17.
Na osnovi odredbe članka 28. stavak 1. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09, 127/10), članka 48 Statuta Općine
Vinodolske općine, a na prijedlog načelnika Vinodolske općine, Općinsko vijeće
Vinodolske općine, na sjednici vijeća održanoj dana 25. ožujka 2013. godine,
donosi
ANALIZU STANJA
sustava zaštite i spašavanja na području Vinodolske
općine za 2012. godinu
UVOD
Člankom 28. i 29. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj
174/04, 79/07, 38/09, 127/10) definirano je da predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave, najmanje jednom godišnje, ili pri
donošenju proračuna, razmatraju i analiziraju stanje sustava zaštite i
spašavanja, a posebno svih operativnih snaga zaštite i spašavanja donose
smjernice za organizaciju i razvoj istog na svom području, u proračunu
osiguravaju sredstva namijenjena za financiranje sustava zaštite i spašavanja,
te obavljaju i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene zakonom.
Sustav zaštite i spašavanja je oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika
zaštite i spašavanja u reagiranju na katastrofe i veće nesreće, te
ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja operativnih snaga zaštite i spašavanja
u prevenciji, pripravnosti, reagiranju na katastrofe i otklanjanju mogućih
uzroka i posljedica katastrofa (čl. 3. st. 19. Zakona o zis).
Operativnim snagama zaštite i spašavanja na razini lokalne i područne
(regionalne) samouprave rukovode i koordiniraju općinski načelnik,
gradonačelnik i župan, uz stručnu potporu stožera zaštite i spašavanja jedinice
lokalne i područne samouprave. U katastrofama i velikim nesrećama općinski
načelnik, gradonačelnik i župan izravno zapovijedaju operativnim snagama zaštite
i spašavanja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (čl. 9. st. 1.
Zakona o zis)
Operativne snage sastoje se od:
. stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj, regionalnoj i državnoj razini,
. službi i postrojbi središnjih tijela državne uprave koja se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti,
. zapovjedništava i postrojbi vatrogastva,
. zapovjedništava i postrojbi civilne zaštite, i drugih operativnih snaga
civilne zaštite,
. službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave u
svojoj redovitoj djelatnosti.
Osim operativnih snaga, ostali sudionici zaštite i spašavanja su:
. fizičke i pravne osobe,
. izvršna i predstavnička tijela jedinica lokalne i područne samouprave
. središnja tijela državne uprave.
1. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU VINODOLSKE OPĆINE - OPĆI
DIO
Općinsko vijeće Vinodolske općine je na sjednici održanoj dana 7. ožujka
2011. godine usvojilo Analizu stanja sustava zaštite i spašavanja na području
Vinodolske općine za 2010. godinu, KLASA: 021-05/11-01/1, URBROJ: 2107-
03/11-01-3-10 kao i Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i
spašavanja na području Vinodolske općine u 2011. godini, KLASA: 021-05/11-01/1,
URBROJ: 2107- 03/11-01-3-11.
Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša
od katastrofa i velikih nesreća za područje Vinodolske općine prihvaćena je
Odlukom Općinskog vijeća KLASA: 021-05/11-01/6; URBROJ: 2107-03/ 11-01-16 od
21. prosinca 2011. godine.
Vinodolska općina ima usvojen Plan zaštite od požara i tehnoloških
eksplozija Vinodolske općine temeljen na Procjeni ugroženosti od požara i
tehnoloških eksplozija Vinodolske općine izrađen od strane Vatrogasne zajednice
Primorsko-goranske županije (usvojena od strane Općinskog vijeća 2004. godine),
Aneks Plana KLASA: 021-05/06-01- 7, URBROJ: 2107-03/06-01-7-11-1 od 27. travnja
2006. godine, Odluku o ažuriranju tabelarnog dijela Plana zaštite od požara i
tehnoloških eksplozija Općine Vinodolske KLASA: 021-05/07-01/5, URBROJ: 2107-03/07-01-14-21-1
od 5. lipnja 2007. godine).
Operativne planove zaštite od požara vezane za pripremu i provedbu
protupožarne sezone donosi Općinski načelnik svake tekuće godine temeljem
godišnjeg Programa Vlade Republike Hrvatske.
Temeljem članka 9. stavka 3. i 4. Zakona o zaštiti i spašavanju (NN 174/04,
79/07, 38/09, 127/10), Plana zaštite i spašavanja na području Republike
Hrvatske (NN 96/10), članka 10. stavka 1. Pravilnika o mobilizaciji i
djelovanju
operativnih snaga zaštite i spašavanja (NN 40/08) te članka
48. Statuta Općine Vinodolske općine (SN PGŽ 40/09) Općinsko vijeće Vinodolske
općine donijelo je Odluku o osnivanju i imenovanjuStožera zaštite i spašavanja
Vinodolske općine (KLASA: 021-05/10-01/10, URBROJ: 2107-03/10-01-12-14 od 13.
prosinca 2010. godine). U 2011. godini Općinsko vijeće donijelo je Odluku o
izmjeni i dopuni Odluke o osnivanju i imenovanju Stožera zaštite i spašavanja
Vinodolske općine (KLASA: 021-05/11-01/2, URBROJ: 2107-03/11-01-5-11-1 od 23.
svibnja 2011. godine).
Po donošenju Odluke o izmjeni Odluke o osnivanju i imenovanju Stožera
zaštite i spašavanja Vinodolske općine u 2011. godini, a temeljem članka 10.
stavka 4. Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju operativnih snaga zaštite i
spašavanja, Općinski načelnik donio je Plan pozivanja članova Stožera zaštite i
spašavanja Vinodolske općine (KLASA: 022- 05/11-01/1, URBROJ:
2107-03/11-01-332-1 od 9. veljače 2011. godine).
Odlukom Općinskog vijeća KLASA: 021-05/11-01/2, URBROJ: 2107-03/11-01-5-12-1
od 23. svibnja 2011. obavljanje komunalnih poslova povjerava se tvrtki KTD
'Ivanj' d.o.o., Novi Vinodolski.
U 2012. godini na području Vinodolske općine nije došlo do izvanrednih
događaja u kojima su bile angažirane snage zaštite i spašavanja.
2. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU OPĆINE VINODOLSKE -
OPERATIVNE SNAGE
2.1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Stožer zaštite i spašavanja je stručno, operativno i koordinativno tijelo
koje pruža stručnu pomoć i priprema akcije zaštite i spašavanja. Osniva se za
upravljanje i usklađivanje aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i
materijalnih resursa zajednice u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i
veće nesreće s ciljem sprečavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe
i veće nesreće na području Vinodolske općine.
Tijekom 2012. nije bilo sazivanja Stožera ZiS Vinodolske općine.
2.2. SLUŽBE I POSTROJBE SREDIŠNJIH TIJELA DRŽAVNE UPRAVE KOJA SE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJEM BAVE U SVOJOJ REDOVNOJ DJELATNOSTI
Službe i postrojbe središnjih tijela državne uprave koja se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovnoj djelatnosti su:
1. Policijska uprava Primorsko - goranska, Policijska postaja Crikvenica
2. Područni ured za zaštitu i spašavanje Rijeka
3. Hrvatske vode, Vodno gospodarski odjel za slivove sjevernog Jadrana sa
sjedištem u Rijeci
Tijekom 2012. godine službe i postrojbe središnjih tijela državne uprave
koja se zaštitom i spašavanje bave u svojoj redovnoj djelatnosti nisu imale
iznimne aktivnosti u sustavu zaštite i spašavanja na području Vinodolska
općina, izuzev svoje redovne djelatnosti.
2.3. ZAPOVJEDNIŠTVO I POSTROJBE VATROGASTVA
2.3.1. Vatrogasna zajednica
Na području Vinodolske općine ne djeluje vatrogasna zajednica.
2.3.2. Javna vatrogasna postrojba
Vinodolska općina ima sklopljen Sporazum o financiranju redovne vatrogasne
djelatnosti na području Vinodolske općine u 2012. godini, KLASA:
214-02/12-01/1, URBROJ: 2107-03/12-01-3 od 6. veljače 2012. godine, Aneks
sporazuma KLASA: 214-01/12-01/01, URBROJ: 2170-07-03-12- 4 iz ožujka 2012.
godine.
Potpisnici Sporazuma su Javna vatrogasna postrojba Grada Crikvenice,
Dobrovoljno vatrogasno društvo Bribir i Vinodolska općina.
U JVP Crikvenica zaposleno je 13 vatrogasaca i 10 vozila s pripadajućom
opremom (UNIMOG U-500/CAFS, STEYR 790.195, Nissan, L2OFA Mercedes Atego,
Mercedes 1124 AF, Ford TLF, Fiat Doblo (zapovjedno vozilo), TAM 190 T15B, STEYR
680EG i Zastava 645 AD).
U 2012. godini za potrebe financiranje vatrogasnih društava, odnosno za
represivnu vatrogasnu djelatnost na području jedinice lokalne samouprave
sukladno Planu zaštite od požara i tehnoloških eksplozija Vinodolske općine,
izdvojena su sredstva u iznosu 400.000,00 kn.
U 2012. godini bila je jedna značajna intervencija na području Vinodolske
općine uz redovne izlazake na teren. 23. srpnja 2012. godine nastao je veliki
požar otvorenog prostora u zaseoku Jargovo. Požar se nošen jakim vjetrom širio
velikom brzinom te su u jednom trenutku bili ugroženi stambeni i gospodarski
objekti u Bribiru, Selcu i Gradu Crikvenici. Požar je gasilo 29 vatrogasnih
postrojbi s preko 440 vatrogasaca iz cijele Hrvatske. Požar je 'progutao' oko
600 ha suhe trave, niskog raslinja, bjelogorične i crnogorične šume te jedan
krov na stambenom objektu. Ljudskih žrtava nije bilo.
2.3.3. Dobrovoljno vatrogasno društvo Bribir
Zapovjednik Dobrovoljnog vatrogasnog društva je Marin Rapaić. Operativni
sastav Društva sastoji se od dva vatrogasna odjeljenja sa 20 operativnih
vatrogasaca s položenim ispitom i liječničkim pregledom koji je opremljen svom
potrebnom opremom za intervencije, te osiguran Policom osiguranja.
Kapaciteti (ljudski i materijalni) DVD Bribir biti će navedeni u Prilozima
Plana zaštite i spašavanja Vinodolske općine. U 2012. godini za potrebe
financiranje vatrogasnog društva izdvojena su sredstva u iznosu 220.000,00 kn.
U 2012. godini članovi operativne postrojbe DVD-a Bribir sudjelovali su na
50 intervencija od čega 35 intervencija otpada na požare otvorenog prostora, 3
požara stambenih objekata, 6 tehničkih intervencija na objektima i otvorenom
prostoru i 6 tehničkih intervencija u prometu.
U ljetnim mjesecima provodila se edukacija i odrađene su taktičko - pokazne
vježbe operativnih vatrogasaca, posebno onih u radnom odnosu, u cilju
postizanja operativne spremnosti i da se mogućnost ozljeđivanja tijekom
intervencija svede na minimum.
2.4. ZAPOVJEDNIŠTVA I POSTROJBE CIVILNE ZAŠTITE I DRUGE OPERATIVNE SNAGE
CIVILNE ZAŠTITE
Civilna zaštita je oblik organiziranja, pripremanja i sudjelovanja građana,
pravnih osoba, državnih upravnih tijela i jedinica lokalne samouprave i uprave
radi zaštite i spašavanja ljudi, dobara i okoliša od rizika i posljedica
prirodnih, tehničko-tehnoloških i ekoloških nesreća.
2.4.1. Postrojba civilne zaštite
Sukladno Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara
te okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Vinodolske općine
potrebno je osnovati Postrojbu civilne zaštite opće namjene koja će se
sastojati od 33 člana (Postrojba će biti sastavljena od Tima koji u svom
sastavu ima 3 skupine. Svaka skupina u svom sastavu treba imati 3 ekipe po 3
pripadnika. Timom bi zapovijedao Zapovjednik koji bi imao svog zamjenika i
bolničara).
Odluka o osnivanju Postrojbe civilne zaštite opće namjene biti će donesena
na sjednici općinskog vijeća u ožujku 2013. godine.
2.4.2. Povjerenici civilne zaštite
Sukladno Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara
te okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Vinodolske općine potrebno
je imenovati 4 povjerenika civilne zaštite (za svako naselje po jedan).
Odluka o imenovanju Povjerenika civilne zaštite biti će donesena na sjednici
općinskog vijeća u ožujku 2013. godine.
2.4.3. Voditelji skloništa
Na području Vinodolske općine nema skloništa stoga nije potrebno imenovati
voditelje istih.
2.5. SLUŽBE I POSTROJBE PRAVNIH OSOBA KOJE SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U
SVOJOJ REDOVITOJ DJELATNOSTI
Odlukom o određivanju pravnih osoba od interesa za zaštitu i spašavanje na
području Vinodolske općine odrediti će se operativne snage i pravne osobe od
interesa za zaštitu i spašavanje s ciljem priprema i sudjelovanja u otklanjanju
posljedica katastrofa i velikih nesreća.
Ova odluka je donesena na sastanku kolegija načelnika 14.veljače 2013. godine.
(»Službene novine Primorsko- goranske županije« br:5/13).
Pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem bave kao svojom redovnom
djelatnošću djeluju sukladno svojim operativnim planovima i Planu zaštite i
spašavanja za područje Vinodolske općine. Pozivaju se, mobiliziraju i
aktiviraju za provođenje mjera i postupaka u cilju sprječavanja nastanka,
ublažavanja, te uklanjanja posljedica katastrofa i velikih nesreća. To su:
1. Hrvatska gorska služba spašavanja
2. Dezinsekcija d.o.o.
3. IND-EKO d.o.o.
4. Rijekatank d.o.o.
5. Zavod za hitnu medicinu PGŽ
6. Dom zdravlja PGŽ, Ispostava Crikvenica
7. Centar za socijalnu skrb Crikvenica
8. Veterinarska ambulanta Crikvenica d.o.o.
9. Gradsko društvo Crvenog križa Novi Vinodolski
10. Nastavni zavod za javno zdravstvo PGŽ
11. Thalassotherapia Crikvenica
12. Terme Selce
13. Poliklinika Katunar
Osim redovnih aktivnosti, sve navedene pravne osobe tijekom 2012. godine
nisu bile aktivirane na poslovima zaštite i spašavanja.
Materijalni i ljudski resursi svih navedenih subjekata biti će navedeni u
Prilozima Plana zaštite i spašavanja Vinodolske općine koji će se donijeti
tijekom 2013. godine.
3. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU VINODOLSKE OPĆINE -
OSTALE SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE BAVE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJA (OSTALE GOTOVE
SNAGE)
3.1. PRAVNE OSOBE KOJE IMAJU POSTROJBE I STRUČNE TIMOVE ZA ZAŠTITU I
SPAŠAVANJE
Pravne osobe koje imaju postrojbe i stručne timove za zaštitu i spašavanje
(sukladno Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara te
okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Vinodolske općine) su:
1. KTD Vodovod Žrnovnica d.o.o.
2. Hrvatske vode Rijeka, Vodno gospodarski odjel za vodno područje
primorsko-istarskih slivova sa sjedištem u Rijeci
3. HEP, Elektroprimorje Rijeka, Pogon Crikvenica
4. HEP HE »Vinodol« Tribalj
5. CESTE» d.o.o. Rijeka - baza u Driveniku
6. Hrvatske šume - UŠP Senj - šumarija Crikvenica
Dužnost je ovih pravnih osoba ustrojiti interventne timove zaštite i
spašavanja koji će biti osposobljeni za izvršenje namjenskih zadaća zaštite i
spašavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na cjelokupnom
području Vinodolske općine u slučaju katastrofa i velikih nesreća. U 2012.
godini nisu izdvojena sredstva za namjenu aktiviranja, obučavanja ili
pribavljanja opreme koja će se koristiti za potrebe zaštite i spašavanja.
3.2. PRAVNE OSOBE KOJE PRUŽAJU USLUGE
Pravne osobe koje pružaju usluge prijevoza (ljudi, životinja, građevinskog
otpada), smještaja, prehrane i sl., a sukladno Procjeni ugroženosti
stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara te okoliša od katastrofa i
velikih nesreća za područje Vinodolske općine su:
1. KTD IVANJ d.o.o., Novi Vinodolski
2. Komunalno poduzeće » Murvica« Crikvenica
3. Osnovna škola dr. Josipa Pančića
4. Osnovna škola Jurja Klovića
5. Dječji vrtić Cvrčak i mrav
S istima je potrebno potpisati ugovore o međusobnoj suradnji kojima se
definiraju potrebni ljudski resursi i materijalna oprema, te u kojem roku se
uključuju u sustav zaštite i spašavanja za područje Vinodolske općine.
Tijekom 2012. godine nisu izdvajana proračunska sredstva za namjenu
korištenja usluga za potrebe zaštite i spašavanja.
3.3. UDRUGE GRAĐANA
Udruge građana koje mogu sudjelovati u sustavu zaštite i spašavanja
(sukladno Procjeni ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara te
okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Vinodolske općine) su:6
1. Udruga dragovoljaca Domovinskog rata
2. Udruga antifašističkih boraca i antifašista Vinodolske općine
3. Udruga umirovljenika Vinodolske općine
4. Udruge za očuvanje narodnih običaja u naseljima: Bribir, Grižane-Belgrad,
Tribalj i Drvenik
Tijekom 2012. godine nisu zabilježene akcije navedenih udruga u svrhu
zaštite i spašavanja.
4. OSTALE AKTIVNOSTI U SUSTAVU ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
4.1. ZAHTJEVI ZAŠTITE I SPAŠAVANJA U PROSTORNIM PLANOVIMA
Tijekom 2012. godine nije usvojen niti jedan novi prostorni plan.
4.2. EDUKACIJA GRAĐANA
Tijekom 2012. godine nisu održane aktivnosti vezano uz edukaciju građana na
temu zaštite i spašavanja.
4.3. EDUKACIJA DJECE U ŠKOLAMA I VRTIĆIMA
Tijekom 2012. godine nisu održane aktivnosti vezano uz edukaciju djece u
školama i vrtićima na temu zaštite i spašavanja.
4.4. USPOSTAVA SUSTAVA UZBUNJIVANJA
Sustav uzbunjivanja određen je Planom zaštite i spašavanja Vinodolske općine
koji će se donijeti tokom 2013. godine.
4.5. OSTALO
U Vinodolskoj općini se sustavno provode mjere dezinfekcije, dezinsekcije i
deratizacije, te izdvajaju sredstva za veterinarske usluge.
5. ZAKLJUČAK
Temeljem ove analize stanja sustava zaštite i spašavanja na području
Vinodolske općine daje se zaključak:
U 2012. godini na području Vinodolske općine zabilježen je veliki požar
otvorenog prostora koji je ativnošću vatrogasnih snaga koje djeluju na području
Općine stavljen pod nadzor već sljedećeg dana dok je dogašivanje opožarenog
područja trajalo narednih tjedan dana.
snaga zaštite i spašavanja.
Sustav zaštite i spašavanja Vinodolske općine u svojim je začecima. Stanje
izrađenosti dokumenata iz područja sustava zaštite i spašavanja nije
zadovoljavajuće, ali se u 2013. godini planira donošenje slijedećih dokumenata:
- Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na
području Vinodolske općine za razdoblje 2013. do 2015. godine
- Plan zaštite i spašavanja - Vinodolska općina
- Plan civilne zaštite - Vinodolska općina
- Odluka o određivanju pravnih osoba od interesa za zaštitu i spašavanje na
području Vinodolske općine
Bitno je i ustrojavanje postrojbe civilne zaštite koje je predviđeno tokom
2013., te imenovanje povjerenika civilne zaštite, opremanje istih, te njihovo
uvježbavanje i edukacija.
Iz svega navedenog može se zaključiti da je, kako bi se sustav zaštite i
spašavanja Vinodolske općine adekvatno osposobio za djelovanje, potrebno snage
usmjeriti na obučavanje i opremanje istog. Poželjno je održati, u suradnji s
DUZS Područnim uredom Rijeka, jednu stožernu vježbu godišnje, kao i
uvježbavanje postrojbe i povjerenika civilne zaštite nakon osnivanja istih.
Opremanje operativnih snaga odvijat će se u skladu s planiranim proračunskim
sredstvima.
Klasa: 021-05/13-01/1
Ur. broj: 2107-03/13-01-3-10
Bribir, 25. ožujka 2013.
OPĆINSKO VIJEĆE VINODOLSKE OPĆINE
Predsjednca Vijeća
Olga Antonić - Dukić, dr. med., v.
r.