39.
Temeljem članka 35. stavak 2. i članka
391. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (»Narodne novine« broj
91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/ 06, 146/08, 38/09,
153/09), članka 35. točka 2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/
05, 109/07, 125/08, 36/09, 150/11) i članka 29. Statuta Općine Baška (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 28/09, 36/10, 39/10), Općinsko vijeće
Općine Baška, na sjednici održanoj dana 15. studenoga 2012. godine, donijelo je
ODLUKU
o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja
nekretninama u vlasništvu Općine Baška
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
(1) Ovom Odlukom uređuju se postupanje
tijela Općine Baška (u daljnjem tekstu: Općina) nadležnih za raspolaganje
nekretninama u vlasništvu Općine ili nekretninama kojima Općina upravlja po
posebnim propisima, izuzev postupka davanja u zakup i kupoprodaji poslovnih
prostora u vlasništvu Općine, davanja u najam stanova u vlasništvu Općine i
davanje na privremeno korištenje javnih površina u vlasništvu Općine, a koji
postupci su uređeni posebnim Odlukama.
(2) Ova Odluka ne primjenjuje se na
raspolaganje nekretninama kroz postupke dodjele koncesija ili uspostavu odnosa
javno-privatnog partnerstva, a koji će se uređivati u skladu s posebnim
zakonima.
Članak 2.
(1) Nekretnine u vlasništvu Općine
nadležna tijela mogu otuđiti ili njima raspolagati samo temeljem javnog
natječaja i uz naknadu utvrđenu po tržišnoj cijeni, osim u slučajevima kada je
zakonom drugačije utvrđeno.
(2) Raspolaganje nekretninama
podrazumijeva prodaju, zamjenu, zasnivanje stvarnih služnosti ili tereta na
nekretninama, uspostavu prava građenja, razvrgnuće suvlasničke zajednice i
darovanje nekretnina te zakup ili najam nekretnine.
(3) Raspolaganjem nekretninama u smislu
ove Odluke ne smatra se:
.zaključenje aneksa ugovora o prodaji
stanova na kojima je postojalo stanarsko pravo, kojima se osigurava
zemljišnoknjižna provedba ranije zaključenih ugovora ili mijenjaju odredbe o
načinu isplate kupoprodajne cijene (npr. kod obročne otplate), ili se
ispravljaju ili mijenjaju nebitni sastojci ugovora,
.potpisivanje elaborata usklađenja i
parcelacijskih elaborata kojima se oblik i veličina katastarskih čestica
usklađuje sa stvarnim stanjem na terenu iskazanim u tim elaboratima (ili
posebnoj geodetskoj podlozi), bez obzira da li se nakon tog usklađenja površina
zemljišnih čestica u vlasništvu Općine smanjuje ili povećava, ako je stvarno
stanje vidljivo iz zidova i drugih granica evidentiranih u katastarskoj izmjeri
Općine ili se identifikacijom na terenu ili putem ovlaštenog geodeta ili
vještaka građevinske struke i drugim dokazima može utvrditi da se radi o
zidovima i granicama koje postoje na terenu preko 50 godina te da općinske
službe ne raspolažu saznanjima o sporovima i drugim postupcima vezanim uz njih
(uzurpacija, pomicanje međe i sl.),
.potpisivanje planova posebnih dijelova
zgrade i elaborata za uris objekata i prometnica,
.zaključivanje međuvlasničkih ugovora,
.davanje suglasnosti vlasnicima objekata
da na zemljištu Općine koje se nalazi uz njihovu građevnu česticu ili u njenoj
blizini, a koje nije uključeno u programe komunalnog održavanja Općine mogu
čistiti od korova, kositi, zasaditi na njemu cvijeće i ukrasno grmlje i drugo
raslinje, uz uvjet da na istom ne stječu nikakva posjedovna, ni vlasnička, ni
druga stvarna prava, a sve dotle dok to zemljište nije potrebno Općini za bilo
koju drugu namjenu,
.poslovi redovnog održavanja nekretnina
u vlasništvu Općine te donošenje odluka o održavanju zajedničkih dijelova
građevina u kojima Općina ima u vlasništvu ili suvlasništvu posebni dio
građevine, osim u slučaju dogradnje ili nadogradnje same građevine,
.davanje suglasnosti za izvođenje radova
na zajedničkim dijelovima ili posebnim dijelovima građevine u kojoj je Općina
suvlasnik ili vlasnik posebnog dijela, ukoliko se tim radovima ne mijenjaju
gabariti građevine, ne narušavaju stabilnost i izgled građevine, te drugi bitni
zahtjevi građevine, niti se umanjuje vrijednost dijela građevine ili smanjuje
standard uvjeta života i rada u prostorima u vlasništvu Općine.
Članak 3.
(1) Općinski načelnik upravlja
nekretninama u vlasništvu Općine pažnjom dobrog gospodara, na načelima
zakonitosti, svrsishodnosti i ekonomičnosti u interesu stvaranja uvjeta za
gospodarski razvoj Općine, za osiguranje društvenih i drugih interesa, te za
probitak i socijalnu sigurnost stanovništva.
(2) Odluku o stjecanju i otuđenju
nekretnina u vlasništvu Općine, čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5%
iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj
se odlučuje o stjecanju i otuđenju nekretnina donosi Općinski načelnik.
(3) Odluku o stjecanju i otuđenju
nekretnina u vlasništvu Općine, čija pojedinačna vrijednost prelazi 0,5% iznosa
prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se
odlučuje o stjecanju i otuđenju nekretnina donosi Općinsko vijeće.
II. STJECANJE NEKRETNINA
Članak 4.
(1) Općina može stjecati nekretnine kada
je to potrebno radi izgradnje i rekonstrukcije građevina, odnosno privođenja
zemljišta namjeni određenoj prostorno planskom dokumentacijom za obavljanje
djelatnosti koja je Zakonom utvrđena kao djelatnost koju obavlja ili čije
financiranje osigurava jedinica lokalne samouprave, radi izgradnje objekata
komunalne infrastrukture i u drugim opravdanim slučajevima.
(2) Općina može stjecati nekretnine
kupnjom, zamjenom i darovanjem.
(3) Odluku o stjecanju nekretnine donosi
nadležno tijelo iz članka 3., pri čemu je obvezno voditi računa o tržišnoj
vrijednosti nekretnine.
(4) Odgovarajući ugovor o stjecanju
nekretnine, kao osoba ovlaštena za zastupanje Općine, zaključuje Općinski
načelnik.
III. PRODAJA I ZAMJENA NEKRETNINA
Članak 5.
Odluku o raspisivanju natječaja za
prodaju/zamjenu nekretnina u vlasništvu Općine nadležno tijelo iz članka 3.
donosi:
.radi privođenja određenog zemljišta
i/ili postojećih objekata namjeni utvrđenoj prostorno planskom dokumentacijom,
ukoliko iste Općina nije u mogućnosti samostalno privesti namjeni,
.radi pribavljanja sredstava za
izgradnju objekata komunalne infrastrukture, poslovnih i stambenih objekata,
objekata javne i društvene namjene te drugih kapitalnih ulaganja,
.radi razvrgnuća suvlasničke zajednice
isplatom,
.ako se radi o objektima čije je
održavanje nesvrsishodno i neracionalno.
Članak 6.
(1) Odluka nadležnog tijela iz članka 3.
o raspisivanju natječaja za prodaju/zamjenu nekretnina, koja predstavlja i
odluku o otuđenju nekretnine, obvezno sadrži:
.oznaku i površinu nekretnine u
vlasništvu Općine, koja se prodaje/zamjenjuje,
.početnu cijenu i/ili oznaku i površinu
nekretnine za koju se zamjenjuje nekretnina u vlasništvu Općine,
.iznos i način plaćanja jamčevine,
.rok zaključenja ugovora,
.rok i način plaćanja kupoprodajne
cijene,
.pravo nadležnog tijela ne izabrati
najpovoljnijeg ponuditelja,
.obvezu najpovoljnijeg ponuditelja,
pored kupoprodajne cijene, platiti i troškove procjene zemljišta i objave
natječaja.
(2) Kupoprodajna cijena, u pravilu,
plaća se jednokratno, u roku od 8 (osam) dana od dana zaključenja kupoprodajnog
ugovora.
(3) Iznimno, nadležno tijelo prilikom
donošenja odluke o raspisivanju natječaja može utvrditi i mogućnost plaćanja
kupoprodajne cijene u obrocima, uz plaćanje kamata tijekom obročne otplate,
prema stopi koju poslovna banka obračunava Općini na a vista sredstva.
(4) Obročna otplata ne može trajati duže
od 1 (jedne) godine od dana zaključenja kupoprodajnog ugovora.
(5) Ukoliko, kod obročnog plaćanja,
kupac zakasni s uplatom pojedinog obroka, preostali obroci dospijevaju na
naplatu prvi naredni dan nakon isteka dana do kojeg je kupac bio dužan platiti
isti obrok.
(6) U slučaju primitka dvije ili više
ponuda s ponuđenom istom kupoprodajnom cijenom, prednost će imati ranije
zaprimljena ponuda.
Članak 7.
(1) Početna vrijednost nekretnine
utvrđuje se kao tržišna cijena na osnovu procjene ovlaštenog sudskog vještaka.
(2) U slučaju da nakon provedenog
postupka prodaje nekretnine po procijenjenoj vrijednosti iz prethodnog stavka
ne bude zainteresiranih ponuditelja, tijelo koje je pokrenulo postupak prodaje
može u ponovljenom natječaju smanjiti početnu cijenu.
Članak 8.
(1) Obavijest o oglašenom natječaju
objavljuje se u dnevnom tisku, a tekst natječaja na web stranici Općine i
općinskim oglasnim pločama.
(2) Natječajni postupak provodi
Povjerenstvo od 3 (tri) člana, koje imenuje Općinski načelnik.
Članak 9.
Natječaj obvezno sadrži:
.oznaku i površinu nekretnine u
vlasništvu Općine, koja se prodaje/zamjenjuje te možebitne terete na istoj,
.početnu cijenu i/ili oznaku i površinu
nekretnine za koju se zamjenjuje nekretnina u vlasništvu Općine,
.dokumentaciju koja se mora priložiti uz
ponudu,
.kod prodaje nekretnine, iznos i način
plaćanja jamčevine, uz naznaku da se jamčevina ne vraća ponuditelju čija ponuda
je odabrana kao najpovoljnija, a ponuditelj ne pristupi zaključenju ugovora u
određenom roku ili ako se ugovor raskine zbog neplaćanja kupoprodajne cijene u
ugovorenom roku,
.rok zaključenja ugovora,
.rok i način plaćanja kupoprodajne
cijene,
.rok za podnošenje ponude,
.naznaku da će se tabularna isprava za
upis vlasništva izdati nakon isplate kupoprodajne cijene u cijelosti (uključivo
i u slučaju kada je predviđena obročna otplata),
.način stjecanja posjeda,
.pravo nadležnog tijela ne izabrati
najpovoljniju ponudu, odnosno poništiti natječaj u cijelosti, ili u dijelovima,
bez ikakve odgovornosti prema sudionicima natječaja,
.obvezu najpovoljnijeg ponuditelja,
pored kupoprodajne cijene, platiti i troškove procjene zemljišta i objave
natječaja.
Članak 10.
(1) Natječaj se provodi zaprimanjem
pisanih ponuda dostavljenih poštom ili osobno u pisarnicu Općine, u zatvorenoj
omotnici s naznakom »ne otvaraj«.
(2) Rok za podnošenje ponuda ne može
biti kraći od 8 (osam) dana od dana objave natječaja.
Članak 11.
(1) Prilikom podnošenja ponude, plaća se
jamčevina.
(2) Jamčevina iznosi 10% utvrđene
početne cijene.
(3) Potvrda o uplati jamčevine mora biti
dostavljena uz ponudu.
(4) Uplaćena jamčevina obračunava se u
ukupni iznos kupoprodajne cijene.
(5) Ako ponuditelj odustane od ponude nakon
što je njegova ponuda prihvaćena kao najpovoljnija, ili ne pristupi zaključenju
ugovora u utvrđenom roku, ili ne plati kupoprodajnu cijenu na način utvrđen
ugovorom, gubi pravo na povrat jamčevine.
(6) Ponuditeljima koji ne uspiju na
natječaju, jamčevina se vraća u roku 8 (osam) dana od dana odabira
najpovoljnije ponude, bez prava na kamatu.
Članak 12.
(1) Postupak otvaranja i ocjene ponuda
provodi Povjerenstvo iz članka 7. stavak 2. ove Odluke.
(2) Povjerenstvo sastavlja zapisnik o
svom radu, koji sadržava i prijedlog rješenja natječaja.
(3) Zapisnik potpisuju predsjednik
Povjerenstva i zapisničar.
(4) Odluku o najpovoljnijoj ponudi po
natječaju raspisanom i provedenom u skladu s ovom Odlukom donosi Općinski
načelnik.
(5) Odluku iz prethodnog stavka, koja
sadrži i iznos kupoprodajne cijene iz prihvaćene ponude, u roku od 8 (osam)
dana od dana donošenja, dostavlja se svakom sudioniku natječaja na dokaziv
način.
(6) Ugovore o prodaji/zamjeni nekretnina,
kao osoba ovlaštena za zastupanje Općine, zaključuje Općinski načelnik.
Članak 13.
Sredstva dobivena otuđenjem nekretnina
Općine moraju se, sukladno pozitivnim propisima, trošiti u kapitalna ulaganja u
dugotrajnu imovinu.
IV. RAZVRGNUĆE ILI DIOBA SUVLASNIČKE
ZAJEDNICE
Članak 14.
(1) Razvrgnuće ili dioba suvlasničke
zajednice provodi se putem natječaja ili sudskim putem.
(2) U slučaju da fizička dioba
suvlasničke zajednice nije moguća, nadležno tijelo može donijeti odluku o
prodaji ili zamjeni suvlasničkog dijela.
(3) Općina može pokrenuti postupak
razvrgnuća suvlasničkih zajednica fizičkom diobom nekretnine, na nekretnini na
kojoj se planira gradnja ili rekonstrukcija javno- prometnih površina, gradnja
ili rekonstrukcija javnih ili drugih objekata od značaja za Općinu, te snosi
troškove izrade i provedbe potrebne dokumentacije (parcelacijski elaborat i
sl.)
(4) Ako postupak fizičke diobe
nekretnine pokreću drugi suvlasnici, oni snose i troškove izrade i provedbe
potrebne dokumentacije (parcelacijski elaborat i sl.)
V. ZAKUP ILI NAJAM ZEMLJIŠTA
Članak 15.
(1) Zemljište u vlasništvu Općine može
se, temeljem natječaja, dati u zakup ili najam (u daljnjem tekstu: zakup)
fizičkim i pravnim osobama u svrhu privremenog korištenja tog zemljišta do
donošenja odluke o privođenju namjeni određenoj prostorno planskom
dokumentacijom.
(2) Odluku o davanju zakup ili najam
zemljišta, odnosno raspisivanju natječaja, donosi Općinski načelnik, a odluka
obvezno sadrži:
.oznaku i površinu lokacije, te namjenu,
.početni iznos zakupnine i način
plaćanja,
.odredbe o visini i načinu plaćanja
jamčevine u visini 10 % početne visine zakupnine,
.vrijeme trajanja zakupa,
.način i rok podnošenja ponuda,
.način sastavljanja ponude i obvezni
privici,
.način otvaranja ponuda,
.rok za zaključenje ugovora o zakupu,
.obvezu natjecatelja koji uspiju na
natječaju nadoknaditi troškove objave natječaja,
.potvrdu da ne postoje nepodmirene
obveze:
-prema RH (potvrda, odnosno rješenje o
odgodi ili o obročnoj otplati plaćanja dospjelog duga izdani od Porezne
uprave),
-prema Općini Baška,
-prema komunalnom društvu u vlasništvu
Općine Baška,
.odredbu da se zadržava pravo poništiti
natječaj, u cijelosti ili segmentima, bez ikakvih obveza prema ponuditeljima.
(3) Natječaj provodi Povjerenstvo od 3
(tri) člana koja imenuje Općinski načelnik.
(4) Odluku o davanju u zakup zemljišta,
na prijedlog Povjerenstva iz stavka 3. ovoga članka, donosi Općinski načelnik,
koji, kao osoba ovlaštena za zastupanje Općine, zaključuje s odabranim
poditeljem odgovarajući ugovor.
(5) Na zemljištu koje je predmet zakupa
nije dozvoljena gradnja građevine niti izvođenje drugih radova.
(6) Iznimno od stavka 5. ovoga članka,
na zemljištu koje se daje u zakup radi uređenja i korištenja zemljišta kao
parkirališnog prostora, otvorenog skladišnog prostora ili uređenja zelenih
površina za poljoprivrednu obradu i slične namjene, uz prethodno ishođenu
suglasnost Općinskog načelnika, dozvoljeno je izvođenje građevinskih radova
koji su nužni radi privođenja namjeni koja je svrha zakupa, bez prava na povrat
troškova ulaganja.
(7) Uz zahtjev za davanje suglasnosti iz
stavka 6. ovoga članka, zakupnik/najmoprimac (u daljnjem tekstu: zakupnik)
dužan je priložiti i odgovarajuću tehničku dokumentaciju (idejno rješenje,
hortikulturno rješenje i sl).
(8) Ako je predmet zakupa dio zemljišne
čestice, uz zahtjev je potrebno dostaviti skicu izmjere (iskolčenje) po
ovlaštenom mjerniku.
Članak 16.
(1) Ugovor o zakupu zaključuje se
najduže na rok od 10 godina.
(2) Zakupnina se plaća mjesečno do 10.
dana u mjesecu za mjesec na koji se ista odnosi.
(3) Zakupnik se uvodi u posjed
zakupljenog zemljišta na dan zaključenja ugovora, ukoliko ugovorom nije
drugačije određeno.
(4) Ugovorom iz stavka 1. ovoga članka
utvrdit će se pravo Općine jednostrano raskinuti ugovor i prije isteka vremena
trajanja zakupa ako zakupnik ne koristi zemljište u skladu sa svrhom zakupa, te
u slučaju potrebe privođenja zemljišta namjeni određenoj prostorno planskom
dokumentacijom.
(5) Danom isteka ili raskida ugovora
sukladno stavcima 1. i 4. ovoga članka, zakupnik je dužan predati Općini u
posjed zemljište slobodno od objekata, stvari i predmeta postavljenih tijekom
trajanja zakupa, bez prava na bilo kakvo obeštećenje.
VI. SLUŽNOST
Članak 17.
Na nekretninama u vlasništvu Općine, ili
nekretninama kojima Općina upravlja po posebnim propisima, mogu se ustanoviti,
ukidati ili prelagati stvarne služnosti u svrhu postavljanja i održavanja
vodovodne i kanalizacijske mreže, uređaja za prijenos i razvod električne
energije, telegrafsko-telefonske mreže, formiranja kolnih pristupa i druge
komunalne infrastrukture.
Članak 18.
Za ustanovljenu služnost na nekretninama
plaća se naknada koja ne može biti niža od razlike tržišne cijene neopterećene
i opterećene nekretnine, osim za služnosti radi izgradnje objekata i uređaja
javnih sustava opskrbe vodom i odvodnje oborinskih i otpadnih voda.
VII. HIPOTEKE
Članak 19.
(1) Hipoteka na nekretninama Općine mogu
se ustanovljavati za zaduživanja Općine, ili ustanova i trgovačkih društava u
vlasništvu ili suvlasništvu Općine, kojim se financira izgradnja ili
rekonstrukcija objekata i nabava opreme.
(2) Odluku o uspostavljanju hipoteke
donosi nadležno tijelo iz članka 3., ovisno o visini hipoteke.
VIII. PRAVO GRAĐENJA I PRAVO DOGRADNJE I
NADOGRADNJE
Članak 20.
(1) Pravo građenja na zemljištu može se
ustanoviti trajno ili na određeno vrijeme.
(2) Nakon isteka roka na koji je
ustanovljeno pravo građenja, izgrađeni objekt postaje vlasništvo Općine.
(3) Za ustupljeno pravo građenja plaća
se naknada.
Članak 21.
(1) Općina, kao vlasnik ili suvlasnik
posebnog dijela građevine, može dozvoliti dogradnju ili nadogradnju građevine,
kojom se formira nova uporabna cjelina ili povećava posebni dio građevine u
vlasništvu drugih osoba, te mijenjaju vlasnički odnosi na posebnim dijelovima
građevine, nakon što isto pravo daju svi ostali suvlasnici građevine.
(2) Za dano pravo iz stavka 1. ovog
članka, investitor plaća Općini naknadu proporcionalnu veličini suvlasničkog
udjela Općine u cijeloj građevini.
(3) U slučaju da investitor u roku od 2
(dvije) godine od dana zaključenja ugovora ne ishodi pravomoćno odobrenje za
dogradnju ili nadogradnju, ugovor se smatra raskinutim, a Općina će izvršiti
povrat uplaćene naknade u roku od narednih 60 dana, uz kamatnu stopu koju
poslovna banka primjenjuje na a vista sredstva na općinskom žiro računu.
(4) Prije isteka roka iz prethodnog
stavka, investitor, koji je ishodio nepravomoćno odobrenje za dogradnju ili
nadogradnju, može podnijeti zahtjev za zaključenje aneksa ugovora kojim se
produžuje rok.
(5) U pogledu visine naknade koju će
biti dužan platiti investitor moguće je ugovoriti s vlasnicima ostalih posebnih
dijelova građevine da se cjelokupna ili dio naknade svih suvlasnika koristi za
održavanje zajedničkih dijelova zgrade, a koji troškovi se ne mogu pokriti iz
sredstava pričuve.
IX. ODREĐIVANJE ZEMLJIŠTA ZA REDOVNU
UPOTREBU GRAĐEVINE
Članak 22.
(1) U postupcima utvrđivanja zemljišta
koje služi redovnoj upotrebi građevina, u kojima su prodani stanovi temeljem
odredaba Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo, Općinski
načelnik daje pisano očitovanje o prijedlogu nadležnog upravnog tijela za
prostorno planiranje.
(2) Zemljište koje služi redovnoj
upotrebi građevine čini manipulativni prostor oko građevine (u načelu 3 m oko
zidova građevine, vodeći računa o konfiguraciji terena i postojećih zidova, te
da preostali dio parcele ima osiguran pristup na javno prometnu površinu),
koridor pristupa na javno prometnu površinu i zemljište na kojem su izgrađeni
pomoćni objekti.
(3) Zemljište koje služi redovnoj
upotrebi građevine ne mogu činiti površine katastarskih čestica koje su u
naravi javne površine (cesta, nogostup, stubište i sl.).
(4) Izjašnjenje iz stavka 1. ovog članka
ne smatra se raspolaganjem nekretnina u smislu ove Odluke.
X. ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 23.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od
dana objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/12-01/8
Ur. broj: 2142-03-01/1-12-7
Baška, 15. studenoga 2012.
OPĆINSKO VIJEĆE
OPĆINE BAŠKA
Potpredsjednik
Mr. sc. Aleksandar Čubranić, dr. med., v.r.