3.
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu
Jasna Omejec, predsjednica Suda, te suci Marko Babić, Snježana Bagić, Slavica
Banić, Mario Jelušić, Davor Krapac, Aldo Radolović, Duška Šarin, Miroslav
Šeparović i Nevenka Šernhorst, odlučujući o prijedlozima za pokretanje postupka
za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj
5. svibnja 2009. godine, donio je
ODLUKU
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti
s Ustavom i zakonom te se ukidaju članci 11. i 12. stavak 5. Pravilnika o
načinu i naplati parkiranja na javnim parkiralištima Grada Krka (»Službene
novine Primorsko-goranske županije« broj 2/05/ i 20/06).
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim
novinama« i »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
Obrazloženje
1. Hrvatska parking udruga iz Zagreba i
Tomislav Hranić iz Varaždina podnijeli su Ustavnom sudu prijedloge za
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članaka 11. i 12.
stavka 5. Pravilnika o načinu i naplati parkiranja na javnim parkiralištima
Grada Krka (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 2/ 05 i 20/06 u
daljnjem tekstu: Pravilnik).
2. Sažeto, predlagatelji smatraju da su
osporeni članci Pravilnika u nesuglasnosti s mjerodavnim odredbama Zakona o
obveznim odnosima (»Narodne novine« broj 35/05 i 41/08, u daljnjem tekstu: ZOO)
kojima su propisane iznimke od prava zadržaja stvari u vlasništvu dužnika, a
koje pravo, u smislu članka 72. ZOO-a, ima vjerovnik dospjele tražbine.
Ističu da vozač odnosno vlasnik vozila kada
zaustavi vozilo na parkirališnom mjestu, sa pružateljem usluga parkiranja
sklapa ugovor o korištenju parkirališta, a što se nikako ne može tumačiti kao
davanje vozila u posjed osobi koja obavlja naplatu parkiranja, odnosno
prepuštanje vozila u posjed pružatelju usluga parkiranja radi eventualne
prisilne naplate iznosa parkirne karte.
Propisivanje navedenog u člancima 11. i 12.
stavku 5. osporavanog Pravilnika, predlagatelji smatraju protupravnim uređenjem
koje dovodi do očite neravnopravnosti u pravima i obvezama ugovornih stranaka.
Slijedom navedenog, Pravilnik u osporenom
dijelu nesuglasnim nalaze u odnosu na članak 73. stavak 1. ZOO-a i u odnosu na
odredbu članka 3. (vladavina prava kao jedna od najviših vrednota ustavnog
poretka Republike Hrvatske), kao i na članak 48. Ustava kojim se u stavku 1.
jamči pravo vlasništva.
Prijedlozi su osnovani.
3. O suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno
drugih propisa s Ustavom i zakonom, odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske na
temelju članka 128. alineja 1. i 2. Ustava, na način i u postupku koji su
propisani Ustavom i Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine« broj 99/99, 29/02 i 49/02 - pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon).
Ako je predmet ustavnosudske ocjene drugi
propis, koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora biti u skladu sa
zakonom, na temelju kojega je donesen, a potom i s Ustavom. U postupku ocjene
zakonitosti i ustavnosti takvog propisa ispituje se, stoga, je li on donesen od
strane ovlaštenog tijela, je li donositelj imao zakonsko ovlaštenje za njegovo
donošenje (pravna osnova donošenja) te je li propis po svom sadržaju u
granicama koje je odredio zakon.
4. Neposredno su mjerodavne za ocjenu
ustavnosti članaka 11. i 12. stavka 5. osporavanog Pravilnika odredbe članaka
3., 5. stavka 1. i 16. Ustava.
Članak 3. Ustava, u dijelu koji je mjerodavan
u konkretnom slučaju, glasi:
(...), vladavina prava (...) najviše su
vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi s Ustavom i zakonom.
Članak 16. Ustava glasi:
Slobode i prava mogu se ograničiti samo
zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te pravni poredak, javni
moral i zdravlje.
Svako ograničenje slobode ili prava mora biti
razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju.
5. Za ocjenu zakonitosti osporenih odredaba
Pravilnika mjerodavan je i članak 73. stavak 1. ZOO-a, koji glasi:
PRAVO ZADRŽAJA
Iznimke
Članak 73.
(1) Vjerovnik nema pravo zadržanja kad dužnik
zahtijeva da mu se vrati stvar koja je lzašla iz njegova posjeda protiv njegove
volje.
6. Gradsko poglavarstvo Grada Krka na sjednici
održanoj 25. siječnja 2005. godine pozivom na članak 47. Statuta Grada Krka
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 19/01), članke 84. i 85.
Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine« broj 105/04), članke
17., 18 i 19. Odluke o uređenju prometa u Gradu Krku (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 24/ 04) i članak 2. Odluke o utvrđivanju
komunalnih djelatnosti koje se obavljaju davanjem koncesije (»Službene novine
Primorsko-goranske županije« broj 31/01, 19/04 i 42/04) donijelo je osporeni
Pravilnik.
Osporenim Pravilnikom Grad Krk utvrdio je
uvjete, način korištenja, organizaciju i način naplate parkiranja vozila na
javnim parkiralištima grada Krka.
Predlagatelji osporavaju članke 11. i 12.
stavak 5. Pravilnika koji glase:
Članak 11.
Vozila koja pri korištenju parkirališnog
mjesta nemaju istaknutu plaćenu parkirališnu kartu ili je po parkirališnoj
karti vrijeme parkiranja isteklo, a nalaze se na parkiralištu duže od 15 min
bez plaćene karte, blokirat će se posebnim napravama.
Blokiranje vozila obavlja se po nalogu
koncesionara ili isto obavlja koncesionar ako posjeduje potrebne naprave za
blokiranje.
Kod blokiranja vozila koncesionar je dužan na
prednje staklo ili drugo vidno mjesto staviti naljepnicu upozorenja da je
vozilo blokirano s uputom što vozač mora učiniti.
Tekst naljepnice je na hrvatskom, engleskom,
talijanskom i njemačkom jeziku.
Troškovi blokiranja/deblokiranja vozila
naplaćuju se 50,00 kn do 1 sat zakašnjenja/prekoračenja, a nakon 1 sata 100,00
kn prema cjeniku osobe koja je obavila blokiranje vozila.
Osoba koja obavlja poslove blokiranja odnosno
deblokiranja vozila, sukladno članku 72. Zakona o obveznim odnosima, deblokirat
će vozilo nakon što mu bude isplaćeno njegovo potraživanje.
Članak 12.
(...)
Osoba koja obavlja poslove premještaja i čuvanja
vozila, sukladno članku 72. Zakona o obveznim odnosima, zadržat će vozilo dok
mu ne bude isplaćeno njegovo potraživanje.
7. Polazeći od navoda predlagatelja i
mjerodavne odredbe ZOO-a navedene u točki 5. obrazloženja ove odluke, Ustavni
sud je članke 11. i 12. stavak 5. Pravilnika razmotrio sa aspekta eventualne
mogućnosti ograničenja nekog prava ili slobode (konkretno prava vlasništva
vozila), a koju mogućnost u svom normativnom sadržaju propisuje odredba članka
16. Ustava (citirana u točki 4. obrazloženja ove odluke).
Ustavno jamstvo prava vlasništva propisano je
člankom 48. stavkom 1. Ustava.
Prema načelnom stajalištu Suda, iznesenom
između ostalim i u odluci broj:
U-l-1156/1999 (»Narodne novine« broj 14/00),
ograničenje vlasničkih prava, premda je poduzeto s legitimnim ciljem,
povrijediti će pravo subjekta u svakom onom slučaju kad je očito da ne postoji
razuman odnos između načina ili opsega ograničenja tog vlasničkog prava
pojedinca i ciljeva koji se žele postići u javnom interesu. Razmjernost postoji
samo u slučaju ako poduzete mjere nisu restriktivnije no što je potrebno da bi
se osigurao pravovaljan (legitiman) cilj.
Ustavni sud utvrđuje da je u konkretnom
slučaju Gradsko Poglavarstvo Grada Krka, pogrešnim tumačenjem načela
razmjernosti u člancima 11. i 12. stavku 5. Pravilnika, propisalo pravo
zadržaja pružatelja usluga parkiranja (potencijalnog vjerovnika) u odnosu na
korisnika parkirnog mjesta - vozača ili vlasnika vozila (potencijalnog dužnika)
za neku mogućnost buduće prisilne naplate tražbine - iznosa parkirne karte, a
kojom prilikom je u cijelosti propušteno poštivanje testa proporcionalnosti.
Propisivanjem navedenog prava pružatelju
usluga parkiranja postupljeno je upravo suprotno iznimci od prava zadržaja,
propisanoj odredbom članka 73. stavka 1. ZOO-a jer je pružatelju usluga
parkiranja omogućeno zadržavanje vozila (stvari) protiv volje vlasnika tog
vozila, odnosno vozača. Navedeno iz razloga što vlasnik vozila ili vozač
zaustavljanjem vozila na parkirnom mjestu svakako nije imao i nema namjeru
posjed tog vozila prepustili pružatelju usluge.
Naplatu iznosa cijene parkirne karte,
pružatelj usluge parkiranja u odnosu na korisnika parkiranog mjesta koji je
parkirao vozilo na parkiralištu, a nije kupio parkirnu kartu, može ostvariti u
postupku prisilne naplate dugovanog iznosa, pripadajućih kamata i troškova
eventualno provedenog ovršnog postupka.
Ustavni sud ocjenjuje da se ograničenje prava
vlasništva, kako je to dozvoljeno u člancima 11. i 12. stavak 5. Pravilnika, u
konkretnom slučaju provodi na način kojim je nositelju prava vlasništva na
vozilu onemogućeno raspolaganje njegovim vozilom, međutim to ograničenje ovaj
Sud ne utvrđuje razmjernim cilju ostvarenja nekog legitimnog cilja (zaštita
slobode i prava drugih, pravni poredak, javni moral i zdravlje), kako to u svom
normativnom sadržaju propisuje odredba članka 16. stavka 1. Ustava.
Propisano ograničenja prava vlasništva
nerazmjerno je u konkretnom slučaju naravi potrebe zbog koje je propisano, zbog
čega osporene članke 11. i 12. stavak 5. Pravilnika Ustavni sud utvrđuje
nesuglasnima odredbi članka 16. Ustava.
7.1. Osporeni članci 11. i 12. stavak 5.
Pravilnika nisu u skladu ni s člankom 1. Protokola 1. Europske konvencije o
ljudskim pravima i temeljnim slobodama (»Narodne novine«, Međunarodni ugovori
broj 18/97, 6/99 - pročišćeni tekst i 8/99 - ispravak, 14/02), prema kojoj
odredbi svaka fizička ili pravna osoba ima pravo na mirno uživanje svoga
vlasništva te nitko ne smije biti lišen svoga vlasništva osim u javnom
interesu, i to samo uz uvjete predviđene zakonom i općim načelima međunarodnog
prava. Članak 1. Protokola 1. Europske konvencije dio je unutarnjeg pravnog
poretka Republike Hrvatske na temelju članka 140. Ustava. Navedena nesuglasnost
ujedno predstavlja i povredu načela vladavine prava iz članka 3. Ustava, kao
temeljne vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske.
8. Na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u točki I. izreke odluke, a objava ove odluke iz točke
II. izreke odluke temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog zakona.
Broj:U-II-269/2007
U-II-5410/2008
Zagreb, 5. svibnja 2009.
USTAVNI
SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednica
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
Suglasnost
ovog otpravka s izvornikom ovjerava
zamjenica glavnog tajnika Ustavnog suda
za ustavnosudsko poslovanje
Vladimira Vodanović, v.r.