Na temelju članka 35. stavka 2. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim
pravima(»Narodne novine« broj 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 129/00,
144/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09, 153/09, 143/12 i 152/14), članka 35.
stavak 1. točka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11,
144/12, 19/13 i 137/15), Strategije upravljanja i raspolaganja imovinom u
vlasništvu Općine Lopar od 2016. do 2020. godine i članka 19. Statuta Općine
Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« br. 13/13 i 36/13),
Općinsko vijeće Općine Lopar na sjednici održanoj dana 04. rujna 2017. godine
donijelo je
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Odlukom uređuju se postupanje tijela Općine Lopar (u daljnjem
tekstu: Općina) nadležnih za raspolaganje nekretninama u vlasništvu Općine ili
nekretninama kojima Općina upravlja po posebnim propisima, izuzev postupka
davanja u zakup i kupoprodaji poslovnih prostora u vlasništvu Općine, i davanje
na privremeno korištenje javnih površina u vlasništvu Općine, a koji postupci
su uređeni posebnim Odlukama.
(2) Ova Odluka ne primjenjuje se na raspolaganje nekretninama kroz postupke
dodjele koncesija ili uspostavu odnosa javno-privatnog partnerstva, a koji će
se uređivati u skladu s posebnim zakonima.
Članak 2.
(1) Nekretnine u vlasništvu Općine nadležna tijela mogu otuđiti ili njima
raspolagati samo temeljem javnog natječaja i uz naknadu utvrđenu po tržišnoj
cijeni, osim u slučajevima kada je zakonom drugačije utvrđeno.
(2) Raspolaganje nekretninama podrazumijeva kupnju, prodaju, zamjenu,
zasnivanje stvarnih služnosti ili tereta na nekretninama, uspostavu prava
građenja, razvrgnuće suvlasničke zajednice i darovanje nekretnina, te zakup ili
najam nekretnine.
-kojima se osigurava zemljišnoknjižna provedba ranije zaključenih ugovora
ili mijenjaju odredbe o načinu isplate kupoprodajne cijene (npr. kod obročne
otplate), ili se ispravljaju ili mijenjaju nebitni sastojci ugovora,
-potpisivanja elaborata usklađenja i parcelacijskih elaborata kojima se
oblik i veličina katastarskih čestica usklađuje sa stvarnim stanjem na terenu
iskazanim u tim elaboratima (ili posebnoj geodetskoj podlozi), bez obzira da li
se nakon tog usklađenja površina zemljišnih čestica u vlasništvu Općine
smanjuje ili povećava, ako je stvarno stanje vidljivo iz zidova i drugih
granica evidentiranih u katastarskoj izmjeri Općine ili se identifikacijom na
terenu ili putem ovlaštenog geodeta ili vještaka građevinske struke i drugim
dokazima može utvrditi da se radi o zidovima i granicama koje postoje na terenu
preko 50 godina, te da Općina ne raspolaže saznanjima o sporovima i drugim
postupcima vezanim uz njih (uzurpacija, pomicanje međe i sl.),
-potpisivanja planova posebnih dijelova zgrade i elaborata za ucrtavanje
objekata i prometnica,
-davanja suglasnosti vlasnicima objekata da na zemljištu Općine koje se
nalazi uz njihovu građevnu česticu ili u njenoj blizini, a koje nije uključeno
u programe komunalnog održavanja Općine mogu čistiti od korova, kositi,
zasaditi na njemu cvijeće i ukrasno grmlje i drugo raslinje, uz uvjet da na
istom ne stječu nikakva posjedovna, ni vlasnička, ni druga stvarna prava, a sve
dotle dok to zemljište nije potrebno Općini za bilo koju drugu namjenu,
-ugovaranja poslova redovnog održavanja nekretnina u vlasništvu Općine, te
donošenje odluka o održavanju zajedničkih dijelova građevina u kojima Općina
ima u vlasništvu ili suvlasništvu posebni dio građevine, osim u slučaju
dogradnje ili nadogradnje same građevine,
-davanja suglasnosti za izvođenje radova na zajedničkim dijelovima ili
posebnim dijelovima građevine u kojoj je Općina suvlasnik ili vlasnik posebnog
dijela, ukoliko se tim radovima ne mijenjaju gabariti građevine, ne narušavaju
stabilnost i izgled građevine, te drugi bitni zahtjevi građevine, niti se
umanjuje vrijednost dijela građevine ili smanjuje standard uvjeta života i rada
u prostorima u vlasništvu Općine.
Članak 3.
(1) Općinski načelnik i Općinsko vijeće općine upravljaju nekretninama u
vlasništvu Općine pažnjom dobrog gospodara, na načelima zakonitosti,
svrsishodnosti i ekonomičnosti u interesu stvaranja uvjeta za gospodarski
razvoj Općine, za osiguranje društvenih i drugih interesa, te za probitak i
socijalnu sigurnost stanovništva.
(2) Odluku o stjecanju i otuđenju nekretnina u vlasništvu Općine, čija
pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka(najviše do
70 000 kn) ostvarenih u godini koja prethodi godiniu kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđenju nekretnina donosi Općinski načelnik.
(3) Odluku o stjecanju i otuđenju nekretnina u vlasništvu Općine, čija
pojedinačna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka(više od 70 000
kn), ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i
otuđenju nekretnina donosi Općinsko vijeće.
II. STJECANJE NEKRETNINA
Članak 4.
(1) Općina može stjecati nekretnine kada je to potrebno radi izgradnje i
rekonstrukcije građevina, odnosno privođenja zemljišta namjeni određenoj
prostorno planskom dokumentacijom za obavljanje djelatnosti koja je Zakonom
utvrđena kao djelatnost koju obavlja ili čije financiranje osigurava jedinica
lokalne samouprave, radi izgradnje objekata komunalne infrastrukture i u drugim
opravdanim slučajevima.
(2) Općina može stjecati nekretnine kupnjom, zamjenom i darovanjem.
(3) Odluku o stjecanju nekretnine donosi nadležno tijelo iz članka 3.,nakon
provedenog postupka Odbora za kupnju i prodaju nekretnina pri čemu je obvezno
voditi računa o tržišnoj vrijednosti nekretnine.
(4) Odgovarajući ugovor o stjecanju nekretnine, kao osoba ovlaštena za
zastupanje Općine, zaključuje Općinski načelnik.
III. PRODAJA I ZAMJENA NEKRETNINA
Članak 5.
Odluku o raspisivanju natječaja za prodaju/zamjenu nekretnina u vlasništvu
Općine nadležno tijelo iz članka 3. donosi:
-radi privođenja određenog zemljišta i/ili postojećih objekata namjeni
utvrđenoj prostorno planskom dokumentacijom, ukoliko iste Općina nije u
mogućnosti samostalno privesti namjeni,
-radi pribavljanja sredstava za izgradnju objekata komunalne infrastrukture,
poslovnih i stambenih objekata, objekata javne i društvene namjene te drugih
kapitalnih ulaganja,
-radi razvrgnuća suvlasničke zajednice isplatom,
-ako se radi o objektima čije je održavanje nesvrsishodno i neracionalno.
Članak 6.
(1) Odluka nadležnog tijela iz članka 3. o raspisivanju natječaja za
prodaju/zamjenu nekretnina, koja predstavlja i odluku o otuđenju nekretnine,
obvezno sadrži:
-oznaku i površinu nekretnine u vlasništvu Općine, koja se
prodaje/zamjenjuje,
-početnu cijenu i/ili oznaku i površinu nekretnine za koju se zamjenjuje
nekretnina u vlasništvu Općine,
-iznos i način plaćanja jamčevine,
-rok zaključenja ugovora,
-rok i način plaćanja kupoprodajne cijene,
-pravo nadležnog tijela ne izabrati najpovoljnijeg ponuditelja,
-obvezu najpovoljnijeg ponuditelja, pored kupoprodajne cijene, platiti i
troškove procjene zemljišta i objave natječaja.
(2) Kupoprodajna cijena, u pravilu, plaća se jednokratno, u roku od 90 dana
od dana javnobilježničke ovjere kupoprodajnog ugovora.
(3) Iznimno, nadležno tijelo prilikom donošenja odluke o raspisivanju
natječaja može utvrditi i mogućnost plaćanja kupoprodajne cijene u obrocima, uz
plaćanje kamata tijekom obročne otplate u visini eskontne stope HNB koja
vrijedi na dan javnobilježničke ovjere kupoprodajnog ugovora.
(4) Obročna otplata ne može trajati duže od dvije (2) godine od dana
javnobilježničke ovjere kupoprodajnog ugovora.
(5) Ukoliko, kod obročnog plaćanja, kupac zakasni s uplatom pojedinog obroka
obračunava se zakonska zatezna kamata ,a preostali obroci dospijevaju na
naplatu prvi naredni dan nakon isteka dana do kojeg je kupac bio dužan platiti
isti obrok.
(6) U slučaju primitka dvije ili više ponuda s ponuđenom istom kupoprodajnom
cijenom, prednost će imati ranije zaprimljena ponuda uz uvjet da je cjelovita i
da odgovara svim uvjetima natječaja.
(7)Pravo vlasništva na kupljenoj nekretnini kupac stječe uknjižbom u
zemljišnim knjigama nakon što je u potpunosti podmirio sve obveze prema Općini
utvrđene kupoprodajnim ugovorom.
Članak 7.
(1) Početna vrijednost nekretnine utvrđuje se kao tržišna cijena na osnovu
procjene ovlaštenog sudskog vještaka.
(2) U slučaju da nakon provedenog postupka prodaje nekretnine po
procijenjenoj vrijednosti iz prethodnog stavka ne bude zainteresiranih
ponuditelja, Odbor za kupnju i prodaju nekretnina koji je pokrenuo postupak
prodaje može u ponovljenom natječaju smanjiti početnu cijenu najviše do 25%
vrijednosti procijenjene nekretnine.
Članak 8.
(1) Obavijest o oglašenom natječaju objavljuje se u dnevnom tisku, a tekst
natječaja na web stranici Općine i općinskim oglasnim pločama.
(2) Natječajni postupak provodi Odbor za kupnju i prodaju nekretnina Općine.
Članak 9.
Natječaj obvezno sadrži:
-oznaku i površinu nekretnine u vlasništvu Općine, koja se
prodaje/zamjenjuje, te možebitne terete na istoj,
-početnu cijenu i/ili oznaku i površinu nekretnine za koju se prodaje/ zamjenjuje
nekretnina u vlasništvu Općine,
-dokumentaciju koja se mora priložiti uz ponudu,
-kod prodaje nekretnine, iznos i način plaćanja jamčevine, uz naznaku da se
jamčevina ne vraća ponuditelju čija ponuda je odabrana kao najpovoljnija, a
ponuditelj ne pristupi zaključenju ugovora u određenom roku ili ako se ugovor
raskine zbog neplaćanja kupoprodajne cijene u ugovorenom roku
-rok zaključenja ugovora,
-rok i način plaćanja kupoprodajne cijene,
-rok za podnošenje ponude,
-naznaku da će se tabularna isprava za upis vlasništva izdati nakon isplate
kupoprodajne cijene u cijelosti (uključivo i u slučaju kada je predviđena
obročna otplata),
-način stjecanja posjeda,
-pravo nadležnog tijela ne izabrati najpovoljniju ponudu, odnosno poništiti
natječaj u cijelosti, ili u dijelovima, bez ikakve odgovornosti prema
sudionicima natječaja,
-obvezu najpovoljnijeg ponuditelja, pored kupoprodajne cijene, platiti i
troškove procjene zemljišta i objave natječaja.
Članak 10.
(1) Natječaj se provodi zaprimanjem pisanih ponuda dostavljenih poštom ili
osobno u pisarnicu Općine, u zatvorenoj omotnici s naznakom »ne otvaraj«.
(2) Rok za podnošenje ponuda ne može biti kraći od 8 (osam) dana od dana
objave natječaja.
Članak 11.
(1) Prilikom podnošenja ponude, plaća se jamčevina.
(2) Jamčevina iznosi 10% utvrđene početne cijene.
(3) Potvrda o uplati jamčevine mora biti dostavljena uz ponudu.
(4) Uplaćena jamčevina obračunava se u ukupni iznos kupoprodajne cijene.
(5) Ako ponuditelj odustane od ponude nakon što je njegova ponuda prihvaćena
kao najpovoljnija, ili ne pristupi zaključenju ugovora u utvrđenom roku, ili ne
plati kupoprodajnu cijenu na način utvrđen ugovorom, gubi pravo na povrat
jamčevine.
(6) Ponuditeljima čija ponuda nije prihvaćena na natječaju, jamčevina se
vraća u roku 15 dana od dana odabira najpovoljnije ponude, bez prava na kamatu.
Članak 12.
(1) Postupak otvaranja i ocjene ponuda provodi Odbor za kupnju i prodaju
nekretnina iz članka 8. stavak 2. ove Odluke.
(2) Odbor za kupnju i prodaju nekretnina sastavlja zapisnik o svom radu,
koji sadržava i prijedlog rješenja natječaja.
(3) Zapisnik potpisuju predsjednik Odbora za kupnju i prodaju nekretnina i
zapisničar.
(4) Odluku o najpovoljnijoj ponudi po natječaju raspisanom i provedenom u
skladu s ovom Odlukom donosi Općinski načelnik.
(5) Odluku iz prethodnog stavka, koja sadrži i iznos kupoprodajne cijene iz
prihvaćene ponude, u roku od 8 (osam) dana od dana donošenja, dostavlja se
svakom sudioniku natječaja na dokaziv način.
(6) Ugovore o prodaji/zamjeni nekretnina, kao osoba ovlaštena za zastupanje
Općine, zaključuje Općinski načelnik.
Članak 13.
Jedinstveni upravni odjel Općine dužan je voditi ažurno evidenciju o
plaćanju kupoprodajne cijene i eventualnih kamata kod prodaje nekretnina, te
naplate zakupnina i najamnina za nekretnine date u zakup, odnosno najam. Za
stanove i poslovne prostore te druge nekretnine u vlasništvu Općine,
Jedinstveni upravni odjel Općine dužan je voditi pojedinačni dosje s ugovorom
ili drugom osnovom stjecanja vlasništva nekretnine, vlasničkim listom,
preslikom katastarskog plana te ugovore, odluke, rješenja i druge akte koji su
osnova stjecanja izrečenih prava drugih osoba na predmetnoj nekretnini
Sredstva dobivena otuđenjem nekretnina Općine moraju se, sukladno pozitivnim
propisima, trošiti u kapitalna ulaganja.
IV. ZAKUP ILI NAJAM ZEMLJIŠTA
Članak 14.
(1) Zemljište u vlasništvu Općine može se, temeljem natječaja, dati u zakup
ili najam (u daljnjem tekstu: zakup) fizičkim i pravnim osobama u svrhu
privremenog korištenja tog zemljišta do donošenja odluke o privođenju namjeni
određenoj prostorno planskom dokumentacijom.
(2) Odluku o davanju zakup ili najam zemljišta, odnosno raspisivanju
natječaja, donosi Općinski načelnik, a odluka obvezno sadrži:
-oznaku i površinu lokacije, te namjenu,
-početni iznos zakupnine i način plaćanja,
-odredbe o visini i načinu plaćanja jamčevine u visini
10 % početne visine zakupnine,
-vrijeme trajanja zakupa,
-način i rok podnošenja ponuda,
-način sastavljanja ponude i obvezni privici,
-način otvaranja ponuda,
-rok za zaključenje ugovora o zakupu,
-obvezu natjecatelja koji uspiju na natječaju nadoknaditi troškove objave
natječaja,
-potvrdu da ne postoje nepodmirene obveze:
-prema RH (potvrda, odnosno rješenje o odgodi ili o obročnoj otplati
plaćanja dospjelog duga izdani od Porezne uprave),
-prema Općini Lopar,
-prema komunalnom društvu u vlasništvu Općine Lopar ,
-odredbu da se zadržava pravo poništiti natječaj, u cijelosti ili
segmentima, bez ikakvih obveza prema ponuditeljima.
(3) Natječaj provodi Odbor za kupnju i prodaju nekretnina .
(4) Odluku o davanju u zakup zemljišta, na prijedlog Odbora za kupnju i
prodaju nekretnina donosi Općinski načelnik, koji, kao osoba ovlaštena za
zastupanje Općine, zaključuje s odabranim ponuditeljem odgovarajući ugovor.
(5) Na zemljištu koje je predmet zakupa nije dozvoljena gradnja građevine
niti izvođenje drugih radova.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka, na zemljištu koje se daje u zakup
radi uređenja i korištenja zemljišta kao parkirališnog prostora, otvorenog
skladišnog prostora ili uređenja zelenih površina za poljoprivrednu obradu i
slične namjene, uz prethodno ishođenu suglasnost Općinskog načelnika,
dozvoljeno je izvođenje građevinskih radova koji su nužni radi privođenja
namjeni koja je svrha zakupa, bez prava na povrat troškova ulaganja.
(7) Uz zahtjev za davanje suglasnosti iz stavka 6. ovoga članka,
zakupnik/najmoprimac (u daljnjem tekstu: zakupnik) dužan je priložiti i
odgovarajuću tehničku dokumentaciju (idejno rješenje, hortikulturno rješenje i
sl).
(8) Ako je predmet zakupa dio zemljišne čestice, uz zahtjev je potrebno
dostaviti skicu izmjere (iskolčenje) po ovlaštenom geodetu.
Članak 15.
(1) Ugovor o zakupu zaključuje se najduže na rok od 5 godina.
(2) Zakupnina se plaća mjesečno do zadnjeg dana u mjesecu za mjesec na koji
se ista odnosi.
(3) Zakupnik se uvodi u posjed zakupljenog zemljišta na dan zaključenja
ugovora, ukoliko ugovorom nije drugačije određeno.
(4) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka utvrdit će se pravo Općine jednostrano
raskinuti ugovor i prije isteka vremena trajanja zakupa ako zakupnik ne koristi
zemljište u skladu sa svrhom zakupa, te u slučaju potrebe privođenja zemljišta
namjeni određenoj prostorno planskom dokumentacijom.
(5) Danom isteka ili raskida ugovora sukladno stavcima 1. i 4. ovoga članka,
zakupnik je dužan predati Općini u posjed zemljište slobodno od objekata,
stvari i predmeta postavljenih tijekom trajanja zakupa, bez prava na bilo kakvo
obeštećenje.
V.RAZVRGNUĆE ILI DIOBA SUVLASNIČKE
ZAJEDNICE
Članak 16.
(1) Razvrgnuće ili dioba suvlasničke zajednice provodi se putem natječaja
ili sudskim putem.
(2) U slučaju da fizička dioba suvlasničke zajednice nije moguća, nadležno
tijelo(Općinsko vijeće ili Općinski načelnik) može donijeti odluku o prodaji
ili zamjeni suvlasničkog dijela.
(3) Općina može pokrenuti postupak razvrgnuća suvlasničkih zajednica
fizičkom diobom nekretnine, na nekret nini na kojoj se planira gradnja ili
rekonstrukcija javno- prometnih površina, gradnja ili rekonstrukcija javnih ili
drugih objekata od značaja za Općinu, te snosi troškove izrade i provedbe
potrebne dokumentacije (parcelacijski elaborat i sl.)
(4) Ako postupak fizičke diobe nekretnine pokreću drugi suvlasnici, oni
snose i troškove izrade i provedbe potrebne dokumentacije (parcelacijski
elaborat i sl.)
VI. SLUŽNOST
Članak 17.
Na nekretninama u vlasništvu Općine, ili nekretninama kojima Općina upravlja
po posebnim propisima, mogu se ustanoviti, ukidati ili predlagati stvarne
služnosti u svrhu postavljanja i održavanja vodovodne i kanalizacijske mreže,
uređaja za prijenos i razvod električne energije, DTK mreže, formiranja kolnih
pristupa i druge komunalne infrastrukture.
Članak 18.
Za ustanovljenu služnost na nekretninama plaća se naknada koja ne može biti
niža od razlike tržišne cijene neopterećene i opterećene nekretnine, osim za
služnosti radi izgradnje objekata i uređaja javnih sustava opskrbe vodom i
odvodnje oborinskih i otpadnih voda i objekata za zbrinjavanje otpada.
VII. ZALOŽNO PRAVO
Članak 19.
(1) Založno pravo (hipoteka) na nekretninama Općine mogu se ustanovljavati u
skladu sa Zakonskim propisima ,za zaduživanja Općine, ili ustanova i trgovačkih
društava u vlasništvu ili suvlasništvu Općine, kojim se financira izgradnja ili
rekonstrukcija objekata i nabava opreme.
(2) Odluku o uspostavljanju hipoteke donosi nadležno tijelo iz članka 3.,
ovisno o visini hipoteke.
VIII.PRAVO GRAĐENJA I PRAVO DOGRADNJE I NADOGRADNJE
Članak 20.
(1) Pravo građenja na zemljištu može se ustanoviti trajno ili na određeno
vrijeme.
(2) Nakon isteka roka na koji je ustanovljeno pravo građenja, izgrađeni
objekt postaje vlasništvo Općine.
(3) Za ustupljeno pravo građenja plaća se naknada.
Članak 21.
(1) Općina, kao vlasnik ili suvlasnik posebnog dijela građevine, može
dozvoliti dogradnju ili nadogradnju građevine, kojom se formira nova uporabna
cjelina ili povećava posebni dio građevine u vlasništvu drugih osoba, te
mijenjaju vlasnički odnosi na posebnim dijelovima građevine, nakon što isto
pravo daju svi ostali suvlasnici građevine.
(2) Za dano pravo iz stavka 1. ovog članka, investitor plaća Općini naknadu
proporcionalnu veličini suvlasničkog udjela Općine u cijeloj građevini.
(3) U slučaju da investitor u roku od 2 (dvije) godine od dana zaključenja
ugovora ne ishodi pravomoćno odobrenje za dogradnju ili nadogradnju, ugovor se
smatra raskinutim, a Općina će izvršiti povrat uplaćene naknade u roku od
narednih 60 dana.
IX.ODREĐIVANJE ZEMLJIŠTA ZA REDOVNU UPOTREBU GRAĐEVINE
Članak 22.
(1) Zemljište koje služi redovnoj upotrebi građevine čini manipulativni
prostor oko građevine (u načelu 3 m oko zidova građevine, vodeći računa o
konfiguraciji terena i postojećih zidova, te da preostali dio parcele ima
osiguran pristup na javno prometnu površinu), koridor pristupa na javno
prometnu površinu i zemljište na kojem su izgrađeni pomoćni objekti.
(2) Zemljište koje služi redovnoj upotrebi građevine ne mogu činiti površine
katastarskih čestica koje su u naravi javne površine (cesta, nogostup, stubište
i sl.).
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 23.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u Službenim novinama
Primorsko-goranske županije.
KLASA:011-03/17-01/01
URBROJ:2169/02-01-17-12
U Loparu, 04. rujna 2017.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
Dino Ivanić, bacc.oec.v.r.