15.
Na temelju članka 28. stavka 1. podstavka 1. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10) i članka 40. Statuta
Grada Krka (»Službene novine Primorsko-goranske županije«, broj 28/09 i 41/09),
Gradsko vijeće Grada Krka, na sjednici održanoj 27. ožujka 2013. godine,
donijelo je
SMJERNICE
ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA
ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA PODRUČJU
GRADA KRKA ZA 2013. GODINU
1. UVOD
Člankom 28. i 29. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj
174/04, 79/07, 38/09 i 127/10) definirano je da predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave donose smjernice za organizaciju i
razvoj sustava zaštite i spašavanja na svom području, u proračunu osiguravaju
sredstva namijenjena za financiranje sustava zaštite i spašavanja, te obavljaju
i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene zakonom.
Sustav zaštite i spašavanja je oblik pripremanja i sudjelovanja sudionika
zaštite i spašavanja u reagiranju na katastrofe i veće nesreće, te
ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja operativnih snaga zaštite i spašavanja
u prevenciji, pripravnosti, reagiranju na katastrofe i otklanjanju mogućih
uzroka i posljedica katastrofa (čl. 3. st. 19. Zakona o zis).
Operativnim snagama zaštite i spašavanja na području Grada Krka rukovodi i
koordinira gradonačelnik Grada, uz stručnu potporu Stožera zaštite i spašavanja
za područje Grada Krka. U katastrofama i velikim nesrećama gradonačelnik
izravno zapovijeda operativnim snagama zaštite i spašavanja na svom području
(čl. 9. st. 1. Zakona o zis).
Sukladno razmjeru opasnosti, prijetnji i posljedicama nesreća, velikih
nesreća i katastrofa, a s ciljem zaštite i spašavanja ljudi, materijalnih
dobara te okoliša kao i ravnomjernog razvoja svih nositelja sustava zaštite i
spašavanja (vatrogasne postrojbe, civilna zaštita, stožeri, udruge građana od
značaja za zaštitu i spašavanje, službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti), donose se Smjernice za
organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja za 2013. godinu.
Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja odnose se na
sljedeće:
2. ZAŠTITA I SPAŠAVANJE
2.1. Stožer zaštite i spašavanja
Stožer zaštite i spašavanja je stručno, operativno i koordinativno tijelo
koje pruža stručnu pomoć i priprema akcije zaštite i spašavanja. Osnovano je za
upravljanje i usklađivanje aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i
materijalnih resursa zajednice u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i
veće nesreće sa ciljem sprečavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica
katastrofe i veće nesreće na području Grada Krka. Stožer bi se trebao sastati
najmanje jednom godišnje, uoči protupožarne sezone i/ili krajem godine, uoči
donošenja proračuna.
2.2. Civilna zaštita (zapovjedništvo civilne zaštite i timovi - postrojbe
civilne zaštite)
.Sukladno usvojenoj Procjeni ugroženosti i Analizi stanja sustava ZS u Gradu
Krku donesena je Odluka o osnivanju tima-postrojbe civilne zaštite za područje
Grada Krka;
.Na sjednici GV-a, održanoj 20. ožujka 2012. godine donesena je Odluka o
imenovanju Zapovjedništva civilne zaštite Grada Krka. Zapovjedništvo civilne zaštite
poziva se i aktivira u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i velike
nesreće na području Grada Krka, za zapovijedanje aktivnostima, snagama i
sredstvima civilne zaštite. Zapovjedništvo se mobilizira i poziva sukladno
planu civilne zaštite, na prijedlog zapovjednika i po nalogu gradonačelnika,
putem Županijskog centra 112;
.Tijekom 2013. godine formirat će se tim (postrojba) civilne zaštite opće
namjene sa 33 pripadnika; Na temelju Naloga gradonačelnika od 21. siječnja
2013. godine izvršeno je smotriranje pripadnika Posrojbe civilne zaštite opće
namjene Grada Krka dana 23. veljače 2013. godine u prostorijama Javne
vatrogasne postrojbe Grada Krka u Krku. Smotriranje pripadnika postrojbe
civilne zaštite opće namjene Grada Krka provela je Državna uprava za zaštitu i
spašavanje, Područni ured za zaštitu i spašavanje Rijeka.
.U postupku je imenovanje povjerenika i zamjenika povjerenika civilne
zaštite po mjesnim odborima na prijedlog MO sa područja Grada Krka. Povjerenici
CZ u pravilu su predsjednici MO i/ili njihovi članovi koji se aktivno mogu
uključiti u zaštitu i spašavanje na svom području.
2.3. Procjena ugroženosti i Plan zaštite i spašavanja
Sukladno obvezi koja proizlazi iz članka 28. i 29. Zakona o zaštiti i
spašavanju (»Narodne novine 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10) i Pravilnika o
metodologiji za izradu procjena ugroženosti i planova zaštite i spašavanja
(«Narodne novine« 38/08) donesena je Procjena ugroženosti stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od prirodnih i tehničko-tehnoloških
katastrofa i velikih nesreća i Plan zaštite i spašavanja za područje Grada Krka
na sjednici Gradskog vijeća, održane 21. prosinca 2011. godine.
Obzirom na Nalog Državne uprave za zaštitu i spašavanje, Područnog ureda za
zaštitu i spašavanje Rijeka, u tijeku je revizija/dorada Plana zaštite i
spašavanja Grada Krka.
2.4. Plan intervencije u zaštiti okoliša
Jedinstveni upravni odjel Grada Krka rukovodi prikupljanjem operativnih
planova intervencija lokalnih gospodarskih subjekata kod kojih postoji mogućnost
onečišćenja okoliša.
2.5. Zaštita od požara
Zaštita od požara i u 2013. godini provodit će se kontinuirano na osnovu
donesenih podzakonskih akata, a osobito na temelju donesene Procjene i Plana
zaštite od požara za Grad Krk, na sjednici Gradskog vijeća od 7. prosinca 2011.
godine, kao i Sporazuma svih JLS otoka Krka sa JVP Grada Krka - glavne
operativne vatrogasne postrojbe za Grad i otok Krk.
Javna vatrogasna postrojba Grada Krka temelji svoju djelatnost na odredbama
Zakona o vatrogastvu kao i Planu zaštite od požara za Grad Krk.
Program aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara za Republiku
Hrvatsku te ostalih aktivnosti sukladno Prijedlogu Programa u 2013. godini
provodit će se u suradnji sa Područnom vatrogasnom zajednicom otoka Krka na temelju
posebnog Ugovora koji će se za te aktivnosti zaključiti, kao i svake godine
zajedno sa svim Općinama otoka Krka.
Ugovorom iz prednjeg stavka između Grada/Općina otoka i Područne vatrogasne
zajednice otoka Krka uredit će se prava i obaveze koje se odnose na sljedeće:
.ustroj izviđačko preventivnih ophodnji koje na licu mjesta poduzimaju mjere
za uklanjanje potencijalnih izvora opasnosti, odnosno vrše preventivno
otklanjanje, javljanje i gašenje požara u samom nastajanju;
.ustroj i ogranizaciju rada dežurnih ekipa temeljem Operativnog plana
Područne vatrogasne zajednice otoka Krka koje će ukoliko bude potreba za
uspostavom mjera zaštite od požara građevina i otvorenih prostora dolaziti u
ispomoć iz susjednih ili drugih područja;
.preventivni rad putem video nadzora u kojem će se pratiti i osmatrati
cjelokupno područje Grada i otoka Krka, a po otkrivanju eventualnih požara kao
i ostalih opasnih situacija poduzimati mjere za otklanjanje posljedica.
2.6. Održavanje nerazvrstanih cesta
Grad Krk ima sklopljen Ugovor o obavljanju komunalnih poslova održavanja
nerazvrstanih cesta na području Grada s GP »Krk« d.d. Za vrijeme turističke
sezone po Mjesnim odborima, kao i ranijih godina zaključit će se Ugovori o
djelu za obavljanje poslova čišćenja raslinja na nerazvrstanim cestama,
poljoprivrednim putevima, šetnicama i drugim lokalnim cestama koja povezuju
naselja na području pojedinih mjesnih odbora.
2.7. Sustav za uzbunjivanje
Ocjenjuje se potrebnim unaprijediti sustav uzbunjivanja građana, te
uspostaviti sustav veza svih sudionika zaštite i spašavanja. Također, treba
unaprijediti sustav uzbunjivanja građana u slučaju nesreća.
Budući da sustav za uzbunjivanje koji je bio instaliran na zgradi Grada Krka
nije u funkciji potrebno je u suradnji sa PUZS predložiti sanaciju istog
odnosno nabavku novog sustava i njegovo održavanje.
2.8. Informiranje javnosti
Na temelju donesene Procjene ugroženosti stanovništva, materijalnih i
kulturnih dobara i okoliša od prirodnih i tehničko-tehnoloških katastrofa i
velikih nesreća i Plana zaštite i spašavanja za područje Grada Krka potrebno je
na adekvatan način informirati stanovništvo o potencijalnim opasnostima i
načinu postupanja u slučaju nastanka istih. Ovu mjeru planira se provesti putem
informativnih letaka u kojima bi bili navedeni načini postupanja u potencijalno
opasnim situacijama, održavanjem odgovarajućih predavanja i okruglih stolova,
informiranjem putem javnih medija te naposljetku i vježbi.
U Srednjoj školi »Hrvatski kralj Zvonimir« Krk, Osnovnoj školi »Fran Krsto
Frankopan« Krk i Područnoj školi Vrh te Dječjem vrtiću »Katarina Frankopan« Krk
i PO Vrh, potrebno je provoditi sustavnu edukaciju djece o prepoznavanju
akcidentne situacije te o postupcima koje treba poduzeti u slučaju nastanka
istih.
Također, potrebno je iznaći način informiranja mještana na najbrži mogući
način o eventualnim kriznim situacijama (putem povjerenika civilne zaštite za
pojedina naselja, web portala, tiskanjem letaka sa informacijama, npr. što
učiniti, kako postupiti i kome se obratiti u kriznim situacijama) i dr.
3. VATROGASTVO
Proračunom Grada Krka za 2013. godinu planirana su sredstva za rad
vatrogasnih organizacija (Područnu vatrogasnu zajednicu otoka i DVD Krk) u
iznosu od 400.000,00 kuna, a za rad Javne vatrogasne postrojbe Grada u iznosu
od 4.871.346,00 kuna.
Planirana sredstva utrošiti će se za djelatnost Javne vatrogasne postrojbe
Grada Krka, dobrovoljne vatrogasne postrojbe/društva i vatrogasnu zajednicu,
sukladno njihovim vlastitim programima i razvojnim projektima, te osiguravaju
materijalno-tehnički razvoj, kadrovskih kapaciteta (s planiranim obučavanjem,
vježbama i sl.), sustava organizacije i djelovanja (dežurstva, dislokacija i
sl.), a sa ciljem jačanja spremnosti za djelovanje u jedinstvenom sustavu
zaštite i spašavanja na području Grada Krka.
Kao posebna proračunska stavka predviđena su i financijska sredstva u iznosu
od 10.000,00 kn za provedbu Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera
zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2013. godini.
4. SKLONIŠTA
Na području Grada Krka postoje 3 javna skloništa ( u stambenoj zgradi
»Lizete«, pored Robne kuće Krk i u sklopu Vatrogasnog doma) i jedno u sklopu
Doma umirovljenika »Mali Kartec« u Krku, te su za ista imenovani voditelji
skloništa. U Proračunu Grada osigurana su sredstva za tekuće održavanje
skloništa, tehničku kontrolu i investicijsko održavanje skloništa s ciljem
stvaranja uvjeta za sklanjanje ljudi i materijalnih dobara u slučaju prirodnih
i civilizacijskih katastrofa.
5. UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I SPAŠAVANJE (GSS, planinari,
kinolozi, maslinari, ronilački klubovi, radioamateri i dr.)
Pripadnici ovih udruga građana bit će tijekom 2013. godine upoznati o načinu
uključivanja svih zainteresiranih članova u sustav zaštite i spašavanja na
području Grada Krka. U tom smislu u suradnji i pod nadzorom PUZS Rijeka, Grad
Krk održat će zajednički sastanak sa predstavnicima svih udruga koje su od
značaja za zaštitu i spašavanje sa svog područja i sa njima utvrditi brojnost,
opremljenost, obučenost njihovog članstva, te zadaće u zaštiti i spašavanju
koje bi bile uključene u slučaju velikih nesreća ili katastrofa. Sukladno
podnesenim i prihvaćenim razvojnim projektima i programima u dijelu od značaja
za zaštitu i spašavanje, u suradnji sa Područnim uredom za zaštitu i spašavanje
Rijeka utvrditi će se detaljnije prioriteti koji će se financirati iz Proračuna
Grada Krka.
U 2013. godini planiraju se u Proračunu Grada Krka financijska sredstva za
sljedeće udruge/ustanove/društva koje su od značaja za zaštitu i spašavanje:
HGSS, Crveni križ, Udruga maslinara »Drobnica«, Lovačka društva
»Kamenjarka«, »Šljuka«, Radio otok Krk i dr. Ukupni iznos planiranih sredstava
iznosi 320.000,00 kn.
6. SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU
REDOVNE DJELATNOSTI (npr. hitna pomoć, javno zdravstvo, socijalna služba,
crveni križ, veterinarska služba, zaštita bilja, zaštita okoliša, javna
poduzeća za održavanje komunalne infrastrukture - kao što su vodovod,
kanalizacija, čistoća, groblja i druga, te pravne osobe koje se bave
građevinskom, prijevozničkom, turističkom i drugim djelatnostima od interesa za
zaštitu i spašavanje).
U 2013. godini za službe i pravne osobe kojima je zaštita i spašavanje
redovita djelatnost iz prednjeg stavka (Turistička ambulanta i HMP, Nastavni
zavod za javno zdravstvo PGŽ, Dezinskekcija, deratizacija i hig. veterinarska
zaštita i dodatni standardi u zdravstvu) u Proračunu Grada Krka planirana su
sredstva u iznosu od 530.000,00 kn.
Temeljem očekivanih ugroza, te vlastitih potreba i mogućnosti za spašavanje
ljudi i materijalnih vrijednosti, zaključuje se da su sljedeća javna poduzeća i
ustanove te trgovačka društva od posebnog značaja za zaštitu i spašavanje za
područje Grada Krka i to:
-Vatrogasne snage Grada Krka (JVP, Područna VZ i DVD Krk),
-Dom zdravlja PGŽ, Ispostava Krk,
-Policijska postaja Krk,
-Ustanova za hitnu medicinsku pomoć,
-Gradsko društvo Crvenog križa Krk,
-Lučka kapetanija, Ispostava Krk,
-Veterinarska stanica Krk,
-GP Krk d.d.
-Ponikve d.o.o. Krk,
-Vecla d.o.o. Krk.
Koordinaciju aktivnosti svih službi, ustanova, tvrtki i drugih pravnih osoba
od posebnog značaja za zaštitu i spašavanje u izvanrednim situacijama obavlja
Stožer zaštite i spašavanja Grada Krka.
Sastavni dio ovih Smjernica je izvod iz Proračuna po pozicijama namijenjenim
za razvoj pojedinih dijelova - operativnih snaga - jedinstvenog sustava zaštite
i spašavanja, ali nije predmet objave.
Klasa: 810-03/13-01/4
Ur. broj: 2142/01-01-13-3
Krk, 27. ožujka 2013.
GRADSKO VIJEĆE GRADA KRKA
Predsjednik
Josip Staničić, v.r.