44.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1.
Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04, 79/07, 38/09 i
127/10) i 32. Statuta Općine Klana (»Službene novine PGŽ« broj 33/09), Općinsko
vijeće na sjednici održanoj 12. listopada 2011. donijelo je
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj Sustava zaštite i spašavanja
na području Općine Klana za razdoblje 2011. - 2012.
1. Definiranje sudionika zaštite i spašavanja
na području Općine Klana i organiziranje sustava zaštite i spašavanja.
Cilj: definiranje i usklađivanje snaga i
materijalno tehničkih sredstava kojima Općina Klana raspolaže u slučaju pojave
ugroze i uspostava sustava jasnih ovlasti i nadležnosti odnosno, jedinstvene koordinacije
i djelovanja sustava.
Prema Zakonu o zaštiti i spašavanju sudionici
zaštite i spašavanja su:
- fizičke i pravne osobe,
- izvršna i predstavnička tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave,
- središnja tijela državne uprave,
- operativne snage zaštite i spašavanja.
Općina Klana, u okviru svojih prava i obveza
utvrđenih Ustavom i zakonom uređuje, planira, organizira, financira i provodi
zaštitu i spašavanje. U cilju učinkovitog i racionalnog izvršavanja tih zadaća
potrebno je:
- definirati resurse,
- izvršitelje,
- te kontinuirano provoditi usklađivanje
djelovanja svih snaga.
2. Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje
operativnih snaga zaštite i spašavanja
Cilj: povećanje i unapređenje osposobljenosti
i razvoj operativnih snaga za reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje
se od:
- stožera zaštite i spašavanja Općine Klana
- službi i postrojbi središnjih tijela
državne uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj
djelatnosti (DUZS, MUP)
- zapovjedništava i postrojbi vatrogastva
(DVD Klana, DVD Škalnica, JVP Grada Rijeke)
- službi i postrojbi pravnih osoba koje se
zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti te udruga građana
koje se uključuju u sustav zaštite i spašavanja (HGSS Stanica Rijeka ili
Delnice, Ustanova za hitnu medicinsku pomoć Rijeka, Ordinacija opće medicine
Biserka Svetić- Rubeša, Dom zdravlja PGŽ, Zajednica društava Crvenog križa PGŽ
- Općinsko društvo Crvenog križa Klana, Nastavni zavod za javno zdravstvo PGŽ,
Veterinarska stanica Rijeka, Centar za socijalnu skrb Rijeka, Hrvatski zavod za
poljoprivrednu savjetodavnu službu - područni odjel Rijeka, Zajednica tehničke
kulture PGŽ, Hrvatske vode - Vodnogospodarski odjel za slivove sjevernog
Jadrana u Rijeci, HLD »Zec«, Planinarsko društvo »Pliš«, Off road klub »Uspon
4x4«)
- gospodarski subjekti čija oprema i ljudstvo
može pomoći u zaštiti i spašavanju te pravne osobe koje imaju postrojbe i
stručne timove za zaštitu i spašavanje:
- KD Vodovod i kanalizacija d.o.o., Rijeka,
- KD Čistoća d.o.o., Rijeka,
- KD Autotrolej d.o.o, Rijeka,
- Hrvatske ceste - Ceste Rijeka,
- Hrvatska elektroprivreda d.d. Zagreb,
Distribucijsko područje »Elektroprimorje« Rijeka,
- DI Klana d.d., Klana 264, Klana,
- Klanatrans d.o.o., Klana 98, Klana,
- Hrvatske šume - Šumarija Klana, Klana 185,
- Gržinčić d.o.o., Podstrmac 6, Klana,
- Cenoza promet d.o.o., Lisac 8, Klana,
- GP Rijeka d.d., F. Supila 6, Rijeka.
Stožer zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna
potpora načelniku kod rukovođenja operativnim snagama te je za njegovu ulogu
praćenja, planiranja i usklađivanja aktivnosti sustava zaštite i spašavanja
potrebno osigurati konstantno usavršavanje i:
- obuku članova Stožera i spašavanja u skladu
sa planom i programom obuke Stožera zaštite i spašavanja.
Zadaća je službi i postrojbi pravnih osoba i
središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj
redovitoj djelatnosti.
Zadaća Vatrogasnih zapovjedništava i
postrojbi je:
- izvršiti opremanje, osposobljavanje i
usavršavanje prema planovima zaštite od požara.
Zadaća je službi i postrojbi pravnih osoba
koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti te udruga
građana koje se uključuju u sustav zaštite i spašavanja:
- neki od navedenih subjekata koji djeluju na
području Općine Klana primarno se bave zaštitom i spašavanjem, dok se kod
ostalih subjekata ta aktivnost može organizirati ili postoje kapaciteti koji se
mogu uključiti u sustav zaštite i spašavanja stoga je potrebno definirati
snage, raspoloživa materijalno tehnička sredstva i potrebe (za dodatnom
opremom, usavršavanjem, obukom, vježbama i slično) te iste uključiti u
smjernice za daljnji razvoj.
Procjenom ugroženosti stanovništva,
materijalnih i kulturnih dobara te okoliša od katastrofa i velikih nesreća
predviđeno je osnivanje postrojbe civilne zaštite koja će se sastojati od dvije
skupine unutar kojih će djelovati po tri ekipe. Svaka ekipa se sastoji od tri
pripadnika. Potrebno je vršiti smotre i vježbe, kao i edukaciju pripadnika koji
bi u katastrofama sudjelovali u aktivnostima civilne zaštite.
3. Izvršenje zadaća u skladu sa Programom
aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku
Hrvatsku u 2011. i 2012. godini
Cilj: stalno unapređenje protupožarne zaštite
šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti utvrđuju se konkretni
zadaci na kojima su se predstavnička tijela županija, gradova, općina, pojedina
ministarstva, državne uprave organizacije, javna poduzeća i ustanove dužna
posebno angažirati tijekom godine u cilju preventivne aktivnosti i
uspostavljanja učinkovite organizacije u sustavu zaštite od požara, osobito
zaštite od šumskih i drugih požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2011. i
2012. godini.
Potrebno je revidirati Procjenu ugroženosti
od požara i tehnoloških eksplozija i Plan zaštite od požara za područje Općine
Klana.
4. Izrada i usvajanje Planova zaštite i
spašavanja
Cilj: donošenje temeljnih dokumenata kojima
se razrađuje aktiviranje, djelovanje sustava zaštite i spašavanja, zadaće i
nadležnosti, ljudske snage i materijalno-tehnička sredstva kao i mjere te
postupci za provedbu zaštite i spašavanja.
Sukladno odredbi članka 28. Zakona o zaštiti
i spašavanju, predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave u ostvarivanju
prava i obveza u području zaštite i spašavanja, dužno je najmanje jednom
godišnje, ili pri donošenju proračuna, u cjelini razmatrati stanje sustava
zaštite i spašavanja, a posebno svih operativnih snaga zaštite i spašavanja iz
članka 7. citiranog Zakona te donijeti smjernice za organizaciju i razvoj
sustava zaštite od spašavanja na svom području. Predstavničko tijelo nadalje u
proračunu osigurava sredstva namijenjena za financiranje sustava u narednoj
godini, donosi procjenu ugroženosti i plan zaštite i spašavanja, donosi opće
akte kojima propisuje mjere, aktivnosti i poslove u provođenju zaštite i
spašavanja te obavlja i druge poslove zaštite i spašavanja utvrđene Zakonom.
Člankom 29. citiranog Zakona propisana je
obveza općinskog načelnika da, u ostvarivanju prava i obveza u području zaštite
i spašavanja, za svoje područje: predstavničkom tijelu izradi i predloži nacrt
procjene ugroženosti, uz prethodno pribavljenu suglasnost Uprave, izradi i
predloži predstavničkom tijelu nacrt plana zaštite i spašavanja, predloži
financiranje sustava zaštite i spašavanja na svom području, pripremi prijedloge
općih akata kojima se propisuju mjere, aktivnosti i poslovi u provođenju
zaštite i spašavanja, odredi operativne snage zaštite i spašavanja i pravne
osobe od interesa za zaštitu i spašavanje sukladno procjeni ugroženosti,
osigura uvjete za premještanje, zbrinjavanje i druge aktivnosti i mjere u zaštiti
i spašavanju ljudi, imovine i okoliša sukladno planovima zaštite i spašavanja
te osigura uvjete za poduzimanje i drugih mjera važnih za otklanjanje
posljedica katastrofa i velikih nesreća te obavlja i druge poslove zaštite i
spašavanja utvrđene Zakonom.
Općinsko vijeće Općine Klana, na sjednici
održanoj 25. ožujka 2011. godine donijelo je Odluku o donošenju Procjene
ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara te okoliša od
katastrofa i velikih nesreća, a u tijeku je i izrada Plana zaštite i
spašavanja.
5. Financiranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: racionalno, funkcionalno i učinkovito
djelovanje sustava zaštite i spašavanja.
Sukladno odredbi članka 29. Zakona o zaštiti
i spašavanju potrebno je utvrditi izvore i način financiranja sustava zaštite i
spašavanja na području Općine Klana:
1. Sredstva za vatrogastvo (DVD Klana, DVD
Škalnica, JVP Grada Rijeke),
2. Sredstva za redovne službe i djelatnosti
sudionika u sustavu zaštite i spašavanja (zimska služba, komunalna društva i
slično),
3. Sredstva za udruge koje se bave zaštitom i
spašavanjem temeljem posebnih propisa odnosno čije su djelatnosti povezane sa
problematikom zaštite i spašavanja (HGSS, HLD Zec, PD Pliš, Gradsko društvo
Crvenog križa - Općinsko društvo Klana, Uspon 4x4),
4. Sredstva za programe odnosno aktivnosti
koje su povezane sa problematikom zaštite i spašavanja (DDD mjere - Nastavni
zavod za javno zdravstvo PGŽ i Veterinarska stanica Rijeka),
5. Sredstva za izvanredni angažman službi i
sudionika u sustavu zaštite i spašavanja (teška građevinska mehanizacija,
prijevoz i slično), a u slučaju izvanrednog događaja.
6. Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja na
području Općine Klana, pored ostalih subjekata, telekomunikacijska podrška,
odnosno sustav veza u kriznim situacijama, vrlo je bitan činitelj kvalitetnog
sustava zaštite i spašavanja, te je stoga potrebno:
a) nastaviti rad na unapređenju sustava veza
svih sudionika zaštite i spašavanja u skladu s normama Europske unije,
b) pokrenuti aktivnosti za uspostavljanje
sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju nesreća u suradnji sa Državnom
upravom za zaštitu i spašavanje.
7. Skloništa
Cilj: uspostava mreže javnih skloništa
Na području Općine Klana se nalazi nekoliko
skloništa i bunkera od kojih većina trenutno ne zadovoljava sigurnosne uvjete
za smještaj stanovništva. Potrebno je utvrditi koja se od postojećih bunkera i
skloništa mogu iskoristiti za smještaj stanovništva te koliko iznose troškovi
čišćenja te prilagodbe postojećih objekata koji mogu u sustavu zaštite i
spašavanja služiti kao skloništa.
8. Edukacija stanovništva na području zaštite
i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao
sudionika sustava zaštite i spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja,
javljaju se kada nesreće ili krize uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom
aktivnošću (utjecajem na okoliš, tehnologijom) djeluju na ljude u tolikoj mjeri
da ugroženo stanovništvo nije u mogućnosti kontrolirati tijek događaja i
uspješno se nositi sa nanesenim udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome
se može smanjiti ili ublažiti njena posljedica ako se posveti veća pozornost
predviđanjima, promatranjima, planiranju načina pomoći kao općoj pripravnosti
za adekvatni odgovor na krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Iz tog razloga potrebno je:
- provođenje informiranja građana putem
sredstava javnog informiranja,
- edukacija stanovništva, a posebno djece i
učenika o problematici kriznih situacija,
- jačanje svijesti u zajednici i javna
edukacija,
- obilježavanje svih datuma od značaja za
zaštitu i spašavanje,
- prezentiranje rada redovnih snaga zaštite i
spašavanja Općine Klana.
9. Zaštita okoliša
Cilj: unapređenje stanja okoliša i osiguranje
zdravog okoliša
Zaštita okoliša temelji se na uvažavanju
općeprihvaćenih načela zaštite okoliša, poštivanju načela međunarodnog prava
zaštite okoliša, uvažavanju znanstvenih spoznaja. Rezultati aktivne zaštite
imaju za cilj, pored navedenog, održivo korištenje prirodnih dobara bez većeg
oštećivanja i ugrožavanja okoliša, sprečavanje i smanjenje onečišćenja okoliša,
poboljšanje narušene prirodne ravnoteže i ponovno uspostavljanje njezinih
regeneracijskih sposobnosti.
Stoga je potrebno:
- sustavno vršiti analize podataka o praćenju
stanja okoliša,
- kontinuirana provedba akcija smanjenja
šteta u okolišu izazvanih raznim onečišćenjima,
- sanacija divljih deponija, kao
potencijalnih ugroza,
- razrada i daljnje unapređenje sustava
zaštite i spašavanja.
10. Suradnja na polju zaštite i spašavanja
Cilj: razmjenom iskustava, podataka, znanja i
vještina sa odgovarajućim institucijama zaštite i spašavanja iste razine
postići podizanje nivoa sigurnosti civilnog stanovništva, imovine te
eko-sustava na području Općine Klana
- u okviru suradnje sa susjednim gradovima i
općinama, Primorsko-goranskom županijom te gradovima i općinama iz drugih
županija nastaviti i unaprijediti suradnju na polju zaštite i spašavanja sa
odgovarajućim institucijama iste razine,
- u okviru Primorsko-goranske županije
kontinuirano razrađivati i usklađivati sustave zaštite i spašavanja, dogovarati
zajedničko djelovanje i pružanje međusobne pomoći u skladu sa pozitivnim
propisima.
Ove smjernice stupaju na snagu danom objave u
»Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-01/11-01/50
Ur. broj: 2170-06-11-01-03
Klana, 12. listopada 2011.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE KLANA
Predsjednik
Dorijan Valenčić, v.r.