46.
Na temelju odredbi iz članka 35. stavka 2. Zakona o vlasništvu i drugim
stvarnim pravima (»Narodne novine« broj 91/96, 68/98, 137/99, 73/00, 114/01,
79/06, 141/06, 146/08, 38/ 09 i 153/09), članka 6. Zakona o zakupu i
kupoprodaji poslovnog prostora (»Narodne novine« 125/11) i članka 30. Statuta
Općine Kostrena (»Službene novine Primorsko-goranske županije«), Općinsko
vijeće Općine Kostrena na sjednici održanoj dana 19. prosinca 2012. godine
donijelo je
ODLUKU
O ZAKUPU POSLOVNOG PROSTORA
U VLASNIŠTVU OPĆINE KOSTRENA
OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovom se Odlukom uređuju zasnivanje i prestanak zakupa poslovnoga prostora u
vlasništvu Općine Kostrena (u daljnjem tekstu: OPĆINA) te međusobna prava i
obveze zakupodavca i zakupnika.
Članak 2.
Poslovnim prostorom u smislu ove Odluke smatraju se:
- poslovne zgrade,
- poslovne prostorije,
- garaže i garažna mjesta.
Poslovnom zgradom smatra se zgrada namijenjena za obavljanje poslovnih
djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi u tu svrhu.
Poslovnom prostorijom smatra se jedna ili više prostorija u poslovnoj ili
stambenoj zgradi namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti koja, u pravilu,
čini samostalnu uporabnu cjelinu i ima zaseban ulaz.
Garaža je prostor za smještaj vozila.
Garažno mjesto je prostor za smještaj vozila u garaži.
Poslovnim prostorom se smatraju i otvoreni prostori koji se nalaze u sklopu
poslovnog prostora, ako služe za obavljanje poslovne djelatnosti.
Članak 3.
Za provedbu odredaba ove Odluke nadležan je Načelnik Općine Kostrena (u daljnjem
tekstu: Načelnik) koji:
-utvrđuje vrijednost parametra »a« koja Odluka se objavljuje u Službenim
novinama Primorsko-goranske županije
-donosi upute za provedbu natječaja
-donosi zaključak u svezi korištenja poslovnih prostora u vlasništvu Općine
Kostrena
-imenuje Povjerenstvo za provođenje natječaja za dodjelu prostora
-donosi suglasnost o podzakupu i proširenju djelatnosti koje se obavljaju u
poslovnim prostorima
-donosi i druge potrebne akte sukladno ovoj Odluci i Zakonu.
ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA
Članak 4.
Poslovnim prostorom u vlasništvu Općine Kostrena upravlja Načelnik na način
propisan Zakonom o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (u daljnjem tekstu:
Zakon) i ovom Odlukom.
Članak 5.
U svrhu utvrđivanja visine zakupnine određuju se zone atraktivnosti
Za područje Općine Kostrena utvrđuju se dvije zone koje obuhvaćaju:
I. ZONA obuhvaća područje K.O. KOSTRENA - LUCIJA
II. ZONA obuhvaća područje K.O. KOSTRENA - BARBARA
Zakupnina za poslovni prostor određuje se po 1 m2 korisne
površine a prema djelatnosti koja se u poslovnom prostoru obavlja.
TABELA BODOVA ZA UTVRĐIVANJE
ZAKUPNINE
DJELATNOST
1.) Ugostiteljstvo, turizam, financijsko
posredovanje, kockarnice i kladionice 2,5 »a«
2.) Trgovina 2,3 »a«
3.) Promet i veze, tehničke i prometne
usluge 2,00 »a«
4.) Zanatstvo 1,6 »a«
5.) Trgovina s prehrambenim proizvodima 1,6 »a«
6.) Stambeno-komunalna djelatnost
i tijela državne uprave 1,4 »a«
7.) Prosvjeta, kultura, zdravstvo,
socijalna skrb i umjetnički atelje 1,00 »a«
8.) Skladišni prostor i garaže 1,00 »a«
9.) Političke stranke 0,30 »a«
10.) udruge građana-neprofitabilne usluge 0,10 »a«
Zakupnina po 1 m2 korisne površine za otvoreni poslovni prostor -
terasu, kao pripadajući dio poslovnog prostora u sklopu ugostiteljskog objekta,
koji se koristi najviše šest mjeseci u godini, određuje se visina od 50% iznosa
zakupnine utvrđene odredbom stavka 1.
Trajanje zakupa
Članak 6.
Poslovni prostor može se dati u zakup na određeno vrijeme, fizičkim i
pravnim osobama, u trajanju najmanje jednu, a najduže deset godina.
Način zasnivanja zakupa
Članak 7.
Poslovni prostor daje se u zakup putem javnog natječaja (u daljnjem tekstu:
natječaj) i to prikupljanjem pisanih ponuda u zatvorenim omotnicama.
Javni natječaj se objavljuje na web stranicama Općine Kostrena te ističe na
oglasnoj ploči Općine Kostrena, Kostrena, Sveta Lucija 38, a u dnevnom tisku i
na poslovnom prostoru koji se daje u zakup daje se obavijest o objavljenom
javnom natječaju.
Javni natječaj provodi Povjerenstvo za provođenje javnog natječaja koje se
sastoji od predsjednika i dva člana i istog broja zamjenika.
Povjerenstvo imenuje Načelnik na vrijeme od dvije godine.
Članak 8.
Iznimno od odredbe članka 7. stavka 1. ove Odluke, ugovor o zakupu
poslovnoga prostora sklapa se bez javnog natječaja kada ga sklapaju međusobno
Republika Hrvatska i jedinice lokalne samouprave, odnosno jedinice područne
(regionalne) samouprave te pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu
Republike Hrvatske, odnosno pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, ako je to u interesu i
cilju općega, gospodarskog i socijalnog napretka njezinih građana.
Članak 9.
Iznimno od odredbe članka 7. stavka 1. Ove Odluke, zakupodavac će sadašnjem
zakupniku poslovnog prostora koji u potpunosti izvršava obveze iz ugovora o
zakupu, najkasnije 60 dana prije isteka roka na koji je ugovor sklopljen,
ponuditi sklapanje novog ugovora o zakupu, na određeno vrijeme - ne dulje od
pet godina.
Ponuda iz stavka 1. ovog članka dostaviti će se sadašnjem zakupniku pisanim
putem, a rok počinje teći danom predaje pismena pošti.
Ako sadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz stavka 1. ovoga članka u roku od
30 dana, zakupni odnos je prestao istekom roka na koji je ugovor sklopljen, a
zakupodavac će, nakon stupanja u posjed tog poslovnoga prostora raspisati javni
natječaj za davanje u zakup poslovnoga prostora u kojem početni iznos zakupnine
ne može biti manji od iznosa zakupnine koji je ponuđen sadašnjem zakupniku,ako
će se u prostoru nastaviti obavljanje iste djelatnosti.
Prvenstveno pravo na sklapanje ugovora o zakupu poslovnoga prostora imaju
osobe iz članka 58. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskoga rata
i članova njihovih obitelji (»Narodne novine« broj 174/04, 92/ 05, 2/07 -
Odluka Ustavnog suda, 107/07, 65/09, 137/09, 146/10 i 55/11) koje sudjeluju i
udovoljavaju uvjetima iz natječaja i prihvate najviši ponuđeni iznos zakupnine
te ako nisu korisnici mirovine ostvarene prema tom Zakonu.
Osobe iz stavka 4. ovog članka prvenstveno pravo pri zakupu poslovnog
prostora mogu ostvariti samo jednokratno.
Članak 10.
Odluku o raspisivanju natječaja donosi Načelnik
Objava sadržava sljedeće:
1.adresu, namjenu i površinu poslovnog prostora,
2.postojanje prvenstvenog prava,
3.vrijeme za koje se poslovni prostor daje u zakup,
4.vrijeme i mjesto otvaranja pismenih ponuda,
5.početni iznos mjesečne zakupnine,
6.iznos jamčevine koju treba položiti svaki sudionik, a koji iznos određuje
Načelnik, rok i način plaćanja,
7.rok do kojeg se može podnijeti pismena ponuda u javnom natječaju,
8.dan i sat kada se može pogledati poslovni prostor,
9.odredbu da na javnom natječaju ne može sudjelovati natjecatelj koji je
zakupnik poslovnog prostora Općine Kostrena, a koji ne ispunjava obveze iz
ugovora o zakupu ili ih neuredno ispunjava,
10.odredbu da je punomoćnik natjecatelja (fizičke ili pravne osobe) dužan
najkasnije do održavanja javnog natječaja Povjerenstvu dostaviti punomoć za
zastupanje (za fizičke osobe punomoć ovjerenu od javnog bilježnik, a za pravne
osobe punomoć potpisanu od zakonskog zastupnika), ako natjecatelj nije u
mogućnosti osobno prisustvovati natječaju,
11.odredbu da je najpovoljniji ponuđač dužan najkasnije u roku od 15 dana od
dana provedenog natječaja ili do roka određenog po Povjerenstvu preuzeti
poslovni prostor i sklopiti Ugovor o zakupu. Ukoliko najpovoljniji ponuđač ne
postupi po navedenom bez opravdanog razloga, smatrat će se da je isti odustao
od sklapanja Ugovora o zakupu, te Načelnik može izabrati, drugu po redu,
najpovoljniju ponudu, odnosno poništiti natječaj za tu lokaciju i raspisati
novi natječaj te će se objava za javni natječaj za predmetni poslovni prostor
ponoviti,
12.odredbu da zakupnik u zakup uzima poslovni prostor u viđenom stanju, rok
u kojem ga je dužan urediti i privesti ugovorenoj namjeni o vlastitom trošku,
te početka plaćanja zakupnine,
13.odredbu o obvezi dostavljanja potvrde da ponuđač nema dospjelih
nepodmirenih obveza prema državnom proračunu, Primorsko-goranskoj županiji
Općini Kostrena ili prema pravnim osobama u kojima udjele, odnosno dionice u
temeljnom kapitalu, odnosno osnivačko pravo ima Općina Kostrena po bilo kojoj
osnovi, osim ako je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja
navedenih obveza, pod uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova
plaćanja.
Članak 11.
Povjerenstvo za provedbu natječaja prikuplja ponude i predlaže najpovoljnije
ponuđače.
Administrativne i stručne poslove za Povjerenstvo obavlja Upravni odjel za
komunalne djelatnosti, gospodarstvo, održivi razvoj i prostorno planiranje.
Članak 12.
Kao najpovoljnija ponuda utvrdit će se ona koja udovoljava općim i posebnim
uvjetima natječaja te kojom se ponudi najviši iznos zakupnine.
Članak 13.
Prikupljanje pisanih ponuda provodi se dostavom ponuda putem pošte ili
predajom istih u pisarnicu u zatvorenoj omotnici uz naznaku: »NE OTVARAJ -
PONUDA ZA NATJEČAJ«.
Ponuda obvezno sadrži:
1.ime i prezime, odnosno tvrtku ili naziv ponuditelja s naznakom
prebivališta odnosno sjedišta,
2.oznaku poslovnog prostora,
3.ponuđenu mjesečnu zakupninu.
Uz ponudu se prilaže:
1.dokaz o upisu u odgovarajući registar odnosno o državljanstvu (preslika
osobne iskaznice ili domovnice),
2.dokaz o plaćenoj jamčevini,
3.ovlaštenje, odnosno punomoć (za ovlaštene predstavnike, odnosno
opunomoćenike),
4.dokaz o prvenstvenom pravu, ako isto postoji,
5.potvrdu iz članka 10. točke 13. ove Odluke.
Isprave navedene u stavku 3. ovog članka dostavljaju se u izvorniku ili
presliku.
Članak 14.
Otvaranje i razmatranje prispjelih ponuda provodi Povjerenstvo na mjestu i u
vrijeme određeno objavljenim natječajem.
Na početku otvaranja ponuda utvrđuje se koliko je ponuda prispjelo i koji su
od ponuditelja nazočni.
Po utvrđenju iz prethodnog stavka, pristupa se otvaranju omotnica,
utvrđivanju pravovremenosti i potpunosti ponude te čitanju sadržaja svake
ponude.
Nepotpune i nepravovremene ponude Povjerenstvo neće uzeti u razmatranje već
će odmah zapisnički utvrditi njihovu nevaljanosti i donijeti odluku o
odbacivanju takvih ponuda.
Ponude koje se utvrde kao valjane, Povjerenstvo razmatra poredbom ponuđenih
zakupnina te zapisnički utvrđuje koju ponudu smatra najpovoljnijom.
Ako se na natječaj dostavi samo jedna ponuda, koja se ocijeni kao valjana i
pravovremena, Povjerenstvo utvrđuje tu ponudu u početnoj visini kao
najpovoljniju.
Ako je za isti poslovni prostor prispjelo više valjanih najpovoljnijih
ponuda raznih ponuditelja koje su istovjetne glede ponuđene zakupnine,
Povjerenstvo će usmenim nadmetanjem između takvih ponuditelja utvrditi koja je
ponuda najpovoljnija.
Ako su takvi ponuditelji nazočni sjednici, usmeno nadmetanje provodi se
odmah po otvaranju svih prispjelih ponuda.
U slučaju izostanka kojeg od ponuditelja s valjanom istovjetnom ponudom,
usmeno nadmetanje provest će Povjerenstvo u vrijeme i na mjestu koje će
odrediti naknadno, te o tome izvijestiti sve ponuditelje s valjanom istovjetnom
ponudom, s time da se ponuditelju koji je bio nazočan otvaranju ponuda valjano
može priopćiti usmenim putem vrijeme i mjesto usmenog nadmetanja, ukoliko isto
bude određeno do okončanja sjednice, te se u tom slučaju takvom ponuditelju
neće dostavljati posebna pismena obavijest.
Članak 15.
Usmeno nadmetanje povodi se na način da Povjerenstvo na početku istog
utvrđuje koji su ponuditelji sudionici usmenog nadmetanja te čita njihove
pismene ponude.
Usmeno nadmetanje provodi se povećanjem prvotne pismene ponude.
Najmanji iznos povećanja prvotne pismene ponude iznosi 10% ponuđene mjesečne
zakupnine u pismenoj ponudi.
Usmeno nadmetanje okončat će se protekom dvije minute od stavljanja
najpovoljnije ponude.
Članak 16.
U tijeku postupka natječaja Povjerenstvo će pristupiti utvrđivanju koji od
nazočnih ponuditelja ostvaruje prvenstveno pravo zakupa.
Ako ponuditelj za koga se prema prispjeloj ponudi utvrdi da ima osnova za
ostvarivanje prvenstvenog prava nije nazočan otvaranju ponuda, Povjerenstvo će
takvog ponuditelja pismenim putem pozvati radi upoznavanja s najvišom
postignutom zakupninom i zaprimanja izjave o eventualnom ostvarivanju
prvenstvenog prava uz prihvat najviše postignute zakupnine.
Na način iz prethodnog stavka postupit će se i kad osoba koja ostvaruje
prvenstveno pravo ne pristupi na usmeno nadmetanje, iako je uredno pozvana.
Članak 17.
U postupku javnog natječaja vodi se zapisnik u koji se unose podaci o
poslovnom prostoru, početnoj cijeni zakupnine, sudionicima natječaja,
podnesenim ponudama, postignutoj visini zakupnine i prijedlogom ponude za koju
se smatra da je potrebno prihvatiti.
Zapisnik potpisuju nazočni članovi Povjerenstva i zapisničar.
Zapisnik se Načelniku dostavlja radi donošenja Odluke o prihvatu ponude i
sklapanja ugovora o zakupnu poslovnog prostora.
Članak 18.
Ponuditeljima će se uplaćeni iznos pologa za ozbiljnost ponude vratiti nakon
dovršenja natječaja, a najkasnije u roku od 30 dana od izbora najpovoljnijeg
ponuditelja.
Ponuditelji koji nakon donošenja odluke o prihvatu njihove ponude odustanu
od sklapanja ugovora ili ne pristupe u roku određenom za sklapanje ugovora bez
opravdanog razloga gube pravo na povrat uplaćenog pologa za ozbiljnost ponude,
a Načelnik može izabrati, drugu po redu, najpovoljniju ponudu, odnosno
poništiti natječaj za tu lokaciju i raspisati novi natječaj.
Članak 19.
U slučaju da nakon provedenog postupka za davanje u zakup poslovnog prostora
nije bilo zainteresiranih ponuđača ili su pristigle ponude s ponuđenim iznosom
zakupnine nižim od početne cijene mjesečne zakupnine, tijelo koje je pokrenulo
postupak može u ponovljenom natječaju smanjiti početnu cijenu.
Prava i obveze ugovornih strana
Članak 20.
Ugovor o zakupu sklapa se u pisanom obliku i mora biti potvrđen
(solemniziran) po javnom bilježniku, a sadržava klauzulu ovršnosti i ima snagu
ovršne isprave.
Ugovor o zakupu poslovnog prostora ne može se sklopiti s fizičkom ili
pravnom osobom koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom proračunu,
Primorsko- goranskoj županiji,Općini Kostrena ili prema pravnim osobama u
kojima udjele, odnosno dionice u temeljnom kapitalu, odnosno osnivačko pravo
ima Općina Kostrena po bilo kojoj osnovi, osim ako je sukladno posebnim
propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, pod uvjetom da se fizička
ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Ugovor o zakupu sklopljen protivno odredbi stavka 1. i 2. ovog članka
ništetan je.
Primjerak ugovora o zakupu zakupodavac je dužan dostaviti nadležnoj poreznoj
upravi.
Ugovor o zakupu sadrži:
-naznaku ugovornih strana,
-podatke o poslovnom prostoru,
-djelatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru,
-odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i prostorija u zgradi te
zajedničkih usluga u zgradi i rok njihova plaćanja,
-rok predaje poslovnog prostora zakupniku,
-vrijeme za koje je ugovor sklopljen,
-iznos zakupnine i rokove plaćanja,
-odredbe o prestanku ugovora, posebno o otkazu i otkaznim rokovima,
-pretpostavke i način izmjene zakupnine,
-mjesto i vrijeme sklapanja ugovora.
Članak. 21.
Zakup ne prestaje smrću, odnosno promjenom pravnog položaja zakupnika, ako
ugovorom nije drugačije određeno.
U slučaju smrti zakupnika njegovi nasljednici (bračni drug, izvanbračni
drug, djeca, unuci, posvojenici i pastorci zakupnika) mogu stupiti u prava i
obveze dosadašnjeg zakupnika ukoliko podmire dospjela potraživanja po osnovi
zakupnine te pod uvjetom da nastave koristiti poslovni prostor za ugovorenu
djelatnost.
U slučaju promjene pravnog položaja zakupnika pravna osoba koja nastane tom
promjenom može stupiti u prava i obveze dosadašnjeg zakupnika ukoliko podmiri
dospjela potraživanja po osnovi zakupnine te pod uvjetom da dostavi dokaz o
pravnom sljedništvu (rješenje nadležnog trgovačkog suda ili drugi dokaz).
Članak 22.
Zakup poslovnog prostora prestaje na način predviđen Zakonom, ovom Odlukom i
ugovorom o zakupu.
Zakupodavac može otkazati ugovor i u slučaju:
-ako zakupnik korištenjem prostora ometa ostale suvlasnike nekretnine u
mirnom korištenju suvlasničkih dijelova,
-ako zakupnik bez opravdanih razloga ne koristi prostor duže od 30 dana,
-ako se poslovni prostor mora rušiti zbog dotrajalosti ili iz urbanističkih
razloga,
-ako zakupnik izgubi pravo na obavljanje djelatnosti.
-ako zakupnik bez izričite pisane suglasnosti zakupodavca čini preinake
poslovnoga prostora kojima se mijenja konstrukcija, raspored, površina, namjena
ili vanjski izgled poslovnog prostora,
-ako zakupnik izvrši promjenu djelatnosti,
-ako poslovni prostor nije racionalno iskorišten,
-u drugim slučajevima utvrđenim od strane Načelnika.
Članak 23.
O promjeni ili dopuni ugovorene djelatnosti u poslovnom prostoru odlučuje
Načelnik.
Promjena djelatnosti može se odobriti pod slijedećim uvjetima:
1.da je zakupnik u poslovnom prostoru ugovorenu djelatnost obavljao najmanje
godinu dana prije podnošenja zahtjeva za promjenu djelatnosti,
2.da će zakupnik o svom trošku, bez prava povrata uloženih sredstava,
izvršiti dopuštene preinake poslovnog prostora potrebne radi obavljanja
promijenjene djelatnosti,
3.da zakupnik nije već izvršio adaptaciju poslovnog prostora radi obavljanja
ugovorene djelatnosti za koju mu je odobreno obeštećenje kroz prijeboj sa
zakupninom,
4.da zakupnik uredno plaća zakupninu.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 24.
Po odredbama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora Općina
Kostrena može davati u zakup poslovne prostore koji su bili u društvenom
vlasništvu s pravom korištenja Općine Kostrena za koje se vode postupci na temelju
Zakona o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke
vladavine, do pravomoćnog okončanja tih postupaka.
Članak 25.
Na zakupne odnose koji nisu uređeni ovim Zakonom primjenjuju se opći propisi
obveznoga prava o zakupu.
Članak 26.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje važiti Odluka o davanju u zakup
poslovnog prostora u vlasništvu Općine Kostrena (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 54/2010).
Članak 27.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/12-01/3
Ur. broj: 2170-07-01-12-75
Kostrena, 19. prosinca 2012.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE KOSTRENA
Predsjednica
Ankica Lörinc, prof., v.r.