4.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3.
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj
33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 6/09 i 150/11) i članka 44. Statuta Grada
Novi Vinodolski (»Službene novine PGŽ« broj 28/09 i 30/09) gradonačelnik Grada
Novog Vinodolskog, Oleg Butković, dipl. ing., dana 27. veljače 2012. godine
donosi
ETIČKI
KODEKS
GRADSKE UPRAVE GRADA
NOVOG VINODOLSKOG
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Etičkim načelima i standardima sadržanima u
ovome Etičkom kodeksu uređuju se pravila dobrog ponašanja zaposlenika Gradske
uprave Grada Novog Vinodolskog, utemeljena na propisima, gradskim javnim
politikama, pravilima struke i široko prihvaćenim dobrim običajima, kako u
odnosu s korisnicima usluga, tako i u međusobnim odnosima zaposlenika te u
osiguranju poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga
upoznaje se s ponašanjem koje imaju pravo očekivati od zaposlenika Gradske
uprave Grada Novog Vinodolskog.
Članak
2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi
imaju sljedeće značenje:
-diskriminacija je svako postupanje
kojim se neka osoba, izravno ili neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena
u nepovoljniji položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase,
nacionalnoga ili socijalnog podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi,
jezika, vjere, političkoga ili drugog opredjeljenja, bračnog stanja,
obiteljskih obveza, imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva ili
nečlanstva u političkoj stranci ili sindikatu, tjelesnih ili društvenih
poteškoća, kao i na temelju privatnih odnosa sa zaposlenikom ili dužnosnikom
Grada Novog Vinodolskog;
-Kodeks je Etički kodeks Gradske
uprave Grada Novog Vinodolskog;
-korisnici usluga su građani Grada
Novog Vinodolskog te sve fizičke i pravne osobe koje dolaze u kontakt s
Gradskog upravom Grada Novog Vinodolskog;
-spolno uznemiravanje je svako
uznemiravanje spolne naravi te drugo nedopustivo ponašanje spolne naravi koje
karakterizira izostanak pristanka ili odbijanje druge strane;
-sukob interesa je situacija u kojoj
su privatni interesi zaposlenika u suprotnosti s javnim interesom ili kad
privatni interes utječe ili može utjecati na nepristranost zaposlenika u
obavljanju njegove dužnosti;
-uznemiravanje je svako neprimjereno
ponašanje prema drugoj osobi koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja
povredu osobnog dostojanstva, ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin -
pojedinačan ili ponavljan, verbalni, neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili
pridonošenje stvaranju neugodnih ili neprijateljskih radnih ili drugih
okolnosti koje drugu osobu zastrašuju, vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak
na osobu koja je odbila uznemiravanje ili spolno uznemiravanje ili ga je
prijavila;
-zaposlenici su službenici i
namještenici u radnom odnosu u Gradu Novom Vinodolskom.
Članak
3.
Polazište Kodeksa je poimanje Gradske uprave
Grada Novog Vinodolskog kao organizacije u službi korisnika usluga, uključujući
njihove legitimne političke predstavnike.
Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem
na radno mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u Gradsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je,
uz zaštitu javnog interesa, svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito
ostvarivanje njihovih prava i legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo
rada i mogućnost profesionalnog samoostvarenja.
Članak
4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se
pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne
opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak
5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te
u odnosima s korisnicima usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući
odnose gradonačelnika i zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih
načela:
-zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite
javnog interesa;
-poštovanja integriteta i dostojanstva osobe;
-zabrane diskriminacije i povlašćivanja te
zabrane uznemiravanja, uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
-zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane
korištenja autoriteta radnog mjesta u obavljanju privatnih poslova te zabrane
davanja obećanja izvan redovitog postupanja i propisanih ovlasti;
-profesionalnog postupanja, čestitosti,
objektivnosti i nepristranosti te izuzetosti iz situacije u kojoj postoji
mogućnost sukoba interesa;
-zabrane traženja ili primanja darova ili
usluga radi povoljnog rješavanja pojedine stvari;
-razmjernosti postupanja prilikom svakog
ograničenja sloboda i prava;
-izvjesnosti postupanja;
-dužnosti pružanja informacija potrebnih za
upućeno odlučivanje druge strane, u skladu s propisima;
-službene povjerljivosti i zaštite
privatnosti, u skladu s propisima;
-primjerenog komuniciranja;
Grad Novi Vinodolski
-posebne pozornosti prema potrebama pojedinih
kategorija osoba (npr. osoba s invaliditetom i dr);
-pravodobnoga i učinkovitog obavljanja
poslova;
-poštovanja radnih obveza, savjesnog rada,
odgovornosti za svoje postupke i rezultate rada;
-dužne pažnje prema povjerenoj gradskoj
imovini;
-primjerenosti osobnog izgleda i radnog
prostora;
-uključivanja svih relevantnih subjekata u
odlučivanje o pojedinom pitanju;
-otvorenosti prema novostima kojima se
unapređuju metode rada;
-neprihvaćanja predrasuda o više ili manje
važnim resorima i(li) poslovima;
-poticanja izvrsnosti u radu;
-hijerarhijske subordiniranosti;
-kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući
međuresornu suradnju.
Članak
6.
Čelnici upravnih tijela i drugi zaposlenici s
rukovoditeljskom funkcijom angažirani su na osiguranju provedbe Kodeksa u
dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom odgovornošću koju imaju.
III. ZAŠTITA OSOBNOG UGLEDA I UGLEDA
GRADSKE UPRAVE
Članak
7.
Zaposlenik u obavljanju svojih poslova
primjenjuje načela službe i načela ponašanja službenika propisana Zakonom o
službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i
drugim propisima.
U obavljanju dužnosti i ponašanjem na javnom
mjestu zaposlenik ne smije umanjiti osobni ugled i povjerenje korisnika usluga
Grada Novog Vinodolskog.
U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne
smije koristiti službene oznake ili autoritet radnog mjesta u Gradskoj upravi.
IV. PROFESIONALIZAM ZAPOSLENIKA GRADSKE
UPRAVE
Članak
8.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od
glavnih jamstava ostvarivanja javne funkcije Gradske uprave.
Zaposlenici razumijevaju profesionalizam kako
u njegovoj stručnoj, tako i u vrijednosnoj komponenti.
Na stručnoj razini, profesionalizam
zaposlenika očituje se njihovom osposobljenošću za povjerene poslove i za
predlaganje unapređenja rada, kao i težnjom i spremnošću na trajno stručno
usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalci su
zaposlenici koje odlikuje osobno poštenje, koji - k tome - svoj osobni status
temelje na uspješnom obavljanju zadaća, zadovoljstvu korisnika usluga i
pripadnosti uspješnoj organizaciji (a ne na društvenoj moći i drugim
devijantnim motivima), prihvaćajući da njihov profesionalni status prvenstveno
ovisi o pristupu poslu i rezultatima rada, a postupajući pritom proaktivno,
disciplinirano i lojalno prema poslodavcu.
V. POSEBNO O KOMUNICIRANJU S KORISNICIMA
USLUGA TE UNUTAR GRADSKE UPRAVE
Članak
9.
Pri komuniciranju s korisnicima usluga, kao i
s kolegama unutar Gradske uprave, uključujući zaposlenike različitoga
hijerarhijskog položaja, zaposlenici postupaju profesionalno, pristojno,
razumljivo, strpljivo, omogućujući drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i
izražavajući razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički
odnos.
Zaposlenici neće dopustiti da njihovo
eventualno nezadovoljstvo, bez obzira potječe li iz poslovne ili privatne
sfere, utječe na komunikaciju s korisnicima usluga i kolegama.
Formalna organizacija rada i neformalni
kolegijalni dogovori osiguravaju da korisnik usluga neće biti odbijen zbog
odsutnosti zaposlenika koji je redovito zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom
čekanju prilikom uspostavljanja i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje
isprava koje je dužna pribaviti Gradska uprava. Na podneske korisnika usluga
zaposlenici odgovaraju što je moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan
odgovor na traženje korisnika usluge, taj odgovor mora biti dovoljno
obrazložen, a kada je moguće sadržavat će i savjet o eventualnome drugom
dopuštenom načinu ostvarivanja interesa korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga
sadrži općeprihvaćene standarde učtivosti poslovnog komuniciranja.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u
kojima predstavlja Gradsku upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu
s ovlastima koje ima. U javnim nastupima u kojima zaposlenik ne predstavlja
Gradsku upravu, a koji su tematski povezani s radom Gradske uprave, zaposlenik
ističe da iznosi osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova
zaposlenik pazi na osobni ugled i na ugled službe.
Zaposlenici poštuju posebnu javnu ulogu koju
mediji imaju u demokratskom društvu te aktivno i nediskriminirajuće surađuju s
medijima koji prate rad Gradske uprave, u okviru propisa koji uređuju medijsko
djelovanje te internih procedura komuniciranja s medijima.
VI. UČINKOVITO GOSPODARENJE
Članak
10.
Pri obavljanju poslova u Gradskoj upravi
zaposlenici su obavezni postupati sukladno načelu učinkovitog gospodarenja na
temelju zakonskih propisa , načelu ekonomičnosti i načelu djelotvornosti.
Zaposlenici su dužni pažljivo postupati s
materijalnom i nematerijalnom imovinom Grada Novog Vinodolskog koja im je
povjerena i predana na korištenje.
Zaposlenici su se dužni brinuti za svoj
okoliš, osobnu sigurnost i zdravlje sebe i drugih zaposlenika, kao i za
sigurnost opreme koja im je dana na korištenje.
VII. NADZOR POŠTIVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak
11.
Poštivanje Kodeksa nadzire Etičko
povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva
člana, koje imenuje i razrješuje gradonačelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se
iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik
Etičkog povjerenstva ne može biti zaposlenik.
Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se iz
reda zaposlenika.
Administrativnu potporu radu Etičkog
povjerenstva pruža upravno tijelo Gradske uprave nadležno za kadrovska pitanja.
Članak
12.
Etičko povjerenstvo daje mišljenja, preporuke
i upozorenja, povodom pritužbe ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika, na zahtjev gradonačelnika ili čelnika
upravnog tijela, kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj
smatra protivnim Kodeksu Etičko povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog
tijela u kojem je raspoređen zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi, odnosno
gradonačelnika, ako se pritužba odnosi na čelnika upravnog tijela. Čelnik
tijela omogućuje zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi da se o pritužbi
očituje u roku od osam dana.
Gradska upravna i druga tijela te zaposlenici
dužni su surađivati s Etičkim povjerenstvom u prikupljanju informacija
potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova,
u roku od 30 dana od zaprimanja pritužbe ili zahtjeva. Mišljenja, preporuke i
upozorenja Etičkog povjerenstva dostavljaju se gradonačelniku, podnositelju
pritužbe ili zahtjeva, nadležnom čelniku upravnog tijela i zaposleniku na kojeg
se pritužba odnosi te se objavljuju na oglasnoj ploči Grada Novog Vinodolskog.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana
Etičkog povjerenstva, taj član ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak
13.
Etičko povjerenstvo podnosi gradonačelniku
godišnje izvješće o svom radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu.
Prihvaćeno godišnje izvješće objavljuje se na web stranici Grada.
Gradonačelnik uvijek može zatražiti
izvanredno izvješće o radu Etičkog povjerenstva.
Članak
14.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi
provedbu mjera iz nadležnosti čelnika upravnog tijela i drugih ovlaštenih osoba
u vezi s odgovornošću zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih
propisanih oblika odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom,
kada su pojedinim ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
VIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
15.
Gradonačelnik stvara uvjete i donosi mjere
koje omogućuju i olakšavaju ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom,
uključujući mjere nepristranoga, pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno
sankcioniranja zaposlenika te omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1.
ovoga članka gradonačelnik u obzir uzima i mišljenje zaposlenika, kao i
korisnika usluga.
Članak
16.
Svaki zaposlenik Gradske uprave dužan je
potpisati Izjavu o prihvaćanju Etičkog kodeksa Gradske uprave Grada Novog
Vinodolskog , u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu Kodeksa (zatečeni
zaposlenici), odnosno u roku od 15 dana od dana stjecanja statusa zaposlenika
(budući zaposlenici).
Obrazac Izjave iz stavka 1. ovog članka
nalazi se u privitku i čini sastavni dio ovog Kodeksa, ali nije predmet objave.
Čelnik upravnog tijela u čijoj nadležnosti su
kadrovska pitanja, je nadležan za upoznavanje zaposlenika sa Kodeksom, odnosno
za vođenje evidencije potpisanih Izjava zaposlenika o prihvaćanju Kodeksa.
Članak
17.
Kodeks stupa na snagu osmog dana nakon objave
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Grada
Novog Vinodolskog.
Klasa: 112-01/12-01/1
Ur. broj: 2107/02-04-12-2
Novi Vinodolski, 27. veljače 2012.
GRADONAČELNIK
Oleg
Butković, dipl. ing., v.r.