61.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07,
125/08, 36/09) i članka 37. Statuta Općine Čavle (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 25/09), općinski načelnik Općine Čavle, na
sjednici Savjeta održanoj dana 29. prosinca 2011. godine, donosi
ETIČKI KODEKS OPĆINSKE UPRAVE
OPĆINE ČAVLE
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Etičkim kodeksom općinske uprave Općine Čavle uređuju se pravila dobrog
ponašanja zaposlenika općinske uprave Općine Čavle, utemeljena na zakonima i
drugim propisima, pravilima struke i široko prihvaćenim dobrim običajima, kako
u odnosu s korisnicima usluga, tako i u međusobnim odnosima zaposlenika te u
osiguranju poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga upoznaje se s ponašanjem koje imaju
pravo očekivati od zaposlenika u Upravnom odjelu za lokalnu samoupravu i upravu
Općine Čavle (u daljnjem tekstu: Upravni odjel).
Članak 2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se neka osoba, izravno ili
neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji položaj od druge
osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga ili socijalnog
podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere, političkoga ili
drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza, imovnog stanja,
rođenja, društvenog položaja, članstva ili nečlanstva u političkoj stranci ili
sindikatu, tjelesnih ili društvenih poteškoća, kao i na temelju privatnih
odnosa sa zaposlenikom ili dužnosnikom Općine Čavle;
- hijerarhijska subordiniranost je načelo podređenosti i nadređenosti u
općinskoj upravi prema kojem se uvažavaju ovlasti neposredno nadređenog zaposlenika,
odnosno uvažava mišljenje i usmjerava postupanje neposredno podređenog
zaposlenika;
- kodeks je Etički kodeks općinske uprave Općine Čavle;
- korisnici usluga su mještani Općine Čavle te sve fizičke i pravne osobe
koje dolaze u kontakt s općinskom upravom Općine Čavle;
- spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje spolne naravi te drugo
nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira izostanak pristanka ili
odbijanje druge strane;
- sukob interesa je situacija u kojoj su privatni interesi zaposlenika u
suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni interes utječe ili može
utjecati na zakonitost, otvorenost, objektivnost i nepristranost zaposlenika u
obavljanju njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno ponašanje prema drugoj osobi koja ima
za cilj ili koja stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva, ometa
obavljanje poslova, kao i svaki čin - pojedinačan ili ponavljan, verbalni,
neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili pridonošenje stvaranju neugodnih ili
neprijateljskih radnih ili drugih okolnosti koje drugu osobu zastrašuju,
vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak na osobu koja je odbila uznemiravanje
ili spolno uznemiravanje ili ga je prijavila;
- zaposlenici su službenici i namještenici u radnom odnosu u Upravnom odjelu
Općine Čavle.
Članak 3.
Polazište Kodeksa je poimanje općinske uprave Općine Čavle kao organizacije
u službi korisnika usluga, uključujući njihove legitimne političke
predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem na radno
mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u općinsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je, uz zaštitu javnog interesa,
svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito ostvarivanje njihovih prava i
legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo rada i mogućnost
profesionalnog samoostvarenja.
Članak 4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici su obvezni pridržavati se odredbi
Kodeksa.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak 5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te u odnosima s korisnicima
usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući odnose općinskog načelnika i
zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih načela:
- zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva osobe;
- zabrane diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja,
uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane korištenja autoriteta radnog mjesta u
obavljanju privatnih poslova te zabrane davanja obećanja izvan redovitog
postupanja i propisanih ovlasti;
- profesionalnog postupanja, čestitosti, objektivnosti i nepristranosti te
izuzetosti iz situacije u kojoj postoji mogućnost sukoba interesa;
- zabrane traženja ili primanja darova ili usluga radi povoljnog rješavanja
pojedine stvari;
- razmjernosti postupanja prilikom svakog ograničenja sloboda i prava;
- izvjesnosti postupanja;
- dužnosti pružanja informacija potrebnih za upućeno odlučivanje druge
strane, u skladu s propisima;
- službene povjerljivosti i zaštite privatnosti, u skladu s propisima;
- primjerenog komuniciranja;
- posebne pozornosti prema potrebama pojedinih kategorija osoba, kao što su
osobe s invaliditetom i druge osobe s posebnim potrebama;
- pravodobnoga i učinkovitog obavljanja poslova;
- poštovanja radnih obveza, savjesnog rada, odgovornosti za svoje postupke i
rezultate rada;
- dužne pažnje prema povjerenoj općinskoj imovini;
- primjerenosti osobnog izgleda i radnog prostora;
- uključivanja svih relevantnih subjekata u odlučivanje o pojedinom pitanju;
- otvorenosti prema novostima kojima se unapređuju metode rada;
- neprihvaćanja predrasuda o više ili manje važnim resorima i/ili poslovima;
- poticanja izvrsnosti u radu;
- hijerarhijske subordiniranosti;
- kolegijalnosti i pomoći u radu.
Članak 6.
Čelnik upravnog odjela angažiran je na osiguranju provedbe odredbi Kodeksa u
dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom odgovornošću koju ima.
III. ZAŠTITA OSOBNOG UGLEDA I UGLEDA OPĆINSKE UPRAVE
Članak 7.
Zaposlenik u obavljanju svojih poslova primjenjuje načela službe i načela
ponašanja službenika propisana Zakonom o službenicima i namještenicima u
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i drugim propisima.
U obavljanju dužnosti i ponašanjem na javnom mjestu zaposlenik ne smije
umanjiti osobni ugled i povjerenje korisnika usluga Općine Čavle.
U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne smije koristiti službene oznake
ili autoritet radnog mjesta u općinskoj upravi Općine Čavle.
IV. PROFESIONALIZAM ZAPOSLENIKA
Članak 8.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od glavnih jamstava ostvarivanja javne
funkcije općinske uprave.
Na stručnoj razini, profesionalizam zaposlenika podrazumijeva njihovu
osposobljenost za povjerene poslove i za predlaganje unapređenja rada, kao i
težnju i spremnost na trajno stručno usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalizam podrazumijeva njihovo osobno
poštenje i osobni status temeljen na uspješnom obavljanju zadaća, zadovoljstvu
korisnika usluga i pripadnosti uspješnoj organizaciji, kao i njihovo
proaktivno, disciplinirano i lojalno postupanje prema općinskom načelniku.
V. ODNOSI S KORISNICIMA USLUGA TE UNUTAR OPĆINSKE UPRAVE
Članak 9.
Zaposlenik u odnosu sa korisnikom usluga, kao i s kolegama unutar općinske
uprave, uključujući zaposlenike različitog hijerarhijskog položaja, mora
postupati profesionalno, pristojno, razumljivo i strpljivo, omogućiti drugoj
strani da izrazi svoje mišljenje i izraziti razumijevanje za njen položaj,
razvijajući pritom suradnički odnos.
Zaposlenik ne smije dopustiti da njegovo eventualno nezadovoljstvo, bez
obzira potječe li iz poslovne ili privatne sfere, utječe na komunikaciju s
korisnicima usluga i kolegama.
Međusobni odnosi zaposlenika unutar općinske uprave moraju se temeljiti na
uzajamnom poštivanju, povjerenju i suradnji, omogućiti razmjenu mišljenja i
informacija o pojedinim stručnim pitanjima i osigurati neometano obavljanje
dužnosti zaposlenika.
Članak 10.
Formalna organizacija rada i neformalni kolegijalni dogovori moraju
osigurati da korisnik usluga neće biti odbijen zbog odsutnosti zaposlenika koji
je redovito zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom čekanju prilikom uspostavljanja
i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje isprava koje je dužna pribaviti
općinska uprava. Na podneske korisnika usluga zaposlenici odgovaraju što je
moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan odgovor na traženje korisnika
usluge, taj odgovor mora biti dovoljno obrazložen, a kada je moguće sadržavat
će i savjet o eventualnome drugom dopuštenom načinu ostvarivanja interesa
korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga sadrži općeprihvaćene standarde
pristojnog poslovnog komuniciranja.
VI. JAVNI NASTUPI SLUŽBENIKA
Članak 11.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u kojima predstavlja općinsku
upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu s ovlastima koje ima.
U javnim nastupima u kojima zaposlenik ne predstavlja općinsku upravu, a
koji su tematski povezani s radom općinske uprave, zaposlenik ističe da iznosi
osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova zaposlenik pazi na osobni ugled i
na ugled službe.
VII. UČINKOVITO GOSPODARENJE
Članak 12.
Pri obavljanju poslova u općinskoj upravi zaposlenici su obvezni postupati
sukladno načelu učinkovitog gospodarenja na temelju zakonskih propisa, načelu
ekonomičnosti i načelu djelotvornosti.
Zaposlenici su dužni pažljivo postupati s materijalnom i nematerijalnom
imovinom Općine Čavle koja im je povjerena i predana na korištenje.
Zaposlenici su se dužni brinuti za svoj okoliš, osobnu sigurnost i zdravlje
sebe i drugih zaposlenika, kao i za sigurnost opreme koja im je dana na
korištenje.
VIII. NADZOR POŠTIVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak 13.
Poštivanje Kodeksa nadzire Etičko povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva člana, koje imenuje i razrješuje
općinski načelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se iz reda osoba nedvojbenoga
javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkog povjerenstva ne može
biti zaposlenik.
Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se iz reda zaposlenika.
Administrativnu potporu u radu Etičkog povjerenstva pruža Upravni odjel.
Članak 14.
Etičko povjerenstvo daje mišljenja, preporuke i upozorenja, povodom pritužbe
ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika, na zahtjev općinskog načelnika
ili čelnika upravnog odjela, kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj smatra protivnim Kodeksu Etičko
povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog odjela u kojem je raspoređen
zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi, odnosno općinskog načelnika, ako se
pritužba odnosi na čelnika upravnog odjela. Čelnik upravnog odjela omogućuje
zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi da se o pritužbi očituje u roku od osam
dana.
Upravni odjel i druga tijela te zaposlenici dužni su surađivati s Etičkim
povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova, u roku od 30 dana od
zaprimanja pritužbe ili zahtjeva.
Mišljenja, preporuke i upozorenja Etičkog povjerenstva dostavljaju se
općinskom načelniku, podnositelju pritužbe ili zahtjeva, čelniku upravnog
odjela i zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi te se objavljuju na oglasnoj
ploči Općine Čavle.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana Etičkog povjerenstva, taj član
ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak 15.
Etičko povjerenstvo podnosi općinskom načelniku godišnje izvješće o svom
radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu. Prihvaćeno godišnje
izvješće objavljuje se na web stranici Općine Čavle.
Općinski načelnik uvijek može zatražiti izvanredno izvješće o radu Etičkog
povjerenstva.
Članak 16.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi provedbu mjera iz nadležnosti
čelnika upravnog odjela i drugih ovlaštenih osoba u vezi s odgovornošću
zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih propisanih oblika
odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom, kada su pojedinim
ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 17.
Općinski načelnik stvara uvjete i donosi mjere koje omogućuju i olakšavaju
ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom, uključujući mjere nepristranoga,
pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno sankcioniranja zaposlenika te
omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1. ovoga članka općinski načelnik u
obzir uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika usluga.
Članak 18.
Svaki zaposlenik općinske uprave Općine Čavle dužan je potpisati Izjavu o
prihvaćanju Etičkog kodeksa općinske uprave Općine Čavle, u roku od 15 dana od
stupanja na snagu ovog Kodeksa (zatečeni zaposlenici), odnosno od stjecanja
statusa zaposlenika (budući zaposlenici).
Obrazac Izjave iz stavka 1. ovoga članka nalazi se u privitku (Prilog 1) i
čini sastavni dio ovoga Kodeksa.
Nadležna osoba za upoznavanje zaposlenika s Kodeksom, odnosno za vođenje
evidencije o potpisanim Izjavama zaposlenika o prihvaćanju Kodeksa je općinski
načelnik Općine Čavle, odnosno osoba koju on ovlasti.
Članak 19.
Kodeks stupa na snagu osmog dana nakon objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Općine Čavle.
Klasa: 022-05/11-01/51
Ur. broj: 2170-03-11-01-11
Čavle, 29. prosinca 2011.
Općinski načelnik
Željko Lambaša, v.r.