14.
Na temelju članka 6. st. 5 i članka 42. st 2.
Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostoraa (»Narodne novine« broj
125/11) i članka 29. Statuta Grada Cresa (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 29/ 09), Gradsko vijeće Grada Cresa, na sjednici održanoj dana
7. svibnja 2012. godine, donosi
ODLUKU
o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora
u vlasništvu Grada Cresa
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovom Odlukom uređuje se zasnivanje i
prestanak zakupa poslovnoga prostora, međusobna prava i obveze Grada Cresa, kao
zakupodavca i zakupnika poslovnoga prostora u vlasništvu Grada, te kupoprodaja
poslovnoga prostora u vlasništvu Grada Cresa sadašnjem zakupniku, odnosno
sadašnjem korisniku.
Odredbe ove odluke odnose se i na poslovni
prostor koji još uvijek nije upisan u zemljišnim knjigama kao vlasništvo Grada
Cresa, a na kojem Grad Cres ima pravo raspolaganja ili korištenja, te njime
gospodari.
Pod kupoprodajom poslovnoga prostora iz
članka 1. stavka 1. ove Odluke podrazumijeva se i prodaja suvlasničkog dijela
na određenom poslovnom prostoru.
Predmetom kupoprodaje mogu biti i poslovni
prostori koji u smislu Zakona o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara imaju
svojstvo kulturnog dobra, pod uvjetima propisanim tim Zakonom.
Odredbe ove Odluke ne primjenjuju se na
slučajeve privremenog korištenja poslovnoga prostora ili dijela poslovnoga
prostora koji koriste udruge - korisnici proračuna, odnosno druge pravne ili
fizičke osobe koje obavljaju djelatnost koja je od interesa za Grad Cres.
Članak
2.
Poslovnim prostorom smatraju se poslovna
zgrada, poslovna prostorija, garaža i garažno mjesto.
Poslovnom zgradom smatra se zgrada
namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi
u tu svrhu.
Poslovnom prostorijom smatra se jedna ili
više prostorija u poslovnoj ili stambenoj zgradi namijenjena obavljanju
poslovne djelatnosti koja, u pravilu, čini samostalnu uporabnu cjelinu i ima
zaseban glavni ulaz.
Garaža je prostor za smještaj vozila.
Garažno mjesto je prostor za smještaj vozila
u garaži.
Članak
3.
Pod sadašnjim zakupnikom smatra se zakupnik
poslovnoga prostora koji ima sklopljen ugovor o zakupu i koji obavlja u tom
prostoru dopuštenu djelatnost, ako taj prostor koristi bez prekida u trajanju
od najmanje 5 godina.
Pod sadašnjim korisnikom smatra se korisnik
poslovnoga prostora koji nema sklopljen ugovor o zakupu i koji obavlja u tom
prostoru dopuštenu djelatnost, a protiv kojega se ne vodi postupak radi
ispražnjena i predaje poslovnoga prostora, te koristi taj prostor bez prekida u
trajanju od najmanje 5 godina.
Članak
4.
Poslovnim prostorom sukladno odredbama ove
Odluke upravlja Gradonačelnik Grada Cresa (u daljnjem tekstu: Gradonačelnik).
Članak
5.
U obavljanju poslova iz članka 4. ove Odluke,
Gradonačelnik:
1. odlučuje o davanju poslovnog prostora u
zakup,
2. odlučuje o namjeni poslovnog prostora,
3. odlučuje o promjeni ili proširenju namjene
poslovnog prostora,
4. odlučuje o zamjeni poslovnog prostora,
ovisno od vrijednosti poslovnog prostora,
5. raspisuje natječaj za davanje u zakup
poslovnog prostora i provodi postupak natječaja,
6. određuje početni iznos zakupnine za
poslovni prostor koji se daje na natječaj,
7. odobrava uređenje poslovnog prostora,
8. odlučuje o zajedničkom ulaganju sredstava
zakupnika i zakupodavca u poslovni prostor,
9. odlučuje o povratu uloženih sredstava
zakupnika,
10. odlučuje o prestanku zakupa poslovnog
prostora,
11. odobrava sklapanje novog ugovora o zakupu
sa sadašnjim zakupnikom poslovnog prostora nakon isteka ugovora o zakupu,
sukladno odredbama Zakona i ove Odluke,
12. odlučuje o kupoprodaji poslovnog
prostora, ovisno od vrijednosti poslovnog prostora
13. odlučuje i o drugim pitanjima u svezi
zakupa poslovnoga prostora.
Članak
6.
Gradonačelnik, posebnim aktom, imenuje
Povjerenstvo za provođenje natječaja, koje mu pomaže u postupku provođenja
natječaja i donošenja odluke o najpovoljnijoj ponudi.
II. ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA
1. Uvjeti i postupak javnog natječaja
Članak
7.
Poslovni prostor daje se u zakup putem javnog
natječaja (u daljnjem tekstu: natječaj).
Natječaj za zakup poslovnoga prostora
objavljuje se na web stranicama i oglasnoj ploči Grada Cresa, a obavijest o
raspisanom natječaju u dnevnom tisku.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka,
sadašnjem zakupniku poslovnoga prostora koji u potpunosti izvršava obveze iz
ugovora o zakupu, najkasnije 60 dana prije isteka ugovora, ponuditi će se
sklapanje novog ugovora o zakupu na određeno vrijeme, ne dulje od 5 godina.
Ponuda iz stavka 3. ovog članka dostavit će
se zakupniku pisanim putem.
Ako dosadašnji zakupnik ne prihvati ponudu iz
stavka 3. ovog članka u roku od 30 dana, raspisati će se natječaj za davanje u
zakup poslovnoga prostora, u kojem će početni iznos zakupnine biti onaj koji je
ponuđen zakupniku iz stavka 3. ovog članka.
Članak
8.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora
zaključuje se na određeno vrijeme do pet godina.
Članak
9.
Natječaj za zakup poslovnog prostora sadrži:
1. lokaciju, namjenu i površinu poslovnoga
prostora,
2. vrijeme za koje se poslovni prostor daje u
zakup,
3. odredbu o tome da li se daje u zakup
uređeni ili neuređeni poslovni prostor i da li ga je zakupnik dužan urediti i
privesti namjeni o svom trošku,
4. početni iznos mjesečne zakupnine,
5. odredbu o obvezi uplate garantnog pologa
(jamčevine) u visini jednostrukog iznosa početne mjesečne zakupnine koji iznos
se ili vraća ili uračunava u iznos zakupnine kod natjecatelja čija je ponuda
odabrana,
6. odredbu da natjecatelj koji dobije
poslovni prostor u zakup mora prije sklapanja ugovora o zakupu dostaviti, kao
osiguranje plaćanja novčane tražbine koja je predmet ugovora o zakupu, šest
bjanko trasiranih i akceptiranih vlastitih mjenica sa klauzulom »bez protesta«,
uz mjenično očitovanje, koje će se naplatiti u slučaju da zakupnik u tijeku
ugovornog odnosa ne podmiri dospjelu zakupninu, zateznu kamatu i troškove s
osnova korištenja poslovnoga prostora najmanje tri mjeseca uzastopno ili četiri
mjeseca tijekom trajanja ugovornog odnosa, te dvije (2) bianko zadužnice
pojedinačno na visini polugodišnje zakupnine,
7. rok za podnošenje pisanih ponuda,
8. vrijeme u kojem se može pogledati poslovni
prostor koji je predmet natječaja,
9. datum, mjesto i vrijeme javnog otvaranja
ponuda,
10. obvezu natjecatelja da da izjavu da uzima
poslovni prostor u zakup u viđenom stanju, da ga je dužan urediti i privesti
ugovorenoj namjeni o vlastitom trošku te da se odriče prava primjene instituta
stjecanja bez osnove i poslovodstva bez naloga (bez obzira da li je u poslovni
prostor ulagao sa ili bez suglasnosti zakupodavca) osim u slučajevima utvrđenim
člankom 38. ove Odluke, kojim se uređuju kriteriji za naknadu uloženih
sredstava u uređenje poslovnog prostora,
11. obvezu natjecatelja da da izjavu kojom
prihvaća opće uvjete zakupa propisane ovom odlukom, te da je upoznat sa stanjem
i opremljenošću prostora koji se daje u zakup,
12. naznaku da se neće razmatrati ponude
natjecatelja fizičke osobe i pravne osobe koji na dan zaključenja natječaja ima
dospjela, a nepodmirena dugovanja prema Gradu Cresu, kao niti ponuda
natjecatelja pravne osobe čiji član uprave na dan zaključenja natječaja ima
dospjela, a nepodmirena dugovanja prema Gradu Cresu,
13. obvezu natjecatelja da dostavi potvrdu
porezne uprave o stanju duga po osnovu javnih davanja o kojima službenu
evidenciju vodi porezna uprava, te naznaku da se neće razmatrati ponude onih
natjecatelja koji po toj osnovi imaju dospjelih, a nepodmirenih dugovanja,
14. odredbu o prvenstvenom pravu na zakup
poslovnoga prostora osoba iz čl. 58. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz
Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (»Narodne novine« br. 174/04), ako
udovolje uvjetima iz najpovoljnije ponude,
15. obvezu natjecatelja da dostavi sljedeće:
- osnovne podatke o natjecatelju (ime i prezime,
prebivalište i državljanstvo za fizičke osobe, podatke o upisu u upisnik
odgovarajućeg registra za pravne osobe)
- iznos ponuđene mjesečne zakupnine
- dokaz o uplati jamčevine (točka 5.)
- izjava da prihvaća opće uvjete zakupa
(točka 11.)
- izjavu da poslovni prostor uzima u viđenom
stanju (članak 10.)
- uvjerenje - potvrdu da nema dugovanja prema
Gradu Cresu (točka 12.)
- uvjerenje - potvrdu Porezne uprave (točka
13.)
- dokaz o statusu natjecatelja koji imaju
pravo zaključenja ugovora pod uvjetima najpovoljnije ponude iz natječaja
temeljem čl. 58. Zakona o pravima hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i
članova njihovih obitelji (»Narodne novine« broj 174/04)
16. odredbu da se najpovoljnijim
natjecateljem smatra onaj natjecatelj koji je ponudio najvišu zakupninu,
17. odredbu da je najpovoljniji natjecatelj
dužan, u roku koji utvrdi Gradonačelnik, preuzeti poslovni prostor i sklopiti
ugovor o zakupu, jer da će se u protivnom smatrati da je odustao od sklapanja
ugovora o zakupu,
18. odredbu da najpovoljniji natjecatelj nema
pravo na povrat jamčevine ako u određenom roku ne sklopi ugovor o zakupu,
19. odredbu da Gradonačelnik zadržava pravo
da po provedenom natječajnom postupku ne izabere najpovoljnijeg natjecatelja i
poništi natječaj bez obrazloženja,
20. odredbu da se ugovor o zakupu sklapa kao
ovršna isprava sukladno odredbi članka 23. stavka 2. Zakona o zakupu i
kupoprodaji poslovnog prostora (»Narodne novine« broj 125/11), a na trošak
zakupnika.
Članak
10.
Prije raspisivanja javnog natječaja, nadležno
upravno tijelo zapisnikom utvrđuje opće stanje i opremljenost prostora.
Zapisnikom iz stavka 1. utvrđuje se opće
stanje prostora (stanje podova, zidova i stropova, vanjske i unutarnje
stolarije, postojanje sanitarnog čvora, vodovodnih i elektro- instalacija).
Članak
11.
Natječaj se provodi na temelju pisanih ponuda
predanih putem pošte ili osobno u pisarnici Grada Cresa.
Rok za podnošenje pisanih ponuda utvrđuje se
odlukom Gradonačelnika, a ne može biti kraći od 8 dana od dana objavljene
obavijesti u dnevnom tisku.
Članak
12.
Javno otvaranje ponuda obavlja Povjerenstvo
za provođenje natječaja iz čl. 6. ove Odluke, najkasnije osam dana od proteka
roka za podnošenje ponuda.
Predstavnici natjecatelja ili njihovi
punomoćnici, mogu nazočiti otvaranju ponuda.
Članak
13.
Natjecatelj koji odustaje od natječaja,
obavezan je povući svoju ponudu do početka otvaranja ponuda, u protivnom, ako
se njegova ponuda utvrdi najpovoljnijom, nema pravo na povrat uplaćene
jamčevine.
Članak
14.
Prije otvaranja ponuda predsjednik
Povjerenstva upoznaje nazočne predstavnike natjecatelja s odredbama ove Odluke,
te Odluke Gradonačelnika o raspisivanju natječaja za davanje u zakup poslovnog
prostora.
Povjerenstvo najprije utvrđuje koje su ponude
zakašnjele, te nisu predmet natječaja.
Nakon prethodnog postupka, Povjerenstvo
pristupa otvaranju pravodobno pristiglih ponuda redoslijedom primitka ponuda.
Ako je više ponuda primljeno istovremeno, redoslijed između njih utvrđuje se
abecednim redom prvog slova prezimena fizičke osobe odnosno tvrtke pravne
osobe.
Članak
15.
O postupku otvaranja ponuda, Povjerenstvo
vodi zapisnik u koji se naročito unose sljedeći podaci: mjesto i vrijeme
otvaranja ponuda, ime i prezime članova Povjerenstva, imena i prezimena
nazočnih predstavnika natjecatelja, broj primljenih ponuda, broj zakašnjelih
ponuda i popis natjecatelja čije su ponude zakašnjele, obavijest o povlačenju
ponuda, popis natjecatelja čije se ponude razmatraju i ponuđeni iznos zakupnine
te primjedbe natjecatelja.
Zapisnik potpisuju predsjednik, članovi
Povjerenstva, zapisničar te prisutni natjecatelji.
Članak
16.
Nakon provedbe postupka javnog otvaranja
ponuda, Povjerenstvo u roku od 8 dana od javnog otvaranja ponuda, obavlja
pregled prispjelih ponuda, utvrđuje koji natjecatelji ispunjavaju uvjete iz
natječaja te sastavlja zapisnik o pregledu ponuda.
Članak
17.
Odluku o izboru najpovoljnije ponude donosi
Gradonačelnik sukladno Zakonu.
Najpovoljnijom ponudom smatra se ponuda s
najvišom ponuđenom zakupninom.
U slučaju da su dva i više natjecatelja
ponudila jednak najviši iznos mjesečne zakupnine, najpovoljnija ponuda odredit
će se izvlačenjem, u prisutnosti natjecatelja koji su ponudili jednak iznos
mjesečne zakupnine.
Članak
18.
Gradonačelnik zadržava pravo da tijekom
natječajnog postupka i nakon provedenog natječajnog postupka ne izabere
najpovoljnijeg ponuđača i poništi natječaj bez obrazloženja.
Članak
19.
Obavijest o izboru najpovoljnije ponude
dostavlja se svim natjecateljima u roku od 8 dana od dana donošenja odluke.
U obavijesti o izboru najpovoljnije ponude
koja se dostavlja svim natjecateljima, navodi se i iznos zakupnine kojeg je
najpovoljniji ponuđač ponudio.
Članak
20.
Osobe iz članka 58. Zakona o pravima
hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i članova njihovih obitelji (»Narodne
novine« br. 174/04), koje su sudjelovale i udovoljile uvjetima natječaja dužne
su se u roku od 3 (tri) dana od dana primitka obavijesti o izboru najpovoljnije
ponude izjasniti žele li koristiti pravo prvenstva sklapanja ugovora o zakupu
pod uvjetima najpovoljnije ponude.
Ukoliko se natjecatelji ne izjasne u roku iz
stavka 1. ovog članka, smatra se da ne žele koristiti pravo prvenstva na zaključenje
ugovora o zakupu.
Članak
21.
Na temelju odluke o izboru najpovoljnije
ponude i izjašnjenja osoba iz članka 20. ove Odluke, Gradonačelnik donosi
odluku o tome s kojim natjecateljem će se zaključiti ugovor o zakupu.
Članak
22.
Jamčevina se utvrđuje u visini jednomjesečne
početne zakupnine.
Jamčevina koju je uplatio natjecatelj čija je
ponuda odabrana kao najpovoljnija, uračunava se u iznos zakupnine, a ostalim
natjecateljima se vraća u roku od 15 (petnaest) dana od dana donošenja odluke o
odabiru najpovoljnije ponude, bez prava na kamate.
Ukoliko natjecatelj izabran za zaključenje
ugovora odustane od zaključenja ugovora ili ako prilikom zaključenja ugovora na
pruži instrumente osiguranja propisane natječajem, gubi pravo na povrat
jamčevine.
2. Ugovor o zakupu
Članak
23.
Zakup poslovnog prostora zasniva se ugovorom
o zakupu.
Ugovor o zakupu sklapa se u pisanom obliku.
Ugovor u ime zakupodavca potpisuje
Gradonačelnik ili osoba koju Gradonačelnik ovlasti.
Članak
24.
Ugovor o zakupu mora sadržavati:
1. broj i datum odluke o izboru zakupnika,
2. ugovorne strane,
3. podatke o poslovnom prostoru,
4. rok predaje poslovnog prostora zakupniku,
5. rok do kojeg je zakupnik dužan početi
obavljati djelatnost,
6. djelatnost koju će zakupnik obavljati u
poslovnom prostoru,
7. odredbe o obvezi održavanja poslovnog
prostora,
8. odredbe o korištenju zajedničkih uređaja i
prostorija u zgradi, visinu naknade za korištenje zajedničkih uređaja i
prostorija, kao i rok i način njenog plaćanja,
9. odredbe o obvezi zakupnika da plaća
komunalnu naknadu i druge poreze i naknade vezane uz korištenje poslovnog
prostora,
10. odredbe o vremenu na koji je ugovor
zaključen,
11. odredbe o obvezi zakupnika da u
ugovorenom roku uredi poslovni prostor prema uvjetima iz natječaja,
12. odredbu o obvezi zakupnika da poslovni
prostor uredi i privede ugovorenoj namjeni o vlastitom trošku i da se odriče
prava instituta stjecanja bez osnova i poslovodstva bez naloga ( bez obzira da
li će u poslovni prostor ulagati sa ili bez suglasnosti zakupodavca) osim u
slučajevima utvrđenim odredbama ove Odluke, kojim se uređuju kriteriji za
naknadu uloženih sredstava u uređenje poslovnog prostora,
13. odredbe o zabrani davanja poslovnog
prostora u podzakup ili na korištenje nekim drugim pravnim poslom, osim na
temelju izričitog odobrenja Gradonačelnika,
14. iznos zakupnine, način i rok plaćanja, te
instrumente osiguranja plaćanja i uvjete njihovog korištenja,
15. odredbu kojom zakupnik izričito pristaje
na povećanje zakupnine koje će uslijediti tijekom trajanja zakupa prema odluci
Gradonačelnika, kao i da je zakupnik suglasan da se za povećanje zakupnine neće
sačinjavati dodatak ugovora o zakupu,
16. odredbe o prestanku ugovora,
17. mjesto i datum zaključenja ugovora te
potpis ugovornih strana,
18. odredbu da se sastavnim dijelom ugovora
smatra zapisnik o primopredaji prostora koji se potpisuju sa zakupnikom
prilikom primopredaje poslovnog prostora,
19. odredbu da se ugovor o zakupu zaključuje
kao ovršna isprava u smislu Zakona o javnom bilježništvu.
Članak
25.
Odabrani zakupnik dužan je potpisati ugovor o
zakupu i preuzeti poslovni prostor u roku od 30 dana od dana donošenja odluke.
Ukoliko odabrani zakupnik u roku iz stavka 1.
ovog članka ne potpiše ugovor, smatra se da je odustao od zaključenja ugovora.
Smatra se da je odabrani zakupnik odustao od
zaključenja ugovora ukoliko do vremena za potpis ugovora ne pruži sredstvo
osiguranja, na koje se obvezao svojom ponudom.
Zakupnik snosi troškove ovjere ugovora,
ishođenja i ovjere instrumenata osiguranja.
Članak
26.
Ukoliko zakupnik u ugovorenom roku, sukladno
članku 24. točci 5. ove Odluke, ne započne s obavljanjem djelatnosti, ugovor o
zakupu će se raskinuti i natječaj poništiti.
3. Namjena poslovnoga prostora
Članak
27.
Namjenu poslovnoga prostora određuje
Gradonačelnik, prije raspisivanja natječaja za dodjelu poslovnog prostora u
zakup.
Gradonačelnik određuje namjenu poslovnoga
prostora u skladu s prostornom dokumentacijom, odnosno na način da osigura valorizaciju
svakog pojedinog prostora, pojedine ulice ili Grada kao cjeline, te da oni budu
u funkciji obogaćivanja ponude i zadovoljavanja potreba stanovništva.
Članak
28.
Gradonačelnik može odobriti postojećem
zakupniku promjenu namjene poslovnoga prostora, ukoliko ocjeni da bi nova
namjena osigurala elemente iz članka 27. stavka 2. ove Odluke.
Promjena namjene poslovnoga prostora može se
odobriti postojećem zakupniku pod sljedećim uvjetima:
1. da je zakupnik u poslovnom prostoru
ugovorenu djelatnost obavljao najmanje tri godine prije podnošenja zahtjeva za
promjenu djelatnosti,
2. da zakupnik prihvati povećanje zakupnine
za novu djelatnost prema odluci Gradonačelnika.
Članak
29.
Gradonačelnik može postojećem zakupniku
odobriti proširenje namjene u poslovnom prostoru, ukoliko je to u funkciji
odredbe članka 27. stavka 2. ove Odluke, pod uvjetom:
1. da je zakupnik u poslovnom prostoru
ugovorenu djelatnost obavljao najmanje tri godine prije podnošenja zahtjeva za
proširenje djelatnosti
2. da zakupnik prihvati povećanje zakupnine
do visine zakupnine koja je utvrđena odlukom Gradonačelnika kao početna
zakupnina za ovu djelatnost. Visina nove zakupnine ne može biti manja od
zakupnine koja je ugovorena.
4. Visina zakupnine
Članak
30.
Početna zakupnina za poslovni prostor
određuje se po kvadratnom metru korisne površine poslovnoga prostora, zavisno
od položaja poslovnog prostora, vrsti djelatnosti koja će se obavljati u
poslovnom prostoru, veličini poslovnoga prostora i prosječnim tržnim cijenama
zakupa za takvu vrstu poslovnoga prostora.
Članak
31.
Korisnu površinu čini prostor koji se dobije
mjerenjem između zidova prostorija poslovnog prostora.
U korisnu površinu ulaze i otvorene površine
u punoj kvadratnoj površini ukoliko nisu javne površine, za koje se visina
zakupnine obračunava 50 % od cijene zatvorenog poslovnoga prostora.
Članak
32.
Visina zakupnine za poslovni prostor koji
koristi sadašnji zakupnik kojem ističe ugovor o zakupu utvrđuje se sukladno čl.
30. ove Odluke.
Ako je iznos ugovorene zakupnine bio viši od
iznosa zakupnine utvrđenog sukladno članku čl. 30., ove Odluke, iznos zakupnine
utvrđuje se u visini ugovorene zakupnine.
Visina zakupnine za poslovni prostor za koji
sadašnji zakupnik nije prihvatio ponuđenu zakupninu u smislu članka 7. ove
Odluke, utvrđuje se u postupku javnog natječaja, na način da početni iznos
zakupnine ne može biti niži od zakupnine sukladno članku 30. ove Odluke.
Članak
33.
Zakupnik je dužan plaćati ugovorenu zakupninu,
mjesečno unaprijed i to najkasnije do desetoga dana u mjesecu.
5. Prava i obveze ugovornih strana
Članak
34.
Zakupnik je dužan poslovni prostor koristiti
samo u svrhu i na način određen ugovorom o zakupu.
Zakupnik smije privremeno prestati s
obavljanjem djelatnosti u poslovnom prostoru u slučaju godišnjeg odmora,
uređenja prostora koje je prethodno odobrio zakupodavac i ostalim opravdanim
slučajevima.
Ugovor o zakupu raskinut će se ako zakupnik
podmiruje zakupninu, a prestane sa obavljanjem djelatnosti, osim u slučaju iz
stavka 2. ovog članka.
Članak
35.
Zakupnik je dužan snositi troškove tekućeg
održavanja poslovnoga prostora, kao i o svom trošku izvršiti popravak kvarova
koje je sam uzrokovao ili su ih prouzročile osobe koje se koriste poslovnim
prostorom zakupnika.
Zakupnik je dužan provoditi sve mjere zaštite
od požara propisane Zakonom, kojim se uređuje zaštita od požara, te drugim
propisima donesenim na temelju tog Zakona.
Članak
36.
Zakupnik je dužan plaćati naknadu za troškove
korištenja zajedničkih uređaja i obavljanja zajedničkih usluga u visini koja se
utvrđuje međuvlasničkim ugovorom između vlasnika posebnih dijelova zgrada,
odnosno u visini koju odredi Gradonačelnik za zgrade koje su u vlasništvu Grada
u cijelosti.
Članak
37.
Zakupnik ne smije bez suglasnosti zakupodavca
činiti preinake poslovnoga prostora kojima se bitno mijenja konstrukcija,
raspored, površina, namjena i vanjski izgled poslovnoga prostora.
Članak
38.
Zakupniku poslovnoga prostora može se
odobriti naknada sredstava uloženih u uređenje poslovnoga prostora ako je
preuzeo poslovni prostor koji nije prikladan za obavljanje ugovorene
djelatnosti ili za vrijeme trajanja ugovora o zakupu nastane potreba nužnih
radova.
Naknada sredstava može se odobriti za
sljedeće radove:
- vodoinstalaterske radove (izrada
priključaka),
- elektroinstalaterske radove (izrada glavnog
voda s razvodnom pločom),
- zahvati u konstrukciji,
- sanaciju fizike zgrade,
- krovopokrivačke radove,
- radove na fasadi,
- stolarske i bravarske radove na fasadi.
Za navedene radove iz stavka 2. ovog članka,
zakupnik poslovnoga prostora mora ishodovati suglasnost Gradonačelnika.
Zakupnik poslovnoga prostora može započeti s
radovima iz stavka 2. ovog članka nakon što Gradonačelnik prihvati i ovjeri
troškovnik. Odobrena sredstva vraćaju se zakupniku temeljem zapisnika kojim je
konstatirano da su radovi stvarno i izvedeni u ugovorenom opsegu, uz obvezu
dostave izvornih računa i dokaza o plaćanju istih.
Gradonačelnik donosi posebnu odluku o visini
i načinu povrata uloženih sredstava.
U slučaju izvođenja radova iz stavka 2. ovog
članka, zakupnik će se osloboditi obveze plaćanja zakupnine za vrijeme
ugovoreno za izvođenje radova, ali ne duže od 3 mjeseca.
Članak
39.
Gradonačelnik može odobriti stupanje u prava
i obveze dosadašnjeg zakupnika sljedećim osobama:
1. Bračnom drugu, izvanbračnom drugu, djeci,
unucima, posvojenicima i pastorcima zakupnika i roditelju, ako zakupnik umre,
pod uvjetom da nastave obavljati obrt za ugovorenu djelatnost.
2. Bračnom drugu, izvanbračnom drugu, djeci,
posvojenicima i pastorcima zakupnika, ako zakupnik ostvari pravo na mirovinu,
pod uvjetom da dostave pravomoćno rješenje Hrvatskog zavoda za mirovinsko i
invalidsko osiguranje o mirovini, te da nastave obavljanje obrta za ugovorenu
djelatnost.
3. Pravnoj osobi koja nastane promjenom
pravnog položaja dosadašnjeg zakupnika, pod uvjetom da dostavi dokaz o pravnom
sljedništvu (rješenje Trgovačkog suda).
4. Fizičkim osobama, na temelju ugovora o
ortakluku.
Članak
40.
Zakupnik može, na temelju izričitog odobrenja
Gradonačelnika, dati u podzakup najviše 10 % površine poslovnoga prostora, uz
povećanje zakupnine ukoliko dođe do dopune djelatnosti.
6. Prestanak zakupa
Članak
41.
Ugovor o zakupu poslovnoga prostora prestaje
na način propisan zakonom, ovom Odlukom i ugovorom o zakupu.
Članak
42.
Zakupodavac može otkazati ugovor o zakupu
poslovnoga prostora u svako doba, bez obzira na ugovorne ili zakonske odredbe o
trajanju zakupa, ako:
- i poslije pisane opomene zakupodavca, u
roku od 15 dana od dana priopćenja opomene, zakupnik ne koristi poslovni
prostor, koristi poslovni prostor protivno ugovoru, ili mu nanosi znatniju
štetu koristeći ga bez dužne pažnje,
- i poslije pisane opomene zakupodavca, u
roku od 15 dana od dana priopćenja opomene, zakupnik ne plati dospjelu
zakupninu ili troškove s osnova korištenja poslovnoga prostora za tri uzastopna
mjeseca,
- bez odobrenja zakupodavca obavlja preinake
poslovnog prostora,
- izda dio ili cijeli poslovni prostor
drugome u podzakup protivno ugovoru o zakupu,
- tijekom trajanja zakupa ne omogući
zakupodavcu nesmetano izvođenje radova na održavanju poslovnoga prostora ili
zajedničkih dijelova građevine, ako se isti nalaze u poslovnom prostoru,
- u drugim slučajevima utvrđenim ugovorom o
zakupu.
III. KUPOPRODAJA POSLOVNOGA PROSTORA U
VLASNIŠTVU GRADA CRESA
Članak
43.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Cresa
može se prodati sadašnjem zakupniku iz članka 3. ove Odluke, koji uredno izvršava
sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema Gradu Cresu,
pod uvjetima i u skladu s odlukom nadležnih tijela i to na temelju popisa
poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje i koji će se javno objaviti.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Cresa
može se prodati sadašnjem korisniku iz članka 3. ove Odluke, pod uvjetima i u
skladu s ovom odlukama i to na temelju popisa
poslovnih
prostora koji su predmet kupoprodaje koji će se javno objaviti.
Popis poslovnih prostora koji su predmet
kupoprodaje, na prijedlog Gradonačelnika, utvrđuje Gradsko vijeće Grada Cresa.
Članak
44.
Pravo na kupnju poslovnoga prostora, može
ostvariti i zakupnik koji se nalazi u zakupnom odnosu s Gradom Cresom u
trajanju kraćem od pet godina, ako je podmirio sve obveze iz ugovora o zakupu i
druge financijske obveze prema Gradu Cresu, a koji je:
- prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Cresom, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, ili
- prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom
Cresom i Republikom Hrvatskom, u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet
godina, ili
- kao nasljednik obrtnika nastavio vođenje
obrta ili kao član obiteljskog domaćinstva preuzeo obrt, a bio je u zakupnom
odnosu u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, u koje vrijeme
se uračunava i vrijeme zakupa njegova prednika, ili
- morao napustiti poslovni prostor koji je
koristio zbog povrata toga prostora u vlasništvo prijašnjem vlasniku, sukladno
posebnom propisu, a do tada je bio u zakupu u neprekinutom trajanju od najmanje
pet godina.
Članak
45.
Poslovni prostor u vlasništvu Grada Cresa
može se prodati sadašnjem korisniku toga prostora koji u njemu obavlja
dopuštenu djelatnost, a koji je taj prostor nastavio koristiti na temelju
ranije sklopljenog ugovora o zakupu kojem je prestala valjanost.
Poslovni prostor se može prodati samo ukoliko
je sadašnji korisnik poslovnoga prostora za cijeli period korištenja toga
prostora plaćao vlasniku poslovnoga prostora naknadu za korištenje i sve
troškove koji proizlaze iz korištenja toga prostora.
Sadašnjem korisniku poslovnoga prostora koji
nije djelomično ili u cijelosti plaćao vlasniku naknadu za korištenje
poslovnoga prostora kao ni troškove korištenja, poslovni prostor se može
prodati pod uvjetom da tu naknadu i troškove korištenja u cijelosti,
uključujući i zakonske zatezne kamate, podmiri prije sklapanja ugovora o
kupoprodaji.
Članak
46.
Pravo na kupnju poslovnoga prostora ne može
ostvariti zakupnik poslovnoga prostora koji je isti dao u podzakup bez izričite
suglasnosti Gradonačelnika ili na temelju bilo koje druge pravne osnove
prepustio korištenje poslovnoga prostora drugoj osobi.
Članak
47.
Poslovni prostor prodaje se po tržišnoj
cijeni.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u
slučaju kada se poslovni prostor prodaje sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku, tržišna cijena umanjuje se za neamortizirana ulaganja sadašnjeg
zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika, koja su bila od utjecaja na visinu
tržišne vrijednosti poslovnoga prostora, s time da se visina ulaganja
zakupnika, odnosno korisnika priznaje najviše do 30% tržišne vrijednosti
poslovnoga prostora.
Sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku, se neće priznati ulaganja u preinake poslovnoga prostora učinjene
bez suglasnosti zakupodavca, osim nužnih troškova, kao ni ulaganja koja je
zakupodavac priznao u obliku smanjene zakupnine.
Tržišnu cijenu i vrijednost neamortiziranih
ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika, utvrđuje ovlašteni
sudski vještak građevinske ili arhitektonske struke, s liste ovlaštenih sudskih
vještaka, a po odabiru Grada Cresa.
Članak
48.
Plaćanje cijene poslovnoga prostora može se
ugovoriti odjednom ili obročnom otplatom, prema izboru kupca.
Kada se plaćanje cijene poslovnoga prostora
isplaćuje odjednom, rok isplate ne može biti duži od 30 dana od dana sklapanja
ugovora. Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu otplatu ukupan rok otplate
ne može biti duži od 20 godina od dana sklapanja ugovora.
Kod kupnje poslovnoga prostora uz obročnu
otplatu ne primjenjuje se odredba članka 47. stavka 2. ove Odluke.
Kamatna stopa za vrijeme obročne otplate je
4% godišnje.
Prodavatelj je dužan u ugovoru o kupoprodaji
poslovnoga prostora uz obročnu otplatu vrijednost (mjesečnog) obroka vezati uz
EUR i to po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan uplate.
U slučaju kašnjenja s plaćanjem glavnice i
ugovorene kamate, kupac je dužan platiti zakonsku zateznu kamatu.
Ugovor će se smatrati raskinutim u slučaju
neplaćanja 3 uzastopna obroka.
Članak
49.
Zahtjev za kupnju poslovnoga prostora u
vlasništvu Grada Cresa, podnosi se u roku od 90 dana od javne objave popisa
poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje.
Podnositelji zahtjeva dužni su uz zahtjev
podnijeti dokaze kojima dokazuju svoje pravo kupnje poslovnog prostora sukladno
odredbama ove Odluke.
Zahtjev za kupnju obvezno sadrži:
- ime i prezime odnosno naziv
zakupnika/korisnika, mjesto prebivališta odnosno sjedišta i osobni
identifikacijski broj (OIB),
- redni broj (oznaka) poslovnog prostora,
prema popisu poslovnih prostora, za koji se daje zahtjev za kupnju,
- izjavu o načinu plaćanja kupoprodajne
cijene: odjednom ili u mjesečnim obrocima,
- potvrdu o podmirenju svih dospjelih obveza
prema Gradu Cresu,
- javnobilježnički ovjerenu izjavu
zakupnika/korisnika o podmirenju svih dospjelih obveza prema državnom
proračunu, Primorsko-goranskoj županiji, zaposlenicima i dobavljačima, osim ako
je sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, uz
prilaganje odgovarajućeg dokaza,
- javnobilježnički ovjerenu izjavu zakupnika
da predmetni poslovni prostor nije dao u podzakup ili na temelju bilo koje druge
pravne osnove prepustio korištenje poslovnog prostora drugoj osobi.
Podnositelj zahtjeva čiji je zahtjev
nepotpun, pozvat će se pismenim putem da dopuni zahtjev
Članak
50.
Ugovor o kupoprodaji obavezno sadržava:
- izjavu kupca kojom dopušta radi osiguranja
dugovanog iznosa u korist Grada Cresa, upis založnoga prava radi osiguranja
dugovanog iznosa u zemljišnoj knjizi na suvlasničkom dijelu poslovnog prostora
koji je predmet kupoprodaje obročnom otplatom,
- odredbu kojom se kupac obvezuje da u
narednih 10 godina od dana sklapanja ugovora neće prodavati niti na drugi način
otuđiti kupljeni poslovni prostor te da dopušta
zabilježbu
zabrane otuđenja u zemljišnoj knjizi. Ovaj rok zabrane otuđenja odnosi se i na
sklopljene ugovore o kupoprodaji s rokom obročne otplate kraćim od 10 godina,
- odredbu kojom Grad Cres, u slučaju da kupac
prestane obavljati djelatnost u roku od 10 godina od dana sklapanja ugovora,
pridržava pravo nazadkupnje prodane nekretnine po kupoprodajnoj cijeni po kojoj
je i prodana,
- zabilježbu zabrane otuđenja suvlasničkog
dijela poslovnoga prostora za vrijeme od 10 godina od dana sklapanja ugovora o
kupoprodaji te zabilježbu prava nazadkupnje, u korist Grada Cresa.
Članak
51.
Ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora mora
biti sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom
bilježniku.
Grad Cres primjerak ugovora o kupoprodaji
suvlasničkog dijela poslovnoga prostora dostavlja nadležnoj poreznoj upravi.
Članak
52.
Odluku o kupoprodaji poslovnoga prostora
donosi Gradonačelnik ili Gradsko vijeće ovisno o vrijednosti poslovnoga
prostora.
Poslovni prostor ne može se prodati fizičkoj
ili pravnoj osobi koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom
proračunu, Gradu Cresu, tvrtkama s udjelima u vlasništvu Grada, osim ako je
sukladno posebnim propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, pod
uvjetom da se fizička ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Članak
53.
Na temelju odluke o kupoprodaji poslovnoga prostora
iz članka 52. ove Odluke, Gradonačelnik i kupac sklopit će u roku od 90 dana od
dana donošenja odluke, ugovor o kupoprodaji poslovnoga prostora.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
54.
Prihod od upravljanja poslovnim prostorima u
vlasništvu Grada Cresa (kupoprodajna cijena, zakupnina i dr.) prihod je
proračuna Grada Cresa.
Članak
55.
Prema odredbama ove Odluke Grad može davati u
zakup poslovne prostore koji su bili u društvenom vlasništvu s pravom
korištenja Grada Cresa za koje se vode postupci na temelju Zakona o naknadi za
imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, do pravomoćnog
okončanja tih postupaka.
Članak
56.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje
vrijediti Odluka o uvjetima i postupku natječaja za zakup poslovnog prostora u
vlasništvu Grada Cresa (»Službene novine PGŽ« broj 17/1997 i 7/1999).
Članak
57.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 011-01/10-1/26
Ur. broj: 2213/02-01-12-3
Cres, 7. svibnja 2012.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA CRESA
Predsjednik
Marčelo
Damijanjević, v. r.