Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11 i
144/12) i članka 19. Statuta Općine Čavle (»Službene novine PGŽ« broj 6/ 13,
13/13, 28/13), Općinsko vijeće Općine Čavle, na sjednici održanoj 3. srpnja
2014. godine donosi
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje status i ustrojstvo Općine Čavle (u
daljnjem tekstu: Općina) i to samoupravni djelokrug Općine, njena obilježja,
javna priznanja, ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela, način obavljanja
poslova, oblici konzultiranja građana, provođenje referenduma u pitanjima iz
djelokruga, mjesna samouprava, ustrojstvo i rad javnih službi, oblici suradnje
jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te druga pitanja od
važnosti za ostvarivanje prava i obveza.
II. STATUS, PODRUČJE I GRANICE OPĆINE
Članak 2.
Općina je jedinica lokalne samouprave.
Naziv Općine je: OPĆINA ČAVLE.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Čavlima, Čavle 206.
Članak 3.
ČAVLE, CERNIK, MAVRINCI, BUZDOHANJ, SOBOLI, PODRVANJ, PODČUDNIĆ, ZASTENICE,
GROBNIK i ILOVIK.
Članak 4.
Granica Općine počinje na tromeđi katastarskih Općina Pašac, Drenova i
Grobnik.
Ide uzvodno Rječinom i granicom katastarske Općine Grobnik. Lomi se i ide
granicom naselja Grobnik i Ilovik, zatim granicom katastarske Općine Grobnik,
pa granicom naselja Zastenice do »Jezera«. Odatle ide granicom katastarske
Općine Podrvanj, granicom naselja Soboli, pa na sjever granicom katastarske
Općine Podhum. Lomi se i ide na jugoistok granicom katastarskih Općina Podhum i
Cernik-Čavle. Ponovno se lomi nastavljajući na jug granicom katastarske Općine
Cernik-Čavle. Izuzetno u Mavrincima ide u jednom segmentu granicom naselja
Mavrinci. Nastavlja dalje granicom katastarskih Općina Cernik- Čavle i Grobnik
do početne točke.
Površina Općine iznosi 8.498 ha.
Granice Općine mogu se mijenjati na način i u postupku propisanom posebnim
zakonom.
III. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG OPĆINE
Članak 5.
Općina je samostalna u odlučivanju u poslovima iz svoga samoupravnog
djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i Zakonom i podliježe nadzoru
ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih državnih tijela.
Članak 6.
Općina u svom samoupravnom djelokrugu obavlja poslove lokalnog značaja
kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji nisu Ustavom ili Zakonom
dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove koji se odnose na:
- te ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
U skladu s posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine djelatnosti iz
stavka 1. ovog članka Općina ce odrediti poslove čije je djelatnosti Općina
dužna organizirati te poslove koje može obavljati.
Članak 7.
Općinsko vijeće može odlučiti da se pojedini poslovi iz samoupravnog
djelokruga Općine iz članka 6. ovog Statuta prenesu na županiju, odnosno mjesnu
samoupravu.
Općinsko vijeće može tražiti od županijske skupštine uz suglasnost
središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove lokalne i područne
(regionalne) samouprave da se pojedini poslovi njezinog samoupravnog djelokruga
povjere Općini, ako Općina za to osigura dovoljno prihoda za njihovo
obavljanje.
IV. OBILJEŽJA, PEČAT I DAN OPĆINE
Članak 8.
Općina ima svoja obilježja.
- svečana pjesma Općine Čavle.
Obilježjima iz stavka 2. ovog članka predstavlja se Općina i izražava
pripadnost Općini.
Članak 9.
Grb Općine Čavle je crveno polje na štitu, s ukrštenom sabljom i buzdovanom
srebrne boje s drškama boje starog zlata.
Članak 10.
Zastava Općine Čavle: temeljna boja zastave je staro zlato s grbom u
sredini.
Svečana zastava: boja staro zlato s grbom u sredini, iznad grba natpis
zelenim slovima »OPĆINA ČAVLE«, ispod grba grane s lišćem lipe i hrasta zelene
boje.
Članak 11.
Svečana pjesma Općine Čavle je »Čavjanska himna« čiji je autor teksta Vlasta
Juretić.
O načinu isticanja i uporabe grba i zastave, svečane zastave te načinu i
uvjetima izvođenja svečane pjesme Općine Čavle, Općinsko vijeće donosi posebnu
odluku.
Članak 12.
Općina ima pečat.
Tijela Općine mogu imati poseban pečat.
Opis pečata iz stavka 1. i 2. ovog članka te način njihove uporabe i
čuvanje, uređuju se posebnom odlukom Općinskog načelnika u skladu s Zakonom.
Članak 13.
Dani Općine Čavle su:
- 1. svibnja - Sv. Filip i Jakov
- 24. kolovoza - Sv. Bartol.
Isti se dani svečano slave, naizmjence svake godine.
U povodu Dana Općine dodjeljuju se priznanja Općine.
V. JAVNA PRIZNANJA OPĆINE
Članak 14.
Javna priznanja Općine Čavle su:
- počasni građanin Općine Čavle;
- godišnja nagrada Općine Čavle;
- nagrada Općine Čavle za životno djelo;
- nagrada Općine Čavle za izuzetna dostignuća.
Članak 15.
Uvjeti za dodjelu javnih priznanja, njihov izgled i oblik, kriterij i
postupnost njihove dodjele, tijela koje provode postupak i dodjelu, uređuje se
posebnom odlukom Općinskog vijeća.
VI. USTROJSTVO, OVLASTI I NAČIN RADA TIJELA OPĆINE
Članak 16.
Tijela Općine su Općinsko vijeće i Općinski načelnik.
Članak 17.
Ovlasti i obveze koji proizlaze iz samoupravnog djelokruga Općine Čavle
podijeljene su između Općinskog vijeća kao predstavničkog tijela i Općinskog
načelnika kao izvršnog tijela.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno određeno koje je tijelo nadležno za
obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, poslovi što se odnose na
uređivanje odnosa zakonodavne naravi u nadležnosti su Općinskog vijeća, a
poslovi izvršne naravi u nadležnosti su Općinskog načelnika.
Ako se po prirodi poslova ne može utvrditi nadležnost prema stavku 2. ovog
članka, nadležno je Općinsko vijeće.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak 18.
Općinsko vijeće je predstavničko tijelo građana i tijelo lokalne samouprave,
koje donosi akte u okviru djelokruga Općine te obavlja druge poslove u skladu
sa Ustavom, Zakonom i ovim Statutom.
Članak 19.
Općinsko vijeće donosi:
- Statut Općine
- Poslovnik o radu
- Odluke i druge opće akte kojima se uređuju pitanja iz samoupravnog
djelokruga Općine
- Odluku o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u
vlasništvu Općine
- Proračun i Odluku o izvršavanju proračuna
- Polugodišnje i godišnje izvješće o izvršenju Proračuna
- Odluku o privremenom financiranju
- Nadzire ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine
- Odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina Općine čija
ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini
koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnine i
nekretnine, odnosno čija je pojedinačna vrijednost veća od 1.000.000,00 kuna
- Donosi Smjernice razvoja Općine
- Odluku o promjeni granice Općine
- Uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela Općine
- Utvrđuje Programe razvoja pojedinih djelatnosti i javnih potreba od
značaja za Općinu
- Donosi dokumente prostornog uređenja
- Donosi Odluku o kriterijima za ocjenjivanje službenika i načina provođenja
ocjenjivanja
- Osniva Javne ustanove, ustanove, trgovačka društva i druge pravne osobe za
obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalne i drugih djelatnosti od interesa
za Općinu
- Određuje predstavnike Općine u skupštinama trgovačkih društava koje je
Općina osnivač
- Daje prethodne suglasnosti na Statut ustanova, ukoliko Zakonom ili odlukom
o osnivanju nije drugačije propisano
- Donosi odluke o potpisivanju Sporazuma o suradnji s drugim jedinicama
lokalne samouprave, u skladu s općim aktom i Zakonom
- Raspisuje referendum
- Bira i razrješava predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća
- Osniva radna tijela Općinskog vijeća, bira i razrješuje članove tih tijela
te bira, imenuje i razrješuje i druge osobe određene zakonom, drugim propisom
ili Statutom.
- Odlučuje o pokroviteljstvu
- Donosi odluku o kriterijima, načinu i postupku za dodjelu javnih priznanja
- Dodjeljuje javna priznanja
- Imenuje i razrješava i druge osobe određene Zakonom, ovim Statutom i
posebnim odlukama Općinskog vijeća
- Donosi odluke i druge opće akte koji su mu stavljeni u djelokrug zakonom i
podzakonskim aktima.
Članak 20.
Općinsko vijeće ima 15 članova, koji se biraju na način utvrđen posebnim
Zakonom.
Općinsko vijeće može imati i više od 15 vijećnika ako je to potrebno da bi
se osigurala odgovarajuća zastupljenost nacionalne manjine u Općinskom vijeću
sukladno Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina (»Narodne novine« broj
155/02, 47/10, 80/10, 91/11).
Članak 21.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva potpredsjednika, a biraju se većinom
glasova svih članova Općinskog vijeća.
Ako Općinsko vijeće ima dva potpredsjednika, u pravilu se biraju tako da se
jedan potpredsjednik bira iz reda predstavničke većine, a drugi iz reda
predstavniče manjine, na njihov prijedlog.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice Općinskog vijeća,predsjeda
sjednicama i predstavlja Općinsko vijeće.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice po potrebi, a najmanje jednom u
tri mjeseca.
Predsjednik je dužan sazvati sjednicu Općinskog vijeća na obrazloženi
zahtjev najmanje jedne trećine članova Općinskog vijeća, u roku od 15 dana od
primitka zahtjeva.
Ukoliko predsjednik Općinskog vijeća ne sazove sjednicu u roku iz stavka 5.
ovoga članka, na obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova Općinskog
vijeća, sjednicu će sazvati Općinski načelnik, u roku od 8 dana.
Nakon proteka rokova iz stavka 6. ovog članka sjednicu može sazvati, na
obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova Općinskog vijeća, čelnik
središnjeg tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu.
Sjednica Općinskog vijeća sazvana sukladno odredbama stavka 5., 6. i 7. ovog
članka mora se održati u roku od 15 dana od dana sazivanja.
Sjednica sazvana protivno odredbama ovoga članka smatra se nezakonitom, a
doneseni akti ništavima.
Članak 22.
Predsjednik Općinskog vijeća:
- predstavlja Općinsko vijeće
- saziva i organizira, te predsjedava sjednicama Općinskog vijeća i
potpisuje akte Općinskog vijeća
- predlaže dnevni red sjednica Općinskog vijeća
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja u propisani postupak
- brine o postupku donošenja odluka i Općinskih akata
- održava red na sjednici Općinskog vijeća
- usklađuje rad radnih tijela Općinskog vijeća
- potpisuje odluke i akte koje donosi Općinsko vijeće
- dostavlja Statut, Poslovnik, Proračun i druge opće akte predstojniku Ureda
državne uprave u županiji s izvatkom iz zapisnika u roku od 15 dana od dana
donošenja
- dostavlja akte koje donosi Općinsko vijeće bez odgode Općinskom načelniku
- brine o suradnji Općinskog vijeća i Općinskog načelnika
- brine o javnosti rada Općinskog vijeća
- brine o zaštiti prava vijećnika
- obavlja i druge poslove određene zakonom i Poslovnikom Općinskog vijeća.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća
utvrđuju se Poslovnikom Općinskog vijeća.
Predsjednika Općinskog vijeća u slučaju spriječenosti ili odsutnosti,
zamjenjuje jedan od potpredsjednika na način utvrđen Poslovnikom Općinskog
vijeća.
Članak 23.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na redovnim izborima traje četiri
godine, a počinje danom konstituiranja Općinskog vijeća i traje do stupanja na
snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na prijevremenim izborima traje do
isteka tekućeg mandata Općinskog vijeća izabranog na redovnim izborima.
Članak 24.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka vremena na koji je izabran:
- ako podnese ostavku koja je zaprimljena najkasnije tri dana prije
zakazanog održavanja sjednice Općinskog vijeća i ovjerena kod javnog bilježnika
najranije osam dana prije podnošenja iste,
- ako je pravomoćnom sudskom odlukom potpuno lišen poslovne sposobnosti
danom pravomoćnosti sudske odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u
trajanju dužem od šest mjeseci, danom pravomoćnosti presude,
- ako mu prestane prebivalište na području Općine Čavle, danom prestanka
prebivališta
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo sukladno odredbama zakona kojim se
uređuje hrvatsko državljanstvo, danom njegovog prestanka,
- smrću.
Vijećniku kojem prestane hrvatsko državljanstvo, a koji je državljanin
države članice Europske unije, mandat ne prestaje prestankom hrvatskog
državljanstva.
Članak 25.
Članovi Općinskog vijeća nemaju obvezujući mandat i nisu opozivi.
Član Općinskog vijeća ne može biti kazneno gonjen niti odgovoran na bilo
koji način, zbog glasovanja, izjava ili iznesenih mišljenja i stavova na
sjednicama Općinskog vijeća.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata prihvati obnašanje dužnosti koja
je prema odredbama posebnog zakona nespojiva s dužnošću člana Općinskog vijeća,
za vrijeme obnašanja nespojive dužnosti mandat miruje, a za to vrijeme
vijećnika zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama posebnog zakona.
Vijećnik je dužan u roku od 8 dana od dana prihvaćanja nespojive dužnosti o
tome obavijestiti predsjednika Općinskog vijeća, a mandat mu počinje mirovati
protekom tog roka.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, vijećnik nastavlja s obnašanjem
dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev predsjedniku Općinskog vijeća u
roku od 8 dana od dana prestanka obnašanja nespojive dužnosti.
Ako vijećnik po prestanku obnašanja nespojive dužnosti ne podnese pisani
zahtjev iz stavka 5. ovog članka, smatrat će se da mu mandat miruje iz osobnih
razloga.
Vijećnik može tijekom trajanja mandata staviti svoj mandat u mirovanje iz
osobnih razloga, podnošenjem pisanog zahtjeva predsjedniku Općinskog vijeća, a
mirovanje mandata počinje teći od dana dostave pisanog zahtjeva sukladno
pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku.
Mirovanje mandata iz osobnih razloga ne može trajati kraće od 6 mjeseci, a
vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti osmog dana od dana dostave pisane
obavijesti predsjedniku Općinskog vijeća.
Članak 26.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju koje je na dnevnom redu sjednice
Vijeća
- predlagati Vijeću donošenje akata, podnositi prijedloge akata i podnositi
amandmane na prijedloge akata
- postavljati pitanja iz djelokruga rada Općinskog vijeća
- postavljati pitanja Općinskom načelniku o njegovu radu
- postavljati pitanja zamjeniku Općinskog načelnika
- sudjelovati na sjednicama radnih tijela Općinskog vijeća i na njima
raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i glasovati
- prihvatiti se članstva u najviše 2 radna tijela u koje ga izabere Općinsko
vijeće
- tražiti i dobiti podatke, potrebne za obavljanje dužnosti vijećnika, od
tijela Općine, te u svezi s tim koristiti njihove stručne i tehničke usluge.
Prava i dužnosti članova Općinskog vijeća i način njihova ostvarivanja
pobliže se uređuje Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 27.
Član Općinskog vijeća dužnost obavlja počasno i za to ne prima plaću.
Član Općinskog vijeća, član radnog tijela Općinskog vijeća ima pravo na
naknadu u skladu s Odlukom Općinskog vijeća.
Članovi Općinskog vijeća imaju pravo uvida u registar birača za vrijeme dok
obavljaju dužnost.
Ostala prava i dužnosti članova Općinskog vijeća utvrđuju se zakonom, ovim
Statutom i poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 28.
Općinsko vijeće smatra se konstituiranim izborom predsjednika, na prvoj
sjednici po provedenim izborima za članove Općinskog vijeća, na kojoj je
nazočna većina članova Općinskog vijeća.
Članak 29.
Općinsko vijeće donosi odluke većinom glasova nazočnih članova, ako je na
sjednici nazočna većina članova Općinskog vijeća.
Većinom glasova svih članova Općinskog vijeća, Općinsko vijeće donosi:
- Statut Općine
- Proračun Općine Čavle
- Odluku o izvršavanju Proračuna Općine Čavle
- Godišnje Izvješće o izvršavanju Proračuna Općine
- Odluku o raspisivanju referenduma
- Poslovnik o radu Općinskog vijeća.
Poslovnikom Općinskog vijeća mogu se odrediti i druga pitanja o kojima se
odlučuje većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Članak 30.
Na sjednicama Općinskog vijeća glasuje se javno, ako Općinsko vijeće ne
odluči da se o nekom pitanju glasuje tajno.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo iznimno, u slučajevima
predviđenim posebnim zakonima i općim aktom Općine.
Sjednicama Općinskog vijeća prisustvuje Općinski načelnik.
Sjednice Općinskog vijeća mogu se sazivati i elektroničkim putem.
Poslovnikom o radu Općinskog vijeća Općine Čavle uredit će se osiguranje
praćenja rasprave i sudjelovanje u radu i odlučivanju.
Članak 31.
Općinsko vijeće osniva stalne ili povremene odbore i druga radna tijela u
svrhu pripreme odluka iz njegova djelokruga.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada tijela iz stavka 1. ovog članka
utvrđuje se Poslovnikom ili posebnom odlukom o osnivanju radnog tijela.
Članak 32.
Stalna radna tijela Općinskog vijeća su:
1. Mandatna komisija
2. Odbor za izbor i imenovanje
3. Odbor za Statutarno pravna pitanja i mjesnu samoupravu
4. Odbor za gospodarski razvoj, poduzetništvo, urbanizam i prostorno
uređenje
5. Odbor za zdravstvenu zaštitu i socijalnu skrb
6. Odbor za informiranje, međuopćinsku, međugradsku i međunarodnu suradnju
7. Odbor za kulturu, sport i tehničku kulturu
8. Odbor za predškolski odgoj, obrazovanje i mlade
9. Odbor za proračun i financije
Članak 33.
U cilju aktivnog uključivanja u javni život Općine Čavle, Općinsko vijeće
osniva Savjet mladih Općine Čavle, kao svoje savjetodavno tijelo.
Osnivanje, djelokrug rada, postupak izbora članova te druga pitanja od
značaja za rad Savjeta mladih Općine Čavle uređuju se odlukom Općinskog vijeća.
Članak 34.
Način rada Općinskog vijeća uređuje se Poslovnikom Općinskog vijeća u skladu
sa Zakonom i ovim Statutom
2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak 35.
Općinski načelnik zastupa Općinu i nositelj je izvršne vlasti u Općini.
Mandat Općinskog načelnika traje četiri (4) godine, a počinje prvog radnog
dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora i traje do prvog radnog
dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora novog Općinskog
načelnika.
Izvršne poslove obavlja i zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog načelnika u
slučajevima propisanim Zakonom.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka izvršno tijelo je i zamjenik koji obnaša
dužnost Općinskog načelnika u slučajevima propisanim Zakonom.
Zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog načelnika je zamjenik Općinskog
načelnika koji je izabran na neposrednim izborima zajedno s Općinskim
načelnikom, a dužnost Općinskog načelnika obnaša ako je mandat Općinskog
načelnika prestao nakon isteka dvije godine mandata u Općini.
Zamjenik iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka koji obnaša dužnost Općinskog
načelnika ima sva prava i dužnosti Općinskog načelnika.
Članak 36.
Općinski načelnik i njegov zamjenik biraju se na neposrednim izborima
sukladno posebnom zakonu.
Članak 37.
U obavljanju izvršne vlasti Općinski načelnik:
- priprema prijedloge općih akata koje donosi Općinsko vijeće
- izvršava i osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća
- utvrđuje prijedlog proračuna i izvršenje proračuna Općine
- upravlja nekretninama, pokretninama i imovinskim pravima u vlasništvu
Općine u skladu sa zakonom, ovim Statutom i općim aktom Općinskog vijeća
- odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina i raspolaganju
ostalom imovinom Općine čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5% iznosa
prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se
odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina odnosno raspolaganju
ostalom imovinom, u skladu s Zakonom, ovim Statutom i posebnim propisima.
Stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina te raspolaganje ostalom imovinom
mora biti planirano u proračunu Općine i provedeno u skladu sa zakonom.
O stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina te raspolaganju ostalom
imovinom većom od vrijednosti utvrđenom izračunom visine pojedinačne
vrijednosti, odlučuje Općinsko vijeće.
- imenuje i razrješava predstavnike Općine u tijelima javnih ustanova,
trgovačkih društava i drugih pravnih osoba za obavljanje gospodarskih,
društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu osim ako
posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Odluku o imenovanju i razrješenju predstavnika Općine Općinski načelnik
dužan je dostaviti Općinskom vijeću u roku od 8 dana od donošenja i objaviti u
službenom glasilu Primorsko-goranske županije
- upravlja prihodima i rashodima Općine
- upravlja raspoloživim novčanim sredstvima na računu proračuna Općine
- odlučuje o davanju suglasnosti za zaduživanje pravnim osobama u većinskom
izravnom ili neizravnom vlasništvu Općine i o davanju suglasnosti za zaduživanje
ustanova kojih je osnivač Općina
- donosi Pravilnik o unutarnjem redu za upravna tijela Općine
- nadzire rad upravnih tijela
- usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine, odnosno poslova državne uprave ako su preneseni
Općini
- imenuje i razrješava pročelnike upravnih tijela
- imenuje i razrješava unutarnjeg revizora
- utvrđuje Plan prijama u službu u upravna tijela Općine
- predlaže izradu Prostornog plana kao i njegove izmjene i dopune na temelju
obrazloženih i argumentiranih prijedloga fizičkih i pravnih osoba
- daje mišljenje o prijedlozima koje podnose drugi ovlašteni predlagatelji
- obavlja i druge poslove utvrđene posebnim zakonima i ovim Statutom.
Članak 38.
Općinskog načelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje zamjenik u skladu s ovim
Statutom.
Općinski načelnik u skladu sa Statutom, može obavljanje određenih poslova iz
svog djelokruga povjeriti zamjeniku. Pri obavljanju povjerenih poslova zamjenik
je dužan pridržavati se uputa Općinskog načelnika. Povjeravanjem poslova iz
svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje odgovornost Općinskog načelnika za
njihovo obavljanje.
Članak 39.
Općinski načelnik može osnovati posebnom odlukom Savjet Općinskog načelnika,
odnosno savjetnike iz samoupravnog djelokruga Općine i to:
- savjetnika za područje proračuna, financija i zaštite potrošača
- savjetnika za područje prostornog i urbanističkog planiranja, zaštitu i
unapređenje
prirodnog okoliša,uređenje naselja i stanovanja
- savjetnika za područje gospodarstva
- savjetnika za područje komunalnog gospodarstva i prometa
- savjetnika za područje socijalne skrbi i primarne zdravstvene zaštite
- savjetnika za područje odgoja , osnovnog obrazovanja i brige o djeci
- savjetnika za područje športa, kulture i tehničke kulture.
Članovi Savjeta Općinskog načelnika ostvaruju pravo na naknadu za obavljanje
poslova u skladu s posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Savjetnik Općinskog načelnika ne može biti vijećnik u Općinskom vijeću.
Članak 40.
Općinski načelnik je odgovoran za ustavnost i zakonitost obavljanja poslova
koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i zakonitost akata upravnih tijela
Općine.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine ima
pravo obustaviti od primjene opći akt Općinskog vijeća. Ako ocijeni da je tim
aktom povrijeđen zakon ili drugi propis, Općinski načelnik donijet će odluku o
obustavi općeg akta u roku od 8 dana od dana donošenja općeg akta.
Općinski načelnik, ima pravo zatražiti od Općinskog vijeća da u roku od 8
dana od donošenja odluke o obustavi otkloni uočene nedostatke u općem aktu.
Ako Općinsko vijeće ne otkloni uočene nedostatke u općem aktu, Općinski
načelnik dužan je bez odgode o tome obavijestiti predstojnika ureda državne
uprave u županiji i dostaviti mu odluku o obustavi općeg akta.
Predstojnik ureda državne uprave u županiji će u roku od 8 dana od
zaprimanja ocijeniti osnovanost odluke Općinskog načelnika o obustavi od
primjene općeg akta.
Općinski načelnik dva (2) puta godišnje podnosi polugodišnja Izvješća o svom
radu i to do 31. ožujka tekuće godine za razdoblje srpanj-prosinac prethodne
godine i do 15. rujna za razdoblje siječanj-lipanj tekuće godine.
Općinsko vijeće može pored Izvješća iz stavka 6. ovog članka od Općinskog
načelnika tražiti izvješće o pojedinim pitanjima iz njegova djelokruga.
Općinski načelnik podnosi izvješće po zahtjevu iz stavka 7. ovog članka u
roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Ukoliko jedan zahtjev sadrži veći broj različitih pitanja, rok za podnošenje
Izvješća iznosi 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Općinsko vijeće ne može zahtijevati od Općinskog načelnika izvješće o bitno
podudarnom pitanju prije roka od 6 mjeseci od ranije podnesenog Izvješća o
istom pitanju.
Članak 41.
Općinskom načelniku i zamjeniku Općinskog načelnika mandat prestaje po sili
zakona:
- danom dostave pisane ostavke sukladno pravilima o dostavi propisanim
Zakonom o općem upravnom postupku
- danom pravomoćnosti sudske odluke o oduzimanju poslovne sposobnosti
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je osuđen na bezuvjetnu kaznu
zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je osuđen radi počinjenja
kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i građanina Republike Hrvatske i
vrijednosti zaštićenih međunarodnih prava
- danom prestanka prebivališta na području Općine
- danom prestanka hrvatskog državljanstva
- smrću.
U slučaju prestanka mandata Općinskog načelnike prije isteka dvije godine
mandata pročelnik upravnog tijela će u roku od 8 dana obavijestiti Vladu
Republike Hrvatske o prestanku mandata Općinskog načelnika radi raspisivanja
prijevremenih izbora za novog Općinskog načelnika.
U slučaju prestanka mandata Općinskog načelnika nakon isteka dvije godine
mandata dužnost Općinskog načelnika obnaša zamjenik koji je izabran zajedno s
njim.
Članak 42.
Općinski načelnik i njegov zamjenik mogu se opozvati putem referenduma.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju referenduma o opozivu Općinskog
načelnika i njegovog zamjenika može predložiti 20% ukupnog broja birača
upisanih u popis birača Općine. Predsjednik Općinskog vijeća dostavlja
zaprimljeni prijedlog propisanog broja birača u roku od 8 dana od dana zaprimanja
prijedloga Središnjem tijelu države uprave nadležnom za lokalnu i područnu
regionalnu samoupravu radi utvrđivanja da li je prijedlog podnesen od potrebnog
broja birača.
Ako Središnje tijelo države uprave nadležnom za lokalnu i područnu
regionalnu samoupravu utvrdi da je prijedlog podnesen od potrebnog broja
birača, Općinsko vijeće raspisuje referendum u roku od 30 dana od dana
zaprimanja odluke Središnjeg ureda državne uprave. Referendum za opoziv
Općinskog načelnika i njegovog zamjenika ne smije se raspisati prije proteka
roka od 12 mjeseci od održanih izbora ni ranije održanog referenduma za opoziv,
kao ni u godini u kojoj se održavaju redovni izbori za Općinskog načelnika.
Članak 43.
Odluka o opozivu Općinskog načelnika i njegovog zamjenika donesena je ako se
na referendumu za opoziv izjasnila većina birača koji su glasovali, uz uvjet da
ta većina iznosi najmanje jednu trećinu ukupnog broja birača upisanih u popis
birača Općine.
Ako na referendumu bude donesena odluka o opozivu Općinskog načelnika i njegovog
zamjenika mandat im prestaje danom objave rezultata referenduma, a Vlada
Republike Hrvatske imenovati će povjerenika Vlade Republike Hrvatske za
obavljanje poslova iz nadležnosti Općinskog načelnika.
Na postupak referenduma za opoziv odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona
o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i zakona kojim se uređuje
provedba referenduma.
VII. UPRAVNA TIJELA OPĆINE
Članak 44.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga Općine utvrđenih zakonom i
ovim Statutom, kao i poslova državne uprave prenesenih na Općinu, ustrojavaju
se upravna tijela Općine.
Ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela iz stavka 1. ovog članka uređuje se
posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Članak 45.
Upravna tijela u područjima za koje su ustrojeni i u okviru djelokruga
utvrđenog posebnom odlukom, neposredno izvršavaju i nadziru provođenje općih i
pojedinačnih akata tijela Općine, te u slučaju neprovođenja općeg akta
poduzimaju propisane mjere.
Članak 46.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog djelokruga, a za zakonito i
pravovremeno obavljanje poslova iz svoje nadležnosti odgovorni su Općinskom
načelniku.
Članak 47.
Sredstva za rad upravnih tijela, osiguravaju se u Proračunu Općine, Državnom
proračunu i iz drugih prihoda u skladu sa zakonom.
Članak 48.
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje na temelju javnog natječaja
imenuje Općinski načelnik.
Općinski načelnik može razriješiti pročelnike iz stavka 1. ovog članka:
1. ako pročelnik sam zatraži razrješenje;
2. ako nastanu takvi razlozi koji po posebnim propisima kojima se uređuju
radni odnosi dovode do prestanka radnog odnosa;
3. ako pročelnik ne postupa po propisima ili općim aktima Općine, ili
neosnovano ne izvršava odluke Općinskih tijela, ili postupa protivno njima;
4. ako pročelnik svojim nesavjesnim ili nepravilnim radom prouzroči Općini
veću štetu, ili ako zanemaruje ili nesavjesno obavlja svoje dužnosti koje mogu
štetiti interesima službe u obavljanju poslova Općine.
Pročelnik koji bude razriješen sukladno stavku 2.ovog članka rasporediti će
se na drugo slobodno radno mjesto u jedno od upravnih tijela Općine, za koje
ispunjava stručne uvjete.
Na prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja u svezi s radom
pročelnika koja nisu uređena ovim Statutom, primjenjuju se odredbe Zakona
kojima se uređuje radni odnos službenika i namještenika u tijelima jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak 49.
Upravne, stručne i ostale poslove u upravnim tijelima Općine obavljaju
službenici i namještenici.
Službenici obavljaju upravne i stručne poslove iz djelokruga tijela u kojem
rade, a namještenici obavljaju prateće i pomoćne poslove.
Prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja od značenja za rad
službenika i namještenika u upravnim tijelima Općine uređuju se posebnim
zakonom.
Članak 50.
Općinski načelnik Planom prijama u službu utvrđuje popunjenost upravnih
tijela Općine i planira zapošljavanje potrebnog broja pripadnika nacionalnih
manjina radi ostvarivanja zastupljenosti u upravnim tijelima Općine sukladno
Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih manjina.
Članak 51.
Službenici u upravnim tijelima Općine poticati će se na trajno stručno
osposobljavanje i usavršavanje putem tečajeva, seminara i školovanja, na osnovi
strategije i plana trajnog osposobljavanja i usavršavanja lokalnih službenika.
Članak 52.
Ako na to upućuju razlozi racionalnosti poslovanja, Općina može zajedno i u
sporazumu s drugim jedinicama lokalne samouprave zajednički organizirati
obavljanje pojedinih poslova iz svog samoupravnog djelokruga, te u tom cilju
osnovati zajednička tijela, uprave, odjele i službe, odnosno zajednička
trgovačka društva i ustanove, sukladno Zakonu.
O osnivanju, ustrojstvu i djelokrugu zajedničkog upravnog tijela odlučuju
predstavnička tijela jedinica lokalne samouprave.
Temeljem odluke predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave, izvršna
tijela sklopit će sporazum o osnivanju zajedničkog upravnog tijela kojim se
propisuje financiranje, način upravljanja, odgovornost, statusna pitanja službenika
i namještenika i druga pitanja od značaja za to tijelo.
VIII. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak 53.
Sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska prava koja pripadaju Općini
Čavle čine njenu imovinu.
Općina upravlja, koristi se i raspolaže svojom imovinom pažnjom dobrog
domaćina, a u njezino ime Općinski načel nik i Općinsko vijeće u skladu s
odredbama ovog Statuta i zakona.
Općina vodi evidenciju o svojoj imovini.
Članak 54.
Općinski načelnik u postupku upravljanja imovinom Općine donosi pojedinačne
akte glede upravljanja imovinom, na temelju ovog Statuta, zakona i općeg akta
Općinskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u
vlasništvu Općine.
Članak 55.
Općina ima prihode kojima u okviru svog samoupravnog djelokruga slobodno
raspolaže.
Prihodi Općine moraju biti razmjerni s poslovima koje obavljaju tijela
Općine u skladu sa Zakonom.
Prihodi Općine su:
- Općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe u skladu s Zakonom
i posebnim odlukama Općinskog vijeća;
- prihodi od stvari u njezinom vlasništvu i imovinskih prava Općine;
- prihodi od trgovačkih društava i drugih pravnih osoba u vlasništvu Općine,
odnosno u kojima ima udjele ili dionice;
- prihodi od naknada za koncesiju koje daje Općinsko vijeće;
- novčane kazne i oduzeta imovinska korist za prekršaje koje propiše
Općinsko vijeće u skladu sa Zakonom;
- udio u zajedničkim porezima s Republikom Hrvatskom;
- sredstva pomoći i dotacija Republike Hrvatske predviđena u državnom
proračunu i Županije;
- prihodi od imovine po osnovi posebnih Ugovora;
- drugi prihodi određeni Zakonom.
Članak 56.
Temeljni financijski akt Općine je proračun.
Općinsko vijeće donosi Proračun za proračunsku godinu na način i u rokovima
propisanim posebnim zakonom.
Općinski načelnik kao jedini ovlašteni predlagatelj predlaže Općinskom
vijeću donošenje proračuna. Podneseni prijedlog proračuna Općinski načelnik,
može povući i nakon glasovanja o amandmanima, a prije glasovanja o proračunu u
cjelini.
Proračun Općine dostavlja se Ministarstvu financija u skladu s posebnim
zakonom.
Članak 57.
Ukoliko se proračun za narednu proračunsku godinu ne može donijeti prije
početka godine za koju se donosi, vodi se privremeno financiranje i to najduže
za razdoblje od 3 mjeseca.
Odluku o privremenom financiranju donosi Općinsko vijeće u skladu sa Zakonom
i svojim poslovnikom.
Predlagatelji utvrđeni poslovnikom Općinskog vijeća mogu predložiti
donošenje odluke o privremenom financiranju.
Odluka o privremenom financiranju dostavlja se Ministarstvu financija u roku
od 15 dana od donošenja.
Ukoliko se prije početka naredne godine ne donese ni odluka o privremenom
financiranju, financiranje se obavlja izvršavanjem redovnih i nužnih izdataka u
skladu sa posebnim zakonom.
Članak 58.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka te utvrđeni rashodi i izdaci Općine
iskazuju se u Proračunu Općine.
Svi prihodi i primici Proračuna moraju biti raspoređeni u proračunu i
iskazani po izvorima iz kojih potječu.
Svi rashodi i izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u proračunu i
uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak 59.
Ako se tijekom proračunske godine smanje prihodi i primici ili povećaju
rashodi i izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora uravnotežiti sniženjem
predviđenih rashoda i izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama i dopunama proračuna po
postupku propisanom za donošenje proračuna.
Članak 60.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje Općine nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost korištenja proračunskih sredstava Općine nadzire Ministarstvo
financija.
IX. AKTI OPĆINE
Članak 61.
Općinsko vijeće donosi Statut Općine Čavle, Poslovnik Općinskog vijeća,
odluke i druge opće akte, proračun, polugodišnji i godišnji izvještaj o
izvršenju proračuna i zaključke.
Općinsko vijeće donosi rješenja i druge pojedinačne akte kada, u skladu sa
zakonom, rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih
osoba.
Članak 62.
Općinski načelnik u poslovima iz svog djelokruga donosi odluke, zaključke,
rješenja, pravilnike i druge opće akte kada je na to ovlašten zakonom ili općim
aktom Općinskog vijeća.
Općinski načelnik osigurava izvršavanje općih akata Općinskog vijeća na
način i u postupku propisanom Statutom, te obavlja nadzor nad zakonitošću rada
upravnih tijela Općine koja obavljaju poslove iz samoupravnog djelokruga
Općine.
Općinski načelnik donosi i druge pojedinačne akte kada, u skladu s zakonom,
rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak 63.
Prije nego što stupi na snagu opći akt obavezno se objavljuje u službenom
glasilu Općine.
Ako Općina nema svoje službeno glasilo, opći akt objavljuje se u službenom
glasilu Županije.
Opći akt stupa na snagu najranije osmi dan od dana njegove objave.
Iznimno, općim se aktom može iz osobito opravdanih razloga odrediti da stupa
na snagu danom objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
Članak 64.
Upravna tijela Općine neposredno izvršavaju i nadziru provođenje općih akata
Općinskog vijeća.
U provođenju nadzora iz stavka 1. ovog članka upravna tijela mogu u slučaju
neprovođenja općeg akta poduzimati mjere propisane tim aktom i zakonom.
Upravna tijela u izvršavanju općih akata Općinskog vijeća donose pojedinačne
akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i
pravnih osoba (upravne stvari).
Iznimno od stavka 3. ovog članka, u izvršavanju općih akata Općinskog vijeća
kad je to određeno zakonom, pojedinačne akte kojima se rješava o pravima,
obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba, donose prvostupanjska
tijela državne uprave.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 3. ovog članka koje donose općinska
upravna tijela može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Županije, a
protiv pojedinačnih akata koja u prvom stupnju donose upravna tijela Županije
može se izjaviti žalba nadležnom ministarstvu, ako posebnim zakonom nije
drukčije propisano.
U skladu s odredbama Zakona o upravnim sporovima, protiv pojedinačnih akata
iz ovog članka može se pokrenuti upravni spor.
Na donošenje akata iz ovog članka shodno se primjenjuju odredbe Zakona o
općem upravnom postupku, ako posebnim zakonom nije propisan postupak pred
tijelima lokalne samouprave.
Članak 65.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i Općinskog načelnika kojima se
rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba ne
može se izjaviti žalba, već se može pokrenuti upravni spor, ako posebnim
zakonom nije drukčije propisano.
Članak 66.
Nadzor zakonitosti pojedinačnih neupravnih akata koje u samoupravnom
djelokrugu donose Općinsko vijeće i Općinski načelnik obavljaju nadležna
središnja tijela državne uprave, svako u svojem djelokrugu sukladno posebnom
zakonu.
Protiv rješenja kojim se pojedinačni neupravni akt proglašava ništavim nije
dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim
sudom.
X. JAVNOST RADA
Članak 67.
Rad Općinskog vijeća, Općinskog načelnika i upravnih tijela Općine je javan.
Članak 68.
Sjednice Općinskog vijeća su javne.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo iznimno, u slučajevima
predviđenim posebnim zakonima i Poslovnikom Općinskog vijeća.
O radu Općinskog vijeća i odlukama koje Općinsko vijeće donosi, kao i o
temama o kojima Općinsko vijeće raspravlja izvješćuje se javnost, a prijedlozi
akata Općinskog vijeća odnosno akti Općinskog vijeća objavljuju se na web
stranicama Općine.
Radi izvješćivanja javnosti o radu Općinskog vijeća i njegovih radnih tijela
daju se priopćenja.
Ostvarivanje javnosti rada Općinskog vijeća podrobnije se uređuje
Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak 69.
Općinski načelnik je dužan upoznati javnost s obavljanjem poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine putem sredstava javnog priopćavanja, web
stranica Općine ili na drugi prikladan način.
Članak 70.
Općina Čavle organizirati će svoj rad i poslovanje tako da građani i pravne
osobe mogu na jednostavan i djelotvoran način ostvariti svoja Ustavom zajamčena
prava i zakonom zaštićene interese te ispunjavati građanske dužnosti.
Članak 71.
Građani i pravne osobe moraju biti javno obaviješteni o svim važnim
pitanjima za rad upravnih tijela.
Članak 72.
Uvid u dokumentaciju i arhivsku građu Općine te druge materijale u svezi s
radom tijela Općine omogućit ce se svim pravnim i fizičkim osobama na temelju
njihovog zahtjeva, sukladno zakonu i općim aktima Općine kojima se uređuje
pravo na pristup informacijama.
Članak 73.
Na zgradama u kojima su smještena tijela Općine mora biti istaknut naziv
tijela.
XI. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U ODLUČIVANJU
Članak 74.
Građani mogu neposredno sudjelovati u odlučivanju o lokalnim poslovima putem
lokalnog referenduma (u daljnjem tekstu: referendum), mjesnog zbora građana i
podnošenja prijedloga u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak 75.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja o prijedlogu o promjeni
Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja od lokalnog značaja iz
djelokruga Općinskog vijeća, kao i o drugim pitanjima određenim zakonom i ovim
Statutom.
Referendum temeljem odredbi zakona i ovog Statuta raspisuje Općinsko vijeće.
Prijedlog za raspisivanje referenduma može dati najmanje jedna trećina
članova Općinskog vijeća, Općinski načelnik, 20% ukupnog broja birača upisanih
u popis birača i većina vijeća mjesnih odbora na području Općine.
Ako je raspisivanje referenduma predložila najmanje jedna trećina članova
Općinskog vijeća odnosno ako je raspisivanje referenduma predložio Općinski
načelnik, te ako je raspisivanje referenduma predložila većina vijeća mjesnih
odbora na području Općine, Općinsko vijeće dužno je izjasniti se o podnesenom
prijedlogu te ako prijedlog prihvati, donijeti odluku o raspisivanju
referenduma u roku od 30 dana od zaprimanja prijedloga. Odluka o raspisivanju
referenduma donosi se većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Ako je raspisivanje referenduma predložilo 20% od ukupnog broja birača u
jedinici, predsjednik Općinskog vijeća dostavit će zaprimljeni prijedlog
središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu u roku od 8 dana od zaprimanja prijedloga. Središnje tijelo državne
uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu će u roku od 60
dana od dana dostave utvrditi ispravnost podnesenog prijedloga, odnosno utvrditi
je li prijedlog podnesen od potrebnog broja birača u jedinici i je li
referendumsko pitanje sukladno odredbama Zakona te odluku o utvrđenom dostaviti
Općinskom vijeću. Ako središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i
područnu (regionalnu) samoupravu utvrdi da je prijedlog ispravan, Općinsko
vijeće raspisat će referendum u roku od 30 dana od zaprimanja odluke. Protiv
odluke središnjeg tijela državne uprave kojom je utvrđeno da prijedlog nije
ispravan nije dozvoljena žalba, već se može pokrenuti upravni spor pred Visokim
upravnim sudom Republike Hrvatske.
Općinsko vijeće može raspisati savjetodavni referendum o pitanjima iz svog
djelokruga.
Članak 76.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži:
- naziv tijela koje raspisuje referendum
- područje za koje se raspisuje referendum
- naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku pitanja o
kojem, odnosno kojima će birači odlučivati na referendumu
- obrazloženje akta ili pitanja o kojem, odnosno kojima se raspisuje
referendum
- referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više prijedloga o
kojem će birači odlučivati
- dan održavanja referenduma.
Od dana objave odluke o raspisivanju referenduma do dana održavanja
referenduma ne smije proći manje od 20 niti više od 40 dana.
Članak 77.
Na referendumu imaju pravo sudjelovati birači koji imaju prebivalište na
području Općine Čavle, odnosno na području za koje se raspisuje referendum i
upisani su u popis birača.
Članak 78.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je za Općinsko vijeće, osim odluke
donesene na savjetodavnom referendumu koja nije obvezatna.
Općinsko vijeće ne može donijeti akt ili odluku koja je sadržajno suprotna
odluci donesenoj na referendumu prije proteka roka od godine dana od dana
održavanja referenduma.
O istom pitanju, odnosno pitanjima, ne može se ponovno raspisati referendum
prije proteka roka od 6 mjeseci od dana održanog referenduma.
Članak 79.
Postupak provođenja referenduma i odluke donijete na referendumu podliježu
nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg provodi središnje tijelo državne uprave
nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Članak 80.
Radi izjašnjavanja građana o pojedinim pitanjima od lokalnog značenja,
raspravljanja o potrebama i interesima građana te davanja prijedloga za rješavanje
pitanja od lokalnog značaja sazivaju se zborovi građana.
Mjesne zborove građana može sazvati Općinsko vijeće kada traži mišljenje od
mjesnog zbora građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga
Općine, kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Odlukom o sazivanju mjesnog zbora građana određuje se pitanje o kojem se
traži mišljenje i područje za koje se saziva mjesni zbor građana.
Mjesni zbor građana saziva se najmanje osam dana prije održavanja putem
sredstava javnog priopćavanja, oglašavanjem na plakatima, oglasnim pločama
mjesnih odbora i slično.
Članak 81.
Odluke na mjesnom zboru građana donose se javnim glasovanjem, osim ako se
većinom glasova prisutnih građana ne donese odluka o tajnom glasovanju.
Odluka donijeta na mjesnom zboru građana obvezatna je za mjesni odbor, ali
ne obvezuje Općinsko vijeće.
Članak 82.
Građani imaju pravo Općinskom vijeću predlagati donošenje određenog akta ili
rješavanje određenog pitanja iz djelokruga Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće mora raspravljati o prijedlogu iz stavka 1. ovog članka ako
prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača upisanih u popis birača Općine.
Općinsko vijeće dužno je dati odgovor podnositeljima prijedloga najkasnije u
roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak 83.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi predstavke i pritužbe na rad
tijela Općine kao i na rad upravnih tijela Općine te na nepravilan odnos
zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi ostvarivanja svojih prava i
interesa ili izvršavanja svojih građanskih dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik tijela Općine, odnosno pročelnik
upravnog tijela dužan je građanima i pravnim osobama odgovoriti u roku od 30
dana od dana podnošenja predstavke odnosno pritužbe.
Članak 84.
Građani imaju pravo izjašnjavati se o pitanjima iz djelokruga Općine koja
neposredno i svakodnevno utječu na njihov život i rad i putem iznošenja pisanih
mišljenja, primjedbi i prijedloga koje mogu uputiti čelnicima tijela i upravnih
tijela Općine.
Općinski načelnik određuje mjesto na kojem ce građani ulagati pismena iz
stavka 1. ovog članka.
Članak 85.
Općinski načelnik saziva jednom godišnje, sastanak s građanima, radi
izjašnjavanja o pitanjima iz samoupravnog djelokruga koja neposredno i
svakodnevno utječu na njihov život i rad.
XII. MJESNA SAMOUPRAVA
1. OSNIVANJE MJESNIH ODBORA
Članak 86.
Kao oblik neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim
poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana, na
području Općine osnivaju se mjesni odbori.
Mjesni odbor se osniva za jedno naselje, više međusobno povezanih manjih
naselja ili za dio naselja, koji u odnosu na ostale dijelove čine zasebno
razgraničenu cjelinu (dio naselja), na način i po postupku propisanim zakonom,
ovim Statutom i posebnom odlukom Općinskog vijeća, kojom se detaljnije uređuje
postupak i način izbora tijela mjesnog odbora.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak 87.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora može dati 10% građana
upisanih u popis birača za područje za koje se predlaže osnivanje mjesnog
odbora i njihove organizacije i udruženja, zborovi građana, Općinsko vijeće te
Općinski načelnik.
Inicijativa u smislu stavka 1. ovog članka mora se obrazložiti, podnosi se u
pisanom obliku, a upućuje se Odboru za mjesnu samoupravu.
2. TIJELA MJESNOG ODBORA, IZBOR, OVLASTI I NADZOR ZAKONITOSTI
Članak 88.
Tijela mjesnog odbora su Vijeće mjesnog odbora i predsjednik vijeća mjesnog
odbora.
Vijeće Mjesnog odbora ima 5 članova.
Mandat članova Vijeća mjesnog odbora traje četiri godine.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada mjesnog odbora, pravila mjesnog
odbora, Poslovnik o svom radu u skladu sa Statutom, financijski plan i godišnji
obračun te obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Članak 89.
Vijeće mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju
biračko pravo.
Za člana Vijeća mjesnog odbora može biti biran građanin koji ima biračko
pravo i prebivalište na području mjesnog odbora čije se Vijeće bira.
Članovi Vijeća biraju se na neposrednim izborima, tajnim glasovanjem,
razmjernim izbornim sustavom. Postupak izbora članova Vijeća mjesnih odbora
uređuje Općinsko vijeće općim aktom, odgovarajućom primjenom odredaba zakona
kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela.
Izbore za članove Vijeća mjesnih odbora raspisuje Općinsko vijeće.
Članak 90.
Vijeće mjesnog odbora iz svog sastava većinom glasova svih članova bira
predsjednika vijeća na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora u skladu sa Statutom predstavlja mjesni odbor
i za svoj rad odgovara Vijeću mjesnog odbora.
Za obavljanje pojedinih poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, koji su
od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana na području
mjesnog odbora predsjednik vijeća mjesnog odbora odgovara Općinskom načelniku.
Članak 91.
Vijeće mjesnog odbora, u skladu sa Statutom radi raspravljanja o potrebama i
interesima građana te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od mjesnog
značaja, može sazivati mjesne zborove građana.
Mjesni zbor građana saziva se za dio područja mjesnog odbora koji čini
određenu cjelinu (dio naselja).
Mjesni zbor građana vodi predsjednik Vijeća mjesnog odbora ili član Vijeća
mjesnog odbora kojeg odredi Vijeće.
Članak 92.
U svom radu mjesni odbor mora se pridržavati Zakona i ovog Statuta.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora obavlja Općinski načelnik,
koji može raspustiti Vijeće mjesnog odbora ako ono učestalo krši ovaj Statut,
pravila mjesnog odbora ili ne izvršava povjerene mu poslove.
3. PROGRAM RADA MJESNOG ODBORA
Članak 93.
Vijeće mjesnog odbora donosi godišnji program rada mjesnog odbora, te ga
podnosi na potvrdu zboru građana.
Program rada iz stavka 1. ovog članka mora se zasnivati na realnim potrebama
i mogućnostima, a donosi se najkasnije do kraja listopada prethodne godine, za
narednu godinu.
Članak 94.
Program rada mjesnog odbora sadržava popis aktivnosti te izvore sredstava za
njihovu realizaciju.
Jedan primjerak programa iz stavka 3. članka 89. ovog Statuta dostavlja se
Općinskom načelniku.
4. PRAVILA MJESNOG ODBORA
Članak 95.
Osnovama pravila mjesnih odbora propisuje se kako slijedi:
- izbor predsjednika i članova vijeća mjesnog odbora ograničava se na
najviše dva uzastopna mandata;
- predsjednik i članovi vijeća mjesnog odbora navedene dužnosti obavljaju
volonterski, bez naknade.
Suglasno osnovama pravila, odnosno odredbama stavka 1. ovog članka, mjesni
odbori donose pravila mjesnog odbora.
5. NAČIN FINANCIRANJA DJELATNOSTI MJESNIH ODBORA
Članak 96.
Za djelatnost mjesnih odbora, u smislu osiguravanja nužnih sredstava za
njihovo poslovanje (minimalne administrativne troškove) te za obavljanje
povjerenih im poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, mjesnim odborima se
sredstva osiguravaju u proračunu Općine.
Za financiranje svojih djelatnosti, koje nisu obuhvaćene stavkom 1. ovog
članka, mjesni odbori mogu osiguravati druga sredstva i to:
- prihode od imovine i imovinskih prava mjesnih odbora;
- donacije je pravnih subjekata i građana.
6. OBAVLJANJE ADMINISTRATIVNIH I DRUGIH POSLOVA ZA MJESNE ODBORE
Članak 97.
Mjesni odbori organiziraju odgovarajući način administrativnog i
financijskog poslovanja za svoje potrebe, sukladno propisima.
Članak 98.
Upravni odjel osigurava odgovarajuće uvjete radi pružanja pomoći mjesnim
odborima u obavljanju administrativnih, računovodstvenih i drugih odgovarajućih
poslova.
XIII. PRAVA NACIONALNIH MANJINA
Članak 99.
Pripadnici nacionalnih manjina u Općini imaju pravo sudjelovati u javnom
životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća i predstavnika nacionalnih
manjina (u daljnjem tekstu: vijeća i predstavnici nacionalnih manjina).
Članak 100.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina u Općini imaju pravo:
- predlagati tijelima Općine mjere za unapređivanje položaja nacionalne
manjine u Općini, uključujući davanje prijedloga općih akata kojima se uređuju
pitanja od značaja za nacionalnu manjinu tijelima koja ih donose
- isticati kandidate za dužnosti u tijelima Općine
- biti obaviješteni o svakom pitanju o kojem ce raspravljati Općinsko vijeće
i radna tijela Općinskog vijeća, a tiče se položaja nacionalne manjine
- davati mišljenja i prijedloge na programe radijskih i televizijskih
postaja na lokalnoj razini namijenjene nacionalnim manjinama ili na programe
koji se odnose na manjinska pitanja.
Način, rokovi i postupak ostvarivanja prava iz stavka 1. ovog članka uređuje
se općim aktima Općine.
Članak 101.
U pripremi prijedloga općih akata Općinski načelnik je dužan od vijeća i
predstavnika nacionalnih manjina zatražiti mišljenje i prijedloge o odredbama
kojima se uređuju prava i slobode nacionalnih manjina.
Članak 102.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina mogu ovlastiti koordinaciju vijeća
i predstavnika nacionalnih manjina, ako je osnovana, da u njihovo ime poduzima
pojedine radnje iz članka 101. ovog Statuta.
Članak 103.
Sredstva za rad vijeća i predstavnika nacionalnih manjina, uključujući
sredstva za obavljanje administrativnih poslova za njihove potrebe, osiguravaju
se u proračunu Općine.
U proračunu se mogu osigurati i sredstva za provođenje određenih aktivnosti
utvrđenih programom rada vijeća i predstavnika nacionalnih manjina.
Sredstva koja vijeća i predstavnici nacionalnih manjina ostvare iz proračuna
Općine mogu se koristiti isključivo za namjene određene proračunom, odnosno
odlukom kojom se uređuje izvršavanje proračuna.
Način financiranja rada i programa vijeća i predstavnika nacionalnih manjina
uređuje se odlukom koju donosi Općinsko vijeće.
Članak 104.
Statuti vijeća nacionalnih manjina te financijski planovi i završni računi
vijeća i predstavnika nacionalnih manjina objavljuju se u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
XIV. USTROJSTVO I RAD JAVNIH SLUŽBI
Članak 105.
Za obavljanje poslova iz svog samoupravnog djelokruga, Općina može osnovati
trgovačka društva i ustanove u svom vlasništvu, sukladno posebnom Zakonu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1. ovog članka djelatnosti iz njihova
djelokruga obavljaju kao javnu službu.
Članak 106.
Općina nadzire rad i vodi brigu o racionalnom i zakonitom radu trgovačkih
društava i ustanova u svom vlasništvu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1. ovog članka obvezni su Općinu
redovito izvještavati o svom radu, odnosno poslovanju, u rokovima kako odluči
Općinsko vijeće.
XV. OBLICI SURADNJE S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE TE PODRUČNE (REGIONALNE)
SAMOUPRAVE
Članak 107.
Općina posebno surađuje sa Primorsko-goranskom županijom, te svim jedinicama
lokalne samouprave u njezinu sastavu.
Članak 108.
Općina može uspostaviti i posebne prijateljske odnose s drugim Općinama i
gradovima u Republici Hrvatskoj, kao i u inozemstvu, sukladno Zakonu.
O prijateljskom odnosu potpisuje se posebna povelja, koju u ime Općine
potpisuje Općinski načelnik, sukladno Odluci Općinskog vijeća.
Članak 109.
Radi ostvarivanja suradnje u smislu članka 108. ovog Statuta, Općina s
drugim Općinama može osnovati trgovačka društva i ustanove u zajedničkom
vlasništvu, zajednička upravna tijela te uspostaviti druge odgovarajuće oblike
suradnje.
XVI. NADZOR ZAKONITOSTI RADA I OPĆIH AKATA
Članak 110.
Nadzor zakonitosti rada Općinskog vijeća obavlja središnje tijelo državne
uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Kada utvrdi nepravilnosti u radu Općinskog vijeća središnje tijelo državne
uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu donijet će odluku
kojom će sjednicu Općinskog vijeća ili njezin dio proglasiti nezakonitom, a
akte donesene na sjednici proglasiti ništavim.
Protiv odluke iz stavka 2. ovog članka nije dopuštena žalba, ali se može
pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske.
Na prijedlog središnjeg tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i
područnu (regionalnu) samoupravu Vlada Republike Hrvatske istovremeno će
raspustiti predstavničko tijelo i razriješiti općinskog načelnika, gradonačelnika,
odnosno župana i njihovog zamjenika koji je izabran zajedno s njima ako u
zakonom određenom roku ne bude donesen proračun, odnosno odluka o privremenom
financiranju.
Članak 111.
Nadzor zakonitosti općih akata koje u samoupravnom djelokrugu donosi
Općinsko vijeće obavljaju uredi državne uprave u županijama i nadležna
središnja tijela državne uprave, svako u svojem djelokrugu, sukladno posebnom
zakonu.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je dostaviti Statut, Poslovnik, proračun
ili drugi opći akt predstojniku ureda državne uprave u županiji zajedno s
izvatkom iz Zapisnika koji se odnosi na postupak donošenja općeg akta propisan
Statutom i Poslovnikom u roku od 15 dana od dana donošenja općeg akta.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je akte iz stavka 2. ovog članka bez
odgode dostaviti Općinskom načelniku.
XVII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 112.
Prijedlog za promjenu Statuta Općine može podnijeti Općinski načelnik ili
najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća.
Prijedlog mora biti obrazložen a podnosi se predsjedniku Općinskog vijeća.
O promjeni Statuta Općine odlučuje Općinsko vijeće većinom glasova svih
članova Općinskog vijeća.
Članak 113.
Odluke i drugi opći akti doneseni na temelju Statuta Općine Čavle (»Službene
novine PGŽ« broj 6/13, 13/13, 28/13) i Zakona uskladiti će se s odredbama ovog
Statuta i Zakona kojim se uređuje pojedino područje u zakonom propisanom roku.
Do donošenje općih akata u skladu s odredbama ovog Statuta primjenjivat će
se opći akti Općine u onim odredbama koje nisu u suprotnosti s odredbama Zakona
i ovog Statuta.
U slučaju suprotnosti odredbi općih akata iz stavka 1.ovog članka neposredno
će se primjenjivati odredbe Zakona i ovog Statuta.
Članak 114.
Danom stupanja na snagu ovoga Statuta prestaje važiti Statut Općine
(»Službene novine PGŽ« broj 6/13), Odluka o izmjenama i dopunama Statuta Općine
Čavle (Službene novine PGŽ broj 13/13 i 28/13).
Članak 115.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«
Klasa: 021-05/14-01/11
Ur. broj: 2170-03-14-01-3
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE ČAVLE
Predsjednik
Norbert Mavrinac, v. r.