17.
Na temelju članka 35. Zakona o lokalnoj i
područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerodostojno tumačenje, 129/05, 109/07, 125/08 i 36/09) i članka 18. Statuta
Općine Mrkopalj (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 4/06)
Općinsko vijeće Općine Mrkopalj, na sjednici održanoj 30. lipnja 2009. godine
donijelo je
STATUT
OPĆINE MRKOPALJ
I. OPĆE ODREDBE
Članak
1.
Ovim se Statutom uređuje samoupravni
djelokrug Općine Mrkopalj, njena obilježja, javna priznanja, ustrojstvo,
ovlasti i način rada tijela, način obavljanja poslova, oblici neposrednog
sudjelovanja građana u odlučivanju, provođenje referenduma u pitanjima iz
samoupravnog djelokruga, suradnja s drugim jedinicama lokalne i područne
(regionalne) samouprave te druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i
obveza Općine Mrkopalj.
Članak
2.
Općina Mrkopalj je jedinica lokalne
samouprave.
Naziv, područje i sjedište Općine određeni su
zakonom.
Članak
3.
Općina je pravna osoba.
Sjedište Općine je u Mrkoplju, Stari kraj 3.
II. OBILJEŽJA OPĆINE MRKOPALJ
Članak
4.
Općina Mrkopalj ima grb i zastavu.
Obilježjima iz stavka 1. ovog članka
predstavlja se Općina Mrkopalj i izražava pripadnost Općini Mrkopalj.
Način uporabe i zaštita obilježja Općine
Mrkopalj utvrđuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća, u skladu sa zakonom.
Članak
5.
Dan Općine Mrkopalj je Dan sv. Filipa i
Jakova, 3. 5. (trećeg svibnja).
U povodu dana Općine dodjeljuju se priznanja
Općine te priređuju prigodne svečanosti.
III. JAVNA PRIZNANJA
Članak
6.
Općinsko vijeće dodjeljuje javna priznanja za
iznimna dostignuća i doprinos od osobitog značenja za razvitak i ugled Općine
Mrkopalj, a poglavito za naročite uspjehe u unapređivanju gospodarstva,
znanosti, kulture, zaštite i unapređivanja čovjekovog okoliša, športa, tehničke
kulture, zdravstva i drugih javnih djelatnosti te za poticanje aktivnosti koje
su tome usmjerene.
Članak
7.
Općinsko vijeće može pojedinu osobu, koja je
zaslužna za Općinu Mrkopalj proglasiti počasnim građaninom.
Članak
8.
Vrste, uvjeti za dodjelu javnih priznanja,
kriterij i postupak njihove dodjele, tijela koja provode postupak i dodjeljuju
priznanja, uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
IV. SURADNJA S DRUGIM JEDINICAMA LOKALNE I
PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Članak
9.
Ostvarujući zajednički interes u
unapređivanju gospodarskog, društvenog i kulturnog razvitka, Općina Mrkopalj
uspostavlja i održava suradnju s drugim jedinicama lokalne samouprave u zemlji
i inozemstvu, u skladu sa zakonom i međunarodnim ugovorima.
Članak
10.
Općinsko vijeće donosi odluku o
uspostavljanju suradnje, odnosno o sklapanju sporazuma (ugovora, povelje,
memoranduma i sl.) o suradnji sa pojedinim jedinicama lokalne samouprave, kada
ocijeni da postoji dugoročan i trajan interes za uspostavljanje suradnje i
mogućnosti za njezino razvijanje.
Članak
11.
Sporazum o suradnji Općine Mrkopalj i općine
ili grada druge države objavljuje se u Službenim novinama Primorsko-goranske
županije.
V. SAMOUPRAVNI DJELOKRUG
Članak
12.
Općina Mrkopalj je samostalna u odlučivanju u
poslovima iz samoupravnog djelokruga u skladu s Ustavom Republike Hrvatske i
zakonom te podliježe samo nadzoru zakonitosti rada i akata ovlaštenih tijela.
Članak
13.
Općina Mrkopalj u samoupravnom djelokrugu
obavlja poslove lokalnog značaja kojima se neposredno ostvaruju prava građana,
a koji nisu Ustavom ili zakonom dodijeljeni državnim tijelima i to osobito
poslove koji se odnose na:
- uređenje naselja i stanovanje,
- prostorno i urbanističko planiranje,
- komunalno gospodarstvo,
- brigu o djeci,
- socijalnu skrb,
- primarnu zdravstvenu zaštitu,
- odgoj i osnovno obrazovanje,
- kulturu, tjelesnu kulturu i šport,
- zaštitu potrošača,
- zaštitu i unapređenje prirodnog okoliša,
- protupožarnu zaštitu i civilnu zaštitu,
- promet na svom području,
te
- ostale poslove sukladno posebnim zakonima.
Općina Mrkopalj obavlja poslove iz
samoupravnog djelokruga sukladno posebnim zakonima kojima se uređuju pojedine
djelatnosti iz stavka 1. ovog članka.
Poslovi iz samoupravnog djelokruga detaljnije
se utvrđuju odlukama Općinskog vijeća i Općinskog načelnika u skladu sa zakonom
i ovim Statutom.
Članak
14.
Općina može organizirati obavljanje pojedinih
poslova iz članka 13. ovog Statuta zajednički s drugom jedinicom lokalne
samouprave ili više jedinica lokalne samouprave, osnivanjem zajedničkog tijela,
zajedničkog upravnog odjela ili službe, zajedničkog trgovačkog društva ili
zajednički organizirati obavljanje pojedinih poslova u skladu s posebnim
zakonom.
Odluku o obavljanju poslova na način propisan
u stavku 1. ovog članka donosi Općinsko vijeće, temeljem koje se zaključuje
sporazum o zajedničkom organiziranju poslova, kojim se uređuju međusobni odnosi
u obavljanju zajedničkih poslova.
Članak
15.
Općinsko vijeće Općine Mrkopalj može posebnom
odlukom pojedine poslove iz samoupravnog djelokruga Općine, čije je obavljanje
od šireg interesa za građane na području više jedinica lokalne samouprave
prenijeti na Primorsko-goransku županiju u skladu sa njezinim Statutom.
VI. NESPOSREDNO SUDJELOVANJE GRAĐANA U
ODLUČIVANJU
Članak
16.
Građani mogu neposredno sudjelovati u
odlučivanju o lokalnim poslovima putem lokalnog referenduma, mjesnog zbora
građana i podnošenja prijedloga u skladu sa zakonom i ovim Statutom.
Članak
17.
Referendum se može raspisati radi odlučivanja
o prijedlogu o promjeni Statuta Općine, o prijedlogu općeg akta, radi
prethodnog pribavljanja mišljenja stanovnika o promjeni područja Općine kao i o
drugim pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za donošenje odluke o raspisivanju
referenduma iz stavka 1. ovog članka može temeljem odredaba zakona i ovog
Statuta, dati jedna trećina članova općinskog vijeća, općinski načelnik,
polovina mjesnih odbora na području Općine i 20% birača upisanih u popis birača
Općine.
Članak
18.
Referendum se može raspisati radi razrješenja
općinskog načelnika i njegovog zamjenika u slučajevima i na način propisan
zakonom.
Članak
19.
Općinsko vijeće je dužno razmotriti podneseni
prijedlog za raspisivanje referenduma, najkasnije u roku od 30 dana od dana
prijema prijedloga.
Članak
20.
Odluka o raspisivanju referenduma sadrži
naziv tijela koje raspisuje referendum, područje za koje se raspisuje
referendum, naziv akta o kojem se odlučuje na referendumu, odnosno naznaku
pitanja o kojem će birači odlučivati, obrazloženje akta ili pitanja o kojima se
raspisuje referendum, referendumsko pitanje ili pitanja, odnosno jedan ili više
prijedloga o kojima će birači odlučivati, te dan održavanja referenduma.
Članak
21.
Pravo glasovanja na referendumu imaju građani
koji imaju prebivalište na području Općine, odnosno na području za koje se
raspisuje referendum i upisani su u popis birača.
Članak
22.
Odluka donesena na referendumu obvezatna je
za Općinsko vijeće.
Članak
23.
Postupak provođenja referenduma i odluke
donijete na referendumu podliježu nadzoru zakonitosti općih akata, kojeg
provodi središnje tijelo državne uprave nadležno za lokalnu i područnu
(regionalnu) samoupravu.
Članak
24.
Općinsko vijeće može tražiti mišljenje od
zborova građana o prijedlogu općeg akta ili drugog pitanja iz djelokruga Općine
kao i o drugim pitanjima određenim zakonom.
Prijedlog za traženje mišljenja iz stavka 1.
ovog članka može dati jedna trećina vijećnika Općinskog vijeća i općinski
načelnik.
Općinsko vijeće dužno je razmotriti prijedlog
iz stavka 2. ovog članka u roku od 60 od dana zaprimanja prijedloga.
Odlukom iz stavka 1. ovog članka određuju se
pitanja o kojima će se tražiti mišljenje od zborova građana te vrijeme u kojem
se mišljenje treba dostaviti.
Članak
25.
Zbor građana saziva predsjednik Općinskog
vijeća u roku od 15 dana od dana donošenja odluke Općinskog vijeća.
Za pravovaljano izjašnjavanje na zboru
građana potrebna je prisutnost najmanje 5 % birača upisanih u popis birača
mjesnog odbora za čije područje je sazvan zbor građana.
Izjašnjavanje građana na zboru građana je
javno, a odluke se donose većinom glasova prisutnih građana.
Članak
26.
Građani imaju pravo predlagati Općinskom
vijeću donošenje određenog akta ili rješavanja određenog pitanja iz djelokruga
Općinskog vijeća.
Općinsko vijeće raspravlja o prijedlogu iz
stavka l. ovog članka, ako prijedlog potpisom podrži najmanje 10% birača
upisanih u popis birača Općine.
Općinsko vijeće dužno je dati odgovor
podnositeljima, najkasnije u roku od 3 mjeseca od prijema prijedloga.
Građani i pravne osobe imaju pravo podnositi
predstavke i pritužbe na rad tijela Općine. Na podnijete predstavke i pritužbe
čelnk tijela Općine dužan je odgovoriti u roku 30 dana od dana podnošenja
predstavke odnosno pritužbe.
VII. TIJELA OPĆINE MRKOPALJ
Članak
27.
Tijela Općine Mrkopalj su Općinsko vijeće i
Općinski načelnik.
1. OPĆINSKO VIJEĆE
Članak
28.
Općinsko vijeće predstavničko je tijelo
građana i tijelo lokalne samouprave, koje donosi akte u okviru prava i dužnosti
Općine te obavlja i druge poslove u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.
Općinsko vijeće ima 9 članova. Na sjednici
Vijeća glasuje se javno, ako vijeće ne odluči da se o nekom pitanju glasuje
tajno.
Članak
29.
Općinsko vijeće donosi:
- Statut Općine,
- Poslovnik o radu,
- odluku o uvjetima, načinu i postupku
gospodarenja nekretninama u vlasništvu Općine,
- proračun i odluku o izvršenju proračuna,
- godišnje izvješće o izvršenju proračuna,
- odluku o privremenom financiranju,
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina
i nekretnina Općine čija ukupna vrijednost prelazi 0,5% iznosa prihoda bez
primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se odlučuje o
stjecanju i otuđenju pokretnina i nekretnina, odnosno čija je pojedinačna
vrijednost veća od 1.000.000 kuna),
- odluku o promjeni granice Općine Mrkopalj,
- uređuje ustrojstvo i djelokrug upravnih
odjela i službi,
- osniva javne ustanove, ustanove, trgovačka
društva i druge pravne osobe, za obavljanje gospodarskih, društvenih,
komunalnih i drugih djelatnosti od interesa za Općinu,
- donosi odluke o potpisivanju sporazuma o
suradnji s drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa općim aktom i
zakonom,
- raspisuje lokalni referendum,
- bira i razrješava predsjednika i
potpredsjednika Općinskog vijeća,
- bira i razrješava predsjednika i članove
radnih tijela Općinskog vijeća,
- donosi odluku o kriterijima, načinu i
postupku za dodjelu javnih priznanja i dodjeljuje javna priznanja,
- imenuje i razrješava i druge osobe određene
zakonom, ovim Statutom i posebnim odlukama Općinskog vijeća,
- obavlja i druge poslove koji su mu
stavljeni u djelokrug zakonom, drugim propisom ili ovim Statutom.
Članak
30.
Općinsko vijeće ima predsjednika i
potpredsjednika.
Predsjednik i potpredsjednik biraju se iz
redova članova Vijeća, javnim glasovanjem. Prijedlog za izbor predsjednika i
potpredsjednika mogu dati Odbor za izbor i imenovanja ili 1/3 članova Vijeća.
Članak
31.
Predsjednik Općinskog vijeća:
- zastupa Općinsko vijeće
- saziva i organizira te predsjedava
sjednicama Općinskog vijeća,
- predlaže dnevni red Općinskog vijeća,
- upućuje prijedloge ovlaštenih predlagatelja
u propisani postupak,
- brine o postupku donošenja odluka i općih
akata,
- održava red na sjednici Općinskog vijeća,
- usklađuje rad radnih tijela,
- potpisuje odluke i akte koje donosi
Općinsko vijeće,
- brine o suradnji Općinskog vijeća i
Općinskog načelnika,
- obavlja i druge poslove određene zakonom i
Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
32.
Mandat članova Općinskog vijeća traje četiri
godine.
Funkcija članova Općinskog vijeća je počasna
i za to vijećnik ne prima plaću.
Vijećnici imaju pravo na naknadu troškova u
skladu s posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Vijećnici nemaju obvezujući mandat i nisu
opozivi.
Članak
33.
Vijećniku prestaje mandat prije isteka
vremena na koje je izabran:
- ako podnese ostavku koja je zaprimljena
najkasnije tri dana prije zakazanog održavanja sjednice Općinskog vijeća i
ovjerena kod javnog bilježnika najranije osam dana prije podnošenja iste,
- ako mu je pravomoćnom sudskom odlukom
oduzeta odnosno ograničena poslovna sposobnost, danom pravomoćnosti sudske
odluke,
- ako je pravomoćnom sudskom presudom osuđen
na bezuvjetnu kaznu zatvora u trajanju dužem od šest mjeseci, danom
pravomoćnosti presude,
- ako odjavi prebivalište s područja Općine,
danom odjave prebivališta,
- ako mu prestane hrvatsko državljanstvo
sukladno odredbama zakona kojim se uređuje hrvatsko državljanstvo, danom
njegovog prestanka,
- smrću.
Članak
34.
Vijećniku koji za vrijeme trajanja mandata
prihvati obnašanje dužnosti koja je prema odredbama zakona nespojiva s dužnošću
člana predstavničkog tijela, mandat miruje, a za to vrijeme vijećnika
zamjenjuje zamjenik, u skladu s odredbama zakona.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti,
vijećnik nastavlja s obnašanjem dužnosti vijećnika, ako podnese pisani zahtjev
predsjedniku vijeća u roku od osam dana od dana prestanka obnašanja nespojive
dužnosti. Mirovanje mandata prestaje osmog dana od dana podnošenja pisanog
zahtjeva.
Vijećnik može tražiti nastavljanje obnašanja
dužnosti vijećnika jedanput u tijeku trajanja mandata.
Članak
35.
Vijećnik ima prava i dužnosti:
- sudjelovati na sjednicama Općinskog vijeća,
- raspravljati i glasovati o svakom pitanju
koje je na dnevnom redu sjednice Vijeća,
- predlagati Vijeću donošenje akata,
podnositi prijedloge akata i podnositi amandmane na prijedloge akata,
- postavljati pitanja iz djelokruga rada
Općinskog vijeća,
- postavljati pitanja gradonačelniku i
zamjeniku općinskog načelnika.
Vijećnik ne može biti pozvan na kaznenu i
prekršajnu odgovornost za izgovorene riječi, niti za glasovanje u radu
Općinskog vijeća.
Vijećnik je dužan čuvati tajnost podataka,
koji su kao tajni određeni u skladu s pozitivnim propisima, za koje sazna za
vrijeme obnašanja dužnosti vijećnika.
Vijećnik ima i druga prava i dužnosti
utvrđena odredbama zakona, ovog Statuta i Poslovnika Općinskog vijeća.
Članak
36.
Poslovnikom vijeća detaljnije se uređuje
način konstituiranja, sazivanja, rad i tijek sjednice te druga pitanja od
značaja za rad Općinskog vijeća.
Članak
37.
Radna tijela Općinskog vijeća su:
- Komisija za izbor i imenovanja,
- Mandatna komisija.
Članak
38.
Komisija za izbor i imenovanja, predlaže:
- izbor i razrješenje predsjednika i
potpredsjednika Općinskog vijeća,
- izbor i razrješenje članova radnih tijela
Općinskog vijeća,
- imenovanje i razrješenje i drugih osoba
određenih ovim Statutom i drugim odlukama Općinskog vijeća.
Članak
39.
Mandatna komisija:
- na konstituirajućoj sjednici obavještava
Općinsko vijeće o provedenim izborima za Općinsko vijeće i imenima izabranih
vijećnika, temeljem objavljenih rezultata nadležnog izbornog povjerenstva o
provedenim izborima,
- obavještava Općinsko vijeće o podnesenim
ostavkama na vijećničku dužnost, te o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih
počinju obavljati vijećničku dužnost,
- obavještava Općinsko vijeće o mirovanju
mandata vijećnika i o zamjenicima vijećnika koji umjesto njih počinju obavljati
vijećničku dužnost,
- obavještava Općinsko vijeće o prestanku
mirovanja mandata vijećnika,
- obavještava Općinsko vijeće o prestanku
mandata kada se ispune zakonom predviđeni uvjeti i obavještava Općinsko vijeće
da su ispunjeni zakonski uvjeti za početak mandata zamjeniku vijećnika.
Članak
40.
Općinsko vijeće može uz radna tijela osnovana
ovim Statutom, osnivati i druga radna tijela radi proučavanja i razmatranja
drugih pitanja iz djelokruga Općinskog vijeća, pripreme prijedloga odluka i
drugih akata, davanja mišljenja i prijedloga u svezi pitanja koja su na dnevnom
redu Općinskog vijeća.
2. OPĆINSKI NAČELNIK
Članak
41.
Općinski načelnik zastupa Općinu i nositelj
je izvršne vlasti Općine.
Mandat općinskog načelnika traje četiri
godine.
U obavljaju izvršne vlasti općinski načelnik:
- priprema prijedloge općih akata,
- izvršava i osigurava izvršavanje općih
akata Općinskog vijeća,
- utvrđuje prijedlog proračuna Općine i
izvršenje proračuna,
- upravlja nekretninama, pokretninama i
imovinskim pravima u vlasništvu Općine u skladu sa zakonom, ovim Statutom i
općim aktom Općinskog vijeća,
- odlučuje o stjecanju i otuđenju pokretnina
i nekretnina Općine Mrkopalj čija pojedinačna vrijednost ne prelazi 0,5% iznosa
prihoda bez primitaka ostvarenih u godini koja prethodi godini u kojoj se
odlučuje o stjecanju i otuđivanju pokretnina i nekretnina, a najviše do
1.000.000 kuna, ako je stjecanje i otuđivanje planirano u proračunu i provedeno
u skladu sa zakonskim propisima,
- upravlja prihodima i rashodima Općine,
upravlja raspoloživim novčanim sredstvima na računu proračuna Općine,
- odlučuje o davanju suglasnosti za
zaduživanje pravnim osobama u većinskom izravnom ili neizravnom vlasništvu
Općine i o davanju suglasnosti za zaduživanje ustanova kojih je osnivač Općina,
- donosi pravilnik o unutarnjem redu za
upravna tijela Općine,
- imenuje i razrješava pročelnika upravnih
tijela,
- utvrđuje plan prijma u službu u upravna
tijela Općine,
- predlaže izradu prostornog plana kao i
njegove izmjene i dopune na temelju obrazloženih i argumentiranih prijedloga
fizičkih i pravnih osoba,
- razmatra i utvrđuje konačni prijedlog
prostornog plana,
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisivanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti,
- sklapa ugovor o koncesiji za obavljanje
komunalnih djelatnosti,
- donosi odluku o objavi prikupljanja ponuda
ili raspisivanju natječaja za obavljanje komunalnih djelatnosti na temelju
ugovora i sklapa ugovor o povjeravanju poslova,
- daje prethodnu suglasnost na izmjenu cijena
komunalnih usluga,
- do kraja ožujka tekuće godine podnosi
Općinskom vijeću izvješće o izvršenju Programa održavanja komunalne
infrastrukture i Programu gradnje objekata i uređaja komunalne infrastrukture
za prethodnu godinu,
- provodi postupak natječaja i donosi odluku
o najpovoljnijoj ponudi za davanje u zakup poslovnog prostora u vlasništvu
Općine u skladu s posebnom odlukom Općinskog vijeće o poslovnim prostorima,
- organizira zaštitu od požara na području
Općine i vodi brigu o uspješnom provođenju i poduzimanju mjera za unapređenje
zaštite od požara,
- usmjerava djelovanje upravnih odjela i
službi Općine u obavljanju poslova iz samoupravnog djelokruga Općine odnosno
poslova državne uprave, ako su preneseni na Općine,
- nadzire rad upravnih odjela i službi u
samoupravnom djelokrugu i poslovima državne uprave,
- daje mišljenje o prijedlozima koje podnose
drugi ovlašteni predlagatelji,
- obavlja i druge poslove koji su mu
stavljeni u djelokrug zakonom i drugim propisima.
Članak
42.
Općinski načelnik je odgovoran za ustavnost i
zakonitost obavljanja poslova koji su u njegovom djelokrugu i za ustavnost i
zakonitost akata upravnih tijela Općine.
Članak
43.
Općinski načelnik dva puta godišnje podnosi
polugodišnje izvješće o svom radu i to do 31. ožujka tekuće godine za razdoblje
srpanj-prosinac prethodne godine i do 15. rujna za razdoblje siječanj-lipanj
tekuće godine.
Članak
44.
Općinski načelnik u obavljanju poslova iz
samoupravnog djelokruga Općine:
- ima pravo obustaviti od primjene opći akt
Općinskog vijeća, ako ocijeni da je tim aktom povrijeđen zakon ili drugi
propis, te zatražiti od Općinskog vijeća da u roku od 15 dana otkloni uočene
nedostatke. Ako Općinsko vijeće to ne učini, načelnik je dužan u roku od osam
dana o tome obavijestiti predstojnika ureda državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji te čelnika središnjeg tijela državne uprave
ovlaštenog za nadzor nad zakonitošću rada tijela jedinica lokalne samouprave,
- ima pravo obustaviti od primjene akt
Mjesnog odbora ako ocijeni da je taj akt u suprotnosti sa zakonom, Statutom i
općim aktima Općinskog vijeća.
Članak
45.
Općinski načelnik ima zamjenika, koji
zamjenjuje načelnika u slučaju duže odsutnosti ili drugih razloga spriječenosti
u obavljanju svoje dužnosti.
Članak
46.
Općinski načelnik može obavljanje određenih
poslova iz svog djelokruga povjeriti zamjeniku, ali mu time ne prestaje
odgovornost za njihovo obavljanje.
Zamjenik načelnika je u slučaju iz stavka 1.
ovog članka dužan pridržavati se uputa općinskog načelnika.
Članak
47.
Općinski načelnik i zamjenik načelnika
nadležnoj službi općine dostavljaju pisanu izjavu o tome da li će dužnost
obavljati profesionalno.
Članak
48.
Općinskom načelniku i zamjeniku općinskog
načelnika mandat prestaje po sili zakona:
- danom podnošenja ostavke,
- danom pravomoćnosti odluke o oduzimanju
poslovne sposobnosti,
- danom pravomoćnosti sudske presude kojom je
osuđen radi počinjenja kaznenog djela protiv slobode i prava čovjeka i
građanina, Republike Hrvatske i vrijednosti zaštićenih međunarodnim pravom,
- danom odjave prebivališta s područja
jedinice,
- danom prestanka hrvatskog državljanstva,
- smrću.
Općinsko vijeće u roku od 8 dana obavještava
Vladu Republike Hrvatske o prestanku mandata općinskog načelnika, a radi
raspisivanja prijevremenih izbora za novog općinskog načelnika.
Ako mandat načelnika prestaje u godini u
kojoj se održavaju redovni izbori, a prije njihovog održavanja, dužnost
načelnika do kraja mandata obavlja zamjenik načelnika.
Članak
49.
Općinski načelnik i njegov zamjenik mogu se
razriješiti u slučajevima i na način propisan zakonom.
Ako na referendumu bude donesena odluka o
razrješenju načelnika i njegovog zamjenika, mandat im prestaje danom objave
rezultata referenduma, a Vlada Republike Hrvatske imenuje povjerenika za
obavljanje poslova iz nadležnosti načelnika.
VIII. UPRAVNA TIJELA
Članak
50.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog
djelokruga Općine Mrkopalj, utvrđenih zakonom i ovim Statutom te obavljanje
poslova državne uprave koji su zakonom prenijeti na Općinu ustrojava se
Jedinstveni upravni odjel Općine Mrkopalj.
Ustrojstvo i djelokrug upravnog tijela Općine
uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća. Jedinstvenim upravnim odjelom
upravlja pročelnik kojeg na temelju javnog natječaja imenuje općinski načelnik.
Članak
51.
Jedinstveni upravni odjel u oblastima za koje
je ustrojen i u okviru djelokruga utvrđenog posebnom odlukom, neposredno
izvršava i nadziru provođenje općih i pojedinačnih akata tijela Općine te u
slučaju neprovođenja općeg akta poduzima propisane mjere.
Članak
52.
Jedinstveni upravni odjel Općine samostalan
je u okviru svog djelokruga, a za zakonito i pravovremeno obavljanje poslova iz
svoje nadležnosti odgovoran je Općinskom načelniku.
IX. JAVNE SLUŽBE
Članak
53.
Općina Mrkopalj u okviru samoupravnog
djelokruga osigurava obavljanje djelatnosti kojima se zadovoljavaju svakodnevne
potrebe građana na području komunalnih, društvenih i drugih djelatnosti, za
koje je zakonom utvrđeno da se obavljaju kao javna služba.
Članak
54.
Općina Mrkopalj osigurava obavljanje
djelatnosti iz prethodnog članka ovog Statuta osnivanjem trgovačkih društva,
javnih ustanova, drugih pravnih osoba i vlastitih pogona.
U trgovačkim društvima u kojima Općina ima
udjele ili dionice Općinski načelnik je član skupštine društva.
Obavljanje određenih djelatnosti Općina može
povjeriti drugim pravnim i fizičkim osobama temeljem ugovora o koncesiji.
X. MJESNA SAMOUPRAVA
Članak
55.
Na području Općine osnivaju se mjesni odbori,
kao oblici mjesne samouprave, a radi ostvarivanja neposrednog sudjelovanja
građana u odlučivanju o lokalnim poslovima.
Mjesni odbori se osnivaju za pojedina naselja
ili više međusobno povezanih manjih naselja ili za dijelove naselja koji čine
zasebnu razgraničenu cjelinu, na način i po postupku propisanom zakonom, ovim
Statutom i posebnom odlukom Općinskog vijeća, kojom se detaljnije uređuje
postupak i način izbora tijela mjesnog odbora.
Mjesni odbor je pravna osoba.
Članak
56.
Područje i granice mjesnih odbora na temelju
Zakona određuju se posebnom odlukom Općinskog vijeća.
Članak
57.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mjesnog
odbora može dati 10% građana upisanih u popis birača za područje za koje se
predlaže osnivanje mjesnog odbora, organizacije i udruženja građana te Općinski
načelnik.
U slučaju da prijedlog iz stavka 1. ovog
članka, daju građani ili njihove organizacije i udruženja, prijedlog se
dostavlja u pisanom obliku Općinskom načelniku.
Članak
58.
Općinski načelnik u roku od 15 dana od dana
primitka prijedloga utvrđuje da li je prijedlog podnesen na način i po postupku
utvrđenim zakonom i ovim Statutom.
Ukoliko Općinski načelnik utvrdi da prijedlog
nije podnesen na propisani način i po propisanom postupku, obavijestit će
predlagatelja i zatražiti da u roku od 15 dana dopuni prijedlog za osnivanje
mjesnog odbora.
Pravovaljani prijedlog Općinski načelnik
upućuje Općinskom vijeću, koje je dužno izjasniti se o prijedlogu u roku od 60
dana od prijema prijedloga.
Članak
59.
U prijedlogu za osnivanje mjesnog odbora
navode se podaci o predlagatelju, području i granicama mjesnog odbora, sjedište
mjesnog odbora, osnove pravila mjesnog odbora te zadaci i izvori financiranja
mjesnog odbora.
Članak
60.
Tijela mjesnog odbora su vijeće mjesnog odbora
i predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Članak
61.
Članove vijeća mjesnog odbora biraju građani
s područja mjesnog odbora koji imaju biračko pravo na neposrednim izborima,
tajnim glasovanjem, na vrijeme od četiri godine.
Izbornu jedinicu za izbor članova vijeća
mjesnog odbora čini cijelo područje mjesnog odbora.
Postupak izbora članova vijeća mjesnog odbora
uređuje se posebnom odlukom Općinskog vijeća uz shodnu primjenu odredbe zakona
kojim se uređuje izbor članova predstavničkih tijela jedinica lokalne
samouprave.
Članak
62.
Izbore za članove vijeća mjesnih odbora
raspisuje općinski načelnik.
Od dana raspisivanja izbora pa do dana izbora
ne može proteći manje od 30 dana niti više od 60 dana.
Članak
63.
Za člana vijeća mjesnog odbora može biti
biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina života koji ima prebivalište
na području mjesnog odbora.
Članak
64.
Vijeće mjesnog odbora bira predsjednika
vijeća iz svog sastava tajnim glasovanjem na vrijeme od četiri godine.
Predsjednik vijeća predstavlja mjesni odbor i
za svoj rad odgovoran je vijeću mjesnog odbora.
Članak
65.
Vijeće mjesnog odbora donosi program rada
mjesnog odbora, pravila mjesnog odbora, poslovnik o svom radu, financijski plan
i godišnji obračun, te obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim Statutom i
odlukama Općinskog vijeća i Općinskog načelnika.
Članak
66.
Programom rada utvrđuju se zadaci mjesnog
odbora, osobito u pogledu vođenja brige o uređenju područja mjesnog odbora,
provođenjem manjih komunalnih akcija kojima se poboljšava komunalni standard
građana na području mjesnog odbora, vođenju brige o poboljšavanju
zadovoljavanja lokalnih potreba građana u oblasti zdravstva, socijalne skrbi,
kulture, športa i drugih lokalnih potreba na svom području.
Članak
67.
Pravilima mjesnog odbora detaljnije se
uređuje način konstituiranja, sazivanja i rad vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava, obveza i odgovornosti članova vijeća mjesnog odbora,
ostvarivanje prava i dužnosti predsjednika vijeća mjesnog odbora, način
odlučivanja te druga pitanja od značaja za rad mjesnog odbora.
Članak
68.
Stručne i administrativne poslove za potrebe
mjesnog odbora obavljaju upravna tijela Općine.
Članak
69.
Nadzor nad zakonitošću rada tijela mjesnog
odbora obavlja Općinski načelnik.
Općinski načelnik može u postupku provođenja
nadzora nad zakonitošću rada mjesnog odbora raspustiti vijeće mjesnog odbora,
ako ono učestalo krši odredbe ovog Statuta, pravila mjesnog odbora i ne
izvršava povjerene mu poslove.
XI. IMOVINA I FINANCIRANJE OPĆINE
Članak
70.
Sve pokretne i nepokretne stvari te imovinska
prava koja pripadaju Općini Mrkopalj, čine imovinu Općine Mrkopalj.
Članak
71.
Imovinom Općine upravljaju Općinski načelnik
i Općinsko vijeće u skladu s odredbama ovog Statuta pažnjom dobrog domaćina.
Općinski načelnik u postupku upravljanja
imovinom Općine donosi pojedinačne akte glede upravljanja imovinom, na temelju
općeg akta Općinskog vijeća o uvjetima, načinu i postupku gospodarenja
nekretninama u vlasništvu Općine.
Općina Mrkopalj ima prihode kojima u okviru
svog samoupravnog djelokruga slobodno raspolaže.
Članak
72.
Prihodi Općine su:
- općinski porezi, prirez, naknade, doprinosi
i pristojbe, u skladu sa zakonom i posebnim odluka Općinskog vijeća,
- prihodi od stvari u vlasništvu Općine i
imovinskih prava,
- prihod od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u vlasništvu Općine odnosno u kojima Općina ima udjele ili
dionice,
- prihodi od naknada za koncesiju koju daje
Općinsko vijeće,
- novčane kazne za prekršaje koje propiše
Općina u skladu sa zakonom,
- udio u zajedničkim porezima sa
Primorsko-goranskom županijom i Republikom Hrvatskom,
- sredstva pomoći i dotacije Republike
Hrvatske predviđena u Državnom proračunu,
- drugi prihodi određeni zakonom.
Članak
73.
Procjena godišnjih prihoda i primitaka te
utvrđeni iznosi izdataka i drugih plaćanja Općine iskazuju se u proračunu
Općine Mrkopalj.
Svi prihodi i primici proračuna moraju biti
raspoređeni u proračunu i iskazni po izvorima iz kojih potječu.
Svi izdaci proračuna moraju biti utvrđeni u
proračunu i uravnoteženi s prihodima i primicima.
Članak
74.
Proračun Općine i odluka o izvršenju
proračuna donosi se za proračunsku godinu i vrijedi za godinu za koju je
donesen.
Proračunska godina je razdoblje od dvanaest
mjeseci, koja počinje 1. siječnja, a završava 31. prosinca.
Članak
75.
Gradsko vijeće donosi proračun za sljedeću
proračunsku godinu na način i u rokovima propisanim zakonom.
Ukoliko se proračun za sljedeću proračunsku
godinu ne može donijeti u propisanom roku, općinsko vijeće donosi odluku o
privremenom financiranju na način i postupkom propisanim zakonom i to najduže
za razdoblje od prva tri mjeseca proračunske godine.
Članak
76.
Ako se tijekom proračunske godine smanje
prihodi i primici ili povećaju izdaci utvrđeni proračunom, proračun se mora
uravnotežiti sniženjem predviđenih izdataka ili pronalaženjem novih prihoda.
Uravnoteženje proračuna provodi se izmjenama
i dopunama proračuna po postupku propisnom za donošenje proračuna.
Članak
77.
Ukupno materijalno i financijsko poslovanje
Općine nadzire Općinsko vijeće.
XII. AKTI OPĆINE
Članak
78.
Općinsko vijeće na temelju prava i ovlaštenja
utvrđenih zakonom i ovim Statutom donosi Statut, Poslovnik, proračun, odluku o
izvršenju proračuna, odluke i druge opće i pojedinačne akte i zaključke.
Članak
79.
Općinski načelnik u poslovima iz svog
djelokruga donosi odluke, zaključke, pravilnike, te opće akte kada je za to ovlašten
zakonom ili općim aktom Općinskog vijeća.
Članak
80.
Radna tijela Općinskog vijeća donose
zaključke i preporuke.
Članak
81.
Upravna tijela Općine u izvršavanju općih
akata Općinskog vijeća donose pojedinačne akte kojima rješavaju o pravima,
obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba.
Protiv pojedinačnih akata iz stavka 1. ovog
članka može se izjaviti žalba nadležnom upravnom tijelu Primorsko- goranske
županije.
Na donošenje pojedinačnih akata shodno se
primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku i drugih propisa.
Članak
82.
Protiv pojedinačnih akata Općinskog vijeća i
općinskog načelnika kojima se rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima
fizičkih i pravnih osoba, ako posebnim zakonom nije drugačije propisano, ne
može se izjaviti žalba, već se može pokrenuti upravni spor.
Članak
83.
Nadzor nad zakonitošću općih akata Općinskog
vijeća u njegovom samoupravnom djelokrugu obavlja ured državne uprave u
Primorsko-goranskoj županiji i nadležna središnja tijela državne uprave, svako
u svojem djelokrugu.
Članak
84.
Detaljnije odredbe o postupku donošenja akata
utvrđuje se Poslovnikom Općinskog vijeća.
Članak
85.
Opći akti se prije nego što stupe na snagu,
objavljuju u Službenom glasilu Primorsko-goranske županije.
Opći akti stupaju na snagu osmog dan od dana
objave, osim ako nije zbog osobito opravdanih razloga, općim aktom propisano da
opći akt stupa na snagu danom objave.
Opći akti ne mogu imati povratno djelovanje.
XIII. JAVNOST RADA
Članak
86.
Rad tijela općine je javan.
Članak
87.
Javnost rada Vijeća osigurava se:
- javnim održavanjem sjednica,
- izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja,
- objavljivanjem općih akata u službenom
glasilu općine i na web stranicama općine.
Javnost rada općinskog načelnika osigurava
se:
-izvještavanjem i napisima u tisku i drugim
oblicima javnog priopćavanja.
XIV. SPRJEČAVANJE SUKOBA INTERESA
Članak
88.
Način djelovanja općinskog načelnika i
zamjenika općinskog načelnika u obnašanju javnih dužnosti uređen je posebnim
zakonom.
Članak
89.
Općinsko vijeće posebnom odlukom propisuje
tko se smatra lokalnim dužnosnikom u obnašanju javne vlasti te uređuje sprječavanje
sukoba interesa između privatnog i javnog interesa u obnašanju javne vlasti.
XV. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak
90.
Prijedlog za promjenu Statuta može podnijeti
jedna trećina vijećnika Općinskog vijeća i općinski načelnik.
Prijedlog mora biti obrazložen, a podnosi se
predsjedniku Općinskog vijeća.
O promjeni Statuta odlučuje Vijeće većinom
glasova svih članova Vijeća.
Članak
91.
Opći akti Općine Mrkopalj uskladit će se s
odredbama ovog Statuta i zakona kojim se uređuje pojedino područje u zakonom
propisanom roku.
Članak
92.
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana
objave u »Službenom novinama Primorsko-goranske županije«.
Klasa: 012-03/09-01/01
Ur. broj: 2112-05-01-09-1
Mrkopalj, 30. lipnja 2009.
OPĆINSKO
VIJEĆE OPĆINE MRKOPALJ
Predsjednik
Mario Blašković, v.r.