49.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3.
Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj
33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09) i članka 52. Statuta Grada Krka (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 28/09 i 41/09), gradonačelnik Grada
Krka, nakon savjetovanja sa službenicima i namještenicima, na sjednici
Kolegija, održanoj 28. studenoga 2011. godine, donosi
ETIČKI
KODEKS
Gradske uprave Grada Krka
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Etičkim kodeksom Gradske uprave Grada Krka
uređuju se pravila dobrog ponašanja zaposlenika Gradske uprave Grada Krka,
utemeljena na zakonima i drugim propisima, gradskim javnim politikama,
pravilima struke i široko prihvaćenim dobrim običajima, kako u odnosu s
korisnicima usluga, tako i u međusobnim odnosima službenika te u osiguranju
poštovanja zajamčenih prava zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga
upoznaje se s ponašanjem koje imaju pravo očekivati od zaposlenika Gradske
uprave Grada Krka.
Članak
2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi
imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se
neka osoba, izravno ili neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u
nepovoljniji položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase,
nacionalnoga ili socijalnog podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi,
jezika, vjere, političkoga ili drugog opredjeljenja, bračnog stanja,
obiteljskih obveza, imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva ili
nečlanstva u političkoj stranci ili sindikatu, tjelesnih ili društvenih
poteškoća, kao i na temelju privatnih odnosa sa službenikom ili dužnosnikom
Grada Krka;
- hijerarhijska subordiniranost je načelo
podređenosti i nadređenosti u gradskoj upravi prema kojem se uvažavaju ovlasti
neposredno nadređenog službenika, odnosno uvažava mišljenje i usmjerava
postupanje neposredno podređenog službenika;
- kodeks je Etički kodeks Gradske uprave
Grada Krka;
- korisnici usluga su građani Grada Krka te
sve fizičke i pravne osobe koje dolaze u kontakt s Gradskog upravom Grada Krka;
- spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje
spolne naravi te drugo nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira
izostanak pristanka ili odbijanje druge strane;
- sukob interesa je situacija u kojoj su
privatni interesi zaposlenika u suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni
interes utječe ili može utjecati na zakonitost, otvorenost, objektivnost i
nepristranost službenika u obavljanju njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno
ponašanje prema drugoj osobi koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja
povredu osobnog dostojanstva, ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin -
pojedinačan ili ponavljan, verbalni, neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili
pridonošenje stvaranju neugodnih ili neprijateljskih radnih ili drugih
okolnosti koje drugu osobu zastrašuju, vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak
na osobu koja je odbila uznemiravanje ili spolno uznemiravanje ili ga je
prijavila;
- zaposlenici su službenici, namještenici i
druge osobe u radnom odnosu - službi u Gradu Krku.
Članak
3.
Polazište Kodeksa je poimanje Gradske uprave
Grada Krka kao organizacije u službi korisnika usluga, uključujući
njihove legitimne političke
predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem na radno
mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida servisnu narav svoje funkcije u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u Gradsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je,
uz zaštitu javnog interesa, svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito
ostvarivanje njihovih prava i legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo
rada i mogućnost profesionalnog samoostvarenja.
Članak
4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se
pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne
opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak
5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te
u odnosima s korisnicima usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući
odnose poslodavca i zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih
načela:
- zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite
javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva
osobe;
- zabrane diskriminacije i povlašćivanja te
zabrane uznemiravanja, uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane
korištenja autoriteta radnog mjesta u obavljanju privatnih poslova te zabrane
davanja obećanja izvan redovitog postupanja i propisanih ovlasti;
- profesionalnog postupanja, čestitosti,
objektivnosti i nepristranosti te izuzetosti iz situacije u kojoj postoji
mogućnost sukoba interesa;
- zabrane traženja ili primanja darova ili
usluga radi povoljnog rješavanja pojedine stvari;
- razmjernosti postupanja prilikom svakog
ograničenja sloboda i prava;
- izvjesnosti postupanja;
- dužnosti pružanja informacija potrebnih za
upućeno odlučivanje druge strane, u skladu s propisima;
- službene povjerljivosti i zaštite
privatnosti, u skladu s propisima;
- primjerenog komuniciranja;
- posebne pozornosti prema potrebama
pojedinih kategorija osoba, kao što su osobe s invaliditetom i druge osobe s
posebnim potrebama;
- pravodobnoga i učinkovitog obavljanja
poslova;
- poštovanja radnih obveza, savjesnog rada,
odgovornosti za svoje postupke i rezultate rada;
- dužne pažnje prema povjerenoj gradskoj
imovini;
- primjerenosti osobnog izgleda i radnog
prostora;
- uključivanja svih relevantnih subjekata u
odlučivanje o pojedinom pitanju;
- otvorenosti prema novostima kojima se
unapređuju metode rada;
- neprihvaćanja predrasuda o više ili manje
važnim resorima i/ili poslovima;
- poticanja izvrsnosti u radu;
- hijerarhijske subordiniranosti;
- kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući
međuresornu suradnju.
Članak
6.
Pročelnik upravnog odjela i voditelji
Odsjeka, kao i drugi zaposlenici s rukovoditeljskom funkcijom angažirani su na
osiguranju provedbe Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s upravljačkom
odgovornošću koju imaju.
III. ZAŠTITA OSOBNOG UGLEDA I UGLEDA GRADSKE
UPRAVE
Članak
7.
Zaposlenik u obavljanju svojih poslova
primjenjuje načela službe i načela ponašanja službenika propisana Zakonom o
službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i
drugim propisima.
U obavljanju dužnosti i ponašanjem na javnom
mjestu zaposlenik ne smije umanjiti osobni ugled i povjerenje korisnika usluga
Grada Krka.
U obavljanju privatnih poslova zaposlenik ne
smije koristiti službene oznake ili autoritet radnog mjesta u Gradskoj upravi
Grada Krka.
IV. PROFESIONALIZAM ZAPOSLENIKA
Članak
8.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od
glavnih jamstava ostvarivanja javne funkcije Gradske uprave.
Na stručnoj razini, profesionalizam
zaposlenika podrazumijeva njihovu osposobljenost za povjerene poslove i za
predlaganje unapređenja rada, kao i težnju i spremnost na trajno stručno
usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalizam
podrazumijeva njihovo osobno poštenje i osobni status temeljen na uspješnom
obavljanju zadaća, zadovoljstvu korisnika usluga i pripadnosti uspješnoj
organizaciji, kao i njihovo proaktivno, disciplinirano i lojalno postupanje
prema poslodavcu.
V. ODNOSI S KORISNICIMA USLUGA TE UNUTAR
GRADSKE UPRAVE
Članak
9.
Zaposlenik u odnosu sa korisnikom usluga, kao
i s kolegama unutar Gradske uprave, uključujući zaposlenike različitog
hijerarhijskog položaja, mora postupati profesionalno, pristojno, razumljivo i
strpljivo, omogućiti drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i izraziti
razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički odnos.
Zaposlenik ne smije dopustiti da njegovo
eventualno nezadovoljstvo, bez obzira potječe li iz poslovne ili privatne sfere,
utječe na komunikaciju s korisnicima usluga i kolegama.
Međusobni odnosi zaposlenika unutar Gradske
uprave moraju se temeljiti na uzajamnom poštivanju, povjerenju i suradnji,
omogućiti razmjenu mišljenja i informacija o pojedinim stručnim pitanjima i osigurati
neometano obavljanje dužnosti zaposlenika.
Članak
10.
Formalna organizacija rada i neformalni
kolegijalni dogovori moraju osigurati da korisnik usluga neće biti odbijen zbog
odsutnosti zaposlenika koji je redovito zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom
čekanju prilikom uspostavljanja i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje
isprava koje je dužna pribaviti Gradska uprava. Na podneske korisnika usluga
zaposlenici odgovaraju što je moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan
odgovor na traženje korisnika usluge, taj odgovor mora biti dovoljno
obrazložen, a kada je moguće sadržavat će i savjet o eventualnome drugom
dopuštenom načinu ostvarivanja interesa korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga
sadrži općeprihvaćene standarde pristojnog poslovnog komuniciranja.
VI. JAVNI NASTUPI SLUŽBENIKA
Članak
11.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u
kojima predstavlja Gradsku upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu
s ovlastima koje ima.
U javnim nastupima u kojima zaposlenik ne
predstavlja Gradsku upravu, a koji su tematski povezani s radom Gradske uprave,
zaposlenik ističe da iznosi osobne stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova
zaposlenik pazi na osobni ugled i na ugled službe.
VII. UČINKOVITO GOSPODARENJE
Članak
12.
Pri obavljanju poslova u Gradskoj upravi
zaposlenici su obvezni postupati sukladno načelu učinkovitog gospodarenja na
temelju zakonskih propisa, načelu ekonomičnosti i načelu djelotvornosti.
Zaposlenici su dužni pažljivo postupati s
materijalnom i nematerijalnom imovinom Grada Krka koja im je povjerena i
predana na korištenje.
Zaposlenici su se dužni brinuti za svoj okoliš,
osobnu sigurnost i zdravlje sebe i drugih zaposlenika, kao i za sigurnost
opreme koja im je dana na korištenje.
VIII. NADZOR POŠTIVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak
13.
Poštivanje Kodeksa nadzire Etičko
povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva
člana, koje imenuje i razrješuje Gradonačelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se
iz reda osoba nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik
Etičkog povjerenstva ne može biti zaposlenik.
Jedan član Etičkog povjerenstva imenuju se iz
reda članova Gradskog vijeća, a jedan član iz reda zaposlenika Gradske uprave.
Administrativnu potporu radu Etičkog
povjerenstva pruža Ured gradonačelnika Grada Krka - Odsjek za opće, pravne i
kadrovske poslove.
Članak
14.
Etičko povjerenstvo daje mišljenja, preporuke
i upozorenja, povodom pritužbe ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika,
na zahtjev Gradonačelnika, zamjenika Gradonačelnika ili čelnika upravnog tijela
(pročelnika/voditelja Odsjeka), kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj
smatra protivnim Kodeksu Etičko povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog
tijela u kojem je raspoređen zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi, odnosno
gradonačelnika, ako se pritužba odnosi na čelnika upravnog tijela. Čelnik
tijela omogućuje zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi da se o pritužbi
očituje u roku od osam dana.
Gradska upravna i druga tijela te zaposlenici
dužni su surađivati s Etičkim povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih
za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova,
u roku od 30 dana od zaprimanja pritužbe ili zahtjeva.
Mišljenja, preporuke i upozorenja Etičkog
povjerenstva dostavljaju se Gradonačelniku, podnositelju pritužbe ili zahtjeva,
nadležnom čelniku upravnog tijela (pročelniku/ voditelju Odsjeka) i zaposleniku
na kojeg se pritužba odnosi te se objavljuju na oglasnoj ploči Grada Krka.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana
Etičkog povjerenstva, taj član ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak
15.
Etičko povjerenstvo podnosi Gradonačelniku
godišnje izvješće o svom radu, najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu.
Prihvaćeno godišnje izvješće objavljuje se na web stranici Grada Krka.
Gradonačelnik uvijek može zatražiti
izvanredno izvješće o radu Etičkog povjerenstva.
Članak
16.
Postupanje Etičkog povjerenstva ne priječi
provedbu mjera iz nadležnosti čelnika upravnog tijela i drugih ovlaštenih osoba
u vezi s odgovornošću zaposlenika za povrede službene dužnosti, kao ni drugih
propisanih oblika odgovornosti zaposlenika te u vezi s unutarnjim nadzorom,
kada su pojedinim ponašanjem ispunjene pretpostavke za provedbu tih mjera.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
17.
Poslodavac stvara uvjete i donosi mjere koje
omogućuju i olakšavaju ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom,
uključujući mjere nepristranoga, pravičnog i učinkovitog stimuliranja, odnosno
sankcioniranja zaposlenika te omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1.
ovoga članka poslodavac u obzir uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika
usluga.
Članak
18.
Svaki zaposlenik Gradske uprave Grada Krka
dužan je potpisati Izjavu o prihvaćanju Etičkog kodeksa Gradske uprave Grada
Krka, u roku od 15 dana od stupanja na snagu ovog Kodeksa (zatečeni
zaposlenici), odnosno od stjecanja statusa zaposlenika (budući zaposlenici).
Obrazac Izjave iz stavka 1. ovoga članka
nalazi se u privitku (Prilog 1) i čini sastavni dio ovoga Kodeksa, ali nije
predmet objave.
Nadležna osoba za upoznavanje zaposlenika s
Kodeksom, odnosno za vođenje evidencije o potpisanim Izjavama zaposlenika o
prihvaćanju Kodeksa je Gradonačelnik Grada, odnosno osoba koju on ovlasti.
Članak
19.
Kodeks stupa na snagu osmog dana od objave u
»Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Grada
Krka.
Klasa: 080-01/11-01/1
Ur. broj: 2142/01-02/1-11-4
Krk, 28. studenoga 2011.
Gradonačelnik
Darijo Vasilić, prof., v.r.