33.
Na temelju članka 32. Statuta Općine Punat (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 25/09 i 35/09) Općinsko vijeće Općine Punat
na sjednici održanoj 8. kolovoza 2011. godine donosi
ODLUKU
o osnivanju Posebne ustrojbene jedinice za uslugu pomoći i njege u kući
starijim osobama
Članak 1.
Osniva se Posebna ustrojbena jedinica pri Općini Punat za uslugu pomoći i
njege u kući starijim osobama, u skladu sa Zakonom o socijalnoj skrbi (»Narodne
novine« broj 57/ 11).
Članak 2.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Službenim novinama
Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021- 05/11-01/5
Ur. broj: 2142-02-01-11-5
Punat, 8. kolovoza 2011.
OPĆINSKO VIJEĆE OPĆINE PUNAT
Predsjednik
Marijan Kereži, v. r.
PROGRAM MEĐUGENERACIJSKE
SOLIDARNOSTI
»POMOĆ U KUĆI STARIJIM OSOBAMA«
za razdoblje 1. rujna 2011. godine -
31. prosinca
2012. godine
(u daljnjem tekstu: Program)
UVOD
Promjene demografske slike svijeta u 21. stoljeću ukazuju na trend povećanja
broja starijih osoba te se predviđa kako će učešće generacije iznad 65 godina
vjerojatno dostići postotak od 25% ukupnog broja svjetskog stanovništva.
Republika Hrvatska ima 15,62 % starijih osoba od 65 godina, prema Popisu
stanovništva 2001. godine, a sa određenom dozom sigurnosti može se
pretpostaviti kako će rezultati Popisa stanovništva 2011. godine pokazati još
veći postotak starijih osoba i tako potvrditi svjetski trend.
Visoki udjel starijeg stanovnIštva utječe na sveukupni gospodarski razvoj,
opterećuje mirovinski, zdrastveni i socijalni sustav. Pružanjem različitih
socijalnih usluga u zajednici, poticanjem strategije aktivnog starenja i
solidarnosti među generacijama nastoji se uspostaviti ravnoteža između prava
starijih na dostajanstvenu starost, trajnu društvenu uključenost, ali i prava
mlađih generacija na rast i razvoj.
Prema Strateškom planu Ministarstva obitelji, branitelja i međugeneracijske
solidarnosti za razdoblje od 2011. - 2013. godine , cilj je poboljšati
kvalitetu življenja starijih osoba prvenstveno u izoliranim područjima,
otocima, zajednicama s visokim postotkom starije populacije pružanjem
različitih socijalnih usluga kao što su usluge pomoći u kući. Time se s jedne
strane želi uspostaviti dugoročna strategija omogućavanja starenja u vlastitom
domu i promovirati aktivno sudjelovanje starijih u životu lokalne zajednice u
kojima će se poticati solidarnost svih članova u skrbi jednih za druge te
suradnja i zajedništvo.
Zadnjih je godina veliki pritisak na institucionalne kapacitete smještaja za
starije koji su nedostupni, skupi i ne mogu pružiti usluge svim zainteresiranim
građanima starije životne dobi. Takvo okruženje iznjedrilo je potrebu razvoja
izvaninstitucionalnih oblika skrbi za starije.
Europske zemlje već više godina provode politiku koja spaja stanovanje i
skrb u istoj kući. Cilj te politike jest integracija starijih ljudi u život
zajednice te poticanje na neovisan život u (zaštićenim) vlastitim domovima.
Potvrda takve politike u praksi iskazana je odobravanjem starijih osoba ili
otporom kojeg one pružaju prilikom smještaja u domove za starije i nemoćne
osobe, pa je takva praksa već ranije prihvaćena u zapadnoeuropskim zemljama, a
odnedavno i u Hrvatskoj.
Općina Punat je otočka općina sa naseljima Punat i Stara Baška i ukupno
broji 2028 stanovnika. Od toga je u Puntu 1913 stanovnika, a u Staroj Baški 115
stanovnika.
Učešće osoba iznad 65 godina iznosi kako slijedi:
Punat i Stara Baška 615 osoba ili 30,32 %
Izneseni podaci pokazuju da je Općina Punat iznad svih prosjeka u Hrvatskoj
i svijetu. Vjerojatno je samo koja udaljena otočka općina iznad iznesenih
postotaka.
Kako Općina Punat kroz svoj Socijalni program na razne načine pokušava
pomoći i olakšati život starijim osobama, a i svim osobama kojima je to
potrebno podmirenjem troškova stanovanja (struja, voda, komunalna naknada,
najam stana) ili jednokratnom novčanom pomoći, u tom smislu sve više daje se
prednost tzv. »servisima i pomoći u vlastitoj kući«. Sva dosadašnja
istraživanja i rezultati pokazuju da je oblik skrbi u vlastitom domu
prihvatljiviji iz više razloga:
-udovoljava se želji starijih osoba da ostanu u svom domu na kojeg su
navikle i od kojeg se ne žele odvojiti,
-omogućava se povezivanje svih činitelja u lokalnoj zajednici da doprinose
starijim osobama da što kvalitetnije žive u svojoj kući ili stanu. U program će
se uključiti Udruga umirovljenika Općine Punat, Crveni križ, Centar za
socijalnu skrb, vjerske i druge udruge , a koristit će se usluge i oprema Doma
za starije i nemoćne osobe u Krku »Mali Kartec«, razni serviseri donatori
usluga ,volonteri i dr.
-mogu se uključiti i sva državna tijela u zajedničkom cilju poboljšanja
kvalitete života svojih žitelja,
-humanost i briga je okrenuta ka pojedincu, a ne grupi u kojoj se često
starije osobe ne snalaze i pružaju otpor novim sredinama,
-moguće je selekcionirati vrste usluga koje su potrebne određenoj osobi,
-cijena takve skrbi znatno je niža nego u institucijama koje su za takvu
namjenu građene.
OPIS PROGRAMA
Vlada Republike Hrvatske je 2007. godine prihvatila program razvoja usluga u
sustavu međugeneracijske solidarnosti za razdoblje od 2008. do 2011. godine (NN
br.90 /07), a u svibnju 2011. godine i Strateški plan Ministarstva obitelji,
branitelja i međugeneracijske solidarnosti za razdoblje od 2011.-2013. godine.
Socijalno vijeće Općine Punat, na svojoj sjednici dana 7. srpnja 2011.
godine, razmatralo je problematiku i način organizacije Programa
međugeneracijske solidarnosti »Pomoć u kući starijim osobama« i prema preporuci
Ministra obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti gosp. Tomislava
Ivića i suglasnosti načelnika Općine Punat Mladena Juranića, zaključilo da se
posjeti Novi Vinodolski, gdje se takav program provodi nekoliko godina.Dana 12.
srpnja 2011. godine Novi Vinodolski posjetili su g. Marinko Žic, predstavnik
Udruge umirovljenika Punta, g. Daniel Strčić, predstavnik Općine Punat i g.
Dragutin Žic, predsjednik Socijalnog vijeća Općine Punat. Na osnovu informacija
dobivenih od ravnateljice Programa međugeneracijske solidarnosti »Pomoć u kući
starijim osobama« u Novom Vinodolskom, gđe. Ivane Rupčić, te potvrde o
uspješnom funkcioniranju programa od dosadašnjeg vijećnika Miljenka Žanića,
zaključeno je sljedeće:
Program međugeneracijske solidarnosti »Pomoć u kući starijim osobama«
uspješno je organiziran u više lokalnih jedinica u Hrvatskoj. Posebno je
uspješno organiziran u samom gradu Novom Vinodolskom, gdje se u posljednjih pet
godina razvio od jednog zaposlenika do sadašnjih deset, koji se brinu o 150
korisnika. Zahtjeva ima sve više, jer su starije osobe prihvatile taj model
pomoći u kući. Dobivene su detaljne informacije i materijali o načinu rada i
organizaciji sustava.
Osim organizirane pomoći u kući starijim osobama, programom se potiče i
zapošljavanje lokalnog stanovništva, osobito teže zapošljivih skupina,
poticanje volonterstva sprečavanje socijalne isključivosti starijih osoba,
senzibiliziranje javnosti za povećane potrebe starijih osoba, kao i potrebu
uzajamnog pomaganja, brige o starijima i dobrosusjedske pomoći.
Dana 25. svibnja 2011. godine Hrvatski je sabor donesao novi Zakon o
socijalnoj skrbi (NN br. 57/2011) koji je cjelovito i sveobuhvatno uredio
djelatnost socijalne skrbi.
U daljnjoj razradi razmatrat će se samo dijelovi zakona koji tretiraju
međugeneracijsku solidarnost koja je trenutno važna za Općinu Punat. Citiranjem
čl. 100 Zakona o socijalnoj skrbi definirane su smjernice i okvir programa.
»1.4.1. Usluga pomoći i njege u kući
Članak 100.
(1) Usluge pomoći i njege u kući obuhvaćaju više vrsta praktične pomoći
osobama koje imaju osigurane stambene i druge uvjete za život, ali zbog
starosti, invaliditeta ili drugih težih trajnih promjena u zdravstvenom stanju,
ne mogu same niti uz pomoć članova svoje obitelji brinuti o osnovnim životnim
potrebama, pa im je prijeko potrebna pomoć i njega druge osobe u njihovoj kući.
(2) Usluge pomoći i njege u kući mogu se priznati i osobi kojoj je zbog
privremenih težih promjena u zdravstvenom stanju ili teže tjelesne
invalidnosti, prijeko potrebna pomoć i njega druge osobe dok ta privremena
promjena traje.
(3) Praktična pomoć iz stavka 1. ovoga članka može biti pomoć u obavljanju
kućanskih i drugih poslova, i to nabava namirnica, pomoć u pripremi obroka,
obavljanje poslova čišćenja i pospremanja stana, nabava i dostava gotovih
obroka, održavanje osobne higijene i druga pomoć i njega u kući korisnika.
(4) Vrste pomoći i njege u kući propisuje pravilnikom ministar.«
Zakonom je propisano tko i pod kojim uvjetima može pružati usluge pomoći u
kući kako slijedi:
»1.4.3. Pružatelji usluge pomoći i
njege u kući
Članak 102.
Usluge pomoći i njege u kući pruža centar za pomoć i njegu, dom socijalne
skrbi, udruga, vjerska zajednica i druga pravna i fizička osoba koja obavlja
djelatnost socijalne skrbi, u skladu s uvjetima propisanim ovim Zakonom.«
Osnova za formiranje posebne službe u jedinici lokalne samouprave nalazi se
u Glavi VIII. kako slijedi:
(1) »Glava VIII.
MEĐUGENERACIJSKA SOLIDARNOST
Usluge međugeneracijske
solidarnosti za starije osobe
Članak 120.
(1) Međugeneracijska solidarnost je djelatnost kojom se razvijaju i šire
izvaninstitucijske usluge i volonterstvo, s ciljem što duljeg ostanka starijih
osoba u vlastitom domu i obitelji, njihove socijalne uključenosti u lokalnu
zajednicu i poboljšanja kvalitete njihova života.
(2) Usluge međugeneracijske solidarnosti za starije osobe obuhvaćaju više
vrsta pomoći osobama koje imaju osigurane stambene i druge uvjete za život, ali
zbog starosti, socijalne isključenosti, oslabljenih funkcionalnih sposobnosti
ili drugih težih promjena u zdravstvenom stanju, ne mogu same niti uz pomoć
članova svoje obitelji brinuti o osnovnim životnim potrebama, pa im je prijeko
potrebna pomoć druge osobe.
(3) Usluge iz stavka 2. ovoga članka mogu se izuzetno priznati i osobi
mlađoj od 65 godina života, kojoj je zbog privremenih težih promjena u
zdravstvenom stanju prijeko potrebna pomoć druge osobe dok ta privremena
promjena traje.
(4) Usluge iz stavka 2. ovoga članka su pomoć u obavljanju kućanskih i
drugih poslova, pomoć u socijalnoj integraciji i druga pomoć koja je potrebna
korisniku.«
Budući je Zakonom predviđena i iznimka tj. mogućnost pružanja usluga u kući
bez osnivanja centra za pomoć i njegu u čl. 237 kako slijedi:
»Iznimke
Članak 237.
(1) Ako usluge pomoći i njege iz članka 100. ovoga Zakona pruža dom
socijalne skrbi u okviru djelatnosti, nije obvezan osnovati centar za pomoć i
njegu.
(2) Ako jedinica lokalne samouprave, vjerska zajednica, trgovačko društvo,
udruga i druga domaća i strana pravna
osoba pružaju usluge pomoći i njege do 30 korisnika pod
uvjetima i na način uređen ovim Zakonom i pravilnikom iz članka 218. ovoga
Zakona, mogu obavljati ovu djelatnost bez osnivanja centra za pomoć i njegu u
posebnoj ustrojbenoj jedinici.
(3) Za pružanje usluga pomoći i njege u kući do 30 korisnika pomoći i njege
u kući, rješenje za početak rada pravnim osobama iz stavka 2. ovoga članka daje
upravni odjel jedinice područne (regionalne) samouprave nadležan za socijalnu
skrb.«
Slijedom navedenih odredbi prijedlog je da se u uvodnom provedbenom
razdoblju Programa, odnosno od 1. rujna 2011. godine do 31. prosinca 2011.
godine, provedu istraživanja potreba starijih osoba u Općini Punat.
Istraživanje bi se provelo zaduženjem službenika Jedinstvenog upravnog odjela
Općine Punat, odnosno u uvodnoj fazi Programa ne bi se zapošljavala nova osoba.
Sukladno potrebama strarijih osoba, koje će se istraživanjem utvrditi, u
slijedećoj fazi provedbe Programa organizirala bi se posebna ustrojbena
jedinica u Općini Punat koja treba organizirati i započeti rad sa 30
najpotrebnijih korisnika, te se, ovisno o potrebama, potom preoblikovati u
skladu sa potrebama i mogućnostima u Centar za pomoć i njegu u kući.
SVRHA I CILJ ORGANIZIRANJA SOCIJALNE POMOĆI U LOKANOJ JEDINICI
Svrha Programa je poboljšanje kvalitete življenja najpotrebnijim osobama
starije životne dobi kroz izvan institucionalne oblike skrbi.
Cilj Programa je uspostaviti i organizirati socijalnu skrb u četiri koraka
kako slijedi:
1. istraživanje potreba starijih osoba u Općini Punat - provodi Jedinstveni
upravni odjel Općine Punat - provedba od 1. rujna 2011. godine - 31. prosinca
2011. godine
2. organiziranje »posebne ustrojbene jedinice« za 30 osoba - minimalno
potrebno zaposliti Voditelja Programa - provedba u 2012. godini
3. formiranje »centra za pomoć u kući« kada se ukaže potreba za brigom za
više od 30 osoba. Uspostavom centra ukinula bi se »posebna ustrojbena jedinica«
iz prethodne točke
4. izgradnja »doma socijalne skrbi« (Dom za starije i nemoćne osobe) kada se
osiguraju sredstva za izgradnju i uspostavi organizacija propisana Zakonom o
socijalnoj skrbi. Nakon izgradnje doma ukinuo bi se centar, jer bi dom preuzeo
sveobuhvatnu brigu o starijim osobama.
USLUGE IZ PROGRAMA
A. ORGANIZIRANJE PREHRANE
-dostava namirnica
-pomoć u pripremi obroka u kućanstvu korisnika
-dostava obroka
-ostale usluge organiziranja prehrane
B. KUĆNI POSLOVI I UREĐENJE OKUĆNICE
-održavanje čistoće stambenog prostora
-pranje i glačanje rublja
-sitni popravci u kući
-poslovi održavanja okućnice (košenje trave i sl.)
-pomoć pri organizaciji obavljanja složenijih poslova u kući
-ostale usluge u kući i okućnici
C. OSOBNA HIGIJENA I OSNOVNA ZDRAVSTVENA SKRB
-pomoć pri kupanju
-pomoć pri oblačenju i svlačenju
-briga o higijeni i osobnom izgledu
-mjerenje krvnog tlaka
-mjerenje šećera u krvi
-kontrola redovitog uzimanja lijekova
-ostale usluge osnovne zdravstvene skrbi
D. PSIHOSOCIJALNA PODRŠKA
-individualni razgovori i druženje u svrhu prevladavanja usamljenosti
-pomoć u socijalnoj integraciji
-poticanje međugeneracijske solidarnosti i sličnih poslova pri nadležnim
institucijama
-omogućavanje telefonskih kontakata
E. POSREDOVANJE U OSTVARIVANJU RAZNIH PRAVA
-pomoć u obavljanju administrativnih i sličnih poslova pri nadležnim
institucijama
-koordinacija sa drugim nadležnim institucijama
-logistička pomoć - dostava lijeka ili pomagala, kontakti s liječnikom i sl.
POSLOVI VODITELJA PROGRAMA
Obavlja koordinaciju izvoditelja, korisnika i aktivnosti programa navedenih
u odjeljku Usluga programa.
FINANCIRANJE PROGRAMA MEĐUGENRACIJSKE SOLIDARNOSTI
Financiranje djelatnosti socijalne skrbi regulirano je u Glavi IV. Zakona
kako slijedi:
»Glava IV.
FINANCIRANJE DJELATNOSTI SOCIJALNE
SKRBI
1. Izvori financiranja socijalne skrbi
Članak 12.
Sredstva za financiranje djelatnosti socijalne skrbi osiguravaju se iz:
-sredstava proračuna Republike Hrvatske,
-sredstava proračuna jedinica područne (regionalne) samouprave,
-sredstava proračuna jedinica lokalne samouprave,
-prihoda ostvarenih sudjelovanjem korisnika i njihovih obveznika uzdržavanja
u plaćanju troškova socijalnih usluga,
-vlastitih prihoda,
-donacija, pomoći i ostalih namjenskih prihoda.«
FINANCIJSKI PLAN za provedbu Programa
U 2011. godini za provedbu Programa ne bi nastali nikakvi novi troškovi,
pošto bi se provedba Programa koordinirala unutar Jedinstvenog upravnog odjela
Općine Punat. Odnosno, pošto se ne bi zaposlila nova osoba, a provoditi će se
istraživanje potreba starijih osoba jedini trošak biti će materijal (papir,
toneri i sl.), što će se financirati iz za to predviđene Proračunske pozicije.
Kako bi Posebna ustrojbena jedinica trebala funkcionirati?
Zaposliti, ili iz redova općinskih službenika izabrati jednu osobu, kao
voditelja programa, koja ima afiniteta i volje za rad sa starijim osobama i
zadovoljava slijedeće formalne uvjete, uz probni rad od šest mjeseci:
-srednja stručna sprema
-dozvolu za vožnju automobila
-poznavanje rada na računalu
-organizacione sposobnosti
-komunikativnost i snalažljivost
-poznavanje domaćih ljudi
POTREBAN PROSTOR I OPREMA
Osigurati poslovni prostor za rad, jedna prostorija, s telefonom
(mobitelom), računalom na lokaciji blizu ili u centru mjesta gdje je mogućnost
pristupa sa vozilom.
Voditelj programa posjetio bi sve starije osobe u njihovim domovima u Puntu
i Staroj Baški. Razgovarao s njima, objasnio kako bi program funkcionirao,
napravio popis zainteresiranih osoba, korisnika programa.
Kad osobi prijavljenoj u program zatreba bilo koja vrsta pomoći, pozivom na
telefon objašnjava što treba i želi. Tada voditelj programa posjećuje osobu,
ako može sam riješi problem, npr. odlaskom u trgovinu, apoteku ili slično. U
slučaju nekog kvara, organizira potreban servis, koji će u najkraćem mogućem
roku otkloniti problem.
Usluge voditelja programa za korisnike, osobe uključene u program su
besplatne.
Voditelj programa raspolaže određenim iznosom finacijskih sredstva potrebnih
za rad. Bitno je da upoznat sa ljudima i njihovim socijalnim statusom, te zna
procijeniti da li je starijoj osobi samo treba organizirati servis , a korisnik
ga sam platiti, ili će se potrebna usluga obaviti i platiti iz sredstva same
ustrojbene jedinice.
Bitno je napomenuti da je godina 2011. Proglašena Europskom godinom
volontiranja. Promoviranjem volontiranja i solidarnosti u zajednici potiče se
odaziv volontera i velika mogućnost njihova uključivanja u pomoći u kući
starijim osobama.
Punat, 18. srpnja 2011.
Predsjednik Socijalnog vijeća Općine
Punat
Dragutin Žic, dipl. ing.