15.
Temeljem članka 17. stavka 1. podstavka 1. Zakona o
sustavu civilne zaštite (»Narodne novine« br. 82/15.) i
članka 30. Statuta Općine Vinodolske općine (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 40/09, 15/13 i
30/13-pročišćeni tekst), Općinsko vijeće na 29. sjednici održanoj dana 5. travnja 2017. godine, donijelo je
SMJERNICE ZA ORGANIZACIJU
I RAZVOJ SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE
VINODOLSKE OPĆINE ZA PERIOD
OD 2017. DO 2020. GODINE
I. UVOD
Zakonom o sustavu civilne zaštite (»Narodne novine»broj 82/15.; u nastavku teksta: Zakon) određeno je da
sustav civilne zaštite obuhvaća mjere i aktivnosti (preventivne, planske, organizacijske, operativne, nadzorne i financijske) kojima se uređuju prava i obveze sudionika, ustroj i
djelovanje svih sustava civilne zaštite i način povezivanja
institucionalnih i funkcionalnih resursa sudionika koji se
međusobno nadopunjuju u jedinstvenu cjelinu radi smanjenja rizika od katastrofa te zaštite i spašavanja građana,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša na teritoriju Republike Hrvatske od posljedica prirodnih, tehničko-tehnoloških velikih nesreća i katastrofa, otklanjanja posljedica
terorizma i ratnih razaranja.
Sustav civilne zaštite ustrojava se na lokalnoj, područnoj
i državnoj razini te povezuje resurse i sposobnosti sudionika operativnih snaga i građana u jedinstvenu cjelinu
radi smanjenja rizika od katastrofa, pružanja brzog odgovora na prijetnje i opasnosti nastanka, te ublažavanja
posljedica velike nesreće ili katastrofe.
Brzo i učinkovito djelovanje operativnih snaga civilne
zaštite uz dobro provedeno rukovođenje, upravljanje i
zapovijedanje u velikim nesrećama i katastrofama može
spasiti mnoge živote, smanjiti socijalno ekonomske, infrastrukturne i sigurnosne poremećaje i spriječiti naknadne
nesreće koje mogu izazvati i veće posljedice od utjecaja
ugroze koja je već nastupila.
Smjernice se kratkoročno odnose na donošenje Plana
civilne zaštite, Procjene rizika od velikih nesreća i Plana
djelovanja civilne zaštite kao temeljnih dokumenata za
daljnje funkcioniranje samog sustava civilne zaštite, a
dugoročno predstavlja kontinuirani proces provođenja
aktivnosti kojima će se iz godine u godinu razvijati i usavršavati sustav civilne zaštite kao i sustav zaštite i spašavanja
kako bi se postigao najviši standard potreban za provedbu
zadaća svih operativnih snaga.
II. SMJERNICE
1.OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CIVILNE
ZAŠTITE
Mjere i aktivnosti u sustavu civilne zaštite provode sljedeće operativne snage sustava civilne zaštite:
1. Stožer civilne zaštite,
2. Operativne snage vatrogastva,
3. Operativne snage Hrvatskog Crvenog križa,
4. Udruge,
5. Postrojbe i Povjerenici civilne zaštite,
6. Koordinatori na lokaciji,
7. Pravne osobe u sustavu civilne zaštite.
Temeljem članka 17. stavak 3. podstavak 6. Zakona,
općinski načelnik je odgovoran za osnivanje operativnih
snaga civilne zaštite sukladno usvojenim smjernicama i
planu razvoja sustava civilne zaštite, te sukladno članku
17. stavak 3. podstavak 2. navedenog Zakona donosi
Plan vježbi, odnosno vrstu i način provođenja vježbi operativnih snaga sustava civilne zaštite sukladno pravilniku iz
članka 33. stavka 3. podstavak 3. Zakona.
Vinodolska općina dostavljati će Državnoj upravi za
zaštitu i spašavanje putem Područnog ureda Rijeka podatke sukladno članku 20. stavak 2. Zakona, te o dužnosti
dostave podataka obavijestiti operativne snage Vinodolske
općine putem Stožera civilne zaštite.
1.1. STOŽER CIVILNE ZAŠTITE
Do donošenja ovih smjernica čelnik Državne uprave za
zaštitu i spašavanje nije donio Pravilnik kojim će se odrediti sastav Stožera, način rada kao i uvjeti imenovanja
načelnika, zamjenika i članova Stožera sukladno članku
21. stavak 4. i 5. Zakona, te će po donošenju istih općinski
načelnik osnovati Stožer civilne zaštite Vinodolske općine i
donijeti Poslovnik o načinu rada navedenog Stožera.
Članovi Stožera civilne zaštite obvezni su završiti osposobljavanje koje provodi Državna uprava za zaštitu i spašavanje prema Programu osposobljavanja članova Stožera
civilne zaštite.
Do osnivanja Stožera civilne zaštite Vinodolske općine
mjerodavan je Stožer zaštite i spašavanja Vinodolske
općine te je iste potrebno upoznati s novim Zakonom,
odnosno sa mjerama, ustrojavanjem, djelovanjem i načelima sustava civilne zaštite, sudionicima u sustavu civilne
zaštite, te obavezama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u provođenju zakonskih obveza definiranih Zakonom.
1.2. OPERATIVNE SNAGE VATROGASTVA
Operativne snage vatrogastva temeljna su operativna
snaga sustava civilne zaštite koje djeluju u sustavu civilne
zaštite u skladu s odredbama posebnih propisa kojima se
ureduje područje vatrogastva.
Broj, vrsta, opremljenost i veličina vatrogasnih postrojbi
određena je Planom zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Vinodolske općine (»Službene novine Primorsko-
goranske županije« broj 15/13.).
U razdoblju od 2017. do 2020. godine, nužno je provoditi
različite oblike osposobljavanja dobrovoljnih vatrogasaca,
te redovito obavljati preventivne, redovne ili izvanredne
liječničke preglede sukladno Pravilniku o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova (»Narodne
novine« broj 61/94.), prema Pravilniku o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova (»Narodne
novine« broj 61/94) kao i prema članku 28. st. 2 Zakona o
vatrogastvu (»Narodne novine« broj 139/04, 174/04, 38/09,
80/10).
U području rada sa članstvom posebnu pažnju potrebno
je posvetiti vatrogasnoj mladeži, kao potencijalnim budućim operativnim vatrogascima. Pored toga potrebno je raznim svrsishodnim aktivnostima preventivno djelovati na
društvenu zajednicu u svrhu povećanja sigurnosti i smanjenju opasnost i rizika od nastanka požara.
Neophodno je izvršenje zadaća u skladu sa Programom
aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara
od interesa za Republiku Hrvatsku u periodu za kojeg se
donose ove smjernice.
Sukladno Zakonu o zaštiti od požara (»Narodne
novine«, broj 92/10.) u periodu za kojeg se donose ove
smjernice potrebno je donijeti sljedeće:
-godišnji provedbeni plan unapređenja zaštite od
požara,
-izvješće o stanju zaštite od požara na svom području i
stanju provedbe godišnjeg provedbenog plana unapređenja zaštite od požara,
-plan motrilačko - dojavne službe za vrijeme povećane
požarne opasnosti otvorenog prostora,
-uskladiti Plan zaštite od požara jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom
godišnje s novonastalim uvjetima,
-prema članku 17. Zakona a u cilju održavanja i provjere provedbe preventivnih mjera zaštite od požara
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave
te pravne osobe održavaju protupožarne vježbe, na
način i u vremenu koje odredi ministar.
1.3.OPERATIVNE SNAGE HRVATSKOG
CRVENOG KRIŽA
Operativna snaga Hrvatskog Crvenog križa je Gradsko
društvo Crvenog križa Novi Vinodolski koje je temeljna
operativna snaga sustava civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama u izvršavanju obveza sustava civilne
zaštite sukladno Zakonu o Hrvatskom Crvenom križu, Statutu Hrvatskog Crvenog križa i drugim važećim propisima.
Osim navedenog Gradsko društvo Crvenog križa Novi
Vinodolski traži, prima i raspoređuje humanitarnu pomoć
za potrebe na području svog djelovanja, obučava i oprema
ekipe za izvršavanje zadaća u slučaju velikih prirodnih,
ekoloških, tehnoloških i drugih nesreća s posljedicama
masovnih stradanja i epidemija, vodi posebnu skrb o
žrtvama oružanih sukoba i drugih izvanrednih situacija,
pruža psihosocijalnu potporu stanovništvu, osigurava tehničku pomoć i drugo.
Vinodolska općina u periodu od 2017. do 2020. godine
nastaviti će sa financiranjem Gradskog društva crvenog
križa Novog Vinodolskog sukladno važećim propisima.
1.4.OPERATIVNE SNAGE HRVATSKE GORSKE
SLUŽBE SPAŠAVANJA
Hrvatska gorska služba spašavanja je prioritetna snaga
za hitne intervencije spašavanja ljudskih života na nepristupačnom terenu ili u slučaju drugih nesreća kada nije moguć
pristup cestovnim vozilima, već samo probijanjem uz
pomoć specijalnih resursa i opreme.
Na području Vinodolske općine djeluje HGSS Rijeka.
Zajednički interes Vinodolske općine i HGSS Stanica
Rijeka očituje se u sklopljenom Ugovoru o sufinanciranju
za tekuću godinu.
Temeljem navedenog Ugovora Vinodolska općina će za
svaku godinu obnavljati Ugovor o su financiranju HGSS
Stanice Rijeka, te će obje ugovorene strane djelovati po
odredbama Ugovora.
1.5. UDRUGE
Sukladno članku 32. stavak 1. Zakona Udruge koje su
nositelji pojedinih mjera i aktivnosti u sustavu civilne
zaštite određuju se i navode u planovima djelovanja civilne
zaštite na svim razinama ustrojavanja sustava.
Sukladno članku 32. stavak 4. i 5., Vinodolska općina će
sa udrugama regulirati međusobne odnose sporazumima
kojima se utvrđuju zadaće udruga u sustavu civilne zaštite,
uvjete pod kojim se udruge uključuju u aktivnosti sustava
civilne zaštite te financijska sredstva (donacije) namijenjene jačanju sposobnosti udruga za provođenje mjera i
aktivnosti u sustavu civilne zaštite u velikim nesrećama i
katastrofama. Radi osposobljavanja za sudjelovanje u
sustavu civilne zaštite udruge samostalno provode osposobljavanje svojih članova i sudjeluju u osposobljavanju i
vježbama s drugim operativnim snagama sustava civilne
zaštite na svim razinama.
Za potrebe pripravnosti i reagiranja kod velikih nesreća
i katastrofa Vinodolska općina organizirati će po potrebi i
sudjelovanje volontera radi provođenja mjera i aktivnosti u
sustavu civilne zaštite.
1.6.POSTROJBE I POVJERENICI CIVILNE
ZAŠTITE
1.6.1. Postrojbe civilne zaštite
Vinodolska općina će po donošenju Procjene rizika
osnovati postrojbe civilne zaštite, propisati materijalni i
osobni ustroj postrojbi civilne zaštite te popuniti postrojbe
civilne zaštite sukladno članku 33. stavak 2. Zakona.
Do donošenja navedenog dokumenta ostaje na snazi
Odluka o osnivanju postrojbe civilne zaštite opće namjene
Vinodolske općine, KLASA: 021-05713-01/1, URBROJ:
2107-03/13-01-3-13 od 25. ožujka 2013. godine.
1.6.2. Povjerenici civilne zaštite
Povjerenika civilne zaštite i njegovog zamjenika imenuje
općinski načelnik za pojedinačnu stambenu građevinu, više
stambenih građevina, ulice i dijelove ulica, mjesne odbore i
manja naselja sukladno članku 34. stavak 1. Zakona.
Povjerenik civilne zaštite i njegov zamjenik:
-sudjeluju u pripremanju građana za osobnu i uzajamnu
zaštitu te usklađuju provođenje mjera osobne i uzajamne zaštite,
-daju obavijesti građanima o pravodobnom poduzimanju mjera civilne zaštite te javne mobilizacije radi
sudjelovanja u sustavu civilne zaštite,
-sudjeluju u organiziranju i provođenju evakuacije,
sklanjanja, zbrinjavanja i drugih mjera civilne zaštite,
-organiziraju zaštitu i spašavanje pripadnika ranjivih
skupina,
-provjeravaju postavljanje obavijesti o znakovima za
uzbunjivanje u stambenim zgradama na području
svoje nadležnosti i o propustima obavješćuju inspekciju civilne zaštite.
1.7. KOORDINATOR NA LOKACIJI
Koordinator na lokaciji procjenjuje situaciju i njezine
posljedice na terenu te u suradnji s mjerodavnim Stožerom
civilne zaštite usklađuje djelovanje operativnih snaga
sustava civilne zaštite.
Koordinatora na lokaciji, sukladno specifičnostima
izvanrednog događaja, određuje odlukom načelnik Stožera
civilne zaštite iz redova snaga sustava civilne zaštite po
osnivanju operativnih snaga civilne zaštite.
1.8.PRAVNE OSOBE U SUSTAVU CIVILNE
ZAŠTITE
Pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite određuju se odlukom predstavničkog tijela, a na prijedlog izvršnog tijela sukladno članku 17. stavak 1. podstavak 3.
Zakona.
Pravne osobe određene gore navedenom odlukom
dužne su u operativnim planovima izraditi plan o načinu
organiziranja provedbe mjera i aktivnosti u sustavu civilne
zaštite sukladno odredbama Zakona, posebnih propisa i
njihovih općih akata.
2.PROCJENA RIZIKA I PLAN DJELOVANJA
CIVILNE ZAŠTITE
Vinodolska općina donijet će Procjenu rizika od velikih
nesreća i Plan djelovanja civilne zaštite temeljem članka
97. stavak 1. Zakona u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu pravilnika iz članka 49. Zakona.
Procjene ugroženosti i Planovi zaštite i spašavanja doneseni temeljem Zakona o zaštiti i spašavanju ostaju na snazi
do donošenja procjena rizika i planova djelovanja civilne
zaštite.
III.
Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite
Vinodolske općine za period od 2017. do 2020. godine
objavit će se u »Službenim novinama Primorsko-goranske
županije«.
KLASA:021-05/17-01/2
URBROJ.2107-03/17-01-04-283
Bribir, 5. travnja 2017.
OPĆINSKO VIJEĆE VINODOLSKE OPĆINE
Predsjednik
Boris Miklić, dipl.ing., v.r.
|