1.
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu
Aldo Radolović, zamjenik predsjednice Suda, te suci Marko Babić, Snježana
Bagić, Mario Jelušić, Mario Kos, Davor Krapac, Ivan Matija, Željko Potočnjak,
Agata Račan, Duška Šarin i Nevenka Šernhorst, odlučujući o prijedlogu za
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom,
na sjednici održanoj 17. ožujka 2009. godine, donio je
ODLUKU
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti
s Ustavom i zakonom te se ukida odredba članka 11. Općih uvjeta o načinu
naplate parkiranja na javnom parkiralištu (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 29/08).
II. Na temelju članka 38. stavka 2. Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske pokreće se postupak za ocjenu
suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske i zakonom te se ukidaju članak 8. i
članak 9. Općih uvjeta o načinu naplate parkiranja na javnom parkiralištu
(»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 29/08).
III. Ukinute odredbe članaka Općih uvjeta iz
točaka I. i II. izreke ove odluke prestaju važiti 31. prosinca 2009. godine.
IV. Ova odluka objavit će se u »Narodnim
novinama« i »Službenim novinama Primorsko-goranske županije«.
O b
r a z l o ž e n j e
1. Trgovačko društvo Euroomnia d.o.o. Zagreb
je 25. rujna 2007. podnijelo Ustavnom sudu prijedlog za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti s Ustavom izakonom odredbe članka 12. Općih uvjeta o načinu
naplate parkiranja na javnom parkiralištu (»Služene novine Primorsko- goranske
županije broj 115/05), u prijedlogu pogrešno označenog kao članak 13.
Poglavarstvo Grada Rijeke je na sjednici 22.
srpnja 2008., a na temelju članka 22. Odluke o uređenju prometa na području
Grada Rijeke (»Službene novine Primorsko- goranske županije« broj 3/05, 51/06 i
6/08) donijelo nove Opće uvjete o načinu naplate parkiranja na javnom
parkiralištu (»Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 29/08, u
daljnjem tekstu: Uvjeti). Člankom 19. Uvjeta propisano je da stupanjem na snagu
ovih Uvjeta prestaju važiti Opći uvjeti o načinu naplate parkiranja ja javnom
parkiralištu »Službene novine Primorsko-goranske županije« broj 115/05).
Budući da su pobijani Opći uvjeti o načinu
naplate parkiranja na javnom parkiralištu prestali važiti danom stupanja na
snagu Uvjeta (2. kolovoza 2008.), Sud je dopisom od 16. listopada 2008. pozvao
predlagatelja da se očituje da li prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom i zakonom od 25. rujna 2007. proširuje i na članak 11.
Uvjeta. Dopisom od 27. listopada 2008. predlagatelj je izvijestio Sud da svoj
prijedlog proširuje i na članak 11. Uvjeta.
2. Predlagatelj smatra da normativni sadržaj
označene odredbe članka 11. Uvjeta nije u suglasnosti s odredbom članka 5.
Ustava, zatim odredbom članka 46. stavka 1. i stavka 3. Zakona o leasingu
(»Narodne novine« broj 135/ 06) te odredbom članka 561. Zakona o obveznim
odnosima (»Narodne novine« broj 35/05 i 41/08, u daljnjem tekstu: ZOO).
Predlagatelj navodi da je društvo koje se
bavi iznajmljivanjem vozila koja su u vlasništvu leasing društva, a koja vozila,
kao davatelj leasinga na temelju ugovora o najmu vozila, daje na uporabu
najmoprimcu. Smatra da sukladno označenim odredbama Zakona o leasingu i ZOO-u
za povredu ugovorne obveze između davatelja i primatelja leasinga i štetu koja
je time prouzročena odgovara primatelj leasinga odnosno najmoprimac. Slijedom
navedenog, predlagatelj smatra da u slučaju kada primatelj leasinga parkira
vozilo i ne plati parkirnu kartu, korisnikom parkirališta koji treba platiti
ugovornu kaznu ne može se smatrati niti vlasnik vozila niti najmodavac odnosno
predlagatelj u konkretnom slučaju, već najmoprimac koji je parkiranjem vozila
sklopio ugovor i prekršio ga neplaćanjem parkirne karte (ili na neki drugi
način).
Predlagatelj predlaže da Ustavni sud pokrene
postupak ocjene ustavnosti i zakonitosti i ukine Uvjete u osporenom dijelu.
Zbog opsežnosti sadržaja odrebe članaka 8.,
9. i 11. Uvjeta, njihov se sadržaj navodi u točki 6. obrazloženja ove odluke.
Prijedlog je osnovan.
3. O suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno
drugih propisa s Ustavom i zakonom, odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske na
temelju članka 128. alineja 1. i 2. Ustava, na način i u postupku koji su
propisani Ustavom i Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine« broj 99/99, 29/02 i 49/02 - pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon).
Budući da je predmet ustavnosudske ocjene
drugi propis, koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora biti u
skladu s Ustavom i zakonom.
4. Neposredno su mjerodavne za ocjenu
ustavnosti osporenog dijela Uvjeta odredbe članka 3., članka 5. stavka 1.,
članka 134. stavka 1. i članka 136. Ustava.
Članak 3. Ustava, u dijelu koji je mjerodavan
u konkretnom slučaju, glasi:
(...), vladavina prava (...) najviše su
vrednoste ustavnog poretka Republike Hrvatske i temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u
suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi s Ustavom i zakonom.
Mjerodavni dio članka 134. stavka 1. Ustava
glasi:
(1) Jedinice lokalne samouprave obavljaju
poslove iz lokalnog djelokruga kojima se neporedno ostvaruju potrebe građana, a
osobito poslove koji se odnose na uređenje naselja i stanovanja, prostorno i
urbanističko planiranje, komunalnu djelatnost (...).
(2) Jedinice područne (regionalne) samouprave
obavljaju poslove od područnog (regionalnog) značenja, a osobito poslove koji
se odnose na (...) promet i prometnu infrastrukturu (...).
(3) Poslovi lokalnog i područnog
(regionalnog) djelokruga uređuju se zakonom (...).
Članak 136. Ustava glasi:
U obavljanju poslova iz svog djelokruga
tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave samostalna su i
podliježu samo nadzoru ustavnosti i zakonitosti ovlaštenih državnih tijela.
5. Za ocjenu zakonitosti osporenih odredaba
Uvjeta mjerodavni su članci 295. i 350. ZOO-a, koji glase:
VII.
OPĆI UVJETI UGOVORA
Pojam
i obvezatnost
Članak
295.
(1) Opći uvjeti ugovora su ugovorne odredbe
sastavljene za veći broj ugovora koje jedna ugovorna strana (sastavljač) prije
ili u trenutku sklapanja ugovora predlaže drugoj ugovornoj strani, bilo da su
sadržani u formularnom (tipskom) ugovoru, bilo da se na njih ugovor poziva.
(2) Opći uvjeti ugovora dopunjuju posebne
pogodbe utvrđene među ugovarateljima u istom ugovoru, i u pravilu obvezuju kao
i ove.
(3) U slučaju neslaganja općih uvjeta i
posebnih pogodbi, vrijede ove posljednje.
(4) Opći uvjeti ugovora moraju se objaviti na
uobičajeni način.
(5) Opći uvjeti obvezuju ugovornu stranu ako
su joj bili poznati ili morali biti poznati u vrijeme sklapanja ugovora.
Članak
350.
(1) Vjerovnik i dužnik mogu ugovoriti da će
dužnik platiti vjerovniku određeni novčani iznos ili pribaviti neku drugu
materijalnu korist ako ne ispuni svoju obvezu ili ako zakasni s njezinim
ispunjenjem ili ako je neuredno ispuni.
(...)
(3) Ugovorna kazna ne može biti ugovorena za
novčane obveze.
5.1. Ustavni sud napominje da je u postupku
ispitivanja zakonitosti podzakonskih akata, kojima jedinice lokalne samouprave
uređuju organizaciju i način naplate parkiranja vozila na javnim
parkiralištima, potrebno uzeti u obzir i članak 19. stavak 1. Zakona o lokalnoj
i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine« broj 33/01, 60/01 -
vjerodostojno tumačenje, 129/05 i 109/07) i članak 5. stavak 1. točku 6.,
stavak 4. i stavak 11. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«
broj 67/08).
6. Gradsko poglavarstvo Grada Rijeke na
sjednici održanoj 22. srpnja 2008. godine, na temelju članka 22. Odluke o
uređenju prometa na području Grada Rijeke (»Službene novine Primorsko-goranske
županije« broj 3/05, 51/06 i 6/ 08) donijelo je osporene Uvjete.
Članci 8., 9. i 11. Uvjeta glase:
Članak 8.
Za povredu obveze iz ugovora iz članka 7.
ovih Općih uvjeta, osim naknade za parkiranje, plaća se ugovorna kazna u iznosu
od 80,00 kuna.
Izuzetno od odredbe stavka 1. ovog članka,
korisniku parkiranja koji je počinio povredu obveze iz ugovora o parkiranju
utvrđene u članku 7. stavku 1. točki b) ovih Općih uvjeta umjesto ugovorne
kazne propisane u stavku 1. ovog članka naplatit će se ugovorna kazna u visini
iznosa određenog za pet sati parkiranja u odnosnoj zoni. Nalog za plaćanje
ugovorne kazne izdaje osoba ovlaštena za kontrolu parkiranja te ga, na
odgovarajući način pričvršćuje za vozilo.
Dostavljanje naloga za plaćanje ugovorne
kazne na način utvrđen u stavku 3. ovog članka smatra se urednom dostavom, a
svako kasnije oštećenje ili uništenje naloga nema utjecaja na valjanost
dostavljanja i ne odgađa plaćanje ugovorne kazne.
Korisnik parkiranja ima pravo podnijeti
pisani prigovor na nalog za plaćanje ugovorne kazne Sektoru parkirališta
Trgovačkog društva (u daljnjem tekstu: Sektor) u roku od 8 dana od dana
izdavanja naloga.
Sektor iz stavka 5. ovog članka je dužan
odgovoriti na prigovor u roku od 8 dana od dana primitka prigovora.
Korisnik parkiranja dužan je postupiti po
primljenu nalogu i platiti ugovornu kaznu u roku od 8 dana na način naznačen u
nalogu, odnosno u roku od 8 dana od dana primitka odgovora na prigovor.
Članak 9.
Ako korisnik parkiranja ne postupi u roku po
nalogu izdanom u skladu s člankom 8. ovih Općih uvjeta, dužan je, pored iznosa
iz naloga, u roku od daljnjih osam dana platiti trošak opomene po nalogu za
plaćanje ugovorne kazne.
Visinu troška iz stavka 1. ovog članka
utvrđuje Uprava Trgovačkog društva uz suglasnost Nadzornog odbora.
Ako korisnik parkiranja ne postupi sukladno
stavku 1. ovog članka Trgovačko društvo će protiv njega pokrenuti sudski
postupak.
Članak 11.
Korisnikom parkirališta koji podliježe obvezi
plaćanja ugovorne kazne zbog povrede odredbi ovih Općih uvjeta smatra se
vlasnik vozila evidentiranog u odgovarajućim evidencijama Ministarstva
unutarnjih poslova prema registarskoj oznaci vozila.
7. Ustavni sud je utvrdio da je u konkretnom
slučaju riječ o pravno istovjetnom pitanju kao u odluci i rješenju broj:
U-II-355/2007 i U-II-3924/2007 od 10. prosinca 2008. godine (»Narodne novine«
broj 148 od 12. prosinca 2008. godine).
Razlozi zbog kojih je Sud prihvatio prijedlog
predlagatelja i utvrdio nesuglasnost odredbe članka 11. Uvjeta, zatim razlozi
zbog kojih je pozivom na članak 38. stavak 2. Ustavnog zakona pokrenut postupak
za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom odredbe članaka 8. i 9. Uvjeta
postoje i u konkretnom slučaju. Stoga Ustavni sud upućuje na prihvaćeno pravno
stajalište o istom pravnom pitanju izraženo u odluci broj: U-II-355/2007 i
U-II-3924/2007 od 10. prosinca 2008. godine.
8. Na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u točkama I. i II. izreke odluke.
Odluka o odgodi prestanka važenja ukinutih
odredbi članaka 8., 9. i 11. Uvjeta iz točke III. izreke ove odluke temelji se
na članku 55. stavku 2. Ustavnog zakona.
Odluka o objavi odluke temelji se na članku
29. stavku 1. Ustavnog zakona.
USTAVNI
SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Broj: U-II-3466/2007
Zagreb, 17. ožujka 2009.
ZAMJENIK PREDSJEDNICE SUDA
dr. sc. Aldo Radolović, v. r.
Suglasnost ovog otpravka s izvornikom
ovjerava
Zamjenica glavnog tajnika Ustavnog suda
za ustavnosudsko poslovanje
Vladimira Vodanović, v. r.