2.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3.
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj
33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11), Obnašateljica dužnosti
gradonačelnika Grada Raba donosi
ETIČKI
KODEKS
GRADSKE UPRAVE GRADA RABA
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Etičkim načelima i standardima sadržanima u
ovome Etičkom kodeksu uređuju se pravila dobrog ponašanja zaposlenika Gradske
uprave Grada Raba, utemeljena na propisima, gradskim javnim politikama,
pravilima struke i široko prihvaćenim dobrim običajima, kako u odnosu s
korisnicima usluga, tako i u međusobnim odnosima zaposlenika te u osiguranju
poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga
upoznaje se s ponašanjem koje imaju pravo očekivati od zaposlenika Gradske
uprave Grada Raba.
Članak
2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi
imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se
neka osoba, izravno ili neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji
položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga
ili socijalnog podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere,
političkoga ili drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza,
imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva ili nečlanstva u
političkoj stranci, tjelesnih ili društvenih poteškoća, kao i na temelju
privatnih odnosa sa zaposlenikom ili dužnosnikom Grada Raba;
- Kodeks je Etički kodeks Gradske uprave
Grada Raba;
- korisnici usluga su građani Grada Raba te
sve fizičke i pravne osobe koje dolaze u kontakt s Gradskog upravom Grada Raba;
- spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje
spolne naravi te drugo nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira
izostanak pristanka ili odbijanje druge strane;
- sukob interesa je situacija u kojoj su
privatni interesi zaposlenika u suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni
interes utječe ili može utjecati na nepristranost zaposlenika u obavljanju
njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno
ponašanje prema drugoj osobi koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja
povredu osobnog dostojanstva, ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin -
pojedinačan ili ponavljan, verbalni, neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili
pridonošenje stvaranju neugodnih ili neprijateljskih radnih ili drugih
okolnosti koje drugu osobu zastrašuju, vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak
na osobu koja je odbila uznemiravanje ili spolno uznemiravanje ili ga je
prijavila;
- zaposlenici su službenici, namještenici i
druge osobe u radnom odnosu u Gradu Rabu.
Članak
3.
Polazište Kodeksa je poimanje Gradske uprave
Grada Raba kao organizacije u službi korisnika usluga, uključujući njihove
legitimne političke predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek
dolaženjem na radno mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih
poslova, nikad ne ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na
korisnike usluga te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika
usluga u Gradsku upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je,
uz zaštitu javnog interesa, svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito
ostvarivanje njihovih prava i legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo
rada i mogućnost profesionalnog samoostvarenja.
Članak
4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se
pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne
opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak
5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te
u odnosima s korisnicima usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući
odnose poslodavca i zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih
načela:
- zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite
javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva
osobe;
- zabrane diskriminacije i povlašćivanja te
zabrane uznemiravanja, uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane
korištenja autoriteta radnog mjesta u obavljanju privatnih poslova te zabrane
davanja obećanja izvan redovitog postupanja i propisanih ovlasti;
- profesionalnog postupanja, čestitosti,
objektivnosti i nepristranosti te izuzetosti iz situacije u kojoj postoji
mogućnost sukoba interesa;
- zabrane traženja ili primanja darova ili
usluga radi povoljnog rješavanja pojedine stvari;
- razmjernosti postupanja prilikom svakog
ograničenja sloboda i prava;
- izvjesnosti postupanja;
- dužnosti pružanja informacija potrebnih za
upućeno odlučivanje druge strane, u skladu s propisima;
- službene povjerljivosti i zaštite
privatnosti, u skladu s propisima;
- primjerenog komuniciranja;
- posebne pozornosti prema potrebama
pojedinih kategorija osoba (npr. osoba s invaliditetom i dr);
- pravodobnoga i učinkovitog obavljanja
poslova;
- poštovanja radnih obveza, savjesnog rada,
odgovornosti za svoje postupke i rezultate rada;
- dužne pažnje prema povjerenoj gradskoj
imovini;
- primjerenosti osobnog izgleda i radnog
prostora;
Grad Rab
- uključivanja svih relevantnih subjekata u
odlučivanje o pojedinom pitanju;
- otvorenosti prema novostima kojima se
unapređuju metode rada;
- neprihvaćanja predrasuda o više ili manje
važnim resorima i(li) poslovima;
- poticanja izvrsnosti u radu;
- hijerarhijske subordiniranosti;
- kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući
međuresornu suradnju.
Članak
6.
Čelnik Jedinstvenog upravnog odjela i drugi
zaposlenici s rukovoditeljskom funkcijom angažirani su na osiguranju provedbe
Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom odgovornošću koju imaju.
III. POSEBNO O PROFESIONALIZMU
Članak
7.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od
glavnih jamstava ostvarivanja javne funkcije Gradske uprave.
Zaposlenici razumijevaju profesionalizam kako
u njegovoj stručnoj, tako i u vrijednosnoj komponenti.
Na stručnoj razini, profesionalizam
zaposlenika očituje se njihovom osposobljenošću za povjerene poslove i za
predlaganje unapređenja rada, kao i težnjom i spremnošću na trajno stručno
usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalci su
zaposlenici koje odlikuje osobno poštenje, koji svoj osobni status temelje na
uspješnom obavljanju zadaća, zadovoljstvu korisnika usluga i pripadnosti
uspješnoj organizaciji (a ne na društvenoj moći i drugim devijantnim motivima),
postupajući pritom proaktivno, disciplinirano i lojalno poslodavcu,
prihvaćajući da njihov profesionalni status prvenstveno ovisi o pristupu poslu
i rezultatima rada.
IV. POSEBNO O KOMUNICIRANJU S KORISNICIMA
USLUGA TE UNUTAR GRADSKE UPRAVE
Članak
8.
Pri komuniciranju s korisnicima usluga, kao i
s kolegama unutar Gradske uprave, uključujući zaposlenike različitoga
hijerarhijskog položaja, zaposlenici postupaju profesionalno, pristojno,
razumljivo, strpljivo, omogućujući drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i
izražavajući razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički
odnos.
Zaposlenici neće dopustiti da njihovo
eventualno nezadovoljstvo, bez obzira potječe li iz poslovne ili privatne
sfere, utječe na komunikaciju s korisnicima usluga i kolegama.
Formalna organizacija rada i neformalni
kolegijalni dogovori osiguravaju da korisnik usluga neće biti odbijen zbog
odsutnosti zaposlenika koji je redovito zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom
čekanju prilikom uspostavljanja i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje
isprava koje je dužna pribaviti Gradska uprava. Na podneske korisnika usluga
zaposlenici odgovaraju što je moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan
odgovor na traženje korisnika usluge, taj odgovor mora biti dovoljno
obrazložen, a kada je moguće sadržavat će i savjet o eventualnome drugom
dopuštenom načinu ostvarivanja interesa korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga sadrži
općeprihvaćene standarde učtivosti poslovnog komuniciranja.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u
kojima predstavlja Gradsku upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu
s ovlastima koje ima. U javnim nastupima u kojima zaposlenik ne predstavlja
Gradsku upravu, a koji su tematski povezani s radom Gradske uprave, zaposlenik
ističe da iznosi osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova
zaposlenik pazi na osobni ugled i na ugled službe.
Zaposlenici poštuju posebnu javnu ulogu koju
mediji imaju u demokratskom društvu te aktivno i nediskriminirajuće surađuju s
medijima koji prate rad Gradske uprave, u okviru propisa koji uređuju medijsko
djelovanje te internih procedura komuniciranja s medijima.
V. NADZOR POŠTOVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak
9.
Poštovanje Kodeksa nadzire Etičko
povjerenstvo koje se imenuje na mandat od četiri godine.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva
člana, koje imenuje i razrješuje Gradonačelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se
iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik
Etičkog povjerenstva ne može biti zaposlenik.
Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se iz
reda zaposlenika. Jedan od članova Etičkog povjerenstva imenuje se na prijedlog
pročelnika jedinastvenog upravnog odjela.
Administrativnu potporu radu Etičkog
povjerenstva pruža Odsjek za poslove Ureda Grada, Gradskog vijeća i opće
poslove.
Članak
10.
Etičko povjerenstvo izdaje mišljenja,
preporuke i upozorenja, povodom pritužbe ili na zahtjev korisnika usluga ili
zaposlenika, na zahtjev gradonačelnika, članova Gradskog vijeća ili čelnika
upravnog tijela, kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj
smatra protivnim Kodeksu Etičko povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog
tijela ako se pritužba odnosi na zaposlenika ili namještenika, odnosno
gradonačelnika, ako se pritužba odnosi na čelnika upravnog tijela. Čelnik
tijela omogućuje zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi da se o pritužbi
očituje u roku od osam dana.
Gradska tijela te zaposlenici dužni su
surađivati s Etičkim povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih za
njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova,
u roku od 30 dana od zaprimanja pritužbe ili zahtjeva. Mišljenja, preporuke i
upozorenja Etičkog povjerenstva dostavljaju se gradonačelniku, podnositelju
pritužbe ili zahtjeva, nadležnom čelniku upravnog tijela i zaposleniku na kojeg
se pritužba odnosi te se objavljuju na oglasnoj ploči Grada Raba.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana
Etičkog povjerenstva, taj član ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak
11.
Etičko povjerenstvo podnosi Gradonačelniku
godišnje izvješće o svom radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu.
Prihvaćeno godišnje izvješće objavljuje se na web stranici Grada Raba.
Gradonačelnik uvijek može zatražiti
izvanredno izvješće o radu Etičkog povjerenstva.
Članak
12.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi
provedbu mjera iz nadležnosti čelnika upravnog tijela i drugih ovlaštenih osoba
u vezi s odgovornošću zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih
propisanih oblika odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom,
kada su pojedinim ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
13.
Poslodavac stvara uvjete i donosi mjere koje
omogućuju i olakšavaju ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom,
uključujući mjere nepristranoga, pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno
sankcioniranja zaposlenika te omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1.
ovoga članka poslodavac u obzir uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika
usluga.
Članak
14.
Čelnik upravnog tijela dužan je s Kodeksom
upoznati zaposlenika koji se prima u službu, odnosno u radni odnos u Grad Rabu.
Članak
15.
Kodeks stupa na snagu osmog dana nakon objave
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Grada
Raba.
Klasa: 011-02/13-01/01
Ur. broj: 2169-01-01-13-01
Rab, 31. siječnja 2013.
O.D.
Gradonačelnika
Rosanda Krstinić - Gušćić, prof., v.r.