Na temelju članaka 27. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina
(»Narodne novine« 155/02) i članka 6. Zakona o registru vijeća, koordinacija
vijeća i predstavnika nacionalnih manjina (»Narodne novine« 2/2011), Vijeće
srpske nacionalne manjine Grada Opatije, na konstituirajućoj sjednici, 8. rujna
2011. u Opatiji, donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
1) Vijeće srpske nacionalne manjine Grada Opatije (u daljem tekstu: Vijeće)
je institucija manjinske samouprave Srba na području Grada Opatije, radi
sudjelovanja u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima u jedinicama
područne (regionalne) samouprave.
2) Vijeće je historijski utemeljeno na dokumentima koji su kroz nekoliko
stoljeća potvrđivali pravo Srba s područja današnje Republike Hrvatske na
personalnu autonomiju, uključujući i pravo na održavanje narodnih i crkvenih
sabora, i drugih vidova narodnog predstavništva, a posebno:
a)dokumenti vladara iz 1690., 1691., 1695., 1706., 1713., 1715., 1732.,
1743., te dokument (Rescriptum Declaratorium) iz 1779. godine;
b)zakonski članci iz 1790., 1848. i 1868. godine;
c)carski Reskript (Ukaz) od 10. kolovoza 1868. godine;
d)zakon od 14. svibnja 1887. godine i drugi akti Sabora Kraljevine Hrvatske,
Slavonije i Dalmacije donijeti u periodu djelovanja tog Sabora (od 1848. do
1918. godine), a koji se odnose na prava Srba u Trojednoj Kraljevini;
e)dokumenti Nacionalnog vijeća Slovenaca, Hrvata i Srba iz 1918. godine, kao
i
f)dokumenti Zemaljskog antifašističkog vijeća narodnog oslobodenja Hrvatske
(ZAVNOH) koji potvrduju Srbe iz Hrvatske, zajedno sa Hrvatima, kao konstituente
u formiranju ZAVNOH-a i u donošenju svih njegovih dokumenata kojima je tokom
antifašističkog i narodnooslobodilačkog rata (1941.-1945. godine) uspostavljena
Republika Hrvatska (uz formiranje i djelovanje Srpskog kluba vijećnika u okviru
ZAVNOH-a) i koji čine temelj ustavno-pravnog sistema Republike (NR/SR)
Hrvatske, u vremenu nakon Drugog svjetskog rata.
3) Vijeće djeluje na načelu tretiranja prava Srba u Republici Hrvatskoj kao
neotudivih ljudskih i građanskih prava,
a)u skladu s ustavno-pravnim sistemom Republike Hrvatske i relevantnim
međunarodnim dokumentima, te
b)uz uvažavanje višestoljetnih tradicija personalne autonomije Srba u
Hrvatskoj,
c)polazeci od prava etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina na slobodno
izražavanje nacionalnih prava, a uz puno uvažavanje neovisnosti,
jedinstvenosti, teritorijalne cjelovitosti i ustavno-pravnog uređenja Republike
Hrvatske.
Članak 2.
1) Puni naziv Vijeća na hrvatskom jeziku glasi: Vijeće srpske nacionalne
manjine Grada Opatije, a skraćeni naziv je VSNM OP.
3) Vijeće može koristi i naziv na engleskom jeziku koji glasi: City Council
of Serb National Minority of Opatija, a skraćeni naziv je CCSNM of Opatija.
Članak 3.
1) Sjedište Vijeća je u ulici Vladimira Nazora broj 2 u Opatiji.
2) Vijeće djeluje na području Grada Opatije.
Članak 4.
1) Vijeće je neprofitna pravna osoba.
2) Svojstvo pravne osobe Vijeće stječe upisom u registar vijeća nacionalnih
manjina koji vodi ministarstvo nadležno za poslove opće uprave.
Članak 5.
1) Vijeće ima pečat.
2) Vijeće, posebnom odlukom, uređuje oblik, broj i način upotrebe pečata
Vijeća.
3) Svaki pečat mora sadržavati puni naziv Vijeća ispisan na hrvatskom jeziku
i latiničnom pismu te na
srpskom jeziku i ćiriličnom pismu.
Članak 6.
1) Vijeće koristi znamenja i simbole te obilježava praznike srpske
nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj.
2) Znamenja i simbole te praznike srpske nacionalne manjine u Republici
Hrvatskoj utvrđuje koordinaciono tijelo vijeća srpske nacionalne manjine,
sukladno odredbama članka 33. stav 5. Ustavnog zakona, posebnom odlukom.
3) Vijeće, posebnom odlukom, uređuje način korišćenja znamenja i simbola,
odnosno obilježavanja praznika srpske nacionalne manjine na području svog
djelovanja.
Članak 7.
1) Vijeće ima Dan Vijeća.
2) Vijeće posebnom odlukom određuje datum i način obilježavanja Dana Vijeća.
II. CILJEVI I DJELATNOST VIJEĆA
Članak 8.
1) Afirmiranje i ostvarivanje nacionalnih, kulturnih, prosvjetnih,
socijalnih, ekonomskih i svih drugih osobnih i ekonomskih prava i interesa
Srba;
2) Zaštita i unapređenje nacionalnog, kulturnog, jezičnog i vjerskog
identiteta Srba;
3) Stvaranje uvjeta za rad postojećih i osnivanje i razvoj novih
organizacija i institucija od interesa za Srbe na području djelovanja Vijeća,
4) Razvijanje suradnje unutar srpske nacionalne zajednice, suradnja srpske
nacionalne zajednice i ostalih naroda odnosno nacionalnih manjina u Republici
Hrvatskoj, te suradnje srpskih nacionalnih organizacija i institucija s drugim
nacionalnim organizacijama i institucijama u Republici Hrvatskoj;
5) Suradnja i razvijanje odnosa sa Srbima izvan Republike Hrvatske, posebno
razvijanje suradnje sa Srbima u rasejanju porijeklom s prostora Republike
Hrvatske, radi zaštite njihovih građanskih i političkih prava i unapređenja
njihovog nacionalnog, kulturnog, jezičnog i vjerskog identiteta, odnosno onih
njegovih vrijednosti koje su zajedničke Srbima porijeklom s područja Republike
Hrvatske;
Članak 9.
U ostvarivanju svojih ciljeva, Vijeće surađuje s državnim tijelima Republike
Hrvatske, s tijelima lokalne upravi i samouprave, te vladinim i nevladinim
organizacijama i institucijama kao i međunarodnim organizacijama i
institucijama i u vezi s tim provodi sljedeće djelatnosti:
1) Predlaže tijelima Grada Opatije mjere za unapređenje položaja nacionalne
manjine, uključujući davanje prijedloga općih akata kojima se uređuju pitanja
od značaja za srpsku nacionalnu manjinu,
2) Ističe kandidate za dužnosti u tijelima državne uprave i radnim tijelima
gradske samouprave,
3) Biva obaviješteno o svakom pitanju o kome će raspravljati radna tijela
Gradskog vijeća Grada Opatije a tiče se položaja srpske nacionalne manjine,
4) Daje mišljenja i prijedloge na programe radijskih i televizijskih stanica
na lokalnoj i regionalnoj razini namijenjene nacionalnim manjinama ili na
programe koji se odnose na manjinska pitanja
5) Razmatra i zauzima stavove o zakonima i drugim propisima (uključujući
prijedloge zakona i drugih propisa u toku njihova donošenja) kojima se uređuju
nacionalna prava, osnovne slobode čovjeka i građanina (izborni sistem,
ustrojstvo, nadležnost i način rada državnih tijela, te lokalna samouprava i
uprava i druga pitanja od interesa za srpsku etničku zajednicu) i ostvarivanje
građanskih, osobnih, ekonomskih, socijalnih, kulturnih i drugih prava i sloboda
Srba iz Republike Hrvatske i njihove pune ravnopravnosti u Republici Hrvatskoj
i daje svoje prijedloge, mišljenja, predstavke i inicijative tijelima
zakonodavne, izvršne i sudske vlasti Republike Hrvatske;
6) Prati provođenje politike nacionalne ravnopravnosti i zaštite i
unapređenja nacionalnog, kulturnog, jezičnog i vjerskog identiteta Srba i
podnosi gradskim vlastima na području svog djelovanja, odnosno nadležnim
državnim tijelima i institucijama, prijedloge, preporuke i daje svoja mišljenja
s tim u vezi;
7) Daje svoje prijedloge, preporuke i mišljenja u vezi s ostvarivanjem prava
na odgovarajuću zastupljenost u državnim tijelima, tijelima građske samouprave
i uprave i javnim službama, u skladu s Ustavnim zakonom, drugim zakonima i
odlukama, te međunarodnim aktima koje je prihvatila Republika Hrvatska, a tiču
se prava etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina na odgovarajuće učešće i
zastupljenost u javnim poslovima, uključujući i poslove koji se odnose na
zaštitu i unapređenje položaja etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina;
8) Surađuje s organizacijama i institucijama Ujedinjenih naroda, Vijeća
Evrope, Evropske Unije, OESS i drugim međunarodnim organizacijama i
institucijama koje u svom radu ostvaruju kao dio svojih redovnih aktivnosti
kontakte s predstavnicima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina i
njihovim organizacijama i institucijama.
III. IZBORI, PRAVA I OBVEZE VIJEĆNIKA
Članak 10.
1) Članove Vijeća (u daljem tekstu: vijećnici) biraju neposredno, tajnim
glasanjem pripadnici srpske nacionalne manjine koji žive na području djelovanja
Vijeća na način propisan Ustavnim zakonom... i Zakonom kojim se određuje izbor
članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne ( regionalne )
samouprave.
2) Mandat vijećnika traje 4 godine.
Članak 11.
1) Vijećnik ima prava i dužnosti:
a)sudjelovati u radu sjednica Vijeća i na njima raspravljati i glasati,
b)sudjelovati u izvršavanju ciljeva Vijeća i doprinositi ostvarivanju
njegovih djelatnosti;
c)sudjelovati na sjednicama radnih tijela Vijeća i na njima govoriti i
glasati,
d)biti obaviješteni o radu i materijalno-financijskom poslovanju Vijeća;
e)davati prijedloge, mišljenja i primjedbe na rad Vijeća i njegovih tijela;
f)pridržavati se odredaba ovog Statuta i drugih općih akata Vijeća;
g)čuvati podatke koje saznaju u obavljanju vijećničke dužnosti a koji nose
oznaku tajnosti,
h)čuvati i podizati ugled Vijeća.
2) Vijećnik može imati i druga prava i dužnosti utvrđena odredbama ovoga
Statuta ili drugim aktima Vijeća.
Članak 12.
1) Vijećniku prestaje vijećnički mandat:
- ako podnese ostavku, danom dostave pismene ostavke shodno pravilima o
dostavi propisanim Zakonom
o općem upravnom postupku,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta, odnosno ograničena poslovna
sposobnost, danom
pravomoćnosti sudske odluke,
- ako odjavi prebivalište s područja jedinice danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo sukladno odredbama zakona kojima se
uređuje hrvatsko
državljanstvo, danom njegovog prestanka,
- smrću
2) Mandat svih članova Vijeća prestaje danom objave odluke Vlade Republike
Hrvatske o raspisivanju izbora
Za članove Vijeća nacionalnih manjina.
IV. ORGANIZACIJA, SASTAV I TIJELA VIJEĆA
Članak 13.
1) Vijeće u pravilu čini 15 vijećnika ali broj ne može biti manji od 8.
2) Vijeće može raspravljati i odlučivati ako je na sjednici prisutna većina
vijećnika, a odlučuje većinom glasova prisutnih.
3) Vijeće većinom glasova svih vijećnika donosi Statut, Program rada,
Financijski plan, Završni račun; odlučuje o izboru i razrješenju predsjednika,
zamjenika predsjednika Vijeća, o pristupanju odnosno istupanju iz
koordinacionog tijela srpske nacionalne manjine na području Republike Hrvatske,
o imenovanju i razrješenju stalnih predstavnika Vijeća u koordinaciono tijelo
srpske nacionalne manjine, o prenošenju dijela svojih ovlasti na Predsjedništvo
te u drugim slučajevima propisanim zakonom, ovim Statutom ili Poslovnikom.
4) Vijeće može, u slučaju hitnosti, odlučivati i dopisno odnosno
elektronskim putem. O pitanjima za koja je, sukladno odredbama prethodnog (3.)
stava, potrebna većina glasova svih vijećnika ne može se odlučivati dopisno
odnosno elektronskim putem.
5) Vijeće odlučuje javnim glasanjem osim u slučajevima izbora i razrješenja
predsjednika, zamjenika predsjednika ili kada tajno glasanje zatraži
predsjednik ili 1/3 vijećnika.
Članak 14.
1) Sjednicu Vijeća saziva predsjednik, sukladno programu rada, najmanje tri
puta godišnje.
2) Sjednica se saziva, pismenim putem, najmanje 7 dana prije planiranog
održavanja.
3) Izuzetno, u hitnim slučajevima, Vijeće se može sazvati i u kraćem roku uz
dostavu materijala neposredno na sjednici.
Članak 15.
1) Predsjednik će sazvati izvanrednu sjednicu Vijeća u roku od 30 dana od
dana kada to zatraži 1/3 vijećnika.
2) Takav zahtjev za izvanrednom sjednicom dostavlja se predsjedniku pismenim
putem a sadrži obrazloženje zahtjeva za sazivanjem izvanredne sjednice,
prijedlog dnevnog reda, materijale za pojedine točke dnevnog reda i potpise
predlagača.
3) Ukoliko predsjednik ne sazove sjednicu u roku i s dnevnim redom koji je
određen u zahtjevu za sazivanje, sjednicu će sazvati vijećnik ovlašten od svih
podnositelja zahtjeva.
Članak 16.
1) Vijeće ima prava i dužnosti:
a)donosi i tumači Statut,
b)donosi Program rada,
c)donosi Financijski plan,
d)donosi Završni račun,
e)donosi odluke o načinu obavljanja i naknadi za obavljanje stručnih,
administrativnih, tehničkih i drugih poslova,
f)donosi odluke o nagradama i naknadama za predsjednika, zamjenika
predsjednika i članove Vijeća,
g)donosi odluku o adresi sjedišta Vijeća,
h)donosi odluku o pristupanju i istupanju iz koordinacionog tijela srpske
nacionalne manjine na području Republike Hrvatske,
i)donosi odluku o suradnji s vijećima i predstavnicima srpske nacionalne
manjine u Republici Hrvatskoj,
j)donosi odluku o suradnji s vijećima drugih nacionalnih manjina, nevladinim
organizacijama i drugim organizacijama i institucijama u zemlji i inozemstvu,
k)bira i razrješava predsjednika,
l)bira i razrješava zamjenika predsjednik
m)bira i razrješava stalne predstavnike i njihove zamjenike u koordinacionom
tijelu srpske nacionalne manjine,
n)osniva radna tijela imenuje i razrješava, na prijedlog predsjednika,
predsjednike radna tijela,
o)predlaže članove Savjeta za nacionalne manjine iz reda članova vijeća
nacionalnih manjina,
p)razmatra i usvaja izvještaje tijela koje bira i imenuje,
q)odlučuje o pravu predstavljanja i zastupanja Vijeća,
r)odlučuje o priznanjima i nagradama,
s)obavlja i druge poslove iz svoje nadležnosti sukladno zakonu i ovom
Statutu.
2) Pravo predlaganja akata i odluka iz nadležnosti Vijeća ima svaki
vijećnik.
Članak 17.
Vijećnici mogu imati, do iznosa sukladno odluči ministra nadležnog za opću
upravu, pravo na redovnu nagradu odnosno naknadu troškova, koji su nastali u
vezi s radom u Vijeću.
Članak 18.
1) Tijela Vijeća su:
a) predsjednik,
b) zamjenik predsjednika,
2) Stalna radna tijela Vijeća su:
a)Odbor za izbor i imenovanja i organizaciju,
b)Odbor za ljudska prava i ustavno-pravni položaj Srba,
c)Odbor za kulturu, vjeru i historiju,
d)Odbor za odgoj, obrazovanje i omladinu,
e)Odbor za povratak, obnovu i ekonomsko-socijalni položaj Srba,
f)Odbor za informiranje, izdavaštvo i dokumentaciju,
g)Odbor za suradnju sa Srbima u drugim zemljama.
3) Na prijedlog predsjednika, Vijeće može osnivati pododbore te druga stalna
radna tijela, i davati im odlukom o osnivanju nadležnosti u dijelu područja
nadležnosti Vijeća.
4) Za obavljanje određenih poslova i zadataka Vijeće može osnovati
privremena radna tijela, čija se nadležnost, sastav i organizacija rada uređuju
aktom o osnivanju.
5) Odbori, pododbori i druga stalna i privremena radna tijela za svoj rad
odgovaraju predsjedniku i Vijeću.
Članak 19.
1) Vijeće ima predsjednika.
2) Vijeće predsjednika bira, iz reda vijećnika, tajnim glasanjem.
3) Za izbor ili razrješenje predsjednika potrebna je većina glasova
vijećnika.
4) Kada to zatraži pisanim putem 1/3 vijećnika, Vijeće odlučuje o
razrješenju predsjednika.
5) Mandat predsjednika traje 4 godine.
6) Predsjednik za svoj rad odgovara Vijeću.
7) Predsjednik i članovi vijeća ostvaruju pravo na mjesečnu naknadu u vsini
određenoj općim aktom Gradskog vijeća Grada Opatija.
8) Predsjednik Vijeća ima prava i dužnosti:
a)predstavlja i zastupa Vijeće,
b)saziva, predlaže dnevni red i predsjedava sjednicama Vijeća,
c)brine o postupku donošenja te utvrđuje pročišćeni tekst općih i drugih
akata,
d)usklađuje suradnju s vijećima drugih nacionalnih manjina na području
djelovanja Vijeća,
e)usklađuje rad stalnih predstavnika Vijeća u koordinacionom tijelu vijeća
srpske nacionalne manjine,
f)imenuje i razrješava, na prijedlog predsjednika odbora i drugih radnih
tijela, članove odbora i drugih radnih tijela,
g)imenuje i razrješava privremena radna tijela, dajuci im aktom o osnivanju
dio ovlasti iz svog djelokruga,
h)potpisuje opće i druge akte koje donosi Vijeće,
i)potpisuje financijske dokumente i nalogodavac je financijskog plana
Vijeća,
j)odobrava, vodeci računa o raspoloživim sredstvima, službena putovanja u
zemlji i inozemstvu,
k)podnosi zahtjev za osiguranje sredstava za rad Vijeća,
l)brine o zaštiti prava i o ispunjavanju dužnosti vijećnika,
m)brine o javnosti rada Vijeća i određuje koji se dokumenti i podaci
smatraju tajnima,
n)brine o vođenju dokumentacije o radu i čuvanju arhive Vijeća,
o)brine o vođenju, verifikaciji i čuvanju zapisnika sjednica Vijeća.
9) Predsjednik obavlja i druge poslove određene zakonom, ovim statutom ili
drugim aktima Vijeća.
Članak 20.
1) Vijeće ima zamjenika predsjednika.
2) Vijeće zamjenika predsjednika bira iz reda vijećnika, tajnim glasanjem.
3) Za izbor ili razrješenje zamjenika predsjednika potrebna je većina
glasova vijećnika.
4) Kada to zatraži pisanim putem predsjednik ili 1/3 vijećnika, Vijeće
odlučuje o razrješenju zamjenika predsjednika.
5) Mandat zamjenika predsjednika traje 4 godine.
6) Zamjenik predsjednika za svoj rad odgovara Vijeću.
7) Zamjenik predsjednika zamjenjuje predsjednika Vijeća u obavljanju
njegovih dužnosti u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti.
8) Zamjenik predsjednika pomaže predsjedniku u obavljanju njegovih dužnosti
te obavlja poslove iz njegovog djelokruga za koje ga on ovlasti.
V. IMOVINA, FINANCIRANJE I STRUČNA SLUŽBA VIJEĆA
Članak 21.
1) Vijeće kao dobar domaćin raspolaže svojom imovinom.
2) Za svoje obveze Vijeće odgovara svojom cjelokupnom imovinom.
3) Imovinu Vijeća čine nekretnine i pokretnine.
4) Imovina Vijeća mora biti evidentirana u poslovnim knjigama sukladno
važecim propisima za to područje.
5) U slučaju prestanka rada Vijeća, imovina Vijeća daje se na upravu i
čuvanje Gradu Opatija
6) Imovinu predanu na upotrebu i čuvanje Grad Opatija će vratiti Vijeću
odmah po obnovi njegovog djelovanja.
Članak 22.
1) Grad Opatija, sukladno Ustavnom zakonu, osigurava sredstva za rad Vijeća,
uključujući sredstva za obavljanje administrativnih poslova a mogu osigurati i
sredstva za provođenje određenih aktivnosti utvrđenih programom rada Vijeća.
2) Materijalna i financijska sredstva za rad Vijeća osiguravaju se i iz
slijedećih izvora:
a.dotacije iz proračuna Republike Hrvatske
b.sredstava dobivenih od međunarodnih organizacija i institucija,
c.donacija,
d.poklona,
e.nasljedstva,
f.vlastitih prihoda,
g.ostalih prihoda u skladu sa zakonom.
3) Financijsko poslovanje Vijeća mora biti evidentirano u poslovnim knjigama
i vođeno po za to važećim propisima koji uređuju poslovanje neprofitnih
organizacija.
6) Vijeće ima žiroračun a može imati i devizni račun.
7) Vijeće svojom odlukom određuje osobe ovlaštene za materijalno i
financijsko poslovanje i osobe ovlaštene za odobravanje i potpisivanje
dokumentacije platnog prometa ako ovim statutom ili drugim aktom nije drugačije
određeno.
8) Vijeće svojim aktom može prema potrebi detaljnije urediti materijalno i
financijsko poslovanje Vijeća.
9) Prihodi i rashodi Vijeća utvrđuju se financijskim planom, a financiranje
se provodi prema financijskom planu i odlukama Vijeća.
10) Eventualni višak primitaka nad izdacima (dobit) prenosi se na sljedeću
godinu i koristi za financiranje rada Vijeća.
Članak 23.
1) Za obavljanje stručnih, administrativnih, materijalno- financijskih,
tehničkih i drugih poslova pomažu Stručne službe grada Opatija.
2) Vijeće može, posebnim ugovorom, svoju Stručnu službu organizirati
samostalno i u suradnji s drugim vijećima, nacionalnim organizacijama i
institucijama Srba, tijelima lokalne odnosno područne samouprave ili na drugi
način.
3) U slučaju iz prethodnog stava ovog članka, posebnim ugovorom će biti
uređena sva pitanja vezana za osnivanje i djelovanje Stručne službe uključujući
prava i odgovornosti angažiranih osoba.
VI. OSTVARIVANJE JAVNOSTI RADA
Članak 24.
1) Rad Vijeća je javan.
2) Radi ostvarivanja načela javnosti rada može se omogućiti predstavnicima
sredstava javnog informiranja da neposredno prate rad Vijeća ili se o tome mogu
davati saopćenja.
3) Za ostvarivanje načela javnosti brine se predsjednik i Odbor za
informiranje, izdavaštvo i dokumentaciju.
4) Radi ostvarivanja javnosti rada Vijeća mogu se izdavati publikacije i
bilteni internet adrese ili osnovati stalna sredstva informiranja.
VII. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 25.
1) Jedinstveni tekst ovog statuta donosi se i primjenjuje na hrvatskom jeziku
i latiničnom pismu kao i na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu.
2) U slučaju različitog tumačenja u pravnom prometu odredbi na hrvatskom
odnosno srpskom jeziku, primijenit će se odredba napisana na hrvatskom jeziku i
latiničnom pismu.
Članak 26.
1) Ovaj statut stupa na snagu danom donošenja.
2) Statut i njegove izmjene i dopune se objavljuju u »Službenim novinama«
Primorsko-goranske županije.
Predsjednik
Vijeća srpske nacionalne manjine Grada Opatije
Mile Basarić, v.r.