137.
Na temelju članka 28. točke 22. Statuta Primorsko- goranske županije
(»Službene novine« broj 25/13, 9/13, 25/13 - pročišćeni tekst, 5/18 i
8/18-pročišćeni tekst) i članka 84. Poslovnika Županijske skupštine Primorsko-
goranske županije (»Službene novine« broj 26/9, 16/13, 25/13-pročišćeni tekst),
a vezano uz Nacionalnu strategiju za uključivanje Roma, za razdoblje od 2013. -
2020. godine, Županijska skupština Primorsko-goranske županije na 13. sjednici
održanoj dana 12. srpnja 2018. godine, donijela je
AKCIJSKI PLAN
za uključivanje Roma u
Primorsko-goranskoj županiji
2018. - 2019.
1. UVOD
Prema Popisu stanovništva iz 2011. godine na području Primorsko-goranske
županije nalazilo se 1.072 osoba romske nacionalne manjine.1 S
obzirom da se radi o broju osoba koje su se same izjasnile o pripadnosti
romskoj nacionalnoj manjini, a da karakteristike same populacije kao i visoko
prevalentna stigma protiv pripadnika romske nacionalne manjine onemogućavaju
dobivanje potpunih statističkih podataka, valja se ravnati procjenama o
aktualnom broju stanovnika romske nacionalne manjine, koji prema nekim izvorima
dostiže i više od 4.000 stanovnika.
Vijeće romske nacionalne manjine Primorsko-goranske županije izabrano je 31.
svibnja 2015. godine. Primorsko- goranska županija financira rad i
administrativne poslove Vijeća, za što su osigurana sredstva na razini
proračuna Županije. Za programe i manifestacije romskih udruga redovito se
dodjeljuju sredstva sukladno Programu javnih potreba u kulturi i Programu financiranja
programskih aktivnosti udruga od interesa za Županiju te iz sredstava
proračunske zalihe, temeljem zahtjeva romskih udruga.
Akcijski plan za uključivanje Roma u Primorsko-goranskoj županiji 2018. -
2019 (dalje u tekstu: Akcijski plan) proizlazi iz Nacionalne strategije za
uključivanje Roma za razdoblje od 2013. do 2020. godine u kojoj je naveden i
nacionalni pravni okvir vezan uz socijalno uključivanje Roma koji se proteže i
na jedinice lokalne samouprave i usklađen je s Razvojnom strategijom Primorsko-goranske
županije 2016-2020, strateškim ciljem 2. Jačanje regionalnih kapaciteta i
ravnomjerni razvoj, prioritet 2.3. Jačanje kapaciteta i učinkovite suradnje s
civilnim društvom.
Akcijski plan jest međuresorska javna politika na županijskoj (regionalnoj)
razini koja ima karakter socijalne politike jer obuhvaća mjere vezane uz
socijalnu i zdravstvenu zaštitu, obrazovanje, zapošljavanje, zaštitu prava
manjinskih skupina, a povezana je s resorima ekonomske, infrastrukturne i
kulturne politike. Ova javna politika je izrađena kroz pet faza koje uključuju
identifikaciju načina uspostave političkih ciljeva, formulaciju sadržaja
politike, utvrđivanje legitimiteta pojedinih nositelja za provedbu aktivnosti
javne politike, razradu provedbenog okvira te razradu evaluacijskog okvira i
mehanizma prilagodbe.
—————————————————————————
1 Popis stanovništva, kučanstava i stanova 2011. Stanovništvo
prema državljanstvu, narodnosti, vjeri i materinskom jeziku. Državni zavod za
statistiku, 2013.
Akcijski plan dijeli formalne i neformalne dionike u provedbi. Pod formalnim
dionicima razumiju se jedinice lokalne samouprave i njihove institucije te
tijela državne uprave onda kada je nužna suradnja s centralnim sustavom.
Neformalni dionici su Romi kao izravno ciljana populacija, udruge Roma, udruge
koje se bave pružanjem socijalnih usluga ili drugi intervenori koji pružaju
bilo kakve usluge ili potporu Romima, a koji su od humanitarnog ili kulturnog
značenja. Akcijski plan polazi od temeljnog načela zaštite od diskriminacije,
kojim se jača integracija Roma u društvo i jačaju jednake mogućnosti u okviru
svih resursa koji su dostupni većinskom stanovništvu. Sve mjere i aktivnosti
koje prate Akcijski plan temelje se na okolnostima koje su utvrđene ocjenom
stanja kao diskriminatorne i koje onemogućavaju Rome u ostvarivanju jednakih
prilika u lokalnoj zajednici, ali i šire. Pritom vrijedi napomenuti da Akcijski
plan samo nadopunjuje postojeće javne politike na državnoj razini
konkretizacijom mjera i aktivnosti na lokalnoj razini.
Prilikom razrade Akcijskog plana pažnja je posvećena općenitim nedostacima
ciljeva kod izrade javnih politika s obzirom da se često postavlja veliki broj
ciljeva, ciljevi su previše općeniti i dvosmisleni, višestruki, a ponekad i
međusobno suprotstavljeni. Kako bi se Akcijski plan kao javna politika usmjerio
prema postizanju što veće operacionalizacije, dinamička struktura Akcijskog
plana podijeljena je na dugoročne te operativne ciljeve kroz koje su
specificirane mjere i aktivnosti vezane uz konkretne nositelje, dionike u
provedbi, raspoložive izvore materijalnih resursa i ljudskih kapaciteta te
vremenski tijek provedbe. Akcijski Plan temelji se na setu od šest indikatora
koji su prema nacionalnim standardima procijenjeni od najveće važnosti za
uključivanje Roma u društvenu zajednicu, a to su: (1) prostorno i komunalno
uređenje naselja, stanovanje i zaštita okoliša, (2) suzbijanje siromaštva i
socijalna skrb, (3) predškolski i školski odgoj i obrazovanje, (4) zdravstvena
zaštita, (5) statusna pitanja i (6) kultura, sport i druge mjere za integraciju
Roma. Akcijski plan izrađen je u suradnji s predstavnicima Vijeća romske
nacionalne manjine u jedinici lokalne samouprave, predstavnicima udruga Roma i
predstavnicima tijela jedinica lokalne samouprave i drugih institucija koji
pomažu u provedbi mjera vezanih uz socijalno uključivanje Roma u društvenu
zajednicu, dok je procesom upravljao konzultantski tim Programa Ujedinjenih
naroda za razvoj (UNDP-Hrvatska) uz financijsku podršku Nacionalne zaklade za
razvoj civilnog društva i Fondova Europskog gospodarskog prostora i Kraljevine
Norveške.
2. OCJENA STANJA
2.1. Prostorno i komunalno uređenje naselja, stanovanje i zaštita okoliša
Najveći broj pripadnika romske nacionalne manjine prema Popisu stanovništva
iz 2011. godine boravi na području grada Rijeke (867). U Rijeci se nalaze 4
naselja u kojima su većina ili gotovo svi stanovnici pripadnici romske
nacionalne manjine. U Delnicama obitavaju 2 romske obitelji u stambenim
objektima, objekti su opremljeni svom komunalnom infrastrukturom. Od 12
obitelji koje žive na području naselja Brod na Kupi nitko ne živi u šatoru ili
napuštenoj građevini, većina ih ima barake ili stambene kontejnere, svi imaju
priključak struje, a neki i priključak vode, ostatak priključaka svima će biti
izvedeni u 2018. godini, dok su u Dedinu 2 naselja. Po jedno naselje nalazi se
u Crikvenici, Novom Vinodolskom, Omišlju, Brod Moravicama, Čabru i Lučicama.
Većina objekata na području Grada Rijeke jest legalizirano, ali i dalje
postoje problemi s legalizacijom određenog broja objekata. U Rijeci, naselje
Rujevica postoji dulje od 40 godina. Naselje samo djelomično ima pristup
gradskoj komunalnoj strukturi. Iako je većina objekata izgrađena u skladu sa
standardima stanovanja, neki objekti ispod su takvog standarda, bez struje,
vode i kanalizacije. Primjećuje se da, iako je dostupna, električna energija
povlači se iz jednog stambenog objekta. Slična situacija je i s dostupnošću
vode. Neki objekti izgrađeni su na takav način da postoji opasnost od požara, a
i događali su se požari u naselju. Potrebna je legalizacija za još 20 objekata
u naselju, s time da 8 objekata nije moguće legalizirati jer ne zadovoljavaju
standarde kvalitete.
U Crikvenici postoji Akcijski plan uključivanja Roma koji predviđa Program
izgradnje romskog naselja i aktivnosti povezane s ispunjenjem tog Programa u
2015. godini, ali postoje značajne nesuglasice među romskim stanovništvom u
Crikvenici o načinu na koji je potrebno pristupiti tom Programu. U tom smislu,
čini se da postoje dva modela: prvi da se romska populacija preseli u gradske
stanove i drugi da oni koji su ulagali u svoje stambene objekte dobiju
mogućnost legalizacije i priključaka na komunalnu infrastrukturu u postojećem
naselju.
Velik problem predstavljaju naselja koja se nalaze na zemljištu koje je u
privatnom vlasništvu. Općina Omišalj ima veliko naselje koje se u cijelosti
nalazi na zemljištu koje je u privatnom vlasništvu. Neovisno o tome, romsko
stanovništvo nastavlja bespravno graditi nove objekte i ulagati u
infrastrukturu postojećih, iako nije izgledno da će tamo moći ostati s obzirom
da se privatno vlasništvo ne može obuhvatiti nacionalnim i lokalnim
strategijama i planovima. Problem s privatnim vlasništvom postoji i u Gradu
Rijeci, naselju Rujevica, gdje 70% pripada Gradu, no 30% zemljišta je u
privatnom vlasništvu.
Iznimno loše treba ocijeniti situaciju naselja na području grada Delnica. U
naselju u mjestu Brod na Kupi ne postoje niti građevinski objekti već
stanovništvo živi u toplijim mjesecima u šatorima, a tijekom zime se sklanjaju
u napuštene građevine.
2.2. Suzbijanje siromaštva i socijalna skrb
Uvodno valja reći kako predstavnici romske nacionalne manjine izvješćuju o
problemima vezanim uz primjenu generalnog zakonodavstva Republike Hrvatske iz
područja socijalne skrbi. Određeni broj Roma ne prima nikakvu pomoć iz Državnog
proračuna i time je za njihovo socijalno zbrinjavanje veći teret stavljen na
jedinice regionalne i lokalne samouprave.
2.2.1. Zapošljavanje
Zapošljavanje je primarna mjera namijenjena suzbijanju siromaštva, s obzirom
da se njime stječu prihodi kojima se mogu zadovoljiti osnovne životne potrebe.
Većina mjera dostupnih za zapošljavanje pripadnika romske nacionalne manjine
vezana je uz centralizirane funkcije Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. U tom
dijelu, kao najviše iskorištena mjera izdvaja se korištenje programa javnih
radova. Nedostaci ovog programa su u sporosti procesa, kao i činjenici da se
mjere pretežito odnose na zapošljavanje Roma za rad sa samim Romima; iako takvo
zapošljavanje ima donekle integrativnu ulogu, s druge strane ne otvara se
tržište rada za romsku populaciju u javnom sektoru koji je dostupan svim
građanima. Hrvatski zavod za zapošljavanje provodi radionice aktivnog traženja
posla; stjecanje vještina, traženje posla, predstavljanje poslodavcu,
samoprocjena potencijala. U određenom dijelu, u kategoriji djece sa teškoćama u
razvoju moguće je profesionalno usmjeravanje, no romska populacija to rijetko
koristi. Putem Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta omogućeno je da
djeca Romi imaju prednost pri upisu u srednju školu pri čemu je važan prvi
izbor zvanja. Iz prakse se saznaje da se uglavnom izabiru zanimanja za koje je
potrebno trogodišnje školovanje. Iako postoje brojne mjere za povećanje
zapošljivosti Roma, Romi te mjere slabo koriste pa je ključno njihovo
informiranje i edukacija o tim mjerama te veća uključenost same romske
zajednice u komunikaciju s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje.
Pored programa javnih radova, dostupnost drugih mjera za zapošljavanje,
naročito one vezane uz osposobljavanje za rad ili prekvalifikaciju ograničena
je zbog niskog obrazovanja romske populacije; 70% nema završenu osnovnu školu.
Zapošljavanje Roma u realnom sektoru je s jedne strane onemogućeno zbog
nedostatka kvalifikacija i iskustva, a s druge strane i kod onih rijetkih koji
su stekli odgovarajuće obrazovanje i iskustvo prisutna je i potencijalna
diskriminacija i to po osnovi boje kože i/ili zbog etničke pripadnosti.
2.2.2. Socijalna zaštita
Romi na području Primorsko-goranske županije u pravilu koriste novčane
naknade prema Zakonu o socijalnoj skrbi i to zajamčenu minimalnu naknadu, uz
što se kombiniraju jednokratne novčane pomoći i po potrebi i pomoć za njegu u
kući te osobna invalidnina. Na području Grada Rijeke razvijene su i socijalne
usluge za osobe s invaliditetom u smislu osobne asistencije, no romska
populacija o tome nema dovoljno saznanja i potrebno je povezivanje s tim
resursima kako bi se zadovoljile potrebe osoba s invaliditetom. Koristi se i
mogućnost pomoći i njege u kući u suradnji sa Domom za starije osobe
»Kantrida«. Vijeće romske nacionalne manjine Primorsko-goranske županije ističe
da je dogovorena suradnja s mjesnim odborima i kako je dosta korisnika u
tretmanu Centra za socijalnu skrb planiraju se zajedničke terenske posjete najugroženijim
obiteljima.
Za osobe bez odgovarajućeg stambenog smještaja, postoji mogućnost nužnog
smještaja što se koristi i za romsku populaciju, no takav smještaj nije
odgovarajući za veće obitelji. Naime, s obzirom na veličinu stambenog objekta,
takav je smještaj primjereniji za manje obitelji ili samce.
Iz socijalnih programa jedinica lokalne samouprave pokrivaju se troškovi
stanovanja. U Gradu Rijeci velika su ulaganja u program socijalne zaštite, a
Odlukom o socijalnoj skrbi predviđa se 25 oblika pomoći. Te su pomoći dostupne
i Romima, a posebno se ističu subvencije za boravak djece u vrtiću, korištenje
pučke kuhinje i pravo na topli obrok u osnovnoj školi. Problemi postoje u vezi
pokrivanja troškova komunalne naknade za objekte koji nisu legalizirani. U
Omišlju se daje novčani bon do najviše 300,00 kn mjesečno putem kojeg se u dva
marketa može kupiti sve osim alkohola i cigareta.
U vezi socijalnih usluga, grad Rijeka ima 40 asistenata koji su zaposleni
kao pomoćnici u nastavi, a u pravilu škola posreduje prema korisnicima. Također
dodjeljuju se i novčana sredstva za poticanje obrazovanja Roma. Teškoće postoje
u Gradu Crikvenici prilikom ostvarivanja prava na osobnu asistenciju u nastavi
za dijete s invaliditetom.
2.3. Predškolski i školski odgoj i obrazovanje
U vezi predškolskog odgoja održavali su se programi u Gradu Rijeci za djecu
romske nacionalne manjine koja zbog jezične barijere imaju pravo na povećan
broj sati. U Crikvenici se također navodi jezična barijera kao problem pa je
potreban asistent za rad u predškolskom programu.
U Rijeci su putem mjera za zapošljavanje zaposlena 4 pomoćnika u nastavi i
to je organizirano, no problem je da djeca napuštaju školu u 6. i 7. razredu
osnovnih škola i da je potreban veći poticaj roditelja da nastave obrazovanje.
Hrvatski zavod za zapošljavanje ističe da postoje programi osposobljavanja
Roma, ali koji se ne mogu iskoristiti jer većina nije završila osnovnu školu.
Moguće je i završavanje osnovne škole, ali za to nema dovoljno interesa u
romskoj populaciji. Prekvalifikacija je moguća samo za osobe koje imaju već
završenu srednju školu, ali se ta mjera općenito rijetko primjenjuje zbog
nedostatka financijskih sredstava.
2.4. Zdravstvena zaštita
Problemi prijavljivanja Roma na zdravstveno osiguranje povezani su u
Primorsko-goranskoj županiji s pitanjem rješavanja statusa; državljanstva,
statusa stranca na stalnom boravku i prebivališta. Svima koji imaju zdravstveno
osiguranje dostupna je primarna zdravstvena zaštita; svi imaju pristup
liječniku opće medicine i žene ginekologu. Nešto je slabije dostupna
stomatološka zdravstvena zaštita.
Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije provodi
zdravstveni odgoj, edukacije o higijeni i promicanju zdravih stilova života u
naseljima u kojima pripadnici romske nacionalne manjine čine većinu
stanovništva. U tim naseljima su loši higijenski uvjeti i postoji opasnost od
širenja zaraznih bolesti,a edukacije obuhvaćaju i one o spolnom zdravlju i
zaraznim bolestima. Monitoring vode za piće se u sklopu Programa za Rome vrši
redovito dva puta godišnje, po potrebi kod loših nalaza i češće, a izvješća s
nalazom i opisom eventualnog problema se dostavljaju 2 puta godišnje. U Gorskom
kotaru nisu sva naselja spojena na vodovod, a nije riješena niti alternativna opskrba
zdravstveno ispravnom vodom..
Mjere deratizacije, dezinsekcije i dezinfekcije redovito se provode; vrši se
epidemiološki izvid službe Sanitarne inspekcije i nadležne Epidemiološke službe
, pristupa se odvozu otpada, mjerama deratizacije i dezinsekcije za komarce.
Ove mjere provode se tri puta godišnje, uz uvjet da je iz naselja uklonjen
otpad. Stanje higijene i čistoće okoliša u naseljima na području Grada Rijeke
je u redu, no veliki problemi postoje u Crikvenici i u Omišlju gdje se u
naselju nalazi veliki deponij za otpad. U Delnicama sve lokacije nastanjene
romskom populacijom ospkrbljene su kontejnerima za otpad čiji trošak snosi Grad
Delnice.
U naseljima romske nacionalne manjine provodilo se cijepljenje protiv
ospica. Najlošije se može ocijeniti procijepljenost romske populacije u
naseljima s područja Gorskog kotara.
U pogledu prevencije kroničnih nezaraznih bolesti i invaliditeta provode se
nacionalni programi (primjerice prevencije raka dojke i raka grlića maternice),
no problem je što se pozivi za pojedinačne aktivnosti ranog otkrivanja šalju
poštom na adrese na kojima Romkinje ne žive, a Zavod za javno zdravstvo nema
bazu podatka s aktualnim adresama žena. Nastavni zavod za javno zdravstvo ima
serije edukativnih programa i važna im je suradnja s romskom nacionalnom
manjinom na području Županije kako bi se pokrio što veći broj stanovnika.
2.5. Statusna pitanja
Određeni broj osoba na području Primorsko-goranske županije nema hrvatsko
državljanstvo niti uređen status stranca na području Republike Hrvatske.
Potrebno je ojačati sustav besplatne pravne pomoći za pomoć u ostvarenju prava
iz područja državljanstva i boravka stranaca. Nepravilnosti koje su utvrđene u
ostvarivanju prava osoba koje su izgubile hrvatsko državljanstvo, ispravljene
su donošenjem Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o hrvatskom državljanstvu,
koji je Hrvatski sabor usvojio 1. listopada 2015. godine.
2.6. Kultura, sport i druge mjere za integraciju Roma
Zaštita kulturne baštine, jezika i sportske aktivnosti najmanje su
zastupljeni među svim istaknutim pitanjima i aktivnostima vezanim uz položaj
romske nacionalne manjine. Aktivnosti koje se provode na razini udruga romske
nacionalne manjine vezane su uz jačanje glazbene i plesne kulture, no premalo
je aktivnosti usmjerenih njegovanju romskog jezika što je i povezano s
nedostatkom vlastitog pisma. U vezi sa sportskim aktivnostima nedostaju
sportska igrališta u naseljima; djeca i adolescenti nemaju gdje provoditi
slobodno vrijeme. Resursi dostupni općoj populaciji generalno nisu dobro iskorišteni.
3.DOSTUPNOST EUROPSKIH FONDOVA ZA PROGRAME UKLJUČIVANJA ROMA
Pristupanjem Republike Hrvatske Europskoj uniji 1. srpnja 2013. godine
otvorena je mogućnost povlačenja europskih strukturnih fondova namijenjenih
socijalnom uključivanju Roma. S obzirom na često iskazane nedostatke
financijskih resursa koji predstavljaju prepreku u ostvarenju mjera za
integraciju Roma, dobro programiranje i iskorištenost EU fondova od strane
jedinica lokalne samouprave mogu povećati izglede za uspješnu provedbu Akcijskog
plana. Europska 'agenda' protiv siromaštva i socijalne isključenosti
predstavlja okvir za postizanje ciljeva Europske unije vezanih uz smanjenje
siromaštva i socijalne isključenosti za najmanje 20 milijuna ljudi do 2020.
godine. Ta platforma među ostalim uključuje i bolje korištenje EU fondova za
podršku socijalnom uključivanju i suzbijanju diskriminacije.
Nakon pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, postali su dostupni
instrumenti kohezijske politike, a to su Europski fond za regionalni razvoj
(EFRR), Europski socijalni fond (ESF) i Kohezijski fond.
Europski fond za regionalni razvoj bavi se jačanjem ekonomske i socijalne
kohezije te smanjivanjem razlika između regija unutar EU. Uglavnom je usmjeren
na infrastrukturne investicije, proizvodne investicije u cilju otvaranja radnih
mjesta te na lokalni razvoj i razvoj malog i srednjeg poduzetništva. S obzirom
da su ciljevi ovog fonda prvenstveno povezani sa lokalnim razvojem i
suzbijanjem siromaštva, on je od krucijalne važnosti za ispunjenje mjera ovog
Akcijskog plana u poboljšavanju uvjeta za rast i zapošljavanje kroz povećanje i
poboljšanje kvalitete investiranja u fizički i ljudski kapital, razvoj
inovacija i društva znanja, prilagodljivost gospodarskih i društvenih promjena,
zaštitu i poboljšanje okoliša kao i administrativnu učinkovitost.
Pozornost svakako treba obratiti i na Europski socijalni fond čiji su
ciljevi smanjenje razlika u životnom standardu i blagostanju u državama
članicama Europske unije i njihovih regija te time promicanje gospodarske i
socijalne kohezije. Sredstva su namijenjena poboljšanju kvalitete života
građana EU omogućavanjem stjecanja novih vještina i boljih mogućnosti
zapošljavanja.
Kohezijski fond je financijski mehanizam za financiranje velikih
infrastrukturnih projekata u EU na području prometa i zaštite okoliša u svrhu
postizanja gospodarske i socijalne kohezije Europske unije te poticanje
održivog razvoja.
Na području Primorsko-goranske županije djeluje Regionalna razvojna agencija
Primorsko-goranske županije koja predstavlja poveznicu javnog, privatnog i
civilnog sektora u izgradnji strategijskih partnerstava kroz prijavu i provedbu
projekata koji doprinose podizanju životnog standarda na području Županije. S
obzirom da se navedena Agencija bavi poticanjem regionalnog razvoja korištenjem
dostupnih fondova EU i ostalih fondova međunarodne zajednice, ovaj Akcijski
plan bi trebao biti shvaćen kao prioritetno područje djelovanja te Agencije
(kao i u smislu povezanosti sa ciljevima i prioritetima Županijske razvojne
strategije) .
Regionalna razvojna agencija Primorsko- goranske županije će:
1.Pratiti dinamiku raspisivanja natječaja za dodjelu sredstava prema
linijama gore navedenih fondova Europske unije;
2.Pripremati projektne prijedloge za povlačenje sredstava za Županiju,
jedinice lokalne samouprave koje pripadaju geografskom prostoru Županije u
skladu sa mjerama ovog Akcijskog plana;
3.Pomagati organizacijama civilnog društva, a naročito udrugama Roma, u
pripremanju projekata za financiranje sredstvima Europske unije kada je to
primjenjivo kroz navedene fondove; te
4.Povezivati Županiju i druge pripadajuće jedinice lokalne samouprave s
jedinicama centralne vlasti, vodeći računa o tome da Županija i navedene
jedinice lokalne samouprave imaju vodstvo nad projektima kojima se koriste
sredstva europskih fondova.
Primorsko-goranska županija poduzet će potrebne mjere za jačanje kapaciteta
i usmjeravanje Agencije prema ostvarivanju mjera ovog Akcijskog plana
korištenjem fondova Europske unije.
4. MJERE ZA UKLJUČIVANJE ROMA 2018. - 2019
4.1. Prostorno i komunalno uređenje naselja, stanovanje i zaštita okoliša
Sve aktivnosti kojima se zbog raznih specifičnosti u kojima nije moguće
ostvariti prebivanje Roma u zajednici (naselju) koje su sami odredili
doseljenjem, najčešće zbog nemogućnosti legalizacije bespravno izgrađenih
objekata ili neadekvatnosti terena, osim uzimanja u obzir financijskih i
infrastrukturnih kapaciteta lokalne zajednice, važno je unaprijed osobe koje se
planira preseliti upoznati s planovima preseljenja te voditi računa o njihovim
afinitetima i potrebama. Posebno treba imati u vidu višečlane obitelji, starije
osobe i osobe s invaliditetom.
Opći cilj: Povećati životni standard Roma u Primorsko- goranskoj županiji
Specifični ciljevi:
1.Povećati broj legaliziranih objekata u naseljima romske nacionalne manjine
2.Izgraditi odgovarajuće stambene objekte
3.Povećati dostupnost komunalne infrastrukture, priključaka na električnu i
vodoopskrbnu mrežu
4.Izgraditi urbana obilježja u naselju
5.Spriječiti ilegalno proširenje naselja
MJERE I AKTIVNOSTI
*tablica
se nalazi na kraju dokumenta*
5.EVALUACIJA I PRILAGODBE AKCIJSKOG
PLANA
Primorsko-goranska županija uspostaviti će sustav unutarnje kontrole
provođenja Akcijskog plana na način da će razraditi poseban plan praćenja na
temelju indikatora kako su tabelarno navedeni. Unutarnja evaluacija provest će
se protekom svake godine ispunjenja Akcijskog plana. Za potrebe unutarnjeg
praćenja provedbe Akcijskog plana formirat će se povjerenstvo za praćenje koje
će se sastojati od predstavnica i predstavnika županijske uprave, gradova u
kojima Romi žive u većem broju te organizacija koje predstavljaju Rome.
Preporuča se da u povjerenstvu bude jednak broj predstavnika tijela regionalne
i lokalne samouprave i predstavnika romske nacionalne manjine. Nadalje, provest
će se vanjska evaluacija za koju će se angažirati Sveučilište ili agencija koja
se bavi istraživanjima provedbe učinaka javnih politika, po isteku Akcijskog
plana u 2019. godini.
Mjere i aktivnosti navedene u ovom Akcijskom planu podložne su daljnjim izmjenama
i dopunama te detaljnijoj razradi, ovisno o okolnostima koje se mogu mijenjati
tije
4.6. Kultura, sport i druge mjere za integraciju Roma
Opći cilj: Olakšati integraciju romske nacionalne manjine u većinsko
stanovništvo.
Specifični ciljevi:
1. Poticati kulturne i sportske aktivnosti Roma.
2. Poticati mjere prevencije kaznenih djela i jačanja sigurnosti.
MJERE I AKTIVNOSTI
4.6.1. Razvoj kulture romske zajednice
kom
provedbe, no ne smiju se izmijeniti ispunjenje nacionalne strategije kroz
uvodno navedene indikatore koji su prema nacionalnim standardima procijenjeni
od najveće važnosti za uključivanje Roma u društvenu zajednicu. U pravilu,
izmjene i dopune Akcijskog plana, mogu se prilagođavati raspoloživim
financijskim resursima i to na način da se, u slučaju nedostatka sredstava
odrede samo one mjere koje su provedive, a imaju izravan učinak na smanjenje
siromaštva i socijalne isključenosti Roma. U slučaju povećanja sredstava, a
posebice putem korištenja EU fondova, mjere se mogu mijenjati i dodavati nove,
ali samo na način kojim se ne mijenja prethodno zacrtane indikatore najveće
važnosti za uključivanje Roma.
6. STUPANJE NA SNAGU
Ovaj Akcijski plan stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim
novinama Primorsko-goranske županije«.
KLASA: 021-04/18-01/6
UR.BROJ: 2170/1-01-01/4-18-15
Rijeka, 12. srpnja 2018.
PRIMORSKO-GORANSKA ŽUPANIJA
Županijska skupština
Predsjednik
Erik Fabijanić