35.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07,
125/08, 36/09, 150/11, 144/12 i 19/13) i članka 44. Statuta Općine Kostrena (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 26/ 09 i 10/13) općinska načelnica
Općine Kostrena na sjednici Kolegija održanoj dana 1. listopada 2013. godine,
donijela je
ETIČKI KODEKS
OPĆINSKE UPRAVE OPĆINE KOSTRENA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Etičkim kodeksom Općinske uprave Općine Kostrena (u daljnem tekstu Etički
kodeks) uređuju se pravila dobrog ponašanja zaposlenika Općinske uprave Općine
Kostrena (u daljnjem tekstu zaposlenika), utemeljena na Ustavu, zakonima i
drugim propisima Republike Hrvatske te pravilima struke i široko prihvaćenim
dobrim običajima.
Etički kodeks sadrži pravila dobrog ponašanja zaposlenika, kako u odnosu
prema građanima, udrugama, tijelima državne uprave, sredstvima javnog
priopćavanja, ustanovama, trgovačkim društvima i svim drugim korisnicima usluga
(u daljnjem tekstu korisnika), kao i u međusobnim odnosima te u osiguranju
poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga upoznaje se s ponašanjem koje imaju
pravo očekivati od zaposlenika.
Svrha Etičkog kodeksa je promicanje etičkih načela, moralnih načela i
vrijednosti u ponašanju zaposlenika, s ciljem ostvarivanja zajedničkog dobra i
javnog interesa, te povjerenja građana u Općinsku upravu.
Riječi i izrazi u ovom kodeksu koji imaju rodno značenje, bez obzira jesu li
korišteni u muškom ili ženskom rodu, odnose se na jednak način na muški ili
ženski rod.
Članak 2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
-kodeks je Etički kodeks Općinske uprave Općine Kostrena;
-korisnici usluga su građani Općine Kostrena te sve fizičke i pravne osobe
koje dolaze u kontakt s Općinskom upravom Općine Kostrena;
-zaposlenici su službenici, namještenici i druge osobe u radnom odnosu -
službi u Općini Kostrena;
-diskriminacija je svako postupanje kojim se neka osoba, izravno ili
neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji položaj od druge
osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga ili socijalnog
podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere, političkoga ili
drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza, imovnog stanja,
rođenja, društvenog položaja, članstva ili ne članstva u političkoj stranci ili
sindikatu, tjelesnih ili duševnih poteškoća, kao i na temelju privatnih odnosa
sa zaposlenikom ili dužnosnikom Općine Kostrena;
-hijerarhijska subordiniranost je načelo podređenosti i nadređenosti u
općinskoj upravi prema kojem se uvažavaju ovlasti neposredno nadređenog
službenika, odnosno uvažava mišljenje i usmjerava postupanje neposredno podređenog
službenika;
-spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje spolne naravi te drugo
nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira izostanak pristanka ili
odbijanje druge strane;
-sukob interesa je situacija u kojoj su privatni interesi zaposlenika u
suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni interes utječe ili može
utjecati na zakonitost, otvorenost, objektivnost i nepristranost zaposlenika u
obavljanju njegove dužnosti;
-uznemiravanje je svako neprimjereno ponašanje prema drugoj osobi koja ima
za cilj ili koja stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva, ometa
obavljanje poslova, kao i svaki čin - pojedinačan ili ponavljan, verbalni,
neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili pridonošenje stvaranju neugodnih ili
neprijateljskih radnih ili drugih okolnosti koje drugu osobu zastrašuju,
vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak na osobu koja je odbila uznemiravanje
ili spolno uznemiravanje ili ga je prijavila;
Članak 3.
Polazište Kodeksa je poimanje Općinske uprave Općine Kostrena kao organizacije
u službi korisnika usluga, uključujući njihove legitimne političke
predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem na radno
mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u Općinsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je, uz zaštitu javnog interesa,
svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito ostvarivanje njihovih prava i
legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo rada i mogućnost
profesionalnog usavršavanja.
Članak 4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak 5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te u odnosima s korisnicima
usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući odnose poslodavca i
zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih načela:
-zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva osobe;
-zabrane diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja, uključujući
zabranu spolnog uznemiravanja;
-zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane korištenja autoriteta radnog mjesta u
obavljanju privatnih poslova te zabrane davanja obećanja izvan redovitog
postupanja i propisanih ovlasti;
-profesionalnog postupanja, čestitosti, objektivnosti i nepristranosti;
-ukazivanje i reagiranje na sve situacije u kojima postoji mogućnost sukoba
interesa s ciljem sprječavanja sukoba interesa te izuzetosti iz situacije u
kojoj postoji mogućnost sukoba interesa;
-zabrane traženja ili primanja darova ili usluga radi povoljnog rješavanja
pojedine stvari;
-razmjernosti postupanja prilikom svakog ograničenja sloboda i prava;
-izvjesnosti postupanja;
-dužnosti pružanja informacija potrebnih za upućeno odlučivanje druge
strane, u skladu s propisima;
-službene povjerljivosti i zaštite privatnosti, u skladu s propisima;
-primjerenog komuniciranja;
-posebne pozornosti prema potrebama pojedinih kategorija osoba, kao što su
osobe s invaliditetom i druge osobe s posebnim potrebama;
-pravodobnoga i učinkovitog obavljanja poslova;
-poštovanja radnih obveza, savjesnog rada, odgovornosti za svoje postupke i
rezultate rada;
-dužne pažnje prema povjerenoj općinskoj imovini;
-primjerenosti osobnog izgleda i radnog prostora;
-uključivanja svih relevantnih subjekata u odlučivanje o pojedinom pitanju;
-otvorenosti prema novostima kojima se unapređuju metode rada;
-neprihvaćanja predrasuda o više ili manje važnim resorima i/ili poslovima;
-poticanja izvrsnosti u radu;
-hijerarhijske subordiniranosti;
-kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući međuresornu suradnju.
Članak 6.
Čelnici upravnih tijela i drugi zaposlenici s rukovoditeljskom funkcijom
angažirani su na osiguranju provedbe Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s
upravljačkom odgovornošću koju imaju.
III. ZAŠTITA OSOBNOG UGLEDA I UGLEDA
OPĆINSKE UPRAVE
Članak 7.
Zaposlenik u obavljanju svojih poslova primjenjuje načela službe i načela
ponašanja službenika propisana Zakonom o službenicima i namještenicima u
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i drugim propisima.
U obavljanju dužnosti i ponašanjem na javnom mjestu zaposlenik ne smije
umanjiti osobni ugled i povjerenje korisnika usluga Općine Kostrena.
U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne smije koristiti službene oznake
ili autoritet radnog mjesta u Općinskoj upravi Općine Kostrena.
IV. PROFESIONALIZAM ZAPOSLENIKA
Članak 8.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od glavnih jamstava ostvarivanja javne
funkcije Općinske uprave.
Na stručnoj razini, profesionalizam zaposlenika podrazumijeva njihovu
osposobljenost za povjerene poslove i za predlaganje unapređenja rada, kao i
težnju i spremnost na trajno stručno usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalizam podrazumijeva njihovo osobno
poštenje i osobni status temeljen na uspješnom obavljanju zadaća, zadovoljstvu
korisnika usluga i pripadnosti uspješnoj organizaciji, kao i njihovo
disciplinirano i lojalno postupanje prema poslodavcu.
V. ODNOSI S KORISNICIMA USLUGA
Članak 9.
Pri komuniciranju s korisnicima, zaposlenici postupaju profesionalno,
pristojno, razumljivo, strpljivo, omogućujući drugoj strani da izrazi svoje
mišljenje i izražavajući razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom
suradnički odnos.
Zaposlenici neće dopustiti da njihovo eventualno nezadovoljstvo, bez obzira
potječe li iz poslovne ili privatne sfere, utječe na komunikaciju s
korisnicima.
Članak 10.
U odnosima s korisnicima, a povodom rješavanja i ostvarivanja njihovih prava
i pravnih interesa, zaposlenici su dužni postupati na objektivan, nepristran i
zakonit način, osigurati da se postupak provede ekonomično, sa što manje
troškova i gubitka vremena za stranku, učinkovito, u najkraćem mogućem vremenu
u okviru propisanih rokova, stručno i kvalitetno.
U postupcima koje provode zaposlenici moraju osigurati ostvarivanje prava,
poštovanje integriteta i dostojanstva građana bez diskriminacije ili
povlašćivanja na osnovi njihove političke opredijeljenosti, nacionalnosti,
spola, vjere, uvjerenja, dobi, spolne opredijeljenosti, jezičnog ili rasnog
podrijetla, invalidnosti, obrazovanja, socijalnog položaja, obiteljskog statusa
ili bilo koje druge osnove.
S posebnom pažnjom zaposlenici postupaju prema osobama s invaliditetom i
drugim osobama s posebnim potrebama.
Članak 11.
U ophođenju sa strankama, a osobito s neukim strankama, zaposlenici su
obvezni pružati pomoć, pravovremeno, korektno, potpuno i točno i na razumljiv
način davati im podatke i informacije u skladu sa zakonom i drugim propisima,
podučiti ih, dati informacije o nadležnim tijelima za postupanje po zahtjevima,
kao i o pravnim sredstvima propisanim za zaštitu prava i interesa.
Zaposlenici su dužni zaštititi privatnost i osobne podatke do kojih dođu u
radu te sukladno propisima čuvati povjerljivost predmeta.
Članak 12.
Formalna organizacija rada i neformalni kolegijalni dogovori moraju
osigurati da korisnik usluga neće biti odbijen zbog odsutnosti zaposlenika koji
je redovito zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom čekanju prilikom uspostavljanja
i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje isprava koje je dužna pribaviti
Općinska uprava.
Na podneske korisnika usluga zaposlenici odgovaraju što je moguće prije, a
svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan odgovor na traženje korisnika
usluge, taj odgovor mora biti dovoljno obrazložen, a kada je moguće sadržavat
će i savjet o even
tualnome drugom dopuštenom načinu ostvarivanja interesa
korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga sadrži općeprihvaćene standarde
pristojnog poslovnog komuniciranja.
VI. ODNOSI UNUTAR OPĆINSKE UPRAVE
Članak 13.
Zaposlenik s kolegama unutar Općinske uprave, uključujući zaposlenike
različitog hijerarhijskog položaja, mora postupati profesionalno, pristojno,
razumljivo i strpljivo, omogućiti drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i
izraziti razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički odnos.
Zaposlenik ne smije dopustiti da njegovo eventualno nezadovoljstvo, bez
obzira potječe li iz poslovne ili privatne sfere, utječe na komunikaciju s
kolegama.
Međusobni odnosi zaposlenika unutar Općinske uprave moraju se temeljiti na
uzajamnom poštivanju, povjerenju i suradnji, omogućiti razmjenu mišljenja i
informacija o pojedinim stručnim pitanjima i osigurati neometano obavljanje
dužnosti zaposlenika.
VII. JAVNI NASTUPI SLUŽBENIKA
Članak 14.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u kojima predstavlja Općinsku
upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu s ovlastima koje ima.
U javnim nastupima u kojima zaposlenik ne predstavlja Općinsku upravu, a
koji su tematski povezani s radom Općinske uprave, zaposlenik ističe da iznosi
osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova zaposlenik pazi na osobni ugled i
na ugled službe.
VIII. UČINKOVITO GOSPODARENJE
Članak 15.
Pri obavljanju poslova u Općinskoj upravi zaposlenici su obvezni postupati
sukladno načelu učinkovitog gospodarenja na temelju zakonskih propisa, načelu
ekonomičnosti i načelu djelotvornosti.
Zaposlenici su dužni pažljivo postupati s materijalnom i nematerijalnom
imovinom Općine Kostrena koja im je povjerena i predana na korištenje.
Zaposlenici su se dužni brinuti za svoj okoliš, osobnu sigurnost i zdravlje
sebe i drugih zaposlenika, kao i za sigurnost opreme koja im je dana na
korištenje.
IX. PRITUŽBE NA PONAŠANJE PROTIVNO ETIČKOM KODEKSU
Članak 16.
Poštivanje Kodeksa nadzire Etičko povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva člana, koje imenuje i razrješuje
Načelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se iz reda osoba nedvojbenoga
javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkog povjerenstva ne može
biti zaposlenik.
Mandat Etičkog povjerenstva traje četiri godine.
Administrativnu potporu Etičkom povjerenstvu pruža upravno tijelo zaduženo
za kadrovske poslove.
Članak 17.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi provedbu mjera iz nadležnosti
čelnika upravnog odjela i drugih ovlaštenih osoba u vezi s odgovornošću
zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih propisanih oblika
odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom, kada su pojedinim
ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
Članak 18.
Etičko povjerenstvo daje mišljenja, preporuke i upozorenja, povodom pritužbe
ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika, na zahtjev Načelnika ili
čelnika upravnog tijela, kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj smatra protivnim Kodeksu, Etičko
povjerenstvo obavješćuje načelnika. Načelnik omogućuje zaposleniku na kojeg se
pritužba odnosi da se o pritužbi očituje u roku od osam dana.
Općinska upravna i druga tijela te zaposlenici dužni su surađivati s Etičkim
povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova, u roku od 30 dana od
zaprimanja pritužbe ili zahtjeva.
Mišljenja, preporuke i upozorenja Etičkog povjerenstva dostavljaju se
Načelniku, podnositelju pritužbe ili zahtjeva, nadležnom čelniku upravnog
tijela i zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi te se objavljuju na oglasnoj
ploči Općine Kostrena.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana Etičkog povjerenstva, taj član
ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak 19.
Etičko povjerenstvo podnosi općinskom načelniku godišnje izvješće o svom
radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu. Prihvaćeno godišnje
izvješće objavljuje se na web stranici Općine Kostrena.
Općinski načelnik uvijek može zatražiti izvanredno izvješće o radu Etičkog
povjerenstva.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 20.
Poslodavac stvara uvjete i donosi mjere koje omogućuju i olakšavaju
ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom, uključujući mjere nepristranoga,
pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno sankcioniranja zaposlenika te omogućavanja
njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1.ovoga članka poslodavac u obzir
uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika usluga.
Članak 21.
Službenici i namještenici Općine dužni su se upoznati s odredbama ovog Etičkog
kodeksa, te ga u dobroj vjeri, provoditi i primjenjivati u svakodnevnom radu.
Pročelnik upravnog tijela ili osoba koju za to ovlasti, dužni su upoznati
službenike i namještenike Općine koji se primaju u službu Općine s odredbama
ovog Etičkog kodeksa.
Članak 22.
Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranicama Općine Kostrena.
Klasa: 022-05/13-01/23
Ur. broj: 2170-07-03-13-131
Kostrena, 1. listopada 2013.
Općinska načelnica
Mirela Marunić, dipl. ing.