19.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08 i 36/09) i članka 12. Statuta
Općine Kostrena (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 22/01,
5/02, 20/ 02 i 4/06) Općinsko vijeće Općine Kostrena, na sjednici održanoj
13.srpnja 2009.godine, donijelo je
STATUT
OPĆINE KOSTRENA
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje
samoupravni djelokrug Općine Kostrena (u daljnjem tekstu: Općina), njezina
obilježja, javna priznanja, ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela Općine,
način obavljanja poslova, oblici neposrednog sudjelovanja građana u
odlučivanju, provođenje referenduma u pitanjima iz samoupravnog djelokruga,
mjesna samouprava, ustrojstvo i rad javnih službi, suradnja s drugim jedinicama
lokalne i područne (regionalne) samouprave te druga pitanja od važnosti za
ostvarivanje prava i obveza Općine.
Članak
2.
Općina je jedinica lokalne samouprave.
Naziv Općine određen je zakonom.
Područje Općine određeno je zakonom i
obuhvaća područje naselja Kostrena.
Granice Općine mogu se mijenjati na način i
po postupku propisanim zakonom.
Članak
3.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Kostreni, Sv. Lucija 38.
II. OBILJEŽJA OPĆINE
Članak
4.
Obilježja Općine su grb i zastava.
Izgled, uporaba, kao i čuvanje i zaštita
uporabe obilježja propisani su posebnom odlukom.
Na temelju odluke iz stavka 2. ovog članka
općinski načelnik može odobriti uporabu grba i zastave pravnim osobama radi
promicanja interesa Općine.
Članak
5.
Dan Općine je 6.prosinca, na Dan Svetog
Nikole zaštitnika pomoraca.
Osim Dana Općine, svečano se obilježava:
- 19. travnja - Dan oslobođenja Kostrene od
fašizma
- 4. prosinca - Sv. Barbara
- 13. prosinca - Sv. Lucija.
III. JAVNA PRIZNANJA
Članak
6.
Općina dodjeljuje javna priznanja za iznimna
dostignuća i doprinos od posebnog značenja za razvitak i ugled Općine, a
naročito za uspjehe u unapređivanju gospodarstva, znanosti, prosvjete, kulture,
športa, tehničke kulture, pomoračke tradicije, zdravstva i socijalne skrbi,
zaštite i unapređivanja prirodnog okoliša, te drugih javnih djelatnosti i
poticanja aktivnosti koje su tome usmjerene.
Članak
7.
Javna priznanja Općine su:
1. Nagrada Općine Kostrena za životno djelo
2. Godišnja nagrada Općine Kostrena.
Osim javnih priznanja u smislu stavka 1. ovog
članka, Općinsko vijeće ili Općinski načelnik mogu za pojedine druge prigode
ustanoviti i dodijeliti i druga priznanja.
Vrste javnih priznanja, uvjeti za njihovo
dodjeljivanje, njihov izgled i oblik, kriterij i postupnosti njihove dodjele,
te tijela koja provode postupak i vrše dodjelu priznanja propisana su posebnom
odlukom.
Članak
8.
IV. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE I
PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak
9.
Ostvarujući zajednički interes u
unapređivanju gospodarskog, društvenog i kulturnog razvitka, Općina uspostavlja
i održava suradnju s drugim jedinicama lokalne samouprave u zemlji i
inozemstvu, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.
Članak
10.
Općinsko vijeće donosi odluku o
uspostavljanju suradnje, odnosno o sklapanju sporazuma (ugovora, povelje,
memoranduma i sl.) o suradnji sa pojedinim jedinicama lokalne samouprave, kada
ocijeni da postoji dugoročan i trajan interes za uspostavljanje suradnje i
mogućnosti za njezino razvijanje.
Kriteriji za uspostavljanje suradnje, te
postupak donošenja odluke uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća
Članak
11.
Sporazum o suradnji Općine i općine ili grada
druge države objavljuje se u »Službenim novinama Primorsko- goranske županije«.
V. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
Članak
12.
Općina je samostalna u odlučivanju u
poslovima iz samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i
zakonom, te podliježe samo nadzoru zakonitosti rada i akata tijela Općine.
Članak
13.
Općina u samoupravnom djelokrugu obavlja
poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana, a koji
nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito poslove
koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje,
- prostorno i urbanističko planiranje,
- komunalno gospodarstvo,
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb,
- primarnu zdravstvenu zaštitu,
- odgoj i osnovno obrazovanje,
- kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
- zaštitu potrošača,
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
- protupožarnu zaštitu i civilnu zaštitu,
- promet na svom području,
- ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
Općina obavlja poslove iz samoupravnog
djelokruga sukladno posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine djelatnosti iz
stavka 1. ovog članka.
Poslovi iz samoupravnog djelokruga detaljnije
se utvrđuju odlukama Općinskog vijeća i Općinskog načelnika u skladu sa zakonom
i ovim Statutom.
Članak
14.
Općina može organizirati obavljanje pojedinih
poslova iz članka 13. Statuta zajednički s drugom jedinicom lokalne samouprave
ili više jedinica lokalne samouprave, osnivanjem zajedničkog tijela,
zajedničkog upravnog odjela ili službe, zajedničkog trgovačkog društva ili
zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova u skladu s posebnim
zakonom.
Odluku o obavljanju poslova na način propisan
u stavku 1. ovog članka donosi Općinsko vijeće, temeljem koje se zaključuje
sporazum o zajedničkom organiziranju poslova, kojim se uređuju međusobni odnosi
u obavljanju zajedničkih poslova.
Članak
15.
Općinsko vijeće može posebnom odlukom
pojedine poslove iz samoupravnog djelokruga Općina, čije je obavljanje od šireg
interesa za građane na području više jedinica lokalne samouprave prenijeti na
Primorsko-goransku županiju, u skladu sa njenim Statutom.
VI. NEPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U
ODLUČIVANJU
Članak
16.
Građani mogu neposredno sudjelovati u
odlučivanju o lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma i zbora građana, u
skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak
17 .
Referendum se može raspisati radi odlučivanja
o prijedlogu o promjeni Statuta Općine, o prijedlogu općeg akta ili drugog
pitanja od lokalnog značaja iz djelokruga Općinskog vijeća, te o drugim
pitanjima određenim zakonom.
Referendum raspisuje Općinsko vijeće temeljem
zakona i Statuta.
Prijedlog za raspisivanju referenduma može
dati jedna trećina članova Općinskog vijeća, Općinski načelnik, polovina
mjesnih odbora na području Općine i 20% birača upisanih u popis birača Općine.
Članak
18.
Općinsko vijeće dužno je raspraviti svaki
podneseni prijedlog za raspisivanje referenduma, a ako prijedlog ne prihvati,
dužno je o razlozima odbijanja izvjestiti predlagatelja.
Članak
19.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži
naziv tijela koje raspisuje referendum, područje za koje se raspisuje referendum,
naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku pitanja o kojem
će birači odlučivati, obrazloženje akta ili pitanja o kojima se raspisuje
referendum, referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više
prijedloga o kojima će birači odlučivati, te dan održavanja referenduma.
Članak
20.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani
koji imaju prebivalište na području Općine, odnosno na području za koje se
raspisuje referendum i upisani su u popis birača.
Članak
21.
Odluka donijeta na referendumu obvezatna je
za Općinsko vijeće.
Članak
22.
Postupak provođenja referenduma i odluke
donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg
provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Članak
23.
Općinsko vijeće može tražiti mišljenje
zborova građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Općine
kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za traženje mišljenja iz stavka 1.
ovog članka može dati jedna trećina vijećnika Općinskog vijeća i Općinski
načelnik.
Odlukom o sazivanju zbora građana određuju se
pitanja o kojima će se tražiti mišljenje, područje za koje se saziva zbor
građana, vrijeme održavanja istoga te način obavještavanja građana o održavanju
zbora građana.
Članak
24.
Za pravovaljano izjašnjavanje na zboru
građana potrebna je prisutnost najmanje 5 % birača upisanih u popis birača
dijela naselja za koje područje je sazvan zbor građana.
Izjašnjavanje građana na zboru građana je
javno, a odluke se donose većinom glasova prisutnih građana.
Odluka donijeta na zboru građana ne obvezuje
Općinsko vijeće.
Članak
25.
Građani imaju pravo predlagati Općinskom
vijeću donošenje određenog akta ili rješavanja određenog pitanja iz djelokruga
Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće mora raspraviti o prijedlogu
iz stavka l. ovog članka, ako prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača
upisanih u popis birača Općine, i dužno je dati odgovor podnositeljima
najkasnije u roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Članak
26.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Općine kao i na rad njenih
upravnih tijela, te na
nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se obraćaju radi
ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih građanskih
dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik
tijela Općine odnosno pročelnik upravnog tijela dužan je odgovoriti u roku od
30 dana od dana podnošenja predstavke, odnosno pritužbe.
Ostvarivanje prava iz stavka 1. ovog članka
osigurava se ustanovljavanjem knjige pritužbi, postavljanjem sandučića za
predstavke i pritužbe, neposrednim komuniciranjem s ovlaštenim predstavnicima
tijela Općine, te ukoliko postoje tehničke pretpostavke, sredstvima
elektroničke komunikacije (e-mailom, kontakt obrascem na web stranicama).
VII. TIJELA OPĆINE
Članak
27.
Tijela Općine su Općinsko vijeće i Općinski
načelnik.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak
28.
Općinsko vijeće je predstavničko tijelo
građana i tijelo lokalne samouprave koje donosi akte u okviru djelokruga
Općine, te obavlja i druge poslove u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim
Statutom.
Članak
29.
Ovlasti i obveze koje proizlaze iz
samoupravnog djelokruga Općine podijeljene su između Općinskog vijeća kao
predstavničkog tijela i Općinskog načelnika kao izvršnog tijela.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno
određeno nadležno tijelo za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga,
poslovi koje se odnose na uređivanje odnosa iz samoupravnog djelokruga u
nadležnosti su Općinskog vijeća, a izvršni poslovi u nadležnosti su Općinskog
načelnika.
Ukoliko se na način propisan stavkom 2. ovog
članka ne može utvrditi nadležno tijelo, poslove i zadaće obavlja Općinsko
vijeće.
Članak
30.
Općinsko vijeće:
- donosi Statut Općine
- donosi odluke i druge opće akte kojima se
uređuju pitanja iz samoupravnog djelokruga Općine
- donosi proračun i odluku o izvršenju
proračuna, polugodišnji i godišnji izvještaj o izvršenju proračuna
- bira i razrješuje predsjednika i
potpredsjednike Općinskog vijeća
- osniva radna tijela Općinskog vijeća
- bira i razrješuje predsjednike i članove
radnih tijela Općinskog vijeća
- imenuje i razrješuje druge osobe određene
zakonom, drugim propisom, ovim Statutom i posebnom odlukom Općinskog vijeća
- uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih
tijela Općine,
- osniva javne ustanove i druge pravne osobe
za obavljanje gospodarskih, društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od
interesa za Općinu i poticajnim mjerama omogućuje rješavanje poslova i
djelatnosti od interesa za Općinu,
- donosi odluku o uvjetima, načinu i postupku
gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina
i nekretnina Općine čija ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez
primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina, odnosno čija je pojedinačna
vrijednost veća od 1.000.000 kuna),
- donosi odluke o potpisivanju sporazuma o
suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa općim aktom i
zakonom,
- odlučuje o stjecanju i prijenosu udjela
Općine u trgovačkim društvima čiji je Općina suosnivač
- daje prethodne suglasnosti na statute ustanova,
ukoliko zakonom ili odlukom o osnivanju nije drugačije propisano
- donosi odluku o kriterijima, načinu i
postupku za dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja
- imenuje i razrješava i druge osobe određene
zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća
- obavlja i druge poslove koji su zakonom ili
drugim propisom stavljeni u djelokrug Općinskog vijeća.
Članak
31.
Općinsko vijeće ima 15 članova odnosno
vijećnika.
Članak
32.
Općinsko vijeće ima predsjednika i dva
potpredsjednika koji se biraju između vijećnika.
Prijedlog za izbor predsjednika i
potpredsjednika može dati Odbor za izbor i imenovanja kao i najmanje jedna
trećina vijećnika Općinskog vijeća.
Predsjednik i potpredsjednici biraju se
većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Članak
33.
Predsjednik Općinskog vijeća:
- predstavlja Općinsko vijeće,
- saziva sjednice, predlaže dnevni red te
predsjeda sjednicama vijeća,
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja
u propisani postupak
- brine o postupku donošenja odluka i općih
akata
- usklađuje rad radnih tijela,
- potpisuje odluke i akte koje donosi vijeće,
- brine o suradnji Općinskog vijeća s
Općinskim načelnikom,
- brine o zaštiti prava vijećnika,
- obavlja i druge poslove određene zakonom i
Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
34.
Općinsko vijeće odlučuje većinom glasova, ako
je na sjednici nazočna većina članova Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće odlučuje većinom glasova svih
članova o statutu, proračunu, polugodišnjem i godišnjem obračunu, poslovniku,
izboru i razrješenju predsjednika i potpredsjednika Općinskog vijeća.
Poslovnikom Općinskog vijeća mogu se odrediti
i druga pitanja o kojima se odlučuje većinom glasova svih članova.
Članak
35.
Poslovnikom Općinskog vijeća detaljnije se
uređuje način konstituiranja vijeća, sazivanja, rad i tijek sjednice,
ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti vijećnika, ostvarivanje prava i
dužnosti predsjednika Općinskog vijeća, djelokrug, sastav i način rada radnih
tijela, način i postupak donošenja akata u Općinskom vijeću, postupak izbora i
razrješenja, sudjelovanje građana na sjednicama te druga pitanja od značaja za
rad Općinskog vijeća.
Članak
36.
Mandat članova Općinskog vijeća izabranih na
redovnim izborima traje četiri godine.
Članovi Općinskog vijeća dužnost obavljaju
počasno i za to ne primaju plaću.
Članovi Općinskog vijeća imaju pravo na
naknadu troškova u skladu s posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Članovi Općinskog vijeća nemaju obvezujući
mandat i ne mogu biti opozvani.
Članak
37.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka
vremena na koji je izabran:
- ako podnese ostavku koja je zaprimljena
najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Općinskog vijeća i
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom
oduzeta odnosno ograničena poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske
odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom
pravomoćnosti presude,
- ako odjavi prebivalište s područja Općine,
danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
- smrću.
Članak
38.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata
prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama zakona nespojiva s dužnošću
člana predstavničkog tijela, mandat miruje, a za to vrijeme vijećnika
zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti,
vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev
predsjedniku Općinskog vijeća u roku od osam dana od dana prestanka obnašanja
nespojive dužnosti. Mirovanje mandata prestaje osmog dana od dana podnošenja
pisanog zahtjeva.
Vijećnik može tražiti nastavljanje obnašanja
dužnosti vijećnika jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak
39.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju
koje je na dnevnom redu sjednice Vijeća
- predlagati Vijeću donošenje akata,
podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata
- postavljati pitanja iz djelokruga rada
Općinskog vijeća,
- postavljati pitanja Općinskom načelniku i
zamjeniku načelnika,
- sudjelovati na sjednicama radnih tijela
Općinskog vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i
glasovati,
- prihvatiti se članstva u najviše dva radna
tijela u koje ga izabere Općinsko vijeće
- tražiti i dobiti podatke potrebne za
obavljanje dužnosti vijećnika, od tijela Općine, te u svezi s tim koristiti
njihove stručne i tehničke usluge.
Vijećnik ne može biti pozvan na kaznenu i
prekršajnu odgovornost za izgovorene riječi, niti za glasovanje u radu
Općinskog vijeća.
Vijećnik je dužan čuvati tajnost podataka,
koji su kao tajni određeni u skladu s pozitivnim propisima, za koje sazna za
vrijeme obnašanja dužnosti vijećnika.
Vijećnik ima i druga prava i dužnosti
utvrđena odredbama zakona, ovog Statuta i Poslovnika Općinskog vijeća.
1.1. RADNA TIJELA
Članak
40.
Općinsko vijeće osniva radna tijela za
proučavanje i razmatranje pojedinih pitanja, te priprema i podnošenja
odgovarajućih prijedloga za praćenje provođenja utvrđene politike i praćenja
izvršavanja odluka i općih akata Općinskog vijeća, za koordinaciju u rješavanju
pojedinih pitanja, za proučavanje i raspravljanje i drugih pitanja iz
nadležnosti Općinskog vijeća te za izvršavanje određenih zadataka i poslova.
Općinsko vijeće može osnovati stalna ili
povremena radna tijela.
Članak
41.
Stalna radna tijela Općinskog vijeća su:
1. Mandatna komisija,
2. Odbor za izbor i imenovanja,
3. Odbor za statutarno - pravna pitanja,
4. Odbor za gospodarstvo i razvoj
poduzetništva,
5. Odbor za urbanizam i prostorno planiranje,
6. Odbor za zaštitu okoliša
Osim stalnih tijela iz stavka 1. ovog članka,
Općinsko vijeće može, ukoliko zaključi da je to opravdano, posebnom odlukom
osnovati i druga stalna tijela.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
radnih tijela utvrđuje se poslovnikom Općinskog vijeća ili posebnim odlukama.
Članak
42.
Mandatna komisija ima predsjednika i dva
člana.
Mandatna komisija:
- na konstituirajućoj sjednici izvješćuje
vijeće o provedenim izborima za vijeće i imenima izabranih vijećnika, a
temeljem objavljenih rezultata izbora nadležnog izbornog povjerenstva,
- izvješćuje vijeće o podnesenim ostavkama na
vijećničku funkciju, te o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih počinju
obavljati vijećničku funkciju,
- izvješćuje vijeće o mirovanju mandata
vijećnika i o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih počinju obavljati
vijećničku dužnost,
- izvješćuje vijeće o prestanku mirovanja mandata
vijećnika,
- izvješćuje vijeće o prestanku mandata
vijećnika kada se ispune zakonom predviđeni uvjeti i izvješćuje vijeće da su
ispunjeni zakonski uvjeti za početak mandata zamjenika vijećnika.
2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak
43.
Općinski načelnik zastupa Općinu i nositelj
je izvršne vlasti Općine.
Mandat općinskog načelnika traje četiri
godine.
Članak
44.
U obavljaju izvršne vlasti Općinski načelnik:
- utvrđuje i podnosi prijedloge općih akata
koje donosi Općinsko vijeće,
- donosi opće i pojedinačne akte kada je na
to ovlašten propisima,
- daje mišljenje o prijedlozima akata koje
Općinskom vijeću podnose drugi ovlašteni predlagatelji,
- predlaže Općinskom vijeću donošenje proračuna,
odluke o izvršavanju proračuna te polugodišnjeg i godišnjeg izvještaja o
izvršenju proračuna,
- odgovoran je za planiranje i izvršavanje
proračuna,
- izvršava ili osigurava izvršavanje općih
akata Općinskog vijeća,
- upravlja nekretninama i pokretninama u
vlasništvu Općine, kao i prihodima i rashodima Općine u skladu sa zakonom, ovim
Statutom i općim aktima Općine,
- odlučuje o stjecanju i otuđivanju
pokretnina i nekretnina Općine čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5 %
iznosa prihoda bez primitaka ostvarenih u prethodnoj proračunskoj godini, a
najviše do 1.000.000 (jedan milijun) kuna, ako je stjecanje i otuđivanje
planirano u proračunu i provedeno u skladu sa zakonom,
- usmjerava djelovanje upravnih tijela Općine
u obavljanju poslova iz njihovog samoupravnog djelokruga te obavlja nadzor nad
zakonitošću njihovog rada,
- imenuje i razrješava pročelnike upravnih
tijela Općine,
- odgovara za zakonitost rada upravnih tijela
Općine,
- odgovoran je za uspostavu, razvoj i
provedbu sustava unutarnje financijske kontrole u Općini,
- podnosi Općinskom vijeću odgovarajuća
izvješća,
- zaključuje ugovore i druge pravne poslove u
skladu sa zakonom i drugim propisima,
- obavlja druge poslove koji su mu stavljeni
u nadležnost zakonom, ovim Statutom, općim aktima Općine ili drugim propisima.
Članak
45.
Općinski načelnik dužan je dva puta godišnje
Općinskom vijeću podnositi polugodišnja izvješća o svom radu i to prvo
polugodišnje izvješće najkasnije do 30. rujna tekuće godine, a drugo
polugodišnje izvješće najkasnije do 31. ožujka naredne godine.
Članak
46.
Općinsko vijeće može, pored izvješća iz
članka 45. Statuta, od Općinskog načelnika tražiti izvješće o pojedinim
pitanjima iz njegovog djelokruga.
Općinski načelnik podnosi izvješće po
zahtjevu iz stavka 1. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva.
Ukoliko jedan zahtjev sadrži veći broj različitih pitanja, rok za podnošenje
izvješća iznosi 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Općinsko vijeće ne može zahtijevati od
općinskog načelnika izvješće o istom ili bitno podudarnom pitanju prije proteka
roka od 6 mjeseci od ranije podnesenog izvješća o istom pitanju.
Članak
47.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine ima pravo obustaviti od primjene opći akt
Općinskog vijeća, ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi
propis, te zatražiti od Općinskog vijeća da u roku od 15 dana otkloni uočene
nedostatke. Ako Općinsko vijeće to ne učini, općinski načelnik je dužan u roku
od osam dana o tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji, te čelnika središnjeg tijela državne uprave
ovlaštenog za nadzor nad zakonitošću rada tijela jedinica lokalne samouprave.
Članak
48.
Općinski načelnik ima zamjenika, koji
zamjenjuje općinskog načelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti.
Članak
49.
Općinski načelnik može obavljanje određenih
poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku, ali mu time ne prestaje
odgovornost za njihovo obavljanje.
Zamjenik načelnika je u slučaju iz stavka 1.
ovog članka dužan pridržavati se uputa Općinskog načelnika.
Članak
50.
Općinski načelnik i zamjenik načelnika imaju
pravo odlučiti da li će dužnost obavljati profesionalno, i o tome dostaviti
pisanu obavijest sukladno zakonu.
Članak
51.
Općinskom načelniku i zamjeniku načelnika
mandat prestaje po sili zakona:
- danom podnošenja ostavke,
- danom pravomoćnosti odluke o oduzimanju
poslovne sposobnosti,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od jednog mjeseca,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen radi počinjenja kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i
građanina, Republike Hrvatske i vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom,
- danom odjave prebivališta s područja
Općine,
- danom prestanka hrvatskog državljanstva,
- smrću.
U slučajevima iz stavka 1. ovoga članka,
Općinsko vijeće dužno je u roku od osam dana obavijestiti Vladu Republike
Hrvatske o prestanku mandata Općinskog načelnika radi raspisivanja
prijevremenih izbora za novoga Općinskog načelnika.
Ako je prestanak mandata Općinskog načelnika
nastupio u godini u kojoj se održavaju redovni izbori, a prije njihovog
održavanja, dužnost Općinskog načelnika do kraja mandata obavljat će zamjenik
načelnika.
Ako prestane mandat zamjeniku načelnika
prijevremeni izbori neće se raspisivati.
Članak
52.
Općinski načelnik i njegov zamjenik mogu se
razriješiti donošenjem odluke na referendumu u slučajevima i po postupku
propisanim zakonom i ovim Statutom.
Članak
53.
Općinsko vijeće može raspisati referendum o
razrješenju Općinskog načelnika i njegovog zamjenika u slučaju:
- kada krše ili ne izvršava odluke Općinskog
vijeća,
- kada svojim radom prouzroče Općini znatnu
materijalnu štetu.
Pod pojmom znatne materijalne štete iz stavka
1. podstavka 2. ovoga članka smatra se šteta u iznosu od 1 % proračuna Općine u
tekućoj godini, a ako 1% proračuna iznosi preko 500.000,00 (petstotisuća) kuna,
znatnom materijalnom štetom smatra se iznos od 500.000 kuna.
Prijedlog za raspisivanje referenduma može
podnijeti najmanje jedna trećina članova Općinskog vijeća.
Odluka o raspisivanju referenduma donosi se
većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Na referendum iz stavka 1. ovoga članka
shodno se primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje referendum i drugi oblici
osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne
(regionalne) samouprave.
Ako na referendumu bude donesena odluka o
razrješenju Općinskog načelnika i njegovog zamjenika, mandat im prestaje danom
objave rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenovat će
povjerenika Vlade Repu
blike Hrvatske za obavljanje
poslova iz nadležnosti Općinskog načelnika.
Općinsko vijeće ne smije raspisati referendum
o razrješenju Općinskog načelnika i njegovog zamjenika prije proteka roka od
šest mjeseci od početka mandata Općinskog načelnika i njegovog zamjenika.
Ako na referendumu ne bude donesena odluka o
razrješenju Općinskog načelnika i njegovog zamjenika, novi referendum ne smije
se raspisati prije proteka roka od 12 mjeseci od ranije održanog referenduma o
istom pitanju.
Članak
54.
Prijedlog za raspisivanje referenduma o
pitanju razrješenja Općinskog načelnika i njegovog zamjenika ima pravo
Općinskom vijeću podnijeti i 20% birača upisanih u popis birača Općine.
Odluku o raspisivanju referenduma Općinsko
vijeće mora donijeti u roku od 30 dana od prijema prijedloga.
Referendum iz stavka 1. ovoga članka ne smije
se raspisati prije proteka roka od 12 mjeseci od ranije održanog referenduma o
istom pitanju.
Na referendum iz stavka 1. ovoga članka
odgovarajuće se primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje referendum i drugi
oblici osobnog sudjelovanja u obavljanju državne vlasti i lokalne i područne
(regionalne) samouprave.
2.1. RADNA TIJELA
Članak
55.
Općinski načelnik osniva radna tijela za
koordinaciju u rješavanju pojedinih pitanja, za proučavanje i razmatranje
pojedinih pitanja, pomoć u praćenju i izvršavanju općih i pojedinačnih akata
Općinskog vijeća i Općinskog načelnika, te za izvršavanje određenih zadataka i
poslova iz djelokruga poslova Općinskog načelnika i općinske uprave.
Općinski načelnik može osnovati stalna ili
povremena radna tijela.
Stalna radna tijela su:
1. Odbor za socijalnu i zdravstvenu skrb
2. Odbor za kulturu, odgoj i obrazovanje
3. Odbor za šport i tehničku kulturu
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
radnih tijela utvrđuje Općinski načelnik posebnom odlukom.
VII. UPRAVNA TIJELA
Članak
56.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Općine, utvrđenih zakonom i ovim Statutom, te obavljanje poslova
državne uprave koji su zakonom prenijeti na Općinu, ustrojavaju se upravna
tijela Općine.
Ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela
uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Upravna tijela se ustrojavaju kao upravni
odjeli i službe (u daljnjem tekstu: upravna tijela).
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje
na temelju javnog natječaja imenuje Općinski načelnik.
Općinski načelnik može razriješiti pročelnike
u slučajevima određenim zakonom.
Članak
57.
Upravna tijela u oblastima za koje su
ustrojeni i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno
izvršavaju i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Općine, te u
slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere.
Članak
58.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog
djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz svoje
nadležnosti odgovorni su Općinskom načelniku.
Članak
59.
Sredstva za rad upravnih tijela, osiguravaju
se u proračunu Općine, Državnom proračunu i iz drugih izvora u skladu sa
zakonom.
VIII. JAVNE SLUŽBE
Članak
60.
Općina u okviru samoupravnog djelokruga
osigurava obavljanje djelatnosti kojima se zadovoljavaju svakodnevne potrebe
građana na području komunalnih, društvenih i drugih djelatnosti, za koje je
zakonom utvrđeno da se obavljaju kao javna služba.
Članak
61.
Općina osigurava obavljanje djelatnosti iz
članka 60. ovog Statuta osnivanjem trgovačkih društva, javnih ustanova, drugih
pravnih osoba i vlastitih pogona.
U trgovačkim društvima u kojima Općina ima
udjele ili dionice Općinski načelnik je član skupštine društva.
Obavljanje određenih djelatnosti Općina može
povjeriti drugim pravnim i fizičkim osobama temeljem ugovora o koncesiji.
IX. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak
62.
Na području Općine osnivaju se mjesni odbori,
kao oblici mjesne samouprave, a radi ostvarivanja neposrednog sudjelovanja
građana u odlučivanju o lokalnim poslovima.
Mjesni odbori se osnivaju za dijelove naselja
koji čine zasebnu razgraničenu cjelinu, na način i po postupku propisanom
zakonom, ovim Statutom i posebnom odlukom Općinskog vijeća, kojom se detaljnije
uređuje postupak i način izbora tijela mjesnog odbora.
Članak
63.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Područje i granice mjesnih odbora određuju se
posebnom odlukom Općinskog vijeća i prikazuju se na kartografskom prikazu koji
je sastavni dio te odluke.
Članak
64.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog
odbora može dati 10% građana upisanih u popis birača za područje za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora, organizacije i udruženja građana, te
Općinski načelnik.
U slučaju da prijedlog iz stavka 1. ovog
članka, daju građani ili njihove organizacije i udruženja, prijedlog se
dostavlja u pisanom obliku Općinskom načelniku.
Članak
65.
Općinski načelnik u roku od 15 dana od dana
primitka prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i po postupku
utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Ukoliko Općinski načelnik utvrdi da prijedlog
nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestit će
predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana dopuni prijedlog za osnivanje
mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog Općinski načelnik upućuje
Općinskom vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku od 60 dana od
prijema prijedloga.
Članak
66.
U prijedlogu za osnivanje mjesnog odbora
navode se podaci o predlagatelju, području i granicama mjesnog odbora, sjedište
mjesnog odbora, osnove pravila mjesnog odbora te zadaci i izvori financiranja
mjesnog odbora.
Članak
67.
Tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog
odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Članak
68.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani
s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo na neposrednim izborima,
tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Izbornu jedinicu za izbor članova vijeća
mjesnog odbora čini cijelo područje mjesnog odbora.
Postupak izbora članova vijeća mjesnog odbora
uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća uz shodnu primjenu odredbe zakona
kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave.
Članak
69.
Izbore za članove vijeća mjesnih odbora
raspisuje Općinski načelnik u roku od 30 dana od dana donošenja odluke
Općinskog vijeća o osnivanju mjesnog odbora odnosno u roku od 30 dana od dana
isteka mandata ili raspuštanja vijeća mjesnog odbora.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora
ne može proteći manje od 30 dana niti više od 60 dana.
Članak
70.
Vijeće mjesnog odbora ima 5 članova.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti
biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište
na području mjesnog odbora.
Članak
71.
Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika
vijeća iz svog sastava tajnim glasovanjem na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća predstavlja mjesni odbor i
za svoj rad odgovoran je vijeću mjesnog odbora.
Članak
72.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada
mjesnog odbora, pravila mjesnog odbora, poslovnik o svom radu, financijski plan
i godišnji obračun, te obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i
odlukama Općinskog vijeća i Općinskog načelnika.
Članak
73.
Programom rada utvrđuju se zadaci mjesnog odbora,
osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora, provođenjem
manjih komunalnih akcija kojima se poboljšava komunalni standard građana na
području mjesnog odbora, vođenju brige o poboljšavanju zadovoljavanja lokalnih
potreba građana u oblasti zdravstva, socijalne skrbi, kulture, športa i drugih
lokalnih potreba na svom području.
Članak
74.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se
uređuje način konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti članova vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika vijeća mjesnog odbora, način
odlučivanja, te druga pitanja od značaja za rad mjesnog odbora.
Članak
75.
Prihode mjesnog odbora čine prihodi od pomoći
i dotacija pravnih ili fizičkih osoba, te prihodi koje posebnom odlukom utvrdi
Općinsko vijeće.
Članak
76.
Vijeće mjesnog odbora, radi raspravljanja o
potrebama i interesima građana, te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od
lokalnog značenja, može sazivati zborove građana.
Zbor građana može se sazvati i za dio
područja mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Zbor građana vodi predsjednik mjesnog odbora
ili član vijeća mjesnog odbora kojeg odredi vijeće.
Članak
77.
Stručne i administrativne poslove za potrebe
mjesnog odbora obavljaju upravna tijela Općine.
Članak
78.
Inicijativu i prijedlog za promjenu područja
mjesnog odbora mogu dati tijela mjesnog odbora i Općinski načelnik.
O inicijativi i prijedlogu iz prethodnog
stavka Općinsko vijeće donosi odluku uz prethodno pribavljeno mišljenje građana
mjesnog odbora za koje se traži promjena područja.
Članak
79.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog
odbora obavlja Općinski načelnik.
Općinski načelnik može u postupku provođenja
nadzora nad zakonitošću rada mjesnog odbora raspustiti vijeće mjesnog odbora,
ako ono učestalo krši odredbe ovog Statuta, pravila mjesnog odbora i ne
izvršava povjerene mu poslove.
X. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak
80.
Imovinu Općine čine sve pokretne i nepokretne
stvari, te imovinska prava koja pripadaju Općini.
Imovinom Općine upravljaju Općinski načelnik
i Općinsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta pažnjom dobrog domaćina.
Članak
81.
Općina ostvaruje prihode kojima u okviru
svoga samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Prihodi Općine moraju biti razmjerni
poslovima koje obavljaju njena tijela u skladu sa zakonom.
Obveze, odnosno rashodi Općine razmjerni su
prihodima koje općina ostvari sukladno utvrđenim izvorima financiranja.
Članak
82.
Prihodi Općine su:
1. općinski porezi, prirez, naknade,
doprinosi, i pristojbe,
2. prihodi od stvari u vlasništvu i imovinska
prava,
3. prihodi od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u vlasništvu Općine, odnosno u kojima ima udio ili dionice,
4. prihodi od koncesija i koncesijskih
odobrenja,
5. novčane kazne i oduzeta imovinska korist
za prekršaje koje sama propiše u skladu sa zakonom,
6. udio u zajedničkim porezima s
Primorsko-goranskom županijom i Republikom Hrvatskom,
7. sredstva pomoći i dotacija Republike
Hrvatske predviđena u državnom proračunu,
8. drugi prihodi određeni zakonom.
Članak
83.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka, te
utvrđeni iznosi izdataka i drugih plaćanja Općine iskazuju se u proračunu
Općine.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti
raspoređeni u proračunu i iskazni po izvorima iz kojih potječu.
Svi izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u
proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak
84.
Planiranje, izrada, donošenje i izvršavanje
proračuna te izvještavanje o izvršavanju proračuna provodi se na način, po
postupku i u rokovima sukladno zakonu kojim se uređuje proračun.
Članak
85.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Općine nadzire Općinsko vijeće.
Zakonitost, svrhovitost i pravodobnost
korištenja proračunskih sredstava Općine nadzire Ministarstvo financija.
XI. AKTI OPĆINE
Članak
86.
Općinsko vijeće na temelju prava i ovlaštenja
utvrđenih zakonom i ovim Statutom donosi Statut, Poslovnik, proračun, odluku o
izvršenju proračuna, odluke i druge opće akte i zaključke.
Općinsko vijeće donosi rješenja i druge
pojedinačne akte, kada, u skladu sa zakonom, rješava o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak
87.
Općinski načelnik u poslovima iz svog
djelokruga donosi odluke, zaključke, pravilnike, te opće akte kada je za to
ovlašten zakonom ili općim aktom Općinskog vijeća.
Općinski načelnik donosi rješenja i druge
pojedinačne akte, kada, u skladu sa zakonom, rješava o pravima, obvezama i
pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Članak
88.
Radna tijela Općinskog vijeća donose
zaključke i preporuke.
Članak
89.
Upravna tijela Općine u izvršavanju općih
akata Općinskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima,
obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovog
članka, može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Primorsko- goranske
županije.
Na donošenje pojedinačnih akata shodno se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku i drugih propisa.
U izvršavanju općih akata Općinskog vijeća
pojedinačne akte donose i pravne osobe kojima su odlukom Općinskog vijeća, u
skladu sa zakonom, povjerene javne ovlasti.
Članak
90.
Pojedinačni akti kojima se rješava o obvezi
razreza općinskih poreza, doprinosa i naknada donose se u skraćenom upravnom
postupku.
Skraćeni upravni postupak provodi se i kod
donošenja pojedinačnih akata kojima se rješava o pravima, obvezama i interesima
fizičkih i pravnih osoba od strane pravnih osoba kojima je Općina osnivač.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i
Općinskog načelnika kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba, ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, ne
može se izjaviti žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
Članak
91.
Nadzor nad zakonitošću općih akata Općinskog
vijeća u njegovom samoupravnom djelokrugu obavlja ured državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji i nadležna središnja tijela državne uprave, svako
u svojem djelokrugu.
Članak
92.
Opći akti se prije nego što stupe na snagu,
objavljuju u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Opći akti stupaju na snagu osmog dana od dana
objave, osim ako nije zbog osobito opravdanih razloga, općim aktom propisano da
opći akt stupa na snagu danom objave.
Opći akti ne mogu imati povratno djelovanje.
XII. JAVNOST RADA
Članak
93.
Rad Općinskog vijeća, Općinskog načelnika i
upravnih tijela je javan.
Predstavnici udruga građana, građani i
predstavnici medija mogu pratiti rad Općinskog vijeća u skladu s odredbama
Poslovnika Općinskog vijeća.
Članak
94.
Javnost rada Općinskog vijeća osigurava se:
- javnim održavanjem sjednica,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u
službenom glasilu Općine i na web stranicama Općine.
Članak
95.
Javnost rada Općinskog načelnika osigurava
se:
- održavanjem konferencija za medije,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u
službenom glasilu Općine i na web stranicama Općine.
Članak
96.
Javnost rada upravnih tijela Općine osigurava
se izvještavanjem, napisima u tisku i objavom na web stranicama Općine.
XIII. SPRJEČAVANJE SUKOBA INTERESA
Članak
97.
Način djelovanja Općinskog načelnika i
zamjenika načelnika u obnašanju javnih dužnosti uređen je posebnim zakonom.
Članak
98.
Općinsko vijeće posebnom odlukom propisuje
tko se smatra lokalnim dužnosnikom u obnašanju javne vlasti te uređuje
sprječavanje sukoba interesa između privatnog i javnog interesa u obnašanju
javne vlasti.
XIV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
99.
Prijedlog za promjenu Statuta može podnijeti
jedna trećina vijećnika Općinskog vijeća, Općinski načelnik i Odbor za
statutarno-pravna pitanja.
Prijedlog mora biti obrazložen, a podnosi se
predsjedniku Općinskog vijeća.
O promjeni Statuta Općinsko vijeće odlučuje
većinom glasova svih članova Općinskog vijeća.
Članak
100.
Do donošenja općih akata u skladu s odredbama
ovoga Statuta primjenjivat će se opći akti Općine u onim odredbama koje nisu u
suprotnosti s odredbama zakona i ovoga Statuta.
U slučaju suprotnosti odredbi općih akata iz
stavka 1. ovoga članka, neposredno će se primjenjivati odredbe zakona i ovoga
Statuta.
Članak
101.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje
važiti Statut Općine Kostrena (»Službene novine Primorsko-goranske županije«
broj 22/01, 5/02, 20/02 i 4/06).
Članak
102.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 021-05/09-01/13
Ur. broj: 2170-07-01-09-7
Kostrena, 13. srpnja 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE KOSTRENA
Predsjednica
Ankica Lörinc, prof., v.r.