Temeljem čl. 20. stavak 1. Zakona o održivom gospodarenju otpadom (»Narodne
novine« br. 94/13 i 73/17) i članka 34. Statuta Grada Raba (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« br. 27/09, 13/13, 31/13-pročišćeni tekst, 19/15 i
4/18) Gradonačelnik Grada Raba podnosi
Plan gospodarenja otpadom Grada Raba za razdoblje 2017. - 2022. godine (u
daljnjem tekstu: Plan) izradila je u veljači 2017. godine tvrtka H-PROJEKT
d.o.o. iz Zagreba.
U skladu sa člankom 22. Zakona o održivom gospodarenju otpadom (»Narodne
novine« broj: 94/13 i 73/17), Grad Rab je posredstvom medija obavijestio
javnost o mjestu na kojem je nacrt Plana dostupan te načinu i vremenu iznošenja
mišljenja, prijedloga i primjedbi (objava na mrežnoj stranici Grada Raba
www.rab.hr i mogućnost svakodnevnog uvida u Velikoj vijećnici). Savjetovanje je
otvoreno 2.ožujka 2017. godine, a krajnji rok za podnošenje mišljenja,
primjedbi i prijedloga je bio 1. travanj 2017. Unutar tog razdoblja, 22. ožujka
2017. u Velikoj vijećnici Grada Raba održano je javno izlaganje nacrta Plana
koje je bilo otvoreno za svu zainteresiranu javnost.
Sukladno odredbi članka 21. stavka 3. Zakona o održivom gospodarenju otpadom
(NN br. 94/13 i 73/17) ishođena je prethodna suglasnost na Prijedlog Plana
nadležnog upravnog tijela, KLASA: 251-01/17-12/10,URBROJ: 2170/ 1-03-08/2-17-2
od 9. svibnja 2017. godine.
Na sjednici održanoj 24. srpnja 2017.godine Gradsko vijeće Grada Raba
donijelo je Odluku o donošenju Plana gospodarenja otpadom Grada Raba za
razdoblje 2017.-2022. godine, KLASA: 023-06/17-01/03, URBROJ:
2169-01-02/7-17-2, te je ista objavljena u Službenim novinama PGŽ, br. 20 od
28. srpnja 2017.godine.
Prikupljanje otpada na području Grada Raba obavlja trgovačko društvo Dundovo
d.o.o. koje se uz druge djelatnosti, bavi i poslovima gospodarenja komunalnim
otpadom te je ovlašteno za poslove prijevoza i posredovanja u gospodarenju
otpadom. Također upravlja sa odlagalištem otpada Sorinj na kojem se od prosinca
2017. godine ne vrši deponiranje otpada, već se komunalni otpad zbrinjavana na
ŽCGO Marišćina.
Za skupljanje i odvoz otpada na području grada Raba koristi se 14
specijaliziranih vozila od toga 8 autosmećara s kojima se prikuplja otpad iz
spremnika zapremnine 120l, 240l i 770l za miješani komunalni otpad, bio
komunalni otpad, plastiku, papir i staklo.
U tablici 1. prikazane su količine prikupljenog otpada sa usporedbom sa
2015. i 2016 godinom. U tablici je vidljivo kako se količina miješanog
komunalnog otpada povećala zbog većeg broja turističkih noćenja, dok se
pojedini reciklabilni otpad povećao u odnosu na prethodne godine (PET, željezo,
karton, staklo i gume). Kako nakon 2014. godine iz Registra onečišćenja okoliša
(ROO) nisu više vidljivi podaci o količinama sakupljenog otpada od strane
trgovačkih centara, nije moguće odrediti točnu količinu selektiranog otpada,
koji bi se uvrstio u ovo Izvješće, a što bi dovelo do povećanja postotka
selektiranja. Količina miješanog i bio otpada je procijenjena, budući da na
deponiju Sorinj nema vage. Izgradnjom pretovarne stanice počet će se koristiti
kolna vaga koja bi trebala dati točne podatke o količinama otpada.
Od 2014. godine sustavno se ulaže u opremu za odvojeno sakupljanje otpada.
Za selektivno prikupljanje otpada koristi se 14 specijalnih vozila, koji
prikupljaju selektivni otpad na području jedinice lokalne samouprave.
Na području jedinice lokalne samouprave postavljeno je 76 eko otoka, dok će
mobilno reciklažno dvorište biti nabavljeno i stavljeno u funkciju u 2018.
godini.
1.2.2. Učestalost odvoza
Odvoz komunalnog otpada vrši se prema Odluci Grada Raba o načinu plaćanja i
visini cijene komunalnih usluga (SNPGŽ 11/10). U razdoblju od siječnja do
veljače i od studenog do prosinca odvoz se odvija dva puta tjedno, za razdoblje
od ožujka do svibnja i u listopadu odvoz se odvijao tri puta tjedno, dok za
razdoblje od lipnja do rujna odvijao 6 puta tjedno. Odvoz selektivnog otpada
odvijao se za plastiku jedan puta tjedno za zimsko razdoblje, a dva puta tjedno
za ljetno razdoblje, staklo se u zimskom razdoblju odvozio jednom mjesečno, dok
u ljetnom razdoblju jednom tjedno, papir se u zimsku razdoblju odvozio jednom
tjedno, dok u ljetnom razdoblju dva puta tjedno. Odvoz krupnog (glomaznog)
otpada sakupljan je na zahtjev građana tijekom cijele godine te se jednom
godišnje besplatno odvozio na odlagalište Sorinj. Ukoliko se radilo o korisnom
glomaznom otpadu, tada se isti izdvajao i odvozio na daljnju oporabu.
1.2.3. Broj korisnika i objekata
Prema podacima Trgovačkog društva »Dundovo« d.o.o. na području jedinice
lokalne samouprave evidentirano je 4843 objekata u sektoru kućanstva i 634 u
sektoru gospodarstva. Prikupljanje od vrata do vrata omogućeno je za 85%
korisnika, dok je za ostalih 15% omogućeno korištenje zelenih otoka i
zajedničkih kontejnera, jer ne postoji mogućnost pristupa do objekata. Prema
zadnjem popisu stanovništva iz 2011. godine na otoku Rabu stanuje 8065 stanovnika,
dok se za vrijeme ljetnih mjeseci ta brojka zbog turizma i povremenih korisnika
značajno povećava. Uzimajući u obzir broj stanovnika i količine odloženog
miješanog komunalnog otpada, svaki stanovnik grada Raba proizvede 533,39 kg
miješanog komunalnog otpada godišnje, odnosno 1,46 kg po danu, ne uzimajući u
obzir broj povremenih korisnika i ostvarenih turističkih noćenja.
1.2.4.Uvođenje sustava naplate prema količini predanog otpada
Sukladno Uredbi o gospodarenju komunalnog otpada (NN 50/17) Dundovo d.o.o.
je započelo pripremu za usklađivanje i potpunu primjenu sustava naplate prema
količini predanog otpada. Kao mjerna jedinica za naplatu količine predanog
otpada uzeta je mjerna jedinica volumena (litra) spremnika za gospodarenje
otpadom i broj pražnjenje spremnika.
Prije pune primjene sustava, potrebno je omogućiti svakom pojedinom
korisniku spremnik za miješani komunalni i bio otpad, sa čipom koji će
evidentirati svako pražnjenje spremnika, pri čemu bi se omogućilo načelo
»onečišćivač plaća«. Puna primjena sustava biti će u funkciji od 31. listopada
2018. godine. Tijekom 2018. godine uložiti će se značajna sredstva u nabavku
spremnika i opreme za očitavanja pražnjenja spremnika.
1.3.Odložena količina otpada/predana na ŽCGO Marišćina
Tijekom 2017. na deponiju Sorinj odlagao se komunalni otpad iz kućanstva i
gospodarskih objekata, te otpad od održavanja javnih površina. Ukupna količina
odloženog otpada iznosila je 7273,5 tona. Otpad koji se odlaže na deponiju se
ne važe, već se evidencija količine otpada vrši na temelju postojećih podataka
o volumenu nadgradnje komunalnih vozila, načinu sakupljanja otpada i posudama
za prikupljanje otpada. O količini, odnosno volumenu odloženog otpada, vodi se
dnevna, mjesečna i godišnja evidencija.
Od prosinca 2017. godine otpad se ne odlaže na deponiju Sorinj, već se
odvozi na ŽCGO Marišćina. Nakon završetka izgradnje pretovarne stanice Sorinj,
sav dovezen otpad će se vagati te će se voditi evidencija o mjestu
prikupljanja, vrsti otpada i količini otpada po pojedinim lokacijama.
1.4. Količina otpada upućenog oporabiteljima
U svrhu sprječavanja nastanka otpada te primjene propisa i politike
gospodarenja otpadom, Zakon o održivom gospodarenju otpadom (NN broj 94/13 i
73/17) definirao je red prvenstva gospodarenja otpadom. Jedan od načina
sprječavanja nastanka otpada je priprema za ponovnu uporabu. Prikupljanje
selektivnog otpada sa zelenih otoka, od građana i odvajanje korisnog otpada iz
krupnog otpada, sav reciklabilni otpad je upućen oporabiteljima. Vrsta otpada
koja se oporabila je plastika, staklo, papir, gume, električni i elektronički
otpad, metali i aluminiji. Ukupna količina otpada predana oporabiteljima iznosi
840,60 tona, odnosno 10,36% ukupnog prikupljenog otpada (ne uključujući bio
razgradivi otpad).
2.Postojeće i planirane građevine za gospodarenje otpadom i lokacijama
odbačenog otpada
2.1. Podaci o postojećem odlagališta otpada
Na području Grada Raba nalazi se odlagalište otpada Sorinj na kojem se od
prosinca 2017. godine ne odlaže otpad. Početkom 2018. godine započela je
gradnja pretovarne stanice koja će služiti za odvoz otpada na ŽCGO Marišćina.
Tijekom sljedećih godina izgradi će se reciklažno dvorište, sortirnica i
sanirati deponij Sorinj.
Na odlagalištu Sorinj, udaljenom 12,5 km od centra Grada Raba, odlaganje
komunalnog otpada vrši se od 1969. godine. Odlagalište se nalazi 1 km od
Državne ceste Rab-Mišnjak (D 105), do koje postoje asfaltirani pristupni put.
Odlagalište se prostire na površini od oko 34.000 m2, ograđeno je i
nadzire se u dvije smjene tijekom cijele godine, ima protupožarni pojas i
ugrađene bunare za pasivno otplinjavanje odlagališnog plina. Otpad koji se
doveze na deponij strojno se zbija i prekriva inertnim materijalom. Na
odlagalištu se redovito provode mjere dezinfekcije i deratizacije.
Ukupna odložena količina otpada na deponiju Sorinj za 2017. godinu iznosi
7273 tona, dok je u 2016. godini odloženo 5885 tona, a 2014. godini 6516,55
tona.
2.2. Podaci o reciklažnom dvorištu
Na području Grada Raba planira se izgradnja jednog reciklažnog dvorišta
(sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom (NN 94/13)) koje će
udovoljavati tehničko-tehnološkim uvjetima sukladno Pravilniku o gospodarenju
otpadom (NN 117/17).
Za gradnju reciklažnog dvorišta (2. faza sanacije) komunalno društvo DUNDOVO
d.o.o. je 21. lipnja 2017.godine ishodilo pravomoćnu građevinsku dozvolu,
KLASA: UP/I- 361-03/17-06/20, URBROJ: 2170/1-03-07/2-17-05.
Izgradnjom i opremanjem reciklažnog dvorišta u Gradu Rabu, k.č.br.
1584/4-dio, k.o. Lopar, površine 944,8 m2, osigurat će se infrastruktura
za odvojeno prikupljanje otpada, a kroz provođenje informativno-obrazovnih
aktivnosti educirati lokalno stanovništvo o odgovornom odvajanju otpada putem
reciklažnog dvorišta što će posljedično povećati količinu odvojeno prikupljenog
otpada u reciklažnom dvorištu (porast recikliranja, ponovnog korištenja i
oporabe otpada te smanjenje odlaganja biorazgradivog otpada (uključujući
papir/karton)) kao jednog od preduvjeta za smanjenje količina otpada koji se
odlaže na odlagališta.
U studenom 2017. godine izrađen je Idejni projekt za izmjenu i dopunu
lokacijske dozvole, oznaka projekta 9517 izrađen po H-PROJEKT- u d.o.o. iz
Zagreba. Na temelju kojeg je izdana izvršna Izmjena i dopuna lokacijske dozvole
KLASA: UP/I-350-05/17-04/05, URBROJ: 2170/1-03-07/01-18-05 za zahvat u
prostoru: sanacija odlagalista komunalnog otpada ¹Sorinj» sa zatvaranjem
odlagališta, izgradnja pretovarne stanice, reciklažnog dvorišta i izgradnja
građevine za prihvat i pretovar prethodno razvrstanih sastavnici otpada.
Projekt izgradnje reciklažnog dvorišta Grad Rab je prijavio na otvoreni
poziv za dostavu projektnog prijedloga putem Ministarstva zaštite okoliša i
energetike. Projektni prijedlog je u završnoj fazi obrade.
2.3. Podaci o pretovarnoj stanici
Dundovo d.o.o. kao investitor izgradnje pretovarne stanice zatražilo je dana
01. srpnja 2015. godine izdavanje građevinske dozvole za gradnju pretovarne
stanice odlagališta komunalnog otpada »Sorinj«. Projekt izgradnje pretovarne
stanice u sklopu odlagališta komunalnog otpada »Sorinj« izradila je firma
FLUM-ING d.o.o.. U postupku rješavanja imovinsko-pravnih odnosa, ishođena je
suglasnost za prijenos prava građenja na komunalno društvo DUNDOVO d.o.o. Rab,
Trg Municipium Arba 2, temeljem odluke Ministarstva državne imovine RH, Povjerenstva
za raspolaganje nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske, KLASA:
024-04/17-03-02, URBROJ: 536-02-01/ 01-17-32 od 27. travnja 2017.godine. Nakon
toga, 31. svibnja 2017. godine gradsko komunalno društvo DUNDOVO d.o.o. je
ishodilo pravomoćnu građevinsku dozvolu za gradnju pretovarne stanice
odlagališta »Sorinj« (1. faza sanacije). Nakon izdavanja građevinske dozvole,
Dundovo d.o.o. je provelo javnu nabavu za radove na izgradnji pretovarne
stanice. Izgradnja pretovarne stanice je započela u siječanju 2018. godine, rok
za završetak radova i ishođenje uporabne dozvole je lipanj 2018. godine.
Vrijednost gradnje pretovarne stanice iznosi 8.510.163,89 kuna bez PDV- a. U
investiciji izgradnje PS Sorinj sudjeluje FZEOU sredstvima kapitalne pomoći u
visini od 80% opravdanih troškova investicije, a najviše u iznosu od 6.738.947,
91 kuna bez PDV-a. Ostali troškovi u iznosu od 20% opravdanih troškova plus
trošak dobave i montaže energetske učinkovite rasvjete i vodnog doprinosa u
ukupnom iznosu od 1.797.997, 26 kuna bez PDV-a financira Grad Rab i Općina
Lopar u omjeru 75%:25%. Pretovarna stanice prostire se 5800 m2,
sastojati će se od kolne vage sa vagarskom kućicom, perilište kotača, zgrada
pretovarne stanice i čuvarska kućica.
2.4.Podaci i informacije o lokacijama s odbačenim otpadom i o uklanjanju
Sukladno Zakonu o održivom gospodarenju otpadom, jedinica lokalne samouprave
imaju obvezu sprečavati odbacivanje otpada na način suprotan Zakonu, te obvezu
uklanjanja tako odbačenog otpada. Upravni odjel za komunalni sustav i zaštitu
okoliša kontrolira pojavu divljih odlagališta i okoliša onečišćenog otpadom na
području Grada Raba. Pojavu divljih odlagališta prati komunalno redarstvo Grada
Raba. Tijekom 2017. godine na području Grada Raba na više lokacija evidentirani
je nepropisno odbačen otpad, sve navedene lokacije su sanirane. Lokacije
nepropisnog odlaganja otpada najčešća su uz prometnice, te na zelenim otocima
na kojima se otpad ne odlaže sukladno zakonskim i podzakonskim propisima,
neodgovorno se odbacuju veliki kućanski aparati, građevinski otpad, glomazni
otpad i ostali drveni otpad.
3. Provedena izobrazno-informativne aktivnosti
U suradnji sa Osnovnom školom Ivana Rabljanina Rab organiziralo se
prikupljanje starog papira. Dobiveni novčani iznos od prodaje starog papira
Dundovo d.o.o. je doniralo Osnovnoj školi Ivana Rabljanina Raba, kako bi se
omogućila kupnja novih knjiga za školsku biblioteku.
Za gospodarstvenike se omogućila kartonska ambalaža za prikupljanje
selektivnog otpada (papira).
Povodom Dana planete Zemlje koji se u čitavom svijetu obilježava 22.
travnja, Dundovo d.o.o. organiziralo je edukativnu predstavu za učenike osnovne
škole »Keko eko« koju je izvelo lutkarsko kazalište iz Splita Produkcija Z. Za
djecu od 1. do 4. razreda osnovne škole organiziralo se predavanje o
selektivnom prikupljanju otpada, te zaštiti prirode i okoliša. Organizirano je
i sudjelovanje građana u ekološkoj akciji »Zelena čistka«, pri čemu se
sakupljao i uklonio otpad iz okoliša.
Kako se 5. lipnja obilježava svjetski Dan zaštite okoliša održano je
predavanje za više razrede osnovnih škola u sportskoj dvorani vezano za
županijsko natjecanje učenika u znanju o zaštiti prirode i okoliša.
4. Zaključak
Grad Rab već duže razdoblje sustavno ulaže sredstva vezano za uspostavu
integriranog održivog sustava gospodarenja otpadom, što je dovelo do sustavnog
napretka u gospodarenju otpadom. Definirani ciljevi u području gospodarenja
otpadom ostvaruju se postupno, zavisno od provedbenih i financijskih mogućnosti
Grada Raba. Uvidom u podatke o prikupljenim količinama selektivnog otpada
vidljivo je da će izvedene i planirane mjere zadovoljiti zakonske uvjete o
količinama selektiranja otpada na području jedinice lokalne samouprave. Nakon
potpune uspostave sustava gospodarenja otpadom očekuje se značajni rast
količine recikliranog otpada i smanjenje količine miješanog komunalnog otpada.
Navedeni sustav omogućiti će olakšano odvajanje najzastupljenijih vrsta otpada
na samome početku, tj. mjesta nastanka otpada. Nadalje, nastaviti će sustavno
obrazovanje građana, počevši od naj mlađih, o održivom gospodarenju otpadom,
ponovnoj oporabi i nalaženje nove svrhe nastalog otpada.
U narednom razdoblju, u skladu sa Strategijom gospodarenja otpadom na
području Republike Hrvatske, kao i Planom gospodarenja otpadom na području
Grada Raba, koji je usvojen u 2017. godini, očekuje se završetak izgradnje
pretovarne stanice, nabavka sustava evidencije za prikupljanje miješanog
komunalnog otpada, nabavka spremnika za miješani i bio otpad, nabavka mobilnog
reciklažnog dvorišta, te završetak pripremnih radnji za izgradnju sortirnice,
reciklažnog dvorišta i kompostane. Provedbom navedenog projekta kvaliteta
zbrinjavanja komunalnog otpada biti će na razini utvrđenoj zakonskim
standardima.
KLASA:363-01/18-01/76
URBROJ:2169-01-01-18-1
Rab, 30. ožujka 2018.
GRAD RAB
Gradonačelnik
Nikola Grgurić, dipl. oec.