2.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05,
109/07, 125/08, 36/09, 150/11 i 144/12) i članka 19. Statuta Općine Čavle
(»Službene novine PGŽ« broj 25/09), Općinsko vijeće Općine Čavle, na sjednici
održanoj 21. veljače 2013. godine donosi
STATUT
OPĆINE ČAVLE
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje status i
ustrojstvo Općine Čavle (u daljnjem tekstu: Općina) i to samoupravni djelokrug
Općine, njena obilježja, javna priznanja, ustrojstvo, ovlasti i način rada
tijela, način obavljanja poslova, oblici konzultiranja građana, provođenje
referenduma u pitanjima iz djelokruga, mjesna samouprava, ustrojstvo i rad
javnih službi, oblici suradnje jedinica lokalne, odnosno područne (regionalne)
samouprave te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza.
II. STATUS, PODRUČJE I GRANICE OPĆINE
Članak
2.
Općina je jedinica lokalne samouprave.
Naziv Općine je: OPĆINA ČAVLE.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Čavlima, Čavle 206.
Članak
3.
Općina obuhvaća područje sljedećih naselja:
ČAVLE, CERNIK MAVRINCI BUZDOHANJ, SOBOLI,
PODRVANJ, PODČUDNIĆ, ZASTENICE, GROBNIK i ILOVIK.
Članak
4.
Granica Općine počinje na tromeđi katastarskih
Općina Pašac, Drenova i Grobnik.
Ide uzvodno Rječinom i granicom katastarske
Općine Grobnik. Lomi se i ide granicom naselja Grobnik i Ilovik, zatim granicom
katastarske Općine Grobnik, pa granicom naselja Zastenice do »Jezera«. Odatle
ide granicom katastarske Općine Podrvanj, granicom naselja Soboli, pa na sjever
granicom katastarske Općine Podhum. Lomi se i ide na jugoistok granicom
katastarskih Općina Podhum i Cernik-Čavle. Ponovno se lomi nastavljajući na jug
granicom katastarske Općine Cernik-Čavle. Izuzetno u Mavrincima ide u jednom
segmentu granicom naselja Mavrinci. Nastavlja dalje granicom katastarskih
Općina Cernik- Čavle i Grobnik do početne točke.
Površina Općine iznosi 8.498 ha.
Granice Općine mogu se mijenjati na način i u
postupku propisanom posebnim zakonom.
III. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG OPĆINE
Članak
5.
Općina je samostalna u odlučivanju u
poslovima iz svoga samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike
Hrvatske i Zakonom i podliježe nadzoru ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih
državnih tijela.
Članak
6.
Općina u svom samoupravnom djelokrugu obavlja
poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju potrebe građana, a koji
nisu Ustavom ili Zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove
koji se odnose na:
-uređenje naselja i stanovanje;
-prostorno i urbanističko planiranje;
-komunalno gospodarstvo
-brigu o djeci,
-socijalnu skrb;
-primarnu zdravstvenu zaštitu;
-odgoj i osnovno obrazovanje;
-kulturu,tjelesnu kulturu i šport;
-zaštitu potrošača;
-zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša;
-protupožarnu i civilnu zaštitu;
-promet na svom području;
-te ostale poslove sukladno posebnim
zakonima.
U skladu s posebnim zakonima kojima se
uređuju pojedine djelatnosti iz stavka 1. ovog članka Općina će odrediti
poslove čije je djelatnosti Općina dužna organizirati te poslove koje može
obavljati.
Članak
7.
Općinsko vijeće može odlučiti da se pojedini
poslovi iz samoupravnog djelokruga Općine iz članka 6. ovog Statuta prenesu na
županiju, odnosno mjesnu samoupravu.
Općinsko vijeće može tražiti od županijske
skupštine uz suglasnost središnjeg tijela državne uprave nadležnog za poslove
lokalne i područne (regionalne) samouprave da se pojedini poslovi njezinog
samoupravnog djelokruga povjere Općini, ako Općina za to osigura dovoljno
prihoda za njihovo obavljanje.
IV. OBILJEŽJA, PEČAT I DAN OPĆINE
Članak
8.
Općina ima svoja obilježja.
Obilježja Općine su:
-grb Općine Čavle;
-zastava Općine Čavle
-svečana zastava Općine Čavle
-svečana pjesma Općine Čavle.
Obilježjima iz stavka 2. ovog članka
predstavlja se Općina i izražava pripadnost Općini.
Članak
9.
Grb Općine Čavle je crveno polje na štitu, sa
ukrštenom sabljom i buzdovanom srebrne boje sa drškama boje starog zlata.
Članak
10.
Zastava Općine Čavle: temeljna boja zastave
je staro zlato sa grbom u sredini.
Svečana zastava: boja staro zlato sa grbom u
sredini, iznad grba natpis zelenim slovima »OPĆINA ČAVLE«, ispod grba grane sa
lišcem lipe i hrasta zelene boje.
Članak
11.
Svečana pjesma Općine Čavle je »Čavjanska
himna« čiji je autor teksta Vlasta Juretić.
O načinu isticanja i uporabe grba i zastave,
svečane zastave te načinu i uvjetima izvođenja svečane pjesme Općine Čavle,
Općinsko vijeće donosi posebnu odluku.
Članak
12.
Općina ima pečat.
Tijela Općine mogu imati poseban pečat.
Opis pečata iz stavka 1. i 2. ovog članka te
način njihove uporabe i čuvanje,uređuju se posebnom odlukom Općinskog načelnika
u skladu s Zakonom.
Članak
13.
Dani Općine Čavle su:
-1. svibanj - Sv. Filip i Jakov
-24. kolovoz - Sv. Bartol.
Isti se dani svečano slave, naizmjence svake
godine.
U povodu Dana Općine dodjeljuju se priznanja
Općine.
V. JAVNA PRIZNANJA OPĆINE
Članak
14.
Javna priznanja Općine Čavle su:
-počasni građanin Općine Čavle;
-godišnja nagrada Općine Čavle;
-nagrada Općine Čavle za životno djelo;
-nagrada Općine Čavle za izuzetna dostignuća.
Članak
15.
Uvjeti za dodjelu javnih priznanja, njihov
izgled i oblik, kriterij i postupnost njihove dodjele, tijela koje provode
postupak i dodjelu, uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
VI. USTROJSTVO, OVLASTI I NAČIN RADA
TIJELA OPĆINE
Članak
16.
Tijela Općine su Općinsko vijeće i Općinski
načelnik.
Članak
17.
Ovlasti i obveze koji proizlaze iz
samoupravnog djelokruga Općine Čavle podijeljene su između Općinskog vijeća kao
predstavničkog tijela i Općinskog načelnika kao izvršnog tijela.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno
određeno koje je tijelo nadležno za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Općine, poslovi što se odnose na uređivanje odnosa zakonodavne
naravi u nadležnosti su Općinskog vijeća, a poslovi izvršne naravi u nadležnosti
su Općinskog načelnika.
Ako se po prirodi poslova ne može utvrditi
nadležnost prema stavku 2. ovog članka, nadležno je Općinsko vijeće.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak
18.
Općinsko vijeće je predstavničko tijelo
građana i tijelo lokalne samouprave, koje donosi akte u okviru djelokruga
Općine te obavlja druge poslove u skladu sa Ustavom, Zakonom i ovim Statutom.
Članak
19.
Općinsko vijeće donosi:
-Statut Općine
-Poslovnik o radu
-Odluke i druge opće akte kojima se uređuju
pitanja iz samoupravnog djelokruga Općine
-Odluku o uvjetima, načinu i postupku
gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine
-Proračun i Odluku o izvršavanju proračuna
-Polugodišnje i godišnje izvješće o izvršenju
Proračuna
-Odluku o privremenom financiranju
-Nadzire ukupno materijalno i financijsko
poslovanje Općine
-Odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina
i nekretnina Općine čija ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez
primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđivanju pokretnine i nekretnine, odnosno čija je pojedinačna
vrijednost veća od 1.000.000,00 kuna
-Donosi Smjernice razvoja Općine
-Odluku o promjeni granice Općine
-Uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih
tijela Općine
-Utvrđuje Programe razvoja pojedinih
djelatnosti i javnih potreba od značaja za Općinu
-Donosi dokumente prostornog uređenja
-Donosi Odluku o kriterijima za ocjenjivanje
službenika i načina provođenja ocjenjivanja
-Osniva Javne ustanove, ustanove, trgovačka
društva i druge pravne osobe za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalne
i drugih djelatnosti od interesa za Općinu
-Određuje predstavnike Općine u skupštinama
trgovačkih društava koje je Općina osnivač
-Daje prethodne suglasnosti na Statut
ustanova, ukoliko Zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije propisano
-Donosi odluke o potpisivanju Sporazuma o
suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu s općim aktom i
Zakonom
-Raspisuje referendum
-Bira i razrješava predsjednika i
potpredsjednika Općinskog vijeća
-Osniva radna tijela Općinskog vijeća, bira i
razrješuje članove tih tijela te bira, imenuje i razrješuje i druge osobe
određene zakonom, drugim propisom ili Statutom.
-Odlučuje o pokroviteljstvu
-Donosi odluku o kriterijima, načinu i
postupku za dodjelu javnih priznanja
-Dodjeljuje javna priznanja
-Imenuje i razrješava i druge osobe određene
Zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća
-Donosi odluke i druge opće akte koji su mu
stavljeni u djelokrug zakonom i podzakonskim aktima.
Članak
20.
Općinsko vijeće ima 15 članova, koji se
biraju na način utvrđen posebnim Zakonom.
Općinsko vijeće može imati i više od 15
vijećnika ako je to potrebno da bi se osigurala odgovarajuća zastupljenost
nacionalne manjine u Općinskom vijeću sukladno Ustavnom zakonu o pravima
nacionalnih manjina (»Narodne novine« broj 155/02, 47/10, 80/10, 91/11).
Članak
21.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva
potpredsjednika, a biraju se većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Ako Općinsko vijeće ima dva potpredsjednika,
u pravilu se biraju tako da se jedan potpredsjednik bira iz reda predstavničke
većine, a drugi iz reda predstavniče manjine, na njihov prijedlog.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice
Općinskog vijeća,predsjeda sjednicama i predstavlja Općinsko vijeće.
Predsjednik Općinskog vijeća saziva sjednice
po potrebi, a najmanje jednom u tri mjeseca.
Predsjednik je dužan sazvati sjednicu
Općinskog vijeća na obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova
Općinskog vijeća, u roku od 15 dana od primitka zahtjeva.
Ukoliko predsjednik Općinskog vijeća ne
sazove sjednicu u roku iz stavka 5. ovoga članka, na obrazloženi zahtjev
najmanje jedne trećine članova Općinskog vijeća, sjednicu će sazvati Općinski
načelnik, u roku od 8 dana.
Nakon proteka rokova iz stavka 6. ovog članka
sjednicu može sazvati, na obrazloženi zahtjev najmanje jedne trećine članova
Općinskog vijeća, čelnik središnjeg tijela državne uprave nadležnog za lokalnu
i područnu (regionalnu) samoupravu.
Sjednica Općinskog vijeća sazvana sukladno
odredbama stavka 5., 6. i 7. ovog članka mora se održati u roku od 15 dana od
dana sazivanja.
Sjednica sazvana protivno odredbama ovoga
članka smatra se nezakonitom, a doneseni akti ništavima.
Članak
22.
Predsjednik Općinskog vijeća:
-predstavlja Općinsko vijeće
-saziva i organizira, te predsjedava
sjednicama Općinskog vijeća i potpisuje akte Općinskog vijeća
-predlaže dnevni red sjednica Općinskog
vijeća
-upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja
u propisani postupak
-brine o postupku donošenja odluka i
Općinskih akata
-održava red na sjednici Općinskog vijeća
-usklađuje rad radnih tijela Općinskog vijeća
-potpisuje odluke i akte koje donosi Općinsko
vijeće
-dostavlja Statut, Poslovnik, Proračun i
druge opće akte predstojniku Ureda državne uprave u županiji s izvatkom iz
zapisnika u roku od 15 dana od dana donošenja
-dostavlja akte koje donosi Općinsko vijeće
bez odgode Općinskom načelniku
-brine o suradnji Općinskog vijeća i
Općinskog načelnika
-brine o javnosti rada Općinskog vijeća
-brine o zaštiti prava vijećnika
-obavlja i druge poslove određene zakonom i
Poslovnikom Općinskog vijeća.
Ostala prava i dužnosti predsjednika i
potpredsjednika Općinskog vijeća utvrđuju se Poslovnikom Općinskog vijeća.
Predsjednika Općinskog vijeća u slučaju
spriječenosti ili odsutnosti, zamjenjuje jedan od potpredsjednika na način
utvrđen Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
23.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na
redovnim izborima traje četiri godine, a počinje danom konstituiranja Općinskog
vijeća i traje do stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o
raspisivanju izbora.
Mandat člana Općinskog vijeća izabranog na
prijevremenim izborima traje do isteka tekućeg mandata Općinskog vijeća
izabranog na redovnim izborima.
Članak
24.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka
vremena na koji je izabran:
-ako podnese ostavku koja je zaprimljena
najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Općinskog vijeća i
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste,
-ako je pravomoćnom sudskom odlukom potpuno
lišen poslovne sposobnosti danom pravomoćnosti sudske odluke,
-ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom
pravomoćnosti presude,
-ako mu prestane prebivalište na području
Općine Čavle, danom prestanka prebivališta,
-ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
- smrću.
Vijećniku kojem prestane hrvatsko
državljanstvo, a koji je državljanin države članice Europske unije, mandat ne
prestaje prestankom hrvatskog državljanstva.
Članak
25.
Članovi Općinskog vijeća nemaju obvezujući
mandat i nisu opozivi.
Član Općinskog vijeća ne može biti kazneno
gonjen niti odgovoran na bilo koji način, zbog glasovanja, izjava ili iznesenih
mišljenja i stavova na sjednicama Općinskog vijeća.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata
prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama posebnog zakona nespojiva s
dužnošću člana Općinskog vijeća, za vrijeme obnašanja nespojive dužnosti mandat
miruje, a za to vrijeme vijećnika zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama
posebnog zakona.
Vijećnik je dužan u roku od 8 dana od dana
prihvaćanja nespojive dužnosti o tome obavijestiti predsjednika Općinskog
vijeća, a mandat mu počinje mirovati protekom tog roka.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, vijećnik
nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev
predsjedniku Općinskog vijeća u roku od 8 dana od dana prestanka obnašanja
nespojive dužnosti.
Ako vijećnik po prestanku obnašanja nespojive
dužnosti ne podnese pisani zahtjev iz stavka 5. ovog članka, smatrat će se da
mu mandat miruje iz osobnih razloga.
Vijećnik može tijekom trajanja mandata
staviti svoj mandat u mirovanje iz osobnih razloga, podnošenjem pisanog
zahtjeva predsjedniku Općinskog vijeća, a mirovanje mandata počinje teći od
dana dostave pisanog zahtjeva sukladno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o
općem upravnom postupku.
Mirovanje mandata iz osobnih razloga ne može
trajati kraće od 6 mjeseci, a vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti osmog
dana od dana dostave pisane obavijesti predsjedniku Općinskog vijeća.
Članak
26.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
-sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća
-raspravljati i glasovati o svakom pitanju
koje je na dnevnom redu sjednice Vijeća
-predlagati Vijeću donošenje akata, podnositi
prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata
-postavljati pitanja iz djelokruga rada
Općinskog vijeća
-postavljati pitanja Općinskom načelniku o
njegovu radu
-postavljati pitanja zamjeniku Općinskog
načelnika
-sudjelovati na sjednicama radnih tijela
Općinskog vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i
glasovati
-prihvatiti se članstva u najviše 2 radna
tijela u koje ga izabere Općinsko vijeće
-tražiti i dobiti podatke, potrebne za
obavljanje dužnosti vijećnika, od tijela Općine, te u svezi s tim koristiti
njihove stručne i tehničke usluge.
Prava i dužnosti članova Općinskog vijeća i
način njihova ostvarivanja pobliže se uređuje Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
27.
Član Općinskog vijeća dužnost obavlja počasno
i za to ne prima plaću.
Član Općinskog vijeća, član radnog tijela
Općinskog vijeća ima pravo na naknadu u skladu s Odlukom Općinskog vijeća.
Članovi Općinskog vijeća imaju pravo uvida u
registar birača za vrijeme dok obavljaju dužnost.
Ostala prava i dužnosti članova Općinskog
vijeća utvrđuju se zakonom, ovim Statutom i poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
28.
Općinsko vijeće smatra se konstituiranim
izborom predsjednika, na prvoj sjednici po provedenim izborima za članove
Općinskog vijeća, na kojoj je nazočna većina članova Općinskog vijeća.
Članak
29.
Općinsko vijeće donosi odluke većinom glasova
nazočnih članova, ako je na sjednici nazočna većina članova Općinskog vijeća.
Većinom glasova svih članova Općinskog
vijeća, Općinsko vijeće donosi:
-Statut Općine
-Proračun Općine Čavle
-Odluku o izvršavanju Proračuna Općine Čavle
-Godišnje Izvješće o izvršavanju Proračuna
Općine
-Odluku o raspisivanju referenduma
-Poslovnik o radu Općinskog vijeća.
Poslovnikom Općinskog vijeća mogu se odrediti
i druga pitanja o kojima se odlučuje većinom glasova svih članova Općinskog
vijeća.
Članak
30.
Na sjednicama Općinskog vijeća glasuje se
javno, ako Općinsko vijeće ne odluči da se o nekom pitanju glasuje tajno.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo
iznimno, u slučajevima predviđenim posebnim zakonima i općim aktom Općine.
Sjednicama Općinskog vijeća prisustvuje
Općinski načelnik.
Sjednice Općinskog vijeća mogu se sazivati i
elektroničkim putem.
Poslovnikom o radu Općinskog vijeća Općine
Čavle uredit će se osiguranje praćenja rasprave i sudjelovanje u radu i
odlučivanju.
Članak
31.
Općinsko vijeće osniva stalne ili povremene
odbore i druga radna tijela u svrhu pripreme odluka iz njegova djelokruga.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
tijela iz stavka 1. ovog članka utvrđuje se Poslovnikom ili posebnom odlukom o
osnivanju radnog tijela.
Članak
32.
Stalna radna tijela Općinskog vijeća su:
1. Mandatna komisija
2. Odbor za izbor i imenovanje
3. Odbor za Statutarno pravna pitanja
4. Odbor za mjesnu samoupravu
5. Odbor za gospodarski razvoj i
poduzetništvo
6. Odbor za urbanizam i prostorno uređenje
7. Odbor za zdravstvenu zaštitu i socijalnu
skrb
8. Odbor za informiranje, međuopćinsku,
međugradsku i međunarodnu suradnju
9. Odbor za kulturu, sport i tehničku kulturu
10. Odbor za predškolski odgoj, obrazovanje i
mlade.
Članak
33.
U cilju aktivnog uključivanja u javni život
Općine Čavle, Općinsko vijeće osniva Savjet mladih Općine Čavle, kao svoje
savjetodavno tijelo.
Osnivanje, djelokrug rada, postupak izbora
članova te druga pitanja od značaja za rad Savjeta mladih Općine Čavle uređuju
se odlukom Općinskog vijeća.
Članak
34.
Način rada Općinskog vijeća uređuje se
Poslovnikom Općinskog vijeća u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.
2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak
35.
Općinski načelnik zastupa Općinu i nositelj
je izvršne vlasti u Općini.
Mandat Općinskog načelnika traje četiri (4)
godine, a počinje prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata
izbora i traje do prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata
izbora novog Općinskog načelnika.
Izvršne poslove obavlja i zamjenik koji
obnaša dužnost Općinskog načelnika u slučajevima propisanim Zakonom.
Iznimno od stavka 1. ovoga članka izvršno
tijelo je i zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog načelnika u slučajevima
propisanim Zakonom.
Zamjenik koji obnaša dužnost Općinskog
načelnika je zamjenik Općinskog načelnika koji je izabran na neposrednim
izborima zajedno s Općinskim načelnikom, a dužnost Općinskog načelnika obnaša
ako je mandat Općinskog načelnika prestao nakon isteka dvije godine mandata u
Općini.
Zamjenik iz stavka 3., 4. i 5. ovoga članka
koji obnaša dužnost Općinskog načelnika ima sva prava i dužnosti Općinskog
načelnika.
Članak
36.
Općinski načelnik i njegov zamjenik biraju se
na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu.
Članak
37.
U obavljanju izvršne vlasti Općinski
načelnik:
-priprema prijedloge općih akata koje donosi
Općinsko vijeće
-izvršava i osigurava izvršavanje općih akata
Općinskog vijeća
-utvrđuje prijedlog proračuna i izvršenje
proračuna Općine
-upravlja nekretninama, pokretninama i
imovinskim pravima u vlasništvu Općine u skladu sa zakonom, ovim Statutom i
općim aktom Općinskog vijeća
-odlučuje o stjecanju i otuđivanju nekretnina
i pokretnina i raspolaganju ostalom imovinom Općine čija pojedinačna vrijednost
ne prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi
godini u kojoj se odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina
odnosno raspolaganju ostalom imovinom, u skladu s Zakonom, ovim Statutom i
posebnim propisima. Stjecanje i otuđivanje nekretnina i pokretnina te
raspolaganje ostalom imovinom mora biti planirano u proračunu Općine i
provedeno u skladu sa zakonom.
O stjecanju i otuđivanju nekretnina i pokretnina te
raspolaganju ostalom imovinom većom od vrijednosti utvrđenom izračunom visine
pojedinačne vrijednosti, odlučuje Općinsko vijeće.
-imenuje i razrješava predstavnike Općine u
tijelima javnih ustanova, trgovačkih društava i drugih pravnih osoba za
obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od
interesa za Općinu osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.
Odluku o imenovanju i razrješenju predstavnika Općine Općinski načelnik dužan
je dostaviti Općinskom vijeću u roku od 8 dana od donošenja i objaviti u
službenom glasilu Primorsko-goranske županije
-upravlja prihodima i rashodima Općine
-upravlja raspoloživim novčanim sredstvima na
računu proračuna Općine
-odlučuje o davanju suglasnosti za
zaduživanje pravnim osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu
Općine i o davanju suglasnosti za zaduživanje ustanova kojih je osnivač Općina
-donosi Pravilnik o unutarnjem redu za
upravna tijela Općine
-nadzire rad upravnih tijela
-usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine
u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine, odnosno poslova državne
uprave ako su preneseni Općini
-imenuje i razrješava pročelnike upravnih
tijela
-imenuje i razrješava unutarnjeg revizora
-utvrđuje Plan prijama u službu u upravna
tijela Općine
-predlaže izradu Prostornog plana kao i
njegove izmjene i dopune na temelju obrazloženih i argumentiranih prijedloga
fizičkih i pravnih osoba
-daje mišljenje o prijedlozima koje podnose
drugi ovlašteni predlagatelji
-obavlja i druge poslove utvrđene posebnim
zakonima i ovim Statutom.
Članak
38.
Općinskog načelnika u slučaju duže odsutnosti
ili drugih razloga spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, zamjenjuje
zamjenik u skladu s ovim Statutom.
Općinski načelnik u skladu sa Statutom, može
obavljanje određenih poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku. Pri
obavljanju povjerenih poslova zamjenik je dužan pridržavati se uputa Općinskog
načelnika. Povjeravanjem poslova iz svog djelokruga zamjeniku, ne prestaje
odgovornost Općinskog načelnika za njihovo obavljanje.
Članak
39.
Općinski načelnik može osnovati posebnom
odlukom Savjet Općinskog načelnika, odnosno savjetnike iz samoupravnog
djelokruga Općine i to:
-savjetnika za područje proračuna, financija
i zaštite potrošača
-savjetnika za područje prostornog i
urbanističkog planiranja, zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša
-savjetnika za područje gospodarstva
-savjetnika za područje komunalnog
gospodarstva i prometa
-savjetnika za područje uređenje naselja i
stanovanja
-savjetnika za područje socijalne skrbi i
primarne zdravstvene zaštite
-savjetnika za područje odgoja i osnovnog
obrazovanja
-savjetnika za područje brige o djeci
-savjetnika za područje športa, kulture i
tehničke kulture.
Članovi Savjeta Općinskog načelnika ostvaruju
pravo na naknadu za obavljanje poslova u skladu s posebnom odlukom Općinskog
vijeća.
Savjetnik Općinskog načelnika ne može biti
vijećnik u Općinskom vijeću.
Članak
40.
Općinski načelnik je odgovoran za ustavnost i
zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i
zakonitost akata upravnih tijela Općine.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine ima pravo obustaviti od primjene opći akt
Općinskog vijeća. Ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi
propis, Općinski načelnik donijet će odluku o obustavi općeg akta u roku od 8
dana od dana donošenja općeg akta.
Općinski načelnik, ima pravo zatražiti od
Općinskog vijeća da u roku od 8 dana od donošenja odluke o obustavi otkloni
uočene nedostatke u općem aktu.
Ako Općinsko vijeće ne otkloni uočene
nedostatke u općem aktu, Općinski načelnik dužan je bez odgode o tome
obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u županiji i dostaviti mu odluku
o obustavi općeg akta.
Predstojnik ureda državne uprave u županiji
će u roku od 8 dana od zaprimanja ocijeniti osnovanost odluke Općinskog
načelnika o obustavi od primjene općeg akta.
Općinski načelnik dva (2) puta godišnje
podnosi polugodišnja Izvješća o svom radu i to do 31. ožujka tekuće godine za
razdoblje srpanj-prosinac prethodne godine i do 15. rujna za razdoblje
siječanj-lipanj tekuće godine.
Općinsko vijeće može pored Izvješća iz stavka
6. ovog članka od Općinskog načelnika tražiti izvješće o pojedinim pitanjima iz
njegova djelokruga.
Općinski načelnik podnosi izvješće po
zahtjevu iz stavka 7. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Ukoliko jedan zahtjev sadrži veći broj
različitih pitanja, rok za podnošenje Izvješća iznosi 60 dana od dana primitka
zahtjeva.
Općinsko vijeće ne može zahtijevati od
Općinskog načelnika izvješće o bitno podudarnom pitanju prije roka od 6 mjeseci
od ranije podnesenog Izvješća o istom pitanju.
Članak
41.
Općinskom načelniku i zamjeniku Općinskog
načelnika mandat prestaje po sili zakona:
-danom dostave pisane ostavke sukladno
pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom postupku
-danom pravomoćnosti sudske odluke o
oduzimanju poslovne sposobnosti
-danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca
-danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen radi počinjenja kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i
građanina Republike Hrvatske i vrijednosti zaštićenih međunarodnih prava
-danom prestanka prebivališta na području
Općine
-danom prestanka hrvatskog državljanstva
-smrću.
U slučaju prestanka mandata Općinskog
načelnike prije isteka dvije godine mandata pročelnik upravnog tijela će u roku
od 8 dana obavijestiti Vladu Republike Hrvatske o prestanku mandata Općinskog
načelnika radi raspisivanja prijevremenih izbora za novog Općinskog načelnika.
U slučaju prestanka mandata Općinskog
načelnika nakon isteka dvije godine mandata dužnost Općinskog načelnika obnaša
zamjenik koji je izabran zajedno s njim.
Članak
42.
Općinski načelnik i njegov zamjenik mogu se
opozvati putem referenduma.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju
referenduma o opozivu Općinskog načelnika i njegovog zamjenika može predložiti
20% ukupnog broja birača upisanih u popis birača Općine. Predsjednik Općinskog
vijeća dostavlja zaprimljeni prijedlog propisanog broja birača u roku od 8 dana
od dana zaprimanja prijedloga Središnjem tijelu države uprave nadležnom za lokalnu
i područnu regionalnu samoupravu radi utvrđivanja da li je prijedlog podnesen
od potrebnog broja birača.
Ako Središnje tijelo države uprave nadležnom
za lokalnu i područnu regionalnu samoupravu utvrdi da je prijedlog podnesen od
potrebnog broja birača, Općinsko vijeće raspisuje referendum u roku od 30 dana
od dana zaprimanja odluke Središnjeg ureda državne uprave. Referendum za opoziv
Općinskog načelnika i njegovog zamjenika ne smije se raspisati prije proteka
roka od 12 mjeseci od održanih izbora ni ranije održanog referenduma za opoziv,
kao ni u godini u kojoj se održavaju redovni izbori za Općinskog načelnika.
Članak
43.
Odluka o opozivu Općinskog načelnika i
njegovog zamjenika donesena je ako se na referendumu za opoziv izjasnila većina
birača koji su glasovali, uz uvjet da ta većina iznosi najmanje jednu trećinu
ukupnog broja birača upisanih u popis birača Općine.
Ako na referendumu bude donesena odluka o
opozivu Općinskog načelnika i njegovog zamjenika mandat im prestaje danom
objave rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenovati će
povjerenika Vlade Republike Hrvatske za obavljanje poslova iz nadležnosti
Općinskog načelnika.
Na postupak referenduma za opoziv
odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi i zakona kojim se uređuje provedba referenduma.
VII. UPRAVNA TIJELA OPĆINE
Članak
44.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Općine utvrđenih zakonom i ovim Statutom, kao i poslova državne
uprave prenesenih na Općinu, ustrojavaju se upravna tijela Općine.
Ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela iz
stavka 1. ovog članka uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Članak
45.
Upravna tijela u područjima za koje su
ustrojeni i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno
izvršavaju i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Općine, te u
slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere.
Članak
46.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog
djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz svoje
nadležnosti odgovorni su Općinskom načelniku.
Članak
47.
Sredstva za rad upravnih tijela, osiguravaju
se u Proračunu Općine, Državnom proračunu i iz drugih prihoda u skladu sa
zakonom.
Članak
48.
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje
na temelju javnog natječaja imenuje Općinski načelnik.
Općinski načelnik može razriješiti pročelnike
iz stavka 1. ovog članka:
1. ako pročelnik sam zatraži razrješenje;
2. ako nastanu takvi razlozi koji po posebnim
propisima kojima se uređuju radni odnosi dovode do prestanka radnog odnosa;
3. ako pročelnik ne postupa po propisima ili
općim aktima Općine, ili neosnovano ne izvršava odluke Općinskih tijela, ili
postupa protivno njima;
4. ako pročelnik svojim nesavjesnim ili
nepravilnim radom prouzroči Općini veću štetu, ili ako zanemaruje ili
nesavjesno obavlja svoje dužnosti koje mogu štetiti interesima službe u
obavljanju poslova Općine.
Pročelnik koji bude razriješen sukladno
stavku 2.ovog članka rasporediti će se na drugo slobodno radno mjesto u jedno
od upravnih tijela Općine, za koje ispunjava stručne uvjete.
Na prava, obveze i odgovornosti kao i druga
pitanja u svezi s radom pročelnika koja nisu uređena ovim Statutom, primjenjuju
se odredbe Zakona kojima se uređuje radni odnos službenika i namještenika u
tijelima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Članak
49.
Upravne, stručne i ostale poslove u upravnim
tijelima Općine obavljaju službenici i namještenici.
Službenici obavljaju upravne i stručne
poslove iz djelokruga tijela u kojem rade, a namještenici obavljaju prateće i
pomoćne poslove.
Prava, obveze i odgovornosti kao i druga
pitanja od značenja za rad službenika i namještenika u upravnim tijelima Općine
uređuju se posebnim zakonom.
Članak
50.
Općinski načelnik Planom prijama u službu
utvrđuje popunjenost upravnih tijela Općine i planira zapošljavanje potrebnog
broja pripadnika nacionalnih manjina radi ostvarivanja zastupljenosti u
upravnim tijelima Općine sukladno Ustavnom zakonu o pravima nacionalnih
manjina.
Članak
51.
Službenici u upravnim tijelima Općine
poticati će se na trajno stručno osposobljavanje i usavršavanje putem tečajeva,
seminara i školovanja, na osnovi strategije i plana trajnog osposobljavanja i
usavršavanja lokalnih službenika.
Članak
52.
Ako na to upućuju razlozi racionalnosti
poslovanja, Općina može zajedno i u sporazumu s drugim jedinicama lokalne
samouprave zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova iz svog
samoupravnog djelokruga, te u tom cilju osnovati zajednička tijela, uprave,
odjele i službe, odnosno zajednička trgovačka društva i ustanove, sukladno
Zakonu.
O osnivanju, ustrojstvu i djelokrugu
zajedničkog upravnog tijela odlučuju predstavnička tijela jedinica lokalne
samouprave.
Temeljem odluke predstavničkih tijela
jedinica lokalne samouprave, izvršna tijela sklopit će sporazum o osnivanju zajedničkog
upravnog tijela kojim se propisuje financiranje, način upravljanja,
odgovornost, statusna pitanja službenika i namještenika i druga pitanja od
značaja za to tijelo.
VIII. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak
53.
Sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska
prava koja pripadaju Općini Čavle čine njenu imovinu.
Općina upravlja, koristi se i raspolaže
svojom imovinom pažnjom dobrog domaćina, a u njezino ime Općinski načelnik i
Općinsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta i zakona.
Općina vodi evidenciju o svojoj imovini.
Članak
54.
Općinski načelnik u postupku upravljanja
imovinom Općine donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju
ovog Statuta, zakona i općeg akta Općinskog vijeća o uvjetima, načinu i
postupku gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine.
Članak
55.
Općina ima prihode kojima u okviru svog
samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Prihodi Općine moraju biti razmjerni s
poslovima koje obavljaju tijela Općine u skladu sa Zakonom.
Prihodi Općine su:
-Općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi
i pristojbe u skladu s Zakonom i posebnim odlukama Općinskog vijeća;
-prihodi od stvari u njezinom vlasništvu i
imovinskih prava Općine;
-prihodi od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u vlasništvu Općine, odnosno u kojima ima udjele ili dionice;
-prihodi od naknada za koncesiju koje daje
Općinsko vijeće;
-novčane kazne i oduzeta imovinska korist za
prekršaje koje propiše Općinsko vijeće u skladu sa Zakonom;
-udio u zajedničkim porezima s Republikom
Hrvatskom;
-sredstva pomoći i dotacija Republike
Hrvatske predviđena u državnom proračunu i Županije;
-prihodi od imovine po osnovi posebnih
Ugovora;
-drugi prihodi određeni Zakonom.
Članak
56.
Temeljni financijski akt Općine je proračun.
Općinsko vijeće donosi Proračun za
proračunsku godinu na način i u rokovima propisanim posebnim zakonom.
Općinski načelnik kao jedini ovlašteni
predlagatelj predlaže Općinskom vijeću donošenje proračuna. Podneseni prijedlog
proračuna Općinski načelnik, može povući i nakon glasovanja o amandmanima, a
prije glasovanja o proračunu u cjelini.
Proračun Općine dostavlja se Ministarstvu
financija u skladu s posebnim zakonom.
Članak
57.
Ukoliko se proračun za narednu proračunsku
godinu ne može donijeti prije početka godine za koju se donosi, vodi se
privremeno financiranje i to najduže za razdoblje od 3 mjeseca.
Odluku o privremenom financiranju donosi
Općinsko vijeće u skladu sa Zakonom i svojim poslovnikom.
Predlagatelji utvrđeni poslovnikom Općinskog
vijeća mogu predložiti donošenje odluke o privremenom financiranju.
Odluka o privremenom financiranju dostavlja
se Ministarstvu financija u roku od 15 dana od donošenja.
Ukoliko se prije početka naredne godine ne
donese ni odluka o privremenom financiranju, financiranje se obavlja
izvršavanjem redovnih i nužnih izdataka u skladu sa posebnim zakonom.
Članak
58.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka te
utvrđeni rashodi i izdaci Općine iskazuju se u Proračunu Općine.
Svi prihodi i primici Proračuna moraju biti
raspoređeni u proračunu i iskazani po izvorima iz kojih potječu.
Svi rashodi i izdaci proračuna moraju biti
utvrđeni u proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak
59.
Ako se tijekom proračunske godine smanje
prihodi i primici ili povećaju rashodi i izdaci utvrđeni proračunom, proračun
se mora uravnotežiti sniženjem predviđenih rashoda i izdataka ili pronalaženjem
novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama
i dopunama proračuna po postupku propisanom za donošenje proračuna.
Članak
60.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Općine nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost korištenja proračunskih sredstava
Općine nadzire Ministarstvo financija.
IX. AKTI OPĆINE
Članak
61.
Općinsko vijeće donosi Statut Općine Čavle,
Poslovnik Općinskog vijeća, odluke i druge opće akte, proračun, polugodišnji i
godišnji izvještaj o izvršenju proračuna i zaključke.
Općinsko vijeće donosi rješenja i druge
pojedinačne akte kada, u skladu sa zakonom, rješava o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak
62.
Općinski načelnik u poslovima iz svog
djelokruga donosi odluke, zaključke, rješenja, pravilnike i druge opće akte
kada je na to ovlašten zakonom ili općim aktom Općinskog vijeća.
Općinski načelnik osigurava izvršavanje općih
akata Općinskog vijeća na način i u postupku propisanom Statutom, te obavlja
nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela Općine koja obavljaju poslove iz
samoupravnog djelokruga Općine.
Općinski načelnik donosi i druge pojedinačne
akte kada, u skladu s zakonom, rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba.
Članak
63.
Prije nego što stupi na snagu opći akt
obavezno se objavljuje u službenom glasilu Općine.
Ako Općina nema svoje službeno glasilo, opći
akt objavljuje se u službenom glasilu Županije.
Opći akt stupa na snagu najranije osmi dan od
dana njegove objave.
Iznimno, općim se aktom može iz osobito
opravdanih razloga odrediti da stupa na snagu danom objave.
Opći akt ne može imati povratno djelovanje.
Članak
64.
Upravna tijela Općine neposredno izvršavaju i
nadziru provođenje općih akata Općinskog vijeća.
U provođenju nadzora iz stavka 1. ovog članka
upravna tijela mogu u slučaju neprovođenja općeg akta poduzimati mjere
propisane tim aktom i zakonom.
Upravna tijela u izvršavanju općih akata
Općinskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba (upravne stvari).
Iznimno od stavka 3. ovog članka, u
izvršavanju općih akata Općinskog vijeća kad je to određeno zakonom,
pojedinačne akte kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba, donose prvostupanjska tijela državne uprave.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 3. ovog
članka koje donose općinska upravna tijela može se izjaviti žalba nadležnom
upravnom tijelu Županije, a protiv pojedinačnih akata koja u prvom stupnju
donose upravna tijela Županije može se izjaviti žalba nadležnom ministarstvu,
ako posebnim zakonom nije drukčije propisano.
U skladu s odredbama Zakona o upravnim
sporovima, protiv pojedinačnih akata iz ovog članka može se pokrenuti upravni
spor.
Na donošenje akata iz ovog članka shodno se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku, ako posebnim zakonom nije
propisan postupak pred tijelima lokalne samouprave.
Članak
65.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i
Općinskog načelnika kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba ne može se izjaviti žalba, već se može pokrenuti
upravni spor, ako posebnim zakonom nije drukčije propisano.
Članak
66.
Nadzor zakonitosti pojedinačnih neupravnih
akata koje u samoupravnom djelokrugu donose Općinsko vijeće i Općinski načelnik
obavljaju nadležna središnja tijela državne uprave, svako u svojem djelokrugu
sukladno posebnom zakonu.
Protiv rješenja kojim se pojedinačni
neupravni akt proglašava ništavim nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti
upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
X. JAVNOST RADA
Članak
67.
Rad Općinskog vijeća, Općinskog načelnika i
upravnih tijela Općine je javan.
Članak
68.
Sjednice Općinskog vijeća su javne.
Nazočnost javnosti može se isključiti samo
iznimno, u slučajevima predviđenim posebnim zakonima i Poslovnikom Općinskog
vijeća.
O radu Općinskog vijeća i odlukama koje
Općinsko vijeće donosi, kao i o temama o kojima Općinsko vijeće raspravlja
izvješćuje se javnost, a prijedlozi akata Općinskog vijeća odnosno akti
Općinskog vijeća objavljuju se na web stranicama Općine.
Radi izvješćivanja javnosti o radu Općinskog
vijeća i njegovih radnih tijela daju se priopćenja.
Ostvarivanje javnosti rada Općinskog vijeća
podrobnije se uređuje Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
69.
Općinski načelnik je dužan upoznati javnost s
obavljanjem poslova iz samoupravnog djelokruga Općine putem sredstava javnog
priopćavanja, web stranica Općine ili na drugi prikladan način.
Članak
70.
Općina Čavle organizirati će svoj rad i
poslovanje tako da građani i pravne osobe mogu na jednostavan i djelotvoran
način ostvariti svoja Ustavom zajamčena prava i zakonom zaštićene interese te
ispunjavati građanske dužnosti.
Članak
71.
Građani i pravne osobe moraju biti javno
obaviješteni o svim važnim pitanjima za rad upravnih tijela.
Članak
72.
Uvid u dokumentaciju i arhivsku građu Općine
te druge materijale u svezi s radom tijela Općine omogućit ce se svim pravnim i
fizičkim osobama na temelju njihovog zahtjeva, sukladno zakonu i općim aktima
Općine kojima se uređuje pravo na pristup informacijama.
Članak
73.
Na zgradama u kojima su smještena tijela
Općine mora biti istaknut naziv tijela.
XI. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U
ODLUČIVANJU
Članak
74.
Građani mogu neposredno sudjelovati u
odlučivanju o lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma (u daljnjem tekstu:
referendum), mjesnog zbora građana i podnošenja prijedloga u skladu sa zakonom
i ovim Statutom.
Članak
75.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja
o prijedlogu o promjeni Statuta, o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja od
lokalnog značaja iz djelokruga Općinskog vijeća, kao i o drugim pitanjima
određenim zakonom i ovim Statutom.
Referendum temeljem odredbi zakona i ovog Statuta
raspisuje Općinsko vijeće.
Prijedlog za raspisivanje referenduma može
dati najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća, Općinski načelnik, 20%
ukupnog broja birača upisanih u popis birača i većina vijeća mjesnih odbora na
području Općine.
Ako je raspisivanje referenduma predložila
najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća odnosno ako je raspisivanje
referenduma predložio Općinski načelnik, te ako je raspisivanje referenduma
predložila većina vijeća mjesnih odbora na području Općine, Općinsko vijeće
dužno je izjasniti se o podnesenom prijedlogu te ako prijedlog prihvati,
donijeti odluku o raspisivanju referenduma u roku od 30 dana od zaprimanja
prijedloga. Odluka o raspisivanju referenduma donosi se većinom glasova svih
članova Općinskog vijeća.
Ako je raspisivanje referenduma predložilo
20% od ukupnog broja birača u jedinici, predsjednik Općinskog vijeća dostavit
će zaprimljeni prijedlog središnjem tijelu državne uprave nadležnom za lokalnu
i područnu (regionalnu) samoupravu u roku od 8 dana od zaprimanja prijedloga.
Središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu)
samoupravu će u roku od 60 dana od dana dostave utvrditi ispravnost podnesenog
prijedloga, odnosno utvrditi je li prijedlog podnesen od potrebnog broja birača
u jedinici i je li referendumsko pitanje sukladno odredbama Zakona te odluku o
utvrđenom dostaviti Općinskom vijeću. Ako središnje tijelo državne uprave
nadležno za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu utvrdi da je prijedlog
ispravan, Općinsko vijeće raspisat će referendum u roku od 30 dana od
zaprimanja odluke. Protiv odluke središnjeg tijela državne uprave kojom je
utvrđeno da prijedlog nije ispravan nije dozvoljena žalba, već se može
pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske.
Općinsko vijeće može raspisati savjetodavni
referendum o pitanjima iz svog djelokruga.
Članak
76.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži:
-naziv tijela koje raspisuje referendum
-područje za koje se raspisuje referendum
-naziv akta o kojem se odlučuje na
referendumu, odnosno naznaku pitanja o kojem, odnosno kojima će birači
odlučivati na referendumu
-obrazloženje akta ili pitanja o kojem,
odnosno kojima se raspisuje referendum
-referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan
ili više prijedloga o kojem će birači odlučivati
-dan održavanja referenduma.
Od dana objave odluke o raspisivanju
referenduma do dana održavanja referenduma ne smije proći manje od 20 niti više
od 40 dana.
Članak
77.
Na referendumu imaju pravo sudjelovati birači
koji imaju prebivalište na području Općine Čavle, odnosno na području za koje
se raspisuje referendum i upisani su u popis birača.
Članak
78.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je
za Općinsko vijeće, osim odluke donesene na savjetodavnom referendumu koja nije
obvezatna.
Općinsko vijeće ne može donijeti akt ili
odluku koja je sadržajno suprotna odluci donesenoj na referendumu prije proteka
roka od godine dana od dana održavanja referenduma.
O istom pitanju, odnosno pitanjima, ne može
se ponovno raspisati referendum prije proteka roka od 6 mjeseci od dana
održanog referenduma.
Članak
79.
Postupak provođenja referenduma i odluke
donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg
provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Članak
80.
Radi izjašnjavanja građana o pojedinim
pitanjima od lokalnog značenja, raspravljanja o potrebama i interesima građana
te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od lokalnog značaja sazivaju se
zborovi građana.
Mjesne zborove građana može sazvati Općinsko
vijeće kada traži mišljenje od mjesnog zbora građana o prijedlogu općeg akta
ili drugog pitanja iz djelokruga Općine, kao i o drugim pitanjima određenim
zakonom.
Odlukom o sazivanju mjesnog zbora građana
određuje se pitanje o kojem se traži mišljenje i područje za koje se saziva
mjesni zbor građana.
Mjesni zbor građana saziva se najmanje osam
dana prije održavanja putem sredstava javnog priopćavanja, oglašavanjem na
plakatima, oglasnim pločama mjesnih odbora i slično.
Članak
81.
Odluke na mjesnom zboru građana donose se
javnim glasovanjem, osim ako se većinom glasova prisutnih građana ne donese
odluka o tajnom glasovanju.
Odluka donijeta na mjesnom zboru građana
obvezatna je za mjesni odbor, ali ne obvezuje Općinsko vijeće.
Članak
82.
Građani imaju pravo Općinskom vijeću
predlagati donošenje određenog akta ili rješavanje određenog pitanja iz
djelokruga Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće mora raspravljati o
prijedlogu iz stavka 1. ovog članka ako prijedlog potpisom podrži najmanje 10%
birača upisanih u popis birača Općine.
Općinsko vijeće dužno je dati odgovor
podnositeljima prijedloga najkasnije u roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak
83.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Općine kao i na rad upravnih tijela Općine
te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi
ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih građanskih
dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik
tijela Općine, odnosno pročelnik upravnog tijela dužan je građanima i pravnim
osobama odgovoriti u roku od 30 dana od dana podnošenja predstavke odnosno
pritužbe.
Članak
84.
Građani imaju pravo izjašnjavati se o
pitanjima iz djelokruga Općine koja neposredno i svakodnevno utječu na njihov
život i rad i putem iznošenja pisanih mišljenja, primjedbi i prijedloga koje
mogu uputiti čelnicima tijela i upravnih tijela Općine.
Općinski načelnik određuje mjesto na kojem ce
građani ulagati pismena iz stavka 1. ovog članka.
Članak
85.
Općinski načelnik saziva jednom godišnje,
sastanak s građanima, radi izjašnjavanja o pitanjima iz samoupravnog djelokruga
koja neposredno i svakodnevno utječu na njihov život i rad.
XII. MJESNA SAMOUPRAVA
1. OSNIVANJE MJESNIH ODBORA
Članak
86.
Kao oblik neposrednog sudjelovanja građana u
odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na
život i rad građana, na području Općine osnivaju se mjesni odbori.
Mjesni odbor se osniva za jedno naselje, više
međusobno povezanih manjih naselja ili za dio naselja, koji u odnosu na ostale
dijelove čine zasebno razgraničenu cjelinu (dio naselja), na način i po
postupku propisanim zakonom, ovim Statutom i posebnom odlukom Općinskog vijeća,
kojom se detaljnije uređuje postupak i način izbora tijela mjesnog odbora.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak
87.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog
odbora može dati 10% građana upisanih u popis birača za područje za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora i njihove organizacije i udruženja, zborovi
građana, Općinsko vijeće te Općinski načelnik.
Inicijativa u smislu stavka 1. ovog članka
mora se obrazložiti, podnosi se u pisanom obliku, a upućuje se Odboru za mjesnu
samoupravu.
2. TIJELA MJESNOG ODBORA, IZBOR, OVLASTI I
NADZOR ZAKONITOSTI
Članak
88.
Tijela mjesnog odbora su Vijeće mjesnog
odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Vijeće Mjesnog odbora ima 5 članova.
Mandat članova Vijeća mjesnog odbora traje
četiri godine.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada
mjesnog odbora, pravila mjesnog odbora, Poslovnik o svom radu u skladu sa
Statutom, financijski plan i godišnji obračun te obavlja i druge poslove
utvrđene zakonom i ovim Statutom.
Članak
89.
Vijeće mjesnog odbora biraju građani s
područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo.
Za člana Vijeća mjesnog odbora može biti
biran građanin koji ima biračko pravo i prebivalište na području mjesnog odbora
čije se Vijeće bira.
Članovi Vijeća biraju se na neposrednim
izborima, tajnim glasovanjem, razmjernim izbornim sustavom. Postupak izbora
članova Vijeća mjesnih odbora uređuje Općinsko vijeće općim aktom,
odgovarajućom primjenom odredaba zakona kojim se uređuje izbor članova predstavničkih
tijela.
Izbore za članove Vijeća mjesnih odbora
raspisuje Općinsko vijeće.
Članak
90.
Vijeće mjesnog odbora iz svog sastava većinom
glasova svih članova bira predsjednika vijeća na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora u skladu sa
Statutom predstavlja mjesni odbor i za svoj rad odgovara Vijeću mjesnog odbora.
Za obavljanje pojedinih poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine, koji su od neposrednog i svakodnevnog utjecaja
na život i rad građana na području mjesnog odbora predsjednik vijeća mjesnog
odbora odgovara Općinskom načelniku.
Članak
91.
Vijeće mjesnog odbora, u skladu sa Statutom
radi raspravljanja o potrebama i interesima građana te davanja prijedloga za
rješavanje pitanja od mjesnog značaja, može sazivati mjesne zborove građana.
Mjesni zbor građana saziva se za dio područja
mjesnog odbora koji čini određenu cjelinu (dio naselja).
Mjesni zbor građana vodi predsjednik Vijeća
mjesnog odbora ili član Vijeća mjesnog odbora kojeg odredi Vijeće.
Članak
92.
U svom radu mjesni odbor mora se pridržavati
Zakona i ovog Statuta.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog
odbora obavlja Općinski načelnik, koji može raspustiti Vijeće mjesnog odbora
ako ono učestalo krši ovaj Statut, pravila mjesnog odbora ili ne izvršava
povjerene mu poslove.
3. PROGRAM RADA MJESNOG ODBORA
Članak
93.
Vijeće mjesnog odbora donosi godišnji program
rada mjesnog odbora, te ga podnosi na potvrdu zboru građana.
Program rada iz stavka 1. ovog članka mora se
zasnivati na realnim potrebama i mogućnostima, a donosi se najkasnije do kraja
listopada prethodne godine, za narednu godinu.
Članak
94.
Program rada mjesnog odbora sadržava popis
aktivnosti te izvore sredstava za njihovu realizaciju.
Jedan primjerak programa iz stavka 3. članka
89. ovog Statuta dostavlja se Općinskom načelniku.
4. PRAVILA MJESNOG ODBORA
Članak
95.
Osnovama pravila mjesnih odbora propisuje se
kako slijedi:
-izbor predsjednika i članova vijeća mjesnog
odbora ograničava se na najviše dva uzastopna mandata;
-predsjednik i članovi vijeća mjesnog odbora
navedene dužnosti obavljaju volonterski, bez naknade.
Suglasno osnovama pravila, odnosno odredbama
stavka 1. ovog članka, mjesni odbori donose pravila mjesnog odbora.
5. NAČIN FINANCIRANJA DJELATNOSTI MJESNIH
ODBORA
Članak
96.
Za djelatnost mjesnih odbora, u smislu
osiguravanja nužnih sredstava za njihovo poslovanje (minimalne administrativne
troškove) te za obavljanje povjerenih im poslova iz samoupravnog djelokruga
Općine, mjesnim odborima se sredstva osiguravaju u proračunu Općine.
Za financiranje svojih djelatnosti, koje nisu
obuhvaćene stavkom 1. ovog članka, mjesni odbori mogu osiguravati druga
sredstva i to:
-prihode od imovine i imovinskih prava
mjesnih odbora;
-donacije je pravnih subjekata i građana.
6. OBAVLJANJE ADMINISTRATIVNIH I DRUGIH
POSLOVA ZA MJESNE ODBORE
Članak
97.
Mjesni odbori organiziraju odgovarajući način
administrativnog i financijskog poslovanja za svoje potrebe, sukladno
propisima.
Članak
98.
Upravni odjel osigurava odgovarajuće uvjete
radi pružanja pomoći mjesnim odborima u obavljanju administrativnih,
računovodstvenih i drugih odgovarajućih poslova.
XIII. PRAVA NACIONALNIH MANJINA
Članak
99.
Pripadnici nacionalnih manjina u Općini imaju
pravo sudjelovati u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća
i predstavnika nacionalnih manjina (u daljnjem tekstu: vijeća i predstavnici
nacionalnih manjina).
Članak
100.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina u
Općini imaju pravo:
-predlagati tijelima Općine mjere za
unapređivanje položaja nacionalne manjine u Općini, uključujući davanje
prijedloga općih akata kojima se uređuju pitanja od značaja za nacionalnu
manjinu tijelima koja ih donose
-isticati kandidate za dužnosti u tijelima
Općine
-biti obaviješteni o svakom pitanju o kojem
ce raspravljati Općinsko vijeće i radna tijela Općinskog vijeća, a tiče se
položaja nacionalne manjine
-davati mišljenja i prijedloge na programe
radijskih i televizijskih postaja na lokalnoj razini namijenjene nacionalnim
manjinama ili na programe koji se odnose na manjinska pitanja.
Način, rokovi i postupak ostvarivanja prava
iz stavka 1. ovog članka uređuje se općim aktima Općine.
Članak
101.
U pripremi prijedloga općih akata Općinski
načelnik je dužan od vijeća i predstavnika nacionalnih manjina zatražiti
mišljenje i prijedloge o odredbama kojima se uređuju prava i slobode
nacionalnih manjina.
Članak
102.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina
mogu ovlastiti koordinaciju vijeća i predstavnika nacionalnih manjina, ako je
osnovana, da u njihovo ime poduzima pojedine radnje iz članka 101. ovog
Statuta.
Članak
103.
Sredstva za rad vijeća i predstavnika
nacionalnih manjina, uključujući sredstva za obavljanje administrativnih
poslova za njihove potrebe, osiguravaju se u proračunu Općine.
U proračunu se mogu osigurati i sredstva za
provođenje određenih aktivnosti utvrđenih programom rada vijeća i predstavnika
nacionalnih manjina.
Sredstva koja vijeća i predstavnici
nacionalnih manjina ostvare iz proračuna Općine mogu se koristiti isključivo za
namjene određene proračunom, odnosno odlukom kojom se uređuje izvršavanje
proračuna.
Način financiranja rada i programa vijeća i
predstavnika nacionalnih manjina uređuje se odlukom koju donosi Općinsko
vijeće.
Članak
104.
Statuti vijeća nacionalnih manjina te
financijski planovi i završni računi vijeća i predstavnika nacionalnih manjina
objavljuju se u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
XIV. USTROJSTVO I RAD JAVNIH SLUŽBI
Članak
105.
Za obavljanje poslova iz svog samoupravnog
djelokruga, Općina može osnovati trgovačka društva i ustanove u svom
vlasništvu, sukladno posebnom Zakonu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1.
ovog članka djelatnosti iz njihova djelokruga obavljaju kao javnu službu.
Članak
106.
Općina nadzire rad i vodi brigu o racionalnom
i zakonitom radu trgovačkih društava i ustanova u svom vlasništvu.
Trgovačka društva i ustanove iz stavka 1.
ovog članka obvezni su Općinu redovito izvještavati o svom radu, odnosno poslovanju,
u rokovima kako odluči Općinsko vijeće.
XV. OBLICI SURADNJE S DRUGIM JEDINICAMA
LOKALNE TE PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak
107.
Općina posebno surađuje sa
Primorsko-goranskom županijom, te svim jedinicama lokalne samouprave u njezinu
sastavu.
Članak
108.
Općina može uspostaviti i posebne
prijateljske odnose s drugim Općinama i gradovima u Republici Hrvatskoj, kao i
u inozemstvu, sukladno Zakonu.
O prijateljskom odnosu potpisuje se posebna
povelja, koju u ime Općine potpisuje Općinski načelnik, sukladno Odluci
Općinskog vijeća.
Članak
109.
Radi ostvarivanja suradnje u smislu članka
108. ovog Statuta, Općina s drugim Općinama može osnovati trgovačka društva i
ustanove u zajedničkom vlasništvu, zajednička upravna tijela te uspostaviti
druge odgovarajuće oblike suradnje.
XVI. NADZOR ZAKONITOSTI RADA I OPĆIH AKATA
Članak
110.
Nadzor zakonitosti rada Općinskog vijeća
obavlja središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Kada utvrdi nepravilnosti u radu Općinskog
vijeća središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu donijet će odluku kojom će sjednicu Općinskog vijeća
ili njezin dio proglasiti nezakonitom, a akte donesene na sjednici proglasiti
ništavim.
Protiv odluke iz stavka 2. ovog članka nije
dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom
Republike Hrvatske.
Na prijedlog središnjeg tijela državne uprave
nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Vlada Republike
Hrvatske istovremeno će raspustiti predstavničko tijelo i razriješiti općinskog
načelnika, gradonačelnika, odnosno župana i njihovog zamjenika koji je izabran
zajedno s njima ako u zakonom određenom roku ne bude donesen proračun, odnosno
odluka o privremenom financiranju.
Članak
111.
Nadzor zakonitosti općih akata koje u
samoupravnom djelokrugu donosi Općinsko vijeće obavljaju uredi državne uprave u
županijama i nadležna središnja tijela državne uprave, svako u svojem
djelokrugu, sukladno posebnom zakonu.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je
dostaviti Statut, Poslovnik, proračun ili drugi opći akt predstojniku ureda
državne uprave u županiji zajedno s izvatkom iz Zapisnika koji se odnosi na
postupak donošenja općeg akta propisan Statutom i Poslovnikom u roku od 15 dana
od dana donošenja općeg akta.
Predsjednik Općinskog vijeća dužan je akte iz
stavka 2. ovog članka bez odgode dostaviti Općinskom načelniku.
XVII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
112.
Prijedlog za promjenu Statuta Općine može
podnijeti Općinski načelnik ili najmanje jedna trećina članova Općinskog
vijeća.
Prijedlog mora biti obrazložen a podnosi se
predsjedniku Općinskog vijeća.
O promjeni Statuta Općine odlučuje Općinsko
vijeće većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Članak
113.
Odluke i drugi opći akti doneseni na temelju
Statuta Općine Čavle (»Službene novine PGŽ« broj 25/09) i Zakona uskladiti će
se s odredbama ovog Statuta i zakona kojim se uređuje pojedino područje u
zakonom propisanom roku.
Do donošenja općih akata u skladu s odredbama
ovog Statuta primjenjivat će se opći akti Općine u onim odredbama koje nisu u
suprotnosti s odredbama zakona i ovog Statuta.
U slučaju suprotnosti odredbi općih akata iz
stavka 1. ovog članka neposredno će se primjenjivati odredbe zakona i ovog
Statuta.
Članak
114.
Danom stupanja na snagu ovoga Statuta
prestaje važiti Statut Općine (»Službene novine PGŽ« broj 25/09).
Članak
115.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije« osim članka 24.
stavka 2. koji stupa na snagu danom pristupanja Republike Hrvatske Europskoj
Uniji.
Klasa: 021-05/13-01/02
Ur. broj: 2170-03-13-01-4
Čavle, 21. veljače 2013.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE ČAVLE
Predsjednik
Josip
Čargonja, v.r.