42.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerod. tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08 i 36/09) i članka 31. Statuta Općine
Lovran (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 30/09), Općinsko
vijeće Općine Lovran, na 16. sjednici održanoj dana 16. rujna 2010. godine,
donosi
ETIČKI
KODEKS
nositelja političkih dužnosti u Općini Lovran
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim Etičkim kodeksom utvrđuju se etička
načela i standardi u ponašanju predsjednika, potpredsjednika i članova
Općinskog vijeća Općine Lovran, Općinskog načelnika i zamjenika Općinskog
načelnika Općine Lovran te predsjednika i članova radnih tijela Općinskog
vijeća i Općinskog načelnika (dalje u tekstu: nositelji političkih dužnosti), u
obavljanju njihovih dužnosti, utemeljena na propisima i široko prihvaćenim
dobrim običajima.
Nositelji političkih dužnosti pridržavaju se
ovoga Etičkog kodeksa. Eventualna odstupanja drugih od Etičkog kodeksa ne
opravdavaju njegovo kršenje.
Ovim Etičkim kodeksom građane Općine Lovran i
opću javnost upoznaje se s ponašanjem koje imaju pravo očekivati od nositelja
političkih dužnosti.
Građani imaju pravo biti upoznati s
ponašanjem nositelja političkih dužnosti kao javnih osoba.
Članak
2.
U ovome Etičkom kodeksu pojedini pojmovi
imaju sljedeće značenje:
- diskriminacija je svako postupanje kojim se
neka osoba, izravno ili neizravno, stavlja ili bi mogla biti stavljena u
nepovoljniji položaj od druge osobe u usporedivoj situaciji, na temelju rase,
nacionalnoga ili socijalnog podrijetla, spola, spolnog opredjeljenja, dobi,
jezika, vjere, političkoga ili drugog opredjeljenja, bračnog stanja,
obiteljskih obveza, imovnog stanja, rođenja, društvenog položaja, članstva ili
nečlanstva u političkoj stranci ili sindikatu, tjelesnih ili društvenih
poteškoća, kao i na temelju privatnih odnosa sa zaposlenikom ili dužnosnikom
Općine Lovran;
- građani su stanovnici Općine Lovran;
- Kodeks je Etički kodeks nositelja
političkih dužnosti u Općini Lovran;
- povezane osobe su bračni ili izvanbračni
drug nositelja političke dužnosti, njegovi srodnici po krvi u uspravnoj lozi,
posvojitelj i posvojenik, srodnici u pobočnoj lozi do drugog stupnja i srodnik
po tazbini do prvog stupnja te ostale osobe koje se prema drugim osnovama i
okolnostima opravdano mogu smatrati interesno povezanima s nositeljem političke
dužnosti;
- sukob interesa je situacija u kojoj su
privatni interesi nositelja političkih dužnosti u suprotnosti s javnim
interesom ili kad privatni interes utječe ili može utjecati na nepristranost
nositelja političke dužnosti u obavljanju njegove dužnosti;
- uznemiravanje je svako neprimjereno
ponašanje prema drugoj osobi koja ima za cilj ili koja stvarno predstavlja
povredu osobnog dostojanstva, ometa obavljanje poslova, kao i svaki čin -
pojedinačan ili ponavljan, verbalni, neverbalni ili tjelesni te stvaranje ili
pridonošenje stvaranju neugodnih ili neprijateljskih radnih ili drugih
okolnosti koje drugu osobu zastrašuju, vrijeđaju ili ponižavaju, kao i pritisak
na osobu koja je odbila uznemiravanje ili spolno uznemiravanje ili ga je
prijavila.
Članak
3.
Cilj Kodeksa je stvaranje ozračja u kojem
nositelji političkih dužnosti svoje poslove obavljaju vodeći se prije svega
javnim interesom te zaštitom vjerodostojnosti i dostojanstva povjerene im
dužnosti, u skladu s opravdanim očekivanjima građana o ponašanju političkih
predstavnika kojima su dali svoje povjerenje, uz zaštitu prava svakog nositelja
političke dužnosti na primjenu demokratskih sredstava artikuliranja i
promicanja svojih političkih stavova.
II. TEMELJNA NAČELA
Članak
4.
Nositelji političkih dužnosti se pridržavaju
naročito sljedećih temeljnih načela:
- zakonitosti i zaštite javnog interesa;
- odanosti lokalnoj zajednici te dužnosti
očuvanja i razvijanja povjerenja građana u nositelje političkih dužnosti i
institucije općinske vlasti u kojima djeluju;
- poštovanja integriteta i dostojanstva
osobe, zabrane diskriminacije i povlašćivanja te zabrane uznemiravanja;
- čestitosti i poštenja te izuzetosti iz
situacije u kojoj postoji mogućnost sukoba interesa;
- zabrane zlouporabe ovlasti, zabrane
korištenja dužnosti za osobni probitak ili probitak povezane osobe, zabrane
korištenja autoriteta dužnosti u obavljanju privatnih poslova, zabrane traženja
ili primanja darova radi povoljnog rješavanja pojedine stvari te zabrane
davanja obećanja izvan propisanih ovlasti;
- konstruktivnog pridonošenja rješavanju
javnih pitanja;
- javnosti rada i dostupnosti građanima;
- poštovanja posebne javne uloge koju mediji
imaju u demokratskom društvu te aktivne i nediskriminirajuće suradnje s medijima
koji prate rad tijela općinske vlasti;
- iznošenja službenih stavova u skladu s
ovlastima;
- zabrane svjesnog iznošenja neistina;
- pridržavanja pravila rada tijela u koje su
izabrani, odnosno imenovani;
- aktivnog sudjelovanja u radu tijela u koje
su izabrani, odnosno imenovani;
- razvijanja vlastite upućenosti o odlukama u
čijem donošenju sudjeluju, korištenjem relevantnih izvora informacija, trajnim
usavršavanjem i na druge načine;
- prihvaćanja dobrih običaja parlamentarizma
te primjerenog komuniciranja, uključujući zabranu uvredljivog govora;
- isključivanja primjene političkih i drugih
nerelevantnih kriterija prilikom popune mjesta u općinskoj upravi te na drugim
položajima izvan političke sfere;
- odnosa prema službenicima i namještenicima
upravnih tijela koji se temelji na propisanim pravima, obvezama i
odgovornostima obiju strana, isključujući pritom svaki oblik političkog
pritiska na upravu koji se u demokratskim društvima smatra neprihvatljivim (primjerice,
nalaganje protupropisnog postupanja, najava smjena slijedom promjene vlasti i
sl.);
- redovitog puta komuniciranja s općinskim
službenicima i namještenicima, što uključuje pribavljanje službenih informacija
ili obavljanje službenih poslova putem njihovih pretpostavljenih;
- osobne odgovornosti za svoje postupke.
Članak
5.
Nositelji političkih dužnosti na čelnim
položajima u tijelima općinske vlasti angažirani su na osiguranju provedbe
Kodeksa u dodatnoj mjeri, u skladu s posebnom odgovornošću koju imaju.
III. NADZOR POŠTOVANJA ETIČKOG KODEKSA
Članak
6.
Poštovanje Kodeksa nadzire Etički odbor.
Etički odbor čine predsjednik i dva člana,
koje imenuje i razrješuje Općinsko vijeće.
Predsjednik Etičkog odbora imenuje se iz reda
osoba nedvojbenoga javnog ugleda u lokalnoj zajednici. Predsjednik Etičkog
odbora ne može biti nositelj političke dužnosti, niti član političke stranke,
odnosno kandidat nezavisne liste zastupljene u Općinskom vijeću.
Članovi Etičkog odbora imenuju se iz reda
vijećnika Općinskog vijeća, po jedan član iz vlasti i oporbe.
Administrativnu potporu radu Etičkog odbora
pruža upravno tijelo Općine nadležno za stručnu pomoć u radu Općinskog vijeća i
Općinskog načelnika.
Članak
7.
Etički odbor izdaje mišljenja, preporuke i
upozorenja povodom pritužbe ili na zahtjev građana, nositelja političkih
dužnosti, Općinskog vijeća, Općinskog načelnika ili njihovih radnih tijela, kao
i na vlastitu inicijativu.
O pritužbi na ponašanje koje podnositelj
smatra protivnim Kodeksu Etički odbor obavješćuje nositelja na kojeg se
pritužba odnosi, dajući mu mogućnost da se o pritužbi očituje u roku od 15 dana
od primitka pritužbe.
Tijela općinske vlasti te općinska upravna
tijela dužni su surađivati s Etičkim odborom u prikupljanju informacija
potrebnih za njegovo odlučivanje.
Etički odbor odlučuje većinom glasova, u roku
od 60 dana od zaprimanja pritužbe ili zahtjeva. Mišljenja, preporuke i
upozorenja Etičkog povjerenstva dostavljaju se Općinskom vijeću, podnositelju
pritužbe ili zahtjeva i nositelju političke dužnosti na kojeg se pritužba
odnosi te se objavljuju na oglasnoj ploči Općine Lovran.
Kada je potrebno odlučiti o postupanju člana
Etičkog odbora, taj član ne sudjeluje u odlučivanju.
Članak
8.
Etički odbor podnosi Općinskom vijeću
godišnje izvješće o svom radu, najkasnije do kraja ožujka za prethodnu godinu.
Prihvaćeno godišnje izvješće objavljuje se na web stranici Općine Lovran.
Članak
9.
Postupanje Etičkog odbora ne priječi provedbu
mjera iz nadležnosti drugih ovlaštenih tijela i osoba u vezi s odgovornošću
nositelja političke dužnosti kada su pojedinim ponašanjem ispunjene propisane
pretpostavke za provedbu tih mjera.
IV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
10.
Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Kodeks se objavljuje i na web stranici Općine
Lovran.
Klasa: 011-01/10-01/25
Ur. broj: 2156/02-01-10-1
Lovran, 16. rujna 2010.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE LOVRAN
Predsjednik
Đurđica Tancabel, v.r.