90.
Na temelju članka 14. stavka 1. Zakona o
proračunu (»Narodne novine« broj 87/08,136/12) i članka 29. i 94. Statuta Grada
Opatije (»Službene novine PGŽ« broj 25/09 i 30/09-ispravak, 7/13) Gradsko
vijeće Grada Opatije, na sjednici održanoj dana 9. 12. 2013. godine donosi
ODLUKU
o izvršavanju Proračuna Grada Opatije
za 2014. godinu
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovom Odlukom uređuje se struktura prihoda i
primitaka te rashoda i izdataka Proračuna, njegovo izvršavanje, opseg
zaduživanja i jamstva, upravljanje financijskom i nefinancijskom imovinom,
prava i obveze proračunskih korisnika, ovlasti Gradonačelnika, te druga pitanja
u izvršavanju Proračuna.
Članak
2.
Proračun se donosi i izvršava u skladu s
načelima jedinstva i točnosti proračuna, uravnoteženosti, obračunske jedinice,
univerzalnosti, specifikacije, dobrog financijskog upravljanja i
transparentnosti.
Članak
3.
Ako se tijekom godine usvoje odluke i drugi
propisi na osnovi kojih nastaju nove obveze za Proračun, sredstva će se
osigurati u Proračunu za slijedeću proračunsku godinu u skladu s trogodišnjim
fiskalnim projekcijama i mogućnostima.
II. SADRŽAJ PRORAČUNA
Članak
4.
Proračun se sastoji od općeg i posebnog
dijela te planova razvojnih programa.
Opći dio Proračuna čini Račun prihoda i
rashoda i Račun financiranja.
Račun prihoda i rashoda sastoji se od prihoda
od poreza, pomoći, prihoda od imovine, prihoda od pristojbi i naknada, ostalih
prihoda i prihoda od prodaje nefinancijske imovine. Prihodima se financiraju
rashodi utvrđeni za financiranje javnih potreba na razini Grada na temelju
zakonskih i drugih propisa.
U Računu financiranja iskazuju se primici od
financijske imovine i zaduživanja te izdaci za financijsku imovinu i otplatu
kredita i zajmova.
Posebni dio Proračuna sastoji se od plana
rashoda i izdataka proračunskih korisnika iskazanih po vrstama, raspoređenih u
programe koji se sastoje od aktivnosti i projekata.
Uz Proračun donosi se Plan razvojnih programa
kojim se definiraju ciljevi i prioriteti razvoja Grada Opatije povezani sa
programskom i organizacijskom strukturom Proračuna.
III. IZVRŠAVANJE PRORAČUNA
Članak
5.
Ako se u tijeku proračunske godine zbog nastanka
novih obveza za Proračun ili zbog promjena gospodarskih kretanja povećaju
rashodi ili izdaci, odnosno smanje prihodi ili
primici Proračuna,
Gradonačelnik može obustaviti izvršavanje pojedinih rashoda ili izdataka
najviše 45 dana.
Gradonačelnik donosi privremene mjere
obustave. Ako se za vrijeme provođenja mjera privremene obustave izvršavanja
Proračuna, Proračun ne može uravnotežiti, Gradonačelnik mora najkasnije u roku
od 15 dana prije isteka roka za privremenu obustavu izvršavanja Proračuna
predložiti izmjene i dopune Proračuna, kojima se ponovno uravnotežuju prihodi i
primici odnosno rashodi i izdaci Proračuna.
Članak
6.
Proračunski korisnici mogu preuzeti obveze na
teret proračuna tekuće godine samo za namjene i do visine utvrđene proračunom
ako su za to ispunjeni svi zakonom i drugim propisima utvrđeni uvjeti. Obveze
po ugovorima koje zahtijevaju plaćanje u sljedećim godinama mogu se preuzeti uz
suglasnost Gradonačelnika.
Proračunski korisnici mogu preuzeti obveze po
investicijskim projektima tek po provedenom stručnom vrednovanju i ocijenjenoj
opravdanosti i učinkovitosti investicijskog projekta.
Pročelnici upravnih odjela dužni su redovito
pratiti izvršavanje Proračuna na razini Odjela, a obveze izvršavati do visine
utvrđene Proračunom.
Članak
7.
Plaćanje predujma moguće je samo iznimno i na
temelju prethodne suglasnosti Gradonačelnika.
Članak
8.
Gradonačelnik odobrava preraspodjelu
sredstava na proračunskim stavkama kod proračunskih korisnika ili između
proračunskih korisnika najviše do 5% rashoda i izdataka na stavci koja se
umanjuje. Gradonačelnik je obvezan uz polugodišnje i godišnje izvješće
izvijestiti Gradsko vijeće o preraspodjeli sredstava.
Članak
9.
Proračunska zaliha osigurava se u iznosu od 200.000,00
kn i koristit će se za zakonski utvrđene namjene. O korištenju sredstava
proračunske zalihe odlučuje Gradonačelnik, koji je obvezan svaki mjesec
izvijestiti Gradsko vijeće o korištenju iste.
Članak
10.
Za potrebe redovnog rada mjesnih odbora, svakom
mjesnom odboru pripada 63.300,00 kn, koji se raspoređuju sukladno financijskim
planovima Mjesnih odbora na materijalne troškove (npr. struja, voda, telefon,
grijanje itd.) , ostale materijalne troškove i za komunalne akcije , s time da
iznos za komunalne akcije ne može biti manji od 40.000,00 kuna.
Sredstva za potrebe mjesnih odbora doznačuju
se na osnovi pisanog i dokumentiranog zahtjeva.
Vlastiti i namjenski prihodi Mjesnih odbora
uplaćuju se u Proračun Grada i koriste se za pokriće rashoda mjesnih odbora
sukladno njihovim financijskim planovima.
Ostvarenje i utrošak vlastitih prihoda
Mjesnih odbora nadzire Upravni odjel za financije i društvene djelatnosti.
Članak
11.
Prihodi Proračuna ubiru se i uplaćuju u
Proračun u skladu sa Zakonom i drugim propisima neovisno o visini prihoda
planiranih u Proračunu.
Članak
12.
Prihodi koje ostvaruju tijela gradske uprave
obavljanjem vlastite djelatnosti sastavni su dio prihoda Proračuna.
Otplate glavnica i kamata od zaduživanja i
danih jamstava mogu se izvršavati u iznosima iznad planiranih.
Ako aktivnosti i projekti za koje su sredstva
osigurana u Proračunu tekuće godine nisu izvršeni do visine utvrđene Proračunom
mogu se u toj visini izvršavati u sljedećoj godini, uz prethodnu suglasnost
Gradonačelnika.
Članak
13.
Proračunski korisnici kao i upravni odjeli
odgovorni su za naplatu vlastitih prihoda i primitaka kao i za izvršavanje svih
rashoda i izdataka u skladu s namjenama.
Vlastiti i namjenski prihodi i primici
proračunskih korisnika ne uplaćuju se u Proračun Grada.
Ostvarenje i utrošak vlastitih namjenskih
prihoda nadzire Upravni odjel za financije i društvene djelatnosti.
Članak
14.
Sredstva drugih jedinica lokalne samouprave,
na području kojih proračunski korisnici obavljaju djelatnost, prenose se kao
tekuće i kapitalne pomoći za programe proračunskih korisnika u Proračun Grada.
Proračunski korisnici obavezni su dostaviti
svoje financijske planove po mjesecima za cijelu godinu u skladu s planiranim
dospijećem obveza i usuglašene s odobrenim sredstvima u Proračunu do 15.
siječnja tekuće godine Upravnom odjelu za financije i društvene djelatnosti.
Tijekom godine mjesečni financijski planovi
mogu se mijenjati u skladu s promjenama u dospijeću obveza, odobrenim
preraspodjelama te izmjenama i dopunama proračuna.
Namjenski prihodi i primici koji nisu
iskorišteni u prethodnoj godini prenose se u proračun za tekuću proračunsku
godinu.
Ako su namjenski prihodi i primici uplaćeni u
nižem opsegu nego što je to iskazano u Proračunu, proračunski korisnik može
preuzeti i plaćati obveze samo u visini stvarno uplaćenih, odnosno raspoloživih
sredstava.
Uplaćeni i preneseni a manje planirani
namjenski prihodi i primici mogu se izvršavati iznad iznosa utvrđenih u
Proračunu, a do visine uplaćenih, odnosno prenesenih sredstava.
Uplaćeni i preneseni a manje planirani
namjenski primici od zaduživanja mogu se izvršavati iznad iznosa utvrđenih u
Proračunu, uz prethodnu suglasnost Gradonačelnika.
Članak
15.
Proračunskim korisnicima ne osiguravaju se
sredstva za amortizaciju zgrada i opreme.
IV. UPRAVLJANJE FINANCIJSKOM I NEFINANCIJSKOM
IMOVINOM
Članak
16.
Imovinu Grada čine financijska i
nefinancijska imovina kojom upravlja Gradonačelnik u skladu s posebnim propisima
i Statutom Grada.
Članak
17.
Raspoloživim novčanim sredstvima na računu
Proračuna upravlja Gradonačelnik.
Novčana sredstva iz stavka 1. ovog članka
mogu se polagati u poslovnu banku, poštujući načela sigurnosti, likvidnosti i
isplativosti ulaganja. Odluku o izboru banke donosi Gradonačelnik.
Članak
18.
Gradsko vijeće može na prijedlog
Gradonačelnika odlučiti o kupnji dionica ili udjela u trgovačkom društvu ako su
za kupnju osigurana sredstva u proračunu i ako se s time štiti interes Grada.
U slučaju da prestane javni interes za
vlasništvo dionica ili udjela u kapitalu pravnih osoba Gradsko vijeće na
prijedlog Gradonačelnika može odlučiti da se dionice odnosno udjeli u kapitalu
prodaju ako to nije u suprotnosti s posebnim zakonom. Ostvarena sredstva od
prodaje udjela i uloga u kapitalu koriste se samo za otplatu duga u Računu
financiranja ili za nabavku nefinancijske i financijske imovine, ukoliko se
spomenuta sredstva ostvare u iznosu većem od potrebnog za otplatu duga.
Članak
19.
Za stjecanje imovine bez naknade proračunskim
korisnicima potrebna je suglasnost Gradonačelnika ukoliko bi takvo stjecanje
prouzročilo veće troškove za Grad.
Članak
20.
Sredstva za osiguranje nefinancijske
dugotrajne imovine osigurana su u rashodima poslovanja proračunskih korisnika.
V. ODGODA NAPLATE, OTPIS DUGOVANJA I PRODAJA
POTRAŽIVANJA
Članak
21.
Gradonačelnik može na zahtjev dužnika, uz
primjereno osiguranje i kamate, odgoditi plaćanje ili odobriti obročnu otplatu
duga, koji se ne smatraju javnim davanjima, pod uvjetima propisanim Zakonom o
proračunu i podzakonskim propisima.
Naplata duga iz stavka 1. ovog članka može se
odgoditi jednokratno do 12 mjeseci ili se može odobriti plaćanje duga u
obrocima i to maksimalno do 36 mjesečnih obroka.
Iznimno od stavka 1. ovog članka Upravni
odjel za financije i društvene djelatnosti može na zahtjev dužnika, odgoditi
plaćanje ili odobriti obročnu otplatu duga i to za iznose potraživanja do
20.000,00 kuna.
Članak
22.
Gradonačelnik može na zahtjev dužnika
otpisati odnosno uz suglasnost dužnika prodati potraživanja koja se ne smatraju
javnim davanjima pod uvjetima propisanim Zakonom o proračunu i podzakonskim
propisima.
Iznimno od stavka 1. ovog članka Upravni
odjel za financije i društvene djelatnosti može na zahtjev dužnika, otpisati
potraživanja čiji iznos ne prelazi 10.000,00 kuna.
Gradonačelnik može donijeti odluku o otpisu
potraživanja za dugovanja po pojednim vrstama prihoda za koje ja nastupila
apsolutna zastara prava na naplatu kao i u slučajevima kada je dužnik umro, a
nije ostavio pokretnina i nekretnina iz kojih se može naplatiti dug kao i u
drugim slučajevama kada je nastupila nemogućnost naplate.
Članak
23.
Ako posebnim propisima nije uređeno
drugačije, u cijelosti ili djelomično, zakonom određeno nadležno tijelo Gradske
uprave može otpisati potraživanja na ime javnih davanja ako bi izvršenje
naplate poreznog duga dovelo u pitanje osnovne životne potrebe dužnika i
članova njegova kućanstva pod slijedećim uvjetima:
1. ako podnositelj zahtjeva ostvaruje pravo
na pomoć za uzdržavanje iz sustava socijalne skrbi, odnosno pravo na opskrbninu
prema zakonu kojim se uređuju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i
članova njihovih obitelji ili zakonu kojim se uređuje zaštita vojnih i civilnih
invalida rata
ili
2. ako imovno stanje podnositelja zahtjeva i
punoljetnih članova njegovog kućanstva odgovara sljedećim uvjetima:
a) kada imovina, u novčanom obliku,
podnositelja zahtjeva i članova njegovog kućanstva ne prelazi iznos od jedne
proračunske osnovice na dan podnošenja zahtjeva, po članu njegovog kućanstva,
b) kada podnositelj zahtjeva, odnosno
punoljetni članovi njegovog kućanstva imaju u vlasništvu stan ili kuću koji se
ne smatraju zadovoljavajućim stambenim prostorom (stan ili kuća veličine do 35
m2 za jednu osobu, uvećana za
10 m2 za svaku daljnju osobu s
mogućim odstupanjem do 10 m2),
te ako imaju u vlasništvu automobil i/ili plovilo čija vrijednost ne prelazi
iznos od dvije proračunske osnovice na dan podnošenja zahtjeva,
c) kada ukupni dohodak i ukupni primici
podnositelja zahtjeva i punoljetnih članova njegovog kućanstva mjesečno ne
prelaze po članu kućanstva 50 posto proračunske osnovice.
Za stjecanje prava na otpis ili djelomičan
otpis potraživanja fizička osoba mora ispunjavati kriterij iz stavka 2. točke
1. ovoga članka ili kumulativno kriterije iz stavka 2. točke 2. ovoga članka.
Nadležno tijelo gradske uprave može otpisati
potraživanja na ime javnih davanja koja se nisu uspjela naplatiti ako se u
stečajnom postupku koji je okončan dug nije uspio naplatiti, ako postoji
pravomoćno rješenje o brisanju iz sudskog regiostra, ako postoji pravomoćno
rješenje o sklopljenoj predstečajnoj nagodbi kojim je utvrđeno da se dug
otpisuje.
VI. ZADUŽIVANJE I JAMSTVA
Članak
24.
Grad se može dugoročno zaduživati za
investicije uzimanjem kredita ili izdavanjem vrijednosnih papira, uz i
prethodnu suglasnost Gradskog vijeća i Vlade Republike Hrvatske.
Ukupna godišnja obveza Grada može iznositi
najviše do 20% ostvarenih prihoda u godini koja prethodi godini u kojoj se
zadužuje, a u iznos ukupne godišnje obveze uključena su i dana jamstva,
neplaćene obveze iz prethodnih godina i suglasnosti iz članka 90. stavka 2.
Zakona.
Članak
25.
Obveze po danim jamstivma iskazane su u
Računu prihoda i rashoda Proračuna za 2014. godinu, razdjel 002- Upravni odjel
za financije i društvene djelatnosti, Program 2080- Otplate kredita, Aktivnost
K208002- Vodopskrba i kanalizacija u iznosu od 4.680.000 kuna.
Obveze na ime kamata po kreditu za izgradnju
Doma umjetnosti iskazane su u Računu prihoda i rashoda Proračuna za 2014.
godinu, razdjel 002-Upravni odjel za financije i društvene djelatnosti, Program
1701- Otplate kredita, Aktivnost K208003- Izgradnja Doma umjetnosti, u iznosu
od 460.000 kuna
Ukupne dugoročne obveze Grada na dan 31. 12.
2014. godine po osnovi glavnice kreditnog zaduženja Grada iznositi će
46.000.000 kn, a po osnovi glavnice danih jamstava u iznosu 19.185.300 kuna.
Članak
26.
Za premošćivanje jaza nastalog zbog različite
dinamike priljeva sredstava i dospijeća obveza, gradonačelnik može donijeti
odluku kojom se Grad kratkoročno zadužuje, najduže do 12 mjeseci, bez
mogućnosti daljnjeg reprograma ili zatvaranja postojećih obveza po kratkoročnim
kreditima ili zajmovima uzimanjem novih kratkoročnih kredita ili zajmova.
Grad se može kratkoročno zadužiti uzimanjem
kredita ili zajmova kod poslovnih banaka i drugih kreditnih institucija ili
okvirnog kredita kod poslovne banke kod koje ima otvoren račun za iznos do
5.000.000,00 kn.
Članak
27.
Pravna osoba u većinskom izravnom ili
neizravnim vlasništvu Grada kao i ustanova čiji je osnivač Grad može se
zaduživati samo za investiciju uz suglasnost Gradonačelnika i uz uvjete i na
način propisan Zakonom.
Članak
28.
Gradonačelnik također može dati jamstvo
pravnoj osobi u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu Grada kao i
ustanovi čiji je osnivač za ispunjenje obveza pravne osobe i ustanove, uz
uvjete i na način propisan Zakonom. Grad je obvezan prije davanja jamstva
ishoditi suglasnost ministra financija.
Ugovore o jamstvu sklapa Gradonačelnik.
VI. PRAVA I OBVEZE PRORAČUNSKIH KORISNIKA
Članak
29.
Proračunski korisnici dostavljaju
polugodišnje i godišnje financijske izvještaje svog plana Upravnom odjelu za
financije i društvene djelatnosti sukladno Pravilniku o financijskom
izvješćivanju u proračunskom računovodstvu (»Narodne novine« broj 27/05 i
2/07).
Proračunski korisnici dužni su dostaviti
godišnji izvještaj o poslovanju (ostvarenje financijskog plana, izvještaj o
radu te prijedlog o korištenju neutrošenih sredstava) nadležnom upravnom tijelu
Grada, najkasnije u roku od mjesec dana od isteka roka za predaju godišnjih
financijskih izvještaja utvrđenog Pravilnikom o financijskom izvješćivanju u
proračunskom računovodstvu (»Narodne novine« broj 27/05 i 2/07).
Nadležno upravno tijelo Grada dužno je
izvještaj o poslovanju proračunskih korisnika dostaviti Gradonačelniku u
daljnjem roku od mjesec dana od isteka roka iz stavka 2. ovog članka.
Članak
30.
Polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna
dostavlja se Gradonačelniku do 5. rujna tekuće godine. Gradonačelnik podnosi
Gradskom vijeću, na donošenje polugodišnji izvještaj o izvršenju Proračuna do
15 rujna tekuće godine.
Godišnji izvještaj o izvršenju Proračuna
dostavlja se Gradonačelniku do 1. svibnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Gradonačelnik podnosi Gradskom vijeću na donošenje godišnji izvještaj o
izvršenju Proračuna do 1. lipnja tekuće godine za prethodnu godinu.
Gradonačelnik godišnji obračun Proračuna
dostavlja Ministarstvu financija i Državnom uredu za reviziju u roku od 15 dana
nakon što ga usvoji Gradsko vijeće.
Upravni odjeli Grada dužni su na zahtjev
Upravnog odjela za financije i društvene djelatnosti dostaviti godišnja i
polougodišnja izvješća o izvršavanju Proračuna na razini odjela u rokovima
utvrđenim u zahtjevu.
VII. OVLASTI I ODGOVORNOSTI ČELNIKA JLS I
PRORAČUNSKOG KORISNIKA
Članak
31.
Gradonačelnik, čelnici proračunskih korisnika
te čelnici upravnih odjela odgovorni su za planiranje i izvršavanje dijela
proračuna iz svoga djelokruga te za zakonitost, svrhovitost, učinkovitost i
ekonomično raspolaganje proračunskim sredstvima. Također su odgovorni za
preuzimanje obveza, izdavanje naloga za plaćanje te za izdavanje naloga za
naplatu u korist proračunskih sredstava. Gradonačelnik i čelnici proračunskih
korisnika mogu određena prava unutarnjim propisima u skladu sa aktima o
unutarnjem ustrojstvu prenijeti na druge osobe.
VIII. NADZOR PRORAČUNSKIH KORISNIKA
Članak
32.
Proračunski nadzor postupak je nadziranja
zakonitosti, svrhovitosti i pravodobnosti korištenja proračunskih sredstava
kojim se nalažu mjere za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti.
Obuhvaća nadzor računovodstvenih, financijskih i ostali poslovnih dokumenata.
Proračunski nadzor obavlja Ministarstvo financija.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
33.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.
Klasa: 400-08/13-01/08
Ur. broj: 2156-01/01-01/1
Opatija, 9. prosinca 2013.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA OPATIJE
Predsjednik
Prof. dr. sc. Viktor Peršić, dr. med., v. r.