20.
Na temelju članka 57-66 Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01,
60/01, 125/09, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13
- pročišćeni tekst), članka 48, članka 79-96 Statuta Općine
Vinodolska općina (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 40/09, 15/13 i 30/13 - pročišćeni tekst),
Općinsko vijeće na 5. sjednici održanoj 17. ožujka 2014.
godine, donijelo je
ODLUKU
o mjesnoj samoupravi
Članak 1.
Ovom Odlukom utvrđuje se postupak osnivanja mjesnih
odbora, kao oblika mjesne samouprave na području Vinodolske općine, a radi ostvarivanja neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima; te način
izbora i opoziva tijela mjesnog odbora, djelokrug rada,
zadaće i ovlasti i druga pitanja od važnosti za život i rad
građana na području za koje se osnivaju.
Članak 2.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Mjesni odbor osniva se kao oblik ostvarivanja neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na njihov
život i rad.
Članak 3.
Mjesni odbor kao jedinica mjesne samouprave, osniva se
u skladu sa Zakonom i Statutom Vinodolske općine.
Mjesni odbor osniva se za jedno naselje ili više međusobno povezanih naselja ili za dijelove većeg naselja koji
u odnosu na ostale dijelove čini zasebnu razgraničenu cjelinu (dio naselja).
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog odbora mogu
dati građani i njihove organizacije i udruženja, te 10% građana upisanih u popis birača s područja koje se predlaže
osnivanje mjesnih odbora, druga tijela određena Statutom
Vinodolske općine i Načelnik Općine. U slučaju da prijedlog za osnivanje mjesnih odbora daju građani ili njihove
organizacije i udruženja, prijedlog se dostavlja u pisanom
obliku Općinskom načelniku.
Članak 4.
Na području Vinodolske općine osnovani su Mjesni
odbori:
1. Bribir, za područje naselja Bribir
2. Grižane-Belgrad, za područje naselja Grižane-Belgrad
3. Tribalj, za područje naselja Tribalj
4. Drivenik, za područje naselja Drivenik
Članak 5.
Inicijativu za teritorijalni preustroj osnovanih mjesnih
odbora te osnivanje novog ili novih mjesnih odbora
mogu dati: Zborovi građana, vijeća mjesnih odbora za mjesnu samoupravu Općinskog vijeća (u daljnjem tekstu:
Odbor za mjesnu samoupravu).
Ako inicijativu podnosi Odbor za mjesnu samoupravu
samoinicijativno, o inicijativi pribavlja mišljenje Zbora građana.
Inicijativa u smislu stavka 1. ovog članka, mora se obrazložiti a podnosi se u pisanom obliku Odboru za mjesnu
samoupravu i Odboru za statutarno-pravna pitanja.
Članak 6.
Prijedlog za osnivanje novog ili novih mjesnih odbora
osim podataka o predlagačima sadrži podatke o:
a) imenu mjesnog odbora, a koje ne može biti jednako
već postojećem imenu,
b) području mjesnog odbora s opisom granica mjesnog
odbora i kartografskim prikazom u mjerilu najmanje
1:5.000,
c) sjedištu mjesnog odbora čije se osnivanje predlaže s
točnom adresom sjedišta i smještajem prostorija u kojima
će djelovati tijela mjesnog odbora,
d) potrebi osnutka mjesnog odbora,
e) programu rada mjesnog odbora čije se osnivanje
predlaže,
f) podrobnije podatke, o zadaćama i sredstvima mjesnog
odbora potrebnim za rad,
g) opsegu i organizaciji administrativno-tehničkih i drugih poslova koje se predviđa obavljati za potrebe funkcioniranja mjesnog odbora.
Uz prijedlog iz stavka 1. ovog članka prilaže se i nacrt
Statuta mjesnog odbora čije se osnivanje predlaže.
Prijedlog za osnivanje mjesnog odbora obavezno se
dostavlja načelniku općine ako on nije predlagatelj, radi
davanja mišljenja o osnovanosti podataka o iznosu i izvorima sredstava.
Članak 7.
Uz prijedlog za osnutak novog ili novih mjesnih odbora
dostavlja se i nacrt Pravila mjesnog odbora.
Načelnik općine dužan je u roku od petnaest (15) dana
od dana prijema inicijative i prijedloga raspraviti o prijedlogu i inicijativi.
Općinski načelnik u roku od 15 dana od dana primitka
prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i
po postupku utvrđenim zakonom, Statutom i ovom Odlukom.
Ukoliko općinski načelnik utvrdi da prijedlog nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestiti će predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana
dopuni prijedlog za osnivanje mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog Općinski načelnik upućuje Općinskog vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku
od 60 dana od dana prijema prijedloga.
Članak 8.
Predsjednik općinskog vijeća dužan je raspravu po inicijativi i prijedlogu za osnivanje novog ili novih mjesnih
odbora organizirati u roku od petnaest (15) dana od
dostavljene inicijative i prijedloga.
Općinsko vijeće Vinodolske općine po provedenoj
raspravi odlučiti će, po utvrđivanju prijedloga o izmjeni
Statuta Općine, koja se odnosi na teritorijalni preustroj
te osnivanje novog ili novih mjesnih odbora.
Općinsko vijeće Vinodolske općine posebnom odlukom
raspisuje izbore za članove vijeća mjesnih odbora i imenuje
Izborno povjerenstvo Vinodolske općine.
Odredbe stavka 3. ovoga članka odnose se i na redovne i
na izvanredne izbore za vijeća mjesnih odbora.
Odluka o raspisivanju izbora za Vijeće mjesnog odbora
objavljuje se na Oglasnoj ploči Općine i na Oglasnim mjestima u mjesnim odborima, web stranici Općine, a mogu se
objaviti i u »Službenim novinama Primorsko-goranske
županije.«
Članak 9.
U prijedlogu za osnivanje mjesnog odbora navode se
podaci o predlagatelju, području i granicama mjesnog
odbora, sjedište mjesnog odbora, osnove Pravila mjesnog
odbora, te zadaci i izvori financiranja mjesnog odbora.
Članak 10.
Općinsko vijeće Vinodolske općine će odlučiti o raspisivanju prijevremenih izbora kod osnivanja novog ili novih
mjesnih odbora, suglasno shodnoj primjeni odredaba
Zakona kojim se uređuje izbor članova predstavničkih
tijela jedinica lokalne samouprave, odredaba Statuta,
odluke Općinskog vijeća o provedbi izbora u mjesnim
odborima i ove Odluke.
Na temelju Odluke vijeća o raspisivanju izbora za Vijeće
mjesnog ili mjesnih odbora, izbori će se provesti u roku, ne
manjem od trideset (30) niti dužem od šezdeset (60) dana
od dana donošenja Odluke o raspisivanju izbora.
Članak 11.
Tijela mjesnog odbora su Vijeće mjesnog odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Mandat člana vijeća mjesnog odbora traje četiri (4)
godine.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani s područja
mjesnog odbora koji imaju biračko pravo na neposrednim
izborima, tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Broj članova vijeća mjesnog odbora ustvrđuje se Pravilima mjesnog odbora za svaki Mjesni odbor posebno i
broji pet (5) članova.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti biran hrvatski
državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište na području mjesnog odbora.
Članak 12.
Izbore za članove vijeća mjesnog odbora raspisuje
Općinsko vijeće u roku 30 dana od dana donošenja odluke
Općinskog vijeća o osnivanju mjesnog odbora, odnosno u
roku od 30 dana prije isteka mandata ili raspuštanja vijeća
mjesnog odbora.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora ne može
proteći manje od 30 dana niti više od 60 dana.
Članak 13.
Vijeće mjesnog odbora biraju građani s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo, neposrednim tajnim
glasovanjem, a na postupak izbora odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o lokalnim izborima.
Članovi vijeća mjesnog odbora biraju se proporcionalnom izbornom metodom, uz primjenu D'Hondtove tehnike
izračunavanja broja članova, koji prema rezultatima izbora
dobiva svaka lista.
Članak 14.
Postupak kandidiranja, izrade i podnošenja liste, te provođenje samih izbora za članove vijeća mjesnih odbora,
provodi se na temelju posebne odluke, sukladno Statutu i
Zakonu, odnosno na temelju Odluke Općinskog vijeća o
provedbi izbora u mjesnim odborima.
Članak 15.
Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika vijeća mjesnog
odbora između članova vijeća mjesnog odbora većinom
glasova svih članova na vrijeme od četiri (4) godine, na
prvoj konstituirajućoj sjednici vijeća nakon objave rezultata izbora, a koje objavljuje Općinsko izborno povjerenstvo.
Za predsjednika izabran je član vijeća mjesnog odbora
koji dobije natpolovičnu većinu glasova svih članova vijeća.
Vijeće mjesnog odbora može izglasati nepovjerenje
Predsjedniku u postupku i na način propisan Statutom
(Pravilima) mjesnog odbora.
Predsjednik vijeća predstavlja mjesni odbor i za svoj rad
odgovoran je Vijeću mjesnog odbora, odnosno Općinskom
načelniku, za povjerene mu poslove iz samoupravnog djelokruga Općine.
Statutom Općine može se pojedinom ili svim mjesnim
odborima na području Općine povjeriti obavljanje pojedinih poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, koji su
od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana na području mjesnog odbora.
Članak 16.
Zamjenik člana vijeća mjesnog odbora počinje obnašati
dužnost člana vijeća nakon što je izabrani član dao ostavku
na funkciji člana, promijenio mjesto prebivališta, ako mu je
pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta poslovna sposobnost, ako je pravomoćnom sudskom odlukom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest (6)
mjeseci, ako mu prestane hrvatsko državljanstvo ili je
umro.
Zamjenik člana vijeća je kandidat sa stranačke, koalicijske ili kandidacijske liste grupe birača koji nije izabran, a
kojega odredi politička stranka ili koalicija stranaka ili
nositelj liste grupe birača.
Članak 17.
Mandat članu vijeća mjesnog odbora prestaje u slučajevima određenim Zakonom, Statutom i ovom Odlukom.
Mandat članu vijeća prestaje prije isteka vremena na
koji izabran:
a) ako podnese ostavku, danom kada je Vijeće donijelo
odluku o prestanku mandata,
b) ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom oduzeta
ili ograničena poslovna sposobnost, odnosno ako je osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora dulju od šest (6) mjeseci,
danom pravomoćnosti sudske odluke,
c) ako je promijenio mjesto prebivališta s područja mjesnog odbora, danom odjave prebivališta.
U slučaju da više od polovici članova vijeća mjesnog
odbora prestane mandat prije isteka vremena na koje su
izabrani, a isti se ne mogu nadomjestiti zamjenicima, provest će se dopunski izbori na način određen ovom Odlukom, Statutom i Zakonom.
Mandat članovima vijeća izabranim na dopunskim izborima kao i zamjenicima koji počinju obnašati dužnost po
prestanku mandata izabranih vijećnika traje do isteka mandata članovima vijeća izabranih na redovnim izborima.
Članak 18.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora predstavlja Mjesni
odbor i za svoj rad odgovoran je vijeću mjesnog odbora,
a za obavljanje poslova povjerenih mjesnom odboru iz
samoupravnog djelokruga Općine, odgovoran je Općinskom načelniku.
Članak 19.
Vijeće mjesnog odbora donosi Pravila mjesnog odbora,
program rada mjesnog odbora, Poslovnik o svom radu,
financijski plan, godišnji obračun, te obavlja i druge
poslove utvrđene Zakonom,Statutom Općine, Odlukama
Općinskog vijeća i načelnika Vinodolske općine.
Program rada iz stavka 1.ovoga članka mora se donijeti
najkasnije do kraja listopada tekuće godine za narednu
godinu.
Članak 20.
Programom rada utvrđuju se zadaci mjesnog odbora
osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora, provođenju manjih komunalnih akcija kojima
se poboljšava komunalni standard građana na području
mjesnog odbora vođenja brige o poboljšanju zadovoljavanja lokalnih potreba građana u oblasti zdravstva, socijalne
skrbi, kulture i športa i drugih lokalnih potreba na svom
području.
Članak 21.
Osnovna pravila mjesnih odbora smatraju se odredbe
članka 79-96 Statuta Općine Vinodolska općina.
Osim osnova kao osnove Pravila mjesnih odbora propisuje se i sljedeće:
a) Izbor predsjednika i članova vijeća mjesnog odbora
ograničava se na najviše dva uzastopna mandata,
b) Poslovnikom o radu vijeća mjesnog odbora podrobnije će se urediti način rada vijeća, prava i dužnosti predsjednika i članova vijeća, održavanje zbora građana te
druga pitanja iz djelokruga mjesnih odbora.
c) predsjednik i članovi vijeća mjesnog odbora navedene
dužnosti obavljaju počasno i imaju pravo na naknadu, u
skladu s odlukom Općinskog vijeća.
Suglasno osnovama pravila, odnosno odredbama stavka
1. i 2. ovog članka, mjesni odbori donose Pravila mjesnih
odbora.
Članak 22.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se uređuje način
konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika vijeća mjesnog
odbora, način odlučivanja, te druga pitanja od značaja za
rad mjesnog odbora.
Članak 23.
Prihode mjesnog odbora čine prihodi od pomoći i dotacija pravnih i fizičkih osoba, te prihodi koje posebnom
odlukom utvrdi Općinsko vijeće.
Članak 24.
Programom rada utvrđuju se zadaci i aktivnosti mjesnog
odbora te izvori sredstava za njihovu realizaciju, a osobito
u pogledu:
a) vođenje skrbi o uređenju područja MO
b) potrebe obavljanja komunalnih i drugih uslužnih djelatnosti te lokalne infrastrukture,
c) poboljšanje kvalitete stanovanja i življenja,
d) socijalne skrbi stanovnika MO
e) osiguranje potreba u kulturi, tehničkoj kulturi, tjelesnoj kulturi i športu,
f) potrebe građana u djelokrugu brige o djeci, obrazovanju i odgoju i javnom zdravlju,
g) zaštiti okoliša,
h) davanje mišljenja glede raspolaganja nekretninama
koje su u vlasništvu Vinodolske općine, a nalaze se na području mjesnog odbora,
i) davanje mišljenja za zakup i najam poslovnog i stambenog prostora koji se nalazi na prostoru mjesnog odbora,
a u vlasništvu je Vinodolske općine.
j) davanje mišljenja o radnom vremenu ugostiteljskih
objekata na području mjesnog odbora, mišljenja o produžetku rada prodavaonica i drugih oblika trgovine na području mjesnog odbora.
Jedan primjerak Programa rada obvezno se dostavlja
općinskom načelniku.
Članak 25.
Općinsko vijeće Vinodolske općine može posebnom Statutarnom odlukom o izmjeni i dopuni Statuta povjeriti
Mjesnom odboru obavljanje pojedinih poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, koji su od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana na tom području, a koji su sadržani u PROGRAMU iz prethodnog
članka ove Odluke.
Troškovi obavljanja poslova iz stavka 1. ovog članka
podmiruju se iz Proračuna Vinodolske općine.
Članak 26.
U Proračunu Vinodolske općine mjesni odbori ostvaruju
prihod od:
a) sredstva iz Proračuna Općine, namijenjenih za rad
mjesnih odbora, a koja se izdvajaju iz Proračuna na temelju odobrenih godišnjih potreba u komunalnoj infrastrukturi, komunalnom razvoju i izgradnji, kulturi, tehničkoj
kulturi, športu, predškolskom odgoju, obrazovanju i dr.,
koje programe potreba, suglasno Programu rada, donosi
nakon usvajanja Proračuna, Općinsko vijeće, a u kojima
se iskazuju godišnje potrebe na razini svakog mjesnog
odbora, za pojedine oblasti.
b) pomoći i dotacija pravnih i fizičkih osoba,
c) prihoda od imovine i imovinskih prava mjesnih
odbora,
d) darova, nasljedstva i usluga,
e) drugih sredstava u skladu sa zakonom,
Članak 27.
Obavljanje administrativnih i drugih poslova, kao i
poslovni prostor za potrebe rada mjesnog odbora, a
prema standardima koje Načelnik općine osigurava.
Stručne i administrativne poslove za potrebe mjesnog
odbora obavljaju upravna tijela Općine, na način propisan
općim aktom kojim se uređuje ustrojstvo i način rada
upravnih tijela Općine.
Članak 28.
Vijeće mjesnog odbora radi raspravljanja o potrebama i
interesima građana, te davanja prijedloga za rješavanje
pitanja od lokalnog značaja može sazivati mjesne zborove
građana.
Zbor građana može se sazivati i za dio područja mjesnog
odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Zbor građana vodi predsjednik vijeća mjesnog odbora ili
član vijeća mjesnog odbora kojeg odredi Vijeće.
Mjesni zbor građana može se sazivati na način da ga
sazove Vijeće mjesnog odbora, kako na vlastiti poticaj
tako i na prijedlog najmanje dvadeset (20) građana toga
područja, te na prijedlog Načelnika i Općinskog vijeća
Vinodolske općine.
Članak 29.
Mjesni zbor građana vodi predsjednik vijeća mjesnog
odbora ili član vijeća kojeg odredi Vijeće.
Odluka donijeta na mjesnom zboru građana obvezatna
je za vijeće mjesnog odbora, ali ne obvezuje predstavničko
tijelo Općine,Općinsko vijeće.
Vijećnici Općinskog vijeća Vinodolske općine, koji su s
područja mjesnog odbora, dužni su se odazvati pozivima
za sjednicu vijeća mjesnog odbora.
Članak 30.
Mjesni odbor može organizirati obavljanje poslova koji
su od svakodnevnog značaja za potrebe građana u okviru
sredstava koje sam prihoduje, kao što su:
a) uređenje mjesta, izgradnja manjih parkova, nasada,
dječjih igrališta (boćališta i sl.) rekreacijskih i športskih
igrališta,
b) izgradnja i održavanje objekata koji služe za svakodnevne potrebe građana (mjesna kanalizacija, mjesni vodovod, poljski putovi, parkirališta, nogostup i sl.)
Sredstva za obavljanje poslova iz stavka 1. ovog članka
osiguravaju se iz proračuna općine, doprinosa građana i
drugih izvora prihoda mjesnog odbora.
Članak 31.
Odluke se na zboru građana donose javnim glasovanjem, osim ako se na Zboru većinom glasova nazočnih građana ne donese Odluka o tajnom glasovanju.
Način sazivanja i način rada mjesnog zbora građana uređuje se ovom Odlukom, Statutom Općine, Pravilima mjesnog odbora i poslovnikom mjesnog odbora.
Članak 32.
Mjesni odbor može se osnovati stalna ili povremena
radna tijela u skladu s ovom Odlukom i Pravilima mjesnog
odbora po uzoru na radna tijela Općinskog vijeća i Načelnika.
Članak 33.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog odbora
obavlja Načelnik Vinodolske općine na način propisan Statutom i Zakonom te može raspustiti vijeće mjesnog ako
ono učestalo krši Statut i Pravila mjesnog odbora ili ne
izvršava povjerene mu poslove.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora dužan je u roku od
osam (8) dana od dana donošenja dostaviti općinskom
načelniku opće i pojedinačne akte koje donosi vijeće mjesnog odbora.
Općinski načelnik, ako ustvrdi da su akti iz prethodnog
stavka u suprotnosti sa Zakonom, Statutom , ovom Odlukom i općim aktima Općinskog vijeća i Općinskog Načelnika zadržat će od izvršenja i narediti Vijeću mjesnog
odbora da u roku od sam (8) dana uskladi akt sa Zakonom, Statutom, ovom Odlukom, općim aktom Općinskog
vijeća, odnosno Općinskog načelnika.
Ukoliko Vijeće mjesnog odbora ne postupi na način propisan u prethodnom stavku, Općinski načelnik donosi
Odluku o pokretanju postupka za ocjenu zakonitosti spornog akta.
Ukoliko Općinski Načelnik donese odluku u roku od trideset (30) dana od dana obustave izvršenja akta, prestaje
obustava izvršenja tog akta.
Članak 34.
Pravila mjesnog odbora, kao i Poslovnik o radu Vijeće
mjesnog odbora donosi na prvoj konstituirajućoj sjednici,
a Program rada i Financijski plan u roku od trideset (30)
dana od dana konstituiranja.
Članak 35.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se utvrđuje postupak provođenja izbora za članove vijeća mjesnog odbora,
način konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanja prava i dužnosti predsjednika vijeća MO način
odlučivanja te druga pitanja od značaja za rad mjesnog
odbora.
Članak 36.
Obvezuju se članovi vijeća mjesnog odbora da na konstituirajućoj sjednici podijele poslove iz nadležnosti vijeća
M.O.-a po resorima, a u cilju funkcionalnijeg djelovanja
Mjesne samouprave u odnosu na lokalnu samoupravu
kao cjelinu.
Članak 37.
Mjesni odbori organiziraju odgovarajući način administrativnog i financijskog poslovanja za svoje potrebe,
sukladno propisima.
Članak 38.
Inicijativa za promjenu područja mjesnog odbora mogu
dati tijela mjesnog odbora i Općinski načelnik.
O inicijativi i prijedlogu iz prethodnog stavka Općinsko
vijeće donosi odluku uz prethodno pribavljeno mišljenje građana mjesnog odbora za koje se traži promjena područja.
Članak 39.
Općinska uprava osigurava odgovarajuće uvjete, radi
pružanja pomoći mjesnim odborima u obavljanju administrativnih, računovodstvenih i drugih odgovarajućih
poslova.
Pomoć, u smislu stavka 1. ovog članka, podrazumijeva i
obvezu izravnog vođenja računovodstvenih poslova za
Mjesne odbore, koji se odluče da im to poslovanje obavlja
Općinska uprava.
Članak 40.
Općinski načelnik će najmanje jednom tromjesečno
(kvartalno) organizirati zajednički sastanak članova i predsjednika vijeća mjesnog odbora, na kojima će se raspravljati o izvršavanju ove Odluke, te o djelovanju vijeća mjesnog odbora.
Članak 41.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Članak 42.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka
o mjesnoj samoupravi (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 9/02 i 15/10).
Klasa: 021-05/14-01/1
Ur. broj: 2107-03/14-01-03-66
Bribir, 17. ožujka 2014.
OPĆINSKO VIJEĆE VINODOLSKE OPĆINE
Predsjednik vijeća
Boris Miklić, dipl. ing., v. r.
|