2.
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu
Jasna Omejec, predsjednica Suda, te suci Marko Babić, Snježana Bagić, Mario
Jelušić, Davor Krapac, Ivan Matija, Aldo Radolović, Duška Šarin, Miroslav
Šeparović i Nevenka Šernhorst, odlučujući o zahtjevu za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 21.
travnja 2009. godine, donio je
ODLUKU
I. Prihvaća
se zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom i ukida se dio tabelarnog
prikaza pod točkom 4. članka 7. Odluke o komunalnoj naknadi (»Službene novine
PGŽ« broj 12/00/), koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Fužine, u dijelu
kojim su pod građevinskim zemljištem koje se koristi za obavljanje poslovne
djelatnosti uvrštena akumulacijska jezera.
II. Ova Odluka objavit će se u »Narodnim novinama« i »Službenim novinama
Općine Fužine«.
Obrazloženje
1. Na
temelju odredbe članka 37. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99, 29/02 i 49/02 - pročišćeni tekst, u
daljnjem tekstu: Ustavni zakon), Upravni sud Republike Hrvatske podnio je ovom
Sudu zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske i zakonom
članka 7. Odluke o komunalnoj naknadi (»Službene novine« broj 12/00, u daljnjem
tekstu: Odluka), koju je donijelo Općinsko vijeće Općine Fužine.
1.1. Iz sadržaja zahtjeva razvidno je da u navedenom članku 7. Odluke
podnositelj osporava dio tabelarnog prikaza mjerila, zona, koeficijenta zona i
koeficijenta namjene za mjesečni obračun komunalne naknade, a u kojem je u
točki 4. utvrđeno da se pod pojmom građevinsko zemljište koje se koristi za
obavljanje poslovne djelatnosti, između ostalih naznačenih objekata, smatraju i
akumulacijska jezera.
1.2. Odredbu članka 7. Odluke podnositelj zahtjeva smatra nesuglasnom
odredbi članka 22. Zakona o komunalnom gospodarstvu (»Narodne novine« broj
36/95, 109/95, 70/97, 128/99, 57/00 129/00 i 59/01).
Predlagatelj navodi da su »Zakonom o
komunalnom gospodarstvu izričito navedene nekretnine za koje se plaća komunalna
naknada, te da jedinica lokalne samouprave nije ovlaštena svojom odlukom o
komunalnoj naknadi propisivati obvezu plaćanja te naknade i za prostor koji
nije, između ostalih, naveden u članku 22. stavku 2. naznačenog Zakona«.
Smatrajući da je Općinsko vijeće Općine
Fužine u navedenom prekoračilo zakonska ovlaštenja, podnositelj zahtjeva
predlaže pokretanje postupka ocjene suglasnosti osporene odredbe sa zakonom i s
Ustavom, te njezino ukidanje u cijelosti.
2. Na
temelju odredbe članka 42. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine« broj 99/99, 29/02 i 49/02 - pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon), tijekom ustavnosudskog postupka od Ministarstva zaštite
okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva zatraženo je i zaprimljeno pisano
očitovanje o navodima prijedloga.
Zahtjev je osnovan.
3. Mjerodavne
ustavne odredbe za ocjenu suglasnosti članka 7. Odluke s » Ustavom i zakonom su
članak 5. i članak 137. stavak 2. Ustava, koji glase:
Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i zakona
i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 137. stavak 2.
Prihodi jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave moraju biti razmjerni njihovim ovlastima predviđenim
Ustavom i zakonom.
Kad je predmet ustavnosudske ocjene drugi propis,
koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora biti u skladu sa zakonom
na temelju kojeg je donesen, a potom i s Ustavom. U postupku ocjene zakonitosti
i ustavnosti takvog propisa ispituje se, stoga, je li on donesen od strane
ovlaštenog tijela, zatim je li donositelj imao zakonsko ovlaštenje za njegovo
donošenje (pravna osnova donošenja), te odgovara li propis po svom sadržaju u
granicama koje je odredio zakon.
4. U
postupku ocjene osnovanosti zahtjeva podnositelja razmotrene su odredbe članka
22. stavaka 1., 2., 4. i 5. Zakona o komunalnom gospodarstvu i odredaba članka
68. stavaka 2. i 3. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi
(»Narodne novine« broj 33/01 i 10/02).
4.1. Članak 22. stavci 1., 2., 4. i 5. Zakona o komunalnom gospodarstvu
glase:
(1) Komunalna je naknada prihod proračuna
jedinice lokalne samouprave. Sredstva komunalne naknade namijenjena su
financiranju obavljanja ovih komunalnih djelatnosti:
1. odvodnja atmosferskih voda,
2. održavanje čistoće u dijelu koji se odnosi
na čišćenje javnih površina,
3. održavanje javnih površina,
4. održavanje nerazvrstanih cesta,
5. javna rasvjeta.
(2) Komunalnu naknadu plaćaju vlasnici,
odnosno korisnici:
1. stambenoga prostora,
2. poslovnoga prostora,
3. garažnoga prostora,
4. građevnog zemljišta koje služi u svrhu
obavljanja poslovne djelatnosti,
5. neizgrađenoga građevnog zemljišta.
(...)
(4) Građevnim zemljištem u smislu ovoga
Zakona smatra se zemljište koje se nalazi unutar granica građevnoga područja
naselja, a na kojemu se, u skladu s prostornim planom, mogu graditi građevine
za stambene, poslovne, športske ili druge namjene.
(5) Neizgrađenim građevnim zemljištem u
smislu ovoga Zakona smatra se zemljište iz stavka 4. ovoga članka na kojemu
nije izgrađena nikakva građevina ili na kojemu postoji privremena građevina za
čiju izgradnju nije potrebno odobrenje za gradnju. Neizgrađenim građevnim
zemljištem smatra se i zemljište na kojemu se nalaze ostaci nekadašnje
građevine.
Komunalna naknada, dakle, plaća se za
navedene nekretnine koje se nalaze unutar građevinskog područja (naselja), kao
i za stambeni i poslovni prostor izvan građevinskog područja, a na kojem se
između ostalih obavljaju i sljedeće komunalne djelatnosti: održavanje javnih
površina, održavanje nerazvrstanih cesta i javna rasvjeta. Nekretnine za koje
se plaća komunalna naknada moraju imati cestovni pristup, opremu objektima za opskrbu
električnom energijom i vodom sukladno mjesnim prilikama, te moraju biti i
sastavni dio infrastrukture jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne)
samouprave.
4.2. Članak 68. stavci 2. i 3. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi glase:
(2) Prihodi jedinice lokalne samouprave i
jedinice područne (regionalne) samouprave moraju biti razmjerni s poslovima
koje obavljaju njihova tijela u skladu sa zakonom.
(3) Prihodi jedinice lokalne, odnosno
područne (regionalne) samouprave su:
1. općinski, gradski, odnosno županijski
porezi, prirez, naknade, doprinosi i pristojbe,
2. prihodi od stvari u njezinom vlasništvu
i imovinskih prava,
3. prihodi od trgovačkih društava i drugih
pravnih osoba u njezinom vlasništvu, odnosno u kojima ima udio ili dionice,
4. prihodi od naknada za koncesiju koje
daje njezino predstavničko tijelo,
5. novčane kazne i oduzeta imovinska
korist za prekršaje koje sama propiše u skladu sa zakonom,
6. udio u zajedničkim porezima s
Republikom Hrvatskom,
7. sredstva pomoći i dotacija Republike
Hrvatske predviđena u državnom proračunu,
8. drugi prihodi određeni zakonom.
5. Osporenu
Odluku donijelo je Općinsko vijeće Općine Fužine na temelju članka 20. Zakona o
komunalnom gospodarstvu i članka 22. Statuta Općine Fužine (»Narodne novine«
broj 13/94).
U članku 1. Odluke propisano je, između
ostaloga, da se tom Odlukom utvrđuju uvjeti, način i mjerila za plaćanje
komunalne naknade na području Općine Fužine, i to za naselja u Općini Fužine u
kojima se plaća komunalna naknada, područja zona u Općini Fužine, koeficijent
zona (Kz) za pojedine zone i koeficijenti namjene (Kn) za poslovni prostor, ali
i za građevinsko zemljište koje služi u svrhu obavljanja poslova i djelatnosti.
5.1. Analizirajući normativni sadržaj članka 22. Zakona o komunalnom
gospodarstvu, Ustavni sud napominje da se komunalna naknada plaća radi
financiranja obavljanja usluga (komunalnih djelatnosti) koje su od životnog
značenja za stanovništvo određenog područja, odnosno za njihov život i rad.
Plaćanje komunalne naknade (bilo stvarno ili
potencijalno u slučaju neizgrađenog građevinskog zemljišta), vezano je uz
nekretnine u kojima (ili na kojima) se odvija život i rad stanovništva
određenog naseljenog područja. Obavljanje komunalnih djelatnosti koje se
financiraju iz komunalne naknade izravno utječe na vrijednost nekretnine koja
služi pružanju komunalnih usluga, a samim time i na kvalitetu života, odnosno
rada koji se odvija na toj nekretnini.
Nekretnina koja služi obavljanju komunalne
djelatnosti, odnosno koja služi za pružanje komunalnih usluga, ne bi se mogla
niti koristiti bez plaćanja komunalne naknade (uopće ili na određenoj razini
kvalitete korištenja) za svrhu za koju je i izgrađena.
5.2. Odredbama članaka 8. i 9. Zakona o vodama (»Narodne novine« broj
107/95 i 150/05, između ostalog, propisano je da su akumulacijska jezera vodne
građevine koje čine tehničku, odnosno tehnološku cjelinu i mogu poslužiti za
uređenje vodotoka i zaštitu od djelovanja voda. U tehničko-tehnološkom i
gospodarskom smislu, te po prirodi stvari akumulacijska jezera nisu dio
građevinskog zemljišta u smislu odredbe članka 22. stavka 4. Zakona o
komunalnom gospodarstvu, a djelatnost vezana za iskorištavanje akumulacijskog
jezera ne može podlijegati obvezi plaćanja komunalne naknade.
Akumulacijsko jezero po svojoj je prirodi
prirodno dobro, a njegov nastanak nije rezultat isključive ljudske aktivnosti
već je potpomognut prirodnim procesom.
Nakon nastanka, akumulacijsko jezero ne mora
se koristiti isključivo za jedinu svrhu već ga može koristiti više korisnika na
različite načine, ovisno o djelatnostima kojima se bave (proizvodnja električne
energije, vodoopskrba, turizam, sport, navodnjavanje poljoprivrednih površina i
dr.).
5.3. Člankom 68. stavkom 3. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj)
samoupravi određene su vrste prihoda jedinica lokalne samouprave, odnosno
područne (regionalne) samouprave. Točkom 8. navedene zakonske odredbe propisano
je da, pored taksativno nabrojanih izvora prihoda, te jedinice mogu ostvarivati
i druge prihode utvrđene zakonom.
Jedinice lokalne i područne samouprave,
dakle, u prikupljanju prihoda ograničene su zakonom pa se propisivanje plaćanja
komunalne naknade za akumulacijska jezera, kako je to učinjeno osporenim dijelom
članka 7. Odluke, ukazuje protivno i navedenom članku 68. stavku 2. Zakona o
lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Slijedom istaknutog, osporeni dio članka 7.
Odluke Ustavni sud utvrđuje nesuglasnim ustavnim i zakonskim odredbama koje su
u točkama 2. i 2.1. obrazloženja ove odluke navedene kao mjerodavne u
konkretnom slučaju.
6. Zbog
toga je, na temelju članka 128. alineje 2. Ustava i članka 55. stavka 1.
Ustavnog zakona, donesena odluka kao pod točkom I. izreke.
Odluka o objavi iz točke II. izreke temelji
se na članku 29. Ustavnog zakona.
USTAVNI
SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Broj: U-II-2688/2008
Zagreb, 21. travnja 2009.
Predsjednica
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
Suglasnost
ovog otpravka s izvornikom ovjerava
Zamjenica glavnog tajnika Ustavnog suda
za ustavnosudsko poslovanje
Vladimira Vodanović, v.r.