29.
Općinsko vijeće Općine Kostrena temeljem članka 13. točke 7. Zakona o
zaštiti od požara (»Narodne novine« broj 92/2010), u postupku usklađivanja
Procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija s novonastalim sta
U INA rafineriji nafte Rijeka, pogon
Urinj, moguće je izvršiti prihvat zatečenih neispravnih autocisterni
isključenih iz prometa, a telefoni odgovornih osoba navedeni su u gore
navedenoj tablici.
njem, na svojoj redovitoj sjednici održanoj dana 29.
studenoga 2011. godine, usvaja usklađen tekst
PROCJENA UGROŽENOSTI OD POŽARA
I TEHNOLOŠKIH EKSPLOZIJA
OPĆINE KOSTRENA
Procjena ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija (u daljnjem tekstu:
Procjena) temeljni je normativni akt Općine Kostrena (u daljnjem tekstu:
Općina), koji obuhvaća prikaz postojećeg stanja na terenu Općine Kostrena,
procjenu ugroženosti od požara pravnih osoba, stručnu obradu činjeničnih
podataka te prijedlog tehničkih i organizacijskih mjera koje je potrebno
provesti kako bi se opasnost od nastajanja i širenja požara smanjila na
najmanju moguću razinu.
***
Sve tablice i cijeli tekst odluke nalazi se na kraju dokumenta***
Na području Općine Kostrena MUP PU PG od svih gospodarskih subjekata u I. i II.
kategoriju ugroženosti od požara razvrstani su sljedeći gospodarski subjekti:
1. Brodogradilište »Viktor Lenac«, Martinšćica bb, rješenje br.: 1286/95 od
19. 4. 1995. god., I.e kategorija;
2. INA Industrija nafte, Rafinerija Urinj, Urinj bb. rješenje br.: 1240/95
od 19. 6. 1995. god., I.a kategorija;
3. HEP Termoelektrana »Rijeka«, Kostrena p.p. 1, Urinj bb, rješenje br.:
1586/95 od 2. 5. 1995. godine, II.b kategorija;
Navedeni gospodarski subjekti bi temeljem kategorizacije trebali sačiniti
svoje Procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija te na osnovu
procjena Planove zaštite od požara i tehnoloških eksplozija u kojima bi bile
razrađene mjere zaštite od požara. S tim mjerama (po izradi istih) dužni su
upoznati Općinu Kostrena, odnosno ti planovi sastavni su dio ove Procjene.
Mjere zaštite navedene u planovima i procjenama navedemih subjekata odnose
se samo na zaštitu od požara u tom gospodarskom subjektu.
Iz kategorija koje su Rješenjima propisane proizilazi da će gospodarski
subjekti morati imati profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu koje će
se koristiti za gašenje požara samo u istima, a mogu se koristiti i izvan
područja gospodarskih subjekata samo iznimno i to na zahtjev Županijskog
vatrogasnog zapovjednika.
»C« STRUČNA OBRADA ČINJENIČNIH PODATAKA
1. MAKROPODJELA NA POŽARNE SEKTORE
Požarni sektori predstavljaju grupu objekata, površinu objekta ili zemljišta
za koju se može pretpostaviti da će se proces izgaranja ili tijek požara odvijati
unutar njegovih granica i da te granice požar neće prelaziti. Požarni sektor,
obzirom na reljefne karakteristike zemljišta predstavlja i cjelina gdje granicu
sektora ne predstavlja prirodna ili umjetna prepreka širenju požara (golet,
potupožarna prosjeka i sl.) već je ista određena pristupom ugroženoj površini,
odnosno pozicijom sa koje se može organizirati sprečavanje daljnjeg širenja
požara.
Slijedom toga, granicu požarnog sektora nekog teritorija predstavlja
površina na kojoj nema gorive tvari putem koje bi se požar mogao širiti, te su
dovoljno udaljene od gorivih tvari susjednih sektora koje se ne mogu upaliti
direktnim kontaktom plamena, isijavanjem topline (radijacijom) ili letom
ugaraka ili mjesta s kojih se može organizirano djelovati protiv širenja
vatrene stihije, a utvrđene su primjenom metodologije određene Pravilnikom o
mjerama od elementarih nepogoda i ratnih opasnosti u prostornom planiranju i
uređivanju prostora (NN br. 29/83), kao pravilom tehničke prakse. U naseljenim
mjestima takve požarne zapreke čine ulice, trgovi, vodotoci, poljane, zeleni
pojasi i sl. Efekat zapreka ovisi o širini zaštitnog pojasa, o visini objekata
koji se nalaze uz rub zapreka i količini razvijene toplinske energije koja može
nastati u požaru.
Ukoliko je ulica požarna zapreka usvojena su tri reda prema sljedećim
kriterijima:
Požarna zapreka I. reda:
Bu = H1+H2+20 m
Požarna zapreka II. reda:
Bu = H1+H2
Požarna zapreka III. reda:
Bu = 0,5(H1+H2)+ 6 m
U gornjim formulama znači:
Bu = širina ulice od fronte jedne do fronte druge zgrade
H1,H2 = visine zgrade do strehe
Ulice koje ne odgovaraju navedenim kriterijima ne smatraju se požarnim
zaprekama i ulaze u sastav požarnog sektora.
Na rubovima naselja iza kojih se protežu slobodni prostori kao poljane,
rijeke, razne druge prirodne zapreke i sl., granica požarnog sektora proteže se
u pojasu polovine požarne zapreke I reda.
Bp = H + 10 m, odnosno za visinu rubnih objekata uvećanu za 10 m.
Uzimajući u obzir naprijed izložene postavke izvršena je podjela na požarne
sektore pojedinih dijelova Općine vodeći računa o gravitiranju nekog područja k
stambenom naselju i o karakteristikama pojedinih zona (npr. poljoprivredno
zemljište, neuređeni pašnjaci, turistički kompleksi i sl.). Kod toga je
centralni dio sjedišta Općine obuhvaćen u cijelosti rubnim stambenim naseljem
gdje se poglavito radi o obiteljskim objektima koji su, budući da ne
predstavljaju povećanu požarnu opasnost i mogućnost širenja, sagledavani
reprezentativno, a obzirom na kvalitetnu razliku ista je površina raščlanjena
na dva podsektora u kojima dominiraju kampovi i šume četinjače.
Identifikacioni brojevi požarnih sektora uneseni su u kartu s utvrđenim
granicama. Ukupno izgrađena površina predstavlja zbroj tlocrtnih površina svih
objekata unutar jednog požarnog sektora. Podaci se temelje na mjerenjima iz
geodetskih podloga i drugim raspoloživim pokazateljima.
Slijedom toga izvršena je podjela područja Općine kako slijedi:
POŽARNI SEKTOR 1
Sektor obuhvaća prostor brodogradilišta »Viktor Lenac« koji je omeđen
granicama svojeg postrojenja, a i prirodnim granicama i to sa zapadne, sjeverne
i istočne strane magistralnom prometnicom, a s južne strane sektor izlazi na
more.
Brodogradilišta, a naročito remontna brodogradilišta sa stanovišta zaštite
od požara visoko su rizični subjekti kako po zaposleno osoblje tako i za posade
brodova na kojima se vrši remont. Nažalost, praksa je pokazala da je takav
slučaj i s brodogradilištem »Viktor Lenac« gdje je do sada zabilježen čitav niz
požara, čak i sa smrtnim posljedicama. Požarna opterećenja ovakvih subjekata su
promjenjiva (što zavisi o tipu broda na remontu, o veličini zahvata koji se na
brodu namjerava napraviti, vremenu u kojem se zahvat radi i sl.), ali uvijek su
u granicama visokog požarnog opterećenja s visokim požarnim rizicima.
POŽARNI SEKTOR 2
Ovaj požarni sektor predstavlja industrijski sektor odnosno sektor
Termoelektrane »Rijeka I« a koji se nalazi unutar garanica pogona. S istočne
strane granica je lučica Podurinj i dio ceste prema Urinju, s južne strane
more, a sa zapadne i sjevero-zapadne granice postrojenja. Požarno opterećenje
ovoga požarnog sektora je visoko, odnosno ono je požarno opterećenje
Termoelektrane »Rijeka«. Za termoelektranu su propisane posebne mjere za
zaštitu od požara, prema kategorizaciji.
POŽARNI SEKTOR 3
I ovaj požarni sektor predstavlja industrijski sektor, odnosno sektor INA
rafinerije. Smješten je na poluotoku kostrenskog kopna i najvećim svojim djelom
odnosno južnom i zapadnom stranom graniči s morem. Zapadna granica požarnog
sektora graniči s lučicom u uvali Podurinj te sa onda proteže cestom preko
okretišta u Urinju do spoja te ceste s magistralnim pravcem odnosno cestom DC8.
Zapadna strana sektora proteže se rafinerijskom cestom iznad bivše Koksare gdje
se okomito spušta do mora i obuhvaća pretakalište za upaljive tekućine koje
više nije u granicama Općine ali isto kao kod požarnog sektora 4 predstavlja
jednu požarnu cjelinu.
U ovom požarnom sektoru smještena je čitava rafinerija sa svim svojim
potencijalima za skladištenje i preradu, požarno visoko rizični objekt s
visokim požarnim opterećenjem. Za ovaj požarni sektor propisane su posebne
mjere za zaštitu od požara prema kategorizaciji.
POŽARNI SEKTOR 4
Granice ovoga požarnog sektora s jugozapadne, južne i jugo-istočne strane
glavni je magistralni pravac, odnosno cesta pod oznakom DC8.
Vitalni dio sektora čine stambeni i manji gospodarski sadržaji u objektima
uglavnom starije gradnje, male etažnosti s prosječnim požarnim opterećenjem. U
sektoru se pored stambenih objekata nalazi škola, crkveni objekti,
ugostiteljski objekti, manja skladišta i radionice. Rekonstrukcijama na
postojećim objektima koje se izvode bitno se smanjuje imobilno požarno
opterećenje. Posebnih požarnih opasnosti u stambenom dijelu sektora nema, osim
navedenih objekata i prisustva većeg broja osoba u sakralnim objektima, dječjem
vrtiću i školi. Prometnice samo djelomično zadovoljavaju uvjetima za prilaz i
pristup vatrogasne tehnike.
Zaleđe ovoga sektora je pošumljeni dio brda Solin s borovom kulturom i trim
stazom na samom vrhu koji predstavlja stalnu požarnu opasnost. Prirodna granica
ovoga sektora je u Draškoj dolini, a predstavlja je cesta kroz Dragu. Kako se
granica Općine proteže po samom vrhu Solina ista je određena i kao granica
požarnog sektora (zbog nadležnosti i postupanju po naloženim mjerama) iako je,
kako je već spomenuto, granica požarnog sektora na području grada Rijeka.
POŽARNI SEKTOR 5
Granice ovoga požarnog sektora su na sjeveru magistralna cesta DC-8, na
zapadnu požarni sektor 1 (na zapadnoj strani uvale Žurkovo), te požarni sektor
2 na istočnoj strani. Južna strana požarnog sektora je more.
Dio sektora čine stambeni i manji gospodarski sadržaji u objektima starije i
novije gradnje, male etažnosti s prosječnim požarnim opterećenjem do 900
MJ/m*2.
Ovim sektorom dominiraju lučica i suhi vez u uvali Žurkovo s
pješačko-rekreacijskom zonom obalnog pojas, te uz samu morsku obalu.
U tom požarnom sektoru nalaze se poglavito objekti turističko-ugostiteljske
namjene.
Požarni sektor čini i otvoren prostor - površine uglavnom obrasle travom i
niskim raslinjem (submediteransko raslinje - pašnjaci).
Za taj je sektor karakteristično da se radi o velikom broju manjih parcela
na relativno velikoj površini, a koje su omeđene suhozidom čime je otežan
nastup ekipa za gašenje pa samoj akciji gašenja treba pristupiti s krajnjim
oprezom radi zaštite života gasitelja.
Prometnice samo djelomično zadovoljavaju uvjetima za prilaz i pristup
vatrogasne tehnike.
POŽARNI SEKTOR 5 A
Požarni sektor je omeđen požarnim sektorima 2 i 3 i predstavlja samo uvalu
Podurinj i lučicu u njoj.
2. STAMBENI FOND
Stara jezgra mjesta u Općini Kostrena zahtjeva posebni tretman sa stanovišta
zaštite od požara. Postepenom pretvorbom istog od stambenog prostora u poslovne
problemi zaštite od požara se s jedne strane umanjuju, a s druge
multitpliciraju. Izneseno se ogleda u činjenici da je promjenom namjene iz
stambenog u poslovni prostor (sobe za iznajmljivanje, apartmani, agencije,
uslužna djelatnost) npr. smanjen broj ložišta i raznih kućanskih trošila u
objektima čime je smanjena opasnost za nastajanje i brzo širenje požara, ali je
ugradnjom raznih predmeta i materijala (dekorativni elementi od sintetičkih
materijala i oprema) povećano jedinično požarno opterećenje istog prostora.
Modernizacijom starih objekata, odnosno adaptacijom postojećih i izgradnjom
novih poslovnih objekata javne namjene na postojećim lokacijama u staroj jezgri
rapidno je povećana mogućnost smještaja većeg broja osoba koje u tom kvartu
borave ili kao zaposleni ili kao turist-posjetioci-prolaznici. Sadržaj objekata
iz temelja je izmjenjen uvođenjem i primjenom novih tehnologija kako kod
izgradnje tako i kod opremanja istih. Iz temelja je izmjenjena i energetika pa
je umjesto postojećih sistema vodovoda, kanalizacije i el. instalacije izveden
potpuno novi sistem napajanja objekata energentima daleko većih kapaciteta, a
posebno se ističu kotlovnice na tekuće i plinsko gorivo.
Stambeni objekti s manjim poslovnim prostorima (uglavnom u prizemlju), sa
ili bez podrumskih prostora čine okosnicu naselja. U vrijeme izgradnje ti su
objekti predstavljali zdanja točno definirane namjene, a stil građenja bio je
odraz potreba tadašnjeg stupnja razvoja društva i tehnologije. Permanentne
prilagodbe tih objekata potrebama suvremenog načina života rezultirale su
povećanjem broja
korisnika objekta (bilo stanara bilo inih osoba);
ugrađivanjem raznih novih materijala u konstruktivne elemente; uvođenjem novih
tehnologija i u stambenom i u poslovnom dijelu objekata, vršene su razne
pregradnje i nadogradnje u istima, ugrađivani sa raznorazni sistemi grijanja,
ventilacije i klimatizacije, a sve to u građevini s postojećim (uglavno
drvenim) požarno neotpornim međuetažnim i krovnim konstrukcijama. Neredovito
investicijsko i tekuće održavanje s druge strane rezultiralo je dotrajalošću
dimnjaka i dimovodnih kanala i drugih kostruktivnih elemenata i sklopova
objekata. Na taj način došlo se do sadašnjeg stanja pa ti objekti sa stanovišta
zaštite od požara predstavljaju posebnu kategoriju u grupi visoko požarno
opasnih (a nerijetko i opterećenih) objekata.
Pad životnog standarda negativno utječe na stanje zaštite od požara u
stambenoj djelatnosti. Suvremen način života uvjetovao je opremanje stambenih
jedinica čitavim nizom aparata i uređaja (štednjaci, frižideri, perilice i sl.)
koji zahtjevaju uredno izvedene el. instalacije takvih dimenzila provodnika
koji će omogućiti sigurno korištenje istih. Starost tih aparata i uređaja, te
neadekvatno održavanje i servisiranje mogući su uzročnik nastajanja požara.
Sve navedene kategorije objekata trebale bi, prema postojećoj regulativi o
zaštiti od požara, biti opremljene aparatima za gašenje požara, a što nije u
potpunosti realizirano. Otvoreno je dakle pitanje opremanja objekata s
odgovarajućim sredstvima za gašenje požara, kao i pravovremeno periodično
ispitivanje funkcionalnosti postojećih aparata. Kako je u provedbi te mjere
presudnu ulogu odigrao materijalni faktor za razmotriti je mogućnost
beneficiranja kako kod nabavke aparata za gašenje tako i kod traženja usluge
periodičnog servisiranja istih.
3. JAVNI OBJEKTI
Temeljna značajka ovih objekata je da u njima povremeno ili stalno boravi
veći broj osoba iz čega proizlazi da te osobe mogu, ali i ne moraju poznavati
objekt u kome se nalaze kao i procese koji se u istom odvijaju. U praksi
modernog načina življenja češće se susreće druga postavka, tj. da osobe koje
borave u objektu istog nedovoljno ili uopće ne poznaju (veliki dućani, hoteli,
disco clubovi, kino dvorane, športski objekti i sl). Pored toga bitna odrednica
je saznanje da li su osobe koje borave u objektu sposobne za samostalno odlučivanje,
odnosno da li su sposobne samostalno poduzeti određene radnje u slučaju
izbijanja požara (djeca, starije osobe).
Sagledavanje problematike zaštite od požara javnih objekata u Općini ima za
cilj dobivanja objektivne slike da li su ti javni objekti podobni za siguran
boravak osoba u istima, odnosno da li iste mogu objekt u kome se nalaze
napustiti na siguran način.
Razmatranje prve postavke obuhvaća utvrđivanje činjeničnog stanja da li su i
u kojoj mjeri zastupljena propisana ili naložena pravila kod izgradnje i
opremanja objekata (vatrootpornost konstrukcije, da li su ugrađene instalacije
za automatsku indikaciju i dojavu požara, da li je ugrađen sistem sigurnosne
rasvjete, da li je rješeno odvođenje dima, da li su oprema i uređaji izvedeni
tako da kod normalnih uvjeta eksploatacije ne mogu izazvati požar i dr.), te da
li se objekti i oprema održavaju u ispravnom-funkcionalnom stanju.
Pored tog skolpa tehničkih mjera i zahvata, razrada druge postavke obuhvaća
splet organizacijskih mjera, počev od ustrojavanja stručnih službi iz domene
zaštite od požara u objektima, pa do temeljnog zahtjeva da svaka zaposlena
osoba prođe obuku iz tog područja. Time bi se osigurao određeni minimum da će
zaposleno osoblje u slučaju izbijanja neželjenog događaja (eventualnog požara)
znati kako pristupiti gašenju istog uz istovremeno zbrinjavanja osoba koje
borave u objektu.
U Kostreni su u funkciji neki oblici javnih objekata, koji su nabrojani u
točki 18. Prikaza postojećeg stanja. Sagledavanjem istih u smislu datih parametara
mogu se grupirati pojedini karakteristični momenti:
- tijekom eksploatacije objekata došlo je do djelomične ili potpune
prenamjene prostora;
- djelomičnom ili potpunom promjenom namjene u odnosu na projektirano stanje
povećan je broj osoba koje borave u objektima (npr. prenamjena objekta iz
stambenog u ugostiteljski);
- nedostatak sredstava temeljni je problem kod održavanja ugrađenh sistema
zaštite u funkcionalnom stanju itd.
4. IZVORIŠTA VODE I HIDRANTSKA INSTALACIJA ZA GAŠENJE POŽARA
Podaci prezentirani u poglavlju pregleda stanja upućuju na sljedeće:
Područje Općine Kostrena raspolaže temeljem Pravilnika o tehničkim
normativima za hidrantsku mrežu (NN 53/91) dostatnim količinama vode za dva
računska istovremena požara.
Na dijelovima Općine gdje je izgrađena obala kao i pristup do nje, moguće je
korištenje mora kao neiscrpnog recipijenta za gašenje požara, a što je posebno
značajno za lučicu Žurkovo i Staru Vodu.
U cilju osiguranja potrebite količine vode za gašenje neophodno je prilikom
rekonstrukcija i izgradnje nove mreže, te održavanje postojeće izbjegavati
uporabu podzemnih hidranata, a postojeće privesti u funkciju i obilježiti na
pročeljima objekata. Novi zahvati na mreži moraju se izvoditi s obveznom
ugradnjom nadzemnih hidranata, razmještenih i dimenzioniranih temeljem zakonske
regulative.
Postojeća izvorišta vode, bunare i cisterne zaštititi od zagađenja i
uništenja u cilju osiguranja kako vode za gašenje tako i vode u slučaju
elementarnih nepogoda ili većih havarija na postojećem javnom vodovodu.
5. STANJE PROVEDENOSTI MJERA ZA GAŠENJE POŽARA NA ŠUMSKIM I POLJOPRIVREDNIM
POVRŠINAMA
Glede mogućnosti gašenja požara šuma i poljoprivrednih površina (u daljnjem
tekstu otvoren prostor) za područje Općine je karakteristično da je javnim
prometnicama moguć pristup vatrogasnoj tehnici ili do ugroženog prostora ili do
najbližeg mjesta s kojeg se može graditi efikasna intervencija ekipa gasioca.
Isto tako, zahvaljujući razvedenosti vodovodnog sustava opskrba vodom za
gašenje požara na otvorenim površinama na području Općine zadovoljava.
Na nivou Vatrogasne zajednice Županije razrađen je posebnim Planom postupak
angažiranja vatrogasnih snaga za gašenje šumskih požara, a čija je učinkovitost
dokazana kako kroz same intervencije tako i kroz periodične vježbe.
Osmatranje terena, ophodarska služba i javljanje požara organizirano je na
nivou županijskog područja pa tako nije posebno ustrojena ta služba za područje
Općine. Proizlazi da eventualni požar na Općinskom području dojavlju osmatrači
šumarije Rijeka koji osmatraju teren, posade plovila u funkciji osmatrača s
mora, pilot zrakoplova AK »Krila Kvarnera« u funkciji osmatrača iz zraka,
ophodarske službe iz strukture šumara, vatrogasaca i policije te građani.
Mjere zaštite od požara tzv. privatnih šuma određene su posebnim aneksom ove
procjene i Plana zaštite od požara Općine.
6. IZVEDENE DISTRIBUTIVNE MREŽE ENERGENATA
OPSKRBA EL. ENERGIJOM - sistem HEP-a
Distribucija električne energije rješena je putem zračne i kablovske mreže s
transformatorskim stanicama, a koje su razmještene tako da pokrivaju određeno
potrošačko područje pa se tako na području Općine nalazi jedna 35 kV i niz
manjih trafostanica kojima gospodari DP »Elektroprimorje« Rijeka održavajući
sistem u funkciji bez izraženih poremećaja iz domene zaštite od požara (pobliže
opisano u poglavlju 12.).
U cilju efikasnog djelovanja sve stručne službe HEP-a funkcionalno su
povezane posebnim sistemom veze kojeg koriste dispečerski centri. Pored tog
sistema u funkciji je i sistem kojeg koristi Centar daljinskog upravljanja.
Glede uporabe askarela stručne službe HEP-a, temeljem obaveza koje proizlaze
iz pozitivnih propisa, istima posvećuju nužnu pozornost. U tom smislu vodi se
evidencija svih transformatora i kondenzatora koji koriste askarele kao medij s
preciznim podacima o lokaciji na kojoj se uređaj nalazi i količini medija u
uređaju.
Kao što je već spomenuto kod planiranja intervencije i mjera zaštite u svezi
provođenja iste mora se voditi računa o nemogućnosti interveniranja na
elektropostrojenjima bez znanja i prisustva stalnih dežurnih službi HEP-a
(dispečera i interventne ekipe dežurne službe s permanentnim aktivnim
dežurstvom 0-24h, vozilom). Pored toga dispečerski centar i stalna dežurna služba
imaju na raspolaganju sistem javne i interne telefonske mreže te sistem bežične
mreže kojima su međusobno povezani. Veza s vatrogasnom postajom moguća je ili
putem telefona ili putem stola za miksanje veze Županijskog centra za motrenje
i obavješćivanje. Iz razloga što nije moguć ulaz gasioca u sam objekt i rad u
istom dok se ne provedu određene predradnje iz domene distribucije ili
prijenosa električne energije samoj akciji gašenja eventualnog požara prethodi
intervencija ekipe dežurne službe HEP-a. Iz navedenih razloga nemogućnosti
samostalnog ulaska vatrogasaca u objekte isti nisu opremljeni s aparatima za
gašenje požara već se oprema za gašenje požara nalazi u vozilima dežurne ekipe
HEP-a koja izlazi na mjesto događaja.
Iz iznesenog proizlazi da u djelatnosti distribucije el. energije nema
momenata koje bi ovom procjenom trebalo posebno tretirati, već je nužno
zadržati kontinuitet u provođenju mjera zaštite od požara.
7. STUPANJ PROVEDENIH MJERA ZAŠTITE OD POŽARA NA ŠUMSKIM I POLJOPRIVREDNIM
POVRŠINAMA
Na šumskim površinama priobalnoga dijela Županije koje su ugrožene od
požara, pa tako i na području Općine Kostrena, Šumarija Rijeka mora permanentno
provoditi propisane i naložene mjere zaštite od požara, a u duhu odredbi Zakona
o zaštiti od požara i Zakona o šumama.
Mjere zaštite od požara tzv. privatnih šuma određene su posebnim aneksom ove
procjene i Plana zaštite od požara Općine.
Glede poljoprivrednih površina na području Općine posebnom je Odlukom o
spaljivanju na nivou Županije reguliran način čišćenja istih, odnosno propisani
su posebni uvjeti o zabrani paljenja otvorene vatre, ukoliko se čišćenje
zemljišta obavlja spaljivanjem. Ta odluka donijeta je temeljem odredbi Zakona o
poljoprivrednom zemljištu i Zakona o zaštiti od požara.
8. UZROCI NASTAJANJA I ŠIRENJA POŽARA NA EVIDENTIRANIM POŽARIMA TIJEKOM
ZADNJIH 10 GODINA
Požari otvorenog prostora na području Općine (koji po broju prednjače)
posljedica su nehata i nepažnje, a iako veliki po broju nisu polučili veće
materijalne štete, ali su bitno utjecali na zelene Općinske površine i njihovo
održanje.
Relativno je velik broj požara nastao na stambenim i ostalim građevinskim
objektima (poglavlje 32., tablica). Ti su požari najčešće uzrokovani nehatom,
nepažnjom ili građevinskim nedostacima od čega se ističu požari na dimovodnim
kanalima. Ti požari nerjetko prerastaju u požare međukatnih ili krovnih
konstrukcija s velikom materijalnom štetom ili čak s ljudskim žrtvama. Stoga je
neophodno kontinuiranim radom, kako inspekcijom, tako i uz suglasnosti, dozvole
za prenamjene i dogradnje postojećih objekata smanjiti mogućnost nastanka i
širenja ovakovih požara građevinsko preventivnim mjerama.
Kako je za učinkovito operativno-represivno djelovanje na nastalom požaru uz
primjerene preventivne mjere zaštite nužno osigurati brzu dojavu, a do dojave i
intervenciju korisnika ili zatečenih građana, nužno je osposobiti pučanstvo za
provedbu preventivnih mjera zaštite, gašenje požara i spašavanje ljudi i
imovine ugroženih požarom.
Na području Općine nije evidentan podatak o značajnijem broju ostalih
vatrogasnih intervencija tehničke prirode, od kojih se ističu intervencije na
izbavi osoba u prometnim nezgodama i iz objekata, sprečavanju istjecanja raznih
medija, prikupljanju i pretakanju opasnih tvari, neutralizaciji, raščišćavanju
prometnica, uklanjanju nestabilnih dijelova objekata i sl., a koje u pravilu
predstavljaju trećinu svih intervencija. Budući je ova procjena isključivo
rađena za zaštitu od požara smatramo da će potrebe za studijama koje obrađuju i
ostale segmente vatrogasne djelatnosti biti obrađene drugdje.
Analizom podataka iz Javne vatrogasne postrojbe Rijeka moguće je doći do
nekoliko zaključaka:
a) Najveći broj požara predstavlja broj požara koji su izbili na otvorenom
prostoru. Ti požari na području Općine predstavljaju specifičnu kategoriju jer
je mali postotak događaja koji je rezultirao velikom materijalnom štetom, ali
su nesagledive posljedice ako se taj problem razmatra s aspekta zaštite
čovjekove okoline. Pored toga za tu kategoriju požara karakteristično je da se,
ako nisu uočeni i dojavljeni u samom začetku, relativno brzo šire čime se
imperativno nameće potreba angažiranja većeg broja gasioca na duže vrijeme, a
što opterećuje operativnu spremnost vatrogasnih postrojbi na široj regiji.
b) Drugu stavku po veličini predstavljaju požari koji su izbili u stambenoj
djelatnosti i to požari u stanovima, a potom dolaze požari u dimnjacima i
dimovodnim kanalima. Komparacija tog podatka s iznesenim saznanjima i tvrdnjama
o problematici zaštite od požara u stambenoj djelatnosti, pokazuje da obrađeni
problemi predstavljaju težište djelovanja svih struktura ukoliko se želi
direktno utjecati na broj događaja, a time i na smanjenje broja stradalih osoba
i iznosa šteta i uništenih materijalnih sredstava.
Požari u stambenoj djelatnosti predstavljaju posebno važnu kategoriju jer
osim što sudjeluju s relativno velikim postotkom u ukupnom broju požara isti
zauzimaju i značajno mjesto u analizi tih događaja po posljedicama. Materijalna
šteta izazvana požarom u stanu u pravilu je velika, kao što je spomenuto često
dolazi do stradanja osoba, a posebnu kategoriju predstavlja negativan odraz
djelovanja požara na kvalitetu življenja stradalnika (psihičke traume,
osiromašenje itd.).
c) Relativno visok broj događaja - intervencija u prometu (poglavlje 32.,
tablica) krije u sebi požare koji su izbili kao posljedica prometne nezgode,
ali se ne može zanemariti postotak koji se odnosi na požare koji su na prometnim
sredstvima izbili u tijeku vožnje ili kada je to sredstvo mirovalo. Najčešći
uzrok tih požara je neredovito, nedostatno ili neodgovarajuće održavanje
prometnog sredstva u ispravnom funkcionalnom stanju. Ovdje se mora istaknuti da
su u ovu kategoriju uvršteni i događaji na plovilima.
d) Velik broj događaja evidentiran je na objektima distribucije električne
energije. Kod razmatranja tog problema treba imati na umu da je temeljni
problem s kojim se susreću stručne službe HEP-a pojava posolice - faktor specifičan
za priobalje i otoke. U cilju saniranja tog problema pristupa se kabliranju
zračnih vodova (gdje je god to moguće) i premazivanju izolatorskih čašica i
lanaca specijalnim premazima.
e) Požari u gospodarstvu, statistički promatrano, ne zaslužuju posebnu
pažnju, ali ih je nužno imati na umu bez obzira na broj jer neizostavno
uzrokuju najveće materijalne štete i to bilo da se radi o direktim štetama ili
o gubicima nastalim kao posljedica zastoja u radnom procesu. Nerijetko u tim
požarima dolazi do direktne opasnosti za stradanje osoba koje borave u objektu
i/ili učesnika akcije gašenja.
f) Požari u gospodarskim subjektima razvrstanim u I. i II. kategoriju su
češći i zato je u tim subjektima i predviđena takao jaka vatrogasna represija,
no oni nisu razmatrani u ovoj procjeni.
»D« PRIJEDLOG TEHNIČKIH I ORGANIZACIJSKIH MJERA KOJE JE POTREBNO PROVESTI
KAKO BI SE OPASNOST OD NASTAJANJA I ŠIRENJA POŽARA SMANJILA NA NAJMANJU MOGUĆU
RAZINU
Nivo zaštite od požara u Općini potrebito je uvijek i iznova razmatrati jer
je to živa materija koja se mora razvijati usporedno s razvijanjem gospodarskih
i drugih Općinskih potencijala.
I. Problematiku zaštite od požara starih objekata rješavati na taj način da
se ne dozvole adaptacije postojećih objekata ukoliko bi se na taj način
povećalo ukupno postojeće požarno opterećenje objekta ili naselja (zone) kao
cjeline. Uz tu mjeru planski pristupiti promjeni namjene poslovnih prostora s
požarno opasnim sadržajima u stambenim blokovima s požarno neopasnim
sadržajima, a s ciljem smanjenja požarnih opasnosti.
II. Pristupe objektima riještiti kroz posebnu Odluku o zaštiti od požara
tako da se osiguraju stalno prohodni putevi za interventna vozila. Pristup
požarom ugroženim objektima osigurati na taj način da se onemogući parkiranje
većeg broja vozila od broja uređenih parkirnih mjesta. Prepreke moraju biti
tako izvedene da se u slučaju potrebe tjekom intervencije mogu ručno ukloniti
(razni graničnici, ukrasne vaze i sl).
III. Režim ponašanja u stambenim objektima s većim brojem stambenih jedinica
s ciljem poduzimanja preventivnih i represivnih mjera zaštite od požara
regulirati Odlukom o kućnom redu. Pored toga, elemente zaštite od požara
ugraditi i u druge planove i odluke Općinskog načelnika i Općinskog vijeća kad
za isto postoji mogućnost i potreba, primjerice u plan uređenja Općine, odluku
o dimnjačarskoj službi, odluku o komunalnom otpadu i dr.
IV. Iznaći tehničko rješenje da se onemogući parkiranje vozila na
akumulacionim prostorima ispred izlaza iz javnih objekata, ispred trafostanica
i na podzemnim hidrantima. U tu svrhu podzemne hidrante porebito je vidljivo
označiti kako bi vozači mogli uočiti mjesta gdje se isti nalaze.
V. Kod izrade procjena ugroženosti objekata od požara koji se nalaze ili se
planiraju graditi na području Općine Kostrena potrebno je primjenjivati:
a) Temeljem metode TRVB
- stambeni objekti i pretežno stambeni objekti s lokalima i manjim
radionicama u svom sastavu (bez etaža ispod zemlje, ako iste nisu odvojene
vatrootpornom konstrukcijom)
b) Temeljem metode TRVB ili GRETENER ili DIN 18230 ili EUROALARM,
- poslovni objekti razne namjene i veličine
- pretežno poslovni objekti
- ustanove i drugi objekti u kojima se okuplja ili boravi veći broj ljudi
c) Temeljem metode DIN 18230 ili TRVB ili GRETENER ili EUROALARM
- industrijski objekti
- razna skladišta
- ostali gospodarski objekti
Primjenom navedenih metoda na način kako je predloženo postigla bi se veća
unificiranost u odabiru primjenjenih mjera zaštite od požara, a što bi se
direktno reflektiralo na izradu operativnih planova gašenja objekata i
uspješnog provođenja akcije gašenja i spašavanja po tako izrađenim planovima.
VI. Permanentno voditi brigu i osigurati dostatna sredstva za funkcioniranje
dobrovoljne vatrogasne postrojbe. I dalje raditi na suradnji s okolnim
dobrovoljnim vatrogasnim društvima naročito na razradi i provedbi planova za
gašenje šumskih požara (požara na otvorenom prostoru) što se odnosi na rubne
požarne sektore Općine.
VII. Prilikom izgradnje nove vodovodne mreže i rekonstrukcije stare obavezno
postavljati nadzemne hidrante.
Postojeće nadzemne i podzemne hidrante održavati u funkcionalnom stanju, a
na okolnim objektima postaviti lakouočljive oznake za podzemne hidrante.
VIII. U cestama gdje je zbog uskoće nemoguć pristup vatrogasnim vozilima potrebito
je na krajnjem mjestu pristupa vatrogasnog vozila postaviti nadzemni hidrant
kako bi se sa njega mogla vodom napajati vatrogasna vozila.
IX. Aktualizirati osposobljavanje pučanstva za provedbu preventivnih mjera
za zaštitu od požara te putem za to od DUZS-a ovlaštenih ustanova predvidjeti
osposobljavanje pučanstva po mjesnim odborima, temeljem Pravilnika o programu i
načinu osposobljavanja pučanstva za provedbu preventivnih mjera zaštite od
požara, gašenje požara i spašavaja ljudi i imovine ugroženih požarom (NN
61/94).
X. Zatražiti od stručnih službi Ministarstva pomorstva, prometa i veza
(Lučka kapetanija) da odredi mjesto za privez požarom zahvaćenog plovila i da
se sačine planovi i odredi mjesto za nasukavanje i sidrenje broda prilikom
požara na istom ili za slučaj nekog drugog akcidenta na plovilu, a ako se
akcija spašavanja ne može izvršiti s kopna ili ako predmetni događaj na plovilu
ugrožava druga plovila, objekte ili instalacije na kopnu odnosno ako se
spašavanje plovila više ne može efikasno izvršiti.
XI. Temeljem ovlasti iz Odluke o dimnjačarskoj službi inzistirati na
redovitom održavanju i čišćenju dimovodnih kanala uz obavezu izricanja zabrane
uporabe neispravnih dimovodnih kanala ili onih koji se ne čiste.
»E« ZAKLJUČAK
Pravilnikom o izradi procjene ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija
(NN RH br. 35/94) određeni su parametri čija stručna obrada predstavlja temelj
za daljnje određivanje mjera kojima se opasnost za nastanak požara u određenoj
sredini svela na najmanju moguću mjeru, a uz optimalno ulaganje kako
financijskih sredstava tako i ljudskog potencijala. Pred radnu grupu je
postavljen zada
tak da prikupi kvalitetne, upotrebljive podatke iz svih
sfera života i respektirajući propisani okvir, obavi stručnu analizu
prikupljenih podataka, te da kod donošenja zaključaka vodi računa o
specifičnostima koje su nastale tijekom razvoja Općine. Pored toga nužno je
bilo uzeti u obzir i specifične momente koje diktira geopoložaj, mikroklima i
elemente Plana razvoja Općine kao urbane, kulturne i gospodarske cjeline s
posebnim naglaskom na ugostiteljsko- turističku djelatnost.
Pri svemu tome respektiran je moment primjene modernih saznanja iz područja
zaštite od požara kako se ne bi ponovile greške iz prošlosti gdje su tada
moderne tehnologije bile štićene na neprimjeren način, a što je rezultiralo
značajnim materijalnim štetama, a nerijetko i ljudskim žrtvama.
Predloženi materijal proizvod je multidisciplinarnog pristupa materiji, a
radna gupa drži da su prikazani pokazatelji i predložena rješenja za smanjenje
opasnosti od nastanka i širenja požara iz ove Procjene primjereni sadašnjem
stanju razvoja Općine pa tako ona predstavlja solidan temelj za izradu
kvalitetnog Plana zaštite od požara Općine Kostrena.
Mora se posebno istaknuti da je temeljem analize prikupljenih podataka radna
grupa došla do zaključka da se trenutno stanje zaštite od požara u Općini
Kostrena može ocijeniti kao zadovoljavajuće. Ovo iz razloga što se paralelno s
kapitalnim zahvatima koje je Općina realizirala u proteklom periodu vodilo
računa i o segmentu zaštite od požara, a što je rezultiralo oformljenjem
dobrovoljnog vatrogasnog društva i opremanja istog s neophodnom opremom.
Stručna obrada činjeničnog stanja temeljena na prikazu postojećeg stanja
utvrdila je da pojedini segmenti Općine predstavljaju povećanu opasnost od
požara (industrijske zone), koju je moguće bitno umanjiti preventivnim mjerama
i povećanim nadzorom inspekcije za zaštitu od požara te nalaganjem mjera, a s
kojima bi se rizik nastanka požara sveo na minimum, odnosno ograničilo širenje
nastalog požara.
Ova Procjena stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/11-01/4
Ur. broj: 2170-07-01-11-41
Rijeka, 29. studenoga 2011.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE KOSTRENA
Predsjednica
Ankica Lorinc, prof., v. r.