56.
Na temelju članka 28. stavak 1. Zakona o
zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10) i
članka 25. Statuta Grada Crikvenice (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 26/09 i 34/09 - isp.), Gradsko vijeće Grada Crikvenice na 29.
sjednici održanoj dana 29. studenoga 2011. godine donijelo je
ANALIZU
STANJA
Sustava zaštite i spašavanja na području
Grada Crikvenice u 2011. godini
I. UVOD
Sustav zaštite i spašavanja je oblik
pripremanja i sudjelovanja sudionika zaštite i spašavanja u reagiranju na
katastrofe i velike nesreće, te ustrojavanja, pripremanja i sudjelovanja
operativnih snaga zaštite i spašavanja u prevenciji, reagiranju na katastrofe i
otklanjanju mogućih uzroka i posljedica katastrofa.
Jedinice lokalne i područne (regionalne)
samouprave, u okviru svojih prava i obveza utvrđenih Ustavom i zakonima,
ureduju, planiraju, organiziraju, financiraju i provode zaštitu i spašavanje.
Odredbom članka 28. Zakona o zaštiti i
spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i 127/10), u daljnjem
tekstu ZZS, određeno je da predstavnička tijela
jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave najmanje jednom godišnje (npr. pri donošenju proračuna)
u cjelini razmatraju stanje sustava zaštite i spašavanja, donose smjernice za
organizaciju i razvoj istog na svom području i utvrđuju izvore i načine
financiranja.
U provedbi navedenih zadaća Gradsko vijeće
Grada Crikvenice razmatralo je predmetnu problematiku na 39. sjednici 2008.
godine te utvrdilo Analizu sustava zaštite i spašavanja na području Grada
Crikvenice u 2008. godini i donijelo Smjernice za organizaciju i razvoj sustava
zaštite i spašavanja na području Grada Crikvenice za 2008. 2010. godine
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj7/09).
Ova analiza uključuje sve poduzete aktivnosti
u području zaštite i spašavanja u razdoblju nakon donošenja navedenih
dokumenata.
II. STANJE SUSTAVA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
1. STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Temeljem članka 9. Zakona o zaštiti i
spašavanju Gradsko vijeće donijelo je Odluku o osnivanju Stožera zaštite i
spašavanja za područje Grada Crikvenice kao i Odluku o izmjeni iste (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 31/09 i 15/10) nakon čega je
Gradonačelnik Grada Crikvenice usvojio i Plan pozivanja stožera zaštite i
spašavanja Grada Crikvenice (akt klasa: 810-01/10-01/ 02, ur.broj:
2107/01-03/1-10-2 od 27. listopada 2010. godine.
Stožer zaštite i spašavanja je stručno,
operativno i koordinativno tijelo koje pruža stručnu pomoć i priprema akcije
zaštite i spašavanja. Osniva se za upravljanje i usklađivanje aktivnosti
operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih resursa u slučaju
neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće s ciljem sprječavanja,
ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe i velike nesreće. Načelnik
Stožera zaštite i spašavanja temeljem posebnih propisa po funkciji je zamjenik
Gradonačelnika. Stožer se poziva u pravilu putem Županijskog centra 112
Područnog ureda u Rijeci.
U proteklom razdoblju nije bilo potrebe za
izvanrednim sazivanjem Stožera.
2. PROCJENA UGROŽENOSTI I PLAN ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
Temeljem Zakona o zaštiti i spašavanju i
Pravilnika o metodologiji za izradu procjena ugroženosti i planova zaštite i
spašavanja (»Narodne novine« broj 40/08 i 44/ 08) izrađena je i donesena
Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i zaštite
okoliša (Odluka Gradskog vijeća Grada Crikvenice sa 26. sjednice od 16. lipnja
2011. godine klasa: 804-04/11-01/08, ur broj: 2107/01-07/2-11-5).
Procjenom su utvrđene vrste, intenzitet,
učinci i posljedice djelovanja katastrofa i velikih nesreća kao što su poplava,
potres, tehničko - tehnoloških katastrofa u gospodarskim objektima, tehničko -
tehnoloških katastrofa izazvanih nesrećama u prometu, prolomi
hidroakumulacijskih brana i epidemiološko - sanitarnih opasnosti. Također su
utvrđenje moguće posljedice za kritičnu infrastrukturu a naročito potrebne
snage za zaštitu i spašavanje.
Sastavni je dio ovog akta i dokument pod
nazivom Zahtjevi zaštite i spašavanja u dokumentima prostornog uređenja koji je
ujedno i sastavni dio dokumenata prostornog uređenja kojim se utvrđuju i
propisuju preventivne mjere čijom se implementacijom umanjiti posljedice i
učinci djelovanja prirodnih i antropogenih katastrofa i velikih nesreća po
kritičnu infrastrukturu te povećati stupanja sigurnosti stanovništva,
materijalnih dobara i okoliša.
Elaborat Plan zaštite i spašavanja u završnoj
je fazi izrade od strane izrađivača (ovlaštenikom izrade) DLS d.o.o. Rijeka s
time da je osnovni tekst izrađen paralelno s izradom Procjene ugroženosti a u
tijeku je noveliranje odredbi imajući u vidu iskazane primjedbe službi DUZS kao
i Grada Crikvenice iskazane u fazi donošenja Procjene ugroženosti.
3. VATROGASTVO
Za Grad Crikvenicu izrađena je Procjena
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija kao i Plan zaštite od požara
koji dokumenti su usvojeni na sjednici Gradskog vijeća Grada Crikvenice
21.06.2007. godine (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 27/07).
Navedenim dokumentima utvrđena je Javna
vatrogasna postrojba Grada Crikvenice kao središnja vatrogasna postrojba za
područje Grada Crikvenice sa zadaćom gašenja požara i spašavanja ljudi i
imovine ugroženih požarom i eksplozijom, pružanja tehničke pomoći u nezgodama i
opasnim situacijama, obavljanje drugih poslova u nezgodama, ekoloških i drugih
nezgoda i sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i
tehnoloških eksplozija.
Javna vatrogasna postrojba Grada Crikvenice
osnovana je 1999. godine kao postrojba od 15 profesionalnih vatrogasaca s
opremom i sredstvima koja su potrebna (6 vozila) sukladno Pravilniku o minimumu
tehničke opreme i sredstava i vatrogasnih postrojbi što odgovara tzv. VRSTI
»1«.
Procjenom ugroženosti i Planom o zaštiti od
požara za područje Grada Crikvenice utvrđena je potreba za vatrogasnom
postrojbom VRSTE »2« (22 profesionalna vatrogasca i 8 vozila). Obzirom na
neusaglašenost postojećeg stanja s Planom i Procjenom o zaštiti od požara
utvrđenog minimuma, u tijeku je izrada elaborata kojim će se ažurirati
postojeće stanje i potrebe te isto novelirati imajući u vidu važeće zakonske
odredbe. odredbe. Po dovršetku navedenih radnji bit će moguće poduzeti danje
aktivnosti, posebice glede donesenog rješenja Državne uprave za zaštitu i spašavanje
klasa: UP/Io-214-03/10-02/10, od 10.06.2010. godine kojim je JVP Grada
Crikvenice određeno provedbe mjere usklađenja ustroja i organizacije s
Procjenom i Planom zaštite o požara i tehnoloških eksplozija za područje Grada
Crikvenice.
Sukladno rezultatima iz navedenog elaborata
biti će potrebno od strane Gradskog vijeća Grada Crikvenice donijeti novu
Procjenu i i Plan o zaštiti od požara a u suprotnom će biti potrebno sada
važeći ustroj usuglasiti s odredbama važećeg Plana te isto dogovoriti s nadležnim
ministarstvom RH glede načina financiranja sukladno odredbama Zakona o zaštiti
od požara te odredbama Zakona o vatrogastvu.
Dobrovoljno vatrogasno društvo Crikvenica (20
dobrovoljnih operativnih vatrogasaca s opremom i sredstvima) djeluje uz i kao
ispomoć JVP Grada Crikvenice i s kojim zajednički koristi oprema i sredstva.
Postupajući po Programu aktivnosti u provedbi
posebnih mjera zaštite od požara od interesa za RH koji program donosi Vlada RH
za svaku tekuću godinu Gradonačelnik Grada Crikvenica je redovito donosio
zaključke temeljem kojih su stvoreni preduvjeti za uspješnu provedbu i efikasno
obavljanje svih zadaća u prošlim godinama i tekućoj godini, sto je rezultiralo
uspješnim stanjem protupožarne zaštite na području Grada Crikvenice.
Vatrogastvo grada Crikvenice je po
stručnosti, opremljenosti, osposobljenosti i spremnosti, najkvalitetnija
postojeća operativna i organizirana snaga zaštite i spašavanja i njen glavni
nositelj na ovom području, pa je kroz posebne proračunske stavke potrebno
predvidjeti financijska sredstva za vatrogastvo za 2009. i 2010. godinu uz
neophodna
procijenjena uvećanja
sukladno propisima, strukovnim zahtjevima i funkcionalnim potrebama.
Djelatnost JVP Grada Crikvenice i DVD-a
Crikvenica financira se redovnim i dodatnim prihodima iz Proračuna Grada
Crikvenice imajući pri tome u vidu da se kao izvor financiranja koriste
sredstva Proračuna RH kao sredstva pomoći jedinicama lokalne samouprave
izravnanja za decentralizirane funkcije vatrogastva.
4. UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I
SPAŠAVANJE
Na području Grada Crikvenice djeluje više
udruga građana od značaja za zaštitu i spašavanje kao što su HGSS - Stanica
Rijeka, Ribolovna društva, Klub podvodnih aktivnosti, lovačka društva, razni
športski klubovi koji u okviru svojeg djelovanja imaju kontinuirano
organizirane materijalno - tehničke i iznimno važne kadrovske potencijale koji
se mogu u vrlo kratkom roku mobilizirati i staviti u funkciju zadaća zaštite i
spašavanja u širem smislu postupanja. Navedene udruge financiraju se iz
Proračuna Grada Crikvenice te je moguće uticati na programe rada i ostvarenje
istih u usporedbi s predviđenim sredstvima.
5. SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravne osobe koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava
zaštite i spašavanja na području Grada Crikvenice.
Službe i pravne osobe koje imaju zadaće u sustavu
zaštite i spašavanja, a osobito one u vlasništvu i suvlasništvu Grada
Crikvenice imaju obvezu uključivanja u sustav zaštite i spašavanja kroz redovnu
djelatnost, posebno u slučajevima angažiranja prema Planu djelovanja civilne
zaštite.
Preostaje procjenom ugroženosti i planovima
zaštite i spašavanja (civilne zaštite) utvrditi načine dogradnje i jačanja
dijela njihovih sposobnosti koji su posebno značajni za sustav zaštite i
spašavanja.
Mora se posebno naglasiti uloga i aktivnosti
prilikom angažiranja na poslovima zaštite i spašavanja: Doma zdravlja
Crikvenice i Turističke ambulante, Ustanove hitne medicinske pomoći, Gradskog
društva Crvenog kriza Crikvenice, Veterinarska ambulanta Crikvenica, i dr.
Hrvatski crveni križ, Gradsko društvo
Crikvenica, 51260 Crikvenica, Preradovićeva 6/1 provodi djelatnost unapređenja
osjećaja uzajamnosti i solidarnosti, prosvjećivanjem i odgojem svojih članova,
svekolikog stanovništva a osobito mladeži. društvo aktivno djeluje prema
poticanju zdravstvene kulture i socijalne skrbi stanovništva, organizira akcije
dobrovoljnog darivanja krvi, tečajeve prve pomoći, tečajeve zaštite na radu a
vodi i posebnu skrb o žrtvama oružanih sukoba i drugih izvanrednih situacija.
Organiziran je temeljem odredbi Zakona o crvenom križu (»Narodne novine« broj
71/10) i provodi aktivnosti iz plana djelovanja.
U provedbi programa zdravstvene zaštite
(djelatnost zdravstva financira se za razini države i županije) Grad Crikvenica
sudjeluje u sufinanciranju hitne medicinske pomoći, rada turističke ambulante i
rada izdvojene ambulante u Jadranovu zajedno s odjelima i ustanovama Primorsko
- goranske županije imajući u vidu pojačane potrebe stanovnika i turista na
području grada.
Sve na višim razinama utvrđene obveze
nositelja zadaća u zaštiti i spašavanju javnih društava državne i županijske
razine (ovdje nisu spomenute), na snazi su i sukladne donesenoj Procjeni
ugroženosti ljudi, materijalnih i kulturnih dobara a bit će ugrađene u Plan
zaštite i spašavanja za područje nadležnosti Grada.
6. ZAKLJUČAK
Temeljem ove analize stanja sustava zaštite i
spašavanja na području grada Crikvenice moglo bi se zaključiti:
- za Grad Crikvenicu postoji Procjena
ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara a Plana zaštite i
spašavanja i civilne zaštite potrebno je izraditi i donijeti najkasnije do
kraja 2011. godine;
- potrebno je u čim skorijem roku a
najkasnije istovremeno s donošenjem Proračuna Grada Crikvenice za 2012. godinu
donijeti Smjernice za organizaciju i razvoj sustava zaštite i spašavanja na
području Grada Crikvenice u 2012. godini.
Klasa: 351-01/11-01/07
Ur. broj: 2107/01-07/2-11-4
Crikvenica, 29. studenoga 2011.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA CRIKVENICE
Predsjednik
dr.
sc. Dragan Magaš, v. r.