanka gradiva, količina gradiva, medij i
vrsta zapisa, opis sadržaja, te popis manjih skupina na koje je dokumentacijska
zbirka ili cjelina podijeljena.
Članak 13.
Za svaku pojedinu dokumentacijsku zbirku ili cjelinu Općina
obvezno vodi popis arhivskoga gradiva.
Popis iz stavka 1. ovoga članka sadrži podatke o dokumentacijskim
skupinama na koje je zbirka ili cjelina podijeljena i arhivskim jedinicama u
svakoj pojedinoj dokumentacijskoj skupini.
Opis dokumentacijske skupine u popisu arhivskoga gradiva
obuhvaća:
1.redni broj,
2.oznaku (klasifikacijska oznaka, arhivski ili drugi znak koji
jednoznačno identificira cjelinu),
3.naziv,
4.sadržaj (opis dokumentacije u cjelini, predmeta ili djelatnosti
na koji se odnosi),
5.medij i vrsta zapisa (podaci o vrsti medija i obliku zapisa dokumentacije
u cjelini),
6.količinu (količina gradiva u cjelini iskazana u broju jedinica
- dokumenata, predmeta, dosjea i dr. - koje sadrži, te dužnim metrima, veličini
zapisa ili drugoj odgovarajućoj mjernoj jedinici),
7.tehničke jedinice (oznake ili raspon oznaka pripadajućih
tehničkih jedinica - kutija, registratora i dr.),
8.vrijeme nastanka (godina ili raspon godina nastanka gradiva),
9.napomene.
Popis arhivskih jedinica (dokumenata, predmeta, dosjea, svezaka i
dr.) u dokumentacijskoj skupini vodi se prema sljedećim podacima:
1.redni broj,
2.oznaka,
3.naziv,
4.vrsta,
5.vrijeme nastanka,
6.rok čuvanja,
7.tehničke jedinice.
Ako Općina vodi uredsku ili drugu evidenciju (u obliku baze
podataka) koja sadrži podatke iz stavaka 3. i 4. ovoga članka, ta evidencija
ili izvadak iz nje može zamijeniti popis iz stavka 1. ovoga članka, pod uvjetom
da sadrži sve skupine i jedinice dokumentacijske zbirke ili cjeline i da ne
sadrži niti jednu skupinu ili jedinicu koja ne pripada zbirci ili cjelini.
Jednom godišnje Općina dostavlja nadležnom arhivu popise
arhivskog gradiva, dokumentacijskih zbirki ili cjelina sa stanjem na zadnji dan
prethodne godine.
Članak 14.
Općina je dužna osigurati podatke od neovlaštenog upisivanja,
mijenjanja i brisanja i jednu kopiju čuvati na sigurnom mjestu.
Članak 15.
Popisi iz članka 13. stavak 6. dostavljaju se Državnom arhivu u
Rijeci u obliku elektroničkog obrasca xml datoteke sa strukturiranim podacima
popisa.
Ako Općina dostavlja popise nadležnom arhivu izravnim upisom u
evidenciju dokumentacijskih zbirki imatelja nadležnoga arhiva, nije dužna
voditi druge, vlastite popise dokumentacijskih zbirki i dokumentacijskih
skupina i arhivskih jedinica u njima.
Članak 16.
U slučaju da Općina osnuje novu, ukine postojeću dokumentacijsku
zbirku ili cjelinu, ili gradivo iz jedne pridruži drugoj dokumentacijskoj
zbirci ili cjelini, dužna je o tome izvijestiti nadležni arhiv, u roku od
petnaest dana od nastanka promjene.
III.OPREMANJE, OZNAČAVANJE, ODLAGANJE, UVJETI
ČUVANJA I NAČIN KORIŠTENJA
Članak 17.
Preuzeto gradivo iz priručnih pismohrana evidentira se u Knjigu
pismohrane i Popis arhivskog gradiva dokumentacijskih zbirki ili cjelina prema
kategorijama koje su sadržane u Posebnom popisu s rokovima čuvanja.
Zaduženi radnik za pismohranu dužan je na arhivskoj i
registraturnoj jedinici upisati broj iz Knjige pismohrane i Popisa svih
dokumentacijskih zbirki ili cjelina u kojoj je evidentirana određena kategorija
gradiva.
Konvencionalno gradivo
Članak 18.
Arhivsko se gradivo odlaže i čuva u sređenom stanju, tehnički
opremljeno i oblikovano u arhivske jedinice.
Arhivska se jedinica obvezno ulaže u zaštitni omot ili drugu
prikladnu ambalažu.
U omotu arhivske jedinice nalaze se svi zapisi ili dokumenti koji
joj pripadaju, složeni po redu koji je primjeren jedinici.
U omotu se ne mogu nalaziti zapisi, dokumenti ili drugi predmeti
koji ne pripadaju arhivskoj jedinici.
Na omotu arhivske jedinice ispisuju se: redni broj u popisu
arhivskog gradiva, oznaka i naziv jedinice, naziv dokumentacijske zbirke i
stvaratelja.
Na unutarnjoj strani omota navode se podaci o zapisima i
dokumentima u jedinici, sukladno propisima o uredskom poslovanju, te podaci o
dokumentima koji nedostaju u jedinici.
Članak 19.
Gradivo se tehnički oprema u odgovarajuće tehničke jedinice i to
na način da se trajno gradivo odlaže u zaštitne omote, očišćeno i s
odstranjenim uzročnicima oštećenja papira (metalne spojnice, prašina, insekti i
sl.), a nakon toga u arhivske kutije (beskiselinske) koji ne sadrže metalne
dijelove.
Na tehničkim se jedinicama, na vidnom mjestu, navodi: naziv
stvaratelja s nazivom ustrojstvene jedinice, identifikacijska oznaka gradiva,
sadržaj / naziv gradiva, klasifikacijska oznaka, granični brojevi predmeta,
godina nastanka i rok čuvanja.
Gradivo koje se čuva do 10 godina odlaže se u postojećim
tehničkim jedinicama (registratori, mape i sl.).
Članak 20.
Gradivo izuzetnog značaja koje je klasificirano od odgovorne
osobe kao takvo, ili gradivo koje ima oznaku poslovne ili službene tajne, čuva
se odvojeno, i to na način koji osigurava čuvanje njihove povjerljivosti, u
metalnim ormarima ili kasama.
Pristup ovoj kategoriji gradiva ima samo odgovorna osoba ili od
nje ovlaštena osoba.
Članak 21.
Gradivo se odlaže na metalne police, koje su numerirane sustavom
rimskih brojeva i abecedno.
Arhivsko i dokumentarno gradivo u pismohrani razvrstava se prema
sadržajnim cjelinama, vremenu nastanka, vrstama gradiva i rokovima čuvanja.
Posebno se odlažu predmeti upravnog postupka, a posebno predmeti
neupravnog postupka.
Nekonvencionalno gradivo
Članak 22.
Dokumenti nastali ili zaprimljeni u elektroničkom obliku, baze
podataka, elektroničke kopije dokumenata i drugi elektronički zapisi nastali u
poslovanju čuvaju se na način koji ih osigurava od neovlaštenog pristupa,
brisanja, mijenjanja ili gubitka podataka, sukladno važećim standardima i
dobroj praksi upravljanja i zaštite informacijskih sustava.
Za svaki računalni sustav, odnosno aplikaciju koja se koristi za
pohranu ili rad s elektroničkim zapisima obvezno je odrediti osobu koja je
odgovorna za zaštitu podataka, redovitu izradu sigurnosnih preslika i postupak
obnove podataka u slučaju pogreške ili gubitka podataka.
Postupci izrade sigurnosnih preslika i obnove podataka trebaju
biti takvi da omogućuju sigurnu i cjelovitu obnovu podataka u kratkom roku.
Članak 23.
Kod uvođenja ili izmjena aplikacije, baze podataka ili formata
zapisa, obvezno je u pisanom obliku opisati: svrhu, opseg i način korištenja
aplikacije; minimalne hardverske i softverske zahtjeve; mjere zaštite zapisa od
neovlaštenog pristupa, mijenjanja i gubitka podataka; format i strukturu
zapisa; predviđeni način trajne pohrane zapisa (npr. čuvanje u izvornom
formatu, konverzija u drugi format, kopiranje na drugi medij i dr.); način
(tehnologija) na koji će se osigurati pristup podacima ako je predviđeno
čuvanje izvan izvornog hardverskog i softverskog okruženja; način predaje
gradiva arhivu (format zapisa i medij, aplikacija/tehnologija za pristup
podacima koja treba omogućiti iskoristivost podataka nakon predaje,
dokumentacija o aplikaciji i strukturi zapisa, dokumentacija o postupku
pripreme za predaju).
Članak 24.
Elektronički dokumenti i drugi elektronički zapisi arhiviraju se
i čuvaju u najmanje tri primjerka.
Barem jedan primjerak treba biti takav da je iz njega moguće
obnoviti podatke uz mogućnost njihova pregledavanja i korištenja u slučaju
gubitka ili oštećenja podataka u računalnom sustavu u kojem se obavlja pohrana
i obrada zapisa.
Pri izradi arhivske kopije obvezno se u pisanom obliku utvrđuje
predmet arhiviranja, format i struktura zapisa, vrijeme i odgovornost za izradu
kopije, te da li se zapisi i dalje čuvaju u izvorišnom informacijskom sustavu
ili brišu iz njega.
Prije predaje arhivskih kopija na mjesto čuvanja obvezno se
provjerava njihova cjelovitost, čitljivost i ispravnost.
Arhivske se kopije predaju na mjesto čuvanja s programima,
odnosno aplikacijama koje su potrebne za njihovo pregledavanje i korištenje,
ili s podrobnim uputama o hardverskim i softverskim zahtjevima za prikaz i
korištenje i navodom o informacijskom sustavu koji trenutno to omogućuje.
Cjelovitost, čitljivost i ispravnost arhivskih kopija
elektroničkih zapisa redovito se provjerava najmanje jedanput godišnje.
Presnimavanje na novi medij obavlja se najmanje svake pete
godine, a obvezno ako su prilikom provjere uočene pogreške ili ako je primjerak
arhivske kopije nečitljiv, oštećen ili izgubljen.
Prostor pismohrane
Članak 25.
Općina je dužna osigurati primjeren prostor i opremu za pohranu i
zaštitu arhivskoga gradiva.
Ako se koristi više prostora, onda se u njima odlaže gradivo
određene cjeline ili kategorije.
Prostor za odlaganje gradiva mora odgovarati standardima
propisanim Pravilnikom o zaštiti i čuvanju arhivskog i registraturnog gradiva
izvan arhiva.
Općina može pohranu i čuvanje svoga gradiva povjeriti drugoj
osobi pod uvjetom da prostor u koji će se to gradivo smjestiti udovoljava
uvjetima za smještaj i čuvanje arhivskog gradiva.
Utvrđivanje postojanja uvjeta za čuvanje javnoga arhivskog
gradiva kategoriziranih stvaratelja i imatelja, kao i gradiva privatnih
imatelja koji su upisani u Upisnik vlasnika arhivskog gradiva Republike
Hrvatske u privatnom vlasništvu, koje je smješteno izvan prostora stvaratelja,
odnosno imatelja toga gradiva provodi Državni arhiv u Rijeci.
Članak 26.
Odgovarajućim prostorom za pohranu i zaštitu arhivskoga i
dokumentarnog gradiva smatraju se prostorije koje su:
- suhe, prozračne i zaštićene od prodora nadzemnih i
podzemnih voda,
- udaljene od mjesta otvorenoga plamena, od prostorija u
kojima se čuvaju lako zapaljive tvari, od izvora prašenja i onečišćenja
zraka,
- koje su propisno udaljene od proizvodnih i energetskih
postrojenja, instalacija i vodova (plinskih, vodovodnih, kanalizacijskih),
- u kojima ne boravi i kroz koje se ne kreće drugo
osoblje osim osoba zaduženih za čuvanje i zaštitu arhivskog gradiva,
- kojima je zapriječen pristup neovlaštenim osobama, u
radno i izvan radnog vremena.
Sve instalacije moraju uvijek biti ispravne i pod nadzorom.
U prostorijama pismohrane strogo je zabranjeno pušenje.
Članak 27.
Materijalna (fizičko-tehnička) zaštita arhivskoga i dokumentarnog
gradiva obuhvaća fizičko-tehničku zaštitu od oštećenja, uništenja ili nestanka.
Materijalna zaštita osigurava se:
- obveznim zaključavanjem prostorija pismohrane,
zatvaranjem prozora i isključivanjem strujnoga toka kada se u pismohrani
ne radi,
- redovitim čišćenjem i isprašivanjem pismohrane i
odloženog gradiva, te prozračivanjem prostorija,
- održavanjem odgovarajuće temperature (16-20 EC) i
vlažnosti (45-55%),
- redovitim otklanjanjem nedostataka koji bi mogli
dovesti do oštećenja gradiva.
Članak 28.
Pri izvođenju radova u prostorijama u kojima se čuva arhivsko
gradivo ili njihovoj blizini, kao i čišćenju tih prostorija, ne smiju se
koristiti sredstva i postupci koji mogu biti štetni za arhivsko gradivo
(upotreba otvorenog plamena, korištenje agresivnih kemijskih sredstava i
zapaljivih tvari, pretjerano vlaženje), ako gradivo nije prethodno izmješteno
na mjesto sigurno od posljedica primjene tih sredstava i postupaka.
Članak 29.
Prostorije u kojima se čuva arhivsko gradivo trebaju biti
opremljene metalnim policama ili ormarima koji su primjereni za smještaj
gradiva.
Police trebaju biti odmaknute od zidova tako da se omogući cirkulacija
zraka i dovoljno međusobno razmaknute za neometan prolaz i rukovanje gradivom.
Najniža pregrada na polici treba biti odmaknuta najmanje 15 cm od
poda.
Arhivsko se gradivo ne smije držati na podu, stolovima ili drugim
mjestima koja nisu namijenjena za njegovo odlaganje.
Članak 30.
Prostorije u kojima se čuva arhivsko gradivo trebaju biti
opremljene vatrodojavnim uređajima te uređajima za suho gašenje požara.
Članak 31.
Pristup u prostorije za pohranu arhivskoga gradiva može imati
samo osoblje zaduženo za zaštitu i obradu gradiva i ovlaštene osobe.
Korištenje gradiva
Članak 32.
Gradivo koje je prošlo postupak arhiviranja u cijelosti, može se
koristiti po prethodno dobivenoj suglasnosti.
Arhivsko i dokumentarno gradivo može se koristiti u prostorijama
pismohrane samo i jedino uz nazočnost osobe odgovorne ili zadužene za rad
pismohrane.
Gradivo se koristi izdavanjem originala zapisa, davanjem preslika
ili korištenjem na mjestu gdje je gradivo odloženo.
U slučaju da se daje original na korištenje, korisnik je dužan
potpisati revers na posuđeno gradivo.
Posudba gradiva obavezno se upisuje u Knjigu posudbe, dok je za
uvid i izdavanje preslika potreban samo upis u Evidenciju korištenog gradiva.
Osoba koja je preuzela gradivo na korištenje, dužna je isto vratiti
u roku naznačenom u reversu.
Revers se izdaje u tri primjerka.
Jedan primjerak reversa ostavlja se na mjestu gdje je gradivo
izdvojeno, drugi primjerak uzima osoba zadužena za pismohranu, a treći
primjerak dobiva radnik, odnosno korisnik gradiva.
Poslije korištenja gradivo se obvezno vraća na mjesto odakle je i
uzeto, a revers se poništava.
Članak 33.
Izdavanje arhivskoga i dokumentarnog gradiva za vanjske
korisnike, koji temeljem zakona i propisa imaju pravo uvida u informacije
sadržane u gradivu, obavlja se temeljem pisane zamolbe tražitelja.
Korištenje gradiva može se uskratiti u slučajevima koje propisuje
Zakon o pravu na pristup informacijama.
Članak 34.
Krajem svake godine, odnosno prije godišnjeg odlaganja novog
gradiva u pismohranu, obavlja se provjera je li posuđeno gradivo vraćeno u
pismohranu.
Utvrdi li se da posuđeno gradivo nije vraćeno, osoba zadužena za
pismohranu traži povrat gradiva.
Korisnik gradiva, u pisanom obliku, potvrđuje, uz supotpis
odgovorne osobe ustrojstvene jedinice, ukoliko mu zaduženo gradivo treba i u
sljedećoj godini.
IV. OBABIRANJE I IZLUČIVANJE GRADIVA
Članak 35.
Odabiranje i izlučivanje gradiva obavlja se kada je cjelokupno
gradivo sređeno i popisano.
Odabiranje arhivskoga i izlučivanje dokumentarnog gradiva obavlja
se temeljem Pravilnika o vrednovanju, te postupku odabiranja i izlučivanja
arhivskoga gradiva, kao i Posebnog popisa koji je sastavni dio ovog Pravilnika,
na kojeg odobrenje daje nadležni Državni arhiv u Rijeci.
Rokovi čuvanja navedeni u Posebnom popisu počinju teći:
- kod uredskih knjiga i evidencija - od kraja godine
posljednjeg upisa;
- kod vođenja postupka - od kraja godine u kojoj je
postupak dovršen;
- kod rješenja, dozvola, odobrenja, potvrda - od kraja
godine u kojoj su rješenja, dozvole ili odobrenja prestali vrijediti ili
su se prestali primjenjivati;
- kod knjigovodstvenih i računovodstvenih isprava - od isteka
poslovne godine na koju se odnose knjigovodstvene i računovodstvene
isprave;
- kod poslovnih knjiga - od zadnjeg dana poslovne godine
na koju se odnose poslovne knjige, obračuni i početna bilanca;
- kod personalnih dosjea - od godine otvaranja dosjea,
- kod ostale dokumentacije - od kraja godine u kojoj je
gradivo nastalo.
Članak 36.
Općina je obvezna redovito provoditi izlučivanje gradiva, čiji
rok čuvanja je istekao, a najkasnije 5 godina od posljednjeg provedenog
postupka, te obvezno prije predaje gradiva arhivu.
Članak 37.
Postupak odabiranja i izlučivanja priprema i provodi stručno
povjerenstvo sastavljeno od radnika onih ustrojstvenih cjelina iz kojih se vrši
izlučivanje gradiva.
Pripremljeno i popisano gradivo za izlučivanje s prijedlogom i
obrazloženjem dostavlja se odgovornoj osobi.
Odgovorna osoba pokreće postupak izlučivanja dostavljanjem
prijedloga s popisom gradiva izdvojenog za izlučivanje Državnom arhivu u
Rijeci.
Članak 38.
Prijedlog gradiva za izlučivanje sadrži navode o načinu, vremenu
i mjestu izlučivanja i uništenja gradiva, te obrazloženje s pravnom osnovom
postupka.
Popis gradiva predloženog za izlučivanje koji je sastavni dio
Prijedloga sadrži sljedeće:
- redni broj i redni broj gradiva iz posebnog popisa
gradiva s rokovima čuvanja za koji je odobrenje dao nadležni arhiv,
- vrsta / naziv gradiva koji će se izlučiti,
- vrijeme nastanka gradiva ili raspon godina,
- rok čuvanja gradiva,
- količinu izraženu u dužnim metrima, te tehničkim
jedinicama (registratori, knjige, arhivske mape, svežnjevi i sl.),
- razlog izlučivanja (istekao rok čuvanja, statistički
obrađeno i sl.).
Na kraju popisa navodi se ukupna količina gradiva izraženu u
dužnim metrima i tehničkim jedinicama.
Prijedlog mora biti obrazložen, gradivo izdvojeno i popisano, te
pripremljeno za očevid od strane ovlaštenih djelatnika Državnog arhiva u
Rijeci.
Članak 39.
Nakon izvršenog očevida u pripremljeno gradivo stručno
povjerenstvo i ovlašteni djelatnik Državnog arhiva u Rijeci predlažu donošenje
rješenja kojim se odobrava ili odbija izlučivanje gradiva.
O svom radu stručno povjerenstvo sastavlja zapisnik.
Članak 40.
Državni arhiv u Rijeci donosi rješenje kojim se predloženo
gradivo za izlučivanje može odobriti u cijelosti, ili djelomično, ili ga u
cijelosti odbiti.
Članak 41.
Po primitku rješenja o odobrenju izlučivanja iz prethodnog
članka, odgovorna osoba donosi odluku o izlučivanju kojom se utvrđuje način,
vrijeme, mjesto i izvršitelj uništavanja gradiva.
Ukoliko gradivo sadrži osobne podatke ili povjerljive podatke,
uništavanje se obvezno provodi na način da podaci ne budu dostupni osobama koje
nemaju pravo uvida u njih.
O postupku uništavanja gradiva vodi se zapisnik.
Jedan primjerak zapisnika dostavlja se Državnom arhivu u Rijeci.
Članak 42.
Izlučivanje registraturnog gradiva bilježi se u Knjizi pismohrane
i Popisu gradiva svih dokumentacijskih zbirki i cjelina s naznakom brojčanih
oznaka (klasifikacijskih oznaka i urudžbeni broj) i datuma rješenja Državnog arhiva
u Rijeci o odobrenju izlučivanja.
V. PRETVORBA DOKUMENTARNOG GRADIVA
U DIGITALNI OBLIK
Članak 43.
Načelnik općine određuje koje dokumentarno gradivo se može
pretvoriti u digitalni oblik, a radi zaštite, dostupnosti, efikasnosti
obavljanja poslova.
Pretvorba se može obaviti temeljem definiranih postupaka
utvrđenih Pravilnikom koje donosi ministar nadležan za kulturu.
Članak 44.
Prijenos informacija na nekonvencionalne medije obavlja se na
način da se određene kategorije dokumenata iste vrste snimaju na pojedinačnom
nekonvencionalnom nositelju informacija (mikrofilm, CD).
Prijenos informacija digitaliziranjem ili mikrofilmiranjem može
se povjeriti specijaliziranoj tvrtki koja obavlja te poslove.
Članak 45.
Postupak mikrofilmiranja ili digitaliziranja provodi se jednom
godišnje.
Članak 46.
Pohranjeni dokumenti na nekonvencionalnim medijima pohranjeni su
u pismohrani.
Članak 47.
Dokumenti pohranjeni na nekonvencionalnim medijima zaštićeni su
na način da je pristup njima omogućen isključivo ovlaštenim osobama koje su
upoznate s pristupnim kodom na takvom mediju.
VI. PRAVILA I POSTUPCI NASTAJANJA IZVORNOG
DOKUMENTARNOG GRADIVA U DIGITALNOM OBLIKU
Članak 48.
Na prijedlog pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela ili tvrtke
koja održava IT sustav Općine, Općinski načelnik donosi posebni pravilnik kojim
se uređuju pravila i postupci nastajanja izvornog dokumentarnog gradiva u
digitalnom obliku.
Općinski načelnik osigurava odgovarajuću informatičku opremu i
software za praktičnu primjenu navedenih pravila i postupaka.
VII. PREDAJA ARHIVSKOGA GRADIVA
NADLEŽNOM ARHIVU
Članak 49.
Arhivsko gradivo se čuva u pismohrani Općine do predaje Državnom
arhivu u Rijeci.
Članak 50.
Predaja javnog arhivskog gradiva Državnom arhivu u Rijeci provodi
se na način i u rokovima propisanim Zakonom o arhivskom gradivu i arhivima) i
Pravilnikom o predaji arhivskoga gradiva arhivima.
Članak 51.
Općina je obvezna arhivsko gradivo, nakon provedenoga odabiranja
i izlučivanja, predati Državnom arhivu u Rijeci u izvorniku, sređeno, tehnički
opremljeno, označeno, popisano i cjelovito za određeno vremensko razdoblje.
Izvornik je svaki prvotni zapis bez obzira na podlogu i vrstu
zapisa, a koji ima oznake pravne valjanosti.
Općina, pri predaji arhivskoga gradiva, nadležnom arhivu ne može
izvornike nadomjestiti preslikama.
Sređenim se smatra ono arhivsko gradivo u kojem se pojedinačni
zapisi ili osnovne jedinice udruživanja zapisa nastale u procesu poslovanja
nalaze u sklopu arhivskoga gradiva na mjestu određenom načinom upravljanja
spisa te njihova odlaganja.
Popisanim se smatra ono arhivsko gradivo za koje je javnopravna
osoba, nakon odabiranja gradiva izradila popis koji sadržava:
1.naziv stvaratelja gradiva,
2.vrijeme nastanka gradiva obuhvaćenog popisom,
3.ukupna količina gradiva,
4.ime i prezime osobe koja je izradila popis,
5.datum popisa.
Za svaku jedinicu popisa navodi se barem:
1.redni broj,
2.naziv, odnosno sadržaj,
3.vrijeme nastanka,
4.količina.
Cjelovitim se smatra ukupno arhivsko gradivo nastalo radom
stvaratelja u vremenskom razdoblju za koje se predaje arhivu (uredske knjige i
druge evidencije o gradivu, zapisi koji sadržavaju osobne podatke kao i zapisi
označeni kao tajni, bez obzira na vrstu i stupanj tajnosti, te tiskano, ili na
drugi način umnoženo, arhivsko gradivo, nastalo za potrebe obavješćivanja, kao
što su interne publikacije i časopisi, tiskani planovi i poslovne vijesti,
tiskani zapisnici sjednica i druge tiskovine: plakati, letci, prospekti, upute,
programi, pozivi itd).
Tehnički opremljenim smatra se ono arhivsko gradivo kod kojega
su: osnovne jedinice udruživanja spisa uložene u papirnate ovitke
(»košuljice«), mape i drugu zaštitnu opremu, te u
tehničke jedinice (arhivske kutije ili drugu odgovarajuću
opremu); filmske i mikrofilmske vrpce opremljene odgovarajućim kalemima i
kutijama; ostale medije smještene u odgovarajuću zaštitnu ambalažu. Arhivsko
gradivo ne smije biti spojeno metalnim spojnicima ili drugim metalnim
predmetima, te ne smije biti uloženo u plastične omote.
Označenim gradivom smatra se ono arhivsko gradivo čije tehničke
jedinice imaju natpise koji sadržavaju:
- naziv javnopravne osobe, a po potrebi i naziv
organizacijske jedinice čijim je djelovanjem nastalo arhivsko gradivo,
- redni broj tehničke jedinice u popisu,
- oznake jedinica gradiva/sadržaj,
- vremenski raspon gradiva u tehničkoj jedinici.
Članak 52.
O predaji arhivskoga gradiva arhivu sastavlja se primopredajni
zapisnik koji sadržava sljedeće podatke:
- datum i mjesto primopredaje,
- naziv javnopravne osobe koja predaje arhivsko gradivo,
te ime i prezime odgovorne osobe,
- naziv arhiva koji preuzima arhivsko gradivo te ime i
prezime odgovorne osobe,
- imena i prezimena osoba koje su obavile primopredaju,
- zakonsku osnovu primopredaje,
- naziv, sjedište i vrijeme djelovanja stvaratelja
gradiva koje se predaje (ako se predaje gradivo nastalo djelovanjem više
stvaratelja navode se podatci za svakoga stvaratelja pojedinačno),
- naziv odnosno sadržaj arhivskoga gradiva,
- vrijeme nastanka arhivskoga gradiva koje se predaje,
- količinu gradiva koje se predaje, izraženu u broju
tehničkih jedinica (omota, mapa, kutija, svežnjeva, knjiga, kolutova i
dr.), u dužnim metrima ili drugoj odgovarajućoj mjernoj jedinici,
- napomenu o sačuvanosti i cjelovitosti gradiva i
objašnjenje što ga o tome daje predavatelj,
- napomenu o uvjetima korištenja gradiva.
Obvezatni sastavni dijelovi zapisnika su također:
- popis preuzetoga arhivskoga gradiva,
- popis arhivskog gradiva koje je privremeno ostalo kod
imatelja i rok do koga će biti predano arhivu.
Članak 53.
Zapisnik iz prethodnog članka izrađuje se u četiri primjerka, od
kojih dva zadržava Općina, a dva Državni arhiv u Rijeci.
Državni arhiv u Rijeci mora čuvati tajnost povjerljivih podataka
sadržanih u arhivskome gradivu, koje je preuzeo.
Gradivo koje sadržava osobne podatke, kao i gradivo za koje je
utvrđen stupanj tajnosti, mora se u popisu posebno označiti te navesti rok
dostupnosti javnosti.
Članak 54.
Gradivo koje je predano u nadležni Državni arhiv u Rijeci može se
koristiti na način predviđen Zakonom i Pravilnikom o korištenju arhivskoga
gradiva.
VIII. ZADUŽENJA I ODGOVORNOSTI U RUKOVANJU,
OBRADI I ZAŠTITI GRADIVA
Članak 55.
Općina je dužna imati odgovornu osobu za rad pismohrane, te
zaduženog radnika s punim ili djelomičnim radnim vremenom u pismohrani.
Članak 56.
Zaduženi radnik provodi sve postupke zaštite i obrade arhivskog i
registraturnog gradiva, odnosno zaprimanje, evidentiranje, klasifikacija,
označavanje i tehničko opremanje gradiva, vođenje uredskih evidencija i drugih
evidencija o gradivu, sređivanje i opis gradiva, odlaganje i zaštita gradiva,
vrednovanje i izlučivanje gradiva.
Zaduženi radnik:
- mora imati najmanje srednju stručnu spremu,
- mora imati najmanje 6 mjeseci radnog iskustva na
obavljanju poslova na zaštiti i obradi gradiva,
- mora ispunjavati uvjete za obavljanje poslova skrbi o
arhivskom gradivu prema Zakonu odnosno Pravilniku o zaštiti i čuvanju
arhivskoga i registraturnoga gradiva izvan arhiva.
- mora položiti stručni ispit za upravljanje
dokumentarnim gradivom
Članak 57.
Za zaduženog radnika imenuje se osoba koja dobro poznaje sustav
poslovne dokumentacije, njegovu organizacijsku strukturu, način kolanja
dokumentacije, arhivsko poslovanje i rad na računalu, te ima položen ispit
predviđen Pravilnikom o stručnom usavršavanju i provjeri stručne
osposobljenosti djelatnika u pismohranama.
Ukoliko radnik iz stavka 1. ovoga članka nema položen stručni
ispit, dužan ga je položiti nakon 6 mjeseci od dana stupanja na posao zaštite i
obrade gradiva.
Članak 58.
Radnik u pismohrani dužan je u svome radu pridržavati se etičkog
kodeksa arhivista, a posebice:
- čuvati integritet gradiva i na taj način pružati
jamstvo da ono predstavlja trajno i pouzdano svjedočanstvo prošlosti,
- dokumentirati svoje postupke pri obradi gradiva i
opravdati ih,
- poštivati slobodu pristupa informacijama i propise u
svezi s povjerljivošću podataka i zaštitom privatnosti, te postupati
unutar granica zakonskih propisa koji su na snazi,
- osobito povjerenje koje mu je povjereno koristiti na
dobro sviju i ne služiti se svojim položajem za vlastitu ili bilo čiju
neopravdanu korist,
- nastojati postići najbolju stručnu razinu sustavno i
stalno obnavljajući svoje znanje s područja arhivistike i dijeliti s
drugima rezultate svojih istraživanja i iskustava.
Članak 59.
Prilikom raspoređivanja na druge poslove ili raskida radnog
odnosa odgovorna osoba i zadužena osoba za pismohranu, dužni su izvršiti
primopredaju arhivskoga i registraturnoga gradiva s osobom, koja preuzima
pismohranu.
Članak 60.
U slučaju oštećenja, nestanka ili gubitka dijela arhivskoga
gradiva prouzročenog neodgovornim ponašanjem zaduženog radnika ili radnika koji
je koristio arhivsko gradivo, isto predstavlja osnovu za pokretanje
disciplinskog postupka, nakon kojeg se može izreći i mjera prekida radnog
odnosa.
Pored disciplinske odgovornosti radnici mogu odgovarati
prekršajno ili kazneno kada su za to ostvareni uvjeti iz Zakona.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 61.
Sastavni dio ovog Pravilnika je i Poseban popis s rokovima
čuvanja gradiva nastalog radom Općine.
Rokovi navedeni u Popisu su minimalni i osnova su za provođenje
postupka odabiranja i izlučivanja.
Popis sadrži i kategorije gradiva koje se čuvaju na mikrofilmu,
CD-u, DVD-u, pa rokovi čuvanja vrijede i za tako arhiviranu dokumentaciju.
Članak 62.
Ne sve što ovim Pravilnikom nije posebno obuhvaćeno, primjenjuje
se Zakon o arhivskom gradivu i arhivima podzakonski akti, kao i drugi propisi,
kojima se pobliže uređuje rukovanje i rokovi čuvanja arhivskoga gradiva.
Članak 63.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o
zaštiti i obradi arhivskog i registraturnog gradiva Općine, Klasa:
036-01/06-01/01, Urbroj: 2112-05-01-06-1 od 20. listopada 2006. godine.
Članak 64.
Ovaj Pravilnik i Poseban popis s rokovima čuvanja gradiva stupaju
na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske
županije«, a po dobivenoj suglasnosti na Pravilnik, odnosno odobrenja na Popis
od strane nadležnog Državnog arhiva u Rijeci.
KLASA: 036-01/20-01/02
URBROJ: 2112-05-02-20-3
Mrkopalj, 29. rujna 2020.
Općinski načelnik
Josip Brozović, v. r.
*datoteka se nalazi na kraju
dokumenta*