26.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1. Zakona o zaštiti i spašavanju
(»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07, 38/09, 127/10), i članka 32. Statuta
Općine Lopar (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 27/09 i 3509)
Općinsko vijeće Općine Lopar, na 24. sjednici održanoj dana 2. rujna 2011.
godine, donosi
SMJERNICE
za organizaciju i razvoj Sustava zaštite i spašavanja na području Općine Lopar
od 2011. do 2013. godine
1.Definiranje sudionika zaštite i spašavanja na području Općine Lopar i
organiziranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: definiranje i usklađivanje snaga i materijalno tehničkih sredstava
kojima Općina raspolaže u slučaju pojave ugroze i uspostava sustava jasnih
ovlasti i nadležnosti, odnosno jedinstvene koordinacije djelovanja sustava.
Prema Zakonu o zaštiti i spašavanju sudionici zaštite i spašavanja su:
-fizičke i pravne osobe,
-izvršna i predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne)
samouprave,
-središnja tijela državne uprave,
-operativne snage zaštite i spašavanja.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, u okviru svojih prava i
obveza utvrđenih Ustavom i zakonom: uređuju, planiraju, organiziraju,
financiraju i provode zaštitu i spašavanje. U cilju učinkovitog i racionalnog
izvršavanja tih zadaća potrebno je:
-definirati resurse,
-izvršitelje,
-te kontinuirano provoditi i usklađivanje djelovanja svih snaga.
2.Opremanje, osposobljavanje i usavršavanje operativnih snaga zaštite i
spašavanja.
Cilj: povećanje i unaprjeđenje osposobljenosti i razvoj operativnih snaga za
reagiranje u nesrećama.
Operativne snage zaštite i spašavanja sastoje se od:
-Stožera zaštite i spašavanja na lokalnoj, regionalnoj i državnoj razini,
-službi i postrojbi središnjih tijela državne uprave koje se zaštitom i
spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti,
-zapovjedništva i postrojbi vatrogastva,
-zapovjedništva i službi civilne zaštite,
-službi i postrojbi pravnih osoba koje se zaštitom i spašavanjem bave u
svojoj redovitoj djelatnosti.
2.1. Zadaće operativnih snaga zaštite i spašavanja:
2.1.1. službi i postrojbi pravnih osoba i središnjih tijela državne uprave
koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovitoj djelatnosti:
-definirati snage, raspoloživa materijalno tehnička sredstva i potrebe (za
dodatnom opremom, usavršavanjem, obukom, vježbama i slično), te iste uključiti
i smjernice za daljnji razvoj.
2.1. 2. vatrogasnih zapovjedništava i postrojbi je:
-izvršiti opremanje, osposobljavanje i usavršavanje prema planovima zaštite
od požara.
2.1.3. Stožera zaštite i spašavanja:
Stožer zaštite i spašavanja je stručna potpora županu, gradonačelnicima i
načelnicima kod rukovođenja operativnim snagama te je za njegovu ulogu
praćenja, planiranja i usklađivanja aktivnosti sustava zaštite i spašavanja
potrebno osigurati konstantno usavršavanje i:
-obuku članova Stožera zaštite i spašavanja u skladu sa planom i programom
obuke stožera zaštite i spašavanja
-opremanje članova Stožera zaštite i spašavanja osobnom i skupnom opremom.
2.1.4. Zapovjedništva i postrojba civilne zaštite (na nivou PGŽ):
-nastaviti opremanje postrojbi civilne zaštite osobnom i skupnom opremom u
skladu sa raspoloživim sredstvima predviđena proračunom, a sukladno važećim
propisima i prema planu opremanja odobrenom od župana.
2.2. Civilna zaštita (stožer zaštite i spašavanja, zapovjedništvo civilne
zaštite i timovi-postrojbe civilne zaštite)
Utvrđuje se donošenje temeljnih dokumenata kojima se razrađuje aktiviranje,
djelovanje sustava zaštite i spašavanja, zadaće i nadležnosti, ljudske snage i
materijalno-tehnička sredstva kao i mjere te postupci za provedbu zaštite i
spašavanja.
Sukladno odredbi članka 28. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine«
broj 174/04, 79/07, 38/09, 127/10), predstavnička tijela jedinica lokalne i
područne (regionalne) samouprave u ostvarivanju prava i obveza u području
zaštite i spašavanja, dužna su :
-najmanje jednom godišnje, ili pri donošenju proračuna, u cjelini razmatrati
stanje sustava zaštite i spašavanja, a posebno svih operativnih snaga zaštite i
spašavanja iz članka 7. citiranog Zakona te donijeti smjernice za organizaciju
i razvoj sustava zaštite i spašavanja na svom području.
-u proračunu osigurati sredstva namijenjena za financiranje sustava ZS u
narednoj godini
-donijeti procjenu ugroženosti i plan zaštite i spašavanja
-donositi opće akte kojima propisuju mjere, aktivnosti i poslove u
provođenju zaštite i spašavanja te obavljaju i druge poslove zaštite i
spašavanja utvrđenje Zakonom.
Člankom 29. citiranog Zakona propisana je obveza načelnika jedinice lokalne
samouprave da, u ostvarivanju prava i obveza u području zaštite i spašavanja,
za svoje područje:
-predstavničkim tijelima izrađuje i predlaže nacrte procjene ugroženosti, uz
prethodno pribavljenu suglasnost uprave, izrađuje i predlažu predstavničkim
tijelima nacrte planova zaštite i spašavanja
-predlaže financiranje sustava zaštite i spašavanja na svom području
-priprema prijedloge općih akata kojima se propisuju mjere, aktivnosti i
poslovi u provođenju zaštite i spašavanja
-određuje operativne snage zaštite i spašavanja i pravne osobe od interesa
za zaštitu i spašavanje sukladno procjeni ugroženosti
-osiguravaju uvjete za premještanje, zbrinjavanje i druge aktivnosti i mjere
u zaštiti i spašavanju ljudi, imovine i okoliša sukladno planovima zaštite i
spašavanja te osiguravaju uvjete za poduzimanje i drugih mjera važnih za
otklanjanje posljedica katastrofa i velikih nesreća te obavljaju i druge
poslove zaštite i spašavanja utvrđene Zakonom.
Općina Lopar obvezuje se dovršiti izradu Plana zaštite i spašavanja te
Procjene ugroženosti koji posao je povjeren tvrtki N.W. Wind d.o.o. Varaždin,
sklapanjem Ugovora broj: PG 024/4 od dana 28. srpnja 2009. godine. Po dobivanju
suglasnosti za Procjenu ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih
dobara Općine Lopar, predstavničko tijelo dužno je donijeti odluku kojom se
ista usvaja i temeljem nje donijeti Plan zaštite i spašavanja.
Sukladno Procjeni ugroženosti osnovati postrojbe civilne zaštite te
osigurati u proračunu Općine Lopar, a s ciljem razvoja vlastitih sposobnosti za
djelovanje službi i pravnih osoba za djelovanje na sprečavanju i otklanjanju
štetnih posljedica koje nadilaze mogućnost djelovanja službi i pravnih osoba
kojima je zaštita i spašavanje ljudi i materijalnih dobara redovita djelatnost,
za zapovjedništvo, postrojbe i druge segmente civilne zaštite iskazati
prioritete materijalno-tehničkog razvoja (nabave osobne i skupne opreme) te
planirati osposobljavanje, uvježbavanje i druge aktivnosti).
2.3. Vatrogastvo
Proračunom Općine Lopar za 2011. godinu planirana su sredstva za rad
vatrogasne organizacije DVD Lopar u iznosu od 300.000,00 kuna.
Planirana sredstva utrošiti će se za dobrovoljnu vatrogasnu postrojbu
sukladno njenim vlastitim programima i razvojnim projektima, te će se istima
osigurati materijalno- tehnički razvoj, razvoj kadrovskih kapaciteta (s
planiranim obučavanjem, vježbama i sl.), sustavorganizacije i djelovanja
(dežurstva, dislokacija i sl.), a s ciljem jačanja spremnosti na djelovanje u
jedinstvenom sustavu zaštite i spašavanja na području općine Lopar.
Udruge građana od značaja za zaštitu i spašavanje
Općina Lopar će i u nastavnom razdoblju održavati sastanke sa predstavnicima
svih udruga koje su od značaja za zaštitu i spašavanje sa svog područja i sa
njima utvrditi brojnost, opremljenost, obučenost njihovog članstva, te zadaće u
zaštiti i spašavanju u koje bi bili uključeni u slučaju velikih nesreća ili
katastrofa. Sukladno dogovorenom i podnesenim i prihvaćenim razvojnim
projektima i programima, u dijelu od značaja za zaštitu i spašavanje, a u
suradnji sa Područnim uredom za zaštitu i spašavanje Rijeka utvrditi će se
detaljnije prioriteti koji će se financirati iz Proračuna Općine.
U 2011. godini planiraju se u općini Lopar financijska sredstva za slijedeće
udruge:
1.Sportsko-ribolovno društvo »Sv. Ivan« 2.000,00 kuna
2.Sportsko-ribolovno društvo »Lopar« 6.000,00 kuna
3.Društvo športske rekreacije »Lopar« 25.000,00 kuna
4.Sportsko društvo »Fitnes aero« 3.000,00 kuna
5.Udruga ovčara Lopar 2.000,00 kuna
6.Crveni križ Rab 5.000,00 kuna
7.Udruga veterana Domovinskog rata
»Lopar« 40.000,00 kuna
8.Lovačko društvo »Kuna« 2.000,00 kuna
2.5 Službe i pravne osobe koje se zaštitom i spašavanjem bave u okviru
redovne djelatnosti (npr. Hitna pomoć, javno zdravstvo, socijalna služba,
crveni križ, veterinarska služba, zaštita okoliša, javna poduzeća za održavanje
komunalne infrastrukture - kao što su vodovod, kanalizacija, čistoća, groblja i
druga, te pravne osobe koje se bave građevinskom, prijevozničkom, turističkom i
drugim djelatnostima od interesa za zaštitu i spašavanje).
Temeljem očekivanih ugroza, te vlastitih potreba i mogućnosti za spašavanje
ljudi i materijalnih vrijednosti, zaključuje se da slijedeća javna poduzeća i
druge pravne osobe i udruge od značaja za zaštitu i spašavanje za područje
Općine Lopar.
Procjenom ugroženosti utvrditi će se lokalna javna poduzeća i ustanove, te
pravne osobe i udruge koje su od značaja ili imaju zadaću u zaštiti i
spašavanju na tim razinama.
Općina Lopar će putem svojih stručnih službi kontaktirati sve službe i
pravne osobe od značaja i sa zadaćom u zaštiti i spašavanju na svom području s
ciljem točnog utvrđivanja zadaća i potreba za materijalnim sredstvima od
zajedničkog interesa (pokretne kuhinje, sanitetski materijal, sredstva za
zbrinjavanje i evakuaciju i sl.), kako bi nabavljali potrebnu opremu prema
zajednički utvrđenim prioritetima. Po potrebi stvoriti će se i ugovorni odnosi
između općine Lopar i određenih realizatora zadaća ZS:
3.Izvršenje zadaća u skladu sa Programom aktivnosti u provedbi posebnih
mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2011. godini i
protupožarna zaštita
Cilj: stalno unapređenje protupožarne zaštite šuma i otvorenih prostora.
Programom aktivnosti u provedbi posebnih mjera zaštite od požara od interesa
za Republiku Hrvatsku u 2011. godini (»Narodne novine« broj 29/11), utvrđuju se
konkretni zadaci na kojima su se predstavnička tijela županija, gradova,
općina, pojedina ministarstva, državne uprave organizacije, javna poduzeća i
ustanove dužna posebno angažirati tijekom godine u cilju preventive aktivnosti i
uspostavljanja učinkovite organizacije u sustavu zaštite od požara, osobito
zaštite od šumskih i drugih požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2011.
godini.
Donijeti Odluku o agrotehničkim mjerama na poljoprivrednom zemljištu,
mjerama za uređenje i održavanje poljoprivrednih rudina te mjerama zaštite od
požara na poljoprivrednom zemljištu.
Poduzeti potrebne radnje i donijeti potrebite akte koje su u obvezi Općine
Lopar, a koje Općina Lopar nije izvršila, a prema nalazu inspekcije zaštite od
požara.
Kao posebna proračunska stavka predviđena su i financijska sredstva u iznosu
od 30.000,00 kuna i za provedbu Programa aktivnosti u provedbi posebnih mjera
zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku u 2011. godini. U sklopu
provedbe Programa biti će realizirano i ažuriranje Procjene i plana zaštite od
požara.
4.Financiranje sustava zaštite i spašavanja
Cilj: racionalno, funkcionalno i učinkovito djelovanje sustava zaštite i
spašavanja.
Sukladno odredbi članka 28. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne Novine«
broj 174/04 i 79/07, 38/09, 127/10), potrebno je utvrditi izvore i način
financiranja sustava zaštite i spašavanja na području Općine Lopar. U Proračunu
Općine Lopar za 2011. godinu (»Službene novine Primorsko-goranske županije«
broj 56/10) te Projekciji Proračuna Općine Lopar za razdoblje 2011. - 2013.
godine (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 56/10) predviđena
su:
1.sredstva za vatrogastvo (sukladno Zakonu o vatrogastvu),
2.sredstva za civilnu zaštitu (izračun potrebnih sredstava biti će moguć po
donošenju zakona o civilnoj zaštiti i planova zaštite i spašavanja),
3.sredstva za redovne službe i djelatnosti sudionika u sustavu zaštite i
spašavanja (komunalna društva i slično),
4.sredstva za udruge koje se bave zaštitom i spašavanjem temeljem posebnih
propisa odnosno čije su djelatnosti povezane sa problematikom zaštite i
spašavanja (gradsko društvo crvenog križa Rab i slično),
5.sredstva za programe odnosno aktivnosti koje su povezane sa problematikom
zaštite i spašavanja (projekt GEOPARK otok Rab i slično).
5.Sustav uzbunjivanja građana
Cilj: uspostava sustava uzbunjivanja
U organizaciji zaštite i spašavanja u općini, pored ostalih subjekata,
telekomunikacijska podrška, odnosno sustav veza u kriznim situacijama, pokazao
se vrlo bitnim činiteljem kvalitetnog sustava zaštite i spašavanja, te je stoga
potrebno:
a) nastaviti rad na unapređenju sustava veza svih sudionika zaštite i
spašavanja u skladu s normama Europske unije,
b) nastaviti rad na unapređenju sustava uzbunjivanja stanovništva u slučaju
nesreća u suradnji sa Državnom upravom za zaštitu i spašavanje.
6.Edukacija stanovništva na području zaštite i spašavanja
Cilj: podizanje razine svijesti građana kao sudionika sustava zaštite i
spašavanja
Katastrofe, kao specifična krizna stanja, javljaju se kada nesreće ili krize
uzrokovane prirodnim silama ili ljudskom aktivnošću (utjecajem na okoliš,
tehnologijom) djeluje na ljude u tolikoj mjeri da ugroženo stanovništvo nije u
mogućnosti kontrolirati tijek događaja i uspješno se nositi s nanesenim
udarima, gubicima i štetama.
Učestalost i ozbiljnost katastrofa u mnogome se može smanjiti ili ublažiti
njena posljedica ako se posveti veća pozornost predviđanjima, promatranjima,
planiranju načina pomoći kao i općoj pripravnosti za adekvatni odgovor na
krizu, odnosno katastrofu ukoliko se ona dogodi.
Iz tog razloga potrebno je:
-provođenje informiranja građana putem sredstava javnog informiranja,
-edukacija stanovništva, a posebno djece i učenika o problematici kriznih
situacija,
-jačanje svijesti u zajednici i javna edukacija,
-obilježavanje svih datuma od značaja za zaštitu i spašavanje,
-prezentacije rada redovnih snaga zaštite i spašavanja na razini županije,
gradova i općina
7.Zaštita okoliša
Cilj: unapređenje stanja okoliša i osiguranje zdravog okoliša
Zaštita okoliša temelji se na uvažavanju općeprihvaćenih načela zaštite
okoliša, poštivanju načela međunarodnog prava zaštite okoliša, uvažavanju
znanstvenih spoznaja.
Rezultati aktivne zaštite imaju za cilj, pored navedenog, održivo korištenje
prirodnih dobara bez većeg oštećivanja i ugrožavanja okoliša, sprječavanje i
smanjenje onečišćenja okoliša, uklanjanje posljedica onečišćenja okoliša,
poboljšanje narušene prirodne ravnoteže i ponovno uspostavljanje njezinih
regeneracijskih sposobnosti
Stoga je potrebno:
-Sustavno vršiti analize podataka o praćenju stanja okoliša,
-Kontinuirana provedba akcija smanjenja šteta u okolišu izazvanih raznim
onečišćenjima,
-Razrada i daljnje unaprjeđenje sustava zaštite i spašavanja.
8.Suradnja na polju zaštite i spašavanja
Cilj: razmjenom iskustava, podataka, znanja i vještina na odgovarajućim
institucijama zaštite i spašavanja iste razine postići podizanje nivoa
sigurnosti civilnog stanovništva, domaćih i stranih turista, imovine te eko-sustava
na području Općine Lopar.
U okviru suradnje s susjednim gradovima i općinama, Primorsko-goranskom
županijom te gradovima i općinama iz drugih županija nastaviti i unaprijediti
suradnju na polju zaštite i spašavanja sa odgovarajućim institucijama iste
razine,
U okviru Primorsko-goranske županije kontinuirano razrađivati i usklađivati
sustave zaštite i spašavanja, dogovarati zajedničko djelovanje i pružanje
međusobne pomoći u skladu sa pozitivnim propisima.
Sastavni dio ovih Smjernica čini izvod iz Proračuna Općine Lopar po
programima odnosno aktivnostima koje su izravno u funkciji razvoja pojedinih
dijelova sustava zaštite i spašavanja i sa aktivnostima koje su u posrednoj
vezi sa sustavom.
Ove Smjernice stupaju na snagu danom donošenja, a objavljuju se u »Službenim
novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 023-05/11-01/07
Ur. broj: 2169/02-01/11-04
Lopar, 2. rujna 2011.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE LOPAR
Predsjednik
prof. Damir Paparić, v. r.