30.
PLAN
GOSPODARENJA OTPADOM
OPĆINE SKRAD
1. Uvod
Nacionalnom strategijom zaštite okoliša i
Nacionalnim planom djelovanja za okoliš (»Narodne novine« broj 46/ 02),
utvrdeno je da je neodgovarajuće gospodarenje otpadom najveći problem zaštite
okoliša u Hrvatskoj. O tome kojom brzinom i koliko učinkovito će se riješiti
sadašnji problem gospodarenja otpadom ne ovisi samo o kakvoći života građana,
očuvanju okoliša i proizvodnji zdrave hrane, već i uspješnog procesa
pregovaranja sa Europskom unijom (EU).
Prema odluci Vijeća EU-a br. 2004/648/EC od
13. rujna 2004. godine, najvažnije zadaće Hrvatske u sektoru gospodarenja
otpadom su: kratkoročno (1-2 godine) usvojiti i početi primjenjivati Plan
gospodarenja otpadom; srednjoročno (3-5 godina) osigurati integraciju zahtjeva
gospodarenja otpadom u druge sektore politike uz održivi razvoj, nastaviti rad
na prenošenju pravnog reda EU-a, s naglaskom na gospodarenje otpadom, kakvoći
vode i zraka, povećati ulaganje u infrastrukturu, s osobitim naglaskom na
skupljanje i obradu otpadnih voda, vodoopskrbu i gospodarenje otpadom.
Geografski i geoprometni položaj Općine
Prostor Općine Skrad nalazi se na
sjeveroistoku Primorsko-goranske županije unutar koje graniči sa nekoliko
jedinica lokalne samouprave iz iste županije (Općine Brod Moravice i Ravna
Gora, te gradovi Delnice i Vrbovsko), duljina granica Općine iznosi 44 km. Uski
pojas naselja uz rijeku Kupu na području Grada Delnice dijeli Općinu Skrad od
Republike Slovenije, pa se zato prostor ove Općine može smatrati širim pograničnim
područjem, a to je ujedno i brdsko-planinsko područje.
Područje Općine većim dijelom zaprema visoki
gorski prostor (visine 700-800 m) koji se prema sjeveru snizuje prema Kupskoj
dolini (oko 200 m.n.m.). Veći dio naselja u južnom dijelu Općine izgrađen je
između 400 i 600 m.n.m. općinsko središte na 703 m.m.m., a na manjem i nižem
sjevernom dijelu Općine naselja su razmještena između 400 i 600 m.n.m.
Iz toga vidimo da je prostor Općine u zoni
povoljnog geoprometnog položaja, što je potrebno maksimalno iskoristiti u
budućem sveukupnom razvitku Općine.
Površina, stanovništvo i naseljenost
Površina
Područje Općine Skrad prostire se na površini
od 53,85 km2 i prostorno je
jedna od manjih jedinica lokalne samouprave na području Primorsko-goranske
županije, čini samo 1,50% sveukupne kopnene površine te Županije.
Stanovništvo
Na području Općine Skrad prema popisu iz
2001. godine, u 25 naseljenih mjesta je živjelo 1333 stanovnika. Prosječna
gustoća naseljenosti iznosila je samo 24,7 stanovnika na km2, što je tri i više puta manje od prosjeka Županije
(84,8 st/km2) i Republike
Hrvatske (77,5 st/km2).
Svrha i opseg plana gospodarenja otpadom
Svrha donošenja Plana je, a temelji se na
načelima EU-a, pronaći okvir u kome će se moći smanjiti količina otpada, a
otpadom koji se proizvede održivo gospodariti. Člankom 4. Zakona utvrđen je
skup aktivnosti, odluka i mjera usmjerenih na načine gospodarenja otpadom.
Člankom 11. Zakona utvrđen je sadržaj Plana a
to je:
- mjere odvojenog sakupljanja komunalnog
otpada
- mjere za upravljanje i nadzor odlagališta
za komunalni otpad
- popis otpadom onečišćenog okoliša i
neuređenih odlagališta
- redoslijed aktivnosti sanacije neuređenih
odlagališta i otpadom onečišćenog okoliša
- izvore i visinu potrebitih sredstava za
provedbu sanacije
Zakonodavni okvir
Temelji za gospodarenje otpadom su:
- Zakon o otpadu,
- Zakon o zaštiti okoliša,
- Zakon o zraku,
- Zakon o fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost,
- Zakon o prostornom uređenju,
- Zakon o komunalnom gospodarstvu,
- Zakon o ratifikaciji Baselske konvencije,
- Kyoto protokol o klimatskim promjenama,
- Montrealski protokol,
- Stockholmska konvencija,
- Međunarodna konvencija MAR POL 73/78,
- Barcelonska konvencija
te provedbeni propisi navedenih zakona, kao i
drugi sektorski propisi.
Donošenjem Zakona o otpadu (»Narodne novine«
broj 178/04, 153/05,153/05 i 116/06) Uredbe o kategorijama i vrstama otpada
(»Narodne novine« broj 50/05), te Pravilnika o ambalaži i ambalažnom otpadu
(»Narodne novine« broj 97/05 i 15/05) učinjen je značajan korak prema
usklađivanju s pravnom stečevinom EU-a na području gospodarenja otpadom. Plan
gospodarenja otpadom izrađen je i na temelju Plana gospodarenja otpadom
Primorsko-goranske županije od 26.travnja 2007.
2. Postojeće stanje gospodarenja otpadom
Postupanje s komunalnim otpadom na
području Općine
Prema Zakonu o komunalnom gospodarstvu
(»Narodne novine« broj 26/03, 82/04 i 178/04) u komunalnu djelatnost spada i
odlaganje komunalnog otpada. Komunalni otpad jest otpad od kućanstva, te otpad
iz proizvodnje i uslužne djelatnosti, ako je po svojstvima i sastavu sličan
otpadu iz kućanstva.
Gospodarenje komunalnim otpadom u nadležnosti
je Općine koja je dužna na svom području osigurati uvjete i provedbu propisanih
mjera za gospodarenje komunalnim otpadom.
Poslove komunalnog redarstva obavlja
komunalni redar Jedinstvenog upravnog odjela Općine Skrad.
Postupanje s komunalnim otpadom sastoji se od
više faza:
- sakupljanje na mjestu nastajanja otpada (u
kućanstvu odlaganjem u kantu ili vreće),
- transport od područja sakupljanja do mjesta
za tretman/odlaganje,
- odlaganje,
- postoji sustav prikupljanja ambalažnog
otpada,
- postoji sustav prikupljanja glomaznog
otpada,
- postoji sustav prikupljanja EE otpada.
Osnovni elementi na temelju kojih se definira
sustav gospodarenja komunalnim otpadom odnosi se na broj stanovnika koji se
treba uključiti u organizirani sustav skupljanja komunalnog otpada.
Općina Skrad uključena je u organizirani
odvoz komunalnog otpada s područja Općine.
Organizirani odvoz otpada vrši komunalno
poduzeće Komunalac d.o.o. iz Delnica, a otpad odlaže van granica Općine, na
područje grada Delnica na odlagalište »Sović Laz«. Ubuduće će »Sović Laz« biti
transfer stanica s koje će se komunalni otpad odvoziti na županijsko
odlagalište.
Sakupljanje EE otpada (električni i
elektronički otpad) vrši se putem tvrtke »Flora« d.o.o. Virovitica, ovlaštenog
koncesionara za prikupljanje EE otpada.
Odvodnja otpadnih voda
Kanalizacijski sustav Skrada, naselja Veliko
Selce, Tusti Vrh i Podstena kao i uređaj za pročišćavanje je u fazi izgradnje.
Količine otpada
Prema procjeni godišnja količina otpada
iznosi oko 1.200 tona. Odvozom otpada obuhvaćena su sva naselja u Općini Skrad.
3. PLAN GOSPODARENJA OTPADOM
Strategijom gospodarenja otpadom RH (»Narodne
novine« broj 130/05) utvrđuju se sljedeći strateški ciljevi gospodarenja
otpadom:
1. Izbjegavanje nastajanja i smanjivanje
količina otpada na izvoru te otpada kojega se mora odložiti, uz materijalnu i
energetsku uporabu otpada
2. Razvitak infrastrukture za cjeloviti
sustav gospodarenja otpadom IVO (izbjegavanje, vrednovanje - uporaba,
odlaganje): stvaranje uvjeta za učinkovito funkcioniranje sustava
3. Smanjivanje rizika od otpada
4. Doprinos zaposlenosti u Hrvatskoj
5. Edukacija upravnih struktura, stručnjaka i
javnosti za rješavanje problema gospodarenja otpadom.
Odgovornosti/aktivnosti jedinica lokalne
samouprave (općina i gradova) na području gospodarenja otpadom određene
Strategijom gospodarenja otpadom RH uključuju sljedeće:
. prostornim planovima utvrđivati lokacije za
građevine i postrojenja za gospodarenje otpadom,
. donositi planove gospodarenja otpadom,
usklađene s državnim planom gospodarenja otpadom,
. organizirati prikupljanje i sigurno
odlaganje (komunalnog) otpada u skladu sa standardima i planom gospodarenja
otpadom općine/grada,
. sustavno educirati i informirati lokalne
upravne strukture i stanovništvo,
. omogućiti odvojeno prikupljanje sekundarnih
sirovina i biootpada, te organizirati prijevoz do centara za gospodarenje
otpadom,
. dostavljati podatke u skladu s propisima,
. stimulirati kupovanje ekološki
prihvatljivih proizvoda.
Gradski i općinski planovi gospodarenja
otpadom moraju biti usklađeni sa Strategijom i Planom gospodarenja otpadom RH,
te sa Strategijom zaštite okoliša RH i programima zaštite okoliša. Donosi ih
gradsko, odnosno općinsko vijeće kao sastavni dio programa zaštite okoliša
određenog posebnim zakonom ili kao posebni dokument, za razdoblje od osam
godina, a njihovo izvršavanje provjerava se godišnje.
Poglavarstva grada i općine dužna su jednom
godišnje, do 30. travnja tekuće godine, za prethodnu godinu, podnositi
gradskom, odnosno općinskom vijeću izvješće o izvršenju navedenih Planova, a
naročito o provedbi utvrđenih obveza i učinkovitosti poduzetih mjera. Usvojeno
izvješće nadležni ured dostavlja Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog
uređenja i graditeljstva (MZOPUG) i Agenciji za zaštitu okoliša.
Gradski i općinski plan gospodarenja otpadom
objavljuje se u službenom glasilu grada, odnosno općine. Izmjene i/ili dopune
Plana mogu se donijeti samo za četverogodišnje razdoblje na temelju analize
učinkovitosti poduzetih mjera iz izvješća za to razdoblje, a iznimno i prije uz
suglasnost Ministarstva.
Popis otpadom onečišćenog okoliša -
odlagališta - po prioritetima
1. Lokacija uz naselje Malo Selce - nije
sanirano
2. Lokacija uz nerazvrstanu cestu Ržena njiva
- Pečišće - nije sanirano
3. Lokacija uz staru državnu cestu Rijeka -
Zagreb - nije sanirano
4. Lokacija uz županijsku cestu Gorica -
Zakrajc - nije sanirano
5. Lokacija uz nerazvrstanu cestu Tusti Vrh -
Sleme - nije sanirano
6. Veliko Selce - sanirano
7. Divjake - jarak - sanirano
8. Hribac - sanirano
9. Bukov Vrh - jarak - sanirano
10. Bukov Vrh - izgon - sanirano
11. Bukov Vrh - klanac - sanirano
Redoslijed aktivnosti sanacije neuređenih
odlagališta i otpadom onečišćenog okoliša
a) sakupljanje, odvoz i zbrinjavanje na
(sanitarnom odlagalištu) neraspadljivog ili teško raspadljivog kućnog otpada
b) ukapanje ili zatrpavanje zemljom
eventualnog raspadljivog otpada
c) sakupljanje i privremeno odlaganje
glomaznog korisnog otpada (automobilskih karoserija, peći, hladnjaka i drugog
metalnog otpada)
d) prešanje i odvoz na preradu glomaznog
otpada
e) strojno planiranje navezenog građevinskog
otpada ili njegovo odvoženje za nasipni materijal na poljske putove
f) redoviti ili periodični odvoz kamene
jalovine s privremenog odlagališta kako se ne bi stvorila kritična masa i
uvjeti za negativan utjecaj na okoliš
g) stalni monitoring nad saniranim divljim
odlagalištima (radi mogućeg recidivnog odlaganja)
h) postavljanje upozorenja zabrane bacanja i
odlaganja otpada na dijelovima prirodnog okoliša koji su osobito izloženi
zagađenju
i) pojačano motrenje nad dijelovima okoliša
koji su učestalo ili kontinuirano izloženi onečišćenju
j) organiziranje akcije sakupljanja otpada u
pojasu vodotokova, u kojoj bi dragovoljno sudjelovali građani, a posebno
članovi svih udruga koje djeluju na području općine.
Odvojeno skupljanje, skladištenje i
prijevoz komunalnog otpada
Odvojeno prikupljanje otpada na mjestu
njegova nastanka polazište je suvremenog gospodarenja otpadom koje ide za
ciljem izbjegavanja nastanka otpada, tako što će, s jedne strane, povećati
stvaranje sekundarnih sirovina (papira, stakla, i dr.), a, s druge strane,
smanjiti količinu preostalog otpada za postupak daljnjeg zbrinjavanja.
Iako je odvojeno skupljanje ambalažnog
otpada, otpadnih guma, elektroničkog otpada, vozila kojima je istekao vijek
trajanja, otpadnih baterija, opasnih otpada, infektivnih otpada, otpadnih ulja
i sličnog otpada iznad domene općinske regulative i moći, ipak se općine mogu
aktivno uključiti u pomaganje funkcioniranja selektivnog skupljanja otpada svih
vrsta.
Sustav zelenih otoka će se provoditi i
postati običajna obveza mještana općinskih naselja. Sustav odvojenog
sakupljanja zelenog otpada (bio-otpada) sa kompostiranjem, postupkom izdvajanja
biorazgradive komponente radi smanjenja količine plina koji se oslobađa, još ne
postoji na području Primorsko- goranske županije u vidu centraliziranog
postrojenja.
Općina Skrad prepuštena je samoj sebi
prilikom rješavanja problema zbrinjavanja zelenog otpada, ali i otpada koji
nastaje kao posljedica tržnog viška poljoprivrednih proizvoda za kojega se ne
može reći da je obični bio-otpad, budući se postupkom razgradnje stvaraju
velike količine otrovnih plinova i neugodnih mirisa, čime od neopasnog ovaj
oblik otpada prelazi u kategoriju štetnog i opasnog.
Naravno, za očekivati je da će se suvremeni
mehaničko- biološki postupci obrade, s kojima se proizvodnja otpada može svesti
na 20% dosadašnjeg volumena, moći brzo uvesti u praksu i korištenje u općini i
županiji, budući se radi o sve više pristupaničnijim tehnologijama uporabe
otpada u energetske svrhe, te poticanih od strane domaćih i stranih fondova.
MJERE IZBJEGAVANJA I SMANJENJA NASTAJANJA
OTPADA
Izbjegavanje i smanjenje nastajanja otpada u
praksi se vrlo teško postiže, ali treba tome težiti.
Predviđa se, da će dio mjera za izbjegavanje
i smanjenje nastajanja otpada bit reguliran zakonskim propisima.
Smanjenje količina otpada, kao i opasnih
svojstava otpada, može se postići:
- sprječavanjem nastajanja pojedinih vrsta i
količina otpada,
- sprječavanjem ugrađivanja štetnih sastojaka
u proizvode za tržište,
- sprječavanjem miješanja raznih vrsta
materijala pri proizvodnji novih roba za tržište koji onemogućava da se otpadni
materijal koristi za ponovnu upotrebu.
Prioritet svakog cjelovitog sustava
gospodarenja otpadom treba biti sprječavanje nastanka otpada. Suština
izbjegavanja nastanka otpada sadržana je u izreci: »Najbolji otpad je onaj,
koji uopće ne nastane«. Pod tim se podrazumijeva činjenica, da otpad koji se
izbjegne ne oštećuje čovjekovo zdravlje i okoliš i ne troše se sredstva za
njegovu obradu i/ili odlaganje. Korištenjem pogodnih načina proizvodnje i
obrade, uvođenjem na tržište »povoljnih« vrsta proizvoda te ekološki svjesnim
ponašanjem krajnjih potrošača mogu se smanjiti količine i štetnost otpada koje
bi trebalo obraditi i/ili odložiti.
Prvi korak u realizaciji koncepta
izbjegavanja nastanka otpada je izrada strategije s programom mjera za
izbjegavanje nastanka otpada te načina njegovog provođenja. Osnovne mjere za
izbjegavanje nastajanja otpada mogu se svesti na:
Izbjegavanje otpada u proizvodnji:
- razvojem tehnologija koje ne stvaraju
otpad,
- otpad vraćati u vlastitu proizvodnju,
- otpad upućivati na recikliranje i koristiti
u drugim proizvodnim procesima,
- proizvoditi robu koja nakon upotrebe ima
manje otpada kojeg treba obraditi,
- pri proizvodnji za tržište izbjegavati
oblikovanje proizvoda s pretjeranom količinom i štetnosti otpada,
- proizvod na tržište davati u najnužnijoj
ambalaži,
- koliko je to moguće, proizvode ne pakirati
u ambalažu koja služi za jednokratnu upotrebu, a nakon toga se odbacuje kao
otpad.
Ponašanje potrošača:
- da ne kupuju proizvode koji se ne mogu
reciklirati,
- da pri kupovanju izbjegavaju robu u
jednokratnoj ambalaži, odnosno da pri kupovanju robe preferiraju povratnu
ambalažu,
- da smanje korištenje plastičnih vrećica i
slične ambalaže i dr.
Edukacija:
- koristiti medije i obrazovne institucije za
edukaciju proizvođača i potrošača o mogućim načinima izbjegavanja nastanka
otpada i/ili njegovog mogućeg smanjenja,
- stimulacija i kažnjavanje.
Shematski prikaz gospodarenja otpadom
Integralni koncept gospodarenja otpadom
sadrži osnovna načela izbjegavanja nastanka otpada, vrednovanja otpada, čiji se
nastanak nije mogao izbjeći (materijalna, biološka i energetska reciklaža) te
odlaganja otpada, koji se ne može drugačije iskoristiti.
Postupanje s otpadom na području Općine
Skrad, pa tako i Primorsko-goranske županije razvija se u skladu sa ciljem
ostvarivanja integralnog koncepta gospodarenja otpadom, čije su osnove:
1. sprječavanje nenadziranog postupanja s
otpadom,
2. iskorištavanje vrijednih svojstava
pojedinih vrsta otpada u materijalne svrhe,
3. kontrolirano odlaganje dostatnog otpada,
4. saniranje otpadom onečišćenog tla.
Gospodarenje otpadom je složen sustav s
velikim brojem uglavnom međuzavisnih aktivnosti.
Cjeloviti sustav gospodarenja otpadom sastoji se iz:
1. Nastajanje otpada
- procjena količina koje nastaju i mogućnosti
smanjenja nastajanja;
2. Izdvajanje i postupanje s otpadom
- uključuje sve aktivnosti odvojenog
skupljanja (u domaćinstvu i industriji) te općenito rada s otpadom do odlaganja
u odgovarajuću posudu za skupljanje otpada;
3. Skupljanje otpada
- uključuje sve elemente skupljanja otpada,
prijevoza i pražnjenja vozila u pogonu za obradu sekundarnih sirovina, transfer
stanici ili na odlagalištu;
4. Izdvajanje i obrada otpada
- uključuje obradu skupljenih materijala u
centru (obrada otpada, aktivnosti u transfer stanicama, kompostiranje i
spalionica u III. fazi);
5. Prijevoz otpada
- uključuje prijevoz i pretovar iz manjih
vozila u veću prijevoznu opremu, te prijevoz na duže udaljenosti, od pretovarne
stanice do lokacije za obradu ili odlagališta;
6. Konačna obrada i odlaganje na
odlagalištu
- Za uspostavu cjelovitog sustava neophodno
je vrednovanje funkcionalnosti, ekonomičnosti i međusobne veze svih navedenih
faktora. Sustav se definira odabirom i primjenom postojećih tehnika i
tehnologija te gospodarskih programa.
Izvori i visina potrebnih sredstava za
provođenje sanacije
Sanaciju neuređenih odlagališta (divljih
deponija) Općina će platiti djelomično iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost.
Djelatnosti vezane za izgradnju sustava
odvodnje Općina će financirati sredstvima Hrvatskih voda, predpristupnih
fondova i vlastitim sredstvima. Ostale djelatnosti vezane uz gospodarenje
otpadom, i promotivne aktivnosti Općina će financirati iz vlastitog proračuna,
sredstvima prikupljenim od komunalne naknade.
4. Završne odredbe
Poglavarstvo Općine Skrad jednom će godišnje,
najkasnije do 30. travnja tekuće godine, za prethodnu godinu podnositi
Općinskom vijeću Izvješće o izvršavanju Plana gospodarenja otpadom Općine
Skrad, a poglavito o provedbi utvrđenih obaveza i učinkovitosti poduzetih
mjera.
Usvojeno izvješće dostavlja se Agenciji za
zaštitu okoliša te nadređenom Ministarstvu.
Ovaj Plan stupa na snagu danom donošenja a
objavit će se u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 351-01/08-01/9
Ur. broj: 2112/04-08-01-06
Skrad, 12. ožujka 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE SKRAD
Predsjednik
Duško Zatezalo, v.r.