7.
Na temelju članka 35. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima
(»Narodne novine« broj 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06,
141/06, 146/08, 38/09, 153/09, 90/10 i 143/12), Zakona o zakupu i kupoprodaji
poslovnoga prostora (»Narodne novine« broj 125/11) i članka 22. Statuta Grada
Raba (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 27/09, 13/13 i
31/13-pročišćeni tekst), Gradsko vijeće Grada Raba, na sjednici održanoj 27.
siječnja 2014. godine, donijelo je
ODLUKU O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG
PROSTORA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Odlukom uređuje zasnivanje i prestanak zakupa poslovnog prostora te
međusobna prava i obveze zakupodavca i zakupnika poslovnog prostora u
vlasništvu Grada Raba (u daljnjem tekstu: Grad), kojim neposredno upravlja
Odsjek za komunalne poslove (u daljnjem tekstu: Odsjek).
Odredbe ove Odluke primjenjuju se i na poslovni prostor koji je još uvijek
upisan u zemljišnim knjigama kao društveno vlasništvo na kojem Grad ima pravo
raspolaganja ili korištenja, te na poslovni prostor koji je bio u društvenom
vlasništvu s pravom korištenja Grada za koji se vodi postupak na temelju zakona
kojim se uređuje naknada za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske
komunističke vladavine, do pravomoćnog okončanja tog postupka.
Članak 2.
Poslovnim prostorom, u smislu ove Odluke, smatraju se poslovna zgrada,
poslovna prostorija, garaža, garažno mjesto, te kiosk i druga građevina gotove
konstrukcije.
Poslovnim prostorom smatra se i otvoreni prostor koji se nalazi u sklopu poslovnog
prostora iz stavka 1. ovog članka, ako služi za obavljanje poslovne
djelatnja2014. Stranica109—broj2
Poslovnom zgradom smatra se zgrada namijenjena obavljanju poslovne
djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi u tu svrhu.
Poslovnom prostorijom smatra se jedna ili više prostorija u poslovnoj ili
stambenoj zgradi namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti koja, u pravilu,
čini samostalnu uporabnu cjelinu i ima zaseban glavni ulaz.
Garaža je prostor za smještaj vozila.
Garažno mjesto je prostor za smještaj vozila u garaži.
Kiosk i druga građevina gotove konstrukcije je konstrukcija građevinske
(bruto) površine do 12 m2.
Članak 3.
U upravljanju poslovnim prostorom sukladno odredbama ove Odluke,
Gradonačelnik Grada Raba (u daljnjem tekstu: Gradonačelnik), na prijedlog
Odsjeka:
-utvrđuje veličinu parametra »a«,
-imenuje Povjerenstvo za provođenje javnog natječaja,
-odlučuje o davanju poslovnog prostora u zakup,
-odlučuje o promjeni ili proširenju namjene poslovnog prostora,
-raspisuje natječaj za davanje u zakup poslovnog prostora
-odobrava uređenje poslovnog prostora,
-odlučuje o zajedničkom ulaganju sredstava zakupnika i zakupodavca u
poslovni prostor,
-odlučuje o povratu uloženih sredstava zakupnika,
-odlučuje o prestanku zakupa poslovnog prostora,
-odobrava sklapanje novog ugovora o zakupu sa sadašnjim zakupnikom poslovnog
prostora nakon isteka ugovora o zakupu, sukladno odredbama Zakona i ove Odluke,
-odlučuje i o drugim pitanjima u svezi zakupa poslovnoga prostora.
Članak 4.
Ostale poslove u svezi s upravljanjem poslovnim prostorom iz članaka 1. i 2.
ove Odluke obavlja Odsjek.
II. DJELATNOST U POSLOVNOM PROSTORU
Članak 5.
Djelatnost koja se obavlja u poslovnom prostoru utvrđuje Gradonačelnik na
prijedlog Odsjeka.
Članak 6.
Promjena ugovorene djelatnosti može se dozvoliti ako zakupnik:
-ugovorenu djelatnost u poslovnom prostoru obavlja najmanje godinu dana
prije podnošenja zahtjeva za promjenu djelatnosti, te da je zakupnik za
proteklo razdoblje zakupa podmirio svu dospjelu zakupninu i ostale obveze prema
Gradu.
-prihvati povećanje visine zakupnine do 100% od osnovne zakupnine utvrđene
za djelatnost za koju traži promjenu djelatnosti. Ako je ugovorena zakupnina
veća od iznosa dobivenog povećanjem visine zakupnine do 100%, primjenjivat će
se ugovorena zakupnina.
Članak 7.
Zaključak o izmjeni ili dopuni ugovora o zakupu u dijelu koji se odnosi na
ugovorenu djelatnost donosi Gradonačelnik, na prijedlog Odsjeka.
Odobrenje za izmjenu i/ili dopunu asortimana u poslovnom prostoru daje Odsjek.
Odobrenje iz stavka 2. ovoga članka Odsjek može dati pod uvjetom da je
zakupnik u poslovnom prostoru ugovorenu djelatnost obavljao najmanje godinu
dana prije podnošenja zahtjeva.
Iznimno od odredbe stavka 3. ovoga članka, odobrenje se može dati i prije
isteka roka od godinu dana, kada za to postoji opravdani razlog.
Članak 8.
Na temelju pisanog zahtjeva zakupnika, Odsjek može u ugovoru o zakupu
utvrditi da zakupnik, osim za ugovorenu djelatnost, dio poslovnog prostora može
koristiti i kao uredski prostor, pod uvjetima:
-ako površina uredskog prostora ne čini više od 15% ukupne površine
poslovnog prostora,
-ako se uredski prostor ne nalazi u prednjem dijelu poslovnog prostora koji
je vidljiv s ulice.
III. ZASNIVANJE ZAKUPA
Članak 9.
Poslovni prostor se daje u zakup putem javnog natječaja.
Javni natječaj se objavljuje na web stranicama Grada te ističe na oglasnoj
ploči Grada, Rab, Trg Municipium Arba 2, a u dnevnom tisku i na poslovnom
prostoru koji se daje u zakup daje se obavijest o objavljenom javnom natječaju.
Javni natječaj provodi Povjerenstvo za provođenje javnog natječaja.
Povjerenstvo za provođenje javnog natječaja sastoji se od pet članova.
Povjerenstvo iz stavka 4. ovoga članka imenuje Gradonačelnik, za mandatno
razdoblje od četiri godine.
Članak 10.
Iznimno od odredbe članka 9. ove Odluke, sadašnjem zakupniku poslovnog
prostora koji u potpunosti izvršava obveze iz ugovora o zakupu, najkasnije 60
dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen, ponudit će se sklapanje
novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme, ne dulje od pet godina.
Ponuda iz stavka 1. ovoga članka dostavit će se sadašnjem zakupniku pisanim
putem.
Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz stavka 1. ovoga članka u roku od
30 dana, zakupni odnos prestaje istekom roka na koji je ugovor sklopljen, a
Grad će nakon stupanja u posjed tog poslovnoga prostora raspisati javni
natječaj za davanje u zakup poslovnoga prostora u kojem početni iznos zakupnine
ne može biti manji od iznosa zakupnine koji je ponuđen sadašnjem zakupniku, ako
će se u poslovnom prostoru nastaviti obavljanje iste djelatnosti.
Rok iz stavka 3. ovoga članka počinje teći danom predaje pismena pošti.
Članak 11.
Odredba članka 9. stavka 1. ove Odluke, ne primjenjuje se na slučajeve kada
ugovor o zakupu poslovnog prostora sklapaju međusobno Grad i Republika
Hrvatska, jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave te pravne
osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske odnosno pravne
osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu Grada, ako je to u interesu i u
cilju općeg gospodarskog i socijalnog napretka građana Grada.
Članak 12.
Uvjeti i postupak javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora
utvrđuju se Odlukom o ush;broj2 Petak,31.siječnja2014.
postupku
javnog natječaja za davanje u zakup poslovnog prostora koju donosi Gradsko
vijeće Grada.
Članak 13.
Gradonačelnik može odobriti stupanje u prava i obveze dosadašnjeg zakupnika
sljedećim osobama:
1. - bračnom drugu,
-izvanbračnom drugu,
-djeci,
-unucima, posvojenicima i pastorcima zakupnika,
-roditelju, ako zakupnik umre, pod uvjetom da nastave obavljati obrt za
ugovorenu djelatnost.
2. - bračnom drugu,
-izvanbračnom drugu,
-djeci,
-unucima,
-posvojenicima i pastorcima zakupnika,
-roditelju, ako zakupnik umre, pod uvjetom da poslovni prostor nastave
koristiti za ugovorenu djelatnost te da imaju prebivalište na adresi
dosadašnjeg zakupnika.
3. - bračnom drugu,
-izvanbračnom drugu,
-djeci,
-posvojenicima i pastorcima zakupnika, ako zakupnik ostvari pravo na
mirovinu, pod uvjetom da dostave pravomoćno rješenje Hrvatskog zavoda za
mirovinsko i invalidsko osiguranje o mirovini te da nastave obavljanje obrta za
ugovorenu djelatnost.
Članak 14.
Zakupnik nema pravo poslovni prostor ili dio poslovnoga prostora dati u
podzakup.
Članak 15.
Sa zakupnikom se sklapa ugovor o zakupu poslovnog prostora koji posebice
sadrži:
1. naznaku ugovornih strana,
2. podatke o poslovnom prostoru (mjesto u građevini, površina u m2)
3. djelatnost koja se obavlja u poslovnom prostoru,
4. iznos zakupnine i rokove plaćanja,
5. rok predaje poslovnog prostora zakupniku,
6. vrijeme na koje je ugovor sklopljen,
7. ostale troškove koji proizlaze s osnova korištenja poslovnog prostora,
8. odredbu kojom se zakupnik izričito obvezuje na pristanak izmjene
zakupnine koja će uslijediti u tijeku trajanja zakupa,
9. odredbu o otkazu ugovora o zakupu i prestanku ugovora o zakupu,
10. odredbu da zakupnik uzima poslovni prostor u zakup u viđenom stanju, da
ga je dužan urediti i privesti ugovorenoj djelatnosti o vlastitom trošku te da
se odriče bilo kakvog prava na naknadu za uložena sredstva s osnova izvođenja
bilo kakvih radova u poslovnom prostoru odnosno odriče se prava primjene
instituta stjecanja bez osnove i/ ili poslovodstva bez naloga (bez obzira da li
je za takve radove imao suglasnost Grada),
11. odredbu da zakupnik ne može izvršiti preinaku poslovnog prostora bez
prethodne pisane suglasnosti Grada,
12. odredbu da zakupnik ne može poslovni prostor dati u podzakup,
13. odredbu da se ugovor o zakupu sklapa kao ovršna isprava sukladno
pozitivnim propisima,
14. mjesto i vrijeme sklapanja ugovora i potpis ugovornih strana,
15. odredbu o korištenju zajedničkih uređaja i prostorija u zgradi,
16. odredbu da je zakupnik dužan zakupninu plaćati mjesečno unaprijed i to
najkasnije do desetoga dana u mjesecu.
17. odredbu o godišnjem korištenju poslovnog prostora
Članak 16.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora mora biti sastavljen u pisanom obliku i
potvrđen (solemniziran) po javnom bilježniku.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora u ime Grada potpisuje Gradonačelnik ili
osoba koju Gradonačelnik ovlasti.
Grad je dužan primjerak Ugovora o zakupu poslovnog prostora dostaviti
nadležnoj Poreznoj upravi.
Članak 17.
Prilikom primopredaje poslovnog prostora ugovorne strane sastavljaju
zapisnik koji sadrži podatke o stanju poslovnog prostora.
IV. ODREĐIVANJE ZAKUPNINE
Članak 18.
Početna visina zakupnine za slobodni poslovni prostor utvrđuje se u postupku
javnog natječaja na način da zakupnina ne može biti niža od osnovne zakupnine
utvrđene člancima 20. i 22. ove Odluke.
Visina zakupnine za poslovni prostor koji koristi sadašnji zakupnik kojem
ističe ugovor o zakupu utvrđuje se sukladno člancima 20. i 22. ove Odluke. Ako
je iznos ugovorene zakupnine bio viši od iznosa zakupnine utvrđenog sukladno
člancima 20. i 22. ove Odluke, iznos zakupnine utvrđuje se u visini ugovorene
zakupnine.
Visina zakupnine za poslovni prostor za koji sadašnji zakupnik nije
prihvatio ponuđenu zakupninu u smislu članka 10. ove Odluke utvrđuje se u
postupku javnog natječaja, na način da početni iznos zakupnine ne može biti
manji od iznosa zakupnine koji je ponuđen sadašnjem zakupniku, ako će se u
prostoru nastaviti obavljanje iste djelatnosti.
Iznimno od odredbi stavaka 1. i 3. ovoga članka, u slučaju kada nema
zainteresiranih natjecatelja ni nakon tri objavljena javna natječaja za davanje
u zakup poslovnog prostora, Gradonačelnik može smanjiti iznos zakupnine utvrđen
sukladno člancima 20. i 22. ove Odluke.
Iznimno, Gradonačelnik može odobriti manju početnu visinu zakupnine od
osnovne zakupnine utvrđene člancima 20. i 22. ove Odluke.
Članak 19.
Prema djelatnosti što se obavlja u poslovnom prostoru zakupnina se određuje
prema tabeli iz članka 20. ove Odluke.
Za poslovni prostor u kojem se obavlja više djelatnosti zakupnina se
određuje prema djelatnosti za koju je ovom Odlukom utvrđena veća osnovna
zakupnina.
Za određivanje zakupnine za poslovni prostor utvrđuje se tri zona u Gradu
Rabu.
Poslovni prostor razvrstava se prema sljedećim zonama:
I. zona - obuhvaća poslovne prostore koji se nalaze u mjestu Rab i PC Mali
ja2014. Stranica111—broj2
II. zona - obuhvaća poslovne prostore koji se nalaze u Banjolu, područje
Padova I., II., i III.
III zona - obuhvaća poslovne prostore dijelova naselja Palit i Banjol, osim
navedenih u I. i II. zoni, naselja Barbat, Kampor, Sup. Draga i Mundanije.
Članak 20.
Početna zakupnina za poslovni prostor određuje se prema:
-vrijednosti zakupnine za 1 m2 korisne površine,
-zoni u kojoj se poslovni prostor nalazi
-djelatnosti koja se u poslovnom prostoru obavlja
*tablica
se nalazi na
kraju dokumenta*
Članak 21.
Pod korisnom površinom poslovnog prostora razumijeva se površina koja se
dobije izmjerom između zidova prostorije, uključujući ulazno izlazni prostor,
sanitarni čvor te površinu izloga i galerije.
Članak 22.
Mjesečna zakupnina za poslovni prostor obračunava se temeljem ugovorene
cijene proizašle iz javnog natječaja.
Vrijednost parametra »a« odgovara vrijednosti prosječne mjesečne zakupnine
po m2 poslovnog prostora na području Grada Raba za prethodnu godinu,
prema podacima Porezne uprave, Ispostava Rab, uvećanoj za stopu inflacije
prethodne godine.
Odluka o vrijednosti parametra »a« objavljuje se u službenom glasilu
Primorsko-goranske županije.
Članak 23.
Naknade za korištenje zajedničkih uređaja i zajedničkih usluga u zgradi ne
uračunavaju se u zakupninu već ih zakupnik plaća prema posebnom računu.
Zakupnina ne pokriva režijske troškove, troškove komunalne, vodne naknade,
troškove osiguranja poslovnog prostora i sl., te ih je zakupnik dužan
podmirivati u roku dospijeća.
V. PRAVA I OBVEZE UGOVORNIH STRANA
Članak 24.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora sklapa se na određeno vrijeme, u trajanju
od najmanje jedne godine, a najduže deset godina.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, ugovor o zakupu poslovnog
prostora može se sklopiti u trajanju dužem od 10 godina, u slučaju kada
Gradonačelnik ocijeni da bi to bilo od izuzetnog interesa za razvoj Grada.
Članak 25.
Zakupnik može koristiti poslovni prostor samo u svrhu i na način određen
ugovorom o zakupu.
Članak 26.
Prilikom primopredaje poslovnog prostora sastavlja se zapisnik koji sadrži
podatke o stanju poslovnog prostora i uređaja u vrijeme primopredaje.
Zakupniku se poslovni prostor ne smije predati u posjed prije sklapanja
ugovora o zakupu i potpisivanja zapisnika o primopredaji poslovnog prostora.
Članak 27.
Zakupnik snosi troškove tekućeg održavanja poslovnog prostora.
Pod tekućim održavanjem smatra se čišćenje poslovnog prostora, soboslikarski
radovi, sitniji popravci na instalacijama i slično.
Zakupnik je dužan o svom trošku izvršiti popravke oštećenja poslovnog
prostora koje je sam prouzročio ili su ih prouzročile osobe koje se koriste
poslovnim prostorom zakupnika.
Zakupnik je dužan o svom trošku provoditi sve mjere zaštite od požara
propisane zakonom kojim se uređuje zaštita od požara te drugim propisima
donesenim na temelju tog zakona.
Zakupnik je dužan o svom trošku provoditi sve mjere dezinfekcije,
dezinsekcije i deratizacije kao opće, odnosno posebne mjere sukladno zakonu
kojim se uređuje zaštita pučanstva od zaraznih bolesti te drugim propisima
donesenim na temelju tog zakona.
Članak 28.
U slučaju prestanka ugovora o zakupu poslovnog prostora, zakupnik ima pravo
odnijeti uređaje koje je unio u poslovni prostor, ako se time ne oštećuje
poslovni prostor i ako mu za takvo ulaganje Grad nije vratio uložena sredstva.
VI. PRESTANAK ZAKUPA
Članak 29.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora prestaje na način propisan zakonom, ovom
Odlukom i ugovorom o zakupu.
Članak 30.
Grad može otkazati ugovor o zakupu poslovnog prostora u svako doba, bez
obzira na ugovorne ili zakonske odredbe o trajanju zakupa, ako:
-i poslije pisane opomene Grada, u roku od 15 dana od dana priopćenja
opomene, zakupnik ne koristi poslovni prostor, koristi poslovni prostor
protivno ugovoru, ili mu nanosi znatniju štetu koristeći ga bez dužne pažnje,
-i poslije pisane opomene Grada, u roku od 15 dana od dana priopćenja opomene,
zakupnik ne plati dospjelu zakupninu ili troškove s osnova korištenja poslovnog
prostora za tri uzastopna mjeseca ili četiri mjeseca u bilo kojem razdoblju
trajanja ugovornog odnosa,
-tijekom trajanja zakupa Gradonačelnik odredi da se poslovni prostor može
koristiti samo za obavljanje druge djelatnosti od djelatnosti za koju je
poslovni prostor dat u zsh;broj2 Petak,31.siječnja2014.
-bez suglasnosti Grada obavlja preinake poslovnog prostora,
-izda dio ili cijeli poslovni prostor drugome u podzakup protivno ugovoru,
-tijekom trajanja zakupa ne omogući Gradu nesmetano izvođenje radova na
održavanju poslovnog prostora ili zajedničkih dijelova građevine, ako se isti
nalaze u poslovnom prostoru,
-u drugim slučajevima utvrđenim ugovorom o zakupu.
Članak 31.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora svaka ugovorna strana može otkazati u
svako doba, ako druga ugovorna strana ne izvršava svoje obveze utvrđene
ugovorom, ovom Odlukom i Zakonom.
Članak 32.
Otkaz Ugovora o zakupu poslovnog prostora od strane Grada izdaje
Gradonačelnik.
Članak 33.
Protiv otkaza Ugovora o zakupu poslovnog prostora zakupnik može uložiti
prigovor Gradonačelniku u roku od 8 dana od dana primitka otkaza ugovora o
zakupu poslovnog prostora.
Zaključak po prigovoru mora biti obrazložen i u pisanom obliku dostavljen
zakupniku.
VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 34.
Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na slučajeve privremenoga korištenja
poslovnoga prostora ili dijela poslovnoga prostora radi održavanja sajmova,
priredaba, predavanja, savjetovanja, skladištenja i čuvanja robe, ili u druge
slične svrhe, a čije korištenje ne traje duže od 30 dana.
Članak 35.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o davanju u zakup
poslovnog prostora (»Službene novine Primorsko goranske županije« broj 27/98).
Članak 36.
Ugovori o zakupu poslovnog prostora sklopljeni temeljem Odluke o davanju u
zakup poslovnog prostora (»Službene novine Primorsko goranske županije« broj
27/98) ostaju na snazi do isteka vremena na koje su sklopljeni, odnosno do
prestanka ugovora o zakupu.
Članak 37.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 023-06/14-01/01
Ur. broj: 2169-01-02-01/03-14-5
Rab, 27. siječnja 2014.
GRADSKO VIJEĆE GRADA RABA
Predsjednik
Željko Peran, mag. ing. agr., v.r.