52.
Na temelju članka 48. stavka 1. točke 3. Zakona o lokalnoj i područnoj
(regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01, 129/05, 109/07 i
125/08 i 36/09) i članka 43. Statuta Grada Crikvenice (»Službene novine PGŽ« broj
26/09 i 34/09 - isp.) gradonačelnik Grada Crikvenice, nakon savjetovanja sa
zaposlenicima i sindikatom, dana 4. studenoga 2011. godine, donosi
ETIČKI KODEKS
GRADSKE UPRAVE GRADA CRIKVENICE
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Etičkim načelima i standardima sadržanima u ovome Etičkom kodeksu uređuju se
pravila dobrog ponašanja zaposlenika Gradske uprave Grada Crikvenice,
utemeljena na propisima, gradskim javnim politikama, pravilima struke i široko
prihvaćenim dobrim običajima, kako u odnosu s korisnicima usluga, tako i u
međusobnim odnosima zaposlenika te u osiguranju poštovanja zajamčenih prava
zaposlenika.
Ovim Etičkim kodeksom korisnike usluga upoznaje se s ponašanjem koje imaju
pravo očekivati od zaposlenika Gradske uprave Grada Crikvenice.
Članak 2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se neka osoba, izravno ili
neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u nepovoljniji položaj od druge
osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase, nacionalnoga ili socijalnog
podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi, jezika, vjere, političkoga ili
drugog opredjeljenja, bračnog stanja, obiteljskih obveza, imovnog stanja,
rođenja, društvenog položaja, članstva ili ne članstva u političkoj stranci ili
sindikatu, tjelesnih ili društvenih poteškoća, kao i na temelju privatnih
odnosa sa zaposlenikom ili dužnosnikom Grada Crikvenice;
- Kodeks je Etički kodeks Gradske uprave Grada Crikvenice;
- korisnici usluga su građani Grada Crikvenice te sve fizičke i pravne osobe
koje dolaze u kontakt s Gradskom upravom Grada Crikvenice;
- spolno uznemiravanje je svako uznemiravanje spolne naravi te drugo
nedopustivo ponašanje spolne naravi koje karakterizira izostanak pristanka ili
odbijanje druge strane;
- sukob interesa je situacija u kojoj su privatni interesi zaposlenika u
suprotnosti s javnim interesom ili kad privatni interes utječe ili može
utjecati na nepristranost zaposlenika u obavljanju njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno ponašanje prema drugoj osobi koja ima
za cilj ili koja stvarno predstavlja povredu osobnog dostojanstva, ometa
obavljanje poslova, kao i svaki čin - pojedinačan ili ponavljan, verbalni,
neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili pridonošenje stvaranju neugodnih ili
neprijateljskih radnih ili drugih okolnosti koje drugu osobu zastrašuju,
vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak na osobu koja je odbila uznemiravanje
ili spolno uznemiravanje ili ga je prijavila;
- zaposlenici su službenici, namještenici i druge osobe u radnom odnosu u
Gradu Crikvenici.
Članak 3.
Polazište Kodeksa je poimanje Gradske uprave Grada Crikvenice kao
organizacije u službi korisnika usluga, uključujući njihove legitimne političke
predstavnike. Zaposlenici svoj posao ne obavljaju tek dolaženjem na radno
mjesto, već pravilnim i uspješnim obavljanjem svojih poslova, nikad ne
ispuštajući iz vida uslužnu narav svojih funkcija u odnosu na korisnike usluga
te dužnost trajne izgradnje i razvitka povjerenja korisnika usluga u Gradsku
upravu.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem je, uz zaštitu javnog interesa,
svim korisnicima usluga zajamčeno učinkovito ostvarivanje njihovih prava i
legitimnih interesa, a zaposlenicima dostojanstvo rada i mogućnost
profesionalnog samoostvarenja.
Članak 4.
U obavljanju svojih poslova zaposlenici se pridržavaju odredbi Kodeksa.
Eventualna odstupanja drugih od Kodeksa ne opravdavaju njegovo kršenje.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak 5.
Zaposlenici se u obavljanju svojih poslova te u odnosima s korisnicima
usluga, kao i u međusobnim odnosima, uključujući odnose poslodavca i
zaposlenika, pridržavaju naročito sljedećih temeljnih načela:
- zakonitosti i pravne sigurnosti te zaštite javnog interesa;
- poštovanja integriteta i dostojanstva osobe;
- zabrane diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja,
uključujući zabranu spolnog uznemiravanja;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane korištenja autoriteta radnog mjesta u
obavljanju privatnih poslova te zabrane davanja obećanja izvan redovitog
postupanja i propisanih ovlasti;
- profesionalnog postupanja, čestitosti, objektivnosti i nepristranosti te
izuzetosti iz situacije u kojoj postoji mogućnost sukoba interesa;
- zabrane traženja ili primanja darova ili usluga radi povoljnog rješavanja
pojedine stvari;
- razmjernosti postupanja prilikom svakog ograničenja sloboda i prava;
- izvjesnosti postupanja;
- dužnosti pružanja informacija potrebnih za upućeno odlučivanje druge
strane, u skladu s propisima;
- službene povjerljivosti i zaštite privatnosti, u skladu s propisima;
- primjerenog komuniciranja;
- posebne pozornosti prema potrebama pojedinih kategorija osoba (npr. osoba
s invaliditetom i dr);
- pravodobnoga i učinkovitog obavljanja poslova;
- poštovanja radnih obveza, savjesnog rada, odgovornosti za svoje postupke i
rezultate rada;
- dužne pažnje prema povjerenoj gradskoj imovini;
- primjerenosti osobnog izgleda i radnog prostora;
- uključivanja svih relevantnih subjekata u odlučivanje o pojedinom pitanju;
- otvorenosti prema novostima kojima se unapređuju metode rada;
- neprihvaćanja predrasuda o više ili manje važnim resorima i(li) poslovima;
- poticanja izvrsnosti u radu;
- hijerarhijske subordiniranosti;
- kolegijalnosti i pomoći u radu, uključujući međuresornu suradnju.
Članak 6.
Čelnici upravnih tijela i drugi zaposlenici s rukovoditeljskim dužnostima
angažirani su na osiguranju provedbe Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s
upravljačkom odgovornošću koju imaju.
III. PROFESIONALIZAM
Članak 7.
Profesionalizam zaposlenika jedno je od glavnih jamstava ostvarivanja javne
funkcije Gradske uprave.
Zaposlenici razumijevaju profesionalizam kako u njegovoj stručnoj, tako i u
vrijednosnoj komponenti.
Na stručnoj razini, profesionalizam zaposlenika očituje se njihovom
osposobljenošću za povjerene poslove i za predlaganje unapređenja rada, kao i
težnjom i spremnošću na trajno stručno usavršavanje.
Na vrijednosnoj razini, profesionalci su zaposlenici koje odlikuje osobno
poštenje, koji - k tome - svoj osobni status temelje na uspješnom obavljanju
zadaća, zadovoljstvu korisnika usluga i pripadnosti uspješnoj organizaciji (a
ne na društvenoj moći i drugim devijantnim motivima), postupajući pritom
proaktivno, disciplinirano i lojalno poslodavcu, prihvaćajući da njihov
profesionalni status prvenstveno ovisi o pristupu poslu i rezultatima rada.
IV. KOMUNICIRANJE S KORISNICIMA USLUGA TE UNUTAR GRADSKE UPRAVE
Članak 8.
Pri komuniciranju s korisnicima usluga, kao i s kolegama unutar Gradske
uprave, uključujući zaposlenike različitoga hijerarhijskog položaja,
zaposlenici postupaju profesionalno, pristojno, razumljivo, strpljivo,
omogućujući drugoj strani da izrazi svoje mišljenje i izražavajući
razumijevanje za njen položaj, razvijajući pritom suradnički odnos.
Zaposlenici neće dopustiti da njihovo eventualno nezadovoljstvo, bez obzira
potječe li iz poslovne ili privatne sfere, utječe na komunikaciju s korisnicima
usluga i kolegama.
Formalna organizacija rada i neformalni kolegijalni dogovori osiguravaju da
korisnik usluga neće biti odbijen zbog odsutnosti zaposlenika koji je redovito
zadužen za odnosnu materiju.
Korisnike usluga ne izvrgava se nepotrebnom čekanju prilikom uspostavljanja
i nastavka komunikacije, niti na pribavljanje isprava koje je dužna pribaviti
Gradska uprava. Na podneske korisnika usluga zaposlenici odgovaraju što je
moguće prije, a svakako u propisanim rokovima.
Osobito kada komunikacija sadrži negativan odgovor na traženje korisnika
usluge, taj odgovor mora biti dovoljno obrazložen, a kada je moguće sadržavat
će i savjet o eventualnome drugom dopuštenom načinu ostvarivanja interesa
korisnika usluga.
Pismena komunikacija s korisnicima usluga sadrži općeprihvaćene standarde
učtivosti poslovnog komuniciranja.
U svim oblicima javnog nastupa i djelovanja u kojima predstavlja Gradsku
upravu zaposlenik iznosi službene stavove, u skladu s ovlastima koje ima. U
javnim nastupima u kojima zaposlenik ne predstavlja Gradsku upravu, a koji su
tematski povezani s radom Gradske uprave, zaposlenik ističe da iznosi osobne
stavove.
Pri iznošenju službenih i osobnih stavova zaposlenik pazi na osobni ugled i
na ugled službe.
Zaposlenici poštuju posebnu javnu ulogu koju mediji imaju u demokratskom
društvu te aktivno i nediskriminirajuće surađuju s medijima koji prate rad
Gradske uprave, u okviru propisa koji uređuju medijsko djelovanje te internih
procedura komuniciranja s medijima.
V. NADZOR POŠTOVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak 9.
Poštovanje Kodeksa nadzire Etičko povjerenstvo.
Etičko povjerenstvo čine predsjednik i dva člana, koje imenuje i razrješuje
Gradonačelnik.
Predsjednik Etičkog povjerenstva imenuje se iz reda osoba nedvojbenoga
javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkog povjerenstva ne može
biti zaposlenik.
Članovi Etičkog povjerenstva imenuju se iz reda zaposlenika. Jedan od
članova Etičkog povjerenstva imenuje se na prijedlog sindikata.
Administrativnu potporu radu Etičkog povjerenstva pruža upravno tijelo
Gradske uprave nadležno za upravljanje ljudskim potencijalima.
Članak 10.
Etičko povjerenstvo izdaje mišljenja, preporuke i upozorenja, povodom
pritužbe ili na zahtjev korisnika usluga ili zaposlenika, na zahtjev,
gradonačelnika ili čelnika upravnog tijela, kao i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj smatra protivnim Kodeksu Etičko
povjerenstvo obavješćuje čelnika upravnog tijela u kojem je raspoređen
zaposlenik na kojeg se pritužba odnosi, odnosno gradonačelnika, ako se pritužba
odnosi na čelnika upravnog tijela. Čelnik tijela omogućuje zaposleniku na kojeg
se pritužba odnosi da se o pritužbi očituje u roku od osam dana.
Gradska upravna i druga tijela te zaposlenici dužni su surađivati s Etičkim
povjerenstvom u prikupljanju informacija potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etičko povjerenstvo odlučuje većinom glasova, u roku od 30 dana od
zaprimanja pritužbe ili zahtjeva. Mišljenja, preporuke i upozorenja Etičkog
povjerenstva dostavljaju se gradonačelniku, podnositelju pritužbe ili zahtjeva,
nadležnom čelniku upravnog tijela i zaposleniku na kojeg se pritužba odnosi te
se objavljuju na oglasnoj ploči Grada Crikvenice.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana Etičkog povjerenstva, taj član
ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak 11.
Etičko povjerenstvo podnosi Gradonačelniku godišnje izvješće o svom radu,
najkasnije do kraja veljače za prethodnu godinu. Prihvaćeno godišnje izvješće
objavljuje se na web stranici Grada.
Gradonačelnik uvijek može zatražiti izvanredno izvješće o radu Etičkog
povjerenstva.
VI. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 12.
Poslodavac stvara uvjete i donosi mjere koje omogućuju i olakšavaju
ostvarivanje standarda postavljenih Kodeksom, uključujući mjere nepristranoga,
pravičnog i učinkovitog nagrađivanja, odnosno kažnjavanje zaposlenika te
omogućavanja njihova profesionalnog razvitka.
U pripremi i provedbi mjera iz stavka 1. ovoga članka poslodavac u obzir
uzima i mišljenje zaposlenika, kao i korisnika usluga.
Članak 13.
Čelnik upravnog tijela odnosno osoba koju on ovlasti dužna je s Kodeksom
upoznati zaposlenika koji se prima u službu, odnosno u radni odnos u Grad
Crikvenicu.
Članak 14.
Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Kodeks će se objaviti i na web stranici Grada Crikvenice.
Klasa: 022-01/11-01/50
Ur. broj: 2107/01-03/01-11-1
Crikvenica, 4. studenoga 2011.
GRAD CRIKVENICA
Gradonačelnik
Damir Rukavina, dipl. ing., v.r.