Na temelju članka 17. Zakona o sustavu civilne zaštite („Narodne
novine“ broj 82/15, 118/18 i 31/20), Pravilnika o nositeljima, sadržaju i
postupcima izrade planskih dokumenata u civilnoj zaštiti te načinu informiranja
javnosti u postupku njihovog donošenja („Narodne novine“ broj 49/17) i Procjene
rizika od velikih nesreća Grada Opatije, te člankom 29. Statuta Grada Opatije
(„Službene novine Primorsko-goranske županije“ broj 25/09 i 30/09-ispravak,
7/13, 3/18 I 5/18-ispravak i 3/20), Gradsko vijeće Grada Opatije na 36.
sjednici održanoj dana 24. srpnja 2020. godine donosi
SMJERNICE
za organizaciju i
razvoj sustava civilne zaštite na području grada Opatije za razdoblje od 2020.
do 2023.godine
1. UVOD
Ovim Smjernicama za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite
na području Grada Opatije za vremensko razdoblje druga polovima 2020. godine do
2023.godine ( dalje u tekstu: Smjernice) uređuju se prioriteti Grada Opatije na
području civilne zaštite utvrđivanjem sveukupnog cilja, pojedinačnih ciljeva te
aktivnosti i mjera sukladno zakonskim i podzakonskim propisima kojima se
uređuje sustav civilne zaštite.
Zakonom o sustavu civilne zaštite („Narodne novine“ broj 82/2015)
(u daljnjem tekstu: Zakon) određeno je da sustav civilne zaštite obuhvaća mjere
i aktivnosti (preventivne, planske, organizacijske, operativne, nadzorne i
financijske) kojima se uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i djelovanje
svih sustava civilne zaštite i način povezivanja institucionalnih i
funkcionalnih resursa sudionika koji se međusobno nadopunjuju u jedinstvenu
cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa te zaštite i spašavanja građana,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša na teritoriju Republike Hrvatske od
posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških velikih nesreća i katastrofa,
otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja.
Sustav civilne zaštite ustrojava se na lokalnoj, područnoj i
državnoj razini te povezuje resurse i sposobnosti sudionika operativnih snaga i
građana u jedinstvenu cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa, pružanja
brzog odgovora na prijetnje i opasnosti nastanka, te ublažavanja posljedica
velike nesreće ili katastrofe.
Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih
snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i
otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja. Grad Opatija je dužan
organizirati poslove iz svog samoupravnog djelokruga koji se odnose na
planiranje, razvoj, učinkovito funkcioniranje i financiranje sustava civilne
zaštite. Člankom 17. stavak 1. Zakona o sustavu civilne zaštite („Narodne
novine“ broj 82/15, 118/18) definirano je da predstavničko tijelo na prijedlog
izvršnog tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u postupku
donošenja proračuna razmatra i usvaja godišnju analizu stanja i godišnji plan
razvoja sustava civilne zaštite s financijskim učincima za trogodišnje
razdoblje te smjernice za organizaciju i razvoj sustava koje se razmatraju i
usvajaju svake četiri godine. Smjernice za organizaciju i razvoj sustava
civilne zaštite Grada Opatije izrađuju se na temelju Godišnje analize stanja
sustava civilne zaštite.
Uvodne napomene – bitne započete zadaće po CZ u prethodnim
četverogodišnjim Smjernicama
- u prethodnim četverogodišnjim Smjernicama Grada Opatije
vršena je koordinacija po pitanju zaštite i spašavanja sa općinama
područja Liburnije ( Grad+općine Matulji, Lovran i Mošćenička Draga),
naglašeno u vatrogastvu (PVZ/JVP). Pokrenuta je inicijativa i održan prvi
koordinacijski sastanak predstavnika sve četiri JLS da se koordinacija
dalje proširi kao zajednički Plan djelovanja civilne zaštite JLS područja
Liburnije, što Zakon omogućava a iskustva iz provođenja mjera
protuepidemijske zaštite glede virusa Covid 19 i potenciraju. Ova
aktivnost mora se nastaviti kroz aktivnosti predstavničkih tijela (Ugovor
JLS) i predstavljala bi racionalnost (kao u vatrogasnom organiziranju).
- obzirom da su u periodu izrade planskih dokumenata CZ
Grada ( Procjena rizika, Plan djelovanja CZ) slijedili izbori za mjesne
odbore, nije se donosila posebna Odluka glede imenovanja Povjerenika CZ i
njihovih zamjenika, za cjeline Grada, već su tu zadaću dobili Mjesni
odbori Grada. Kako su izbori za Mjesne odbore Grada završeni i novi Mjesni
odbori konstituirani, isti su izvršili selekciju kandidata za Povjerenike
i zamjenike povjerenika CZ ( po načelu na svakih cca 300 stanovnika 1
Povjerenik i 1 zamjenik). Odluku o imenovanju istih potrebno je sada,
nakon smirivanje epidemije, donijeti te obnoviti osposobljavanje istih.
- obzirom na izrađene planske dokumente CZ Grada,
potrebno je obnoviti Odluku o imenovanju pravnih osoba i udruga od značaja
za CZ Grada, kako bi se iste pravne osobe i udruge ( za smještaj
evakuiranih, za kom.usluge, za prehranu i druge mjere CZ) pripremile te i
izradile svoje Operativne planove CZ o načinu organiziranja provedbe mjera
i aktivnosti u sustavu CZ Grada Opatije , što je Zakonska obaveza te iste
dostavili Gradu.
Isto tako, sukladno Zakonu, pravne osobe koje posjeduju opasne
tvari u malim količinama ( 2 ili više % od količina navedenih u Uredbi o
sprečavanju velikih nesreća koje uključuju opasne tvari ( NN 44/14) najvećim
brojem spremnici UNP-a, u većini nisu izradile Zakonom obaveznu dokumentaciju
CZ. Samim time ista nije dostavljena Gradu radi razrade planskih mjera CZ.
- postrojba civilne zaštite Grada Opatije – 1 tim opće
namjene sa 33 pripadnika, osnovana je još 2009.godine, popunom „obveznika
CZ“. Zakonom o sustavu CZ ( NN 82/15) takav je oblik popune i ustrojavanje
ukinuto, ali su postrojbe zadržane još neko vrijeme. Gradsko vijeće moralo
je donijeti odluku o ukidanju postrojbe, te eventualno ustrojiti novu –
sukladno sada važećim propisima. Nažalost, unatoč najavama državnih tijela
o promjeni propisa glede lakšeg ustrojavanja postrojbi CZ isti nisu
donijeti. Potrebno je hitno donijeti Odluku o ukidanju dosadašnje
postrojbe CZ Grada jer je van propisa, upitne popunjenosti i
operativnosti. Ustrojavanje nove postrojbe na načelima
volonterstva-dobrovoljnosti ne primjenjivati jer je nemoguće ispuniti
uvjete predviđene Zakonom (osposobljavanje, osiguranje pripadnika i dr.),
a odlične snage vatrogastva su dostatne. Planom djelovanja CZ Grada, za
najveće nesreće i katastrofe, kao pomoć operativnim snagama, pozvati će se
radno sposobno stanovništvo.
Treba napomenuti i da je prethodno četverogodišnje razdoblje u
sustavu CZ bilo karakteristično i po sljedećem:
- reorganizacija ustrojavanja na državnoj razini, iz
Državne uprave za zaštitu i spašavanje u Ravnateljstvo CZ (MUP), uz djelom
prebacivanje mjerodavnosti na lokalnu razinu i zastoje te nemogućnost
provedbe pojedinih propisa CZ i njihov ukupno veliki broj.
- neizrađenosti (godinama !) Plana djelovanja civilne
zaštite Republike Hrvatske, koji bi trebao biti okvir i orijentir za
Planove djelovanja JLS, pa je tako na strategijskoj razini prisutan samo
Plan zaštite i spašavanja RH iz 2010.godine, po davno ukinutim propisima.
2. CILJ DONOŠENJA SMJERNICA
Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite donose
se u cilju definiranja pojedinačnih ciljeva, sveukupnog cilja, konkretnih
koraka u području civilne zaštite, potrebnih mjera poradi kojih se ti koraci
utvrđuju prioritetnim u sustavu civilne zaštite za rok od 4 godine te
planiranje osiguranja financijskih sredstava potrebnih za ostvarivanje
prioritetnih razvojnih ciljeva sustava civilne zaštite u razdoblju od 4 godine
i to na svim subpodručjima civilne zaštite. Smjernicama se na temelju Procjene
rizika od velikih nesreća za Grad Opatiju ( 2018.godina) utvrđuju prioritetne
preventivne mjere, dinamika i način njihovog provođenja kao i javne politike
upravljanja rizicima, tj. smanjivanja ranjivosti kategorija društvenih
vrijednosti (život i zdravlje ljudi, gospodarstvo te društvena stabilnost i
politika) koje su na području Grada Opatije izložene utjecajima prijetnji s
nositeljima njihovog provođenja.
Na temelju utvrđenih slabosti postojećih kapaciteta sustava
civilne zaštite Smjernicama se utvrđuje način uspostavljanja kapaciteta za
primanje kao i za postupanje po informacijama ranog upozoravanja i razvijanju
rješenja na jačanju svijesti za postupanje u velikim nesrećama.
Smjernicama se usmjerava razvoj kapaciteta operativnih snaga
sustava civilne zaštite, odnosno temeljnih operativnih kapaciteta (operativne
snage vatrogastva, operativne snage HCK – GD CK Opatija i operativnih snaga
HGSS-a) od značaja za reagiranje u velikim nesrećama te poboljšavanju
planiranja i koordiniranja uporabe kapaciteta u velikoj nesreći. Grad Opatija
organizira poslove iz svog samoupravnog djelokruga koji se odnose na
planiranje, razvoj, učinkovito funkcioniranje i financiranje sustava civilne
zaštite. Temeljem Zakona o sustavu civilne zaštite Grad Opatija je dužan jačati
i nadopunjavati spremnost postojećih snaga sustava civilne zaštite na svojem
području sukladno Procjeni rizika od velikih nesreća i Planu djelovanja civilne
zaštite Grada Opatije.
Ciljevi u razvoju civilne zaštite utvrđuju se na temelju izrađene
Procjene rizika od velikih nesreća, s naglaskom na:
- preventivne mjere koje se povezuju s javnim politikama i
nositeljima kako bi se omogućilo odgovorno upravljanje rizicima od strane svih
sektorskih sudionika s lokalne razine sustava civilne zaštite,
- razvoj organizacije sustava civilne zaštite i operativnih
kapaciteta za reagiranje u velikim nesrećama.
Sveukupni cilj ovih Smjernica je uspostava organiziranog i
učinkovitog sustava civilne zaštite i povezivanje svih sudionika: operativnih
snaga sustava civilne zaštite, žurnih službi i građana u jedinstvenu cjelinu
radi smanjenja rizika od velikih nesreća i katastrofa, pružanju brzog i
optimalnog odgovora na prijetnje i opasnosti nastanka te ublažavanja posljedica
velike nesreće i katastrofe. Pojedinačni ciljevi definirani su kroz normativno
uređenje koordiniranja/djelovanja CZ za područje Liburnije, planske dokumente,
operativne snage sustava civilne zaštite, osposobljavanje i vođenje evidencije
pripadnika operativnih snaga sustava civilne zaštite Grada Opatije.
3. PLANSKI DOKUMENTI
Smjernicama prethodnog četverogodišnjeg razdoblja ostvareno je
donošenje/usvajanje Procjene rizika od velikih nesreća Grada (2018.godine) na
osnovu Smjernica Primorsko-goranske županije i Plana djelovanja civilne zaštite
Grada Opatije (2018.godine), kao temeljnih dokumenata za daljnje funkcioniranje
samog sustava civilne zaštite, što dugoročno predstavlja kontinuirani proces
provođenja aktivnosti kojima će se iz godine u godinu razvijati i usavršavati
sustav civilne zaštite kao i sustav zaštite i spašavanja kako bi se postigao najviši
standard potreban za provedbu zadaća svih operativnih snaga.
Sukladno članku 8. stavcima 2. i 3. Pravilnika o smjernicama za
izradu procjena rizika od katastrofa i velikih nesreća za područje Republike
Hrvatske i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave („Narodne
novine“ broj 65/16), propisano je da se procjena rizika od velikih nesreća
izrađuje najmanje jednom u tri godine te se njezino usklađivanje i usvajanje
mora provesti do kraja mjeseca ožujka u svakom trogodišnjem ciklusu. Procjena rizika
od velikih nesreća može se izrađivati i češće, ukoliko u trogodišnjem periodu
nastupi značajna promjena ulaznih parametara u korištenim scenarijima i
postupcima analiziranja rizika ili ako se prepozna nova prijetnja. U tom cilju
Grad Opatija će izraditi revidiranu Procjenu rizika od velikih nesreća početkom
2021.godine /siječanj-veljača/, dok se Plan djelovanja CZ periodično stalno
ažurira. Do tog vremena će se donijeti (druga polovina 2020.godine: Odluka o
imenovanju povjerenika CZ i njihovih zamjenika, Odluka o pravnim osobama (i
udrugama) od interesa za sustav CZ Grada te Odluka o statusu (ukidanju)
dosadašnje postrojbe CZ Grada, te nastojati popuniti radno mjesto sada
upražnjeno) za djelatnika po CZ u JVP Opatija.
4. OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CZ GRADA
OPATIJE
Mjere i aktivnosti u sustavu civilne zaštite provode slijedeće
operativne snage sustava civilne zaštite:
- Stožer civilne zaštite Grada,
- Operativne snage vatrogastva,
- Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa,
- Udruge,
- Postrojbe i Povjerenici civilne zaštite,
- Koordinatori na lokaciji,
- Pravne osobe u sustavu civilne zaštite.
4.1. Stožer CZ Grada Opatije
Imenovan je i djeluje sukladno Odluci gradonačelnika iz
2017.godine. Koordinirao je djelovanja u epidemijskoj krizi kao stručno,
operativno i koordinativno tijelo za provođenje svih mjera i aktivnosti. Sastav
će se revidirati nakon lokalnih izbora u 2021.godini, uz osposobljavanje novih
pripadnika i donošenjem svog Plana rada.
4.2. JVP Opatije i DVD Opatija, DVD Učka
Operativne snage vatrogastva temeljna su operativna snaga sustava
civilne zaštite koje djeluju u sustavu civilne zaštite u skladu s odredbama
posebnih propisa kojima se ureduje područje vatrogastva. Broj, vrsta,
opremljenost i veličina vatrogasnih postrojbi određena je Planom zaštite od požara
i tehnoloških eksplozija Grada Opatije, Klasa: 214-01/ ,Ur. broj: 2156/01-01.
JVP Opatija redovno djelovanje iz svojeg djelokruga i nadležnosti
temelji na odredbama zakonskih i podzakonskih propisa kojima se uređuje
područje vatrogastva i zaštite od požara te sustav civilne zaštite.
Ključne aktivnosti JVP Opatija u razdoblju 2020.-2023. od značaja
za CZ:
- jačati ukupnu materijalnu i operativnu osnovu kako bi
se poboljšala intervencijska sposobnost. Posebnu pozornost treba posvetiti
radu na prevenciji zaštite od požara u segmentima požara otvorenog
prostora i obaveza koje proizlaze iz Programa aktivnosti u provedbi
posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2020.
godini na području Grada, obavezama sukladno Procjeni ugroženosti od požara
i tehnoloških eksplozija, Procjenom rizika od velikih nesreća Grada
Opatije, svih drugih zakonskih propisa, te ostalih obveza koje su dio
svakodnevnih promjena u prostoru a traže angažiranje sustava i resursa
zaštite od požara.
- nastavak aktivnosti za ostvarenje dislokacije postrojbe
– uređenje novih prostora s kojih se omogućuje razvoj i brže interventno
djelovanje, koje je na sadašnjoj lokaciji vrlo ograničeno, te smanjuje
ukupnu operativnost postrojbe
- popuna ustroja djelatnikom za CZ i koordinacija svih
vatrogasnih/CZ aktivnosti na području Liburnije
4.3. GD CK Opatija
GD CK Opatija kao operativna snaga redovno djeluje u sklopu
svojeg djelokruga i nadležnosti, sukladno odredbama zakonskih i podzakonskih
propisa kojima se uređuje područje djelovanja Hrvatskog Crvenog križa te
sustava civilne zaštite.
Osim navedenog Gradsko društvo Crvenog križa Opatija traži, prima
i raspoređuje humanitarnu pomoć za potrebe na području svog djelovanja, obučava
i oprema ekipe za izvršavanje zadaća u slučaju velikih prirodnih, ekoloških,
tehnoloških i drugih nesreća s posljedicama masovnih stradanja i epidemija,
vodi posebnu skrb o žrtvama oružanih sukoba i drugih izvanrednih situacija,
organizira službu traženja, pruža psihosocijalnu potporu stanovništvu,
osigurava tehničku pomoć i drugo.
Radi nedostatka adekvatnog prostora za operativni rad i
logističku potporu koju GD CK Opatija kao operativna snaga sustava CZ provodi
nužno treba ići ka planiranju pronalaženja novih prostora koji bi zadovoljili
potrebe operativnog i logističkog djelovanja s naglaskom na skladišni prostor
za pohranu opreme, pribora i materijala za djelovanje u kriznim situacijama; za
članove interventnog tima GD CK Opatija kao i za potencijalne korisnike pomoći,
npr. šatori za smještaj ugroženih, vreće za spavanje, pokrivači i dr., a prema
smjernicama opreme za krizne situacije. Iz praktičnih razloga bilo bi poželjno
da se i prostori za redovni operativni rad i skladišni prostori nalaze na istoj
lokaciji, ali nije uvjet. Prioritet je skladišni prostor budući postojeći u ul.
J. Rakovca je neadekvatan, malenih kapaciteta i izrazito vlažan te zapravo sav
sadržaj dužim stajanjem u njemu propada i postaje neupotrebljiv.
S pretpostavkom da je rekonstrukcija postojećeg skladišnog
prostora izuzetno skupa i upitne učinkovitosti nadamo se jednostavnijem i
praktičnijem rješenju u nalaženju novog prostora.
4.4. HGSS Stanica Rijeka
Hrvatska gorska služba spašavanja - Stanica Rijeka, kao
operativna snaga sustava civilne zaštite, djeluje na području cijele Liburnije,
sukladno posebnim zakonskim propisima kojima se uređuje njeno djelovanje.
Navedena djelatnost obuhvaća organiziranje, unapređenje i provođenje akcija
spašavanja i zaštite ljudskih života u planinama i na nepristupačnim
područjima, u velikim nesrećama i katastrofama te u drugim izvanrednim
okolnostima. U tom smislu, aktivnosti Stanice u narednom periodu biti će
usmjerene ka kontinuiranom provođenju edukacije članstva, tečajevima osnovne i
specijalističke obuke, radu na održavanju znanja i sposobnosti za provođenje
svih vrsta intervencija te radu na edukaciji i prevenciji potencijalno
ugroženih interesnih skupina izvan HGSS-a. Za potrebe svojih aktivnosti,
osim redovnog obnavljanja i održavanja opreme i tehničke ispravnosti vlastitih
vozila, radi se i na projektu od iznimne važnosti za regiju u
širem smislu, a to je izgradnja nove helikopterske baze i smještajnog objekta
za HGSS Stanicu Rijeka. Zajednički interes Grada Opatije i HGSS Stanice Rijeka
očituje se u sklopljenom Sporazumu, temeljem kojeg će za svaku godinu
obnavljati Ugovor o financiranju te će obje ugovorene strane djelovati po
ugovorenim stavkama.
4.5. Pravne osobe i udruge od interesa za CZ Grada
Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite određuju se
odlukom predstavničkog tijela, a na prijedlog izvršnog tijela sukladno članku
17. stavak 1. podstavak 3. Zakona.
Pravne osobe određene gore navedenom odlukom dužne su u
operativnim planovima izraditi plan o načinu organiziranja provedbe mjera i
aktivnosti u sustavu civilne zaštite sukladno odredbama Zakona, posebnih
propisa i njihovih općih akata
Sukladno članku 32. stavak 1. Udruge koje su nositelji pojedinih
mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite određuju se i navode u planovima
djelovanja civilne zaštite na svim razinama ustrojavanja sustava. Sukladno
stavku 4. i 5. istog članka, Grad Opatija će sa udrugama regulirati međusobne
odnose sporazumima kojima se utvrđuju zadaće udruga u sustavu civilne zaštite,
uvjete pod kojim se udruge uključuju u aktivnosti sustava civilne zaštite te
financijska sredstva (donacije) namijenjene jačanju sposobnosti udruga za
provođenje mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite u velikim nesrećama i
katastrofama. Radi osposobljavanja za sudjelovanje u sustavu civilne zaštite
udruge samostalno provode osposobljavanje svojih članova i sudjeluju u
osposobljavanju i vježbama s drugim operativnim snagama sustava civilne zaštite
na svim razinama.
Za potrebe pripravnosti i reagiranja kod velikih nesreća i
katastrofa Grad Opatija organizirati će po potrebi i sudjelovanje volontera
radi provođenja mjera i aktivnosti u sustavu civilne zaštite.
Sukladno ovim Smjernicama, Grad Opatija će do kraja ove (2020.)
godine donijeti Odluku o imenovanju pravnih osoba i udruga od interesa za
civilnu zaštitu Grada Opatije. Istom će, uz dosada određene komunalne službe,
odrediti i pravne osobe glede osiguranja smještaja evakuiranih, za prehranu u
kriznim stanjima, evakuaciju stanovništva i turista te provođenje drugih mjera
CZ, sukladno utvrđenim rizicima u Procjeni rizika od velikih nesreća Grada i
Planu djelovanja CZ Grada Opatije. Prije imenovanja na Odluku je potrebno
dobiti suglasnost PU CZ Rijeka a Odlukom obuhvatiti samo pravne osobe i udruge
s područja Grada. Imenovanim pravnim osobama i udrugama dostaviti će se Odluka
te izvodi iz Procjene rizika i Plana djelovanja CZ Grada te definirati njihove
zadaće. Imenovane pravne osobe će potom (zakonska obaveza) izraditi i Gradu
dostaviti Operativni plan CZ o načinu provođenja mjera i aktivnosti u sustavu
CZ Grada Opatije. Do sada su to uradili samo Liburnijske vode d.o.o. i
Komunalac d.o.o. Jurdani, koji su napravili i dokumentaciju CZ po osnovu
„posjedovanja opasnih tvari u malim količinama“.
4.6. Povjerenici CZ i njihovi zamjenici te Koordinatori na
lokaciji
Do sada su zadaće Povjerenika CZ u sustavu CZ Grada Opatije
izvršavali Mjesni odbori Grada, a do kraja ove (2020.) godine donijeti će se
nova Odluka o imenovanju Povjerenika CZ Grada poimenično, i njihovih zamjenika,
po principu 1 +1 na svakih cca 300 stanovnika, sukladno propisima. Isti će
težišno biti iz novoustrojenih Mjesnih odbora Grada, a u siječnju su prošli
osposobljavanje od PU CZ Rijeka.
4.7. Postrojba CZ Grada
Kako je osnovana po ranije važećim propisima – popuna
„obveznicima CZ“ ukinuti će se – prestati sa djelovanjem, nadležnom odlukom
Gradskog vijeća Opatije. Nova postrojba, zasnovana na sada važećim propisima i
popuni volonterima – dragovoljcima neće se osnivati, obzirom na intenzitete
rizika utvrđene Procjenom rizika od velikih nesreća Grada, složenosti i
nemogućnosti poštovanja važećih propisa, te dostatnosti drugi operativnih snaga
Grada – prvenstveno vatrogastva.
Smjernice za organizaciju i razvoj sustava
civilne zaštite Grada Opatije
Ove Smjernice izrađene su na temelju godišnje ( i
četverogodišnje) analize stanja sustava CZ Grada Opatije. Plan razvoja sustava
civilne zaštite redovito će se revidirati na temelju provedene godišnje analize
stanja sustava civilne zaštite.
Istovremeno se, posebnim dokumentom pod nazivom Godišnji plan
razvoja sustava CZ na području Grada Opatije razrađuju aktivnosti za
2020.godinu, odnosno za preostali dio godine – obzirom da je došlo do pomicanja
rokova u planskim dokumentima zbog krize glede epidemije virusa Covid 19 u
prvom dijelu ove godine. Stožer civilne zaštite Grada i sve operativne snage
Grada dostatno su i kvalitetno provele sve naložene protuepidemijske mjere i
aktivnosti, koje su centralizirano upravljane od strane Kriznog stožera RH.
Okvir Smjernica
Planom razvoja sustava civilne zaštite utvrđuju se polazišta za
pojednostavljenje odnosno racionalizaciju operativnog reagiranja, optimiziranju
financijski troškovi osposobljavanja, uvježbavanja, opremanja, prilagođavanja
stožernih procedura, te troškovi djelovanja operativnih snaga sustava civilne
zaštite.
Operativne snage sustava civilne zaštite Grada Opatije planiraju
se i koriste isključivo u slučajevima velikih nesreća – događaja s
neprihvatljivim posljedicama za zajednicu (npr. potres, nesreće u područjima
postrojenja s opasnim tvarima, nesreće na nuklearnim elektranama i sl.) kada
njihovo operativno djelovanje koordinira Stožer civilne zaštite Grada ( ili
više razine).
Za reagiranje u slučaju većine drugih izvanrednih događaja, izvan
kategorije velikih nesreća čije su posljedice prihvatljive za zajednicu-Grad
Opatiju, planiraju se samo kapaciteti redovnih žurnih službi i to na zadaćama
zbog kojih su utemeljene ( VZP Liburnija, GC CK Opatija, …).
Kada izvanredni događaji čije su posljedice prihvatljive za Grad
(npr. olujna nevremena, snijeg, led, suša i drugi iz kategorije ekstremnih
vremenskih nepogoda ili određeni zdravstveni rizici kao što su toplinski val i
sl) i zahtijevaju istovremeno djelovanje više žurnih službi, svaka služba
djeluje samostalno dok njihovo reagiranje komunikacijski koordinira županijski
centar 112 Rijeka. Voditelji žurnih službi, po potrebi, neposredno ili posredovanjem
centra 112 dogovaraju način operativne suradnje na mjestu
djelovanja/reagiranja.
Ovim Smjernicama se utvrđuju prioriteti Grada Opatije na području
civilne zaštite za rok od 4 godine. Smjernicama se:
- na temelju Procjene rizika Grada Opatije utvrđuju
prioritetne preventivne mjere, dinamika i način njihovog provođenja kao i
javne politike upravljanja rizicima, odnosno smanjivanja ranjivosti
kategorija društvenih vrijednosti koje su na području primjene izložene
štetnim utjecajima prijetnji s nositeljima njihovog provođenja
- na temelju utvrđenih slabosti postojećih kapaciteta
sustava civilne zaštite (godišnje i četverogodišnje analize) utvrđuje
način uspostavljanja kapaciteta za primanje kao i za postupanje po
informacijama ranog upozoravanja i razvijaju rješenja na jačanju svijesti
za postupanje u velikim nesrećama
- usmjerava razvoj kapaciteta operativnih snaga sustava
civilne zaštite Grada Opatije, odnosno temeljnih operativnih kapaciteta od
značaja za reagiranje u velikim nesrećama
- poboljšavaju postupci planiranja i koordiniranja
uporabe kapaciteta u velikoj nesreći, te inicira organizacija jedinstvenog
sustava CZ za područje Liburnije
- planira osiguravanje financijskih sredstava potrebnih
za ostvarivanje prioritetnih razvojnih ciljeva sustava civilne zaštite u
razdoblju od 4 godine.
Identificirani rizici – potencijalne ugroze
Kroz Procjenu rizika od velikih nesreća Grada Opatije
identificirani su rizici koji predstavljaju potencijalnu ugrozu za
stanovništvo, materijalna i kulturna dobra, biljni i životinjski svijet,
gospodarstvo i društvenu stabilnost na području Grada i određen stupanj
vjerojatnosti događanja.
Važećom Procjenom rizika od velikih nesreća Grada Opatije
(siječanj 2018.) utvrđeni su rizici/ugroze: epidemije i pandemije, ekstremne
temperature-toplinski val, poplave, potresi, snijeg, vjetar i led te požari
otvorenih prostora. U prvoj Procjeni rizika nisu analizirani rizici iz
postrojenja ili u prometu s opasnim tvarima kao i drugi nižih intenziteta.
Posebno su analizirani uvjeti u visokoj turističkoj sezoni.
U Procjeni rizika je utvrđeno da se vrednovanje rizika provodi uz
primjenu ALARP načela (As Low As Reasonably Practicable – što niže, a da je
razumno moguće) , pri čemu su identificirani rizici razvrstani u tri razreda:
Neprihvatljivi rizici – su svi vrlo visoki rizici koji se ne mogu
prihvatiti, izuzev u iznimnim situacijama. Za područje Grada Opatije takvi nisu
procijenjeni.
Tolerirani rizici - su svi umjereni rizici koji se mogu
prihvatiti zato jer troškovi smanjenja rizika premašuju korist/dobit, kao i oni
visoki rizici koji se mogu prihvatiti zato što je njihovo umanjivanje
nepraktično ili troškovi uvelike premašuju korist/dobit. Za područje Grada
Opatije to su potresi, ekstremne temperature te epidemije i pandemije.
Prihvatljivi rizici – su svi niski rizici, za koje uz uobičajene
nije potrebno planirati poduzimanje dodatnih mjera. Za područje Grada Opatije
to su poplave, požari otvorenih područja te ekstremni vremenski uvjeti (
snijeg, led i vjetar).
Aktivnosti i mjere organizacije i razvoja
sustava CZ
Aktivnosti i mjere kojima se ostvaruju ciljevi organizacije i
razvoja sustava civilne zaštite Grada Opatije definiraju se prema sljedećim
područjima sustava civilne zaštite:
- upravljanja rizicima
- normiranja
- preventive
- operativnog djelovanja
- financiranja
RAktivnosti i mjere s područja upravljanja
izicima:
- provođenje mjera i postupanja sukladno zakonskim i
podzakonskim propisima kojima se uređuju mjere civilne zaštite u
prostornom planiranju i ostalih propisa iz područja prostornog planiranja,
prostornog uređenja i graditeljstva,
- svrsishodno planiranje zahvata u prostoru kojima se
bitno umanjuju posljedice rizika potresa, kao prijetnje sa najvećim
posljedicama za područje Grada.
Procjenom rizika od velikih nesreća Grada utvrđene preventivne
aktivnosti i mjere s obzirom na utvrđene rizike su:
Potres:
-protupotresno projektiranje i građenje građevina sukladno
odgovarajućim propisima
-izgradnja, održavanje i nadopuna sustava ranog upozoravanja
-edukacija i osposobljavanje operativni snaga sustava CZ
stanovništva Grada
Poplava:
-građenje, tehničko i gospodarsko održavanje regulacijskih i
zaštitnih vodnih građevina i sustava zaštite kod izdizanja mora
-tehničko i gospodarsko održavanje vodnog dobra, protoka bujičnih
voda i dr.
Epidemija i pandemija:
-zdravstvene mjere prevencije uz medijsku potporu u pružanju
pravovremenih informacija
Tehničko-tehnološke nesreće s opasnim tvarima:
-poštivanje tehničkih i sigurnosnih propisa i pridržavanje normi
aktivne zaštite
-unapređivanje sposobnosti ( oprema, osposobljavanje, vrijeme
intervencije) JVP Opatija te edukacija i osposobljavanje drugih operativnih
snaga i stanovnika
-izgradnja sustava ranog upozoravanja
-povećanje operativnosti JVP Opatija promjenom lokacije na
učinkovitu
Aktivnosti i mjere s područja normiranja:
Aktivnosti i mjere s područja normiranja uključuju izradu,
usvajanje i usklađivanje planskih dokumenata i drugih općih i drugih akata iz
sustava civilne zaštite Grada Opatije i to:
- usvajanje Procjene rizika od velikih nesreća Grada i
obnova dokumenta nakon perioda od tri godine ( početak 2021.); usklađenje
nove Procjene rizika sa Županijskom,
- ažuriranje Plana djelovanja civilne zaštite Grada, kao
osnovnog dokumenta za postupanja. Stalan proces a cjelovito nakon
ažuriranja procjene rizika ( sredina 2021.),
- nova Odluka o određivanju pravnih osoba (i udruga) od
interesa za sustav CZ Grada. Obavještavanje istih o Odluci, dostava izvoda
iz dokumenata CZ Grada njima te zadaća. Pravne osobe potom izrađuju i
Gradu dostavljaju svoj Operativni plan o načinu angažiranja u sustavu CZ
Grada.( rok do kraja 2020.),
- krajem svake godine Godišnja analiza stanja sustava CZ
Grada te izrada Prana djelovanja CZ za narednu godinu ( razrada iz ovih
Smjernica),
- izrada Plana vježbi civilne zaštite Grada te Elaborata
o pripremi i izvođenju vježbi
- imenovanje i raspoređivanje Povjerenika CZ i njihovih
zamjenika, za područje Grada ( do kraja 2020.),
- određivanje Koordinatora na lokaciji.
Aktivnosti i mjere s područja preventive:
Aktivnosti i mjere s područja preventive u CZ Grada su:
- jačanje svijesti pučanstva za osobnu i kolektivnu
zaštitu; osposobljavanje i edukacija, posebno za uvjete visoke turističke
sezone (brojni turisti) i ograničenja u cestovnoj komunikaciji
- razrada mjera CZ, posebno evakuacije, zbrinjavanja,
prehrane, zbrinjavanja turista
- integriranje sustava CZ Grada i tri općine ( područja
Liburnije) po uzoru na vatrogastvo; popuna djelatnikom za sustav CZ
Aktivnosti i mjere s područja operativnog djelovanja:
- provedbe, praćenje i usklađivanje planskih i drugih
dokumenata CZ Grada i koordiniranje Stožera CZ sa svim operativnim snagama
- osiguranje uvjeta za učinkovito djelovanje JVP
promjenom lokacije JVP i povećanje sposobnosti JVP za tehničko-tehnološke
intervencije; popuna radog mjesta djelatnika za CZ
- određivanje baze Koordinatora na lokaciji (od strane
Stožera CZ)
- provođenje zajedničkih vježbi operativnih snaga
- ustrojavanje, vođenje i ažuriranje propisane evidencije
operativnih snaga
Aktivnosti i mjere s područja financiranja:
Ove aktivnosti podrazumijevaju dalje osiguranje financijskih
sredstava iz samoupravnog djelokruga Grada Opatije za potrebe izvršavanja mjera
i aktivnosti u sustavu civilne zaštite. Utvrđuju se proračunom Grada za period
od tri godine, te proračunima operativnih snaga i pravnih osoba.
Završno po Smjernicama
U godišnjim planovima razvoja sustava CZ Grada Opatije implementiraju
se ciljevi utvrđeni ovim Smjernicama, odnosno konkretiziraju i dopunjuju mjere
te utvrđuje dinamika ostvarivanja, a godišnjim analizama stanja sustava CZ
prati se njihova implementacija.
Težište nekoliko planskih aktivnosti / odluke o postrojbi CZ,
Odluka o pravnim osobama i udrugama od interesa za sustav CZ Grada i Odluka o
imenovanju povjerenika CZ i njihovih zamjenika/ stavljeno je u period do kraja
ove (2020.godine) obzirom da je njihovo kašnjenje uzrokovano dinamikom
aktivnosti u prvom dijelu godine ( epidemija Covid 19).
Ove Smjernice usvajaju se za razdoblje od 4 godine i objaviti će
se u „Službenim novinama“ Primorsko-goranske županije.
Tablični pregled Smjernica za organizaciju i razvoj sustava
civilne zaštite Grada Opatije za period 2020. godina (drugi dio) do 2023.godine
nalazi se u priloženoj Tablici 1.
Klasa: 810-01/20-01/8
Ur. broj: 2156/01-01/01-20-01-4
Opatija, 24. srpnja 2020.
GRADSKO VIJEĆE GRADA OPATIJE
Predsjednik Gradskog Vijeća
Fernando Kirigin, v. r.