71.
Na temelju članka 35. stavak 2. i članka 391.
Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (»Narodne novine« broj 91/96,
68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/ 06 i 146/08), članka 35. točka
2. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«
broj 33/01, 60/01 - vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08 i 36/09) i
članka 30. Statuta Općine Kostrena (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 26/09), Općinsko vijeće Općine Kostrena, na svojoj sjednici
održanoj dana 21. prosinca 2009. donosi
ODLUKU
o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine
Kostrena
I. UVODNE ODREDBE
Članak
1.
Ovom Odlukom uređuje se postupanje tijela
Općine Kostrena (u daljnjem tekstu: Općina) u svezi sa stjecanjem,
raspolaganjem i upravljanjem nekretninama u vlasništvu Općine Kostrena.
Članak
2.
Pojedini izrazi upotrijebljeni u ovoj Odluci
imaju sljedeće značenje:
1. »nekretnina« označava neizgrađeno ili
izgrađeno građevinsko zemljište, stan kao posebni dio zgrade, javnu površinu te
druge čestice zemljišne površine zajedno sa svime što je sa zemljištem spojeno
na površini ili ispod nje pod uvjetom da se nalazi na području Općine Kostrena
i da je Općina Kostrena nositelj prava vlasništva,
2. »raspolaganje nekretninom« u smislu ove
Odluke znači prodaja, osnivanje prava služnosti, osnivanje stvarnih tereta,
osnivanje prava građenja, osnivanje založnog prava, zakup na zemljištu u
vlasništvu Općine ,kao i stjecanje nekretnina u korist Općine,
3. »upravljanje nekretninom« označava
održavanje nekretnine u vlasništvu ili posjedu Općine Kostrena u funkcionalnom
stanju nužnom za normalno korištenje te provođenje postupka koji prethodi
raspolaganju nekretninom,
4. »građevinsko zemljište« označava izgrađeno
ili neizgrađeno zemljište koje je dokumentima prostornog uređenja predviđeno za
izgradnju građevine ili za drugi način i oblik korištenja ili uređenja, a
nalazi se unutar građevinskog područja Općine Kostrena,
5. »poslovni prostor« označava poslovnu
zgradu ili poslovnu prostoriju (prostorije) ili garažu pod uvjetom da je Općina
Kostrena nositelj prava vlasništva poslovne zgrade, prostora ili garaže,
6. općinski stan označava stan u smislu
Zakona o najmu stanova pod uvjetom da je Općina Kostrena nositelj prava
vlasništva.
Članak
3.
Načelnik i Općinsko vijeće Općine Kostrena
upravljaju nekretninama u vlasništvu Općine temeljem vlasničkih ovlasti, a pod
uvjetima i na način propisan Zakonom o vlasništvu i drugim stvarnim pravima,
Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te drugim zakonima i
propisima RH i ovom Odlukom.
Načelnik i Općinsko vijeće upravljaju
nekretninama na načelima zakonitosti i svrsishodnosti, u skladu s namjenom
nekretnina i u interesu stvaranja uvjeta za gospodarski razvoj Općine i
osiguranje društvenih i socijalnih interesa.
Stručne poslove u izvršenju prava iz
prethodnog stavka obavlja Upravni odjel za komunalne djelatnosti, gospodarstvo,
održivi razvoj i prostorno planiranje.
II. TEMELJNE ODREDBE
Članak
4.
Ovom Odlukom se naročito uređuje:
- stjecanje, raspolaganje i upravljanje
nekretninama
- provođenje natječaja za prodaju odnosno
zamjenu nekretnina
- ostvarivanje i zasnivanje drugih prava na
nekretninama.
Sredstva dobivena otuđenjem nekretnina Općine
Kostrena moraju se, sukladno pozitivnim propisima, trošiti u kapitalna ulaganja
u dugotrajnu imovinu.
Članak
5.
U sklopu stjecanja, raspolaganja, upravljanja
i korištenja nekretninama u vlasništvu Općine Kostrena, Općina:
- uređuje vlasničko-pravno stanje nekretnina
- vrši investicijsko i tekuće održavanje
nekretnina
- vrši pripremu zemljišta za izgradnju
- prodaje neizgrađeno građevinsko zemljište
pripremljeno za izgradnju
- prodaje uređeno neizgrađeno građevinsko
zemljište
- prodaje izgrađeno građevinsko zemljište
- osniva pravo građenja na svojim
nekretninama
- osniva stvarne terete na svojim
nekretninama
- kupuje i prima na dar nekretnine
- mijenja nekretnine u vlasništvu Grada s
nekretninama trećih osoba
- vrši i druga vlasnička prava u skladu sa
zakonom i općim aktima Općine Kostrena.
Članak
6.
Pod uređenjem vlasničko-pravnog stanja
nekretnina podrazumijevaju se sve službene radnje i postupci koje Općina
poduzima radi:
- identifikacije određene nekretnine
- uvida u katastarski operat zemljišta radi
utvrđivanja oznake nekretnine
- saznanja o zemljišnoknjižnom nositelju
prava vlasništva na nekretnini.
Kada je zemljišnoknjižni nositelj prava
vlasništva na nekretnini različit od Općine Kostrena, Općina će poduzeti
odgovarajući pravni posao ili pokrenuti postupak pred nadležnim tijelom upravne
ili sudske vlasti ili potaknuti donošenje odluke nadležnog predstavničkog
tijela radi stjecanja prava vlasništva na nekretnini i upisa toga prava u
zemljišnim knjigama u svoju korist.
Članak
7.
Općina može stjecati nekretnine kada je to
potrebno radi izgradnje, rekonstrukcije građevina, privođenja zemljišta namjeni
određenoj prostornim planom, odnosno urbanističkim planom uređenja za
obavljanje djelatnosti koja je Zakonom utvrđena kao djelatnost koju obavlja ili
čije financiranje osigurava jedinica lokalne samouprave, radi izgradnje
objekata komunalne infrastrukture i u drugim opravdanim slučajevima.
Načelnik donosi odluku o stjecanju nekretnina
do vrijednosti 0,5% iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja
prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju nekretnine. Odluka mora biti
obrazložena.
Općinsko vijeće donosi odluku o stjecanju
nekretnina čija ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez primitaka
ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o stjecanju
nekretnine.
Pri stjecanju nekretnine vodi se računa o
tržišnoj cijeni nekretnine.
Članak
8
Građevinsko zemljište priprema se za građenje
građevina i uređenje javnih površina čiji je investitor Općina Kostrena kao i
za prodaju zemljišta i osnivanje prava građenja na zemljištu.
Priprema građevinskog zemljišta obuhvaća:
izradu i donošenje dokumenata prostornog uređenja, ishođenje lokacijske
dozvole, izradu i provedbu geodetskog elaborata, utvrđivanje komunalnog
doprinosa, rješavanje imovinsko-pravnih odnosa (otkup, zamjena i sl.) kao i
druge radnje potrebne za pripremu građenja ili uređenja zemljišta.
Priprema građevinskog zemljišta financira se
iz Proračuna Općine i to iz prihoda od komunalnog doprinosa i prihoda
ostvarenih gospodarenjem nekretninama u vlasništvu Općine.
III. NAČIN, UVJETI I POSTUPAK PRODAJE I
DRUGIH OBLIKA RASPOLAGANJA NEKRETNINA
Članak
9.
Početna (najniža) cijena nekretnine utvrđuje
se u visini tržišne cijene nekretnine sukladno procjeni vrijednosti stalnog
sudskog vještaka građevinske struke i to po metru kvadratnom zemljišta.
Članak
10.
Zemljište na kojem pravo vlasništva ima
Općina, Općina prodaje odnosno istim na drugi način raspolaže temeljem javnog
natječaja, ako zakonom ili ovom odlukom nije drugačije određeno.
Javni natječaj provodi se za:
- prodaju zemljišta ili zgrada, odnosno
stanova,
- zamjenu zemljišta,
- darovanje zemljišta,
- osnivanje prava građenja,
- zakup zemljišta,
- osnivanje prava služnosti i drugih stvarnih
tereta.
Članak
11.
Odredba članka 10. ove odluke ne primjenjuje
se na slučajeve kada pravo vlasništva na zemljištu u vlasništvu Općine Kostrena
stječu Republika Hrvatska i jedinice lokalne samouprave i područne (regionalne)
samouprave, te pravne osobe u pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske, odnosno
pravne osobe u pretežitom vlasništvu Općine, ako je to u interesu i cilju općeg
gospodarskog i socijalnog napretka.
Na zahtjev vlasnika zemljišta odnosno
građevine, Općina će na temelju odluke nadležnog tijela, bez provođenja javnog
natječaja prodati zemljište u svom vlasništvu i to:
- osobi kojoj je zemljište potrebno za
formiranje neizgrađene građevne čestice u skladu s lokacijskom dozvolom ili
detaljnim planom uređenja, ukoliko površina tog zemljišta ne prelazi 20%
površine planirane čestice,
- osobi kojoj je to zemljište potrebno za
formiranje izgrađene građevne čestice u skladu s detaljnim planom uređenja,
- osobi koja je na tom zemljištu izgradila
građevinu za stalno stanovanje bez građevinske dozvole ili drugog odgovarajućeg
akta, pod uvjetom da je građevina izgrađena u skladu s prostornim planom te ako
se vlasnik građevine obveže da će ishoditi rješenje o uvjetima gradnje odnosno
drugi odgovarajući akt u roku od godine dana od dana sklapanja kupoprodajnog
ugovora.
Članak
12.
Odluka o raspisivanju javnog natječaja koju
donosi Općinsko vijeće objavljuje se u lokalnom tisku, a obje odluke sadrže
naročito:
- predmet javnog natječaja i vrstu pravnog
posla
- oznaku vlasničkog (1/1) ili suvlasničkog
dijela te površinu
- kratki opis i namjenu nekretnine
- početnu cijenu prometne vrijednosti
nekretnine - za zemljište po m2
- rok za podnošenje ponuda
- posebne uvjete javnog natječaja
- način i rok podnošenja ponuda na javni
natječaj
Odluka o raspisivanju javnog natječaja po
potrebi može sadržavati i druge elemente kao što su: podaci o opremljenosti
nekretnine, podaci o namjeni prostora, podatak o obvezi i visini komunalnog
doprinosa, rok za zaključenje ugovora, uvjete za raskid ugovora, visinu
garantnog pologa (najmanje 10% od procijenjene ukupne cijene) ishođenje
lokacijske dozvole ako je to potrebno, rok za obavijest ponuđača o
najpovoljnijoj ponudi, odredba da najpovoljniji ponuditelj nema pravo na povrat
uplaćenog garantnog pologa ako u određenom roku iz neopravdanih razloga ne
sklopi ugovor s Općinom i drugo.
Članak
13.
Natječaj provodi Povjerenstvo nadležno za
razmatranje ponuda (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
Povjerenstvo broji tri (3) člana i imenuje ga
Načelnik iz redova službenika Općine Kostrena, a Prošireno Povjerenstvo od još
dva člana Općinskog vijeća za postupak u nadležnost Općinskog vijeća imenuje
Općinsko vijeće.
Članak
14.
Po proteku roka za dostavu ponuda po
natječaju, Povjerenstvo otvara pristigle ponude i sastavlja zapisnik o svom
radu.
Najprije se otvaraju zakašnjele ponude što se
unosi u zapisnik. Za zakašnjele ponude Povjerenstvo će predložiti donošenje
zaključka o odbacivanju ponude.
Potom se otvaraju pravovremeno pristigle
ponude. Utvrđuje se da li ponudama prileži sva natječajem zatražena
dokumentacija. Za ponude s nepotpunom dokumentacijom Povjerenstvo će predložiti
donošenje zaključka o odbijanju ponude.
Na kraju se razmatraju pravovremeno pristigle
ponude sa svom potrebnom dokumentacijom i iznos ponuđene cijene. Najpovoljnijim
ponuđačem smatrat će se ponuđač koji je ponudio najvišu cijenu i koji ispunjava
posebne uvjete natječaja ukoliko su oni u natječaju navedeni.
Članak
15.
Javni natječaj smatra se valjanim ako je
pravovremeno podnesena barem jedna ponuda koja ispunjava sve uvjete javnog
natječaja i koja nudi barem najnižu (početnu) cijenu objavljenu u oglasu o
javnom natječaju.
Članak
16.
Ako su dva ili više ponuđača ponudila istu
cijenu za nekretninu provest ce se usmeno javno nadmetanje.
Članak
17.
Na temelju zapisnika Povjerenstva, Načelnik
(Općinsko vijeće) može donijeti ce odluku o odabiru najpovoljnije ponude.
Članak
18.
Ponuđaču koji nije uspio u natječaju,
garantni polog se vraća u roku od 8 dana od dana donošenja odluke o utvrđivanju
najpovoljnijeg ponuđača.
Ponuđač koji je utvrđen kao najpovoljniji i
koji odustane od sklapanja ugovora, nema pravo na povrat garantnog pologa.
Ponuđač koji uspije u natječaju uplata
garantnog pologa se uračunava u kupoprodajnu cijenu.
Članak
19.
Kupoprodajna cijena u pravilu se uplaćuje
jednokratno u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora, te se može odrediti
da je rok bitan sastojak ugovora.
Načelnik (Općinsko vijeće) može u opravdanim
okolnostima utvrditi mogućnost obročnog plaćanja cijene, a najduži rok za
isplatu kupoprodajne cijene iznosi 24 mjeseca, uz uvjet da kupac dozvoli upis
založnog prava -hipoteke uvećane za kamatu, do isplate ukupne kupoprodajne
cijene.
U slučaju obročnog plaćanja, na iznos
prodajne cijene obračunava se važeća kamata poslovne banke.
Članak
20.
Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuditelja za
raspolaganje nekretninama koje raspolaganje se odnosi na prodaju i zamjenu
nekretnina donosi:
- Načelnik, za ponuđenu cijenu nekretnina
koja ne prelazi iznos od 0,5 % iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u godini
koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o prodaji ili zamjeni, a najviše do
100.000,00 kuna.
- Općinsko vijeće, za ponuđenu cijenu nekretnina
koja prelazi iznos od 0,5% iznosa prihoda odnosno čija je pojedinačna
vrijednost veća od 100.000,00 kn.
Također nadležnost odlučivanja Načelnika i
općinskog vijeća glede stjecanja, prodaje i zamjene odnosi i na darovanje
nekretnina.
IV. OSTALI NAČINI RASPOLAGANJA NEKRETNINAMA
Članak
21.
Općina može, temeljem odluke
načelnika/Općinskog vijeća/, zamjenjivati nekretnine radi:
1. razvrgnuća suvlasničke zajednice
2. stjecanja vlasništva na građevinskom
zemljištu ili drugim nekretninama radi privođenja zemljišta ili postojećih
objekata namjeni utvrđenoj prostornim planovima
3. u drugim opravdanim slučajevima.
Članak
22.
Pravo na zamjensko zemljište radi izgradnje
obiteljske stambene zgrade imaju:
Vlasnici zemljišta kojima se zemljište
oduzima radi privođenja zemljišta namjeni koji imaju najmanje 600m2 zemljišta u vlasništvu a nalazi se u građevinskom
području uz uvjet da se i zamjensko zemljište u vlasništvu Općine Kostrena i
zemljište u vlasništvu fizičke osobe procijeni prema tržišnoj vrijednosti koju
će utvrditi ovlašteni sudski vještak građevinske struke.
Osobe, odnosno vlasnici zemljišta kojima se
zemljište uzima, odnosno parcela umanjuje, a na području Općine Kostrena nemaju
više nekretnina u vlasništvu koje bi po obliku bile pogone za izgradnju
obiteljske stambene zgrade, također uz procjenu tržišne vrijednosti nekretnina.
Članak
23.
Na zemljištu u vlasništvu Općine mogu se
ugovorom osnivati prava služnosti u korist vlasnika povlasne nekretnine,
nositelja prava građenja na njoj ili u korist određene osobe.
O osnivanju služnosti na nekretninama u
vlasništvu Općine, odlučuje Načelnik uz uvjete:
1. ako je to nužno za ogovarajuće korištenje
povlasne nekretnine
2. ako se time bitno ne ograničava korištenje
nekretnine u vlasništvu Općine - poslužne nekretnine
3. ako se Općini isplati aktom o zasnivanju
služnosti utvrđena naknada.
Naknada za zasnivanje stvarne služnosti
utvrđuje se odlukom o zasnivanju.
Kada se služnost zasniva radi postavljanja komunalnih
uređaja i instalacija od interesa za Općinu, načelnik može donijeti odluku da
se služnost zasniva bez naknade.
O zasnivanju služnosti Općina i predlagatelj
zaključuju ugovor kojim uređuju međusobna prava i obveze.
Članak
24.
Na nekretnini u vlasništvu Općine može se
osnovati pravo građenja u korist druge osobe.
Pravo građenja osniva se ugovorom između
Općine kao vlasnika nekretnine i nositelja prava građenja.
Pravo građenja zasniva se na rok duži od 10
godina.
Rok na koji se osniva pravo građenja i visinu
naknade za ustanovljeno pravo građenja utvrđuje se odlukom načelnika.
Pravo građenja može se iznimno osnovati bez
naknade ako se osniva u korist trgovačkih društava i ustanova u vlasništvu te
djelomičnom ili većinskom vlasništvu Općine.
Članak
25.
Zasnivanje založnog prava (hipoteke) na
nekretninama u vlasništvu Općine može se dozvoliti iznimno ako je to u izravnom
interesu za ostvarivanje funkcije Općine.
Pod interesom Općine u smislu stavka 1. ovog
članka smatra se i interes trgovačkih društava, ustanova i drugih subjekata u
vlasništvu ili većinskom vlasništvu Općine.
O zasnivanju založnog prava odlučuje načelnik
(Općinsko vijeće).
Članak
26.
Općina Kostrena može zemljište u svome
vlasništvu dati u zakup:
- radi korištenja zemljišta za potrebe
postojeće privremene građevine koja se koristi u svrhu stanovanja
- radi korištenja zemljišta za poljoprivrednu
obradu
- radi korištenja zemljišta za postavu
infrastrukturnih objekata, uređaja i opreme
- radi uređenja zemljišta i korištenja
zemljišta kao parkirališni prostor
- radi uređenja i korištenja zemljišta za
prodajnu namjenu, otvoreni skladišni prostor i slične namjene
Na zemljištu koje je predmet zakupa nije
dozvoljena gradnja građevina niti izvođenje drugih radova za koje je potrebno
ishoditi rješenje o uvjetima gradnje, lokacijsku dozvolu ili bilo koji drugi
akt kojim se odobrava građenje.
Visina zakupnine utvrđuje se posebnom odlukom
koju donosi Načelnik.
V. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
27.
Sve odluke Poglavarstva i Načelnika koje se
donesene prije stupanja na snagu ove odluke, a odnose se na raspolaganje biti
će realizirane kad se za to steknu uvjeti.
Sve troškove objave javnog natječaja, izrade
procjene vrijednosti i geodetskog elaborata snosi strana koja je postupak
raspolaganja nekretninama i pokrenula.
Članak
28.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje
vrijediti Odluka o građevinskom zemljištu Općine Kostrena (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 17/97, 32/03 i 28/06).
Članak
29.
Ova Odluka stupa na snagu osam dana po objavi
u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/09-01/13
Ur. broj: 2170-07-01-09-73
Kostrena, 21. prosinca 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE KOSTRENA
Predsjednica
Ankica Lörinc, prof., v.r.