80.
Na temelju članka 28. stavak 1. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10)
i članka 25. Statuta Grada Crikvenice (»Službene novine
Primorsko - goranske županije« broj 26/09, 34/09 - ispravak
i 07/13 ), Gradsko vijeće Grada Crikvenice na sjednici održanoj dana 18. prosinca 2014. godine donijelo je
ANALIZU STANJA
SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
NA PODRUČJU GRADA CRIKVENICE
U 2013. i 2014. GODINI
I. UVOD
Sustav zaštite i spašavanja je oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika zaštite i spašavanja u reagiranju na katastrofe i velike nesreće, te ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja operativnih snaga zaštite i spašavanja u prevenciji,
reagiranju na katastrofe i otklanjanju mogućih uzroka i
posljedica katastrofa.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u
okviru svojih prava i obveza utvrđenih Ustavom i zakonima, ureduju, planiraju, organiziraju, financiraju i provode
zaštitu i spašavanje.
Odredbom članka 28. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10), u
daljnjem tekstu ZZS, određeno je da predstavnička tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom godišnje (npr. pri donošenju proračuna) u
cjelini razmatraju stanje sustava zaštite i spašavanja, a
posebno svih operativnih snaga zaštite i spašavanja dponose smjernice za organizaciju i razvoj istog na svojem
području, u proračunu osiguravaju sredstva namjenjena
za financiranja sustava te obavljaju i druge poslove zaštite
i spašavanja.
Operatvinim snagama zaštite i spašavanja na razini
lokalne i područne (regionalne) samouprave rukovode i
koordiniraju općinski načelnik, gradonačelnik i župan uz
stručnu potporu stožera zaštite i spašavanja jedinice loklne
i spašavabnja. U katastrofama i velikim nesrećama općinski načelnik, gradonačelnik i župan izravno zapovijedaju
opreratvinim snagama zaštite i spašavabnja jedinice
lokalne samouprave.
Operativne snage sastoje se od:
-stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj, regionalnoj i
državnoj razini;
-službi i postrojbi središnjih tijela državne uprave koja
se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti;
-zapovjedništava i postrojbi vatrogastva,
-zapovjedništava i postrojbi civilne zaštite i drugih operativnih snaga civilne zaštite,
-službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj operativnoj djelatnosti,
Osim navedenih operativnih snaga, ostali sudionici
zaštite i spašavanja su:
-fizičke i pravne osobe,
-izvršna i predstavnička tijela jedinica lokalne i područne samouprave,
-središnja tijela državne uprave.
U provedbi navedenih zadaća Gradsko vijeće Grada
Crikvenice razmatralo je predmetnu problematiku na 29.
sjednici 2011. godine te utvrdilo Analizu sustava zaštite i
spašavanja na području Grada Crikvenice u 2011. godini
i donijelo Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite
i spašavanja na području Grada Crikvenice za 2012. - 2013.
godinu (»Službene novine Primorsko - goranske županije«
broj 40/11).
U promatranom razdoblju nije bilo potrebe za poduzimanjem mjera obzirom da nije bilo velikih katastrofa niti
nesreća koje bi bile razlogom za isto. Ove (2014.) godine
potrebno jezabilježiti slučaj poplave uslijed izlijevanja
potoka Dubračine u Crikvenici na predjelu Podbadanj i
dijelu Vinodolske ulice (Vinodolska 22) kada je u kratkom
vremenskom razdoblju poplavljeno desetak stambenih
zgrada. Tom prilikom angažirane su snage na lokalnoj razini (vatrogasci, djelatnici komunalnih poduzeća, Crveni
križ i sl.) kao i snage Hrvatskih voda kako bi se sanirale
posljedice poplavljenja i spriječila eventualna nova. Grad
Crikvenica osigurao je odgovarajuća sredstva pomoći za
kratkotrajan smještaj osoba u drugim prostorima te za najnužnije radove na popravcima oštećenih zgrada.
Tom prilikom je gradonačelnik Grada Crikvenice naložio poduzimanje ogovarajućih i potrebnih radnji u provedbi kojih je sudjelovalo zapovjedništvo civilne zaštite.
Za poduzimanje značajnijih radnji nije iskazana potreba.
Ova analiza uključuje sve poduzete aktivnosti u području zaštite i spašavanja u razdoblju nakon donošenja navedenih dokumenata.
II. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Temeljem članka 9. Zakona o zaštiti i spašavanju Gradsko vijeće Grada Crikvenice donijelo je Odluku o osnivanju Stožera zaštite i spašavanja za područje Grada Crikvenice (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj
43/13) nakon čega je Gradonačelnik Grada Crikvenice
usvojio i Plan pozivanja stožera zaštite i spašavanja
Grada Crikvenice (akt klasa: 810-01/13-01/03, ur broj:
2107/01-04/08-13-2 od 30. prosinca 2013. godine.
Stožer zaštite i spašavanja je stručno, operativno i koordinativno tijelo koje pruža stručnu pomoć i priprema akcije
zaštite i spašavanja. Osniva se za upravljanje i usklađivanje
aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih resursa u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i
velike nesreće s ciljem sprječavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe i velike nesreće. Načelnik Stožera
zaštite i spašavanja temeljem posebnih propisa po funkciji
je zamjenik Gradonačelnika. Stožer se poziva u pravilu
putem Županijskog centra 112 Područnog ureda u Rijeci.
Tijekom ožujka 2014. godine provedena je edukacija članova Stožera zaštite i spašavanja i Zapovjedništva civilne
zaštite. Edukacija je provedena od strane djelatnika
Državne uprave zaštite i spašavanja, Područnog ureda
Rijeka kako bi se odgovorne osobe koje zapovjedaju oprativnim snagama i rukovode aktivnostima zatite i sašavanja
osposobile i educirale s ciljem jašanja sustava zaštite i spašavanja.
U promatranom razdoblju nije bilo potrebe za hitnim
pozivanjem Stožera već su članovi istog bili redovito upoznati s planiranim i poduzetim mjerama koje su naložene
u okviru Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera
zaštite od požara od interesa za RH koji program donosi
Vlada RH za svaku tekuću godinu
2. PROCJENA UGROŽENOSTI I PLAN ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Grad Crikvenica donio je Procjenu ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i zaštite okoliša i
Plan zaštite i spašavanja tijekom 2011. godine nakon čega
je uočena potreba za izmjenom iste u dijelu koji se odnosi
na sastav postrojbe civilne zaštite.
Izrađen je prijedlog Izmjena i dopuna Procjene ugroženosti stanovništva koja Odluka je usvojena od strane Gradskog vijeća Grada Crikvenice na 5. sjednici održanoj 27.
studenog 2013. godine uz prethodno dobivenu suglasnost
DUZSPU Rijekla.
Ocijenjeno je da Plan zaštite i spašavanja koji sadrži uz
navedeno i Plan civilne zaštite s ostalim prilozima kojoi
je usvojen na sjednici Gradskog vijeća 22. prosinca 2011.
godine nije potrebno mijenjati.
Procjenom su utvrđene vrste, intenzitet, učinci i posljedice djelovanja katastrofa i velikih nesreća kao što su
poplava, potres, tehničko - tehnoloških katastrofa u gospodarskim objektima, tehničko - tehnoloških katastrofa izazvanih nesrećama u prometu, prolomi hidroakumulacijskih
brana i epidemiološko - sanitarnih opasnosti. Također su
utvrđenje moguće posljedice za kritičnu infrastrukturu a
naročito potrebne snage za zaštitu i spašavanje.
Sastavni je dio ovog akta i dokument pod nazivom
Zahtjevi zaštite i spašavanja u dokumentima prostornog
uređenja koji je ujedno i sastavni dio dokumenata prostornog uređenja kojim se utvrđuju i propisuju preventivne
mjere čijom se implementacijom umanjiti posljedice i
učinci djelovanja prirodnih i antropogenih katastrofa i velikih nesreća po kritičnu infrastrukturu te povećati stupanja
sigurnosti stanovništva, materijalnih dobara i okoliša.
Tijekom ove godine stupio je na snagu novi Pravilnik o
metodologiji za izradu procjena ugroženosti i planova
zaštite i spašavanja (»Narodne novine« broj 30/14 i 67/
14) temeljem kojeg je u najkraćem roku potrebno prići
usuglašavanju odredbi važeće Procjene i Plana zaštite i spašavanja s odredbama navedenog Pravilnika.
3. VATROGASTVO
Za Grad Crikvenicu izrađena je Procjena ugroženosti od
požara i tehnoloških eksplozija kao i Plan zaštite od požara
koji dokumenti su usvojeni na sjednici Gradskog vijeća
Grada Crikvenice 26. srpnja 2012. godine (»Službene
novine Primorsko - goranske županije« broj 29/12). Donošenju odluke prethodilo je prethodno mišljenje Vatrogasne
zajednice PGŽ od 2. 4. 2012. godine te Ministarstva unutarnjih poslova PUPGŽ Rijeka od 18. 6. 2012. godine.
Izrada i donošenje navedenih dokumenata bilo je potrebno
imajući u vidu da ustroj Javne vatrogasne postrojbe Grada
Crikvenice nije bio usuglašen s ranije važećom Procjenom i
Planom iz 1999. godine.
S obzirom na istek vremena gradonačelnik Grada Crikvenice donio je 8. svibnja 2014. godine zaključak KLASA:
214-01/04-01/04 o usklađenju Plana zaštite od požara i tehnoloških eksplozija s novonastalim uvjetima u dijelu servisnih tablica kojim su pobliže navedeni podaci o fizičkim i
pravnim osobama te opremi i sredstvima koje osobe sudjeluju i koriste u predmetnoj djelatnosti.
Navedenom procjenom i Planom utvršeno je da postojeći ustroj i stupanj opremljenosti Javne vatrogasne
postrojbe Grada Crikvenice i Dobrovoljnog vatrogasnog
društva Grada Crikvenice odgovara potrebama.
Dobrovoljno vatrogasno društvo Crikvenica (20 dobrovoljnih operativnih vatrogasaca s opremom i sredstvima)
djeluje uz i kao ispomoć JVP Grada Crikvenice i s kojim
zajednički koristi oprema i sredstva.
Postupajući po Programu aktivnosti u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara od interesa za RH koji program
donosi Vlada RH za svaku tekuću godinu Gradonačelnik
Grada Crikvenica je redovito donosio zaključke temeljem
kojih su stvoreni preduvjeti za uspješnu provedbu i efikasno obavljanje svih zadaća u prošlim godinama i tekućoj
godini, sto je rezultiralo uspješnim stanjem protupožarne
zaštite na području Grada Crikvenice.
Vatrogastvo grada Crikvenice je po stručnosti, opremljenosti, osposobljenosti i spremnosti, najkvalitetnija postojeća operativna i organizirana snaga zaštite i spašavanja i
njen glavni nositelj na ovom području, pa je kroz posebne
proračunske stavke potrebno predvidjeti financijska sredstva za vatrogastvo i u slijedećim godinama uz neophodna
procijenjena uvećanja sukladno propisima, strukovnim
zahtjevima i funkcionalnim potrebama.
Djelatnost JVP Grada Crikvenice i DVD-a Crikvenica
financira se redovnim i dodatnim prihodima iz Proračuna
Grada Crikvenice imajući pri tome u vidu da se kao
izvor financiranja koriste sredstva Proračuna RH kao sredstva pomoći jedinicama lokalne samouprave izravnanja za
decentralizirane funkcije vatrogastva.
4. ZAPOVJEDNIŠTVO I POSTROJBA CIVILNE
ZAŠTITE
Nakon donošenja Procjene ugroženosti i Plana zaštite i
spašavanja Gradsko vijeće Grada Crikvenice donijelo je
Odluku o imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite
Grada Crikvenice, odluka KLASA: 810-01/02-01/02 od
16. .svibnja 2012. godine dok je gradonačelnik Grada Crikvenice donio Odluku o ustrojavanju Postrojbe civilne
zaštite Grada Crikvenice, KLASA: 810-01/12-01/05 od 25.
ožujka 2014. godine kojom je Odluka istog naziva iz od
1. lipnja 2012. godine usuglašena sa Izmjenom i dopunom
Procjene ugroženosti stanovništva koja Odluka je usvojena
od strane Gradskog vijeća Grada Crikvenice na 5. sjednici
održanoj 27. studenoga 2013. godine.
Time su stvorene formalno-pravne pretpostavke za ustrojavanje postrojbe civilne zaštite.
Zapovjedništvo civilne zaštite zapovjeda snagama i sredstvima civilne zaštite u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće. Zapovjedništvo se sastoji od zapovjednika i šest članova.
Postrojba civline zaštite opće namjene ima u sastavu tri
skupine koja skupina se sastoji od 10 pripadnika i ima
ukupno 33 pripadnika. Grad Crikvenica je u suradnji s
DUZSPU Rijeka izvršio odabir i formiranje postrojbe.
Od strane DUZSPU Rijeka organizirana je smotra
postrojbe opće namjene u travnju 2013. godine nakon
čega je u svibnju 2014. godine organizirano osposobljavanje pripadnika postrojbe kojem osposobljavanju se je odazvalo 15 pripadnika. Za ostale pripadnike DUZSPU
Rijeka organizirat će se dodatno osposobljavanje.
4. UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA
ZAŠTITU I SPAŠAVANJE
Na području Grada Crikvenice djeluje više udruga građana od značaja za zaštitu i spašavanje kao što su HGSS
- Stanica Rijeka, Ribolovna društva, Klub podvodnih aktivnosti, lovačka društva, razni športski klubovi koji u okviru
svojeg djelovanja imaju kontinuirano organizirane materijalno - tehničke i iznimno važne kadrovske potencijale
koji se mogu u vrlo kratkom roku mobilizirati i staviti u
funkciju zadaća zaštite i spašavanja u širem smislu postupanja. Navedene udruge financiraju se iz Proračuna Grada
Crikvenice te je moguće uticati na programe rada i ostvarenje istih u usporedbi s predviđenim sredstvima.
Gradonačelnik Grada Crikvenice donio je u svibnju
2012. Godine Odluku o određivanju pravnih osoba od interesa za zaštitu i spašavanje na području Grada Crikvenice ,
odluka KLASA: 810-01/02-01/06 od 1. lipnja 2012,. godine
kojom je navedeno 13. osoba koje se smatraju operativnim
snagama za zaštitu i spašavanje te 16. subjekata koje su od
interesa za djelatnost zaštite i spašavanje stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara Grada Crikvenice. Po
uputi DUZSPU Rijeka potrebno je donijeti novu odluku
o određivanju operativnih snaga zaštite i spašavanja i pravnih odsoba od interesa za zaštitu i spašavanje uz prethodno
pribavljanje suglasnosti navedenog PUZS Rijeka te nakon
toga navedene osobe upoznati sa zadacima koji su utvrđeni
Procjenom i Planom zaštite i spašavanja.
5. SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE
ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU
REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem
bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu
sustava zaštite i spašavanja na području Grada Crikvenice.
Službe i pravne osobe koje imaju zadaće u sustavu
zaštite i spašavanja, a osobito one u vlasništvu i suvlasništvu Grada Crikvenice imaju obvezu uključivanja u sustav
zaštite i spašavanja kroz redovnu djelatnost, posebno u slučajevima angažiranja prema Planu djelovanja civilne
zaštite.
Preostaje procjenom ugroženosti i planovima zaštite i
spašavanja (civilne zaštite) utvrditi načine dogradnje i jačanja dijela njihovih sposobnosti koji su posebno značajni za
sustav zaštite i spašavanja.
Mora se posebno naglasiti uloga i aktivnosti prilikom
angažiranja na poslovima zaštite i spašavanja: Doma zdravlja Crikvenice i Turističke ambulante, Ustanove hitne
medicinske pomoći, Gradskog društva Crvenog križa Crikvenice, Veterinarska ambulanta Crikvenica, i dr.
Hrvatski crveni križ, Gradsko društvo Crikvenica, 51260
Crikvenica, Preradovićeva 6/1 provodi djelatnost unapređenja osjećaja uzajamnosti i solidarnosti, prosvjećivanjem
i odgojem svojih članova, svekolikog stanovništva a osobito
mladeži. društvo aktivno djeluje prema poticanju zdravstvene kulture i socijalne skrbi stanovništva, organizira
akcije dobrovoljnog darivanja krvi, tečajeve prve pomoći,
tečajeve zaštite na radu a vodi i posebnu skrb o žrtvama
oružanih sukoba i drugih izvanrednih situacija. Organiziran
je temeljem odredbi Zakona o crvenom križu (»Narodne
novine« broj 71/10) i provodi aktivnosti iz plana djelovanja.
U provedbi programa zdravstvene zaštite (djelatnost
zdravstva financira se za razini države i županije) Grad
Crikvenica sudjeluje u sufinanciranju hitne medicinske
pomoći, rada turističke ambulante i rada izdvojene ambulante u Jadranovu zajedno s odjelima i ustanovama Primorsko - goranske županije imajući u vidu pojačane potrebe
stanovnika i turista na području grada.
Sve na višim razinama utvrđene obveze nositelja zadaća
u zaštiti i spašavanju javnih društava državne i županijske
razine (ovdje nisu spomenute), na snazi su i sukladne
donesenoj Procjeni ugroženosti ljudi, materijalnih i kulturnih dobara a bit će ugrađene u Plan zaštite i spašavanja za
područje nadležnosti Grada.
6. ZAKLJUČAK
Temeljem ove analize stanja sustava zaštite i spašavanja
na području grada Crikvenice zaključuje se :
-po donošenju ove Analize stanja potrebno je donijeti
Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na području Grada Crikvenice za 2014. i 2015.
godinu. U smjernicama uz popis potrebnih aktivnosti
potrebno je navesti koja sredstva je potrebno osigurati
za provedbu istih;
-za Grad Crikvenicu postoji Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i Plan zaštite
i spašavanja i civilne zaštite koje akte je potrebno usaglasiti s odredbama Pravilnika o metodologiji za izradu
procjena ugroženosti i planova zaštite i spašavanja u
čim skorijem roku;
-potrebno je u čim skorijem roku izvršiti popunjavanje i
obuku postrojbe civilne zaštite u suradnji s Državnom
upravom za zaštitu i spašavanja, Područni ured Rijeka;
-na lokalnoj razini potrebno je provesti dodatnu edukaciju građana i zaduženih osoba za poduzimanje potrebnih radnji u oblasti zaštite i spašavanja kako bi čim više
osoba bilo upoznato sa svojim zadacima u slučaju katastrofa i većih nesreća.
Klasa: 804-01/14-01/22
Ur.broj: 2107/01-06/3-14-4
Crikvenica, 18. prosinca 2014.
GRADSKO VIJEĆE GRADA CRIKVENICE
Predsjednik
Lovorko Gržac, ing., v.r.
|