39.
Temeljem članka 28. stavka 1. alineja 1. Zakona
o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« 174/04 i 79/07) i članka 18. Statuta
Općine Lokve (»Službene novine Primorsko- goranske županije« broj 37/05)
Općinsko vijeće Općine Lokve, na sjednici održanoj 13. kolovoza 2009. godine
usvaja
ANALIZU
STANJA SUSTAVA ZAŠTITE I
SPAŠAVANJA
na području Općine Lokve u 2008. godini
Odredbom članka 28. Zakona o zaštiti i
spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07) definirano je predstavnička
tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave najmanje jednom
godišnje, ili pri donošenju proračuna, razmatraju i analiziraju stanje sustava
zaštite i spašavanja, donose smjernice za organizaciju i razvoj istog na svom
području, utvrđuju izvore i način financiranja te obavljaju i druge poslove
zaštite i spašavanja.
Općina Lokve dužna je u okviru svojih prava i
obveza utvrđenih Ustavom RH i Zakonima urediti planirati, organizirati i
provoditi zaštitu i spašavane na svom području.
Sustav zaštite i spašavanja Općine Lokve čine
redovne organizirane snage koje se bave zaštitom i spašavanjem kao i dodatne
organizirane snage zaštite i spašavanja koji se aktiviraju u slučaju katastrofe
ili velike nesreće.
Ustrojavanje sustava zaštite i spašavanja
Općine Lokve podrazumijeva planiranje, ustrojavanje, obučavanje i opremanje
svih operativnih snaga zaštite i spašavanja sa ciljem provođenja prevencije i
učinkovitog aktiviranja u katastrofama i velikim nesrećama, te na otklanjanju
mogućih uzroka i posljedica, te na otklanjanju mogućih uzroka i posljedica
katastrofa i velikih nesreća.
Provodioci aktivnosti zaštite i spašavanja na
području Općine Lokve su:
- Vatrogasne snage - Dobrovoljno vatrogasno
društvo
- Službe i postrojbe pravnih osoba i službi
koje se zaštitom i spašavanjem bave u svojoj redovnoj djelatnosti - Dom
zdravlja, društvo crvenog križa, veterinarska služba
- Državne uprave za zaštitu i spašavanje,
Službe civilne zaštite, vatrogastva, sustava 112 i postrojbi
- Područni ured za zaštitu i spašavanje
Rijeka, DUSZ (Županijski centar 112, Odjela za zaštitu i spašavanje i Odjel za
preventivu, planiranje i nadzor) sa organiziranim operativnim snagama Civilne
zaštite (timovi - postrojbe, povjerenici)
- Stožer zaštite i spašavanja Općine Lokve
- Članovi udruge građana, klubova
organizacija koji se određenim oblikom ZS bave u svojoj redovnoj djelatnosti
ili su za istu osnovani, kao imatelji specijalističkih znanja od značaja za
sustav ZS-goranska služba spašavanja, lovci, planinari, mediji - Radio Gorski
kotar.
- Pravne osobe koje su opremljene i
osposobljene za provođenje mjera ZS (za zaštitu okoliša, građevinske,
komunalne, interventne službe hidro sustava, energetskog, vodoprivrednog,
šumarstva, održavanja putova itd.).
ANALIZA STANJA ZAŠTITE I SPAŠAVANJA NA
PODRUČJU OPĆINE LOKVE
Po donošenju Zakona o zaštiti i spašavanju te
donošenje novih podzakonskih propisa na temelju navedenog Zakona
o zaštiti i spašavanju,
Općina Love je realizirala sljedeće aktivnosti iz područja zaštite i
spašavanja.
Od strana Općinskog vijeća donesena 30.
lipnja 2005. god. Odluka o imenovanju stožera zaštite i spašavanja Općine Lokve
Klasa: 013-03/05-01, Ur. broj: 2112-02-05- 01-01.
Izrađen je prijedlog analize stanja sustava
zaštite i spašavanja Općine Lokve i upućen na razmatranje Općinskom vijeću.
Izrađen je prijedlog Smjernica za organizaciju i razvoj sustava ZS u Općini
Lokve i upućen na razmatranje Općinskom vijeću.
Osigurana su sredstva za održavanje
nerazvrstanih cesta zimske službe u iznosu od 220.000,00 kuna. Za DVD Lokve
osigurana su sredstva u iznosu od 250.000,00 kuna.
Izrađen je Plan aktivnog uključivanja svih
subjekata zaštite od požara. Plan operativne provedbe programa aktivnosti za
područje i financijski plan za provođenja zadaća iz programa vezanih za
pripremu i provedbu protupožarne sezone 2008. godine.
Na sjednici Stožera ZS svi članovi upoznati
su sa realiziranim zadaćama sukladno Programu.
U tijeku je ažuriranje Plana operativne
provedbe Programa aktivnosti za građevine i otvorene prostore posebno ugrožene
od nastanka i širenja požara i Plan motrenja, čuvanja i ophodnji, te dopunjene
su mjere neovlaštenog pristupa za razdoblje visokog i vrlo visokog indeksa od
požara PGŽ.
U tijeku je ažuriranje važeće Procjena
ugroženosti od požara i tehnoloških eksplozija i Plan zaštite od požara za
područje Općine Lokve
STOŽER ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
Općinsko vijeće donijelo je odluku o
osnivanju i imenovanju stožera zaštite i spašavanja Općine Lokve, temeljem
članka 9. Zakona o zaštiti i spašavanju (»Narodne novine« broj 174/04 i 79/07)
i članka 4., 5., 6. i 10. Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju operativnih
snaga za zaštitu i spašavanje (»Narodne novine« broj 40/08 i 44/08). U stožer
zaštite i spašavanja su imenovani:
1. Davorin Cenčić za načelnika Stožera
2. Mirko Turukalo, član
3. Josip Matajčić, član
4. Vladimir Malnar (DVD) član
5. Dragica Jajaš (predsjednik Šk. odbora)
Stožer zaštite i spašavanja osniva se za
upravljanje i usklađivanje aktivnosti operativnih snaga i ukupnih ljudskih i materijalnih
resursa u slučaju neposredne prijetnje, katastrofe i velike nesreće s ciljem
sprječavanja, ublažavanja i otklanjanja posljedica katastrofe i velike nesreće.
ZAPOVJEDNIŠTVO CIVILNE ZAŠTITE
Temeljem zakona o zaštiti i spašavanju i
članka 17. Pravilnika o mobilizaciji i djelovanju operativnih snaga za zaštitu
i spašavanje (»Narodne novine« broj 40/08 i 44/ 08) predstavničko tijelo Općine
Lokava imenovat će Zapovjedništvo civilne zaštite Općine Lokve.
Zapovjedništvo civilne zaštite Općine Lokve
zapovijedat će snagama i sredstvima civilne zaštite u slučaju neposredne
prijetnje, katastrofe i velike nesreće na području Općine.
DODATNE OPERATIVNE SNAGE ZAŠTITE I SPAŠAVANJA
I CIVILNE ZAŠTITE
Ustroj i broj pripadnika organiziranih snaga
zaštite i spašavanja i civilne zaštite za područje Općine Lokve potrebno je
odrediti na temelju procjene ugroženosti stanovništva i materijalnih i
kulturnih dobara. Nakon što ista bude potvrđena od strane Državne uprave za
zaštitu i spašavanje bit će potrebno ustrojiti sve predviđene operativne snage
ZS.
Potrebno je napraviti detaljnu analizu svih
pravnih osoba i udruga građana na području Općine Lokve kojima zaštita i
spašavanje nije osnovna djelatnost te preispitati njihove mogućnosti
uključivanja i provođenja operativnih zadaća zaštite i spašavanja.
Nakon uključivanja u sustav zaštite i
spašavanja svih resursa na području Općine Lokve sukladno Procjeni, formirat će
se nedostajuće snage u smislu ustrojavanja postrojbi civilne zaštite.
Za provođenje mjere zbrinjavanja ugroženih i
nastradalih građana, te osiguranja prehrane istih, potrebno je osposobiti i
opremiti Društvo crvenog križa, koje će uz pomoć Odjela Zaštite i spašavanja,
PUZS Rijeka formirati skupinu za osiguranje smještaja, hrane i pitke vode.
Povjerenici civilne zaštite bit će ustrojeni
na nivoima gradova i općina sukladno donesenima Procjenama ugroženosti tih
područja.
Sa svim davateljima materijalno-tehničkih
sredstava ili usluga koje će se koristiti u provođenju mjera zaštite i
spašavanja bit će potrebno zaključiti ugovor o korištenju istih.
PREVENTIVA I PLANOVI CIVILNE ZAŠTITE
U sklopu programa edukacije stanovništva o
sustavu zaštite i spašavanja i podizanju razine opće kulture o zaštiti i
spašavanju na području Općine Lokve, stručne službe trebale bi provoditi
informiranje i upoznavanje građana sa izvanrednim situacijama i postupcima
osobne i uzajamne pomoći, te pridržavanju naređenih mjera i postupaka
operativnih snaga zaštite i spašavanja ako do istih dođe.
Po donošenju procjene ona bi trebala biti
stavljena na Internet stranicu Općine Lokve tako da postane dostupna svim
građenima i da se s njom upozna čim veći broj građana.
Građane je također potrebno upoznati o
uvođenju i značaju jedinstvenog broja za hitne pozive 112 i u kojem slučajevima
se treba obratiti Županijskom centru 112.
Upoznavanje građana provođeno je i do sada
putem sredstava javnog informiranja putem svakodnevnih priopćenja Županijskog
centra 112.
ZAHTIJEVI ZAŠTITE I SPAŠAVANJA U PROSTORNIM
PLANOVIMA
Da bi se posljedice ugrožavanja ljudi,
materijalnih dobara i okoliša smanjile na najmanju moguću mjeru, potrebno je
uspostaviti optimalan odgovor na ugrožavanje sa stanovišta prostornog
planiranja, uređenja, organizacije, razvoja i izgradnje prostora te je
neophodno i mjere zaštite i spašavanja postaviti integralno, u svim vrstama u
učešća u prostornom planiranju.
Osnovne planske smjernice i zahtjevi zaštite
i spašavanja u planiranju prostora koji se primjenjuju u prostornim planovima
Općine Lokve su:
- planiranje uvjeta za ravnomjerni
demografski razvoj
- planiranje intenzivnijeg razvoja
nerazvijenih dijelova, dislokacija industrije od gradskih naselja
- policentričnim razvojem mreže naselja
postići ravnomjernu izgrađenost prostora izgrađenih struktura
- planiranim uređenjem prostora poboljšati
infrastrukturu i komunikacijske uvjete
- stanovništvo u svim nivoima planiranja
obuhvatiti mjerama zaštite i spašavanja što je novina u pristupu planiranja i
uređenje prostora
Općina Lokve i Područni ured za zaštitu i
spašavanje Rijeka u postupku donošenja prostornih planova vodi računa o
ugradnji i specifičnih smjernica i zahtijeva zaštite i spašavanja u dokumentima
prostornog uređenja. Prostorni planovi moraju sadržavati:
- Mjere kojima se osigurava što bolja
zaklonjenost stambenih,poslovnih i drugih građevina, smanjuje njihova
izloženost i povredivost od identificiranih opasnost, mogućih katastrofa,
velikih nesreća i akcidenata
- Mjere zaštite od poplave
- Mjere koje omogućavaju zaštitu od štetnog
djelovanja voda, ekstremnih vremenskih uvjeta i erozije tla, klizišta
- Mjere zaštite od požara otvorenog prostora
- Mjere koje omogućuju opskrbu vodom i
energijom u izvanrednim uvjetima katastrofa i nesreća
- Mjere koje omogućuju učinkovitije
provođenje mjera civilne zaštite (sklanjanje, evakuacija, zbrinjavanje)
- Mjere zaštite od epidemija i epizotija
- Mjere zaštite od tuče i suša
- Mjere zaštite od iscrpljenja ili uništenja
pojedinih prirodnih resursa i ekoloških zagađenja.
SLUŽBE I PRAVNE OSOBE KOJE SE ZAŠTITOM I
SPAŠAVANJEM BAVE U OKVIRU REDOVNE DJELATNOSTI
Službe i pravna osoba koje se zaštitom i
spašavanjem bave u okviru redovne djelatnosti predstavljaju okosnicu sustava
zaštite i spašavanja na području Općine Lokve.
Službe i pravne osobe koje imaju zadaću u
sustavu zaštite i spašavanja a imaju obvezu uključivanja u sustav zaštite i
spašavanja kroz redovnu djelatnost, posebno u slučajevima angažiranja prema
svojim operativnim planovima.
Utvrđeni su načini dogradnje i jačanja dijela
njihovih sposobnosti koji su posebno značajni za sustav zaštite i spašavanja:
- Vatrogasne snage: DVD-Lokve
- Dom zdravlja Primorsko-goranske županije
VATROGASTVO
Okosnicu zaštite i spašavanja Općine Lokve
čine vatrogasne snage. Općina Lokve naročito vodi računa o razvoju vatrogasnih
snaga u Općini Lokve. Vatrogasne snage u Općini Lokve čine:
- Dobrovoljno vatrogasno društvo - Lokve.
Iz proračuna Općine Lokve za 2008. god. za
gore navedene vatrogasne snage predviđeno je 250.000,00 kn.
Vatrogasne postrojbe raspolažu vatrogasnim
vozilima (2 navalna vozila).
Također se može istaknuti da su vatrogasne
postrojbe efikasno obavile sve zadaće u tekućoj godini, što je rezultiralo
uspješnim stanjem protupožarne zaštite.
UDRUGE GRAĐANA OD ZNAČAJA ZA ZAŠTITU I
SPAŠAVANJE
U 2008. god. iz Proračuna Općine Lokve
Goranskoj službi za spašavanje dodijeljeno je 5.000,00 kn. Društvu crvenog
križa dodijeljeno je 30.000,00.kn. Udruzi dobrovoljnih davaoca krvi »Leukocit«
5.000,00 kn. Orijentacijskom klubu Lokve 9.000,00 kuna. Sukladno podnesenim i
prihvaćenim razvojnim projektima i podacima koje se odnose na daljnje
materijalno tehničko i kadrovsko jačanje udruge u dijelu od značaja za sustav
zaštite i spašavanja, utvrđene su aktivnosti koje se financiraju iz proračuna
Općine Lokve u 2008. god
ZAKLJUČAK
Temeljem ove analize stanja sustava zaštite i
spašavanja na području Općine Lokve, predlaže se zaključak:
Kod redovnih situacija - manjih nesreća (kad
nisu katastrofe ili velike nesreće) snage zaštite i spašavanja udovoljavaju
potrebama Općine Lokve. Sve redovne snage ZS, udruge građana i pravne osobe
koje provode zadaće ili su od značaja za ZS ustrojene su na način da pružaju
kvalitetnu pravovremenu pomoć građanima Općine Lokve. Može se konstatirati da
vatrogasne snage zadovoljavaju sve kriterije koji su propisani zakonom i
podzakonskim propisima, kao i da njihova organiziranost, opremljenost i
obučenost na zavidnoj razini. Možemo konstatirati da su u ovom trenutku
najbrojnija i najbolje organizirana snaga u sustavu zaštite i spašavanja na
području Općine lokve. I dalje je potrebno sustavno ulagati u podizanju
obučenosti, učinkovitosti i opremljenosti svih snaga ZS u cilju čim
učinkovitijeg sustava zaštite ljudi i imovine na području Općine Lokve.
Općina Lokve nema izrađenu novu Procjenu
ugroženosti stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara sukladno novom
pravilniku o metodologiji za izradu procjena ugroženosti i planova zaštite i
spašavanja (Narodne novine broj 38/08) te je stoga nemoguće točno utvrditi
potrebu za formiranjem dodatnih operativnih snaga u zaštiti i spašavanju.
Općina Lokve mora hitno pristupiti izradi Procjene, jer je zakonski rok za
donošenje iste travanj 2009. godine.
Osnovne mjere koje treba poduzimati poradi
unapređenja organizacije zaštite i spašavanja su:
- temeljem plana zaštite i spašavanja Općine
Lokve ostvariti utjecaj i postavljati zahtjeve kod izrade prostornih i
urbanističkih planova općina i gradova poradi integralnog ugrađivanja mjera
zaštite i spašavanja u planska rješenja i projektantske smjernice uređivanja
prostora,
- predvidjeti upoznavanje najšireg pučanstva
s ugrozama i načinima zaštite od ugroza, te ostvariti utjecaj na obučavanje i
osposobljavanje pučanstva za osobnu uzajamnu i skupnu zaštitu na
neinstitucionalne načine putem medija, predavanja, brošura, letaka i slično,
- pratiti i utjecati na opremljenost pravnih
osoba, ustanova i udruga koje se zaštitom i spašavanjem bave kao redovnom
djelatnošću, a koje su od značaja za zaštitu i spašavanje odnosno koje imaju
zadaće u zaštiti i spašavanju.
Do donošenja procjene ugroženosti obzirom na
ugroženost općine Lokve i obzirom da ne postoje redovne službe koje se bave
određenim vidom zaštite i spašavanja, potrebno je formirati postrojbe civilne
zaštite opće namjene. Poradi toga neophodno je žurno donijeti odluku o
ustrojavanju timova CZ jer u slučaju potrebe za angažiranjem istih neće
postojati zakonski preduvjeti.
Klasa: 810-01/09-01/03
Ur. broj: 2112-02/1-09-01
Lokve 13. kolovoza 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE LOKVE
Predsjednik
Boris Jajaš, v.r.