30.
Na temelju članka 35. stavka 2. Zakona o
vlasništvu i drugim stvarnim pravima (»Narodne novine« broj 91/96, 68/98,
137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09 i 153/09), članka
42. stavka 2. Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora (»Narodne
novine« broj 125/11) te članka 46. Statuta Grada Rijeke (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 24/09 i 11/10), Gradsko vijeće Grada Rijeke
na sjednici 27. ožujka 2012. godine, donijelo je
ODLUKU
o kupoprodaji poslovnog prostora u vlasništvu
Grada Rijeke
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovom Odlukom se uređuju uvjeti, način i
postupak kupoprodaje poslovnog prostora u vlasništvu Grada Rijeke (u daljnjem
tekstu: Grad) kojim neposredno upravlja Odjel gradske uprave za komunalni
sustav - Direkcija poslovni objekti (u daljnjem tekstu: Direkcija poslovni
objekti).
Članak
2.
Pod poslovnim prostorom iz članka 1. ove
Odluke podrazumijeva se:
- poslovni prostor koji je slobodan od osoba
i stvari (u daljnjem tekstu: slobodni poslovni prostor),
- poslovni prostor koji koristi sadašnji
zakupnik odnosno sadašnji korisnik poslovnog prostora (u daljnjem tekstu:
poslovni prostor u zakupu).
Članak
3.
Predmetom kupoprodaje može biti i poslovni
prostor iz članka 1. ove Odluke koji ima svojstvo kulturnog dobra u skladu s
uvjetima utvrđenim propisima o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara.
Poslovni prostor iz stavka 1. ovoga članka,
Grad je dužan najprije istodobno ponuditi na prodaju Republici Hrvatskoj i
Primorsko-goranskoj županiji koje imaju prvenstvo u ostvarenju prava prvokupa.
Republika Hrvatska i Primorsko-goranska
županija moraju se očitovati o ponudi iz stavka 2. ovoga članka u roku od 60
dana od dana primitka pisane ponude.
Nakon isteka roka iz stavka 3. ovoga članka,
Grad može poslovni prostor prodati drugoj osobi.
Članak
4.
Pod sadašnjim zakupnikom poslovnog prostora u
smislu članka 14. ove Odluke smatra se zakupnik poslovnog prostora koji ima
sklopljen ugovor o zakupu i koji obavlja u tom poslovnom prostoru dopuštenu
djelatnost, ako taj prostor koristi bez prekida u trajanju od najmanje pet
godina.
Pod sadašnjim korisnikom poslovnog prostora u
smislu članka 14. ove Odluke smatra se korisnik poslovnog prostora koji nema sklopljen
ugovor o zakupu i koji obavlja u tom poslovnom prostoru dopuštenu djelatnost, a
protiv kojega se ne vodi postupak radi ispražnjenja i predaje poslovnog
prostora te koristi taj poslovni prostor bez prekida u trajanju od najmanje pet
godina.
II. UVJETI, NAČIN I POSTUPAK KUPOPRODAJE
SLOBODNOG POSLOVNOG PROSTORA
Članak
5.
Slobodni poslovni prostor Grad može prodati:
1. ako se radi o poslovnom prostoru u
građevini koja je predviđena za rekonstrukciju radi privođenja te građevine
namjeni sukladno dokumentima prostornog uređenja,
2. ako se radi o poslovnom prostoru kojeg je
Grad suvlasnik u idealnom dijelu,
3. ako se radi o poslovnom prostoru čije je
održavanje nesvrsishodno i neracionalno,
4. u drugim slučajevima kada to ocjeni
opravdanim Gradonačelnik Grada Rijeke (u daljnjem tekstu: Gradonačelnik).
Članak
6.
Slobodni poslovni prostor se prodaje putem
javnog natječaja (u daljnjem tekstu: natječaj).
Natječaj se provodi prikupljanjem pisanih ponuda.
Odluku o raspisivanju natječaja donosi
Gradonačelnik.
Članak
7.
Natječaj provodi Komisija.
Komisija se sastoji od predsjednika i dva
člana i istog broja zamjenika.
Komisiju imenuje Gradonačelnik na vrijeme od
četiri godine.
Članak
8.
Slobodni poslovni prostor se prodaje po
tržišnoj cijeni koja se utvrđuje na temelju nalaza ovlaštene osobe građevinske
ili arhitektonske struke s liste ovlaštenih sudskih vještaka, po odabiru Grada.
Članak
9.
Postupak i uvjeti natječaja se objavljuju na
web stranicama Grada i na oglasnoj ploči Grada, Rijeka, Titov trg 3, najmanje
15 dana prije roka određenog za podnošenje ponuda na natječaj, a u dnevnom
tisku se daje obavijest o objavljenom natječaju.
Tekst objave natječaja iz stavka 1. ovoga
članka sadrži naročito sljedeće:
-adresu, površinu i zemljišno-knjižnu oznaku
poslovnog prostora,
-početni iznos kupoprodajne cijene po m2,
-iznos jamčevine koju treba položiti svaki
ponuditelj koji određuje Direkcija poslovni objekti i način njezina plaćanja,
-iznos troška objave obavijesti o objavljenom
natječaju kojeg određuje Direkcija poslovni objekti i način njegovog plaćanja,
-odredbu da se kupoprodajna cijena isplaćuje
odjednom, u roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora o kupoprodaji poslovnoga
prostora,
-popis dokumentacije koju je potrebno
priložiti uz ponudu,
-rok za podnošenje ponude na natječaj,
-dan i sat kada se može razgledati poslovni
prostor,
-mjesto i vrijeme javnog otvaranja ponuda,
-odredbu da se natječaj može provesti i ako
na istom sudjeluje samo jedan ponuditelj,
-odredbu da se ponude ponuditelja koji imaju
dospjelu nepodmirenu obvezu prema proračunu Grada neće uzeti u razmatranje,
-odredbu da se odmah po otvaranju ponuda
pristupi usmenom javnom nadmetanju ako dva ili više ponuditelja ponude istu
kupoprodajnu cijenu,
-odredbu da se ponuditelju čija je ponuda
prihvaćena uplaćena jamčevina uračunava u kupoprodajnu cijenu poslovnog
prostora, a ponuditeljima čije ponude nisu prihvaćene vraća se najkasnije u
roku od 15 dana od dana donošenja odluke o izboru najpovoljnijeg ponuditelja,
-odredbu da se uplaćena jamčevina ne vraća
najpovoljnijem ponuditelju ako odustane od sklapanja ugovora o kupoprodaji,
-odredbu da će se najpovoljnijom ponudom
smatrati ona ponuda koja, uz ispunjavanje uvjeta iz natječaja, sadrži i najveći
iznos kupoprodajne cijene po m2
poslovnog prostora,
-odredbu da se ponude koje nisu izrađene
sukladno uvjetima natječaja i ponude pristigle izvan roka za podnošenje ponude
neće razmatrati,
-odredbu da ugovor o kupoprodaji poslovnoga
prostora mora biti sastavljen u pisanom obliku i da njegov sadržaj mora
odgovarati pravilima zemljišno-knjižnog prava.
Tekst natječaja može sadržavati i druge
uvjete i podatke u svezi kupoprodaje poslovnog prostora.
Članak
10.
Pisana ponuda za sudjelovanje na natječaju
sadrži naročito sljedeće:
-ime i prezime, prebivalište, OIB i presliku
osobne iskaznice, ako je ponuditelj fizička osoba,
-tvrtku i sjedište, OIB, izvornik ili
ovjerenu presliku isprave o upisu u sudski ili drugi odgovarajući registar, ne
stariji od 15 dana do dana podnošenja ponude, ako je ponuditelj pravna osoba,
-visinu ponuđene kupoprodajne cijene,
-dokaz o uplati jamčevine,
-dokaz o uplati troška objave obavijesti o
objavljenom natječaju,
-naziv banke i broj računa radi povrata
jamčevine,
-druge tražene isprave i podatke sukladno
uvjetima natječaja.
Članak
11.
Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuditelja za
sklapanje ugovora o kupoprodaji poslovnog prostora, na prijedlog Komisije,
donosi:
- Gradonačelnik, za utvrđenu kupoprodajnu
cijenu poslovnog prostora koja ne prelazi iznos od 1.000.000,00 (slovima:
jedanmilijun) kuna,
- Gradsko vijeće Grada (u daljnjem tekstu:
Gradsko vijeće), za utvrđenu kupoprodajnu cijenu poslovnog prostora koja
prelazi iznos od 1.000.000,00 (slovima: jedanmilijun) kuna.
Članak
12.
Na temelju odluke nadležnog tijela iz članka
11. ove Odluke, Grad i odabrani ponuditelj sklapaju ugovor o kupoprodaji
poslovnog prostora najkasnije u roku od 30 dana od donošenja odluke.
Ugovor o kupoprodaji poslovnog prostora
sklapa Gradonačelnik ili osoba koju Gradonačelnik za to ovlasti.
Članak
13.
Grad je dužan primjerak ugovora o kupoprodaji
poslovnoga prostora dostaviti nadležnoj Poreznoj upravi.
III. UVJETI, NAČIN I POSTUPAK KUPOPRODAJE POSLOVNOG
PROSTORA U ZAKUPU
Članak
14.
Poslovni prostor u zakupu Grad može prodati
sljedećim osobama:
-sadašnjem zakupniku poslovnog prostora koji
uredno izvršava sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske obveze prema
Gradu,
-sadašnjem korisniku poslovnog prostora koji
u njemu obavlja dopuštenu djelatnost, a koji je taj prostor nastavio koristiti
na temelju ranije sklopljenog ugovora o zakupu kojem je prestala valjanost.
Poslovni prostor se može prodati sukladno
odredbi stavka 1. podstavka 2. ovoga članka samo ukoliko je sadašnji korisnik
poslovnog prostora za cijeli period korištenja poslovnog prostora plaćao Gradu
naknadu za korištenje i sve troškove koji proizlaze s osnova korištenja
poslovnog prostora.
Sadašnjem korisniku poslovnog prostora koji
nije djelomično ili u cijelosti plaćao Gradu naknadu za korištenje poslovnog
prostora, kao ni troškove koji proizlaze s osnova korištenja poslovnog
prostora, poslovni prostor se može prodati pod uvjetom da tu naknadu i troškove
s osnova korištenja poslovnog prostora u cijelosti, uključujući i zakonske
zatezne kamate, podmiri prije sklapanja ugovora o kupoprodaji.
Članak
15.
Iznimno od odredbe članka 14. stavka 1.
podstavka 1. ove Odluke pravo na kupnju poslovnog prostora može ostvariti
zakupnik koji se nalazi u zakupnom odnosu s Gradom u trajanju kraćem od pet
godina, ako je podmirio sve obveze iz ugovora o zakupu i druge financijske
obveze prema Gradu, a koji je:
-prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom u
ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, ili
-prije toga bio u zakupnom odnosu s Gradom i
Republikom Hrvatskom u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina,
ili
-kao nasljednik obrtnika nastavio vođenje
obrta ili kao član obiteljskog domaćinstva preuzeo obrt, a bio je u zakupnom
odnosu s Gradom u ukupnom neprekinutom trajanju od najmanje pet godina, u koje
vrijeme se uračunava i vrijeme zakupa njegova prednika,
-morao napustiti poslovni prostor koji je
koristio zbog povrata toga poslovnog prostora u vlasništvo prijašnjem vlasniku
sukladno posebnom propisu, a do tada je bio u zakupu u neprekidnom trajanju od
najmanje pet godina.
Članak
16.
Poslovni prostor u zakupu može se prodati
osobama iz članaka 14. i 15. ove Odluke na temelju Odluke o utvrđivanju Popisa
poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje, koju donosi Gradsko vijeće na
prijedlog Gradonačelnika.
Odluka iz stavka 1. ovoga članka se, osim u
službenom glasilu Primorsko-goranske županije, objavljuje i na web stranicama
Grada te na oglasnoj ploči Grada, Rijeka, Titov trg 3, a u dnevnom tisku se
daje obavijest o objavi donesene Odluke.
Članak
17.
Odluka o utvrđivanju Popisa poslovnih
prostora sadrži adresu, površinu, zemljišno-knjižnu oznaku, iznos kupoprodajne
cijene po m2 poslovnog
prostora i visinu jamčevine.
Članak
18.
Poslovni prostor u zakupu prodaje se po
tržišnoj cijeni.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u
slučaju kada se poslovni prostor prodaje sadašnjem zakupniku, odnosno sadašnjem
korisniku pod uvjetima i u postupku iz članka 16. ove Odluke, tržišna cijena
umanjuje se za neamortizirana ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg
korisnika koja su bila od utjecaja na visinu tržišne vrijednosti poslovnog
prostora, s time da se visina ulaganja sadašnjeg zakupnika odnosno sadašnjeg
korisnika priznaje najviše do 30 % tržišne vrijednosti poslovnog prostora.
Odredba stavka 2. ovoga članka ne primjenjuje
se u slučaju kupnje poslovnog prostora uz obročnu otplatu.
Sadašnjem zakupniku odnosno, sadašnjem
korisniku poslovnog prostora se neće priznati ulaganja u preinake poslovnog
prostora učinjene bez suglasnosti Grada, osim nužnih troškova, kao ni ulaganja
za koja im je Grad vratio uložena sredstva.
Tržišnu cijenu i vrijednost neamortiziranih
ulaganja sadašnjeg zakupnika, odnosno sadašnjeg korisnika poslovnog prostora
utvrđuje ovlašteni sudski vještak građevinske ili arhitektonske struke, s liste
ovlaštenih sudskih vještaka, a po odabiru Grada.
Članak
19.
Plaćanje cijene poslovnog prostora može se
ugovoriti odjednom ili obročnom otplatom, prema izboru kupca.
Kada se plaćanje cijene poslovnog prostora
isplaćuje odjednom, rok isplate ne može biti duži od 30 dana od dana sklapanja
ugovora. Kod kupnje poslovnog prostora uz obročnu otplatu ukupan rok otplate ne
može biti duži od 20 godina od dana sklapanja ugovora.
Kamatna stopa za vrijeme obročne otplate je
4% godišnje, a vrijednost mjesečnog obroka u kupoprodajnom ugovoru vezuje se uz
EUR po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan uplate.
Članak
20.
Zahtjev za kupnju poslovnog prostora u zakupu
(u daljnjem tekstu: zahtjev), osobe iz članaka 14. i 15. ove Odluke podnose
Direkciji poslovni objekti u roku od 90 dana od javne objave Odluke o
utvrđivanju Popisa poslovnih prostora koji su predmet kupoprodaje.
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka sadrži
naročito sljedeće:
-ime i prezime, prebivalište, OIB, presliku
osobne iskaznice, ako je podnositelj zahtjeva fizička osoba,
-tvrtku i sjedište, OIB, ako je podnositelj
zahtjeva pravna osoba,
-naznaku poslovnog prostora koji se prodaje,
-izjavu o prihvaćanju iznosa kupoprodajne
cijene,
-izjavu o načinu plaćanja kupoprodajne
cijene,
-dokaz o uplati jamčevine,
-izvornik ili ovjerenu presliku potvrde
nadležne Porezne uprave o stanju duga, kojom se dokazuje da je podnositelj
zahtjeva uredno izvršio sve dospjele obveze prema državnom proračunu koja ne
smije biti starija od 30 dana do dana podnošenja zahtjeva,
-izjavu podnositelja zahtjeva, ovjerenu od
javnog bilježnika, o nepostojanju duga prema zaposlenicima i dobavljačima,
-dokaz o visini izvršenih ulaganja.
Članak
21.
Pravo na kupnju poslovnog prostora ne može
ostvariti zakupnik poslovnog prostora koji je isti dao u podzakup ili na
temelju bilo koje druge pravne osnove prepustio korištenje poslovnog prostora
drugoj osobi.
Poslovni prostor ne može se prodati fizičkoj
ili pravnoj osobi koja ima dospjelu nepodmirenu obvezu prema državnom proračunu
i proračunu Grada, zaposlenicima i dobavljačima, osim ako je sukladno posebnim
propisima odobrena odgoda plaćanja navedenih obveza, pod uvjetom da se fizička
ili pravna osoba pridržava rokova plaćanja.
Članak
22.
Ugovor o kupoprodaji poslovnog prostora
sadrži naročito sljedeće:
-odredbu da kupac dopušta upis založnoga
prava u zemljišnoj knjizi u korist Grada na poslovnom prostoru koji je predmet
kupoprodaje obročnom otplatom radi osiguranja dugovanog iznosa,
-odredbu kojom se kupac obvezuje da u
narednih 10 godina od dana sklapanja ugovora o kupoprodaji neće prodavati niti
na drugi način otuđiti poslovni prostor,
-odredbu kojom kupac dopušta upis zabilježbe
zabrane otuđenja poslovnog prostora u zemljišnoj knjizi,
-odredbu da Grad pridržava pravo nazadkupnje
prodanog poslovnog prostora po kupoprodajnoj cijeni po kojoj je i prodan, u
slučaju da kupac prestane obavljati djelatnost u roku od 10 godina od dana
sklapanja ugovora o kupoprodaji i kojom kupac dopušta upis zabilježbe
nazadkupnje u korist Grada u zemljišnoj knjizi,
-odredbu da se uplaćena jamčevina ne vraća
kupcu ako odustane od sklapanja ugovora o kupoprodaji.
Članak
23.
Ugovor o kupoprodaji poslovnog prostora mora
biti sastavljen u pisanom obliku i potvrđen (solemniziran) po javnom bilježniku
o trošku kupca.
Članak
24.
Na postupak kupoprodaje poslovnog prostora u
zakupu odgovarajuće se primjenjuju odredbe članaka 11., 12. i 13. ove Odluke.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
25.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje
važiti Odluka o prodaji poslovnog prostora u vlasništvu Grada Rijeke (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 29/09 i 48/09).
Članak
26.
Ova Odluka stupa na snagu osmoga dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/12-01/56
Ur. broj: 2170-01-16-00-12-2
Rijeka, 27. ožujka 2012.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA RIJEKE
Predsjednica
Dorotea Pešić-Bukovac, v.r.