71.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08 i 36/09) i članka 36. Statuta
Grada Opatije (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 23/01, 8/06,
18/ 06 - pročišćeni tekst i 12/08) Gradsko vijeće Grada Opatije, na sjednici
održanoj 9. srpnja 2009. godine donosi
STATUT
GRADA OPATIJE
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim Statutom se podrobnije uređuje
samoupravni djelokrug Grada Opatije, njegova obilježja, javna priznanja,
ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela Grada Opatije, način obavljanja
poslova, oblici neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju, provođenje
referenduma u pitanjima iz samoupravnog djelokruga, mjesna samouprava, ustrojstvo
i rad javnih službi, suradnja s drugim jedinicama lokalne samouprave te druga
pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza Grada Opatije.
Članak
2.
Grad Opatija je jedinica lokalne samouprave.
Naziv, područje i sjedište Grada Opatije
određeni su zakonom.
Granice Grada Opatije mogu se mijenjati na
način i po postupku propisanom zakonom.
Članak
3.
Grad Opatija je pravna osoba.
Sjedište Grada Opatije je u Opatiji, Ulica
maršala Tita 3.
Članak
4.
Svi građani Grada Opatije, uživaju jednaka
prava temeljena na principima poštivanja ljudskih prava i sloboda,
ravnopravnosti, jednakosti i izvornih načela antifašizma.
Tijela Grada Opatije u postupku donošenja i
provođenja akata iz svoje nadležnosti ocjenjuju i vrednuju učinke tih akata na
položaj žena odnosno muškaraca, radi postizanja stvarne ravnopravnosti žena i
muškaraca.
II. OBILJEŽJA GRADA OPATIJE
Članak
5.
Grad Opatija ima grb, zastavu i svečanu
zastavu.
Obilježjima iz stavka 1. ovog članka
predstavlja se Grad Opatija i izražava pripadnost Gradu Opatiji.
Način uporabe i zaštita obilježja Grada
Opatije utvrđuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća u skladu sa zakonom i ovim
Statutom.
Članak
6.
Grb Grada Opatije je na poluokruglom štitu,
obrubljen zlatnim rubom.
Polje štita je plavo i u njemu na srebrnoj
(bijeloj) hridi stoji srebrna (bijela) kula s kruništem (šest zubova u
kruništu).
Ispod hridi je valovito more (pet valovitih
podjela, dvije srebrne (bijele) i tri plave.
Iznad kule na sredini kruništa stoji srebrni
(bijeli) galeb glavom udesno, raskriljenih i poluuzdignutih krila, s crvenim
kljunom i kandžama.
Članak
7.
Zastava Grada Opatije je plave boje (atlas
tamnoplava) i obrubljena zlatnom crtom s grbom Grada Opatije u sredini, tako da
se središnja točka grba poklapa sa središnjom točkom u kojoj se sijeku
dijagonale zastave.
Omjer širine i dužine zastave je 1 : 2.
Svečana zastava Grada Opatije je plave boje (
atlas tamnoplava) obrubljena zlatnim rubom i zlatnim resicama na repovima
zastave, dužine tri cm.
Grb Grada Opatije nalazi se u sredini
zastave, na sjecištu dijagonala. Iznad grba otisnut je polukružno naziv GRAD
OPATIJA.
Ispod grba na bočnim repovima zastave je
zlatna lovorova grančica sa zlatnim plodovima, a u središnjem repu je zlatna
hrastova grančica sa zlatnim žirovima.
Članak
8.
Dan Grada Opatije je dan zaštitnika Opatije,
Sv. Jakov, 25. srpnja, koji se svečano slavi kao gradski blagdan.
U Gradu Opatiji se svečano obilježavaju
sljedeći dani:
1. Dan zaštitnika Veprinca - Sv. Marko - 25.
travnja,
2. Dan oslobođenja Opatije - 28. travnja,
3. Dan zaštitnika Poljana - Sv. Petar - 29.
lipnja,
4. Dan zaštitnika Voloskog - Sv. Ana - 26.
srpnja,
5. Dan zaštitnika Ičića - Sv. Josip - 19.
ožujka.
III. JAVNA PRIZNANJA
Članak
9.
Grad Opatija dodjeljuje javna priznanja za
iznimna dostignuća i doprinos od osobitog značenja za razvitak i ugled Grada, a
poglavito za naročite uspjehe u unapređivanju gospodarstva, znanosti, kulture,
zaštite i unapređivanja čovjekovog okoliša, športa, tehničke kulture, zdravstva
i drugih javnih djelatnosti, te za poticanje aktivnosti koje su tome usmjerene.
Članak
10.
Javna priznanja Grada Opatije su:
1. Počasni građanin Grada Opatije
2. Nagrada Grada Opatije za životno djelo
3. Nagrada Grada Opatije
4. Zahvalnica Grada Opatije
Članak
11.
Uvjeti za dodjelu javnih priznanja, njihov
izgled i oblik, kriterij i postupnost njihove dodjele, tijela koja provode
postupak i dodjeljuju priznanja, uređuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća.
IV. OSTVARIVANJE PRAVA PRIPADNIKA NACIONALNIH
MANJINA
Članak
12.
Pripadnici nacionalnih manjina u Gradu
Opatiji sudjeluju u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća
nacionalnih manjina i predstavnika nacionalnih manjina.
Članak
13.
Autohtonoj talijanskoj etničkoj i nacionalnoj
zajednici osigurava se sloboda izražavanja narodnosne pripadnosti, slobodno
služenje svojim jezikom i pismom, kulturna autonomija i zaštita ravnopravnog
sudjelovanja u javnim poslovima u skladu s Ustavom, zakonom, ovim Statutom,
općim i pojedinačnim aktima tijela Grada Opatije.
Pravo iz stavka 1. osigurava se i
pripadnicima drugih etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina.
Članak
14.
Vijeća i predstavnici nacionalnih manjina u
Gradu Opatiji imaju pravo:
- predlagati tijelima Grada Opatije mjere za
unapređivanje položaja nacionalnih manjina u Gradu Opatiji, uključujući davanje
prijedloga općih akata kojima se uređuju pitanja od značaja za nacionalnu
manjinu;
- isticati kandidate za dužnosti u tijelima
Grada Opatije,
- biti obaviješteni o svakom pitanju o kome
će raspravljati radno tijelo Gradskog Vijeća i/ili Gradsko vijeće, a tiče se
položaja nacionalne manjine.
Članak
15.
Gradonačelnik je dužan u pripremi prijedloga
općih akata od vijeća nacionalnih manjina, odnosno predstavnika nacionalnih
manjina osnovanih za područje Grada Opatiji, zatražiti mišljenje i prijedloge o
odredbama kojima se uređuju prava i slobode nacionalnih manjina.
Članak
16.
Na području Grada Opatije, pripadnici
nacionalnih manjina imaju pravo koristiti i isticati simbole i zastavu
nacionalne manjine.
Zastava nacionalne manjine može se uz zastavu
Republike Hrvatske i zastavu Grada Opatije isticati na poslovnim zgradama u
kojima nacionalna manjina ima sjedište i u svečanim prigodama značajnim za
nacionalnu manjinu.
Članak
17.
U svečanim prigodama važnim za nacionalnu
manjinu može se izvoditi himna i/ili svečana pjesma nacionalne manjine.
Prije izvođenja himne i/ili svečane pjesme
nacionalne manjine, obvezatno se izvodi himna Republike Hrvatske.
Članak
18.
Grad Opatija, u skladu s mogućnostima
financijski pomaže rad kulturnih i drugih udruga koje osnivaju pripadnici
nacionalnih manjina, radi očuvanja nacionalnog i kulturnog identiteta.
Grad Opatija osigurava sredstva za rad vijeća
nacionalnih manjina i pripadnika nacionalne manjine.
V. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE
SAMOUPRAVE
Članak
19.
Ostvarujući zajednički interes u
unapređivanju gospodarskog, društvenog i kulturnog razvitka, Grad Opatija
uspostavlja i održava suradnju u okviru samoupravnog djelokruga s drugim
jedinicama lokalne samouprave u zemlji i inozemstvu, u skladu sa zakonom i
međunarodnim ugovorima.
Članak
20.
Gradsko vijeće donosi odluku o uspostavljanju
suradnje, odnosno o sklapanju sporazuma (ugovora, povelje, memoranduma i sl.) o
suradnji sa pojedinim jedinicama lokalne i regionalne samouprave, kada ocijeni
da postoji dugoročan i trajan interes za uspostavljanje suradnje i mogućnosti
za njezino razvijanje.
Kriteriji za uspostavljanje suradnje, te
postupak donošenja odluke uređuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Članak
21.
Sporazum o suradnji Grada Opatije i općine
ili grada druge države objavljuje se u »Službenim novinama Primorsko-goranske
županije«.
VI. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
Članak
22.
Grad Opatija je samostalan u odlučivanju u
poslovima iz samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i
zakonom, te podliježe samo nadzoru zakonitosti rada i akata tijela Grada
Opatije.
Članak
23.
Grad Opatija u samoupravnom djelokrugu
obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana,
a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito
poslove koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje,
- prostorno i urbanističko planiranje,
- komunalne djelatnosti,
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb,
- primarnu zdravstvenu zaštitu,
- odgoj i osnovno obrazovanje,
- kulturu, tjelesnu kulturu i sport,
- zaštitu potrošača,
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
- protupožarnu zaštitu i civilnu zaštitu.
Grad Opatija obavlja poslove iz samoupravnog
djelokruga sukladno posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine djelatnosti iz
stavka 1. ovog članka.
Poslovi iz samoupravnog djelokruga detaljnije
se utvrđuju odlukama Gradskog vijeća i gradonačelnika u skladu sa zakonom i
ovim Statutom.
Članak
24.
Grad Opatija, u okviru samoupravnog
djelokruga:
1. osigurava uvjete za razvitak gospodarskih,
društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od važnosti za područje Grada, te
uvjete za utvrđivanje politike gospodarenja prostorom Grada Opatije, kroz
urbanističko planiranje, uređenje prostora i zaštitu okoliša, na načelima
održivog razvoja,
2. vodi brigu o uređenju naselja, kvaliteti
stanovanja, komunalnim objektima, obavljanju komunalnih i drugih uslužnih
djelatnosti, te lokalnoj infrastrukturi,
3. osigurava lokalne potrebe stanovnika u
oblasti predškolskog odgoja i naobrazbe, osnovnog školstva, zdravstva,
socijalne skrbi, kulture, sporta, tehničke kulture,
4. upravlja i raspolaže gradskom imovinom,
5. osniva ustanove i javne ustanove radi
ostvarenja određenih društvenih i drugih socijalnih interesa i potreba
stanovnika,
6. osniva trgovačka društva radi ostvarivanja
određenih gospodarskih, komunalnih i drugih interesa i potreba stanovnika,
7. promiče očuvanje kulturne baštine, te
povijesnog, kulturnog i graditeljskog naslijeđa,
8. osigurava uvjete za protupožarnu zaštitu,
9. uređuje i druga pitanja u skladu sa
zakonom.
Članak
25.
Grad Opatija može organizirati obavljanje
pojedinih poslova iz članka 24. ovog Statuta zajednički sa drugom jedinicom
lokalne samouprave ili više jedinica lokalne samouprave, osnivanjem zajedničkog
tijela, zajedničkog upravnog odjela ili službe, zajedničkog trgovačkog društva
ili zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova u skladu s posebnim
zakonom.
Odluku o obavljanju poslova na način propisan
u stavku 1. ovog članka donosi Gradsko vijeće, temeljem koje se zaključuje
sporazum o zajedničkom organiziranju poslova, kojim se uređuju međusobni odnosi
u obavljanju zajedničkih poslova.
Članak
26.
Gradsko vijeće Grada Opatije, može posebnom
odlukom pojedine poslove iz samoupravnog djelokruga Grada, čije je obavljanje
od šireg interesa za građane na području više jedinica lokalne samouprave
(prostorno uređenje i urbanističko planiranje, zaštita okoliša i drugo)
prenijeti na Primorsko-goransku županiju, u skladu sa njezinim Statutom.
VII. TIJELA GRADA OPATIJE
Članak
27.
Tijela Grada Opatije su Gradsko vijeće i
gradonačelnik.
1. GRADSKO VIJEĆE
Članak
28.
Gradsko vijeće predstavničko je tijelo
građana i tijelo lokalne samouprave, koje donosi odluke i akte u okviru prava i
dužnosti Grada, te obavlja i druge poslove u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim
Statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije jasno
određeno nadležno tijelo za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga,
poslovi i zadaće koje se odnose na uređivanje odnosa iz samoupravnog djelokruga
u nadležnosti su Gradskog vijeća, a izvršni poslovi i zadaće u nadležnosti su
gradonačelnika.
Članak
29.
Gradsko vijeće donosi:
- Statut Grada Opatije,
- Poslovnik o radu Gradskog vijeća,
- odluku o uvjetima, načinu i postupku
gospodarenja nekretninama u vlasništvu Grada Opatije,
- proračun i odluku o izvršenju proračuna,
- godišnje izvješće o izvršenju proračuna,
- odluku o privremenom financiranju,
- odluku o stjecanju i otuđenju pokretnina i
nekretnina Grada Opatije čija vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez
primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina,
- odluku o promjeni granice Grada Opatije,
- odluku o ustrojstvu i djelokrugu upravnih
odjela i službi,
- dokumente praćenja stanju u prostoru i
dokumente prostornog uređenja (četverogodišnje izvješće o stanju u prostoru,
prostorni planovi i dr. dokumenti),
- odluku o kupnji dionica ili udjela u
trgovačkom društvu i/ili prodaji, ako se time štiti interes Grada Opatije,
- odluku o kriterijima za ocjenjivanje
službenika i načinu provođenja ocjenjivanja,
- akte o osnivanju javne ustanove, ustanove,
trgovačkog društva i drugih pravnih osoba, za obavljanje gospodarskih,
društvenih, komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Grad,
- zaključak o davanju prethodne suglasnosti
na statut ustanove u vlasništvu Grada Opatije, ukoliko zakonom ili odlukom o
osnivanju nije drugačije propisano,
- odluku o potpisivanju sporazuma o suradnji
s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa općim aktom i zakonom,
- odluku o raspisivanju lokalnog referenduma,
- rješenje o izboru i razrješenju
predsjednika i potpredsjednika Gradskog vijeća,
- rješenje o izboru i razrješenju
predsjednika i članova radnih tijela Gradskog vijeća,
- odluku o kriterijima, načinu i postupku za
dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja,
- rješenje o imenovanju i razrješenju drugih
osoba određenih zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Gradskog vijeća,
- odluke i druge opće akte koji su mu
stavljeni u djelokrug zakonom i pozakonskim aktima.
Članak
30.
Gradsko vijeće ima predsjednika i dva
potpredsjednika.
Predsjednik Gradskog vijeća određuje između
izabranih potpredsjednika Vijeća, potpredsjednika Gradskog vijeća koji ga
zamjenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili spriječenosti.
Funkcija predsjednika i potpredsjednika
vijeća je počasna i za to obnašatelji funkcije ne primaju plaću. Predsjednik i
potpredsjednici imaju pravo na naknadu troškova sukladno posebnoj odluci
Gradskog vijeća.
Članak
31.
Predsjednik Gradskog vijeća:
1. zastupa Gradsko vijeće,
2. saziva i organizira, te predsjedava
sjednicama Gradskog vijeća.
3. predlaže dnevni red Gradskog vijeća,
4. upućuje prijedloge ovlaštenih
predlagatelja u propisani postupak,
5. brine o postupku donošenja odluka i općih
akata,
6. održava red na sjednici Gradskog vijeća,
7. usklađuje rad radnih tijela,
8. potpisuje odluke i akte koje donosi
Gradsko vijeće,
9. brine o suradnji Gradskog vijeća i
gradonačelnika,
10. brine se o zaštiti prava vijećnika,
11. obavlja i druge poslove određene zakonom
i Poslovnikom Gradskog vijeća.
Članak
32.
Gradsko vijeće čini devetnaest vijećnika.
Članak
33.
Mandat članova Gradskog vijeća traje četiri
godine
Funkcija članova Gradskog vijeća je počasna i
za to vijećnik ne prima plaću.
Vijećnici imaju pravo na naknadu troškova u
skladu s posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Vijećnici nemaju obvezujući mandat i nisu
opozivi.
Članak
34.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka
vremena na koji je izabran:
- ako podnese ostavku koja je zaprimljena
najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Gradskog vijeća i
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste, danom
dostave ostavke shodno pravilima o dostavi propisanim Zakonom o općem upravnom
postupku,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom
oduzeta odnosno ograničena poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske
odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom
pravomoćnosti presude,
- ako odjavi prebivalište s područja Grada
Opatije, danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
- smrću.
Članak
35.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata
prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama zakona nespojiva s dužnošću
člana predstavničkog tijela, mandat miruje, a za to vrijeme vijećnika
zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti,
vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev
predsjedniku Gradskog vijeća u roku od osam dana od dana prestanka obnašanja
nespojive dužnosti. Mirovanje mandata prestaje osmog dana od dana podnošenja
pisanog zahtjeva.
Vijećnik može tražiti nastavljanje obnašanja
dužnosti vijećnika jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak
36.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Gradskog vijeća
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju
koje je na dnevnom redu sjednice Gradskog vijeća
- predlagati Gradskom vijeću donošenje akata,
podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata
- postavljati pitanja iz djelokruga rada
Gradskog vijeća,
- postavljati pitanja gradonačelniku,
zamjenicima gradonačelnika i pročelnicima upravnih tijela
- sudjelovati na sjednicama radnih tijela
Gradskog vijeća i na njima raspravljati, a u radnim tijelima kojih je član i
glasovati,
- prihvatiti se članstva u radnom tijelu u
koje ga izabere Gradsko vijeće
- tražiti i dobiti podatke, potrebne za
obavljanje dužnosti vijećnika od tijela Grada, te u svezi s tim koristiti
njihove stručne i tehničke usluge.
Vijećnik ne može biti pozvan na kaznenu i
prekršajnu odgovornost za izgovorene riječi, niti za glasovanje u radu Gradskog
vijeća.
Članak
37.
Poslovnikom Gradskog vijeća detaljnije se
uređuje način konstituiranja, sazivanja, rad i tijek sjednica, ostvarivanje prava
i obveza i odgovornosti vijećnika, ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika
Gradskog vijeća, djelokrug, sastav i način rada radnih tijela, način i postupak
donošenja akata u Gradskom vijeću, postupak izbora i razrješenja, te druga
pitanja od značaja za rad Gradskog vijeća.
Gradsko vijeće posebnom odlukom uređuje
načela i standarde dobrog ponašanja predsjednika, potpredsjednika i članova
Gradskog vijeća, predsjednika i članova radnih tijela Gradskog vijeća, te
gradonačelnika i njegovih zamjenika u obavljanju njihovih dužnosti.
1.1. RADNA TIJELA
Članak
38.
Radna tijela Gradskog vijeća su:
- Komisija za izbor i imenovanja,
- Komisija za Statut, Poslovnik i normativnu
djelatnost,
- Mandatna komisija.
Članak
39.
Komisija za izbor i imenovanja, predlaže:
- izbor i razrješenje predsjednika i
potpredsjednika Gradskog vijeća,
- izbor i razrješenje predsjednika i članova
radnih tijela Gradskog vijeća,
- imenovanje i razrješenje i drugih osoba
određenih ovim Statutom i drugim odlukama Gradskog vijeća.
Komisija u postupku predlaganja predsjednika
i članova radnih tijela poziva političke stranke i nezavisne vijećnike, te
predstavnike nacionalnih manjina i/ili vijeća nacionalnih manjina da dostave
svoje prijedloge.
Članak
40.
Komisija za Statut, Poslovnik i normativnu
djelatnost:
- predlaže Statut Grada i Poslovnik Gradskog
vijeća,
- predlaže pokretanje postupka za izmjenu
Statuta odnosno Poslovnika Gradskog vijeća,
- razmatra prijedloge odluka i drugih općih
akata koje donosi Gradsko vijeće u pogledu njihove usklađenosti s Ustavom i
pravnim sustavom te u pogledu njihove pravne obrade i o tome daje mišljene i
prijedloge Gradskom vijeću,
- obavlja i druge poslove određene ovim
Statutom.
Članak
41.
Mandatna komisija:
- na konstituirajućoj sjednici obavještava
Gradsko vijeće o provedenim izborima za Gradsko vijeće i imenima izabranih
vijećnika, temeljem objavljenih rezultata nadležnog izbornog povjerenstva o
provedenim izborima,
- obavještava Gradsko vijeće o podnesenim
ostavkama na vijećničku dužnost, te o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih
počinju obavljati vijećničku dužnost,
- obavještava Gradsko vijeće o mirovanju
mandata vijećnika i o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih počinju obavljati
vijećničku dužnost,
- obavještava Gradsko vijeće o prestanku
mirovanja mandata vijećnika,
- predlaže Gradskom vijeću odluku o prestanku
mandata kada se ispune zakonom predviđeni uvjeti i obavještava Gradsko vijeće
da su ispunjeni zakonski uvjeti za početak mandata zamjeniku vijećnika.
Članak
42.
Gradsko vijeće može uz radna tijela osnovana
ovim Statutom, osnivati druga stalna i povremena radna tijela radi proučavanja
i razmatranja drugih pitanja iz djelokruga Gradskog vijeća, pripreme prijedloga
odluka i drugih akata, davanja mišljenja i prijedloga u svezi pitanja koja su
na dnevnom redu Gradskog vijeća.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
radnih tijela utvrđuje Gradsko vijeće posebnim odlukama.
2. GRADONAČELNIK
Članak
43.
Gradonačelnik zastupa Grad Opatiju i nositelj
je izvršne vlasti Grada Opatije.
Mandat gradonačelnika traje četiri godine.
Članak
44.
U obavljaju izvršne vlasti gradonačelnik:
- priprema prijedlog Statuta Grada Opatije,
Poslovnika Gradskog vijeća i prijedloge općih akata,
- izvršava i osigurava izvršavanje općih
akata Gradskog vijeća,
- utvrđuje prijedlog proračuna Grada i
izvršenje proračuna,
- upravlja nekretninama i pokretninama u
vlasništvu Grada Opatije te imovinskim pravima u skladu sa zakonom, ovim
Statutom i općim aktom Gradskog vijeća,
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina
i nekretnina Grada Opatije čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5% iznosa
prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se
odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, ako je stjecanje i
otuđivanje planirano u proračunu i provedeno u skladu sa zakonskim propisima,
- upravlja prihodima i rashodima Grada,
- upravlja raspoloživim novčanim sredstvima
na računu proračuna Grada,
- odlučuje o davanju suglasnosti za
zaduživanje pravnim osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu
Grada Opatije i o davanju suglasnosti za zaduživanje ustanova kojih je osnivač
Grad Opatija,
- donosi pravilnik o unutarenjem redu za
upravna tijela Grada Opatije i druge akte u svezi ostvarivanja prava i obveza
službenika i namještenika u skladu s posebnim propisima,
- imenuje i razrješava pročelnike upravnih
tijela,
- imenuje i razrješava unutarnjeg revizora,
- utvrđuje plan prijma u službu u upravna
tijela Grada Opatije,
- predlaže izradu prostornog plana kao i
njegove izmjene i dopune na temelju obrazloženih i argumentiranih prijedloga
fizičkih i pravnih osoba,
- razmatra i utvrđuje konačni prijedlog
prostornog plana,
- obavlja poslove gospodarenja nekretninama
do osnivanja fonda za gospodarenje nekretninama,
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisivanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti,
- sklapa ugovor o koncesiji za obavljanje
komunalnih djelatnosti,
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisvanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti na temelju
ugovora i sklapa ugovor o povjeravanju poslova,
- daje prethodnu suglasnost na izmjenu cijena
komunalnih usluga,
- do kraja ožujka tekuće godine podnosi
Gradskom vijeću izvješće o izvršenju Programa održavanja komunalne
infrastrukture i Programu gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture
za prethodnu godinu,
- utvrđuje uvjete, mjerila i postupak za
određivanje reda prvenstva za kupnju stana iz programa društveno poticane
stanogradnje,
- provodi postupak natječaja i donosi odluku
o najpovoljnijoj ponudi za davanje u zakup poslovnog prostora u vlasništvu
Grada u skladu s posebnom odluku Gradskog vijeće o poslovnim prostorima,
- organizira zaštitu od požara na području
Grada i vodi brigu o uspješnom provođenju i poduzimanju mjera za unapređenje
zaštite od požara,
- usmjerava djelovanje upravnih odjela i
službi Grada u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Grada Opatije,
odnosno poslova državne uprave, ako su preneseni Gradu Opatiji,
- nadzire rad upravnih odjela i službi u
samoupravnom djelokrugu i poslovima državne uprave,
- daje mišljenje o prijedlozima koje podnose
drugi ovlašteni predlagatelji,
- obavlja nadzor nad zakonitošću rada tijela
mjesnih odbora,
- obavlja i druge poslove predviđene ovim
Statutom i drugim propisima.
Gradonačelnik je dužan izvijestiti Gradsko
vijeće o danim suglasnostima za zaduživanje iz stavka 1. alineje 8. ovog članka
tromjesečno, do 10. u mjesecu za prethodno izvještajno razdoblje.
Članak
45.
Gradonačelnik dva puta godišnje podnosi
polugodišnje izvješće o svom radu i to do 31. ožujka tekuće godine za razdoblje
srpanj-prosinac prethodne godine i do 30. rujna za razdoblje siječanj-lipanj
tekuće godine.
Gradsko vijeće može, pored izvješća iz stavka
1. ovog članka, od gradonačelnika tražiti izvješće o pojedinim pitanjima iz
njegovog djelokruga.
Gradonačelnik podnosi izvješće po zahtjevu iz
stavka 2. ovog članka u roku od 30 dana od dana primitka zahtjeva. Ukoliko
jedan zahtjev sadrži veći broj različitih pitanja, rok za podnošenje izvješća
iznosi 60 dana od dana primitka zahtjeva.
Gradsko vijeće ne može zahtijevati od
gradonačelnika izvješće o bitno podudarnom pitanju prije proteka roka od 6
mjeseci od ranije podnesenog izvješća o istom pitanju.
Članak
46.
Gradonačelnik je odgovoran za ustavnost i
zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i
zakonitost akata upravnih tijela Grada Opatije.
Članak
47.
Gradonačelnik u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Grada Opatije:
- ima pravo obustaviti od primjene opći akt
Gradskog vijeća, ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi propis,
te zatražiti od Gradskog vijeća da u roku od 15 dana otkloni uočene nedostatke.
Ako Gradsko vijeće to ne učini, gradonačelnik je dužan u roku od osam dana o
tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u Primorsko-goranskoj
županiji te čelnika središnjeg tijela državne uprave ovlaštenog za nadzor nad
zakonitošću rada tijela jedinica lokalne samouprave
- ima pravo obustaviti od primjene akt
Mjesnog odbora ako ocijeni da je taj akt u suprotnosti sa zakonom, Statutom i
općim aktima Gradskog vijeća.
Članak
48.
Gradonačelnik ima dva zamjenika, koji
zamjenjuje gradonačelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga
spriječenosti u obavljanju svoje dužnosti, sukladno posebnoj odluci
gradonačelnika.
Članak
49.
Gradonačelnik može obavljanje određenih
poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjenicima, ali mu time ne prestaje
odgovornost za njihovo obavljanje.
Zamjenik gradonačelnika je u slučaju iz
stavka 1. ovog članka dužan pridržavati se uputa gradonačelnika.
Članak
50.
Gradonačelniku i zamjenicima gradonačelnika
mandat prestaje po sili zakona:
- danom podnošenja ostavke,
- danom pravomoćnosti odluke o oduzimanju
poslovne sposobnosti,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen radi počinjenja kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i
građanina, Republike Hrvatske i vrijednosti zaštitćenih međunarodnim pravom,
- danom odjave prebivališta s područja Grada
Opatije,
- danom prestanka hrvatskog državljanstva,
- smrću.
U slučaju prestanka mandata gradonačelnika
Gradsko vijeće u roku od 8 dana obavještava Vladu Republike Hrvatske o
prestanku mandata gradonačelnika radi raspisivanja prijevremenih izbora za
novog gradonačelnika.
Ako mandat gradonačelnika prestaje u godini u
kojoj se održavaju redovni izbori, a prije njihovog održavanja, dužnost
gradonačelnika do kraja mandata obavlja zamjenik gradonačelnika.
Članak
51.
Gradonačelnik i njegovi zamjenici mogu se
razriješiti u slučajevima i u postupku propisanom člankom 59. ovog Statuta.
Ako na referendumu bude donesena odluka o
razrješenju gradonačelnika i njegovih zamjenika, mandat im prestaje danom
objave rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenuje povjerenika
Vlade Republike Hrvatske za obavljanje poslova iz nadležnosti gradonačelnika.
Članak
52.
Gradonačelnik može posebnom odlukom uredit
način obavljanja izvršne vlasti i odlučivanja.
Gradonačelnik može osnivati stalna i
povremena radna tijela radi proučavanja i razmatranja pitanja iz djelokruga
gradonačelnika i pripreme prijedloga odluka i drugih akata.
Sastav, broj članova, djelokrug i način rada
radnih tijela utvrđuje gradonačelnik posebnom odlukom.
VIII. UPRAVNA TIJELA
Članak
53.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Grada Opatije, utvrđenih zakonom i ovim Statutom, te obavljanje
poslova državne uprave koji su zakonom prenijeti na Grad, ustrojavaju se
upravna tijela Grada.
Ustrojstvo i djelokrug upravnih tijela
uređuje se posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Upravna tijela se ustrojavaju kao upravni
odjeli i službe (u daljnjem tekstu: upravna tijela).
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje
na temelju javnog natječaja imenuje gradonačelnik.
Članak
54.
Upravna tijela u oblastima za koje su
ustrojeni i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno
izvršavaju i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Grada
Opatije, te u slučaju neprovođenja općeg akta poduzimaju propisane mjere.
Članak
55.
Upravna tijela samostalna su u okviru svog
djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz svoje
nadležnosti odgovorni su gradonačelniku.
Članak
56.
Sredstva za rad upravnih tijela, osiguravaju
se u Proračunu Grada Opatije, Državnom proračunu i iz drugih prihoda u skladu
sa zakonom.
IX. NESPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U
ODLUČIVANJU
Članak
57.
Građani mogu neposredno sudjelovati u
odlučivanju o lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma i zbora građana, u
skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak
58.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja
o prijedlogu o promjeni Statuta Grada, o prijedlogu općeg akta, radi prethodnog
pribavljanja mišljenja stanovnika o promjeni područja Grada ili županije, radi
odlučivanja o drugim pitanjima iz djelokruga Gradskog vijeća kao i o drugim
pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za donošenje raspisivanje
referenduma može temeljem odredaba zakona i ovog Statuta, dati jedna trećina
članova Gradskog vijeća, gradonačelnik, polovina mjesnih odbora na području
Grada i 20% birača upisanih u birački popis Grada.
Gradsko vijeće je dužno razmotriti podneseni
prijedlog za raspisivanje referenduma, najkasnije u roku od 60 dana od dana
prijema prijedloga, a ako prijedlog ne prihvati, o razlozima odbijanja
obavijestit će predlagatelja.
Članak
59.
Osim slučajeva propisanih člankom 58.
Statuta, referednum se može raspisati radi razrješenja gradonačelnika i
njegovih zamjenika u slučaju:
- kada krše ili ne izvršavaju odluke Gradskog
vijeća,
- kada svojim radom prouzroče Gradu Opatiji
znatnu materijalnu štetu u iznosu od 500.000 kuna i više.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju
referenduma iz stavka 1. ovog članka može dati najmanje jedna trećina članova
Gradskog vijeća. Prijedlog mora biti predan u pisanom obliku i potpisan od
vijećnika.
Gradsko vijeće je dužno razmotriti podneseni
prijedlog za raspisivanje referenduma najkasnije u roku od 30 dana od dana
prijema prijedloga.
Članak
60.
Prijedlog za raspisivanje referenduma o
pitanju razrješenja gradonačelnika i njegovih zamjenika može dati i 20% birača
upisanih u popis birača Grada Opatije. Prijedlog mora biti predan u pisanom
obliku i potpisan od birača.
Gradsko vijeće mora donijeti odluku u roku od
30 dana od dana prijema prijedloga.
Članak
61.
Gradsko vijeće ne smije raspisati referendum
o razrješenju gradonačelnika i njegovih zamjenika prije proteka roka od 6
mjeseci od početka mandata gradonačelnika i njegovih zamjenika.
Ako na referendumu nije donesena odluka o
razrješenju gradonačelnika i njegovih zamjenika, novi referendum se ne smije
raspisati prije proteka roka od 12 mjeseci od dana održavanja prethodnog
referenduma.
Članak
62.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži
naziv tijela koje raspisuje referendum, područje za koje se raspisuje
referendum, naziv akta o kojem se odlučuje na referen
dumu, odnosno naznaku pitanja
o kojem će birači odlučivati, obrazloženje akta ili pitanja o kojima se
raspisuje referendum, referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više
prijedloga o kojima će birači odlučivati, te dan održavanja referenduma.
Članak
63.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani
koji imaju prebivalište na području Grada, odnosno na području za koje se
raspisuje referendum i upisani su u popis birača.
Članak
64.
Odluka donesena na referendumu o pitanjima iz
članka 58. obvezatna je za Gradsko vijeće.
Članak
65.
Postupak provođenja referenduma i odluke
donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg
provodi tijelo središnje državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Članak
66.
Gradsko vijeće može tražiti mišljenje od
zborova građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Grada,
kao i drugim pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za traženje mišljenja iz stavka 1.
ovog članka može dati jedna trećina vijećnika Gradskog vijeća i gradonačelnik.
Gradsko vijeće dužno je razmotriti prijedlog
iz stavka 2. ovog članka u roku od 60 dana od dana zaprimanja prijedloga.
Odlukom iz stavka 1. ovog članka određuju se
pitanja o kojima će se tražiti mišljenja od zborova građana te vrijeme u kojem
se mišljenje treba dostaviti.
Članak
67.
Zbor građana saziva predsjednik Gradskog
vijeća u roku od 15 dana od dana donošenja odluke Gradskog vijeća.
Za pravovaljano izjašnjavanje na zboru
građana potrebna je prisutnost najmanje 5 % birača upisanih u popis birača
mjesnog odbora za čije područje je sazvan zbor građana.
Izjašnjavanje građana na zboru građana je
javno, a odluke se donose većinom glasova prisutnih građana.
Članak
68.
Građani imaju pravo predlagati Gradskom
vijeću donošenje određenog akta ili rješavanja određenog pitanja iz djelokruga
Gradskog vijeća.
Gradsko vijeće raspravlja o prijedlogu iz
stavka l. ovog članka, ako prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača
upisanih u popis birača Grada.
Gradsko vijeće dužno je dati odgovor
podnositeljima, najkasnije u roku od 60 dana od prijema prijedloga.
Članak
69.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Grada Opatije kao i na rad njegovih
upravnih tijela, te na nepravilan odnos zaposlenih u tim tijelima kada im se
obraćaju radi ostvarivanja svojih prava i interesa ili izvršavanja svojih
građanskih dužnosti.
Na podnijete predstavke i pritužbe čelnik
tijela Grada Opatije odnosno pročelnik upravnog tijela dužan je odgovoriti u
roku od 30 dana od dana podnošenja predstavke, odnosno pritužbe.
Ostvarivanje prava iz stavka 1. ovog članka
osigurava se ustanovljavanjem knjige pritužbi, postavljanjem sandučića za
predstavke i pritužbe, neposrednim komuniciranjem s ovlaštenim predstavnicima
tijela Grada, te ukoliko za postoje tehničke pretpostavke, elektroničkom
komunikacijom s ovlaštenim predstavnicima tijela Grada (mail, chat i dr.).
X. JAVNE SLUŽBE
Članak
70.
Grad Opatija osigurava u okviru samoupravnog
djelokruga obavljanje djelatnosti kojima se zadovoljavaju svakodnevne potrebe
građana na području komunalnih, društvenih i drugih djelatnosti, za koje je
zakonom utvrđeno da se obavljaju kao javna služba.
Članak
71.
Grad Opatija osigurava obavljanje djelatnosti
iz članka 70. ovog Statuta osnivanjem trgovačkih društva, javnih ustanova i
vlastitih pogona.
Obavljanje određenih djelatnosti Grad Opatija
može povjeriti temeljem ugovora o koncesiji i drugim pravnim i fizičkim
osobama.
XI. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak
72.
Na području Grada Opatije osnivaju se mjesni
odbori, kao oblici mjesne samouprave, a radi ostvarivanja neposrednog
sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima.
Mjesni odbori se osnivaju za pojedina naselja
ili više međusobno povezanih manjih naselja ili za dijelove naselja koji čine
zasebnu razgraničenu cjelinu, na način i po postupku propisanom zakonom, ovim
Statutom i posebnom odlukom Gradskog vijeća, kojom se detaljnije uređuje
postupak osnivanja mjesnog odbora i način izbora tijela mjesnog odbora.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak
73.
Mjesni odbori na području Grada Opatije su:
1. Mjesni odbor Opatija-Volosko, za dio
naselja Opatija,
2. Mjesni odbor Opatija-Centar I, za dio
naselja Opatija,
3. Mjesni odbor Opatija-Centar II, za dio
naselja Opatija,
4. Mjesni odbor Opatija-Punta Kolova, za dio
naselja Opatija,
5. Mjesni odbor Opatija-Tošina, za dio
naselja Opatija,
6. Mjesni odbor Opatija-Belveder, za dio naselja
Opatija,
7. Mjesni odbor Opatija-Vasanska, za dio
naselja Opatija,
8. Mjesni odbor Opatija-Kosovo, za dio
naselja Opatija,
9. Mjesni odbor Ičići, za naselje Ičići,
10. Mjesni odbor Poljane, za naselje Poljane,
11. Mjesni odbor Veprinac-Učka, za naselja
Veprinac i M. i V. Učka,
12. Mjesni odbor Ika, za naselje Ika,
13. Mjesni odbor Oprič, za naselje Oprič,
14. Mjesni odbor Dobreć, za naselje Dobreć,
15. Mjesni odbor Pobri, za naselje Pobri.
Područje i granice mjesnih odbora utvrđeni su
zaključkom Gradskog poglavarstva o osnivanju mjesnih odbora (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 1/ 95 i 9/99).
Članak
74.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog
odbora može dati 10% građana upisanih u popis birača za područje za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora, organizacije i udruženja građana, te
gradonačelnik.
U slučaju da prijedlog iz stavka 1. ovog
članka, daju građani ili njihove organizacije i udruženja, prijedlog se
dostavlja u pisanom obliku gradonačelniku.
Članak
75.
Gradonačelnik u roku od 15 dana od dana
primitka prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i po postupku
utvrđenim zakonom, Statutom i posebnom odlukom Gradskog vijeća.
Ukoliko gradonačelnik utvrdi da prijedlog
nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestit će
predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana dopuni prijedlog za osnivanje
mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog gradonačelnik upućuje
Gradskom vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku od 60 dana od
prijema prijedloga.
Područje i granice mjesnih odbora određuju se
posebom odlukom Gradskog vijeća i prikazuju se na kartografskom prikazu koji je
sastavni dio te odluke.
Članak
76.
U prijedlogu za osnivanje mjesnog odbora
navode se podaci o predlagatelju, području i granicama mjesnog odbora, sjedište
mjesnog odbora, osnove pravila mjesnog odbora te zadaci i izvori financiranja
mjesnog odbora.
Članak
77.
Tijela mjesnog odbora su vijeća mjesnog
odbora i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Članak
78.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani
s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo na neposrednim izborima,
tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Izbornu jedinicu za izbor članova vijeća
mjesnog odbora čini cijelo područje mjesnog odbora.
Na postupak izbora vijeća mjesnog odbora
shodno se primjenjuju odredbe zakona kojim se uređuje izbor članova
predstavničkih tijela jedinica lokalne samouprave.
Članak
79.
Izbore za članove vijeća mjesnih odbora
raspisuje gradonačelnik u roku od 45 dana od dana donošenja satutarne odluke o
dopuni odnosno izmjeni Statuta Grada Opatije kojom se osniva mjesni odbor
odnosno u roku od 45 dana od dana isteka mandata ili raspuštanja vijeća mjesnog
odbora.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora
ne može proteći manje od 15 dana niti više od 30 dana.
Članak
80.
Vijeće mjesnog odbora ima, uključujući i
predsjednika, pet do sedam članova.
Broj članova vijeća mjesnog odbora se
određuje prema broju stanovnika na području mjesnog odbora na način da se do
1.000 stanovnika bira jedan član vijeća mjesnog odbora na približno 50 do 150
stanovnika, a za preko 1.000 stanovnika jedan član vijeća na približno 100 do
250 stanovnika.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti
biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište
na području mjesnog odbora.
Članak
81.
Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika
vijeća iz svog sastava tajnim glasovanjem na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća predstavlja mjesni odbor i
za svoj rad odgovoran je vijeću mjesnog odbora.
Članak
82.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada
mjesnog odbora, pravila mjesnog odbora, poslovnik o svom radu, financijski plan
i godišnji obračun, te obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i
odlukama Gradskog vijeća i gradonačelnika.
Članak
83.
Programom rada utvrđuju se zadaci mjesnog
odbora, osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora,
provođenjem manjih komunalnih akcija kojima se poboljšava komunalni standard
građana na području mjesnog odobra, vođenju brige o poboljšavanju
zadovoljavanja lokalnih potreba građana u oblasti zdravstva, socijalne skrbi,
kulture, športa i drugih lokalnih potreba na svom području.
Članak
84.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se
uređuje način konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti članova vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika vijeća mjesnog odbora, način
odlučivanja, te druga pitanja od značaja za rad mjesnog odbora.
Članak
85.
Prihode mjesnog odbora čine prihodi od pomoći
i dotacija pravnih ili fizičkih osoba, te prihodi koje posebnom odlukom utvrdi
Gradsko vijeće.
Članak
86.
Vijeće mjesnog odbora, radi raspravljanja o
potrebama i interesima građana, te davanja prijedloga za rješavanje pitanja od
lokalnog značenja, može sazivati zborove građana.
Zbor građana može se sazvati i za dio
područja mjesnog odbora koji čini zasebnu cjelinu.
Zbor građana vodi predsjednik mjesnog odbora
ili član vijeća mjesnog odbora kojeg odredi vijeće.
Članak
87.
Stručne i administrativne poslove za potrebe
mjesnog odbora obavljaju upravna tijela Grada na način propisan općim aktom
kojim se uređuje ustrojstvo i način rada upravnih tijela Grada.
Članak
88.
Inicijativu i prijedlog za promjenu područja
mjesnog odbora mogu dati tijela mjesnog odbora i gradonačelnik.
O inicijativi i prijedlogu iz prethodnog
stavka Gradsko vijeće donosi odluku uz prethodno pribavljeno mišljenje građana
mjesnog odbora za koje se traži promjena područja.
Članak
89.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog
odbora obavlja gradonačelnik.
Gradonačelnik može u postupku provođenja
nadzora nad zakonitošću rada mjesnog odbora raspustiti vijeće mjesnog odbora,
ako ono učestalo krši ovaj Statut, pravila mjesnog odbora i ne izvršava
povjerene mu poslove.
XII. IMOVINA I FINANCIRANJE GRADA OPATIJE
Članak
90.
Sve pokretne i nepokretne stvari, te
imovinska prava koja pripadaju Gradu Opatiji, čine imovinu Grada Opatije.
Članak
91.
Imovinom Grada upravljaju gradonačelnik i
Gradsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta pažnjom dobrog domaćina.
Gradonačelnik u postupku upravljanja imovinom
Grada donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju općeg akta
Gradskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja nekretninama u
vlasništvu Grada.
Članak
92.
Grad Opatija ima prihode kojima u okviru svog
samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Prihodi Grada Opatije su:
- gradski porezi, prirez, naknade, doprinosi
i pristojbe, u skladu sa zakonom i posebnim odlukama Gradskog vijeća,
- prihodi od stvari u vlasništvu Grada i
imovinskih prava,
- prihod od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u vlasništvu Grada odnosno u kojima Grad ima udjele ili dionice,
- prihodi od koncesija koje daje Gradsko
vijeće,
- novčane kazne i oduzeta imovinska korist za
prekršaje koje propiše Grad Opatija u skladu sa zakonom,
- udio u zajedničkim porezima s
Primorsko-goranskom županijom i Republikom Hrvatskom, te dodatni udio u porezu
na dohodak za decentralizirane funkcije prema posebnom zakonu,
- sredstva pomoći i dotacije Republike
Hrvatske predviđena u državnom proračunu,
- drugi prihodi određeni zakonom.
Članak
93.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka, te
utvrđeni iznosi izdataka i drugih plaćanja Grada Opatije iskazuju se u
proračunu Grada Opatije.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti
raspoređeni u proračunu i iskazni po izvorima iz kojih potječu.
Svi izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u
proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak
94.
Proračun Grada Opatije i odluka o izvršenju
proračuna donosi se za proračunsku godinu i važi za godinu za koju je donesen.
Proračunska godina je razdoblje od dvanaest
mjeseci, koje počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca.
Članak
95.
Gradsko vijeće donosi proračun za sljedeću
proračunsku godinu na način i u rokovima propisanim zakonom.
Ukoliko se proračun za sljedeću proračunsku
godinu ne može donijeti u propisanom roku, Gradsko vijeće donosi odluku o
privremenom financiranju na način i postupku propisanim zakonom i to najduže za
razdoblje od prva tri mjeseca proračunske godine.
Članak
96.
Ako se tijekom proračunske godine smanje
prihodi i primici ili povećaju izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora
uravnotežiti sniženjem predviđenih izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama
i dopunama proračuna po postupku propisnom za donošenje proračuna.
Članak
97.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Grada nadzire Gradsko vijeće.
Zakonitost materijalnog i financijskog
poslovanja Grada nadzire Ministarstvo financija odnosno drugo zakonom određeno
tijelo.
XIII. AKTI GRADA
Članak
98.
Gradsko vijeće na temelju prava i ovlaštenja
utvrđenih zakonom i ovim Statutom donosi Statut, Poslovnik, proračun, odluku o
izvršenju proračuna, odluke i druge opće akte i zaključke.
Gradsko vijeće donosi rješenja i druge
pojedinačne akte, kada u skladu sa zakonom rješava o pojedinačnim stvarima.
Članak
99.
Gradonačelnik u poslovima iz svog djelokruga
donosi odluke, zaključke, pravilnike, te opće akte kada je za to ovlašten
zakonom ili općim aktom Gradskog vijeća.
Članak
100.
Radna tijela Gradskog vijeća i gradonačelnika
donose zaključke i preporuke.
Članak
101.
Gradonačelnik osigurava izvršenje općih akata
iz članka 98. ovog Statuta, na način i u postupku propisanom ovim Statutom, te
obavlja nadzor nad zakonitošću rada upravnih tijela.
Članak
102.
Upravna tijela Grada u izvršavanju općih
akata Gradskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima,
obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovog
članka, može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Primorsko- goranske
županije.
Na donošenje pojedinačnih akata shodno se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku i drugih propisa.
U izvršavanju općih akata Gradskog vijeća
pojedinačne akte donose i pravne osobe kojima su odlukom Gradskog vijeća, u
skladu sa zakonom, povjerene javne ovlasti.
Članak
103.
Pojedinačni akti kojima se rješava o obvezi
razreza gradskih poreza, doprinosa i naknada donose se u skraćenom postupku.
Skraćeni postupak provodi se i kod donošenja
pojedinačnih akata kojima se rješava o pravima, obvezama i interesima fizičkih
i pravnih osoba kojima je Grad Opatija osnivač.
Članak
104.
Nadzor nad zakonitošću općih akata Gradskog
vijeća u njegovom samoupravnom djelokrugu obavlja ured državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji i nadležna središnja tijela državne uprave, svako
u svojem djelokrugu.
Članak
105.
Detaljnije odredbe o aktima Grada Opatije i
postupku donošenja akata utvrđuje se Poslovnikom Gradskog vijeća.
Članak
106.
Opći akti se prije nego što stupe na snagu
objavljuju u »Službenim novinama« Primorsko-goranske županije.
Opći akti stupaju na snagu najranije osmi dan
od dana objave, osim ako nije zbog osobito opravdanih razloga, općim aktom
propisano da stupa na snagu danom objave.
Opći akti ne mogu imati povratno djelovanje.
XIV. JAVNOST RADA
Članak
107.
Rad Gradskog vijeća, gradonačelnika i
upravnih tijela Grada Opatije je javan.
Članak
108.
Javnost rada Gradskog vijeća osigurava se:
- javnim održavanjem sjednica,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata i drugih akata u
Službenim novinama Primorsko-goranske županije i na web stranicama Grada
Opatije.
Gradonačelnik može donijeti posebnu odluku
kojom uređuje ostvarivanje javnosti rada izvršnog tijela.
Javnost rada upravnih tijela osigurava se izvještavanjem
i napisima u tisku i drugim oblicima javnog priopćavanja.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
109.
Prijedlog za promjenu Statuta može podnijeti
jedna trećina vijećnika Gradskog vijeća, gradonačelnik i Komisija za Statut,
Poslovnik i normativnu djelatnost Gradskog vijeća.
Prijedlog mora biti obrazložen, a podnosi se
predsjedniku Gradskog vijeća.
Ukoliko Gradsko vijeće ne donese statutarnu
odluku o izmjeni i/ili dopuni Statuta isti prijedlog se ne može ponovno staviti
na dnevni red Gradskog vijeća, prije isteka roka od šest mjeseci od dana
zaključivanja rasprave o prijedlogu.
Članak
110.
Odluke i drugi opći akti doneseni na temelju
Statuta Grada Opatije (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj
23/01, 8/06 i 18/06 - pročišćeni tekst i 12/ 08) ostaju na snazi, ukoliko nisu
u suprotnosti s odredbama ovog Statuta i zakona kojim se uređuje pojedino
područje, a u protivnom neposredno se primjenjuju odredbe ovog Statuta i
zakona.
Odluke i drugi opći akti uskladit će se s
odredbama ovog Statuta i zakona kojim se uređuje pojedino područje u zakonom
propisanom roku.
Članak
111.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje
važiti Statut Grada Opatije (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj
23/01, 8/06 i 18/06 - pročišćeni tekst i 12/08).
Klasa: 021-01/09-01/14
Ur. broj: 2156/01-01-09-1
Opatija, 9. srpnja 2009.
GRADSKO
VIJEĆE GRADA OPATIJE
Predsjednik
Gradskog vijeća
Sclaunich O'Brien, v.r.