188.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3.
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj
33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09 i 150/11) i članka 58. Statuta
Grada Rijeke (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 24/09 i 11/10)
Gradonačelnik Grada Rijeke, 21. prosinca 2012. godine, donio je
ETIČKI
KODEKS
službenika i namještenika upravnih tijela Grada Rijeke
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se Etičkim kodeksom službenika i
namještenika upravnih tijela Grada Rijeke (u daljnjem tekstu: Etički kodeks)
uređuju etička načela i pravila dobrog ponašanja službenika i namještenika
upravnih tijela Grada Rijeke (u daljnjem tekstu: službenici i namještenici)
utemeljena na Ustavu, zakonima i drugim propisima Republike Hrvatske,
normativnim aktima Grada Rijeke (u daljnjem tekstu: Grad) i pravilima struke.
Članak
2.
Etički kodeks sadrži pravila dobrog ponašanja
službenika i namještenika u odnosima prema fizičkim i pravnim osobama kao i u
međusobnim odnosima službenika i namještenika.
Članak
3.
Svrha Etičkog kodeksa je da se njegovim
prihvaćanjem i dosljednom provedbom uspostavi primjerena razina poslovne
kulture te stvori ozračje u kojem je, uz zaštitu javnog interesa, svim fizičkim
i pravnim osobama, strankama u postupku te drugim tijelima kao korisnicima
usluga, zajamčeno učinkovito ostvarivanje njihovih prava i legitimnih interesa,
a službenicima i namještenicima dostojanstvo rada.
Članak
4.
Etički kodeks propisuje ponašanja koja
fizičke i pravne osobe imaju pravo očekivati od službenika i namještenika.
Članak
5.
U obavljanju službe, službenici i
namještenici dužni su se pridržavati odredbi ovoga Etičkoga kodeksa.
Članak
6.
Riječi i pojmovi koji se koriste u ovom
Etičkom kodeksu, a koji imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i
ženski rod, bez obzira jesu li korišteni u muškom ili ženskom rodu.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak
7.
Službenici i namještenici se u obavljanju
službe te u odnosima sa građanima i pravnim osobama kao i u međusobnim
odnosima, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih načela:
-zakonitosti, pravne sigurnosti te zaštite
javnog interesa,
-pravodobnoga i učinkovitog obavljanja
poslova i zadaća,
-poštovanja integriteta i dostojanstva,
-poštivanja radnih obveza, savjesnog rada te
odgovornosti za svoje postupke i rezultate rada,
-primjerenog komuniciranja i međusobnog
uvažavanja,
-profesionalnog postupanja, čestitosti,
poštenja, objektivnosti i nepristranosti,
-ukazivanja i reagiranja na sve situacije u
kojima postoji mogućnost sukoba interesa s ciljem sprječavanja sukoba interesa
-ukazivanja i reagiranja na svaki oblik
pogodovanja, diskriminacije, uznemiravanja ili mobbinga s ciljem sprječavanja
pogodovanja, diskriminacije, uznemiravanja ili mobbinga.
-pružanja svih dostupnih informacija
potrebnih za postupanje i donošenje odluka od interesa za građane i pravne
osobe,
-službene povjerljivosti i zaštite
privatnosti i osobnih podataka građana u suglasju s propisima,
-dužne pažnje prema imovini Grada,
-otvorenosti prema novostima kojima se
unapređuju metode rada,
-neprihvaćanja predrasuda o više ili manje
važnim poslovima,
-hijerarhijske subordiniranosti,
-primjerenog osobnog izgleda i izgleda radnog
prostora,
-poticanja izvrsnosti u radu,
-kolegijalnosti i podrške u radu, uključujući
međuodjelnu suradnju,
-poticanja unaprjeđenja rada, dodatne
edukacije i usavršavanja.
Članak
8.
Pročelnici upravnih tijela i drugi službenici
s rukovoditeljskim dužnostima angažiraju se na osiguranju provedbe ovoga
Etičkog kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom odgovornošću koju
imaju.
III. ZAŠTITA OSOBNOG UGLEDA I UGLEDA SLUŽBE
Članak
9.
U obavljanju svojih poslova i zadaća te ponašanjem
na javnom mjestu, službenici i namještenici dužni su voditi računa da ne
umanjuju osobni ugled, ugled Grada i povjerenje građana i pravnih osoba u
službu i upravna tijela Grada.
Članak
10.
Službenici i namještenici su dužni poštivati
radnu disciplinu, pravodobno izvršavati radne obveze, voditi računa o svom
profesionalnom nastupu te primjerenom izgledu i ponašanju.
Članak
11.
U obavljanju poslova i zadaća službenici i
namještenici dužni su postupati savjesno i odgovorno, izgrađujući odnose
međusobnog povjerenja i suradnje.
Članak
12.
U obavljanju privatnih poslova, službenici i
namještenici ne koriste se službenim oznakama ili autoritetom radnog mjesta kao
ni svojim položajem u svrhu ostvarivanja materijalne i druge koristi za sebe
ili za drugu fizičku ili pravnu osobu.
IV. ODNOS SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA PREMA
STRANKAMA
Članak
13.
U komuniciranju sa strankama službenici i
namještenici dužni su postupati profesionalno, pristojno, razumljivo, strpljivo,
omogućujući drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i izražavajući
razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički odnos.
Službenici i namještenici ne smiju dopustiti
da njihovo eventualno nezadovoljstvo, bez obzira potječe li iz poslovne ili
privatne sfere, utječe na komunikaciju sa strankama.
Članak
14.
U odnosima sa strankama, a povodom rješavanja
i ostvarivanja njihovih prava i pravnih interesa, službenici su dužni postupati
na objektivan, nepristran i zakonit način, osigurati da se postupak provede
ekonomično, sa što manje troškova i gubitka vremena za stranku, učinkovito, u
najkraćem mogućem vremenu u okviru propisanih rokova te stručno i kvalitetno.
U odnosima s građanima i pravnim osobama
službenici Grada dužni su uključiti maksimum svog potencijala za razumijevanje
potreba građana te u skladu s time prema građanima i pravnim osobama postupati
s empatijom i pristojnošću.
U postupcima koje provode, službenici moraju
osigurati ostvarivanje prava, poštovanje integriteta i dostojanstva stranke,
bez diskriminacije ili povlašćivanja na osnovi njihove nacionalnosti, spola,
vjere, uvjerenja, dobi, spolne opredijeljenosti, jezičnog ili rasnog
podrijetla, političke opredijeljenosti, obrazovanja, socijalnog položaja,
obiteljskog statusa ili na bilo kojoj drugoj osnovi.
S posebnom pažnjom službenici i namještenici
dužni su postupati prema osobama s invaliditetom i prema osobama s posebnim
potrebama.
Članak
15.
U ophođenju sa strankama, a osobito s neukim
strankama, službenici i namještenici dužni su pružati pomoć, pravovremeno,
korektno, potpuno i točno i na razumljiv način davati im podatke i informacije
u skladu sa zakonom i drugim propisima, podučiti ih, dati informacije o
nadležnim tijelima za postupanje po zahtjevima, kao i o pravnim sredstvima
propisanim za zaštitu prava i interesa.
Službenici i namještenici dužni su zaštititi
privatnost i osobne podatke stranke do kojih dođu u radu te sukladno propisima
čuvati povjerljive predmete.
Članak
16.
U službenom ophođenju sa strankama službenici
i namještenici služe se hrvatskim jezikom i razumljivim rječnikom.
V. MEĐUSOBNI ODNOSI SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA
Članak
17.
Međusobni odnosi službenika i namještenika
temelje se na uzajamnom poštovanju, povjerenju, kolegijalnosti, suradnji te
pristojnosti i strpljenju.
Članak
18.
Službenici i namještenici ne smiju ometati
druge službenike i namještenike u obavljanju njihovih poslova i zadaća.
Službenici i namještenici dužni su međusobno
razmjenjivati mišljenja i informacije o pojedinim stručnim pitanjima radi
ostvarivanja zajedničkih interesa službe u cjelini.
Članak
19.
Pročelnici upravnih tijela i drugi službenici
s rukovoditeljskim dužnostima dužni su poticati službenike i namještenike na
kvalitetno i učinkovito obavljanje poslova i zadaća, usavršavanje i stjecanje
novih znanja i vještina, međusobno uvažavanje, poštovanje i suradnju te
primjeren odnos prema građanima i pravnim osobama.
VI. JAVNI NASTUPI SLUŽBENIKA I NAMJEŠTENIKA
Članak
20.
U svim oblicima javnih nastupa i djelovanja u
kojima predstavljaju Grad, službenici i namještenici iznose službene stavove
Grada u skladu s propisima, dobivenim ovlastima, stručnim znanjem i odredbama
ovoga Etičkoga kodeksa.
U javnim nastupima u kojima službenici i
namještenici ne predstavljaju Grad, a koji su tematski povezani sa njihovim
poslovima i zadaćama, službenici i namještenici dužni su istaknuti da iznose
osobne stavove.
Pri iznošenju stavova Grada kao i osobnih
stavova, službenici i namještenici dužni su voditi računa o osobnom ugledu,
ugledu službe, te ugledu Grada.
Članak
21.
Službenici aktivno surađuju s medijima, u
okviru propisa koji se odnose na medije i internih procedura komuniciranja s
medijima, sukladno naputcima i preporukama Gradonačelnika Grada (u daljnjem
tekstu: Gradonačelnik), a vodeći računa o ulozi medija u društvu.
VII. IMENOVANJE POVJERENIKA ZA ETIKU
Članak
22.
Povjerenika za etiku imenuje Gradonačelnik iz
reda službenika i namještenika Grada na vrijeme od četiri godine.
U slučaju duže odsutnosti iz službe odnosno
rada povjerenika za etiku, Gradonačelnik će imenovati zamjenika
povjerenika za etiku koji
preuzima ovlasti i dužnosti odsutnog povjerenika sve do njegova povratka.
Povjerenikom za etiku ne može se imenovati
službenik i namještenik kojemu je izrečena kazna za povredu službene odnosno
radne dužnosti.
Administrativnu potporu povjereniku za etiku
pruža upravno tijelo zaduženo za kadrovske poslove.
Članak
23.
Odluka o imenovanju povjerenika za etiku
sadrži: ime i prezime, radno mjesto na koje je raspoređen, broj telefona i
adresu elektroničke pošte.
Odluka iz stavka 1. ovoga članka mora se
istaknuti na web stranici i oglasnim pločama Grada.
VIII. PRAVA I OBVEZE POVJERENIKA ZA ETIKU
Članak
24.
Povjerenik za etiku prati primjenu Etičkog
kodeksa u Gradu, promiče etičko ponašanje u međusobnim odnosima službenika i
namještenika te odnosima službenika i namještenika prema građanima i pravnim
osobama, zaprima pritužbe službenika i namještenika, građana i pravnih osoba na
neetičko ponašanje i postupanje službenika i namještenika, provodi postupak
ispitivanja osnovanosti pritužbe, priprema pisano izvješće i odgovor
podnositelju pritužbe, te vodi evidenciju o zaprimljenim pritužbama.
Povjerenik za etiku podnosi Gradonačelniku
godišnje izvješće o svom radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu
te izvanredno izvješće na zahtjev Gradonačelnika.
IX. PODNOŠENJE PRITUŽBE
Članak
25.
Građani i pravne osobe te službenici i
namještenici mogu povjereniku za etiku podnijeti pritužbu na ponašanje
službenika i namještenika, za koje smatraju da je protivno odredbama Etičkog
kodeksa.
U slučajevima postupanja službenika i
namještenika Grada u suprotnosti s ovim Etičkim kodeksom u odnosu na pročelnika
upravnog tijela, pročelnik upravnog tijela može podnijeti pritužbu povjereniku
za etiku.
Pritužba iz stavka 1. i 2. ovoga članka može
se podnijeti pisanim ili usmenim putem, te putem elektroničke pošte.
Ukoliko pritužbu zaprimi Gradonačelnik,
pročelnik upravnog tijela ili neko drugo nenadležno tijelo Grada, pritužbu će
bez odlaganja proslijediti povjereniku za etiku.
X. ISPITIVANJE OSNOVANOSTI PRITUŽBE
Članak
26.
Povjerenik za etiku dužan je najkasnije u
roku od 30 dana od dana primitka pritužbe provesti postupak ispitivanja
osnovanosti pritužbe.
Povjerenik za etiku dužan je provesti
postupak ispitivanja osnovanosti pritužbe i na temelju anonimne prijave.
Članak
27.
U postupku ispitivanja osnovanosti pritužbe,
povjerenik za etiku zatražit će pisanu izjavu službenika i namještenika na
kojeg se odnosi pritužba, izjave drugih službenika i namještenika koji imaju
neposredno saznanje o sadržaju pritužbe, izvješća nadležnih tijela u slučaju
sumnje na moguća kaznena djela, te poduzeti i druge radnje potrebne za
utvrđivanje činjeničnog stanja.
Članak
28.
Ukoliko povjerenik za etiku u postupku
ispitivanja osnovanosti pritužbe na temelju prikupljenih dokaza, ocijeni da su
navodi iz pritužbe osnovani, u izvješću Gradonačelniku, odnosno pročelniku
upravnog tijela predložit će poduzimanje odgovarajućih postupaka i radnji.
Na temelju dostavljenog izvješća povjerenika
za etiku, Gradonačelnik, odnosno pročelnik upravnog tijela može, ovisno o vrsti
i težini povrede, pokrenuti postupak zbog povrede službene odnosno radne
dužnosti i pisanim putem upozoriti službenika i namještenika na neetično
postupanje i potrebu pridržavanja odredbi Etičkog kodeksa.
XI. ROK ZA DOSTAVU ODGOVORA PODNOSITELJU
PRITUŽBE
Članak
29.
Povjerenik za etiku dužan je dati odgovor
podnositelju pritužbe u roku od najkasnije 60 dana od dana zaprimanja pritužbe
te ga izvijestiti o poduzetim radnjama.
Podnositelj pritužbe ima pravo podnijeti
pritužbu Etičkom povjerenstvu u roku od 30 dana od dana isteka roka za davanje
odgovora na pritužbu, odnosno od dana primitka odgovora na pritužbu u slučaju
kada podnositelj pritužbe nije zadovoljan odgovorom povjerenika za etiku.
XII. PRITUŽBA NA NEETIČNO PONAŠANJE
POVJERENIKA ZA ETIKU
Članak
30.
Pritužba na neetično ponašanje povjerenika za
etiku dostavlja se Etičkom povjerenstvu.
Etičko povjerenstvo dužno je u roku od
najkasnije 60 dana od dana zaprimanja pritužbe dostaviti odgovor na pritužbu
podnositelju pritužbe i u tome izvijestiti Gradonačelnika.
Ukoliko Gradonačelnik na temelju dostavljenog
izvješća Etičkog povjerenstva o provedenom postupku ispitivanja osnovanosti
pritužbe ocijeni da je povjerenik za etiku počinio povredu Etičkog kodeksa,
postupit će u skladu s odredbom članka 28. stavka 2. Etičkog kodeksa.
XIII. ZAŠTITA POVJERENIKA ZA ETIKU
Neovisnost rada povjerenika za etiku
Članak
31.
Povjerenik za etiku ne može zbog obavljanja
svoje dužnosti biti pozvan na odgovornost niti doveden u nepovoljniji položaj u
odnosu na druge službenike i namještenike.
Na zahtjev povjerenika za etiku, za vrijeme
postupka ispitivanja osnovanosti pritužbe, povjerenik za etiku oslobodit će se
djelomično obavljanja poslova radnog mjesta na koje je raspoređen na način da
dio radnog vremena obavlja poslove povjerenika za etiku, a dio radnog vremena
poslove radnog mjesta na koje je raspoređen.
Povjerenik za etiku može Etičkom povjerenstvu
podnijeti pritužbu na neetično ponašanje drugih službenika i namještenika prema
povjerenika za etiku.
Etičko povjerenstvo dužno je u roku od 60
dana od dana zaprimanja pritužbe dostaviti odgovor na pritužbu etičkom
povjereniku i o tome izvijestiti Gradonačelnika.
XIV. NADZOR NAD PROVEDBOM ETIČKOG KODEKSA
Članak
32.
Nadzor nad provedbom ovoga Etičkog kodeksa
obavlja Etičko povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo sastoji se od
predsjednika i dva člana te njihovih zamjenika.
Članove Etičkog povjerenstva imenuje i
razrješava Gradonačelnik iz reda službenika i namještenika Grada, nedvojbenog
ugleda u Gradu.
Mandat Etičkog povjerenstva traje četiri
godine.
Etičko povjerenstvo prati primjenu Etičkog
kodeksa i daje mišljenja vezano uz njegovu primjenu te prati primjenu
međunarodnih standarda te primjenu propisa u području etičkog postupanja i
predlaže izmjene i dopune Etičkog kodeksa. Etičko povjerenstvo promiče i
predlaže mjere za jačanje etičkih standarda u službi s obzirom na osobno
ponašanje službenika, mogući sukob interesa, primanje darova, korumptivno i
drugo neetično ponašanje, zaštitu ugleda službe i osobnog ugleda službenika i
namještenika.
Administrativnu potporu Etičkom povjerenstvu
pruža upravno tijelo zaduženo za kadrovske poslove.
Sva tijela Grada te službenici i namještenici
dužni su surađivati s Etičkim povjerenstvom u prikupljanju informacija
potrebnih za njegovo odlučivanje.
Kada je potrebno odlučiti o članu Etičkog
povjerenstva, umjesto člana u odlučivanju sudjeluje njegov zamjenik.
Djelokrug rada Etičkog povjerenstva
Članak
33.
Etičko povjerenstvo pored poslova iz članka
32. stavka 5. ovoga Etičkog kodeksa obavlja i sljedeće poslove:
.odgovara na pritužbe građana, pravnih osoba
i službenika i namještenika zbog toga što u roku od 60 dana od zaprimanja
pritužbe nisu dobili odgovor na pritužbu ili u slučaju kada podnositelj
pritužbe nije zadovoljan odgovorom,
.provodi postupak ispitivanja osnovanosti
pritužbe na ponašanje povjerenika za etiku te pritužbe povjerenika za etiku za
neetično ponašanje drugih službenika i namještenika prema povjereniku za etiku,
.daje odgovor na pritužbu podnositelju
pritužbe,
.podnosi Gradonačelniku godišnje izvješće o
svom radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu, te izvanredno
izvješće o radu na zahtjev Gradonačelnika.
XV. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
34.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi
provedbu mjera iz nadležnosti Gradonačelnika, pročelnika upravnog tijela i
drugih ovlaštenih osoba u svezi s odgovornošću službenika i namještenika za
provedbu službene dužnosti i drugih propisanih oblika odgovornosti službenika i
namještenika.
Članak
35.
Službenici i namještenici dužni su se
upoznati sa ovim Etičkim kodeksom te ga u dobroj vjeri provoditi i
primjenjivati u svakodnevnom radu.
Pročelnik upravnog tijela ili osoba koju on
za to ovlasti, dužni su upoznati službenika i namještenika koji se prima u
službu, odnosno u radni odnos u Grad s odredbama ovoga Etičkog kodeksa.
Članak
36.
Ovaj Etički kodeks stupa na snagu osmoga dana
od dana objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Etički Kodeks objaviti će se i na web
stranici Grada.
Klasa: 023-01/12-04/97-89
Ur. broj: 2170/01-15-00-12-1
Rijeka, 21. prosinca 2012.
Gradonačelnik
mr. sc. Vojko Obersnel, v.r.